TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Stíhačka F-35 Lightning II připravená použít zbraně

Datum přidání 21.01.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 94 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

V tomto roce Pentagon dokončí certifikaci všech zbraňových systémů určených pro letoun F-35 se softwarovou aktualizací Block 2B. V letošním roce americká námořní pěchota (U.S. Marine Corps) deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) první letky stíhaček F-35B Lightning II, právě se softwarem Block 2B.

Foto: F-35A s ukázkou testované výzbroje. Ve vnitřních zbraňových šachtách F-35 unese 1360 kg výzbroje. Ve vnitřních zbraňových šachtách a na pylonech pod křídly pak F-35 unese 8 100 kg výzbroje. / Lockheed Martin

Foto: F-35A s ukázkou testované výzbroje. Ve vnitřních zbraňových šachtách F-35 unese 1360 kg výzbroje. Společně ve vnitřních šachtách a na pylonech pod křídly pak 8 100 kg munice. / Lockheed Martin

 

Na stránkách Armádních novin jsme se problematiky softwarového vybavení letounů F-35 Lightning II dotkli několikrát. Přesto si zopakujme základní technikálie k osvětlení jedné z nejdůležitějších částí vývoje a zavádění letounů F-35 do výzbroje.

 

V průběhu zavádění získávají stíhačky F-35 aktualizovaný software, který umožňuje používat sofistikované senzorové vybavení a zbraňové systémy. V současné době se chystá zavedení softwarové aktualizace Block 2B, umožňující použití některých zbraní a omezené bojové nasazení.


Teprve software Block 3F umožní plně využívat všech zbraní a schopností letounu. Samozřejmě, softwarové vybavení se bude v průběhu života stíhačky F-35 neustále vyvíjet a modernizovat.

 

Americká námořní pěchota deklarovala dosažení počátečních operačních schopností s první letkou 10 až 16 strojů F-35B, tedy schopnost omezeného nasazení v ostrých bojových podmínkách, v letošním roce. Půjde především o úkoly blízké pozemní podpory CAS (Close Air Support), ve dne, i v noci, ale například i o vzdušný průzkum.

 

Foto: Každá aktualizace umožní používat širší a větší paletu zbraní. Se zavaděním rozšířující aktualizace Block 4 se počítá v roce 2021 až 2023. / Lockheed Martin

Foto: Každá aktualizace umožní používat širší a větší paletu zbraní. Se zavaděním rozšířující aktualizace Block 4 se počítá v roce 2021 až 2023. / Lockheed Martin

 

Dlužno podotknout, že verze F-35B nemá vlastní kanónovou výzbroj. Kanónový „stealth" kontejner s 25mm rotačním kulometem bude certifikován pro ostré bojové použití až v roce 2019.


Americké letectvo (U.S. Air Force) a námořnictvo (U.S. Navy) deklarují dosažení počátečních operačních schopností později, navíc s vyšší softwarovou aktualizací. Letectvo dosáhne IOC se stroji F-35A a softwarovou aktualizací Block 3I v roce 2016, námořnictvo pak nasadí F-35C s Block 3F na přelomu let 2018 až 2019.


Software Block 3F bude k dispozici v roce 2017. Po jeho testování a certifikaci pak mohou všechny letouny F-35 dosáhnout plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability).


Prozatím jde příprava mariňáckých F-35B podle (současných) plánů. Pentagon, respektive společná programová kancelář JPO (Joint Program Office), vydala prohlášení, podle kterých jsou všechny zbraně určené pro software Block 2B připraveny a certifikovány.

Video: Zaměřovací systém EOTS stíhačky F-35 v akci. / YouTube

 

F-35B námořní pěchoty tak může pro vzdušný boj využívat střely AIM-120 AMRAAM (dolet až 180 km) nebo teoreticky britskou AIM-132 ASRAAM (dolet 0,3 až 50 km). Ze zbraní vzduch-země to je pak přesně naváděná munice GBU-31/32 JDAM nebo GBU-12 Paveway II.


Letoun dokáže shazovat i malé (113 kg) přesně naváděné bomby GBU-39 Small Diameter Bomb. Stíhačky „F-35B Block 2B" ponesou veškerou výzbroj ve vnitřních zbraňových šachtách. Schopnost nést na pylonech pod křídly a trupem další výzbroj umožní až vyšší verze softwaru.


Připomeňme, že o přesné zaměření zbraní se stará elektro-optický zaměřovací systém EOTS (Electro-Optical Targeting System). Zaměřovač je ukryt v hranatém průhledném pouzdru pod nosem letounu.

 

Zdroj: f35.com

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
ILoveDaring Datum: 29.01.2015 Čas: 20:37

papaHoth, má to spoustu výhod, třeba změny vztlaku, obratnost při všech rychlostech, nebo zkrácení vzletové dráhy. Namáhání drqku bylo jednou z mnoha příčin.

avatar
RiMr71 Datum: 29.01.2015 Čas: 11:36

ale s Vámi už debatu končím. Nic ve zlém, žijte si dál ve své doměnkové fyzice.

avatar
RiMr71 Datum: 29.01.2015 Čas: 11:35

Budu toho litovat, ale budiž...
DObrá vy vědátore (doufám, že máte lepší znalosti o aerodynamice než pravopis) - jaký je tedy úhel náběhu a úhel nastavení (omlouvám se, ale výraz "po břiše" jsme ve škole moc nepoužívali) letounu F-22 při M0,8 v jaké výšce (tedy tlaku) a jaký je generovaný odpor křídla a trupu a jaký je při rychlosti M1,4? Tyto hodnoty bezpochyby znáte a stejně tak i další parametry - je to tedy bezpochyby tajné, ale vy máte evidentně své zdroje.. Možná byste si mohl ale pro začátek zjistit něco o součiniteli odporu a vztlaku, o výsledné aerodynamické síle, jak se mění s úhlem náběhu a rychlostí.... učivo elementárky..
Řeknu vám jen jedno, s těmi svými tezemi by jste vyletěl v každém aeroklubu při zkouškách už na kluzák.
Ale pokračujte - chlapi na letišti se dobře baví :)

Omlouvám se, ale

avatar
papaHoth Datum: 29.01.2015 Čas: 00:01

To: ILoveDaring
Možná jsem špatně pochopil váš příspěvek, ale nechcete tvrdit, měnitelná geometrie křídel u letadel primárně vznikla kvůli námaze draku nadzvukových stíhaček při nízkých rychlostech?

avatar
ILoveDaring Datum: 28.01.2015 Čas: 23:24

Oprava: čím menší hmotnost

avatar
ILoveDaring Datum: 28.01.2015 Čas: 23:23

Prosím vás RIMr nepište něco o čem vůbec nic nevíte, já chápu, že Aerodynamika je jedna z nejsložitějších fyzikálních věd, ale než někoho obviníte, že plácá nesmysli první si o tom něco zjistěte. Velmi jednoduše, když máte šípovité, či delta křídlo máte velmi nízký odpor vzduchu, ale nízký vztlak, protože se počítá s nějákou rychlostí a podle toho máte křídla pod nějákým úhlem (čím vyšší cestovní rychlost/čím větší hmotnost/čím větší křídla, tím menší úhel.), když letíte pomaleji než se počítá tak letoun neletí rovně, ale jakoby "po břiše", neboli předek má vysoko, zadek nízko, tím ale vzduch působí pod velkým úhlem na křídla a tím se pochopitelně více namáhají, zkuste si to třeba na pravítku, když budete tlačit ze předu, nikdy pravítko nezlomíte, když budete tlačit z boku zlomíte to raz, dva. Pochopitelně, když letadlo letí nižší rychlostí, než na kterou je konstruováno, drak tím trpí, dřív dokonce trpěl tak, že nadzvukové stíhačky museli mít měnitelnou geometrii křídel, vzhledem k tomu, že konstrukce draku je teď na vysoké úrovni, tak nemusí být měnitelná geometrie křídel a mohou mít letadla pevná křídla, ale to neznamená, že se tím drak dost neopotřebovává. Měli s tím problém třeba Rakušáci, kteří museli kvůli limitům hluku létat s Eurofightery podzvukem a dost se tím opotřebovávaly. 

avatar
RiMr71 Datum: 28.01.2015 Čas: 14:32

K té převratnosti - historie je plná převratných nepodarků, jak byly ze začátku označovány. Taková "šwalbina" měla jen rychlost, jinak byla ve srovnání se špičkovými stroji té doby prakticky ve všem mizerná. Byla revoluční, nebo ne?
Concord - náklady na vývoj? Ekonomika provozu? Procento trhu? Děs! Byl revoluční, nebo nebyl?
V-22 (jako by F-35 z oka vypadl, taky tak "nenáviděný" stroj). Spousta parametrů za očekáváním, v mnoha ohledech horší než jeho předchůdci (myšleno kategorií nasazení). Je revoluční, nebo ne?
Ilja Muromec - měl spoustu odpůrců - byl revoluční, nebo ne?
Elektromobil Tesla - spousta odpůrců, spousta problémů, spousta výsměchu - je revoluční, nebo ne?
Harrier - kolik se jen na něm zabilo pilotů, kolik měl havárií, nosnost, dolet, rychlost - nic moc. Byl revoluční, nebo ne?
Co první "mobily" - to byla prča s těmi kufříky, že? Všem akorát pro smích. Chybělo tam akorát "Pozor, nepřítel naslouchá!". Kde jsou mobily dnes? Bylo to revoluční zařízení?
Vzpomeňte na první LCD monitory, jak vypadaly ve srovnání s CRT monitory. Obraz hrůza a děs. Akorát byly placaté. Barvy, pozorovací úhly, cena, výrobní efektivita - ve všem byly jasně lepší nejen špičkové CRT monitory. ALe dnes jsou LCD a AMOLED a LED displeje atd na takových parametrech (např. rozlišeních) které by se s tehdy tak úžasnými a jasně lepšími CRT vyrobit dnes už nedaly. Nebo si dovedete představit na kolenou CRT "tablet" a v kapse vodotěsný CRT "mobil" ?:)

Revoluční je velmi tvárný výraz, ale neznamená to nejlepší úplně ve všem. Ne na začátku.
Obory lidské činnosti mají při dosažení určitého stupně vývoje problém postupovat stávajícím způsobem dál. A nová, "revoluční" navazující část osy vývoje pokračuje takřka vždy s malým úkrokem zpět, s jistým "přelepem" s končící částí. Ale vývoj pak pokračuje dál a dosahuje dříve nedosažitelných a často i nepředstavitelných parametrů.

Tak vidím F-35 i já. Jako začínající a nejistou novou větev, která ale doufejme (pokud fandíme vývoji bez ohledu na symbol na kýlovce) časem vyspěje a dotáhne zbraň zvanou "bojový letoun" do takové fáze vývoje, kterou si my dnes ještě ani neumíme představit.
Jestli se to s tímto érem skutečně podaří nebo ne, v co a jak se nakonec přetvoří, kolik motorů za doby životnosti se do něho různých nacpe, jaké zbraně o jakých ještě nemáme ani tušení, jakého stupně AI dosáhne, nakolik bude po letech jeho provoz optimalizovaný a drahý nebo levný, jak si dokáže poradit jako součást celé bojové síly nejen v asymetrickém konfliktu, jak si nová generace vysmátých bělozubých "plejstejšnových" pilotů sedne s novou helmou, jak bude úspěšný při blízké podpoře PV, neví zatím nikdo.
Vlastně pardon - vyjma diskutujících na armadninoviny.cz... :)

avatar
RiMr71 Datum: 28.01.2015 Čas: 13:54

ILoveDaring - vy se občas vyjadřujete, že amofilové to a ono a že proč není klidná krásná faktická pokojná debata... Ale protože se takto debatovat nedá! To jsou prostě bláboly co říkáte a není to jen tady, to jednoho baví jednou dvakrát třikrát to vyvracet ale TO JE MARNÉ!!! Vy jednu chujovinu zamáznete ještě větší!
Ty vaše bláboly o aerodynamickém odporu a o tom jak letadlu trpí drak když létá 0,8M a jak je ten drak v pohodě když létá M1,5 - to je prostě neskutečné, to je jako když můj papoušek opakuje pár naučených slov a bez ladu skladu je za sebe skládá do vět aniž by vlastně tušil, co to znamená!
Toto není o "boji" proti ruské nebo americké technice, o rusofilství nebo amofilství, to je o (naprosto zbytečném) boji s pavědou a hospodským plkáním..

avatar
Charlie Datum: 28.01.2015 Čas: 08:10

Ony přilby pro F-22 (kde se jim nepovedla dodělat) i pro F-35 jsou kapitola sama pro sebe. U F-22 jí nakonec zavrhli s tím, že jí stejně letadlo nepotřebuje (protože naBVR je celkem zbytečná a na WVR taky, protože Sidewindery jsou zavřené v pumovnicích a na cíl se stejně můžou zamykat až po odpálení.

U F-35 to jednu dobu vypadalo na totální blamáž taky, nakonec po nalití prachů a bububu na výrobce to nějak klaplo, vývoj náhrady u BAE stopli. Přitom jim spousta výrobců nabízela svoje hotové přilby (Izraelci tuším, něco i z Evropy), které by se mohly používat, než se dovyvine nová přilba, která už bude mít ty fíčury co požadovali (šlo tam hlavně o určování pozice hlavy a spoustu grafiky, což stávající neuměly), jenže tam byl z US strany přístup "buď naše, nebo nic" jako u F-22.

avatar
KOLT Datum: 27.01.2015 Čas: 20:10

RiMr71: S tím Mustangem je to parádní! Díky.

ILoveDaring: Já nepochybuju o tom, že F-22 se průběžně vyvíjí. Ale nemám ani zdaleka takovou jistotu jako vy, že F-35 není revoluce. Prostě to nevím, navíc mám podezření, že to s jistotou ví jen málokdo.
Mezi námi, já bych se asi radši podílel na vývoji SW pro ten počítač než na vývoji té přilby. Mám podezření, že comp i jeho SW bude "standardnější" záležitost, než zobrazovač. Revolucí prostě může být ta přilba, ne ten počítač. Ale to pochopitelně nevím.

avatar
ILoveDaring Datum: 27.01.2015 Čas: 17:46

Pane RIMr, špatně jste pochopil co jsem psal "a je otázka jestli v této rychlosti může dlouhodobě, z důvodů namáhání draku, létat.", Raptor může létat 0.8M, jak by jinak tankoval za letu, tuším že minimální rychlost Raptoru, kdy se udrží ve vzduchu je 0.3M. ALE, když stíhačka která byla plánována na přeletovou rychlost 1.5M (nejúspornější rychlost, kdy má nejlepší spotřebu) a cestovní 1.7M (bez zapnutí forsáže) létá 0.8M tak pochopitelně není křídlo v aerodynamické poloze a to způsobuje velký Aerodynamický odpor a to pochopitelně způsobuje velké namáhání draku, to znamená, že třeba místo výdržnosti 5000 hodin bude mít jen 2500. Tento problém se dříve řešil měnitelnou geometrií křídel. Ještě tam mám slovo "otázka je", nejsem si tím totiž jistý, RAF uvedla jako jeden z hlavních důvodů proč nechce F-35 (zůstali jen námořnictvu), že není schopna operovat s Typhoonem, protože, když Typhoon letí její cestovní rychlostí hodně se tím opotřebovává drak. Je právě otázka jestli 2D vektorování tahu nezmenšuje škody.

To KOLT: pochopitelně, že každé letadlo má lepší elektroniku, než to předchozí, ale to je evoluce ne převratnost. Někde jsem četl, že z původních počítačů v F-22 nezbyl ani jeden, všechny už jsou údajně několikrát měněný. Technologie koukání skrz letoun byla vyvinuta pro Raptor, ale nepovedlo se jim k tomu vyřešit přilbu, "takže měli hotový celý počítač, jen neuměli vymyslet obrazovku".

avatar
RiMr71 Datum: 27.01.2015 Čas: 12:28

Např tady (po mimochodem krásné akrobačce), má Raptor společný průlet s Mustangem. Myslím, že když se z "důvodu namáhání draku" nerozpadne při průletu s Mustangem, tak ani s F-35 :)
https://www.youtube.com/watch?v=ubY1zJqDUiw

A tady taky krásná skupina:
https://www.youtube.com/watch?v=11R9pjI7S88

avatar
RiMr71 Datum: 27.01.2015 Čas: 12:22

Vyvoe, já se z vás po*eru, to jsou hlášky, já si to asi budu někam psát :)
"...dovedete si představit, jak se Raptor bude trápit při rychlosti 0.8M na kterou vůbec není stavěný a je otázka jestli v této rychlosti může dlouhodobě, z důvodů namáhání draku, létat."

TO je na úrovni těch odborných hlášek, jak se Gripen neotočí nad republikou atd, ale LEPŠÍ!!! :D

avatar
KOLT Datum: 27.01.2015 Čas: 00:41

ILoveDaring: "...i když vše už bylo vyvinuto v Raptoru a s ničím převratným F-35 nepřišlo .."

Tak to je hodně odvážné tvrzení! Aniž bych teď řešil cenu vývoje a nesplnění slibovaných parametrů, tak F-35 bude minimálně po stránce výpočetní techniky a SW o poznání pokročilejší než F-22. K tomu přidejte technologii, která umožní pilotovi "koukat skrz letadlo", a máte rozhodně pořádný vývojový úkol.

Jestli si někdo myslí, že na poli VT mezi těmi letouny nebude propastný rozdíl, tak by si měl uvědomit, jaký pokrok udělala elektronika za posledních deset či patnáct let. Posaďte se za Pentium II s Win 98 či něco podobného, a pak to srovnejte s novým iPhonem. Drobet rozdíl ve výkonu, velikosti u uživatelské přívětivosti, ne? A to samé bude plus/mínus i na úrovni vojenských programů. Nedá mi to nevzpomenout film Železné nebe: "Co to je?" - "To je počítač." - "Ne to není počítač, *tohle* je počítač." - "Ne, to není počítač, to je historie." ;-)

Mmchd, tak jako F-35 přebírá technologie z F-22, tak modernizace F-22 budou přebírat technologie z F-35.

avatar
ILoveDaring Datum: 26.01.2015 Čas: 23:40

K té spolupráci F-22 a F-35, je dost problematická, z jednoduchého důvodu, cestovní rychlost F-35 bez forsáže je 0,8-0,9M a F-22 1.7M tj. dvojnásobek, dovedete si představit, jak se Raptor bude trápit při rychlosti 0.8M na kterou vůbec není stavěný a je otázka jestli v této rychlosti může dlouhodobě, z důvodů namáhání draku, létat. Jinak ten samý problém řešila RAF a proto se rozhodla F-35 pro letectvo nekupovat, prostě by nestačily Typhoonům, který mají cestovní rychlost 1.7M (bylo tam ještě X důvodů), ona Británie to měla dost dobře nakročený s bezlicenční výrobou Raptoru BAe, především proto, že na USA tlačila, že by se mohla obrátit na Rusy se společným vývojem letounu 5. generace, ale teď kvůli Ukrajině mají Britové dost malý manévrovací prostor.

Ještě k té údajné drahosti F-22, tak Raptor vůbec není na výrobu drahý, stojí cca 145/150mil USD, což oproti 125/135mil USD u F-35 není tak velký rozdíl, jediný problém Raptoru byla cena vývoje, která ale byla opodstatněná, protože Amíci si zahrály na průkopníky: Stealth při nadzvukové rychlosti, 2D vektorování tahu, útoky PLŘS ve smečkách, AESA radar, převratná avionika. Takže jenom zaplatily drahej vývoj, ale využily to u minima letounů, s odůvodněním, že to přinese úsporu do dalších projektů jako JSF. Je zajímavý, že vývoj F-22 stál 60mld USD a JSF stálo vyvinout 120mld USD (40mld u každého typu), i když vše už bylo vyvinuto v Raptoru a s ničím převratným F-35 nepřišlo (až na verzi B).

U převratných motorů budu dost pesimistickej, když tam chtěl Pratt and Whitney instalovat motory s větší odolností proti přírodním vlivům, Lockheed varoval, že to o 10-15% letoun prodraží, když tam chtěl Rolls-Royce dodat ultra výkonný motory, který by F-35 daly rychlost 1.8M bez zmenšení doletu, Lockheed řekl, že úpravy na draku a větší cena motoru by letoun prodražily dvojnásobně. Ono upravovat moderní letouny pro novej motor je dost problematický, už jenom proto, že drak F-35 je optimalizován na rychlost 1.6M, ale i kdyby tam ty převratný motory daly a nezvýšila by se tím cena tak rychlost by byla 1.5M+ (oproti původně deklarovaným 1.8-1.9M,) a dolet 3000km (oproti původně deklarovaným 4500km a 4100km F-16C/D), takže by to výkonově byla stále hrůza. Tyhle motory dají spíš jestli budou vyvíjet nástupce F-22.

arr