Americké letectvo zásadně navýší počty dronů

Foto: MQ-9 Reaper; ilustrační foto / Public Domain
MQ-9 Reaper; ilustrační foto / Public Domain

Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje výrazně navýšit počty dronů, příslušného leteckého personálu a základen, odkud se operace bezpilotních letadel řídí. Pětiletý program přijde americké daňové poplatníky na 3 miliardy dolarů.

V současné době americké letectvo provozuje 175 bezpilotních letadel MQ-9 Reaper a 150 starších MQ-1 Predator. Americké letectvo využívá drony především k provádění průzkumu a k leteckým úderům proti nejrůznějším povstaleckým skupinám na Středním východě a v Severní Africe.

Současnou flotilu letadel v nejbližších letech posílí dalších 75 letadel MQ-9 Reaper. Dále vzroste počet letek ze současných osmi na sedmnáct a počet základen pro celosvětové řízení bezpilotních letadel z jediné na šest. Nárůst si vyžádá přijmutí 3500 nových pilotů, operátorů a zabezpečovacího personálu. 

Cílem je uspokojit neutuchající poptávku po operacích bezpilotních letadel. K nárůstu počtu letových hodin bezpilotních letadel došlo na začátku nového tisíciletí a především po invazi do Afghánistánu a Iráku. Podle novin Los Angeles Times nyní drony Reaper a Predator v americkém letectvu nalétají ročně 400 000 hodin, dvakrát více, než před pěti lety.

Poptávka po akcích bezpilotních letadel roste několik let, nyní zejména s akcemi proti Islámskému státu v Iráku a Sýrii. Současné posádky bezpilotních letadel jsou přitom přetížené a jak říká generál Herbert Carlisle, operátorům bezpilotních letadel nezbývá čas na výcvik, ale pouze na bojové operace.

V současné době většina operací bezpilotních letadel amerického letectva je řízená ze základny Creech Air Force Base v Nevadě, asi jednu hodinu cesty od Las Vegas. Na základně slouží přes 3000 vojenského a civilního personálu, který však musí každý den dojíždět do práce, protože na základně neexistuje adekvátní ubytovací zázemí.

Plukovník Jim Cluff, velitel 432nd Wing a 432nd Air Expeditionary Wing na základně Creech , navíc připomíná, že posádky bezpilotních letadel jsou prakticky již několik let v bojovém nasazení. “Není pro ně žádná pauza. Někteří z nich jsou v boji tři, čtyři nebo pět let. Jsou v boji již několik let za sebou,” uvedl Cluff.

Nově má proto vzniknout pět nových základen pro operace bezpilotních letadel po celých Spojených státech. Vybudování základen přijde na 1,5 miliardy dolarů. Díky umístění základen do různých časových pásem (rozdíl mezí východním a západním pobřežím USA jsou 4 hodiny) bude možné lépe předávat probíhající misi bezpilotního letadla mezi jednotlivými posádkami na různých základnách.

Peníze půjdou také do výcviku nových pilotů a operátorů. Letectvo je schopno ročně vycvičit 120 pilotů, přitom roční potřeba je minimálně 300 pilotů.

V současné době americký pilot bezpilotního letadla nalétá ročně 900 hodin, třikrát až čtyřikrát více, než nalétá americký pilot bojového letadla. Na začátku tohoto roku proto muselo americké letectvo omezit počet vzdušných patrol bezpilotních letadel z 65 na 60 letů denně.

Současná snaha navýšit počty letadel je poměrně zásadním obratem. Ještě minulý rok dokument Quadrennial Defense Review volal po snížení počtu bezpilotních letadel. Důvodem měl být postupný útlum americké přítomnosti v Afghánistánu a Středním východě a pokles potřeby po cílené likvidaci teroristů pomocí bezpilotních letadel.

Počítalo se (a stále se počítá), že hlavní bezpečnostní výzvy se budou nalézat ve východní Asii, kde se Spojené státy střetávají s rostoucí mocenskou ambicí Číny. Zde pomalé a nízko letící bezpilotní letadla typu Reaper a Predator příliš šanci na uplatnění nenajdou.

Ukázalo se však, že současná poptávka po vzdušném průzkumu v protiteroristickém boji vysoce převyšuje nabídku a bezpilotní letouny kategorie Reaper nebo Predator v tomto průzkumu hrají klíčovou roli.

“Jedná se o velmi významný krok (investice do bezpilotních letadel - pozn. red.), neboť se tak uznává, že vysoká celosvětová potřeba po trvalém leteckém průzkumu, je nový standard,” myslí si Paul Scharre z think-tanku Center for a New American Security. “Dlouho jsme předpokládali, že když se stáhneme z Afghánistánu a Iráku, poptávka po dronech poklesne. Terorismus však zůstává významnou národní bezpečnostní hrozbou.“

Zdroj: Los Angeles Times

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel

Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...

Nová generace zbraní pro bezpilotní letadla

Bezpilotní letadla se čím dal více podílejí na ozbrojených útocích, prozatím především pouze na ...

Primoco UAV: Bezpilotní letadlo z České republiky

Společnost Primoco UAV představuje největší bezpilotní letoun pro komerční užití ve střední a ...

Špičkový bezpilotní bojovník Reaper ER pro americké letectvo

Americké letectvo (U.S. Air Force) zavedlo do výzbroje “nový” bezpilotní letoun MQ-9 Reaper ER ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • davidecek
    21:43 19.12.2015

    Američané jsou jsou už takovy ,ale muíime přiznat že maji dobré letectvo.Mě připada že se vytahují.

  • dusan
    21:37 19.12.2015

    Sgt Murphy

    To je ten problém .....

    Nám to logicky tak vychádza ... a tak to i funguje ...

    Akurát konečný výsledok je tragický .....

    Vo vojne nejde o to kto vyhrá tú ktorú bitku ... ale kto vyhrá vojnu ....

    A to, že ešte niekto vyhrá všetky důležité bitky .... ešte neznamená, že vyhrá vojnu .... Vietnam či dnešný Afganistan je toho dôkazom .....

    Vyhrať Afganistan je teoreticky jednoduché .... prekticky je to nedosiahnuteľné ...

    Prečo ? ... lebo, okrem iného, sa musíme vyhnúť "vedľajším" stratám ..... a to je proti "filozofii" uprednostnenia ochrany vlastných vojakov .....

    Ak sa k tomu pridajú poporované skorumpované elity ako Maliky v Iráku a Karzaj v Afganistane ....."katastrofa" je zaručená ....

  • shal
    21:05 19.12.2015

    Gloton: Myslím, že Američani jsou zvyklí pracovat více než 2 hodiny denně a pokud letectvo tvrdí, že jejich piloti jsou dlouhodobě přepracovaní, tak tomu tak i nejspíše bude.

  • Gloton
    14:00 19.12.2015

    pajo: a někteří si to zase představují zbytečně komplikovaně.
    V podstatě proběhne normální předletová příprava a předletové procedury. Nic extra.
    Testování funkčnosti systémů atd. dělá samozřejmě technický personál, který se o drony stará, "pilot" jen přebírá funkční vyzbrojený stroj a projde předletové procedury. Vzhledem k tomu, že není u dronu fyzicky, neprovádí sám ani předletovou prohlídku.
    Takže: dostane informace o úkolu, trase, celkové situaci, cílovém místě, informace o počasí, informace o svém dronu, "zapne PC", provede předletové úkony.....a frčí....
    Vzhledem k tomu, že bude jistě ovládat dlouhodobě drony ve stejné oblasti, bude mít informace o situaci jistě dobře zažité.
    A k tomu rozhodování koho zabije.....většinou to stejně rozhoduje někdo za něj. Je to v podstatě jako při pilotáži letadla či vrtulníku. Hlásí zjištěné subjekty, komunikuje s velením, případně pozemními jednotkami a dostane rozkaz na co zaútočit. Jedině žy by to byla mise s předem daným konkrétním cílem, pak není co řešit, ale stejně hlásí nalezení cíle a útok na něj.
    A k tomu že musí X hodin trénovat? Co by pořád trénoval? Když bude létat bojově, nemusí už nic extra trénovat. Další tréning bude nutný při nasazení nových technologií, zbraní atd., ale to nebude tak často.
    Prostě nic závratně náročného.

  • Sgt Murphy
    10:49 19.12.2015

    Dušan, zhodnotenie videa. 0:45 - dvaja muži kráčajúci za sebou, cez ramená visia predmety na popruhu identifikovateľné ako zbrane. 0:55 - skupina mužov jasne nesúcich zbrane typu ak.

    Pilot vrtuľníku nevidí to čo chce vidieť, pilot vidí jasné nebezpečie a ohrozenie vlastných vojakov. Rozhoduje sa v niekoľkých sekundách. Má povolené strieľať a strieľa. To je všetko. Tak vyzerá prax. Tam nemá čas na niekoľkominútovú diskusiu a pretáčanie si záznamu či sa naozaj jedná o zbraň alebo nie. Pokiaľ by sa z kamery nakoniec vykľula zbraň a stálo by to životy vojakov, ten pilot spravil správne rozhodnutie.

  • dusan
    09:50 19.12.2015

    Shania

    Teoreticky je vymyslené dobre ... prax vyzerá ináč ....

    https://www.youtube.com/watch?...

    Každý ... i operátor dronu či pilot vrtuľníku často vidí to čo chce vidieť ..... a potom objektívne nie je čo namietať .....

    A potom sa zistí, že vlastne to nebolo úplne presné ... pre to čo ono ... a výsledok ... nevinní mŕtvy ....a ešte masovejšia podpora radikálov ......

  • Shania
    09:36 19.12.2015

    dusan: zrovna u cia je vetsina utoku zalozena na informacich agentu na zemi. pak otom rozhoduje velitel dane operace.

    ale treba v iraku stacilo zacit kopat diru u cesty aby te oznacili za hrozbu, takze tech zpusobu je vic.

    takze to neni tak jednoduche, ale ten vliv na civilni obyvatelstvo jsi popsal presne, pokud se nepletu, takse to tykalo konkretne pakystanu a jak takove operace tvori dalsi a dalsi teroristy.

    proto to co se ted deje v syrii je znacne kontraproduktivni, poku tedy neni cilem vytvared dalsi upchliky a radikalizovatten zbytek.

  • dusan
    09:05 19.12.2015

    Shania

    To "len piloti" beriem späť .... ale princíp ostáva ....rozhoduje sice viac ľudí ... ale väčšinou len podľa toho čo vidia cez kameru dronu ... bez akéhokoľvek spravodajského potvrdenia zo zeme. ...

    Sice sa to po prvých "prúseroch" začalo posúvať vyššie ... ale to je naozaj komická predstava, že šéf CIA či americký prezident vedia či vidia toho viac ako "pilot" či nejaký agent CIA ....

    Ak sa niekto správa práve "podozrivo" ...a má zbraň .. čo je teda v napr. Afganistane či Jemene bežné ... tak môže mať smolu .......

    To sa potom zbytočne čudujeme prečo nemajú v týchto krajinách "šíriteľov demokracie" v láske ....

    Asi by to bol trochu "problém" keby na Václavskom námestí vybuchla americká rekata a zabili dvoch teroristov ... a štyroch turistov ..... to by sa asi nikomu v Čechách nepáčilo : )

  • pajo
    05:30 19.12.2015

    Niektory si to predstavujete strasne jednoducho. To nie je tak, ze pilot dronu pride do prace, uvari si kaficko, sadne si do kresla a leti. Oficialne cisla nepoznam, ale na jednu letovu hodinu pilota je X hodin trening, predletovej pripravy (kde poletim, ake je pocasie, otestovanie spravnosti systemov ktore pouzijem ...) az po papierovacky a hlasenia o uskutocnenej misii. Takze tych priemernych 17 hodin za tyzden sa moze zdat niekomu velmi malo a pohodova pracicka, ale pocet hodin v praci moze byt daleko za normalnou pracovnou dobou.

  • Gloton
    02:34 19.12.2015

    Já si stejně stojím za svým názorem, že dělat "pilota" těchto dronů není ani zdaleka tak náročné, jako mnoho jiných zaměstnání, natož natolik, aby je přetěžovalo "odlétaných" 20 hodin týdně......na zadku a v teple....mimo nebezpečí...
    A že musí "zabíjet"? No tak snad je v armádě. A kdo na to psychicky nemá, a nedovede si rozumově zdůvodnit co a proč dělá, nemá lézt do armády. Život není peříčko a zabíjení a smrt je jeho součástí odpradávna. Jen poslední generace nás, obyvatel blahobytných zemí, jsme na to poněkud zapoměli a zvykli si, že smrt je jen něco vzdáleného na obrazokách TV a PC. Abychom nebyli co nevidět nemile překvapeni.

  • Shania
    23:06 18.12.2015

    dusan: souhlasím, jen jsme ti opravil to, že piloti mají volnost v rozhodování koho odstřelí, což není pravda.

  • dusan
    22:58 18.12.2015

    shania

    https://theintercept.com/2015/...

    Vypovedal o tom i tento bývalý pilot dronov .... a Jeremy Scahill o tom napísal pomerne známu knihu "Dirty Wars", ktorá vyšla i u Vás pod názvom "Tajné války".

    Mimochodom ... kto o tom rozhoduje na princípe "chybovosti" nič nemení .... a teda i na kontroverznosti .....

    V tejto knihe sa rozoberajú i právne veci ... napr. ako je možné rozhodnúť o smrti človeka v cudzej krajine ..... vrátane amerických občanov ....mimo priameho konfliktu ..... ináč povedané zavraždiť .....

  • peter123x
    22:57 18.12.2015

    Shania. Problem je, ze kto su vlastne ti povstalci zac. Je to zmes roznych skupin co drzi pohromade len nenavist k Assadovi. Ale to je asi tak vsetko. Momentalne nemaju vobec ziadnu alternativu, ktoru ponuknu po pade Assada. Za ten cas co bojuju neboli schopni vytvorit nejaku jednotnu paralelnu vladu, ktora by bola schopna okamzite prevziat moc a kontrolu nad krajinou od tej sucasnej vlady. Staci sa pozriet na situaciu v Libyi, tam tiez sa narychlo uvaril prevrat a vysledkom su dve navzajom nenavidiace vlady, ktorych vsak skutocna moc konci za branami parlamentu a v skutocnosti tam vladnu kmenovi nacelnici, co maju podelene uzemia medzi seba. Do toho tam ma cast uzemia pod kontrolou islamsky stat. Skratka chaos na entu. Sice teraz sa EU chvali akymisi dielcimi uspechmi a pokrokmi v konsolidacii situacie v Libyi. Ale pride mi to len z nudze cnost. A ani sami tomu moc neveria, len chce nasilu ukazat nejake vysledky. A takato ista situacia nastane v Syrii. Libya je buducim obrazom situacie v Syrii. Len s tym rozdielom, ze Libya ma omnoho menej obyvatelov a tak nieje z nej tak zvyraznena migracna vlna.

  • Shania
    21:50 18.12.2015

    cejkis: US má určitě podíl na vzniku/rozšíření ISIS, ale ISIS je jen malá epizodka v konfliktu v Syrii.

    Občanská válka tam vypukla dávno před tím než se oni objevili.

    V domě kdy radikálové byli v Asadových věznicích, nebo bojovali v Iráku.

    Povstání začalo po krvavých zákrocích proti civilistům. Zvěrstva co jeho muži prováděli byla tak velká, že 70% jeho armády zběhlo. A to pár týdnu před tím ti stejní vojáci tvrdili, že je to ok, v armadě nemají problém spolu vycházet smýčené jednotky. Stačilo ale umučení pár dětí a povstání vypuklo naplno, včetně masových dezercí. Tohle není nic co by způsobili US, nebo někdo z venku.

    Radikalizovat se to tam žačlo až po letech bombardování měst, vypouštění radikálu z věznic (jako snaha znehodnotit opozici v očích západu) a podporou extremistů z venku (z obou stran). A až pak tam do toho vstoupila ISIS:

    To že teď západ vidí jen ISIS a nic jiného nás v budoucnu bude stát hodně.

    Teď jsou v konfliktu rusové, i přes jejich a Irackou podporu jsou jejich uzemní zisky naprosto mizivé a tímto tempem válka potrvá ještě roky.

    Teď Obama rebelům pomalu vráží kudlu do zad tím, že uznává Ruské řešení, tak uvidíme co z toho nakonec bude.

  • RiMr71
    21:32 18.12.2015

    ...taky nám zabili Ježíška. Roznášel dárky a v infra to vypadalo na IED...

  • cejkis
    21:23 18.12.2015

    Opravdu překvapující závěr hodný amerického dacana.

    US se stáhlo z Iráku a AFG s tím, že si vyrobilo konflikt v Sýrii. Nyní se Sýrie nejspíše dohodne a tak se americký ISIL přesouvá do Lybie. Mezitím si US již zapaluje doutnavku v Alžírsku a Maroku.

  • Shania
    21:14 18.12.2015

    dusan: nejaky dukaz? piloti nemaji rozhodovaci pravo, tohle jde vzdy pres veleni.

    vetsina tech utoku ktere byli kontroverzni mela na svedomi CIA a i tam o utocich rozhoduje nekdo jiny nez piloti.
    .

  • dusan
    20:32 18.12.2015

    Piloti dronov majú až šokujúcu "voľnú ruku" ... majú samozrejme stanovené kritériá .... ale často oni sami rozhodujú o správnosti útoku ....

    Samozrejme, že to nie sú hlupáci ... a väčšinou sa "triafajú" ....ale stačí len pár % chýb .... a už to neguje všetky dosiahnuté úspechy ..... chlapovi čo dron omylom zabije celú rodinu je dosť ťažké vysvetlovať, že "vedľajšie straty" sú v podstate zanedbateľné .....

    A treba si uvedomiť ako to asi působí na ľudí, ak sa nad nimi vznášajú stále drony, ktoré sa "mýlia" ..... bez ohľadu, že nemajú .. ani nechcú mať s teroristami nič společné ...

    Potom je to dosť blbý pocit .... každý deň ..... celé miesiace ... celé roky .....

    Ono samozrejme drony sú vysoko efektívne ....ale znovu si dnes obamova administrativa myslí, že má "zázračnú" zbraň čo vyrieši všetko .....

  • Shania
    16:27 18.12.2015
    Oblíbený příspěvek

    Když media prohlásí (už se to objevilo před dobou, možná v první válce v zálivu) že je to pro vojáky jako videohra, tak tím myslí to že je jednoduché zmáčknout spoušť a necíti za to žádnou vinu/necítí se být zasaženi důsledky svých činů protože sedí za monitorem, což se ale očividně neděje.

  • crusader
    15:53 18.12.2015

    No zrovna ten český odkaz ukazuje, že to berou jako hru. Jestli bývalý voják prohlásí "Nenastoupil jsem do armády, abych zabíjel lidi," tak co si o něm mám myslet, s tím přece jako voják musí počítat, že by se někdy mohl dostat do boje i kdyby zrovna nesloužil u bojové jednotky?
    A celý článek je defacto o tom, že za tu náročnou práci berou málo "V poslední době se nechávají (operátoři dronů) slyšet, že to je velmi ošklivá, stresující a náročná práce. A navíc ne zas tak dobře placená".
    A nebo další názor "Byly časy, kdy jsem viděl věci, které jsem opravdu vidět nechtěl, včetně umírajících lidí. A pak jsem pochopil, že ti lidé na druhé straně kamery jsou také lidé. Například jsem viděl 'padoucha', jak si hraje se svými dětmi" - co proboha čekal, satana nebo vetřelce?
    Ano je to určitě stresující, málokdo dokáže zabít člověka a pak po směně jít hrát se synem fotbal nebo do kina.

  • Muž, co zírá na kozy
    15:29 18.12.2015
    Oblíbený příspěvek

    Ano, i odborníci si mysleli že obsluha bezpilotních prostředků bude tak triviální jako hrát videohru. Po sériích velkých odchodů mnoha operátorů samotné USAF udělalo výzkum a zjistilo že téměř polovina posádek vykazuje tak vysoké hodnoty bojového stresu, že se dokonce objevil nový psychologický termín: dálkový posttraumatický stresový syndrom.
    Příčina? Odloučenost operátorů od přímé akce; bezmoc a hrůza z toho co vidí; nemožnost aklimatizace (operátor se na rozdíl od vojáka v bojové zóně musí po skončení směny odpoutat od své práce, jít domů a pak se zase přepnout zpátky); podstav a z toho vyplývající přetíženost což vede rychlejšímu vyhoření; kastování personálu na letající elitu a nelétající "hračičky počítačových her", atd.

    http://zpravy.idnes.cz/operato...

    http://publications.amsus.org/...

    Článek o Predátorech a Reaperech v letošním L+K číslo 10

  • RiMr71
    15:08 18.12.2015

    ...ach ti čeští mistři světa... :)

  • crusader
    14:55 18.12.2015

    Gloton
    No myslím, že řízení letového provozu je podstatně náročnější než pilotáž dronu. Pilot dronu odpovídá pouze za svůj stroj a za splnění úkolu. Řídící letového provozu (a zvlášť u civilní dopravy) zodpovídá za všechny letadla ve svém sektoru.
    Souhlasím s tebou, že 17 hodin týdně u počítače zase až tak namáhavá činnost není (sám u něj jako konstruktér strávím za týden nějakých 50 hodin a nemyslím, že mám menší zodpovědnost než daní operátoři).

    RiMr71
    Seš si jistý že si opravdu uvědomují dopad svých činů? Není to náhodou tak, že dostanou nějaký úkol, ví přitom že útočí na nepřítele a neřeší co se děje dole, vždyť to jsou pro ně třeba jen odrbaní ručníkáři? Opravdu to nemůžou brát jako hru, nechlubí se třeba u piva kolik odstranili "teroristů"?

  • RiMr71
    14:22 18.12.2015

    ...a to je právě ten rozdíl mezi Tebou a pilotem tady těch smrtek. Pro Tebe je to jako hra, kdežto člověk který tam sedí a prošel sítem výběru, si uvědomuje dopad svých činů a jako hra to pro něj není...

  • Gloton
    13:13 18.12.2015

    Tak tvrdit, že museli omezit počet letů dronů, protože jejich "piloty" přetěžuje, když s nimi nalétají 17 hodin týdně a ještě to srovnávat s nalétanými hodinami opravdových pilotů.....to je trochu moc.
    "Pilotovat" tyto drony nebude o nic náročnější, než třeba obsluha bojových elektronických systémů na ponorce či válečné lodi, nebo třeba jen "obyčejné" řízení leteckého provozu. Jak už napsal Arccos, je to v podstatě jako letecký simulátor, jen se skutečnými důsledky.
    To už bude podle mě náročnější i řídit třeba autobus v dnešním provozu na silnicích.

  • Shania
    11:57 18.12.2015

    Arccos: no tady spíš bude ekvivalent dlouhých přeletů bez komprese času, to mě teda moc nebavilo.

    Podle me tam traví dlouhé hodiny nudným sledováním obrazovek (občas tam ale určitě vidí i hodně nepříjemné věci). Porad ale lepsi prace nez maji vojaci v bojove zone.

  • Arccos
    11:52 18.12.2015

    “Není pro ně žádná pauza. Někteří z nich jsou v boji tři, čtyři nebo pět let. Jsou v boji již několik let za sebou.”

    No, v boji... pár hodin denně paří skvělý letecký simulátor. Když jsem měl ještě na výšsce dost času, propařil jsem i víc než těch 900 hodin ročně. :)

    (Berte tento příspěvek s nadhledem, vím, že to není totéž. Ačkoliv...)