Německé ozbrojené síly se tlačí do Indo-Pacifiku

Německé ozbrojené síly se tlačí do Indo-Pacifiku
Německý Eurofighter / Foto: U.S. Air Force, Airman 1st Class Jessi Monte (Zvětšit)

Vláda Angely Merkelové loni schválila politické směrnice k oblasti Indo-Pacifiku, historicky nejvýznamnější německý dokument zabývající se indo-pacifickou bezpečností a politikou. Směrnice odpovídají na snižující se připravenost USA bránit mezinárodní řád založený na pravidlech a na rostoucí mocenské ambice Čínské lidové republiky (ČLR). K prvním reálným krokům regionální německé politiky patří půlroční mise fregaty Bayern, bezpečnostní dohoda s Japonskem a založení Německého centra pro boj s dezinformacemi v Singapuru.

Německé směrnice oblast Indo-Pacifiku ohraničují Mongolskem na severu, Japonskem na východě, Austrálií a Novým Zélandem na jihu a Pákistánem na západě. Jeho hospodářský význam podtrhuje 40% podíl na celosvětovém HDP a fakt, že 25 % globální obchodní výměny proudí přes Malacký průliv mezi Indickým a Tichým oceánem. Německo jako exportní velmoc se ve svých směrnicích zaměřilo na sedm zájmových oblastí, jmenovitě obchod, multilateralismus, mezinárodní řád založený na pravidlech, rozvojové cíle OSN, inkluzi a rovné partnerství.

Náš blahobyt a geopolitický vliv v příštích desetiletích závisí na tom, jak budeme spolupracovat se státy v indo-pacifickém prostoru. Více než kdekoliv jinde se právě tam rozhoduje o podobě zítřejšího mezinárodního řádu založeném na pravidlech. A my chceme tento řád spoluutvářet,“ uvedlo ke zveřejnění směrnic německé ministerstvo zahraničí. „Tak, aby se držel pravidel mezinárodní spolupráce a ne práva silnějšího.

Německo se v Indo-Pacifiku prosadilo jako silný hospodářský partner, což ho činí závislým na bezpečnosti námořních obchodních tras. Do budoucna proto mnohé země, které sdílí pohled Berlína na mezinárodní řád, svobodnou plavbu a lidská práva, očekávají zvýšení bezpečnostní a zahraničně-politické aktivity. Nedávný vývoj dokládá německý zájem o prohlubování vztahů s Japonskem, Singapurem a Austrálií. Na druhé straně vztahy s ČLR se téměř výhradně soustředí na hospodářskou součinnost a některá politicko-bezpečnostní témata končí spory.


Německá fregata Bayern v Tokiu. Jde o první německou válečnou loď kotvící v Japonsku po 20 letech. 

Bayern, fregata třídy Brandenburg, s posádkou o 230 členech při své srpnové cestě do Indo-Pacifiku podpořila středomořskou hlídkovou operaci NATO Sea Guardian a protipirátskou operaci EU Atalanta v oblasti Afrického rohu. Německá fregata posléze zahájila spolupráci s japonským námořnictvem v rámci námořního komunikačního a kooperačního cvičení PASSEX (z anglického passing exercise). Na konci srpna se nejprve v Adenském zálivu zúčastnila PASSEXu s japonským torpédoborcem Yūgiri (třída Asagiri), začátkem listopadu pak nedaleko Tokia s torpédoborcem Samidare (třída Murasame). Od poloviny listopadu Bayern podporuje dohled na dodržování sankcí OSN proti KLDR, což zahrnuje pozorování a hlášení podezřelých událostí, jako je např. překládání nákladu z lodě na loď. Německé námořnictvo se zhostilo tohoto úkolu poprvé po dvou desetiletích. Podle německojazyčných zdrojů s odkazem na představitele Bundeswehru dojde již v roce 2023 k zahájení příští indo-pacifické mise německého námořnictva.

Japonský ministr obrany Nobuo Kiši doufá, že se k Německu přidají i další evropské státy. „Ve Východočínském moři a v Jihočínském moři pozorujeme jednostranné pokusy změnit status quo silou. Tento problém vzbuzuje obavy nejen v Asii, ale i ve zbytku světa, včetně Evropy,“ pronesl Kiši u příležitosti připlutí fregaty Bayern do tokijského přístavu.

Nejdůležitějším spojencem Japonska v Evropské unii bývalo Spojené království. Po jeho vystoupení z EU se Tokio velmi pravděpodobně zaměří na posílení vztahů s Německem. Bezpečnostní dohoda (z německého Geheimschutzabkommen) uzavřená v březnu letošního roku oběma státům umožňuje výměnu důvěrných vládních dokumentů a tím i zintenzivnění spolupráce v obranném průmyslu a vojenství. Z japonského pohledu představuje největší překážku hlubšího geopolitického porozumění německá poddajnost vůči Pekingu vycházející z úzkých hospodářských vztahů. Japonsko si přeje vystupování Berlína jako vojenského spojence s fyzickou přítomností námořnictva v regionu a diskuze na nejvyšší politické úrovni. 


Protipirátská operace EU Atalanta v oblasti Afrického roku (začátek v roce 2008)

Nadstandardní vztahy v Indo-Pacifiku udržuje Spolková republika i se Singapurem. Podle směrnic z minulého roku došlo letos v srpnu k zahájení činnosti singapurského Německého centra. K jeho hlavním úkolům patří propagace a rozšiřování postojů spolkové vlády prostřednictvím sociálních sítí (např. Facebook, Twitter), boj proti dezinformacím a fake news či zveřejňování alternativních narativů. Berlín navíc prodloužil misi styčného důstojníka u Informačního spojovacího centra (z anglického Information Fusion Center) v Singapuru, jež pomocí informací od členských států vytváří situační povědomí o regionálních námořních obchodních trasách. Blízké vztahy obou zemí podtrhuje využití německých tanků Leopard 2 singapurskou armádou a uzavřený obchod na dodávku čtyř německých ponorek třídy Invincible (Typ 218SG).

V září příštího roku se německé Luftwaffe chystá zúčastnit australského vojenského cvičení Pitch Black. Plánované angažmá zahrnuje vyslání šesti víceúčelových letounů Eurofighter Typhoon, čtyř transportních letounů Airbus A400M a tří tankovacích letounů Airbus A330. Vojenské cvičení Pitch Black se uskutečňuje jednou za dva roky. Od 90. let 20. století se ho účastní stále více zemí z jihovýchodní Asie, Severní Ameriky a západní Evropy. Příští rok se bude odehrávat v Darwinu, nejsevernější vojenské základně Austrálie s rychle se rozvíjející americkou vojenskou přítomností. Luftwaffe uvažuje o spojení účasti na cvičení Pitch Black s návštěvou Japonska a Singapuru.

ČLR německou vojenskou přítomnost v Indo-Pacifiku nevítá. Plánovanou návštěvu fregaty Bayern v šanghajském přístavu Peking v září letošního roku odmítl. Čínští představitelé ji označili za provokativní incident kvůli úmyslu proplout Jihočínským mořem, jehož části Říše středu považuje za své výsostné vody. Napětí mezi Pekingem a Berlínem panuje přinejmenším od března, kdy EU schválila uvalení hospodářských sankcí proti některým čínským společnostem z důvodu porušování lidských práv. ČLR reagovala zavedením odvetných sankcí proti deseti občanům EU. Evropský parlament se následně rozhodl přerušit ratifikační proces investiční dohody mezi ČLR a EU (CAI, z anglického Comprehensive Agreement on Investment). CAI vyjednalo s Pekingem během svého loňského Předsednictví Rady Evropské unie právě Německo.


Německý A400M doplňuje palivo Eurofighterům

ČLR nadále zůstává nejdůležitějším trhem a obchodním partnerem Spolkové republiky. Téměř 50 % německé obchodní výměny v Indo-Pacifiku připadá na Říši středu. I z tohoto důvodu neobsahují německé směrnice žádnou zmínku o Tchaj-wanu a plavba fregaty Bayern se vyhýbá politicky citlivému Tchajwanskému průlivu. Pevné hospodářské spojení obou zemí dokládá i výroba zboží dvojího určení, které najdou uplatnění i v čínském námořnictvu. Motory společnosti MTU Friedrichshafen vyráběné přinejmenším do roku 2020 na čínském území pohánějí torpédoborce třídy Luyang III (Typ 052D) a spekuluje se i o dodávkách motorů MTU pro ponorky třídy Song (Typ 039). Připomeňme, že EU zavedla jen částečné a právně obtížně vymahatelné embargo na vývoz vojenského materiálu a vojenských technologií do ČLR v reakci na násilné potlačení demonstrací na náměstí Nebeského klidu v roce 1989.

Přístup Berlína k Indo-Pacifiku v následujících čtyřech letech ovlivní postoje nové vládnoucí koalice složené ze sociálnědemokratické SPD, Strany zelených a liberální FDP. Nedávno podepsaná koaliční smlouva zmiňuje úmysl podpořit mezinárodní obchod a rozvojovou spolupráci 3 % HDP, podobný závazek pro bezpečnostní, obrannou a zahraniční politiku ale chybí. Koalice vnímá ČLR jako svého hlavního obchodního partnera, vzájemnou spolupráci chce však založit na dodržování lidských práv a norem mezinárodního práva. V porovnání s érou Angely Merkelové tento postoj naznačuje větší politickou vůli ke konfrontaci s Pekingem. Od Annaleny Baerbockové, pravděpodobné příští německé ministryně zahraničí ze Strany zelených, lze tak v zahraniční politice téměř jistě očekávat silnou orientaci na lidská práva a jejich dodržování.

Zdroje: Auswärtiges Amt, DW, ES&T, German Foreign Policy, KAS

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operace Pegasus - Evakuace německých občanů z hroutící se Libye

Jedním z úkolů, před který jsou ozbrojené síly vyspělých zemí poměrně často postaveny, je evakuace ...

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 1.

Nové německé fregaty třídy Baden-Württemberg (F125) stejně jako další velké zbrojní programy budí ...

Budoucnost německého námořnictva v detailech; část 2.

Nové německé fregaty třídy Baden-Württemberg (F125) stejně jako další velké zbrojní programy budí ...

Táhne Německo Evropu na východ? Německá armáda poskytuje čínským vojákům elitní vojenský výcvik

Německá armáda v příštím roce vycvičí 11 čínských vojáků. Podle německých médií Bundeswehr poskytne ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan1
    17:06 02.12.2021

    Trošku úsmevné ... Nemecko, ktoré v Európe sa pchá do zatku Putinovi, ide "riešiť" násobne silnejšiu Čínu .... Nemecko nech si uprace svoj "bordel" doma .... napr. NS2 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Trošku úsmevné ...

    Nemecko, ktoré v Európe sa pchá do zatku Putinovi, ide "riešiť" násobne silnejšiu Čínu ....

    Nemecko nech si uprace svoj "bordel" doma .... napr. NS2 a potom môže čosi "riešiť" niekde v Pacifiku ...Skrýt celý příspěvek

  • alzaw
    23:59 01.12.2021

    Je to nějakých 120 let, co si kluci německý připluli do Číny s dělovými čluny trošku zastřílet a zřídit kolonii, Kiautschou se to jmenovalo. No, tentokrát to nevypadá na podobný ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to nějakých 120 let, co si kluci německý připluli do Číny s dělovými čluny trošku zastřílet a zřídit kolonii, Kiautschou se to jmenovalo. No, tentokrát to nevypadá na podobný úspěch, už nikde v Asii, s jednou fregatou...Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      09:57 02.12.2021

      Povstání Boxerů - tam šlo o mezinárodní koalici. Krom velmocí, Rusů, Japonců i Rakousko - docela dost Čechů.

      Povstání Boxerů - tam šlo o mezinárodní koalici. Krom velmocí, Rusů, Japonců i Rakousko - docela dost Čechů.

      • alzaw
        13:48 02.12.2021

        No ano, však v Číně na tyhle časy dodnes s láskou a vděkem vzpomínají, když si němci mohli s pár loděmi pro sebe urvat na dvacet let přes 500km2 území i s Qindaem.

        No ano, však v Číně na tyhle časy dodnes s láskou a vděkem vzpomínají, když si němci mohli s pár loděmi pro sebe urvat na dvacet let přes 500km2 území i s Qindaem.

        • Rase
          14:35 02.12.2021

          Proto dělají všechno pro to, aby si znepřátelili všechny sousedy a významné státy světa? Docela se jim to daří...

          Proto dělají všechno pro to, aby si znepřátelili všechny sousedy a významné státy světa? Docela se jim to daří...

          • alzaw
            16:31 02.12.2021

            Ne, proto zbrojí a budují infrastrukturu. Nutnost dělat právě tohle formuloval jistý dr. Sun právě v době existence kolonie Kiautschou. Zahraniční intervence ukázaly zranitelnost ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne, proto zbrojí a budují infrastrukturu. Nutnost dělat právě tohle formuloval jistý dr. Sun právě v době existence kolonie Kiautschou. Zahraniční intervence ukázaly zranitelnost až bezmocnost Číny, kdy se interventi mohli rychle přesouvat po moři a velkých řekách, kdežto čínská armáda byla neschopná rychlejšího pohybu nebo koncentrace sil, navíc samozřejmě měli i moderní zbraně.
            To co Sunjatsen někdy počátkem minulého století vymyslel, a Je vcelku prča, že ve čtyřicátých to Průšek při překládání označil jako bláznivý a neuskutečnitelný nápad, tak přesně tohle dnešní Čína uskutečnila.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      07:22 03.12.2021

      Jenže problém je v tom, že momentálně nikdo nechce vytvářet v Asii nějaké kolonie. Proč taky? Jde jen o to udržet námořní obchodní trasy volné tak jak jsou dnes a ukázat, že ...Zobrazit celý příspěvek

      Jenže problém je v tom, že momentálně nikdo nechce vytvářet v Asii nějaké kolonie. Proč taky?
      Jde jen o to udržet námořní obchodní trasy volné tak jak jsou dnes a ukázat, že nebude tolerováno to aby je někdo obsadil a nebo ovládal jinak než jak je mezinárodně dohodnuto.
      Nic víc v tom není.Skrýt celý příspěvek

  • Tango23
    15:28 01.12.2021

    Tak obecne je ten zajem definovany rozume, ale pokud soudit podle jejich pocinani v Evrope za poslednich dvacet let, kde maji moznosti daleko vice, tak jejich prispevek ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak obecne je ten zajem definovany rozume, ale pokud soudit podle jejich pocinani v Evrope za poslednich dvacet let, kde maji moznosti daleko vice, tak jejich prispevek mezinarodnimu radu zalozenem na pravidlech se pohybuje nekde v oblasti vazneho ci durazneho znepokojeni 8-)Skrýt celý příspěvek

  • zdeno
    14:33 01.12.2021

    špatně je na tom odmítání vzájemných návštěv vojenských lodí - přece jen je to gesto - taková podaná ruka, můžeme mít rozdílné názory a spory, ale nemusíme se pro to vraždit, máme ...Zobrazit celý příspěvek

    špatně je na tom odmítání vzájemných návštěv vojenských lodí - přece jen je to gesto - taková podaná ruka, můžeme mít rozdílné názory a spory, ale nemusíme se pro to vraždit, máme totiž společnou planetu a pokud se nespojíme a nebudem v příštích 300 letech intenzivně pracovat na ovlivnění klimatických jevů (kdo a co je způsobilo nemá smysl řešit),může to být posledních 300 let lidstva (příroda si poradí sama,ale nemusí v ní být lidé) - už by se toho měli chytit skuteční odborníci a ne gretokřiklouni...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:45 01.12.2021

    "K jeho hlavním úkolům patří propagace a rozšiřování postojů spolkové vlády prostřednictvím sociálních sítí (např. Facebook, Twitter), boj proti dezinformacím a fake news či ...Zobrazit celý příspěvek

    "K jeho hlavním úkolům patří propagace a rozšiřování postojů spolkové vlády prostřednictvím sociálních sítí (např. Facebook, Twitter), boj proti dezinformacím a fake news či zveřejňování alternativních narativů."

    ...jo, ta možnost tu existuje, ano, eh, ale já mám jiný návrh. Trochu přitvrdíme. Čas vyjednávání vypršel. Říkejte si tomu extrém, ale navrhuji, abychom šli tvrdě a bez prodlení zaútočili skutečně masovou letákovou kampaní, a zatímco se z ní bude sbírat, nasadíme cirkusáky, alegorické vozy, pouliční divadlo a možná i dobročinné koncerty, ano? A pokud to bude málo, lituji, ale přijde čas triček: "Číňáci ven!"

    "Motory společnosti MTU Friedrichshafen vyráběné přinejmenším do roku 2020 na čínském území pohánějí torpédoborce třídy Luyang III (Typ 052D) a spekuluje se i o dodávkách motorů MTU pro ponorky třídy Song (Typ 039)."

    ...to jen pro dokreslení toho teď tak zmíňovaného "boje s Čínou".
    Němci jsou krystal čistého stoprocentního pokrytectví. Uhlazení pracovití navonění zkázonosní nadlidé. A na špinavou práci mají (zase) Rusko.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:24 01.12.2021

      ... není to tak dlouho, kdy v Německu cvičili čínští vojáci :-)

      ... není to tak dlouho, kdy v Německu cvičili čínští vojáci :-)

      • ruleta
        12:51 02.12.2021

        Zdravotnici, v roce 2019 cca 100 vojaku, 2020 myslim, ze cca 20. Nacvicovali koordinaci pri zivelnych katastrofach pri mezinarodnich operaci. I tak v nato toto vyvolalo nevoli a ...Zobrazit celý příspěvek

        Zdravotnici, v roce 2019 cca 100 vojaku, 2020 myslim, ze cca 20. Nacvicovali koordinaci pri zivelnych katastrofach pri mezinarodnich operaci. I tak v nato toto vyvolalo nevoli a zvysene oboci.Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    12:04 01.12.2021

    Pokrytecké. Takže lezou Číně do ...., nechávají si jejich firmy rozsévat už i výrobu přímo v Německu, v Číně prodávají auta, hromadu výrobků si tam nechávají vyrábět, nemají ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokrytecké. Takže lezou Číně do ...., nechávají si jejich firmy rozsévat už i výrobu přímo v Německu, v Číně prodávají auta, hromadu výrobků si tam nechávají vyrábět, nemají problém ani s čínskou technologií v páteřní infrastruktuře apod.
    Evropa založila blahobyt na automobilismu. To docela stále ještě umíme. A budoucnost automobilismu je určena elektromobilitou, kterou samo Německo tlačí asi nejvíc. Ale největší továrnu na baterie staví přímo v Německu CATL. Kolik znáte německých výrobců baterek vhodných pro elektromobily? No já ani jednu. Zásadní výrobci totiž pocházejí z Asie - Korea, Čína, Japonsko.
    Čili "blahobyt a geopolitický vliv" chtějí řešit tak, že se přidají do hromady států, které brojí proti Číně v Pacifiku :-) Tímhle to fakt nevyřešíte hoši.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      13:07 01.12.2021

      čínské výrobky jsou levné, přiměřeně funkční a mnohdy v Evropě vůbec nejsou lidi, kteří by je chtěli vyrábět. V daný moment je rozsáhlý přesun výroby zpět do Evropy nemožný.

      čínské výrobky jsou levné, přiměřeně funkční a mnohdy v Evropě vůbec nejsou lidi, kteří by je chtěli vyrábět. V daný moment je rozsáhlý přesun výroby zpět do Evropy nemožný.

      • Miroslav
        13:42 01.12.2021

        Mám bratranca ktorý má 12 detí s 8 rôznymi ženami. Náš predseda parlamentu má tiež 12 s 11 ženami. Robíme čo sa dá a furt nie sú ľudia...

        Mám bratranca ktorý má 12 detí s 8 rôznymi ženami. Náš predseda parlamentu má tiež 12 s 11 ženami. Robíme čo sa dá a furt nie sú ľudia...

        • Jura99
          14:16 01.12.2021

          lidi jsou, ale zadny nechce delat rukama. Statistika poctu učňů na nekterych oborech je tragikomicka.

          lidi jsou, ale zadny nechce delat rukama. Statistika poctu učňů na nekterych oborech je tragikomicka.

          • Miroslav
            15:42 01.12.2021

            Teraz vážne.... To je pravda. Preto teraz šikovný tesár, elektrikár alebo murár vie zarobiť viac ako učiteľ alebo dokonca lekár. Ak však bude manuálnych pracovníkov stále ...Zobrazit celý příspěvek

            Teraz vážne....

            To je pravda. Preto teraz šikovný tesár, elektrikár alebo murár vie zarobiť viac ako učiteľ alebo dokonca lekár. Ak však bude manuálnych pracovníkov stále nedostatok, tak pomôžu len 2 riešenia

            1/ Zvyšovanie miezd (rýchle ale aj krátkodobé riešenie)
            2/ Vyšší podiel automatizácie a tí ľudia už nebudú robiť operátorov ale povedzme vo vývoji. Problém toho je, že ide o beh na dlhé trate, rádovo desaťročia a lacné to tiež nebude

            Ak chceme stiahnuť výrobu z Číny domov, tak možné to je, ale za predpokladu, že spotrebiteľ si zvykne na vyššiu cenuSkrýt celý příspěvek

          • Jura99
            15:58 01.12.2021

            Miroslav: přitom zedničina a většina stavebních profesí je krásná práce, ale je to pro mladší, kolem 50 začneš mít problém se ohnout.

            Miroslav: přitom zedničina a většina stavebních profesí je krásná práce, ale je to pro mladší, kolem 50 začneš mít problém se ohnout.

          • Miroslav
            19:22 01.12.2021

            Veď v poriadku. Ale nemôžeš toho chlapa v 50-ke poslať na dôchodok alebo posadiť do kancelárie. Čo teda s nimi?

            Veď v poriadku. Ale nemôžeš toho chlapa v 50-ke poslať na dôchodok alebo posadiť do kancelárie. Čo teda s nimi?

          • DSLaci
            09:34 02.12.2021

            Ak celí život počúvali od svojích rodičov aby si spravili školu a potom nemusia pracovať s rukama ... popritom za učenie považujú ťukanie do mobilu pred otvorenou učebnicou a s ...Zobrazit celý příspěvek

            Ak celí život počúvali od svojích rodičov aby si spravili školu a potom nemusia pracovať s rukama ... popritom za učenie považujú ťukanie do mobilu pred otvorenou učebnicou a s maximálnou pozornosťou sa venujú hlavne hraniu na pc a zisťovaniu na ktorej škole sa musí učiť najmenej... a potom aj tak vyzerá na trhu práce. Vo fabrike kde sompracoval v Rakúsku mali vlastnú "školu", každý rok skončila jedna trieda (+-17 žiakov ). V učebni boli 10 týždňov, ostatné vo výrobe. Zarábali za mesiace keď chodili do práce (iba ranné smeny 8 hodín ) od 1000 do 1600 € mesačne podľa ročníka. Po záverečnej skúške mohli nastúpiť do "normálnej" práce a aj všetko vedeli, veď tam "pracovali" roky. Ak absolvent bol čistý rakúšan a popri odbornej skúške (aku u nás odborná časť maturity ) spravil aj maturitu ( nemčina, matika a podobne ) tak mal takmer isté miesto v kancelárií. Skoro všetci absolventi skončili v podniku a s neochotou išli pracovať inde.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        14:40 01.12.2021

        Ale houby. Možný to je a nebo je možné ho vyrábět jinde než u komoušů. Ostatně baterky tu vyrábí resp bude vyrábět plno jiných výrobců. Všemožné stroje, které máme ve firmě lze buď ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale houby. Možný to je a nebo je možné ho vyrábět jinde než u komoušů. Ostatně baterky tu vyrábí resp bude vyrábět plno jiných výrobců. Všemožné stroje, které máme ve firmě lze buď koupit "made in EU" z čínských součástek a nebo stejně, ale obvykle více kvalitní made in EU z nečínských součástek za totožné peníze. Fotovoltaika se stěhuje do EU, mikročipy se boužel do EU moc nestěhují, ale třeba do USA jo a to je tam pracovní síla ještě dražší.
        Jenže Němci chtějí točit víc a víc peněz a tak musí prodávat v Číně. A pokud by zlobili a výrobu stáhli, tak začne zlobit i ˇČína a prodeje v Číně by mohly dostat na frak. Ostatně výroba a prodej třeba VW jde v Číně do háje. Prodeje jsou katastrofální. A to nemluvím o elektromobilech á la ID.xyz. Ty ti zoufalci prodávají po stovkách za měsíc...A vyrábí se v Číně. Nedováží se z drahé EU.
        Nenažranost a manažerská neschopnost se především u Němců začíná tvrdě projevovat. Teď to bylo evidentní u VW v případě srovnání s HMC nebo Toyotou. V čem se trochu vyznám - tepelné čerpadla - Daikin se stal největší společností vyrábějící HVAC na světě. Postupně se tu prosazují korejští, japonští a nově čínští výrobci a evropští ustupují do pozadí. A to Daikin nebo Samsung vyrábí v ČR, nevozí sem z Číny.

        A pro neznalé ČÍNA NENÍ ANI ZDALEKA LEVNÁ. Výroba v Číně byla levná, ale jsou i levnější destinace a co nevidět bude i výroba v Evropě relativně levná, protože v nákladech bude chybět doprava a clo. Jenže už nebudou ty evropské firmy, než se tak stane, tak je asijská konkurence semele.Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          15:56 01.12.2021

          Poly: jsem rád, že to vidíš tak optimisticky a že s Čínou obchodujeme asi jen pro její krásné oči, protože jinak ji vůbec nepotřebujeme a můžeme být v těžkém klidu. Bohužel pravda ...Zobrazit celý příspěvek

          Poly: jsem rád, že to vidíš tak optimisticky a že s Čínou obchodujeme asi jen pro její krásné oči, protože jinak ji vůbec nepotřebujeme a můžeme být v těžkém klidu. Bohužel pravda se má trochu dost jinak, sám mám v sortimentu položky z Číny, které jsem se jako dobrý vlastenec zajímal vyrobit u nás, třeba ve vlastní režii. Dost mě zklamalo, že jen suroviny vyšly v součtu dráž, než hotový, zabalený, dovezený a proclený výrobek z ČLR. U nás je drahý i karton, nedej bože nějak potištěný.Skrýt celý příspěvek

        • ABC123
          14:36 02.12.2021

          Tak aj tie čipy idú do Nemecka….

          https://ekonomika.sme.sk/c/226...

          Tak aj tie čipy idú do Nemecka….

          https://ekonomika.sme.sk/c/226...

  • Miroslav
    11:42 01.12.2021

    Zaujímalo by ma ako nový nemecký kancelár bude smerovať výstavbu ozbrojených síl. Či sa konečne aj Nemecko vymaní z dogmy 2WW ako Japonsko a bude posilňovať ako na sile, tak aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímalo by ma ako nový nemecký kancelár bude smerovať výstavbu ozbrojených síl. Či sa konečne aj Nemecko vymaní z dogmy 2WW ako Japonsko a bude posilňovať ako na sile, tak aj navonok, alebo ostane v intenciách minulostiSkrýt celý příspěvek

    • Torong
      06:37 02.12.2021

      Armáda? S tou rudozelenou koalicí, kterou tam teď mají? Dobrý vip...

      Armáda? S tou rudozelenou koalicí, kterou tam teď mají? Dobrý vip...

Načítám diskuzi...