Vojenský kosmický letoun pro francouzské letectvo

Vojenský kosmický letoun pro francouzské letectvo
Koncept VEHRA / Dassault Aviation (Zvětšit)

Nejvyspělejší země hodlají blízko hranice vesmíru (Near Space) a nízké oběžné dráze LEO (Low Earth Orbit) provádět čím dál komplexnější vojenské operace. Cílem je především ochránit vlastní satelitní komunikaci a průzkum – což je naprosto klíčové pro vedení vojenských operací na zemi, moři, ve vzduchu i v kyberprostoru – před akcemi nepřítele.

Například koncem března americká společnost Gravitics oznámila, že byla vybrána úřadem SpaceWERX – inovační organizací Vesmírných sil USA (US Space Force) – aby vyvinula nosič satelitů Orbital Carrier. Ten má být podle firmy revolučním prostředkem ke zvýšení schopnosti rychlé reakce na orbitě.

SpaceWERX je součástí inovačního programu AFWERX, který podporuje technologický rozvoj v rámci Ministerstva letectví USA (Department of the Air Force). AFWERX funguje jako inovační „brána“ amerického letectva a vesmírných sil, která má pomoci armádě rychleji reagovat na technologické změny a využívat civilní know-how. Jde o moderní způsob, jak propojit armádní potřeby s dynamikou komerčního vývoje. Mezi klíčové programy AFWERX kromě SpaceWERX patří Agility Prime (podpora pokročilé letecké mobility) a SBIR/STTR (granty a kontrakty pro malé firmy s inovativními řešeními).

Od svého začlenění pod Výzkumnou laboratoř letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) v srpnu 2021 uzavřel SpaceWERX více než 900 smluv v hodnotě přes 690 milionů USD. Tím posiluje obrannou průmyslovou základnu USA a urychluje přechod technologií do operačního nasazení.

Evropa oproti Spojeným státům v této oblasti výrazně zaostává. Chybí jí nejen institucionální dravost a strategická koordinace, ale také právně-legislativní rámec, který by umožňoval rychlé propojení státních potřeb s komerčním sektorem. Zatímco AFWERX funguje jako dynamické rozhraní mezi armádou a inovátory, v Evropě podobné mechanismy teprve vznikají – a často podléhají složité byrokratické zátěži a pomalým schvalovacím procesům. Evropská obranná agentura (EDA) či jednotlivé národní programy postrádají potřebnou flexibilitu a ochotu přijímat technologické riziko, které je přirozenou součástí rychlého vývoje.

„Orbitální nosná loď mění pravidla hry, funguje jako předem umístěná odpalovací rampa ve vesmíru. Obchází tradiční omezení startu a umožňuje operátorům vesmírných prostředků rychle a na vyžádání zvolit operační orbitu. Poskytne americkým Vesmírným silám bezprecedentní flexibilitu v jejich kosmických operacích, což výrazně posílí obranu USA ve vesmíru,“ uvedla firma Gravitics.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

Věk ocelové rakety Starship

Nová raketa Starship je zatím v pomyslných plenkách. Kdyby byla batoletem, učila by se sotva ...

Starship pro globální vojenskou dopravu. První testy v roce 2025

Výzkumné laboratoře letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) hodlají během fiskálního roku ...

PREMIUM Další let Starship bude v lednu

SpaceX úspěšně provedlo statický test spodního stupně Super Heavy před nadcházejícím sedmým ...

PREMIUM Sedmý letový test: Starship a orbitální bombardování

10. ledna se uskuteční sedmý testovací let technologického demonstrátoru budoucího znovupoužitelného ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.