KOMENTÁŘ: Nákup húfnic: Sme hladní, ale peniaze sú len na vodku

Zuzana 2; větší foto / Konštrukta Defence

Slovenská národná strana (SNS) v nákupnom ošiali pretlačila cez slovenskú vládu nákup nových húfnic Zuzana 2. Následne ideme vyradiť prevádzkované Zuzany, ktoré by stačilo modernizovať. Armáda kolabuje, nie sú peniaze na základnú prevádzku, ale SNS sa správa ako vo vtipe: „Oci, som hladný! Aj ja synček, ale peniaze máme iba na vodku.“

Vyraďujeme najmodernejšie

Ozbrojené sily SR dnes disponujú dvoma batériami so šestnástimi húfnicami ShKH vz. 2000 Zuzana. Vládny materiál predpokladá nielen vytvorenie tretej batérie s ďalšími ôsmimi húfnicami, ale ich kompletné prezbrojenie – celkovo sa má nakúpiť 25 nových Zuzán 2.

 

 

Dôvodom má byť údajná zastaralosť Zuzán. Paradoxne, ide o najmodernejší ťažký zbraňový systém  v našej armáde. Ich priemerný vek je 19 rokov a modernizované by mohli odslúžiť ešte raz toľko.
 

Zuzana 2 ani nepredstavuje zásadný kvalitatívny skok oproti potenciálnej modernizácii Zuzany. Má dlhšiu hlaveň, a teda vyšší dostrel (z 39 na 41 km), lepšiu ochranu, systém riadenia paľby a ďalšie čiastočné vylepšenia. Modernizáciou, najmä C3I systémov, však vieme bojovú hodnotu Zuzán dvojke veľmi priblížiť. Nepomerne lacnejšie.
 

Na porovnanie – Česi donedávna vážne uvažovali o modernizácii predchodkyne Zuzán – 40-ročnej DANA, ktorá používa ešte sovietsky kaliber 152 mm, nekompatibilný s NATO a sotva by dostrelila 25 km. Celá myšlienka bola, samozrejme, nezmysel, ale toto porovnanie dokonale ilustruje, o čo väčší nezmysel je vyradenie Zuzany.
 

Máme omnoho urgentnejšie modernizačné potreby ako delostrelectvo. Napriek tomu ideme vynaložiť 175 miliónov eur, ktoré by sa dali oveľa efektívnejšie využiť inde.

 

Zuzana 2 je v skutočnosti už štrnásť rokov stará konštrukcia (prototyp Zuzana „XA-1“), ktorú už desať rokov neveľmi úspešne ponúkame na zbrojných veľtrhoch. Parametrovo (s výnimkou ochrany) rozhodne nie je špičkou a zaostáva za konkurentmi v kategórii ťažkých kolesových húfnic ako napríklad švédsky Archer alebo posledné verzie srbskej NORA B-52. Ktorá na rozdiel od Zuzany 2 žne exportné úspechy.

 

Dnes nie je čas na jej zavedenie do výzbroje, ale skôr na vývoj Zuzany 3. Napriek tomu plánuje MO SR vynaložiť na nákup Zuzany 2 podobnú sumu ako stojí Archer.

 

Ideová predstava novej verzie húfnice „Zuzana 3; větší foto / Palba.cz, autor: Tomáš Kotnour

 

Podpora neperspektívneho

Druhým dôvodom má byť podpora exportu Zuzany 2 zavedením do našej výzbroje.

 

Globálnym trendom sú však najmä ľahké kolesové húfnice. Majú menšiu hmotnosť, lepšiu mobilitu a najmä nižšiu cenu. Ich zásadnou nevýhodou je, že posádka pri nabíjaní pôsobí mimo pancierovej veže.
 

Pred troma rokmi DMD holding predstavil prototyp ľahkej húfnice EVA, ktorá vo veľkej miere eliminuje túto nevýhodu – dokáže totiž celý palebný priemer vystrieľať v plne automatickom móde, bez nutnosti pohybu posádky mimo chránenej kabíny. Ide o doslova svetový unikát medzi ľahkými húfnicami. Konkurencia (napríklad izraelský ATMOS či francúzsky CAESAR) funguje len v manuálnych alebo poloautomatických režimoch. EVA má len trojčlennú posádku, teoreticky na jej obsluhu stačí dokonca jeden človek.

 

O jej zavedení do výzbroje hovoril vtedajší minister Glváč, dnes ale vláda ako „podporu exportu“ schváli nákup Zuzany 2.

 

Minister Gajdoš tvrdí, že o Zuzanu 2 majú záujem Česi, ich podmienkou však je, „že tento systém najprv zavedieme do výzbroje my“. To by bol vážny argument za. Spochybňujú ho však dve skutočnosti – vedenie ministerstva pri nákupoch už pravidelne zavádzalo a dobre informované zdroje hovoria, že práve EVA vo verzii 8×8, predstavená na poslednom IDEB-e, je postavená podľa požiadaviek českej armády.

 

Houfnice EVA; větší foto / Konštrukta Defence

 

Veľký flám

Ministerstvo naznačuje, že Zuzany nebudú vyradené, ale v budúcnosti by mohli ešte slúžiť ako podpora pri motorizovaných útvaroch. No. S problémami vytvoríme tretiu batériu, na ďalšie neexistuje ani operačná potreba, ani personálne či technické kapacity.

 

Pravdepodobne sa Zuzany odpredajú súkromnej firme, zmodernizujú a predajú do zahraničia. Na svetovom zbrojnom trhu pôjde ešte o veľmi žiadaný artikel.

 

Pred pár mesiacmi bol medializovaný škandál, keď zo SR a ČR boli napriek embargu vyvezené do Azerbajdžanu modernizované staré DANY. V réžii slovenských a českých firiem zbrojára Strnada.
 

Ak chceme podporovať export, nemá zmysel nakúpiť drahšie a neperspektívne húfnice. Stačí kúpiť lacnejších osem. Na vyradenie 19-ročných húfnic a ich nahradenie 14-ročnou konštrukciou nie je ani operačná potreba, ani voľné financie.

 

Lenže SNS je na fláme. Prioritou nie je chlieb, ale vodka. Nezavedú ľahkú húfnicu, lebo poldeci nestačí. A nekúpia nové húfnice len pre jednu batériu, ale rovno pre tri. Nielenže vodky je zrazu celá fľaša, ale získajú hneď ďalšiu – vyradené húfnice sa dajú výhodne odkúpiť, modernizovať a predať do zahraničia.
 

Potreby poddimenzovanej armády ich nezaujímajú. Chcú piť. Veľa piť.

Článok vyšiel v denníku SME
Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Slovenské dělostřelectvo získá houfnice Zuzana 2

Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR) nakoupí osm nových samohybných kolových houfnic (ShKH) ...

KOMENTÁŘ: Dělostřelectvo nesmí opustit tanky a pěšáky v boji

Efektivnost dělostřelecké palby na pozemní cíle závisí především na tom, zda palba je pozorovaná či ...

Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...

Vojenská výstava IDEB 2018 v Bratislavě

V očakávaní rozhodnutia o obstaraní nových nadzvukových lietadiel pre OS SR sa na IDEBe prezentovali ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • tomas.kotnour
    20:23 30.05.2018

    tryskac: Ta věž má v této variantě 15 tun a střed jejího otáčení je posunut blíže ke třetí nápravě tak, aby se na rozložení její hmotnosti podílela i druhá náprava. Celkové ...Zobrazit celý příspěvek

    tryskac:
    Ta věž má v této variantě 15 tun a střed jejího otáčení je posunut blíže ke třetí nápravě tak, aby se na rozložení její hmotnosti podílela i druhá náprava. Celkové rozložení hmotnosti by tak mohlo být 6,5 + 6,5 + 9 + 9 tuny, při nosnosti předních 10 a zadních 16 tun.

    Ad. kabiny: Tato lehká KAPA má podlahu o 200mm níže než těžká. Zatímco tady se řeže pouze do nástavby střechy, tak v případě těžké KAPA by se muselo řezat do nosných prvků konstrukce kabiny a neprůstřelných střel, pokud bychom chtěli docílit rozumné přepravní výšky vozidla. (Eva 8x8 je trochu nižší jak muniční 8x8).

    Ad. počet kusů munice: Přídavný chladič oleje dát horizontálně na úroveň stropu kabiny, místo něho schránka na nářadí, kanystry se hodí někam ... a hned je místo pro dalších 18 kusů, z druhé strany než je nádrž. Případně místo pro schránky na munici použít místo schéma mřížky schéma plástve, dalších 5 by se z každé strany vešlo a ničemu by to nepřekáželo.Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    19:44 30.05.2018

    tryskac

    Na Tatrapan CC by to Evičce slušelo asi nejvíc.

    tryskac

    Na Tatrapan CC by to Evičce slušelo asi nejvíc.

  • tryskac
    18:28 30.05.2018

    ano, s tou volbou prachovych naplni je to naozaj tak, treba dopredu "napaskovat" naplne podla toho ako sa bude palit. Preto sa zevraj to MRSI v praxi prilis nepouziva....teda v ...Zobrazit celý příspěvek

    ano, s tou volbou prachovych naplni je to naozaj tak, treba dopredu "napaskovat" naplne podla toho ako sa bude palit. Preto sa zevraj to MRSI v praxi prilis nepouziva....teda v praxi...na cviceni asi nie.
    S tou kabinou, mohli pouzit aj kabinu z Tatrapan CCSkrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    18:15 30.05.2018

    tomas.kotnour: Když už, tak čtyřdvéřovou KAPA ať je to pořádná potvora :-) U EVY mi vadí jedna věc (jestli se mýlím, tak mě opravte). Má sice automatické nabíjení i ...Zobrazit celý příspěvek

    tomas.kotnour:

    Když už, tak čtyřdvéřovou KAPA ať je to pořádná potvora :-)

    U EVY mi vadí jedna věc (jestli se mýlím, tak mě opravte). Má sice automatické nabíjení i prachových náplní, ale předpokládám, že neumí při nabíjení ubírat moduly a tak musí být správný počet modulů na jednotlivých pozicích dopravníku připraven dopředu....při změně palebné úlohy to znamená zastavit a zásobník přerovnat....v tom mi poloautomatické nabíjení náplní u Ceasaru připadá paradoxně lepší....když pominu automatickou volbu u AGM nebo Archeru.Skrýt celý příspěvek

  • Jonn
    18:02 30.05.2018

    No neviem ci ČR má pripravených dosť € ked jedna ZUZANA 2 stojí 6,1 mil€ .Keď to dáš x50 tak sú uz nad limitom.

    No neviem ci ČR má pripravených dosť € ked jedna ZUZANA 2 stojí 6,1 mil€ .Keď to dáš x50 tak sú uz nad limitom.

  • Rase
    17:42 30.05.2018

    Cenzor: no minimálně jako vizualizaci, už modul AGM na Tatru osadili u společnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Cenzor:
    no minimálně jako vizualizaci, už modul AGM na Tatru osadili u společnosti Glomex:

    http://www.palba.cz/album/albu...

    tomas.kotnour:
    ten modul na klasickém podvozku vypadá opravdu docela dobře. U té představené Tatry s Evou moc nechápu, proč nepoužili klasickou pancéřovanou kabinu FORCE. Takhle je to ale asi levnější.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    17:08 30.05.2018

    ano, ten bokorys "Zuzany 3" vyzera celkom dobre, ale: Zuzana2 vezie 40 nabojov - nech 1 vazi cca 50kg, len na nabojoch je vzadu umiestnena vaha 2t. Eva ma oproti tomu v zadnej ...Zobrazit celý příspěvek

    ano, ten bokorys "Zuzany 3" vyzera celkom dobre, ale: Zuzana2 vezie 40 nabojov - nech 1 vazi cca 50kg, len na nabojoch je vzadu umiestnena vaha 2t. Eva ma oproti tomu v zadnej casti nabojovu schranku na 12nabojov, co nech je 600kg. Samozna pancierova veza tiez prida urcite nejednu tonu. Je otazne, ako by sa taketo rozlozenie hmotnosti (pretazenie?) podpisalo na jazdne vlastnosti a na zivotnost zadnych naprav. Ale inak preco nie, esteticky by to bolo na urovni.
    Ad dante1: to by bolo len dobre, keby ACR kupila nieco ine ako slovenske, aspon by bol o jeden dovod na rypanie menej .)Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    17:04 30.05.2018

    Cenzor:
    AGMku to nejvíce sluší na podvozku z vz. 77
    http://www.palba.cz/album/albu...

    Jakou byste si představoval kabinu na té 8x8?

    Cenzor:
    AGMku to nejvíce sluší na podvozku z vz. 77
    http://www.palba.cz/album/albu...

    Jakou byste si představoval kabinu na té 8x8?

  • dante1
    16:58 30.05.2018

    Martin Kugla : Na podporu exportu by stačilo i kdyby jich odebrali jen 8 v tom máte pravdu.Hlavní je především zavedení do výzbroje ,to v jak velkém počtu už není moc ...Zobrazit celý příspěvek

    Martin Kugla : Na podporu exportu by stačilo i kdyby jich odebrali jen 8 v tom máte pravdu.Hlavní je především zavedení do výzbroje ,to v jak velkém počtu už není moc podstatné.Musím uznat že že ten exportní potenciál je diskutabilní a AČR to pravděpodobně nekoupí ale některé státy jako Ázerbájdžán atd. by teoreticky mohly pár kousků odebrat .Je to ale samozřejmě jen spekulace jestli o to nakonec někdo skutečně projeví zájem nebo ne je ve hvězdách.Skrýt celý příspěvek

  • Cenzor
    16:38 30.05.2018

    tomas. kotnour Vaše představa Zuzany 3 vypadá moc pěkně, nedal byste si ještě práci s posazením modulu AGM od KMW na Tatru 8x8? Moc by mě zajímalo, jak by mu to tam slušelo ...Zobrazit celý příspěvek

    tomas. kotnour
    Vaše představa Zuzany 3 vypadá moc pěkně, nedal byste si ještě práci s posazením modulu AGM od KMW na Tatru 8x8? Moc by mě zajímalo, jak by mu to tam slušelo :-).

    Jinak co se týká EVY, tak moc nechápu vezených 24ks munice na podvozku 8x8.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:48 30.05.2018

    @tomas.kotnour Tak na ten vyssi pocet del poptavanych ACR se lze divat i optikou: 1) Tlak na nizsi jednotkovou cenu => dobre 2) tlak na rozumny pocet (50 kusu mi neprijde ...Zobrazit celý příspěvek

    @tomas.kotnour
    Tak na ten vyssi pocet del poptavanych ACR se lze divat i optikou:
    1) Tlak na nizsi jednotkovou cenu => dobre
    2) tlak na rozumny pocet (50 kusu mi neprijde prestrelenych, spis tak akorat) => dobre
    3) no a v neposledni rade u ACR nic jine nez dela v delostrelectvu nezustalo, tak kdyz nejsou raketomety tak trocha vic dela na skodu jiste nebude

    @Alpacino36
    Jste tajemny jak hrad v Karpatech :)
    Pokud podle vas neni zavedena finalni verze, mam tomu rozumet tak, ze ji nejaka ze zamyslenych schopnosti jeste nebyla doplnena? Nebo jsou nejaka omezeni, ktere cekaji na odstraneni, pripadne je system nestabilni... ? (Vse z toho by se za "neni finalni verze" povazovat klidne dalo)Skrýt celý příspěvek

  • tomas.kotnour
    13:11 30.05.2018

    AČR plánuje pro dvě brigády 52 kusů nových shkh, OSSR mají také dvě brigády a aktuálně mají 16 ks shkh. Až tyto nové prostředky bude AČR mít, tak jich bude aktivních tak 18 a ...Zobrazit celý příspěvek

    AČR plánuje pro dvě brigády 52 kusů nových shkh, OSSR mají také dvě brigády a aktuálně mají 16 ks shkh. Až tyto nové prostředky bude AČR mít, tak jich bude aktivních tak 18 a zbytek bude dlouhodobě uložen a vytáhne se ven jenom pro brigádní cvičení. Dokážu si představit, že OSSR bude fungovat na podobném principu, samozřejmě s lepší naplněností jednotky.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    13:10 30.05.2018

    3RMO: Tuto schopnost ma aj Zuzana 2000.

    3RMO: Tuto schopnost ma aj Zuzana 2000.

  • 3RMO
    12:52 30.05.2018

    Jednou z největších a nejdůležitějších schopností Zuzany 2, díky kterým se podle webu WarIsBoring řadí k nejpokročilejším dělostřeleckým systémům světa, je schopnost střelby tzv. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jednou z největších a nejdůležitějších schopností Zuzany 2, díky kterým se podle webu WarIsBoring řadí k nejpokročilejším dělostřeleckým systémům světa, je schopnost střelby tzv. salvovým efektem MRSI - tedy "Multiple-round simultaneous impact." Díky téhle schopnosti je Zuzana 2 schopna vypálit rychle za sebou několik ran v různých trajektoriích, které dopadnou na stejné místo ve stejnou dobu.

    zdroj:http://autoroad.cz/zajimavosti... Skrýt celý příspěvek

  • niko
    12:34 30.05.2018

    Alpacino36: Na IDEBE bol prezentovany final produkt zavedeny do OSSR.. Ci ho bude este vylepsovat, neviem.

    Alpacino36: Na IDEBE bol prezentovany final produkt zavedeny do OSSR.. Ci ho bude este vylepsovat, neviem.

  • Alpacino36
    12:23 30.05.2018

    Finálna verzia nie je.

    Finálna verzia nie je.

  • niko
    12:16 30.05.2018

    Alpacino36: DELSYS je zavedeny a maju ho normalne v Michalovciach. Na IDEBE som s nimi hovoril ake maju skusenosti, ako to funguje, atd.. Velmi sikovna vec inak.

    Alpacino36: DELSYS je zavedeny a maju ho normalne v Michalovciach. Na IDEBE som s nimi hovoril ake maju skusenosti, ako to funguje, atd.. Velmi sikovna vec inak.

  • Alpacino36
    12:10 30.05.2018

    Môžte mať neviem akú techniku keď nemáte pripravený personál.

    Môžte mať neviem akú techniku keď nemáte pripravený personál.

  • Alpacino36
    12:07 30.05.2018

    Či ho má zavedený to pochybujem, keď sa teraz testuje a nebol spustený ešte naplno. Jedine nejaká skúšobná verzia. Napísal by som niečo, čo ale nemôžem. Ale väčšina z vás buď ...Zobrazit celý příspěvek

    Či ho má zavedený to pochybujem, keď sa teraz testuje a nebol spustený ešte naplno. Jedine nejaká skúšobná verzia. Napísal by som niečo, čo ale nemôžem. Ale väčšina z vás buď nepracuje alebo vôbec nepracovala v armáde a tým pádom máte skreslené predstavy o fungovaní takýchto zložiek.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    12:00 30.05.2018

    Alpacino36: Zuzana 2000 ma uz dneska integrovany system DELSYS. Pravdou ale tiez je, ze zavedenim Zuzany 2 sa posuva cely system na inu uroven.

    Alpacino36: Zuzana 2000 ma uz dneska integrovany system DELSYS. Pravdou ale tiez je, ze zavedenim Zuzany 2 sa posuva cely system na inu uroven.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4