Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva

F-22 Raptor
Foto: F-22A Raptor ze základny

15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl zraněn, pilot se zachránil katapultáží. Příčina ani průběh celého incidentu nejsou známy. Pro americké letectvo se jedná o těžkou ztrátu jeho nejmodernějšího stíhače, neboť Raptor se již nevyrábí, takže ztrátu není jak nahradit.



K incidentu došlo ve čtvrtek 15. listopadu v 15:30 místního času. Za dosud nevyjasněných příčin došlo ke katapultáži pilota a k následnému zřícení letounu F-22A Raptor amerického letectva. Stroj se zřítil na dálnici nedaleko vlastní letecké základny Tyndall na Floridě, na kterou se právě vracel. Naštěstí nedošlo ke zranění žádného civilisty a pilot byl po katapultáži ošetřen zdravotnickou skupinou na základně.

Dálnice byla krátce po nehodě uzavřena a došlo k odklizení havarovaného letounu. Okamžitě se rozběhlo vyšetřování, jehož úkolem je ukázat na příčinu zřícení nejmodernějšího amerického stíhacího letounu v hodnotě 190 milionů dolarů, v přepočtu téměř 4 miliardy českých korun.

Pro americké letectvo se přitom jedná o poměrně těžkou ztrátu, nejen pro vysokou finanční a vojenskou hodnotu stroje ale také pro fakt, že ztracený stroj není jak nahradit. Před havárií měli Američané k dispozici „pouze“ 187 těchto letounů, nyní je počet o jeden kus nižší.

Video: Reportáž americké zpravodajské stanice NewsChannel 7 o katastrofě F-22 / YouTube



Stíhací letoun F-22A Raptor doprovází již delší dobu problémy s problematickým přísunem kyslíku k pilotovi, což způsobuje zhoršení reakcí pilota a v extrémním případě až ztrátu jeho vědomí. V roce 2010 dokonce došlo k smrtelné nehodě, kdy pilot kvůli nedostatku kyslíku ztratil vědomí a se svým strojem se zřítil k zemi. Po tomto incidentu nesměl tento supermoderní stíhací letoun 5. generace po několik měsíců do vzduchu.

Od té doby se navíc problémy nepodařilo i přes vysoké úsilí odstranit a proto je pilotům doporučováno létat jen do výšky zhruba 7,6 kilometrů. Ve větších výškách pilotům hrozí nebezpečí, že díky nedostatku kyslíku omdlí a ztratí nad strojem kontrolu.

O tom, že by však zřícení letounu a katapultáži pilota předcházela ztráta kyslíku, prozatím není nic známo. Ke zřícení navíc došlo údajně jen necelý půl kilometr od přistávací dráhy a to v malé výšce, kde je pilot schopen fungovat i bez kyslíkového systému. Jako pravděpodobné se proto spíše jeví selhání některého z dalších důležitých palubních elektronických nebo mechanických systémů.

Nyní je však zcela předčasné nad příčinou, vzhledem k nedostatku informací, diskutovat. Budeme si proto muset počkat na závěry vyšetřovací komise.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

VIDEO: F-22 opět v akci!

Před čtyřmi měsíci byla na dobu neurčitou uzemněna celá flotila stíhaček F-22A Raptor. Impulzem k ...

Americká armáda hledá nástupce stíhaček F-22 Raptor

"Výše a rychleji" je staré letecké pořekadlo, které trefně popisuje lidskou touhu překonávat hranice ...

Konec výroby F-22 Raptor a jejich místo v americkém letectvu

Tento květen má americké letectvo převzít poslední vyrobený stíhací letoun F-22 Raptor, jehož výroba ...

Řízené střely AIM-9X pro F-22 Raptor

Na konci července se ze stíhacího F-22A Raptor uskutečnil první odpal řízené střely vzduch-vzduch ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Dip
    23:41 21.11.2012

    America don't worry, Israel is behind you!! :D

  • Nicolaj
    15:52 21.11.2012

    Je to smutné, ale stává se. Ty stroje jsou tak složité že je asi velmi těžké tomu předejít.