Vojenský kosmický letoun pro francouzské letectvo

-
14. 4. 2025
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
Nejvyspělejší země hodlají blízko hranice vesmíru (Near Space) a nízké oběžné dráze LEO (Low Earth Orbit) provádět čím dál komplexnější vojenské operace. Cílem je především ochránit vlastní satelitní komunikaci a průzkum – což je naprosto klíčové pro vedení vojenských operací na zemi, moři, ve vzduchu i v kyberprostoru – před akcemi nepřítele.
Například koncem března americká společnost Gravitics oznámila, že byla vybrána úřadem SpaceWERX – inovační organizací Vesmírných sil USA (US Space Force) – aby vyvinula nosič satelitů Orbital Carrier. Ten má být podle firmy revolučním prostředkem ke zvýšení schopnosti rychlé reakce na orbitě.
SpaceWERX je součástí inovačního programu AFWERX, který podporuje technologický rozvoj v rámci Ministerstva letectví USA (Department of the Air Force). AFWERX funguje jako inovační „brána“ amerického letectva a vesmírných sil, která má pomoci armádě rychleji reagovat na technologické změny a využívat civilní know-how. Jde o moderní způsob, jak propojit armádní potřeby s dynamikou komerčního vývoje. Mezi klíčové programy AFWERX kromě SpaceWERX patří Agility Prime (podpora pokročilé letecké mobility) a SBIR/STTR (granty a kontrakty pro malé firmy s inovativními řešeními).
Od svého začlenění pod Výzkumnou laboratoř letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) v srpnu 2021 uzavřel SpaceWERX více než 900 smluv v hodnotě přes 690 milionů USD. Tím posiluje obrannou průmyslovou základnu USA a urychluje přechod technologií do operačního nasazení.
Evropa oproti Spojeným státům v této oblasti výrazně zaostává. Chybí jí nejen institucionální dravost a strategická koordinace, ale také právně-legislativní rámec, který by umožňoval rychlé propojení státních potřeb s komerčním sektorem. Zatímco AFWERX funguje jako dynamické rozhraní mezi armádou a inovátory, v Evropě podobné mechanismy teprve vznikají – a často podléhají složité byrokratické zátěži a pomalým schvalovacím procesům. Evropská obranná agentura (EDA) či jednotlivé národní programy postrádají potřebnou flexibilitu a ochotu přijímat technologické riziko, které je přirozenou součástí rychlého vývoje.
„Orbitální nosná loď mění pravidla hry, funguje jako předem umístěná odpalovací rampa ve vesmíru. Obchází tradiční omezení startu a umožňuje operátorům vesmírných prostředků rychle a na vyžádání zvolit operační orbitu. Poskytne americkým Vesmírným silám bezprecedentní flexibilitu v jejich kosmických operacích, což výrazně posílí obranu USA ve vesmíru,“ uvedla firma Gravitics.
Související články
Věk ocelové rakety Starship
Nová raketa Starship je zatím v pomyslných plenkách. Kdyby byla batoletem, učila by se sotva ...
-
24.04.2023
-
155 komentářů
-
Marian Kechlibar
Starship pro globální vojenskou dopravu. První testy v roce 2025
Výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) hodlají během fiskálního roku ...
-
06.06.2024
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Další let Starship bude v lednu
SpaceX úspěšně provedlo statický test spodního stupně Super Heavy před nadcházejícím sedmým ...
-
11.12.2024
-
0 komentářů
-
Redakce AN
PREMIUM Sedmý letový test: Starship a orbitální bombardování
10. ledna se uskuteční sedmý testovací let technologického demonstrátoru budoucího znovupoužitelného ...
-
08.01.2025
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.