Nová jordánská bojová vozidla s českou příchutí

Počítačová vizualizace vozidel KADDB 8×8 na podvozku Tatry. / KADDB

Jordánský průmysl na letošním zbrojním veletrhu SOFEX představil několik novinek ze své produkce. Jako velmi zajímavé se ukázaly projekty obrněných transportérů, za kterými stojí Úřad pro vývoj a design krále Abdallaha II. KADDB (King Abdullah II Design and Development Bureau). KADDB, který pod svými křídly sdružuje několik podniků a designérských kanceláří, je lídrem jordánského zbrojařství.

KADDB 8×8

První z novinek z dílny KADDB je kolový obrněný transportér, na jehož vývoji KADDB pracuje již několik let. Zmenšený model vozidla byl poprvé veřejnosti představen na výstavě Defense and Security Equipment International (DSEI) roku 2015 ve Velké Británii.

Nové vozidlo KADDB 8×8 je podle informací webu defence-blog.com postaveno na osmikolovém podvozku Tatra a jedná se o čistě Jordánskou konstrukci. Tatra dosud ve dvou várkách dodala do Jordánska 130 svých podvozků a dá se předpokládat, že budou určeny zejména pro nově vyvíjené transportéry.

Nová osmikolová platforma bude do budoucna sloužit jako základ pro nová obrněná vozidla jordánské armády. Kromě obrněného transportéru, který je vyzbrojen těžkým kulometem ráže 12,7 mm, se počítá také s vývojem a výrobou bojového vozidla pěchoty a vozidla palebné podpory/stíhače tanků osazeného kanónem ráže 105 mm.

Nové vozidlo KADDB 8×8  má klasickou konfiguraci moderních kolových obrněných transportérů. Motor je umístěn v pravé přední části vozidla, řidič sedí nalevo od něj. Pro nástup a výstup výsadku z vozidla slouží  sklápěcí rampa v zádi. Kromě osádky, kterou tvoří řidič a velitel, vozidlo dokáže přepravit dalších 7 osob.

Pancéřování vozidla odpovídá normě NATO STANAG 4569 level 4, střecha vozidla pak STANAG 4569 level 3. Balistická odolnost může být zvýšena až na úroveň STANAG level 5 pomocí přídavného pancéřování.

Propagační video o vývojovém a výrobním centru KEDDB.

Vozidlo je dlouhé 7,75 m, široké 2,55 m a vysoké 2,84 m, celková hmotnost dosahuje 25 tun. Pohon zajišťuje motor Cummins o výkonu 314 kW spojený s automatickou šestirychlostní převodovkou Allison.

První dvě nápravy vozidla jsou říditelné a poloměr otáčení je 23 m. Maximální rychlost je  100 km/h, dojezd 450 km (některé zdroje uvádějí až 700 km). Vozidlo (resp. podvozek Tatry) je schopné broděním překonat vodní tok až o hloubce 1,2 m. Přední a zadní nájezdový úhel je 40°. Světlá výška vozidla je 0,4 m a transportér je schopen překonat vertikální překážku o výšce až 0,50 m.

Tento kolový transportér je však stále ve fázi vývoje a testování. KADDB dle svého vyjádření z minulého roku předpokládá ukončení vývoje transportéru v rozmezí let 2017 až 2018.

ad-Dawsar

Na rozdíl od kolového typu, je ad-Dawsar těžký typ na pásovém podvozku, který ideově vychází z izraelských obrněnců Namer a Achrazit.  Ad-Dawsar vznikl přestavbou ze starých jordánských tanků Tariq, což jsou modernizované tanky Centurion britské provenience.

Jordánská armáda byla vyzbrojena přibližně 290 tanky Tariq, které jsou v současné době vyřazovány ze služby.

Jordánsko na přestavbě svých Tariqů pracuje již od roku 2001, kdy představilo transportér Temsah. Jeho upravená a vylepšená verze přišla roku 2014 pod názvem MAP (Modular Armored Platform). Ad-Dawsar (MAP II) je zatím poslední generací tohoto vývoje.

ad-Dawsar MAP II (Modular Armored Platform II) / KADDB

Jak už bylo uvedeno, ad-Dawsar je postaven na balisticky posílené korbě tanku Tariq. Vozidlo je poháněno americkým dieselovým motorem  L-3 V-12 o výkonu 559 kW spojeným s automatickou převodovkou Allison. Systém řízení je převzatý plně z tanku Tariq.

Motoropřevodové ústrojí je uloženo v zadní části vozidla. Hydropneumatické odpružení, kterým byly vybaveny modernizované tanky Tariq, zůstalo zachováno.

Výsadek i osádka využívají ke nástupu do vozidla hlavní dvoukřídlý vstup v přední části vozidla - na rozdíl od svých předchůdců, kdy měli členové osádky vlastní poklopy na střeše vozidla. U nejnovější verze zůstal samostatný poklop pouze řidiči, který sedí v přední pravé části vozidla. Ve střeše vozidla jsou také čtyři poklopy (tři na levé straně a jeden na pravé).  

Posádku vozidla ad-Dawsar tvoří řidič a velitel, který zároveň ovládá kulomet lafetovaný na střeše vozidla. V transportéru je umístěno sedm sklopných sedadel pro výsadek, ale v případě potřeby je možné uvnitř přepravit až deset vojáků.

Zatím není jasné, zda budou transportéry ad-Dawsar skutečně zařazeny do výzbroje, nebo se jedná jen o další prototyp a jeho vývoj bude nadále pokračovat.

Zdroj: Defence-Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Hawkei: Australská konkurence americkým “jeepům” JLTV

Australská společnost Thales Australia, divize francouzské Thales Group, od roku 2010 vyvíjí lehké, ...

Vozidla GXV-T: Konec diktátu pancíře?

Americká vojenská výzkumná organizace DARPA udělila osm vývojových kontraktů v rámci projektu GXV-T ...

Bojová vozidla pro ruské výsadkáře

Vzdušná výsadková vojska Ruské federace již brzy získají novou obrněnou techniku. Ruské výsadkáře po ...

M60A3 SLEP: Nesmrtelný M60 se do důchodu nechystá

Americká firma Raytheon připravila kompletní modernizační balíček pro americké ikonické tanky M60, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • D.i.p
    18:33 28.05.2016

    Souhlas s tím, že Jordánsko je na tom v porovnání s ostatními velmi dobře. Což víceméně obecně platí pro všechny arabský monarchie. Ale zas bych to tak nezvedal do nebe (nesmysly o nějakým "civilizovanějším" mi přijdou hodně úsměvné). Hlavně to stojí na jednom člověku, až ho vystřídá další Hašímovec je dost možný, že změní kurz. Koneckonců právě Abdalláh II ho úplně otočil a je otázkou, jestli to budou respektovat následovníci.

  • Rase
    13:50 27.05.2016

    Osobně vidím důvod, proč je Jordánsko jiné než ostatní arabské státy v tom, že populačně jich je málo (cca 6,5 mil. - 92 % sunité), mají schopné vedení, poměrně velkou armádu atd. kolikrát mi na tom přijdou dost podobně jako Izraelci (nižší level).
    Doufám, že Američané a Izraelci ohlídají, aby tenhle stav vydržel a všelijací zlořádi sem nezatáhli to "arabské jaro"

  • alexa123
    11:59 27.05.2016

    Adamicz, Rase

    Súhlasím s vami. Samozrejme som to trochu vedome prestrelil - myslím, že keby všetci Arabi bili takí ako Jordánci, tak má svet oveľa menej problémov. Z pohľadu našej kultúry sú to asi normálni ľudia.

  • Rase
    21:26 26.05.2016

    I Jordánský král Abdalláh II. studoval v Británii a USA. V roce 1980 začal studovat na Royal Military Academy Sandhurst, čímž se stal kadetem britské armády. V roce 1981 se stal poručíkem britské armády.
    Tihle inženýři a další lidé v Jordánsku často studovali na Západě, tak proč by nepracovali na programech v angličtině (ne všude musí mít všechno v rodné řeči jako u nás...). Taky za tu práci budou náležitě ohodnoceni (!) To nejsou lidi z chatrčí od oslů - bude to znít blbě, ale dost možná jsou "dál" (civilizovanější) než my.
    Jo a ten král je chlapák. Myslím že lítá i v F-16ce - je to chlapák:
    http://www.washingtontimes.com...
    Na to, jaký je to malý stát tak si obdiv zaslouží

  • Adamicz
    21:11 26.05.2016

    alexa123: Schválně jsem si našel info o systému vzdělávání v Jordánsku. Na tamních vysokých školách je většina přednášek v anglickém jazyce a angličtina je tam takový neoficiální jazyk byznysu, komerce a vzdělávacího systému. Takže tohle nebude nic zvláštního a vůbec jejich technologický sektor je, zdá se, na slušné úrovni. A ne-arabové pro ně určitě nebudou "nevěřící", ne v tom negativním smyslu, jak asi naznačujete. Jordánsko má malou křesťanskou komunitu, která je podle všeho slušně integrovaná, zastoupená i ve vládě. Zkrátka to chce trochu ubrat z toho myšlení: arabské=zaostalé, zpátečnické, apod. :)

  • alexa123
    18:07 26.05.2016

    Mňa na firemnom videu zaujala iná vec - ako keby bol pracovný jazyk angličtina - viď CAD pracoviská a pod. Prečo asi? Podľa mňa väčšina pracovníkov nie sú Jordánci resp. Arabi, ale Európania, Američania a pod. Takže Jordánci to platia ale vyvíjajú to prevážne "neveriaci.

  • Rase
    15:03 26.05.2016

    Tady je pár obrázků předchozích transportérů:

    http://www.military-today.com/...
    http://www.kaddb.com/portals/0...

    Je to hodně zvláštní řešení, ale asi nechtěli zasahovat do motorového prostoru (což by přestavbu zkomplikovalo = zdražilo).

  • Kozlus
    14:48 26.05.2016

    To jsem jedinej, kdo tak cumi na tu fotku ad-Dawsar MAP II (Modular Armored Platform II) / KADDB? Jakou asi ma ten predek balistickou odolnost? Navic vypoustet chudaky pesaky rovnou do palby, nebo pred vysadkem natocit vozidlo zadkem mi prijde ponekud nestastne. Jasne, je to jen transporter, ale stejne.

  • Rase
    13:51 26.05.2016

    http://defense-arab.com/vb/thr...

    Na téhle stránce (a na dalších), jsou různé zbraňové konstrukce z Jordánska. Docela mě zaujal ten minomet ráže 120 mm se zákluzem:
    http://www.kaddb.com/portals/0...
    Nebo různé průzkumné drony, průzkumné buginy. Když k nim vyvážíme Tatrovácké podvozky, bylo by dobré přivést něco takového k nám. Tyhle věci u nás chybí a vynalézat je nemá smysl. Zvlášť když s Jordánskem máme hodně přátelské vztahy

  • Nesher
    13:28 26.05.2016

    Eiffelos
    Celkem dost, s Jordánskem má Izrael nejlepší vztahy ze všech arabských zemích, dokonce mu dodává i zbraně:

    http://zpravy.idnes.cz/izrael-...

  • Rase
    13:17 26.05.2016

    Mno řekněme že mají poměrně hodně dobré vztahy - minimálně nejsou nepřátelské. Podobnost některých konstrukcí vojenské techniky, jako zmíněný ad-Dawsar atd. přijde mi, že jim Izraelci občas s něčím vypomůžou (tuším že jim vypomohli i když se Islamisté motali kolem jordánských hranic) jenom o tom nikdo nechce moc mluvit.

  • Eiffelos
    12:34 26.05.2016

    Izraelci podporuji Jordansko ?

  • Rase
    09:37 26.05.2016

    Jordánci mají i další, ambiciózní projekty. Za zmínku stojí i bezosádková věž Falcon (teď už asi variantu III), primárně pro tanky Challenger 1, ale jde osadit i na jiné stroje.
    Je vidět, že když je politická vůle a chytré vedení státu, tak i v malých státech mohou vznikat projekty na úrovni.
    Samozřejmě to všechno neplatí jen ze své kapsy. Podporují je finančně američané (tak jako Egypt, Izrael atd.) a asi jim vypomáhají i jiné státy. I tak ale se mi líbí, co dokázali