Konkurence Gripenu: Eurofighter Typhoon

Eurofigher Typhoon
Foto: Eurofighter Typhoon z výzbroje RAF s externí palivovou nádrží s dvojicí střel vzduch-vzduch typu ASRAAM / Wikipedia, Arpingstone

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V prvním díle našeho seriálu si představíme dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun Eurofighter Typhoon, který byl vyvinut a je i vyráběn ve spolupráci řady evropských zemí.



Společný vývoj i výroba

Historie stíhacího letounu Eurofighter Typhoon sahá až do počátku sedmdesátých let minulého století, kdy státy Velká Británie a Západní Německo samostatně vypracovaly specifikace stíhacího letounu nové generace pro svá armádní letectva.  

V roce 1979 pak došlo ke společnému zveřejnění návrhu německé společnosti Messerschmitt-Bölkow-Blohm a britské British Aerospace, který počítal s vývojem společného evropského bojového stíhače. Později prošel projekt celou řadou změn a k Velké Británii a Německu se přidali ještě Italové a Španělé. S výjimkou Francie a Švédska tedy všechny evropské země s významným leteckým průmyslem. Zatímco Francouzi vyvíjeli vlastní stíhací letouny, zejména Mirage 2000 a Dassault Rafale, Švédové se soustředili na svůj vlastní projekt Gripen.

Vůbec první let nového evropského stíhacího letounu, známém zejména jako Eurofighter Typhoon, se uskutečnil téměř o čtvrt století později v roce 1994. Po dalších deseti letech vývoje (2003) mohly být do výzbroje zařazeny první stroje vyráběny pod hlavičkou společného konsorcia Eurofighter GmbH.

Eurofigher Typhoon Foto: Typhoon s laserem naváděnými bombami / USAF



Vrcholem 4+ generace

Typhoon patří stále ještě mezi stíhací letouny patřící do tzv. 4+ nebo také 4,5. generace. Přes implementaci moderních zbraňových systémů, pokročilé avioniky a elektroniky i výborné manévrovatelnosti jej nemůžeme zařadit do 5. generace kvůli absenci vlastností stealth. I když i Eurofighter je svým tvarem stavěn s ohledem na snížení radarové stopy, především při čelním pohledu.

Jinak se však jedná o jeden z vůbec nejmodernějších stíhacích letounů na světě a snese srovnání například s ruským Su-35 nebo americkým F/A-18E/F Super Hornet. Stejně jako oba výše zmíněné typy zvládá i Typhoon velice dobře nejen vzdušný boj, ale také široké spektrum misí zahrnujících taktéž útoky proti pozemním cílům. Výzbroj lze přitom podvěsit na celkem 13 pylonů pod trupem a křídly. O pohon se stará dvojice pohonných jednotek  Eurojet EJ200 zajišťujících dostatečný výkon i při zachování skvělých manévrovacích schopností.

Eurofigher Typhoon

Foto: Dvojice pohonných jednotek Typhoonu pod forsáží / Wikipedia, Peter Gronemann

Typhoon se dokonce může chlubit přízviskem „supercruise“, což znamená, že je schopen dosahovat nadzvukové rychlosti i bez použití přídavného spalování. Maximální rychlost přitom činí M = 2 ve výšce a M = 1,2 u hladiny moře. Praktický výškový dostup dosahuje 16,8 km, ačkoliv letoun je schopen se dostat až na hranici 20 km. Špatný není ani přeletový dolet 3 790 km. V okruhu téměř 200 km dokáže Typhoon hlídkovat kolem 3 hodin a dobu je možné prodloužit tankováním za letu.

Prozatím pět uživatelů

Eurofighter Typhoon do výzbroje zařadilo prozatím pět zemí, které plánují po dokončení výroby převzít kolem 500 letounů. Bohužel původně podstatně větší počty byly (jsou) neustále snižovány a ne všechny zakoupené letouny budou například v případě Velké Británie zařazeny do služby. Nové zákazníky pro Eurofighter Typhoon tak nehledá jen samotné konsorcium, ale také samotná letectva. Tato skutečnost může být zajímavá i pro Armádu ČR, pokud neuspěje ve vyjednáváních se Švédy.

Video: Propagační video možností stíhačky Eurofighter Typhoon / YouTube

Největšími odběrateli jsou samozřejmě země, které se podílely na vývoji a nyní na výrobě – Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko. Skromně se přidalo také Rakousko, které provozuje v současnosti 15 Typhoonů a neskromně Saudská Arábie, která objednala celkem 72 těchto víceúčelových stíhacích letounů.

Bohužel největší výhody letounu se stávají v současné vojenskopolitické situaci také největšími nevýhodami. Řada ostatních zemí raději modernizuje starší typy stíhacích letounů nebo se dívá spíše po jednomotorových variantách. Některé evropské země provozující starší F-16 zase pokukují po moderních F-35.

Přesto můžeme Eurofighter Typhoon považovat za úspěšný, jelikož jeho vývoj dokázal přežít konec Studené války a jako málokterý dnešní stíhací letoun dosahuje výrobních počtů po stovkách.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče ...

Eurofightery střeží klidné nebe nad Londýnem

Zatímco v Londýně probíhají Letní olympijské hry, klid na londýnském nebi střeží nadzvukové letouny ...

Švédské letectvo žádá až 80 Gripenů nové generace

Švédské letectvo žádá prostřednictvím vlády parlament o schválení nákupu 60 – 80 nových ...

Nákup rakouských stíhaček Eurofighter provází podezření z korupce

Stín korupce neleží jen nad nákupem českých stíhaček JAS-39 Gripen, ale i nad nákupem stíhaček ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Dip
    21:37 07.12.2012

    Ještě ten odkaz na ten článek: http://www.valka.cz/clanek_106...

  • Dip
    21:36 07.12.2012

    Ono taky vemte v úvahu, že Su-35 lítá tolik, že by mi na spočítání možná stačily prsty na rukou. Pořád to je spíš papírový tygr. Zatímco Typhoon už je prověřený stroj.

    Mimochodem na servru valka jsem narazil na článek o Raptoru, v kterém je zajímavé porovnání radiolokátorů a RCS několika letounů včetně Gripenu. A Gripen z toho vychází velmi dobře.

  • Jirka
    19:48 07.12.2012

    Pro pana Lacinu: z čeho čepráte při porovnání kvalit letounů Typhoon a SU 35, trošku jsem koukal na internetu a už jen při srovnání základních čidel (radarů) vychází SU 35 s radarem Irbis E oproti Captoru o třídu výše. Mají obdobné pasivní IRST systémy, Suchoje je mají standardně, Typhoony podle verzí, co se týče obratnosti tak lépe vychází v ustálených uhlových rychlostech Suhoj (bez použití vektoru tahu motoru)
    Mimochodem Typhoony a Rafale si zalétaly i proti maďarským a slovenským Migům 29, slováci tvrdí, že se jim "dařilo držet krok" ...jen teda nevím jak moc už to pokulhávalo :-D

  • Ondřej Lacina
    22:32 05.12.2012

    Ty moudra jako že Su-35 by si dal Typhoon k svačině, to je vážně k smíchu ;) Například z cvičení v USA maj Typhoony několik potvrzených sestřelů F-22 Raptorů. Neřikám, že by se Su-35 taky nepodařilo F-22 sestřelit, ale když se je porovnám, tak Typhoon je podle mě mnohem kvalitnější letoun.

  • Argonaut
    15:50 05.12.2012

    to DavidS: Švýcarsko povolilo přelety vojenských letadel, která se účastnila vynucení bezletové zóny nad Libyí. Od roku 2002 je členem OSN. To není v rozporu s neutralitou? :)

  • Davids
    09:27 05.12.2012

    To Argonaut: Očividně na to máme stejný názor. Jen se tak ujištujeme:-) Mimochodem nejsem si úplně jist, jak by Švýcarsko přijalo tu velkorysou nabídku ohledně cvičení, využití základen apod. Přece jen mi to připadá, že už to hodně hraničí s jejich neutralitou. Prakticky by se stali velmi blízkými partnery v této oblasti.

  • pavel rampír
    08:12 05.12.2012

    pro 4ligid- Mám velice rád takové příspěvky. Bez jakých-koli faktů, bez zdůvodnění vyplácnu jasnou "pravdu". Z historie známe mnoho případů kdy technická převaha nebyla rozhodující. Či snad ty
    stroje létají bez pilotů? Co to znamená "..si dá k svačině? On pan autor 4ligid zná přesně možnosti jednotlivých strojů, kvalitu výcviku, možnosti zbraňových systémů ? Takové žvásty jsou tak do Blesku.
    A ještě k F-16. Nevím kde se to bere že stroj již nestačí v současných podmínkách. Nevím, nejsem
    voják co slouží na tomto letounu ale myslím že aerodynamickou koncepcí je stále na výši. A zbytek,
    avionika, systémy střelby, atd.se modernizují a jsou vždy na nejlepší úrovni. Jediné co nemá je
    "neviditelnos" ale tu mimo F-22 nemá žádný jiný jmenovaný stroj.

  • Ondřej Lacina
    19:42 04.12.2012

    asdf: F-16 Block 50/52 je sice kvalitní stroj, ale to by jsme si moc nepolepšili, protože Gripen ho na cvičeních poráží. Nemluvě o tom, že cena a hlavně náklady na provoz a údržbu jsou mnohem vyšší. Což je pro naši zemi (bohužel) klíčové.

    S tim Su-35 to byl jen vtip, že ano... :D

  • Dip
    19:37 04.12.2012

    Každý dal nabídku a podle toho bylo vybráno. A že Francouzi se chovaj jak arabové na trhu je k zasmání. Nemám rád frantíky, to raději ty arabi nebo turky. :-D

  • Argonaut
    19:09 04.12.2012

    To DavidS:

    Chápu, kam tím míříte, ale určení dumpingu v této oblasti je přinejmenším složité. Po vymezení věcně relevantního trhu je nutné zvážit cenu obvyklou a to, jak jistě sám víte, je prakticky nekomparovatelné s jinými zakázkami. Svojí roli tu pak hrají jednotlivé nároky na vybavení, pozice při vyjednávání, politická lobby atd. Proto v podobných záležitostech je takřka nemožné napadnout nižší cenu, která je ve prospěch hospodářské soutěže. Francouzská nabídka měla např. obsahovat neomezený přístup k francouzským leteckým základnám, možnost využití francouzských simulátorů, výcvikových oblastí ve Středomoří a francouzskou logistiku v průběhu mezinárodních cvičení. Podívejte se na nabídku Saabu při tendru v ČR, kdy nabídl nové letouny za cenu použitých (ostatní nabídky/soutěžitelé) (viz http://www.globalpolitics.cz/c...

    Francouzská nabídka (2.) přišla až v době, kdy byla známa ta švédská (22 Gripenů za CHF 3,1 mld.). Nabídnuto bylo 18 Rafale za CHF 2,7 mld. Jen pro zajímavost, Německo nabídlo 33 použitých Typhoonů za CHF 3,2 mld. Nová nabídka Dassaultu přišla až po té, co se švýcarská vláda rozhodla pro nabídku Saabu. (viz: http://www.defensenews.com/art...

  • asdf
    13:32 04.12.2012

    ano C je posledni ale zastarala porad generace 4... kdyby jsme koupili F-16 block 52/54 udelali by jsme lip navic jsme meli prislibeno od izraelcu naky vecicky do nich... tim padem nemam stihacku schopnout vest primou podporu v noci a za zhorseneho pocasi...

    A pochybuju ze u nas se bude pak upgradovat na NG kdyz ty stroje ani nejsou nase... a za ty prachy co jsme dali za gripeny by jsme meli zaplaceno letovy hodiny na 10 let pro Su-35

  • HU
    12:19 04.12.2012

    asdf:
    ..podle čeho tak usuzujete? Že máme starší verzi :-) Verze C je poslední...

    Verze NG je pozastavena, posledním modelem bude jen verze E. Hledá se partner. Takže otázka je jak to dopadne.

    Pro naše potřeby je JAS39 jasnou a asi nej volbou. nedívejte se jen na letoun, ale i na pozemní zabezpečení, přípravu k opakovanému vzletu atd..

    U Švýcarů, ten výběr prověřovala komise (opozice) a nakonec uznala, že letoun opravdu splňuje to co je požadováno, tedy poměr cena výkon. Neuvedu zdroj, ale je to dohledatelné na Janes Defense Weekly...

  • DavidS
    12:18 04.12.2012

    To Argonaut: Ta nabídka přišla po oznámení Gripenu jako vítěz, ale ještě před zahájením jednání se Švédskem. A podhodnocená nebo ne může být švýcarsku sice jedno ale už ne tak konkurenci a úřadům kontrolujícím hospodářskou soutěž, kteří by mohli toto napadnout.

  • Argonaut
    09:27 04.12.2012

    to DavidS: tato nabídka byla uveřejněna až po tom, co byl oznámen Gripen jako vítěz tendru. Podhodnocená nebo ne, to Švýcarsku mohlo být úplně jedno (a ČR stejně tak). Klíčová byla výsledná cena.

  • DavidS
    08:25 04.12.2012

    To Argonaut: jenže ta nabídka od Francie byla nejspíše podhodnocená. Ve stylu tonoucí se stébla chytá. I tak ale neuspěli.

    To Dip: Já myslím, že spoléhat se na nějaký spíše budoucí stroj (NG) je celkem problematické. Cena i vývoj se můžou protáhnout.

    Ale jinak souhlasím s otevřeným tendrem - minimálně Rafale a Eurofighter ale třeba i další. Švédsko by pak nemělo jinou možnost než výrazně zlevnit.

  • Argonaut
    20:25 03.12.2012

    Projekt Eurofighter Typhoon, který byl nastartován ke konci studené války v reakci na sovětskou hrozbu nových letounů Su-27 a Mig-29, byl vyvíjen zpočátku primárně jako letoun pro vybovjování vzdušné nadvlády. Francie z celého programu v roce 1985 odešla, aby realizovala vlastní letoun Dassault Rafale (vznikly neshody ohledně primárního určení letounu, kdy Francie požadovala primární zaměření na boj proti pozemním silám a sekundárně získání vzdušné nadvlády, zatímco zbývající státy naopak - finálně Typhoon, díky poslední modernizaci na typ Tranche 3, získal rozšířené schopnosti boje proti pozemním cílům, podobné Rafale, který tak byl konstruován od počátku).

    BBC natočila o projektu poměrně zajímavý a stručný dokument, na youtube:
    http://youtu.be/CyKClEx_pWk...
    http://youtu.be/P9GOf3wa6c4...

    Ke zmiňovanému Švýcarsku: vzájemné soupeření nabídek Dassaultu (Rafale) a Saab AB (Gripen) nakonec vyústilo ve francouzskou nabídku, která byla takřka o 18 % nižší na kus než byla ta předchozí! Je jen škoda, že Čr neotevře soutěž pro více soutěžitelů, jelikož nabídka na trhu převyšuje poptávku a to by se mohlo projevit na výsledné ceně (a to nejen za samotné letouny).

  • Jirka
    19:08 03.12.2012

    Dávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak stál.

    http://de.scribd.com/doc/81390...

    Co se týká ceny provozních hodin vypadá to cca takto:

    http://www.stratpost.com/gripe...

    najdete tam všechny současně používané stroje, pro zajímavost u Migů 29 provozovaných podle metody "on condition" se pohybuje cena 5000 USD (jeden z důvodů proč Polsko na air policing v Litvě nasazuje Migy na místo F 16)

  • Jirka
    19:08 03.12.2012

    Dávám sem odkaz na zprávu ze Švýcarska, jsou tam k vidění výsledky v soutěži mezi Rafale Typhoonu a Gripenu, výsledky ukazují kdo si jak stál.

    http://de.scribd.com/doc/81390...

    Co se týká ceny provozních hodin vypadá to cca takto:

    http://www.stratpost.com/gripe...

    najdete tam všechny současně používané stroje, pro zajímavost u Migů 29 provozovaných podle metody "on condition" se pohybuje cena 5000 USD (jeden z důvodů proč Polsko na air policing v Litvě nasazuje Migy na místo F 16)

  • Dip
    17:37 03.12.2012

    4LigiD: Nevím jestli MiG, ale SU-35 asi ano. Já Erofigter vnímám jako něco mezi jednomotorovými víceúčelovými stíhači a těžkými pro vybojování vzdušné nadvlády.

    Ano je výkonější než Gripen, ale jeho náklady na provoz vydají za tři Gripeny. A tři Gripeny jsou víc než jeden Typhoon. Navíc ze stávajících Gripenů by se v budoucnu dalo jistě velmi snadno přejít na Gripen NG. Kdyby naši politici neměli v hlavách nakadíno, tak by jejich postup byl jasný: prodloužení pronájmu na 5 let a nákup Gripen NG. Kdyby to předhodili Švédům, tak věřím tomu, že by dokázali na ten pronájem udělat ještě o kus lepší nabídku, než ta co je na stole teď. Viz. Švýcarsko.

  • 4LiqiD
    16:28 03.12.2012

    myslím že ten Suchoj nebo MiG by si dal slavný Typhoon k svačině :D

  • Radek
    16:25 03.12.2012

    to video je jak z Red Alert 3 :D

  • CerVus
    15:56 03.12.2012

    No Saudská Arábie nabízí své 10let staré mirage 2000-9 za 20mil USD za kus. Což je asi v současnosti nejlepší nabídka na lehce olétané stihací letouny 4té generace.

  • asdf
    14:55 03.12.2012

    :D dost trapny video... kvalita asi jako ordinace v ruzovej ulici

    jinak cenove vyjde grippen nejlevneji ale to je jeho jedina vyhoda... navic vlastnima stary typ ktery spada do generace 4

  • Libor
    13:25 03.12.2012

    Italové nabízejí své lehce olítané Eurofightery T1 za 40 M €./kus

  • DavidS
    13:23 03.12.2012

    To Kubec: Vzhledem k ceně, která je poslední dobou u letectev různých států klíčová, je skutečně Gripen konkurentem i dvoumotorovým strojům jako je Typhoon. I když co se týče výkonů se to srovnávat moc nedá. Dobrým příkladem může být Švýcarsko a jeho nedávný tendr na nákup letounů. Porovnávali mezi sebou Gripen, Typhoon a Rafale a také F/A-18 v pěti různých bodech. Ve všech s naprostou převahou vyhrál Rafale. Druhý Typhoon s určitými nedostatky (bezproblémů splnil tři) a třetí Gripen - hodnocen jako neuspokojivý, splnil pouze jeden bod s výhradami. A výsledek? Ministerstvo a vláda se rozhodly pro Gripeny kvůli ceně. I když proti tomu zástupci armády protestovali.

  • Karel
    11:55 03.12.2012

    Samozřejmě, že konkurenci Gripenu je nejen zde zmíněný Typhoon, stačí se podívat na podobná výběrová řízení ve světě, kde se spolu běžně utkávají nejen tyto dva typy, ale např. F-35 s F/A-18 či F-15, kde je rozdíl nejen v počtu motorů, ale i v aplikaci technologie stealth apod. Takže tyto letouny si navzájem konkurují, přestože v jejich hypotetickém (a v evropských podmínkách) nereálném střetnutí by mohl mít výhodu "silnější" dvoumotorový stroj, ale musíme zahrnout x dalších faktorů (schopnost vést boj BVR atd.). Pořizovací cena a náklady jsou jiná věc, přičemž pro české letectvo, které svým hlavním zaměřením, "air-policingem", navazuje spíše na činnost četnických leteckých hlídek, jsou samozřejmě klíčové.

    Jinak co se týká přibližných provozních nákladů (jde spíše o jejich poměr než o přesná čísla, neboť tuto hodnotu se dá jen obtížně vyjádřit), tak jsou k dispozici např. zde: http://www.stratpost.com/wp-co...

    Z tohoto srovnání vychází Gripen minimálně o 3500 dolarů lépe.

  • Kubec
    11:28 03.12.2012

    nechci se nějak dotknout autora článku, ale napsat, že konkurencí Gripenu je Typhoon je podle mě dost nešťastné. Podle mě se nedá srovnávat jedno a dvoumotorový letoun. Pořizovací cena i výkon těchto letounů jsou natolik odlišné, že jejich srovnání zde alespoň podle mého názoru není na místě. Jinak ale velice povedený článek

  • Viktor Šimek
    10:05 03.12.2012

    O kolik je provoz Eurofighterů dražší, než GRipeny?