Ruská armáda nakoupí lehká obrněná vozidla

VPK-3927 Vlk
Foto:  VPK-3927 Vlk - jeden z kandidátů na nové ruské obrněné vozidlo. VPK-3927 Vlk se vyrábí ve verzi 4×4 a 6×6 / Wikipedia

Rusko plánuje v nejbližší době rozsáhly nákup nových obrněných vozidel. Poté, co došlo na počátku roku k „čistkám“ na ruském ministerstvo obrany je skoro jisté, že nová vozidla budou ruské výroby. Zatím není jisté, o jaký typ obrněnců půjde. Ruský průmysl ale nabízí celou škálu vozidel – od lehce pancéřovaných až po vozidla kategorie MRAP.

„Rozhodli jsme se nakoupit celou škálu nových obrněných vozidel… potřebujeme více mobilní a moderní vozidla pro transport naších vojáků a pro zásobování míst s bojovou aktivitou,“ řekl před pár dny ministr obrany Ruské federace Sergej Šojgu. Před pár týdny zase velitel ruských výsadkových vojsk generálplukovník Vladimíra Šamanov oznámil záměr ruské armády nakoupit obrněná vozidla pro ruské výsadkáře.

Ministr Šojgu slova přednes na přehlídce ruské obrněné techniky na testovacím polygonu v Moskvě. Došlo tak k jasné podpoře ruského vojenského průmyslu a k příslibu nákupu ruské obrněné techniky.

Kamaz Tajfun Foto: Ruský MRAP KAMAZ Tajfun / Wikipedia

Připomeňme, že ruská armáda nakoupila 1775 lehkých obrněných vozidel Iveco LMV, v ruské armádě známe jako Rys. Avšak po lednové změně poměrů na ruském ministerstvu obrany, velitel pozemních sil RF Vladimír Čirkin oznámil, že ruská armáda už žádné další vozidla Iveco nekoupí.

Čirkin mimo jiné řekl, že i když „vcelku se nejedná o špatný výrobek (Iveco LMV – pozn. redakce), svými bojovými kvalitami ho výrazně předčí ruský obrněný automobil Tigr.“  Na začátku roku pak místopředseda ruské vlády pro obranný průmysl Dmitrij Rogozin napadl zahraniční nákupy vojenské techniky a označil je jako „zbytečné“.

Vityaz

Foto: Ultimativní terénní vozidlo DT-30 Rytíř / Wikipedia

Mezi možnými kandidáty na nové ruské vozidla se tak nabízí MRAPy Tajfun, těžká víceúčelová terénní vozidla VPK-3927 Vlk a lehká opancéřovaná vozidla GAZ-2975 Tigr. Právě před posledním vozidlem, k nelibosti ruského průmyslu a ruských politiků, dala ruská armáda přednost italskému stroji Iveco LMV.

Teoreticky v úvahu přichází i pásové dvoj-vozidlo DT-30 Rytíř určené do těch nejtěžších terénních a klimatických podmínek. Stroj je nápadně podobný známému švédskému pásovci Hägglunds BV 206, s kterým ho pojí i přibližná doba vzniku. Ostatně pásovec Rytíř byl i ústředním bodem moskevské přehlídky. Stroj mimo jiné prokázal schopnost plavby a potíže mu nedělalo ani 30° stoupání.

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských ...

Kalašnikov AK-12 pro ruskou armádu?

Ruská zbrojařská firma Izhmash v červnu letošního roku zahájí státní akceptační zkoušky své ...

Nová obrněná technika pro ruské výsadkáře

Ruské výsadkové jednotky mají během tří až pěti let dostat zcela novou obrněnou techniku. Tedy ...

Ruské vrtulníky Mil Mi-17V5 pro Afghánistán

Ruská firma Rosoboronexport dodá do konce roku 2013 afghánskému letectvu 12 nových transportních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • hovorka11
    21:28 13.06.2013

    Jakub Mareš :
    1)Nevyjádřil jsem se přesně tatrovky nekončí, ale je to zlomek z bývalé výroby. Vzduchové motory mají problémy s emisemi a hlučností v EU. Tatra se prý spojuje s firmou DAF, která bude dodávat motory k nové tatře s novým tlumením vibrací podvozku. Tím by se tatře otevřel trh přes pobočky DAFu

    2)Ruská vojenská technika byla vždy na špici s raketovými systémy např. S400. V současnosti po neefektivních raketoplánech i američané využívají jejich nosiče.
    Stejně tak jsou na špici s novými MIG 29, SU 34 (osvědčily se při likvidaci radarů v Rusko-gruzínské válce), Su 35S, vrtulníky KA 50 a 52, Mi17, tanky T90 MS (velmi rychlé zaměřování) atd.
    Myslím, že se to nedá absolutně srovnat s kvalitou a stavem rozkladu před cca 20 lety.
    Ruské nákupy vojenské techniky ze zahraničí jsou logické,v oblastech kde zaostávají a urychlený vývoj by nebyl efektivní např. ve spojovací technice, bezpilotních prostředcích, elektronice atd.
    Pokud vím, tak stíhačky vybavujíjí francouzskou elektronikou atd., takže Rusko se otevřelo konkurenci a to je pro ně dobře. Zároveň nakoupené zbraně např. bezpilotní prostředky z Izraele jim budou sloužit jako podklad k vlastnímu vývoji.

  • Jakub Mareš
    15:52 12.06.2013

    hovorka11: 1) A jak jste prosím vás přišel na to že Tatrovky končí? Četl sem dokonce že civilní produkce se má zvětšovat. 2)Nevím proč by západní země nakupovali ruskou techniku když dokaží vyrobit srovnatelnou i lepší? Rusové jsou ti kteří v některých oblastech jsou pozadu, nebo snad myslíte že by jí jinak nakupovali?

  • butters
    14:48 12.06.2013

    Ano, Tygr bol vyhodnoteny ako lepsi v testoch, asi preto bolo vybrane Iveco, ze? Tygr ma lepsiu priechodnost, ok, to je jediny parameter v ktorom vynika. BTR-82/92 nepoznam, poznam len BTR-82 co je vlastne BTR-80 akurat s lepsou vybavou.

  • David Khol
    14:07 12.06.2013

    Tak ten Tiger byl při zkouškách vyhodnocen jako lepší - měl především lepší průchodnost, což v ruských podmínkách je prostě významnější faktor než jinde.
    A co se týče onoho BTR-82/92 (tedy ne BTR-80A) - ten přece byl zvolen jako prozatímní řešení a nakoupen v (na ruské poměry) malých počtech pro překlenutí doby, než bude dokončen vývoj zcela nového kolového OT (resp. BVP).
    A mimochodem - ty ruské zbrojovky se dnes musí snažit být co nejefektivnější, zakázky od ruské armády i přes výrazný nárůst jsou pořád relativně omezené a ty firmy jsou závislé především na exportu, kde s Ruskem soupeří Čína a další země.

  • hovorka11
    12:52 12.06.2013

    liberal shark :
    Ruský podíl na světovém prodeji stoupá navzdory embargům z členských zemí NATO např, z ČR.
    Více spolupracují s Indií, Brazílií, Venezuelou snaží se v Argentině atd.
    Rusko se neuzavřelo, ale NATO ano. Dovede si představit, že např. JAK 130 by se stal výcikovým strojem NATO, nebo se připustila spolupráce s Ruskem při vývoji na přepravních vojenských letadlech, když i Německo vyřadilo zmodernizovaný IL 476 z tendru ? O stíhačkách ani nemluvě.
    Přitom stahování vojsk z Afgánistánu je dost závislé na pronajmutých Ruslanech a IL 476.

  • liberal shark
    12:25 12.06.2013

    Takže nevítaný tlak zahraniční konkurence byl vlastenecky odstraněn a ruský vojensko-průmyslový komplex může opět klidně spát. Jenom nevím, kdo ho teď donutí, aby konečně začal fungovat trochu efektivně a produkovat moderní systémy za přijatelnou cenu a v požadovaném čase.

  • Pepa
    11:25 12.06.2013

    to butters
    Kde to žijete, co čtete a na co se na internetu díváte? Vždyť italské LMV vedle ruského Tigra dopadlo v ruských podmínkách jak zpráskaný pes. LMV je hezké dobré auto a mé své přednosti, ale to , že si ho Rusové v určité chvíli vybrali nebylo ani tak dílem jeho dobrých výkonů, jako spíše dílem "obálkové metody".

  • hovorka11
    11:23 12.06.2013

    butters:
    Já bych věřil těm, kterým jde o život - OMONu a ti si vybrali Tygra:

    http://www.youtube.com/watch?v=UQSqaf9-hE0

    http://www.youtube.com/watch?v=QKPKG08sK1g

  • hovorka11
    11:07 12.06.2013

    Myslím, že nákup IVECA by byl horší variantou. " Zastaralost" konstrukce může být výhodou- viz hlučné vzduchové motory tatry v mrazech a tropických podmínkách a trubková konstrukce výkyvného podvozku. Vše je "překonáno" v lehkém terénu a běžných teplotách, ale to jsou vozidla do nejtěžších podmínek a proto je ta konstrukce nejlepší pro vojáky.
    -----------------------

    "Vývoj vozu továrna ukončila v roce 2005 a mohla začít sériová výroba. Rok na to sice nakoupilo asi 90 kusů ruské ministerstvo vnitra, na základě testů u známé ruské policejní jednotky OMON, nicméně plány výrobce na roční tisícikusové série se nenaplnily. Armáda se k nákupu tigrů neměla, snad kvůli problémům a nespolehlivosti ruských motorů a také relativně vysoké ceně.
    Každopádně dnes většina tigrů jezdí s americkými motory. Navíc v Rusku vyvolalo velké pozdvižení rozhodnutí ruské vlády začít vyrábět v licenci italské vozy Iveco LMV stejné kategorie pod označením Rys, přestože v porovnání s tigrem je v terénu horší. Nedávno však ruský ministr obrany oznámil, že dodávky vozů Iveco LMV skončí a armáda si nadále bude pořizovat už jen tigry."

    http://fanda.nova.cz/clanek/military/gaz-tigr-aneb-humvee-na-rusky-zpusob.html

  • butters
    10:17 12.06.2013

    "když domácí výrobky patřičných kategorií byly lepší" :D tak urcitee

    GAZ tygr bol testovany oproti IVECO LMV a IVECO z neho vysiel ako jasny vitaz, preto bol vybrany. Mate pocit, ze by BTR-80A (ano presne tymto sa ide vyzbrojovat) bolo lepsie ako ktorekolvek vozidlo z rovnakej kategorie zo zapadu? No asi nie, kedze ide o 30 rokov stare vozidlo len s vymenenou vezou. Vyjadrenia velitela pozemnych sil su len kecy, ku ktorym ho dokopala domaca lobby.

  • David Khol
    10:02 12.06.2013

    Nákupy v zahraničí mají smysl, ale to v těch případech, že domácí průmysl nemůže poskytnout adekvátní výrobek. Plány minulého vedení ruského ministerstva obrany mi proto připadaly absurdní, když domácí výrobky patřičných kategorií byly lepší. A podobný by měl přístup i v ČR - až se budou vybírat lehká kolová vozidla, měly by být zakoupena spíš vlastní vozidla VEGA od SVOS Přelouč

  • hovorka11
    09:37 12.06.2013

    Já myslím, že rusáci dělají dobře, že dají přednost podpoře své výroby, která je souměřitelná a zajistí obyvatelstvu práci a další vývoj vozidel.
    Pokud sleduji, jak u nás končí tatrovky a ostatní výroba nákladních autombilů, tak přestávám rozumět čim se budem živit.
    Dodnes jsem nepochopil bezzodpovědnost předraženého nákupu pandurů v počtech, který by měl smysl spíše na potlačení demonstrací ve větších státech, než pro menší kontingent vojáků malé armády.

    Tohle je ukázka, jak nahradíme výrobu skvělými podmínkami od ČNB pro hedgeové fondy a zahraniční banky, kterým už teď z daní obyvatel jde rozdíl mezi půjčkami úvěrů ČNB 0,05%, které dostávají, aby mohli dávat skvělé hypotéky mez 3 až 4% lidem. Rozdíl mezi inflací a úvěry pro banky s 0,05% zaplatí "bohatý" nevýrobní občan:

    http://www.patria.cz/zpravodajstvi/2355907/urban-mf-cr-na-patriacz-investorum-chceme-dat-stimul-a-ekonomice-vydelat-transakcni-dan-by-znicila-cast-trhu.html