Lockheed Martin hledá nástupce špionážního letadla U-2

Foto: Špionážní bratři: U-2S parkuje před E-3 Sentry; větší foto / Public Domain
U-2S Dragon Lady; větší foto / Public Domain

Americké letectvo (U.S. Air Force) v roce 2019 vyřadí z výzbroje legendární průzkumná a špionážní letadla Lockheed U-2 "Dragon Lady". Úkoly U-2 převezmou satelity a především bezpilotní průzkumné drony RQ-4 Global Hawk. Lockheed Martin však avizuje odhodlání vyvinout nástupce U-2.

Proč se pouštět do vývoje nástupce špionážního letadla U-2 Dragon Lady? Zasloužilý U-2 ani RQ-4 Global Hawk nedokáží operovat v nepřátelském vzdušném prostoru, resp. v prostoru, kde se nalézají pokročilé systémy protivzdušné obrany.

Nepomůže ani operační výška 18 300 m u RQ-Global Hawk a 21 300 metrů u U-2. Od roku 1960, kdy byl americký pilot Gary Powers s U-2 sestřelen nad Sovětským svazem, není velká výška letu zárukou bezpečí.

Inženýři firmy Lockheed Martin se v koncepčních pracích soustředí především na schopnost nového letadla, označovaného pracovně jako RQ-X nebo UQ-X, proniknout protivzdušnou obranou protivníka.

Půjde v podstatě o hluboce přepracovanou U-2 se stejnými motory (General Electric F118). Pokud zákazník projeví zájem o letadlo operující ve větší nadmořské výšce, je možné vybavit RQ-X/UQ-X novými motory.

“Uvažujte o obtížně odhalitelném U-2,” Scott Winstead, projektový manažer strategického rozvoje U-2. “Je to v podstatě to, co dělá U-2 dnes, ale přidejte obtížně odhalitelné tělo a delší výdrž.”


Pohled pilota U-2 z výšky více než 20 000 metrů

Lockheed Martin uvažuje o volitelně pilotovaném letadle. Dá se uvažovat o širokém využití kompozitů (nižší hmotnost, snadnější údržba) nebo konstrukčních úpravách za cílem snížení čelního radarového průřezu RCS (Radar Cross Section).

Dlužno však připomenout, že jde o soukromou iniciativu firmy Lockheed Martin. Americké letectvo v současné době neprojevuje formální zájem o nástupce U-2 a ani nemá časový rámec, kdy by teoretický nástupce U-2 mohl vstoupit do služby. Melani Austin, programový ředitel U-2, však v budoucnu vidí po podobném letadle poptávku.

Jde zatím o poslední iniciativu firmy Lockheed Martin, která se snaží udržet program U-2 při životě. Americké letectvo se z důvodu nástupu letadel RQ-4 Global Hawk a problémy s financováním rozhodlo v roce 2019 U-2 vyřadit z výzbroje. Únavové zkoušky ale ukázaly schopnost U-2 létat až do roku 2045.

Přitom původní U-2 svými schopnostmi (poslední verze U-2S) překonává RQ-4 Global Hawk. Kromě níží ceny za letovou hodinu (U-2 oproti RQ-4), výhodou U-2 je větší nákladový prostor a větší nosnost. Elektrický zdroj U-2 poskytuje dvakrát větší výkon, což umožňuje nést větší počet náročnějších elektronických přístrojů.

Nejnovější verze U-2S mají také pokročilejší senzorické vybavení než RQ-4 Global Hawk. V roce 2014 Barack Obama dokonce odsouhlasil projekt v hodnotě 10 milionů dolarů s cílem najít způsob, jak instalovat pokročilé vybavení U-2S do letadel RQ-4 Global Hawk.

Zdroj: Flightglobal

Nahlásit chybu v článku


Související články

HH-60W Whiskey pro záchranáře

Koncem listopadu americké letectvo oznámilo náhradu letitých záchranářských vrtulníků HH-60G Pave ...

Berjev A-100 Premier: Nový ruský AWACS na obzoru

V letošním roce ruské letectvo, resp. Státní letecké testovací centrum v Achtubinsku, začne s ...

AC-130J Ghostrider s laserovými zbraněmi

Velení amerického letectva pro speciální operace AFSOC (Air Force Special Operations Command) ...

RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva

Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • m164
    22:05 23.08.2015

    UAV môže pôsobiť nad oblasťou dlho a nepretržite (čo je tiež výhoda oproti pilotovaným strojom), pokryť výrazne širšie územie, oproti satelitu má niekoľko tisíc násobne "lacnejšie" ...Zobrazit celý příspěvek

    UAV môže pôsobiť nad oblasťou dlho a nepretržite (čo je tiež výhoda oproti pilotovaným strojom), pokryť výrazne širšie územie, oproti satelitu má niekoľko tisíc násobne "lacnejšie" palivo (satelity ho majú len minimum, doplniť ho by stálo ako vyniesť nový). Reakčný čas je v prospech satelitu, keďže špionážne sú na nízkych dráhach s vysokou obežnou rýchlosťou (cca 1 hodina). Lietadlo ale môže niesť kvalitnejšie a výkonnejšie vybavenie, kým satelit môže byť starý aj niekoľko rokov a nemá rovnako výkonný zdroj elektriny ako prúdové lietadlá. Zostrel satelitu je zas z technického hľadiska pomerne jednoduchá záležitosť, ktorú zvládne i každá komerčná vesmírna agentúra, ale má ďalekosiahle trvalé následky na svoje prostredie a dotkne sa úplne všetkých na Zemi, s čím by musel strelec počítať a byť pripravený im čeliť, čo nebol nikto ochotný ani počas najväčších kríz za Studenej vojny ani v prípade, že leteli nad najtajnejšími oblasťami. Dokonca i Čínsky cvičný zostrel zamoril široké pásmo okolo Zeme na niekoľko storočí. Naproti tomu zostrel špionážneho lietadla s nízkym RCS vo veľkých výškach je výrazne obtiažnejší, no zas bez následkov, iba ak sa vykoná nad obývanou zónou a vôbec nemusí dôjsť k jeho odhaleniu, kým o pohybe satelitu vie každý. Tiež je možné prevádzkovať celé letky špionážnych dronov, kým satelity sú obmedzené v počtoch.

    Satelit má hlavne tú výhodu, že si ho nikto nedovolí zostreliť bez ohľadu na to, kade preletí kvôli "ekologickým" dôvodom, no tu jeho výhody končia.Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    21:41 23.08.2015

    Kozlus: Myslím, že mají. V době U2 byly státy, kde se dal předpokládat výskyt S 75 a přesto se podařila spousta přeletů do sestřelu Powerse. Bude záležet na celkovém nasazení ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus: Myslím, že mají. V době U2 byly státy, kde se dal předpokládat výskyt S 75 a přesto se podařila spousta přeletů do sestřelu Powerse. Bude záležet na celkovém nasazení letadla.Skrýt celý příspěvek

  • TheCornell
    21:37 23.08.2015

    Jsem docela zvědav, jak sníží možnost odhalení, vzhledem k tomu, že nástupce zde nebude ze dne na den a určitě se v potenciálně nepřátelských zemích pracuje na radaru schopném ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem docela zvědav, jak sníží možnost odhalení, vzhledem k tomu, že nástupce zde nebude ze dne na den a určitě se v potenciálně nepřátelských zemích pracuje na radaru schopném efektivně detekovat a zaměřit stealth letadla.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:29 23.08.2015

    Takové prostředky mají určitě smysl, protože družice jsou relativně lehce "vypočitatelné". Letouny ne.. navíc letecký průzkum bude tento provádět průzkum dané oblasti "kdy budu ...Zobrazit celý příspěvek

    Takové prostředky mají určitě smysl, protože družice jsou relativně lehce "vypočitatelné". Letouny ne.. navíc letecký průzkum bude tento provádět průzkum dané oblasti "kdy budu potřebovat", nikoliv "až budu moct".Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    19:24 23.08.2015

    Spis bych rekl, ze Northrop Grumman ma lepsi lobisty. Prece jen, plnej prechod na UAV neni jen to letadylko, ale i pozemni zabezpeceni a rizeni. A tech UAV bude potreba vic, nez ...Zobrazit celý příspěvek

    Spis bych rekl, ze Northrop Grumman ma lepsi lobisty. Prece jen, plnej prechod na UAV neni jen to letadylko, ale i pozemni zabezpeceni a rizeni. A tech UAV bude potreba vic, nez ted, pak prijdou modernizace, novej model...Rozhodne je to zajimavej kseft.
    Ta vyhoda bezosadkovosti tu urcite je. Pozemni personal se muze stridat a neni ohrozen.
    Maji ale podobne pruzkumne prostredky smysl?Tam, kde je ted sirena demokracie asi jo. Pak jsou tu staty, kde se da predpokladat na zemi neco jako S-300 a tam je nejspis pro oba stroje konecna. A dalsi staty, ktere zvladnou sundat satelity, si s timhle poradi taky hrave.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    18:30 23.08.2015

    Zajímavá informace: máme lepší éro (větší nosnost, větší kapacita, víc šťávy na palubě) s nižšíma nákladama, ale v rámci úspor ho vyřadíme a necháme si horší éro. To je ta ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímavá informace: máme lepší éro (větší nosnost, větší kapacita, víc šťávy na palubě) s nižšíma nákladama, ale v rámci úspor ho vyřadíme a necháme si horší éro.

    To je ta výhoda "žádnej pilot" tak významná?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...