STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Foto: A-319 v doprovodu JAS-39 Gripen. / MO ČR
Foto: A-319 v doprovodu JAS-39 Gripen; ilustrační fotka / MO ČR

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR na zrušení soutěže na servisní podporu letounů A-319-115 CJ.

Důvodem ke zrušení soutěže má být dle článku to, že výrobce letounů, společnost Airbus, chce znemožnit účastníkům soutěže, mezi kterými je i naše firma GLOMEX zastupující na českém trhu největšího evropského poskytovatele servisních služeb v letectví Lufthansa Technik, aby servisní služby dodávali, a to tím, že jim neposkytne potřebné know-how, certifikáty či nástroje.

Upozorňujeme, že pokud je takový argument (znemožnění servisních služeb výrobcem) používán, je zcela nepravdivý. GLOMEX zastupuje na českém trhu společnost Lufthansa Technik. Ta je největším evropským poskytovatelem servisu pro leteckou přepravu včetně letounů Airbus. Vzhledem k tomu samozřejmě disponuje všemi potřebnými certifikáty od výrobce letounu i know-how, aby mohla servisní služby pro letouny Airbus provozované AČR poskytovat.

Nepotřebuje k tomu od výrobce letounu žádné dodatečné svolení nebo podklady. To jsme připraveni okamžitě doložit zadavateli nad rámec všech dokumentů, které jsme zatím MO ČR poskytli. Ostatně kdyby byl tento argument pravdivý, tak by nemohl servis zajišťovat ani současný „překlenovací" dodavatel servisních služeb pro dvojici armádních airbusů společnost Czech Airlines Technics.

Společnost GLOMEX MS spolu s partnerem Lufthansa Technics plně respektuje zadávací podmínky a je připravena zajišťovat servisní služby za výrazně nižší cenu než původní dodavatel Airbus nebo nyní Czech Airlines Technics.

Důrazně se ohrazujeme proti tomu, aby pod falešným argumentem, že nedokážeme dodávat servisní služby bez jakési mimořádné součinnosti výrobce, došlo ke zrušení soutěže, kterou MO ČR vyhlásilo. Soutěž vygenerovala jasnou informaci, jaká je tržní cena, a dostatečný počet soutěžitelů, kteří prokázali svoje schopnosti, z jejichž řad je možné skutečného vítěze vybrat.

Jsme přesvědčeni, že tvrzení, že výrobce může znemožnit poskytování servisu jiným subjektům, než je on sám, je naprosto účelové a slouží k nátlaku na Ministerstvo obrany, aby zrušilo soutěž. Tím by došlo ke zvýšení ceny servisních služeb oproti soutěžním nabídkám a tedy řešení nevýhodnému pro stát a daňového poplatníka.

Navíc by transparentní soutěž byla nahrazena netransparentním provizorním řešením na principu přímého zadání jedinému subjektu, a to až do chvíle, kdy by ministerstvo organizovalo další (v pořadí již třetí) soutěž na dodávku servisních služeb pro letouny Airbus.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Americké letectvo vyvíjí nové úsporné dopravní letadlo

Vedení bojových operací v 21. století se neobejde bez strategické vzdušné dopravy. Dopravní letadla ...

ROZHOVOR: Budoucnost Armády ČR podle Vlastimila Picka a generálporučíka Petra Pavla

O tomto víkendu proběhl na tankodromu Bahna u Strašic další ročník vojenské akce Bahna 2013. Na ...

Ukrajinský dopravní letoun An-70 prošel státními zkouškami

Ukrajinský dopravní letoun An-70 prošel po více než dvou dekádách vývoje závěrečnými státními ...

Rozbíhá se výroba dopravního letadla KC-390. Dočká se české letectvo?

Brazilská firma Embraer připravuje zahájení sériové výroby dopravních a tankovacích letounů KC-390. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jara
    19:51 02.02.2018

    Pracuje na našem MO aspoň jeden člověk, který je schopen dělat svojí práci?
    Nebo je to odkladiště nepotřebných čičmundů co by jinde ve státní správě jen prekážely ?

    Pracuje na našem MO aspoň jeden člověk, který je schopen dělat svojí práci?
    Nebo je to odkladiště nepotřebných čičmundů co by jinde ve státní správě jen prekážely ?

  • PavolR
    18:49 02.02.2018

    V stredu priletelo prvé lietadlo do Maďarska z Ostravy:
    https://airportal.hu/megerkeze...

    V stredu priletelo prvé lietadlo do Maďarska z Ostravy:
    https://airportal.hu/megerkeze...

  • PavolR
    09:24 21.12.2017

    Doplňujúce informácie: Ide o pôvodne civilné dopravné lietadlá spoločnosti Air Berlin. Tu sú o nich ...Zobrazit celý příspěvek

    Doplňujúce informácie:
    Ide o pôvodne civilné dopravné lietadlá spoločnosti Air Berlin. Tu sú o nich dáta:

    http://www.aeromagazin.hu/inde...

    Maďarské MO zdôrazňuje, že nebudú slúžiť ako vládne lietadlá, ale vyslovene na vojenské účely. Tu je fotografia jedného už prefarbeného v Ostrave, zatiaľ bez výsostných znakov:
    https://airportal.hu/hivatalos... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:20 20.12.2017

    Aktuálna správa: Maďarské MO dnes ohlásilo kúpu dvoch olietaných A319 za 20 miliard ...Zobrazit celý příspěvek

    Aktuálna správa:
    Maďarské MO dnes ohlásilo kúpu dvoch olietaných A319 za 20 miliard forintov.

    https://index.hu/belfold/2017/...

    https://mno.hu/belfold/itt-a-b... Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:36 25.02.2015

    ...svačil jsem dneska tvarůžky a smrděly míň...

    ...svačil jsem dneska tvarůžky a smrděly míň...

  • Left
    22:19 24.02.2015

    BTW dnes také byla podepsána smlouva o servisování C295M CASA přímo s výrobcem EADS. ...Zobrazit celý příspěvek

    BTW dnes také byla podepsána smlouva o servisování C295M CASA přímo s výrobcem EADS.
    http://www.mocr.army.cz/inform... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:56 24.02.2015

    :-D nebude už levnější oživit provoz TU 154?

    :-D nebude už levnější oživit provoz TU 154?

  • liberal shark
    14:43 24.02.2015

    Copak ono nebylo kvalifikační řízení, ve kterém by se schopnost a oprávnění dodávat údržbu a opravy prokazovala?

    Copak ono nebylo kvalifikační řízení, ve kterém by se schopnost a oprávnění dodávat údržbu a opravy prokazovala?

Načítám diskuzi...