Budoucnost ruských jaderných ponorek

Budoucnost ruských jaderných ponorek
K-550 Alexandr Něvskij / Mil.ru, CC BY 4.0 (Zvětšit)

Na konci minulého roku se v ruském Severodvinsku odehrály pro ruské námořnictvo tři významné události. 21. prosince převzala Tichooceánská flotila do výzbroje ponorku K-552 Kňaz Oleg třídy Borej-A a útočnou ponorku K-573 Novosibirsk třídy Jaseň-M. O čtyři dny později došlo ke spuštění třetího kusu ponorky třídy Borej-A Generalissimus Suvorov na vodu.

Borej-A

Ponorka Kňaz Oleg tak doplnila čtyři další ponorky třídy Borej ve výzbroji ruského námořnictva, které tak v tuto chvíli disponuje těmito ponorkami zmíněné třídy:

  • K-535 Jurij Dolgorukij ve výzbroji Severní flotily (Borej);
  • K-550 Alexandr Něvskij ve výzbroji Tichooceánské flotily (Borej);
  • K-551 Vladimir Monomach ve výzbroji Tichooceánské flotily (Borej);
  • K-549 Kňaz Vladimir ve výzbroji Severní flotily (Borej-A);
  • K-552 Kňaz Oleg ve výzbroji Tichooceánské flotily (Borej-A).

Ponorky třídy Borej (a jejich modernizované verze označované jako Borej-A) v ruském námořnictvu nahradí do roku 2030 ponorky Projekt 667BDR Kalmar a Projekt 667BDRM Delfin (v kódu NATO označované jako Delta III a Delta IV), jenž v současnosti tvoří páteř námořní části ruského jaderného odstrašení.

Třída Borej je čtvrtou generací sovětských / ruských ponorek schopných nést mezikontinentální balistické střely. Hlavní výzbroj třídy Borej tvoří až 16 mezikontinentálních balistických střel na tuhé palivo R-30 Bulava s dosahem 8000 až 9000 kilometrů a osm torpédometů ráže 533 mm.

Ponorka Kňaz Oleg se řadí k modernizované verzi (Borej-A), jenž se od svých předchůdců liší zejména upraveným tvarem zajišťujícím snížení hlukové stopy stroje. Podle nejnovějších informací je Borej-A díky použití inovativních materiálů až pětkrát tišší, než její předchůdci tříd Delta III a Delta IV. Na palubě ponorek Borej-A se nachází také nové komunikační systémy a prostředky velení a řízení.

Původně ruské námořnictvo plánovalo zařadit do výzbroje Tichooceánské flotily obě nové ponorky Kňaz Oleg a Generalissimus Suvorov, nicméně nedávné cvičení Umka-2021 zamíchalo kartami. Během tohoto cvičení provedly tři ponorky včetně tehdy nejnovějšího plavidla Kňaz Vladimir vynoření na Severním pólu. Všechny tři zúčastněné ponorky se vynořily v kruhu o průměru 300 metrů a při vynořování prorazily 1,5 metru tlustý led. Výsledky cvičení podle zdrojů z ruského ministerstva obrany ukázaly potřebu přesunout jednu ze dvou dalších ponorek třídy Borej-A do výzbroje Severní flotily. Podle informací webu Izvestija z května 2021 do výzbroje Severní flotily zamíří ponorka Generalissimus Suvorov, která vstoupí do služby v prosinci letošního roku.

Jaseň-M

Druhá předaná ponorka K-573 Novosibirsk se řadí ke třídě Projekt 885M (Jaseň-M). Kýl první ponorky Projekt 885 K-560 Severodvinsk byl založen již v roce 1993, nicméně ekonomická situace Ruska a náročnost stavby způsobily značné průtahy, a proto došlo jejímu spuštění na vodu až v roce 2010 a do služby vstoupila až v roce 2014.

Již v průběhu stavby první ponorky třídy Jaseň se objevily problémy, jež donutily konstruktéry k modernizaci a druhá ponorka K-561 Kazaň již nesla označení Projekt 885M (Jaseň-M). V pořadí druhá ponorka třídy Jaseň-M, K-573 Novosibirsk byla založena v roce 2013 a na konci minulého roku slavnostně předána ruskému námořnictvu.

V případě třídy Jaseň-M se jedná o čtvrtou generaci sovětských/ruských útočných ponorek s jaderným pohonem. Od původního projektu se modernizované kusy liší zejména nižším výtlakem, vylepšeným tvarem a kratší délkou. Dalšími novinkami jsou modernizované systémy elektronického boje. Hlavní výzbroj ponorek třídy Jaseň-M tvoří střely Kalibr, Oniks a Cirkon a deset torpédometů ráže 533 mm.

Ponorka Novosibirsk doplnila třídu Jaseň a ruské námořnictvo v tuto chvíli disponuje těmito ponorkami Projekt 885 a Projekt 885M:

  • K-560 Severodvinsk ve výzbroji Severní flotily (Jaseň);
  • K-561 Kazaň ve výzbroji Severní flotily (Jaseň-M);
  • K-573 Novosibirsk ve výzbroji Tichooceánské flotily (Jaseň-M).

Budoucnost tříd Borej a Jaseň

Spuštění ponorky Generalissimus Suvorov se uskutečnilo za přítomnosti zástupců společnosti Sevmaš (výrobce ponorek) a ruského námořnictva. Velitel námořnictva admirál Nikolaj Jevmenov v průběhu ceremoniálu uvedl, že Generalissmus Suvorov vstoupí do služby již v tomto roce a posílí Tichooceánskou flotilu (!). Vzhledem k nejednoznačnosti zpráv tedy není jasné, jakou flotilu nakonec Generalissimus Suvorov posílí. Jevmenov zároveň ve svém projevu ocenil tempo, s jakým se nové ponorky staví, prochází zkouškami a zařazují do výzbroje.

V letošním roce také dojde k podpisu smlouvy o výstavbě dalších dvou ponorek třídy Borej-A, jejichž kýly budou založeny v Severodvinsku v příštím roce. Kódové označení a pojmenování však zatím ruské námořnictvo nezveřejnilo. Podle člena Vojenskoprůmyslové komise Vladimira Pospelova může výstavba ponorek třídy Borej-A pokračovat i po roce 2030, nicméně rozhodující budou limity smlouvy START-III.

Dle této smlouvy může Rusko nasadit maximálně 700 odpalovacích zařízení a 1550 jaderných hlavic. K 1. září 2021 nasadilo Rusko 527 odpalovacích zařízení a 1458 jaderných hlavic. Prostor pro rozšíření námořní částí jaderné triády tedy Rusko má.

Podle posledních vyjádření generálního ředitele Spojené lodní korporace (OSK) Alexeje Rachmanova dojde v rámci Státního vyzbrojovacího programu 2027 k předání dvou ponorek ročně – jedné ponorky třídy Borej-A a jedné ponorky třídy Jaseň-M. V případě třídy Borej-A by mělo dojít k předání poslední, v současné době objednané ponorky v roce 2027 nebo 2028.

Poslední dva z šesti momentálně objednaných kusů třídy Jaseň-M, ponorky Vladivostok a Voroněž by měly vstoupit do služby také v letech 2027-2028. Koncem letošního roku dojde k předání další ponorky K-571 Krasnojarsk. Zároveň dojde ke spuštění ponorek Archangelsk, Perm a Uljanovsk na vodu. Stejně jako třída Borej je i třída Jaseň-M určena pro Severní a Tichooceánskou flotilu. Obě flotily celkem obdrží čtyři ponorky této třídy.  

V souvislosti s modernizací ruských ozbrojených sil uvedl ruský prezident Vladimir Putin během každoročního rozšířeného kolegia ministerstva obrany, že podíl moderních prostředků ve výzbroji ruských jaderných sil stoupl v roce 2021 na 89 %.

Zdroje: ACA, gazeta.ru, Izvestija, Kommersant, Topwar, 2, 3, VPK

Nahlásit chybu v článku


Související články

Desátá útočná jaderná ponorka třídy Virginia

Americké námořnictvo (US Navy) uzavřelo se společnosti GDEB (General Dynamics Electric Boat) dohodu ...

Kazaň: Ruská raketonosná ponorka čtvrté generace vstoupila do služby

Ruská severní flotila 7. května v Severodvinsku oficiálně zařadila do výzbroje jadernou ponorku ...

Ponorka K-552 Kňaz Oleg: Další příspěvek do ruské jaderné triády

V ruských loděnicích Sevmaš v Severodvinsku začaly tovární námořní zkoušky balistické ponorky s ...

PREMIUM AUKUS: Strategický rozměr australského nákupu jaderných ponorek

Australské rozhodnutí odmítnout francouzské ponorky a otočit se k „nové“ alianci se Spojenými státy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Petr xx
    14:53 07.01.2022

    Jak píše ..fotr,, o stavu ponorkové flotily- bude na tom hodně pravdy. Sledoval jsem na twitteru ponorkáře z bejvalého SSSR, na ponorkách složil několik desítek let. Napsal i ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak píše ..fotr,, o stavu ponorkové flotily- bude na tom hodně pravdy.
    Sledoval jsem na twitteru ponorkáře z bejvalého SSSR, na ponorkách
    složil několik desítek let. Napsal i nějaké knihy o ponorkách včetně
    nasazení těchto ponorek. Na zmíněném twitteru zveřejnil mapy, kde byli umístěny strategické ponorky v tzv. pevnostech. Kolem tzv pevností byli rozmístěny útočné ponorky, které je měli chránit. Sověti
    dobře věděli , že zaostávají daleko za US.navy- proto je měli takto
    chráněné.Skrýt celý příspěvek

  • Spirit96
    08:21 07.01.2022

    Neví někdo, jak jsou na tom s elektronikou a senzory oproti západu? Vím, že u letadel to není žádná sláva, ale o ponorkách se moc nemluví.

    Neví někdo, jak jsou na tom s elektronikou a senzory oproti západu? Vím, že u letadel to není žádná sláva, ale o ponorkách se moc nemluví.

    • StandaBlabol
      11:03 07.01.2022

      O tomhle se nedá najít prakticky nic, je to jedno z nejutajovanějších témat vůbec. Pokud bychom odvozovali od toho, jak jsou na tom se senzory obecně (radary, infra, atd.) a jejich ...Zobrazit celý příspěvek

      O tomhle se nedá najít prakticky nic, je to jedno z nejutajovanějších témat vůbec. Pokud bychom odvozovali od toho, jak jsou na tom se senzory obecně (radary, infra, atd.) a jejich intergrací ve vojenské technice (letadla, tanky, lodě), tak budou asi hodně pozadu.

      Trochu off topic, ale senzorů se to týká. Tento týden proběhla informace, že Egypt zrušil objednávku už vyrobených Su-35, protože při porovnávacích testech si jejich PESA radary nedokázaly poradit s moderní elektronikou obranných systémů francouzských Rafale. A Egypt bude místo nich nakupovat francouzské stroje. Musel to být hodně velký debakl, když odřekli objednávku v době, kdy byla letadla vyrobená.Skrýt celý příspěvek

      • DanCZer
        11:41 07.01.2022

        Není to jen Egypt, ale i Alžírsko a Indonésie. Vypadá to, že ta letadla nakonec odebere Irán. Prodejně je v současné konfiguraci Su-35 za zenitem a pokud mají s komponenty takový ...Zobrazit celý příspěvek

        Není to jen Egypt, ale i Alžírsko a Indonésie. Vypadá to, že ta letadla nakonec odebere Irán.
        Prodejně je v současné konfiguraci Su-35 za zenitem a pokud mají s komponenty takový problém, tak to začne dopadat i na samotnou výrobu, kde jim budou chybět příjmy z prodejů. Ale asi to vědí - proto ta masírka se Su-75 - vsadili vše na jednu kartuSkrýt celý příspěvek

      • The88
        13:47 07.01.2022

        Co jsem ja cetl, bylo to kvuli CAATSA a embargu na zapadni dily (FRA a ISR avionika), ktery se montujou do exportnich verzi... Objednavku odrekli az ted, protoze rusum davali cas ...Zobrazit celý příspěvek

        Co jsem ja cetl, bylo to kvuli CAATSA a embargu na zapadni dily (FRA a ISR avionika), ktery se montujou do exportnich verzi... Objednavku odrekli az ted, protoze rusum davali cas vyresit ten nedostatek dilu (coz se jim ocividne nepovedlo).
        Ta informace o obrannych sistemech Rafale prisla uz driv.Skrýt celý příspěvek

        • Krakonoš
          14:15 07.01.2022

          Ohledně západních dílů mi to nějak nesedí. Sankce na subdodávky byli známy už od roku 2014/2015. Egypt objednal SU-35 v roce 2018 a ho i zaplatil. To přece museli vědět, že Francie ...Zobrazit celý příspěvek

          Ohledně západních dílů mi to nějak nesedí. Sankce na subdodávky byli známy už od roku 2014/2015. Egypt objednal SU-35 v roce 2018 a ho i zaplatil. To přece museli vědět, že Francie a nebo Izrael nebudou poskytovat avioniku. Navíc Izrael by těžko dodával avioniku Egyptu...

          Primární důvod je jasný, Egypt a Indonésie se zalekli sankcí. O Alžírsku nejsou potvrzené zprávy o jeho vážném zájmu o SU-35. Íránu jsou sankce jedno a s SU-35 získá tolik toužebné omlazení. Kdyby nebylo sankcí, tak je možný, že by mu je Rusko ani neprodalo.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          08:25 08.01.2022

          Poslyšte, vy dva, já jsem tolerantní člověk, ale ještě jednou někdo napíše systém s měkkým i, nebo sankce byly s měkkým i, nebo že země se zalekly s měkkým i, udělám si vaše ...Zobrazit celý příspěvek

          Poslyšte, vy dva, já jsem tolerantní člověk, ale ještě jednou někdo napíše systém s měkkým i, nebo sankce byly s měkkým i, nebo že země se zalekly s měkkým i, udělám si vaše postavičky z plastelíny a napíchám vám do análu párátka.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            21:27 08.01.2022

            :-D Boli z toho oci, co? Pisu z 99% spanelsky, tak si bohuzel obcas prenesu tohle "nesystemove" psani cizich slov (je to v podstate presne naopak, oproti cestine).

            :-D Boli z toho oci, co? Pisu z 99% spanelsky, tak si bohuzel obcas prenesu tohle "nesystemove" psani cizich slov (je to v podstate presne naopak, oproti cestine).

        • rabo123
          00:48 11.01.2022

          Nie je to na nie diely, je to o zákaze kupovať zbrane. USA dalo sankcie na nákup zbraní. Držím im palce. Nech to embargo vydržia čo najdlhšie, ale nech do toho neťahajú aj Európu, ...Zobrazit celý příspěvek

          Nie je to na nie diely, je to o zákaze kupovať zbrane. USA dalo sankcie na nákup zbraní. Držím im palce. Nech to embargo vydržia čo najdlhšie, ale nech do toho neťahajú aj Európu, lebo tá nemá nič spoločné s ich vojnou. My tu máme vlastnú.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:16 11.01.2022

            To teda máme. RF napadla mierumilovnú Ukrajinu a vedie voči nej vojnu na všetkých frontoch. A o podrývaní EÚ ani nevravím....

            To teda máme. RF napadla mierumilovnú Ukrajinu a vedie voči nej vojnu na všetkých frontoch. A o podrývaní EÚ ani nevravím....

      • Krakonoš
        14:07 07.01.2022

        Ohledně SU-35SE pro Egypt je to skoro téměř podobné jako SU-35 pro Indonésii. USA vyhrožují těm zemím, které odeberou techniku z RF a to samé platí pro země, které budou sloužit ...Zobrazit celý příspěvek

        Ohledně SU-35SE pro Egypt je to skoro téměř podobné jako SU-35 pro Indonésii. USA vyhrožují těm zemím, které odeberou techniku z RF a to samé platí pro země, které budou sloužit jako subdodavatelé pro ruskou techniku.
        Tyto sankce USA provádí po ruském zabrání Krymu v roce 2014.
        Egypt objednal SU-35 v roce 2018 a v roce 2019 Pompeo Egyptu sdělil, že pokud odebere SU-35 bude na sankčním seznamu.
        https://www.aa.com.tr/en/ameri...
        Stejný tlak postihl i Indonésii.

        USA tvrdě protlačují své zájmy i na úkor svých spojenců.
        Francie si stěžuje, že USA nedodržují korektní pravidla a kradou jim zakázky. Jako třeba H225M Caracal pro Polsko, po návštěvě Bidena Švýcarsko náhle vybralo F-35, opět v Indonésii prý chtějí vyšachovat nekale Rafale a prosadit F-16V a celá řada dalších případů jako jsou korvety pro Katar a ponorky pro Austrálii.
        Asi tolik francouzskýma očima

        USA velmi tvrdě prosazují své zájmy jak v civilním tak v armádním prostředí. Vzhledem k jejich světové pozici si to mohou dovolit a na jejich místě by se zachoval obdobně asi každý stát.Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          14:35 07.01.2022

          No, tak Švýcaři určitě nemají důvod podléhat tlaku USA. A zbytek je dost přitažený za vlasy...

          No, tak Švýcaři určitě nemají důvod podléhat tlaku USA. A zbytek je dost přitažený za vlasy...

          • StandaBlabol
            17:39 07.01.2022

            Tak hlavně Švýcaři nakonec o nákupu rozhodnou v referendu, takže pokud je Biden neobešel dům od domu všechny, tak by byla ta návštěva marná...

            Tak hlavně Švýcaři nakonec o nákupu rozhodnou v referendu, takže pokud je Biden neobešel dům od domu všechny, tak by byla ta návštěva marná...

        • Clibanarius
          15:25 07.01.2022

          Jasně, že důvodem zrušení kontraktu je americký nátlak. Egypt je příjemcem americké vojenské pomoci ve výši 1,3 miliardy USD ročně takže jenom hrozba omezení nebo zrušení pomoci ...Zobrazit celý příspěvek

          Jasně, že důvodem zrušení kontraktu je americký nátlak. Egypt je příjemcem americké vojenské pomoci ve výši 1,3 miliardy USD ročně takže jenom hrozba omezení nebo zrušení pomoci je dostatečným argumentem. To by Rusové museli nabídnout Su-57 s Izdělije 30 aby to stálo za to :-)
          Pohádka jak Su-35 se nechytá na Rafale je jenom krycí mlha aby si Egypt zachoval tvář což je u Arabů nejdůležitější věc.
          To Indonesani to aspoň přiznali otevřeně.
          Švýcarsko je kapitola sama o sobě - mají u USA spoustu černých puntíků s krytím daňových úniků atd a aby švýcarské banky mohly nerušeně působit na tak obrovském finančním trhu jako je USA tak prostě musí sklapnout a nějak se revanšovat (vzhledem k velikosti švýcarského trhu ale není jak - proto F-35)Skrýt celý příspěvek

          • StandaBlabol
            17:22 07.01.2022

            "Pohádka jak Su-35 se nechytá na Rafale je jenom krycí mlha..." Fakt pohádka? Výsledky těch cvičení v Egyptě jsou dost podrobně probírány na odborných webech. A závěry vesměs ...Zobrazit celý příspěvek

            "Pohádka jak Su-35 se nechytá na Rafale je jenom krycí mlha..."

            Fakt pohádka? Výsledky těch cvičení v Egyptě jsou dost podrobně probírány na odborných webech. A závěry vesměs jsou, že francouzský systém Spectra dokáže rušit radar Irbis natolik účinně, že Su-35 je v boji za hranicí viditelnosti v podstatě bezbranný. To rozhodnutí o zrušení nákupu nejspíš trvalo tak dlouho, protože Egypt čekal, jestli Rusové dokáží, třeba softwarovými změnami radaru, nějak zareagovat. A nestalo se.

            To, že Egypt na úkor Su-35 prudce navýšil objednávky Rafale (a ne třeba F-16) taky nahrává verzi, že ta letadla udělala velký dojem a ne, že se snaží zavděčit Američanům.

            Ruská odpovědi k tomuto tématu jsou jedna lepší než druhá. Ta oficiální připomíná slavnou větu českých fotbalistů "Egypt nikdy žádné oficiální informace z těchto cvičení nezveřejnil. A navíc je v nich spousta nepřesností..." Pak jsou tu naprosto stupidní "analýzy ruských expertů" typu "Su-35 má větší plochu antény radaru, proto ho Rafale nedokáže zarušit". Tohle jen potvrzuje, že je to fakt průšvih a nevědí, co s tím.

            Možné USA sankce určitě taky hrají roli, ale ne tak zásadní. Před tím Egypt nakoupil Migy, Kamovy i výsadkové lodě a nic se nestalo. Indie má taky S-400 a sankce nejsou. Egypt je příliš důležitý partner, aby si ho USA poštvali proti sobě sankcemi kvůli pár zastaralým stíhačkám.Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            20:05 07.01.2022

            Pokud by se Egypt bál ztráty tváře, prostě by včas nákup Su-35 zkonzultoval s USA. Nebo jinak, USA o chystaném podpisu smlouvy na nákup Su-35 musely vědět. Pokud USA použily ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokud by se Egypt bál ztráty tváře, prostě by včas nákup Su-35 zkonzultoval s USA.

            Nebo jinak, USA o chystaném podpisu smlouvy na nákup Su-35 musely vědět. Pokud USA použily nátlak na Egypt, použily ho před podpisem smlouvy.Skrýt celý příspěvek

          • Clibanarius
            20:39 07.01.2022

            @Standa
            Sorry ale arabskym hram na modry a cerveny v tak zkorumpovane zemi jako je Egypt neprikladam zadnou relevanci. Navyseni objednavek Rafale naopak naznacuje mnohe.

            @Standa
            Sorry ale arabskym hram na modry a cerveny v tak zkorumpovane zemi jako je Egypt neprikladam zadnou relevanci. Navyseni objednavek Rafale naopak naznacuje mnohe.

          • Ján Paliga
            23:00 07.01.2022

            Mnoho štátov má problém s nedostatočnou podporou výrobcu u nakúpenej ruskej techniky, je jedno či u vrtuľníkov, alebo lietadiel.... Je to všeobecne známy fakt. Ruská ...Zobrazit celý příspěvek

            Mnoho štátov má problém s nedostatočnou podporou výrobcu u nakúpenej ruskej techniky, je jedno či u vrtuľníkov, alebo lietadiel.... Je to všeobecne známy fakt.

            Ruská veľvyslankyňa:
            On 8 July 2020 Russian Ambassador to Indonesia, Lyudmila Vorobieva stated that Indonesia's plan to buy 11 Sukhoi Su-35 fighter jets from Russia is still continuing.
            https://fin.co.id/2020/07/09/p... Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            08:58 08.01.2022

            "Jasně, že důvodem zrušení kontraktu je americký nátlak." No jistě, co taky jiného? Ruskije oružije je nejlepší na světě. Nět zapadnogo analóga... To už je taková hodně ohraná ...Zobrazit celý příspěvek

            "Jasně, že důvodem zrušení kontraktu je americký nátlak."
            No jistě, co taky jiného? Ruskije oružije je nejlepší na světě. Nět zapadnogo analóga... To už je taková hodně ohraná výmluva jak okecat Ruské neúspěchy.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            09:20 08.01.2022

            "Sorry ale arabskym hram na modry a cerveny v tak zkorumpovane zemi jako je Egypt neprikladam zadnou relevanci. Navyseni objednavek Rafale naopak naznacuje mnohe" Krásné ...Zobrazit celý příspěvek

            "Sorry ale arabskym hram na modry a cerveny v tak zkorumpovane zemi jako je Egypt neprikladam zadnou relevanci. Navyseni objednavek Rafale naopak naznacuje mnohe"

            Krásné Clibanbariusi. To co ti vůbec nesedí do karet prostě shodíš ze stolu jako nerelevantní aniž bys přinesl jakýkoli důkaz o te nerelevantnosti a tomu co sice nesedí ale dá se využít prostě otočíš význam a naznačíš tajuplnou souvislost. Prozraď nám co je to "mnohé" co naznačuje navýšení objednávek Rafale?

            "Švýcarsko je kapitola sama o sobě - mají u USA spoustu černých puntíků s krytím daňových úniků atd a aby švýcarské banky mohly nerušeně působit na tak obrovském finančním trhu jako je USA tak prostě musí sklapnout a nějak se revanšovat (vzhledem k velikosti švýcarského trhu ale není jak - proto F-35)"

            Ukázkový příklad konspirační teorie, kdy vezmeme něco co není nijak dokázané ale není stoprocentně vyloučené - "mají u USA spoustu černých puntíků s krytím daňových úniků atd " - s něčím co dává v určitém bizarním smyslu logiku - "aby švýcarské banky mohly nerušeně působit na tak obrovském finančním trhu jako je USA tak prostě musí sklapnout a nějak se revanšovat (vzhledem k velikosti švýcarského trhu ale není jak - proto F-35)" a smícháme to tak, aby to podporovalo naši argumentaci. A případného oponenta jednoduše uzemníme tím, že požadujeme důkaz, že to co jsme řekli není pravda. Přitom naopak sami žádný důkaz, že to pravda je nedáme (protože ho nemáme) a případné dotazy na tento důkaz řešíme výmluvami a velkým křikem.
            Ukázková práce Clibanariusi. Nebo snad Krabate?Skrýt celý příspěvek

          • StandaBlabol
            11:18 08.01.2022

            Zdaleka nejde jen o arabské hry na červené a modré. O špičkových kvalitách systému SPECTRE se mluví už hodně dlouho. Stejně tak o neschopnosti Ruska vybavit svoje stíhačky ...Zobrazit celý příspěvek

            Zdaleka nejde jen o arabské hry na červené a modré. O špičkových kvalitách systému SPECTRE se mluví už hodně dlouho. Stejně tak o neschopnosti Ruska vybavit svoje stíhačky moderními AESA radary a jejich závislosti na zastaralé technologii PESA. Měl je mít Mig-35 a nemá. Poslední modernizace Su-30 s nimi taky nepočítá... Tak když se teď ty dva systémy potkaly, výsledek vůbec není překvapující. Ale jasně, tobě se nelíbí, tak ho prostě ignoruješ...Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            21:46 08.01.2022

            Docela bych věřil tomu že ruské letouny (tanky...) s exportními (ořezanými) verzemi systémů opravdu nebudou nic světoborného... ono pochybujeme že jsou na špičkové úrovni i s těmi ...Zobrazit celý příspěvek

            Docela bych věřil tomu že ruské letouny (tanky...) s exportními (ořezanými) verzemi systémů opravdu nebudou nic světoborného... ono pochybujeme že jsou na špičkové úrovni i s těmi neořezanými, co potom ty druhořadé... ty můžou tak maximálně "udržet krok".Skrýt celý příspěvek

          • Badysak
            00:01 09.01.2022

            Asi jako naše t72 m1 svého času

            Asi jako naše t72 m1 svého času

          • rabo123
            00:57 11.01.2022

            Egypt je USA priateľ fakt len papierovo, ako sa dá v moslimskej krajine obhájiť to čo je v USA ?

            Egypt je USA priateľ fakt len papierovo, ako sa dá v moslimskej krajine obhájiť to čo je v USA ?

        • rabo123
          00:54 11.01.2022

          Pozor, ono to vyzerá, že na tých lietadlách stojí vzťah tých dvoj krajín. Prdlajs. Egypt , Indonesia a ďalší kompenzujú straty Rusku cez poľnohospodárske komodity, ťažobné práva, ...Zobrazit celý příspěvek

          Pozor, ono to vyzerá, že na tých lietadlách stojí vzťah tých dvoj krajín. Prdlajs. Egypt , Indonesia a ďalší kompenzujú straty Rusku cez poľnohospodárske komodity, ťažobné práva, odber nevojenskej produkcie.....Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        00:44 11.01.2022

        Môžem porosiť o relevantný zdroj ? Narazil som len na zdroj Аnalyse exclusive OSINT a ten je troška no nie veľmi vierohodný. Ja to skôr vidím na strach pred US sankciami.

        Môžem porosiť o relevantný zdroj ? Narazil som len na zdroj Аnalyse exclusive OSINT a ten je troška no nie veľmi vierohodný. Ja to skôr vidím na strach pred US sankciami.

    • Martinos
      12:24 07.01.2022

      Britský sonar odhalil ruskú ponorku, až keď doňho narazila. :)
      https://www.idnes.cz/zpravy/za...

      Britský sonar odhalil ruskú ponorku, až keď doňho narazila. :)
      https://www.idnes.cz/zpravy/za...

      • Jan Padesátýpátý
        13:43 07.01.2022

        Co bys od sonaru čekal, že začne před ponorkou kličkovat? :) Ponorka byla "odhalená" už před tím, než narazila do sonaru: Ponorka byla nejprve částečně vynořená a do sonaru ...Zobrazit celý příspěvek

        Co bys od sonaru čekal, že začne před ponorkou kličkovat? :)

        Ponorka byla "odhalená" už před tím, než narazila do sonaru: Ponorka byla nejprve částečně vynořená a do sonaru narazila při zanořováníSkrýt celý příspěvek

        • rabo123
          00:39 11.01.2022

          No to fiasko sa nedá uhrať ani pri najväčšej snahe a to sa kopec platených a aj dobrovoľných borcov snaží . Oni o tej ponorke fakt nevedeli.

          No to fiasko sa nedá uhrať ani pri najväčšej snahe a to sa kopec platených a aj dobrovoľných borcov snaží . Oni o tej ponorke fakt nevedeli.

      • GlobeElement
        08:29 08.01.2022

        Sonar nebyl potřeba, ponorka byla na hladině a Britové si ji nafilmovali.

        Sonar nebyl potřeba, ponorka byla na hladině a Britové si ji nafilmovali.

  • zero1711
    16:05 06.01.2022

    Ospravedlňujem sa za offtopic, ale neviete niekto čo je so Starlightom? Pri podobných príspevkoch vedel obohatiť diskusiu a dokonca jeho informácie boli často zaujímavejšie ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Ospravedlňujem sa za offtopic, ale neviete niekto čo je so Starlightom? Pri podobných príspevkoch vedel obohatiť diskusiu a dokonca jeho informácie boli často zaujímavejšie ako samotný článok, ale už som ho tu dlho nevidel.Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      18:23 06.01.2022

      Zmizelo odsud mnohem víc lidi, jako je například Logik, tebou zminovaný Starlight, téměř Balm, Shania a další rozumní... A potom zmizeli i ti jako Cernskus, Givicz a muj oblíbený ...Zobrazit celý příspěvek

      Zmizelo odsud mnohem víc lidi, jako je například Logik, tebou zminovaný Starlight, téměř Balm, Shania a další rozumní... A potom zmizeli i ti jako Cernskus, Givicz a muj oblíbený Palo Satko, říkám si, co se s nim asi stalo? Vlastne se všema no...Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      19:06 06.01.2022

      Sranda jak se i na prostém konstatatování dovede uspokojit mínusář...

      Sranda jak se i na prostém konstatatování dovede uspokojit mínusář...

      • Miroslav
        20:01 06.01.2022

        Veľa možností nemáš... 1/ Úmrtie resp dlhodobá choroba 2/ Prestalo ich to baviť 3/ Prestali diskutovať a len čítajú 4/ Zabudli heslo a sú tú pod iným nickom 5/ Sedia v base K ...Zobrazit celý příspěvek

        Veľa možností nemáš...

        1/ Úmrtie resp dlhodobá choroba
        2/ Prestalo ich to baviť
        3/ Prestali diskutovať a len čítajú
        4/ Zabudli heslo a sú tú pod iným nickom
        5/ Sedia v base

        K tomu by sa mohol skôr vyjadriť Jan Grohmann čo je s ich registráciami. Či sú aktívni alebo nie, prípadne či sa preregistrovaliSkrýt celý příspěvek

        • padre
          18:16 07.01.2022

          Jestli všichni ti co tu byli a zmizeli sedi v base ,tak to už je důvod k vážnému zamyšlení…..:-)))))

          Jestli všichni ti co tu byli a zmizeli sedi v base ,tak to už je důvod k vážnému zamyšlení…..:-)))))

          • StandaBlabol
            19:23 07.01.2022

            No tak aspoň byly z obou stran barikády, tak je jasné, že nejde o politické vězně:)))

            No tak aspoň byly z obou stran barikády, tak je jasné, že nejde o politické vězně:)))

  • fotr
    18:23 05.01.2022

    Mám známého, který na Ruské jaderné ponorce sloužil a dodnes udržuje kontakty s ,,rodinou,, ponorkářů. On v podstatě tvrdí, že celá tato flotila je pouze bublina, která by v ostrém ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám známého, který na Ruské jaderné ponorce sloužil a dodnes udržuje kontakty s ,,rodinou,, ponorkářů. On v podstatě tvrdí, že celá tato flotila je pouze bublina, která by v ostrém nasazení velice rychle splasknula. Oni ty ponorky mají sice vymyšlené dobře ale kvalita výroby je tragická a provozní údržba ještě horší. Jako všude se tam projevuje korupce a šlendrián a také nedostatek odborných a zkušených pracovníků. Výkony ponorek, jejich parametry a kvalita posádek se prý značně nadsazuje, falšují se výsledky plavebních i bojových testů a lidé znalí věci, odhadují bojeschopnost jaderné floty na pouhých 35% procent z uváděných. Velká část je totiž jen částečně způsobilá nebo dokonce nezpůsobilá plného nasazení, protože váznou dodávky náhradních dílů a opravy a v poslední době dokonce chybí posádky. Dnes už se totiž k jaderkám nikdo moc nehrne a to ani přes nabízené výhody. Osud Kursku mají lidé ještě v paměti a také další, fatální nehody od té doby atraktivitu této služby značně snižují. Jako další nevýhoda je dislokace základen a dlouhá izolace od okolního světa. Osobně bych sice Ruskou jadernou flotu vyloženě nepodceňoval ale také nevěřím všemu, co jejich věrchušky říkají.Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      18:39 05.01.2022

      Tohle určitě platí pro útočné jaderné ponorky - těch je většina. Strategické nosiče balistických střel mají v údržbě, vybavení i doplňování posádek prioritu a bojeschopné ve ...Zobrazit celý příspěvek

      Tohle určitě platí pro útočné jaderné ponorky - těch je většina. Strategické nosiče balistických střel mají v údržbě, vybavení i doplňování posádek prioritu a bojeschopné ve většině budou. Nakolik zvyšují bezpečnosti Ruska je otázkou - je jich všeho všudy 13 a NATO má k dispozici přes 60 útočných jaderných ponorek k jejich sledování. A k tomu velké hladinové námořnictvo, letectvo, SOSUS, atd.Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        21:49 05.01.2022

        Tak detailní informace nemám, souhlasím sice, že nosiče budou prioritou ale to jsou i jiné zbraně, které se také Rusům nedaří vyrábět, udržovat a provozovat. Na druhou stranu, ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak detailní informace nemám, souhlasím sice, že nosiče budou prioritou ale to jsou i jiné zbraně, které se také Rusům nedaří vyrábět, udržovat a provozovat. Na druhou stranu, Rusko má tolik jaderných zbraní, že kdyby jich bylo použitelných jen 10%, tak by to stále jako odstrašení stačilo. Všichni víme, že jaderné zbraně si nikdo nepořizuje aby je použil ale aby byla zachována určitá rovnováha a stupeň odstrašení. Rusko dost často oznamuje nové a účinné zbraně, o kterých se časem ukáže, že existují jenom v prototypu, nebo v několika málo kusech a že je nedokáží sériově vyrábět. Stejně tak ale dobře vědí, že mohou disponovat třeba dvacítkou nosičů ale na ostrašení jim bude plně stačit jen pár skutečně funkčních.Skrýt celý příspěvek

      • rabo123
        00:29 06.01.2022

        No čo z toho vyplýva , že asi Rusko nebude bojovať proti , hoci aj papierovej presile, ale presile.

        No čo z toho vyplýva , že asi Rusko nebude bojovať proti , hoci aj papierovej presile, ale presile.

        • Ján Paliga
          21:41 06.01.2022

          Ono si trúfne len na menšie štáty ako je Ukrajina, či Gruzínsko....Ešte aj malých ukrajinských lodičiek sa bálo tak, že ich chcelo taranovať.... Zľakli sa malých člnkov....

          Ono si trúfne len na menšie štáty ako je Ukrajina, či Gruzínsko....Ešte aj malých ukrajinských lodičiek sa bálo tak, že ich chcelo taranovať.... Zľakli sa malých člnkov....

    • Storm
      21:55 05.01.2022

      Chtěl jsem se tady místních znalců poťouchle zeptat, jestli už jim tyhlety nové ponorky umí i v teplých vodách to pětkrát tižší než delta III a IV jak je v článku... Ale bylo by to ...Zobrazit celý příspěvek

      Chtěl jsem se tady místních znalců poťouchle zeptat, jestli už jim tyhlety nové ponorky umí i v teplých vodách to pětkrát tižší než delta III a IV jak je v článku... Ale bylo by to zbytečné... Uživatele fotra a jeho informaci od jeho známého nepřekonám... Velice zajímavé čtení... Díky Taaaato ;)Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      00:26 06.01.2022

      Pán fotr, Váš kamarát počul od niekoho , ktorý počul od niekoho atď. Viete o čom tu píšete ? Asi nie ? Váš kamarát, ak je taký, sa k Ruskej ponorke priblížil možno počas dní VMF. ...Zobrazit celý příspěvek

      Pán fotr, Váš kamarát počul od niekoho , ktorý počul od niekoho atď. Viete o čom tu píšete ? Asi nie ? Váš kamarát, ak je taký, sa k Ruskej ponorke priblížil možno počas dní VMF. A nesnažte sa tu písať , že je to inakšie. To čo Vy píšete je len čistá fabulácia. Ja sa divím, že Vám niekto dal prst hore. Hanba. Mám použiť tiež kamaráta čo je na Akule ? :-) Do budúcna pracujte so zdrojmi a odporučím aj viac ako češtinu. Moderátori by tiež mohli chcieť viac od prispievateľov, ako len proti Ruský príspevok. Dočkajte času a budete ešte radi za Ruskí konzervatívny prístup. :-(Skrýt celý příspěvek

      • StandaBlabol
        07:20 06.01.2022

        Klasická reakce typu "Nelíbí se mi, co čtu, tak zaútočím na zdroj."? Za 10 minut googlování by jsi snadno našel, že třeba nejpočetnější třída Akula má z deseti lodí ve stavu ...Zobrazit celý příspěvek

        Klasická reakce typu "Nelíbí se mi, co čtu, tak zaútočím na zdroj."? Za 10 minut googlování by jsi snadno našel, že třeba nejpočetnější třída Akula má z deseti lodí ve stavu námořnictva momentálně 6 ve stavu v opravě/modernizaci, čeká na ni nebo prochází zkouškami. Takže bojeschopných je max. 40%. To je skoro stejné číslo, jako uvádí fotr.Skrýt celý příspěvek

        • Laci
          08:25 06.01.2022

          StandaBlabol: Že s tim zakomplexákem vůbec diskutujteš :D ;)

          StandaBlabol: Že s tim zakomplexákem vůbec diskutujteš :D ;)

      • dusan1
        12:10 06.01.2022

        No stačí sa pozrieť na počet "prúserov" ruského námorníctva ... minulý týždeň zhorela takmer hotová korveta za 300 mil. Kuznecov - potopenie (ne)plávajúceho doku + požiar ... a je ...Zobrazit celý příspěvek

        No stačí sa pozrieť na počet "prúserov" ruského námorníctva ... minulý týždeň zhorela takmer hotová korveta za 300 mil. Kuznecov - potopenie (ne)plávajúceho doku + požiar ... a je jasné, že v ruskom námorníctve je pekný "bordel" ...Skrýt celý příspěvek

        • samoempire
          13:29 06.01.2022

          Asi tak. Už i v Rusku se ozývají hlasy, že je potřeba přestat s Potěmkinovými vesnicemi a začít kupovat loďstvo v Číně. U ponorek bude situace trochu lepší ale moc bych na ...Zobrazit celý příspěvek

          Asi tak. Už i v Rusku se ozývají hlasy, že je potřeba přestat s Potěmkinovými vesnicemi a začít kupovat loďstvo v Číně.
          U ponorek bude situace trochu lepší ale moc bych na nesázel. Na ruských fórech se neustále řeší, jak málo ruské ponorky cvičí nebo střílejí ostrou munici.Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        21:47 06.01.2022

        "Do budúcna pracujte so zdrojmi a odporučím aj viac ako češtinu. Moderátori by tiež mohli chcieť viac od prispievateľov, ako len proti Ruský príspevok. Dočkajte času a budete ešte ...Zobrazit celý příspěvek

        "Do budúcna pracujte so zdrojmi a odporučím aj viac ako češtinu. Moderátori by tiež mohli chcieť viac od prispievateľov, ako len proti Ruský príspevok. Dočkajte času a budete ešte radi za Ruskí konzervatívny prístup. "

        A aký je to ruský konzervatívny prístup?

        PS: Nepíše sa "Ruský", ale ruský.... ;-Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          23:02 07.01.2022

          Rabo, namiesto mínuskovania si mi konečne mohol vysvetliť ruský "konzervatívny" prístup.... Stále som sa ho nedozvedel....

          Rabo, namiesto mínuskovania si mi konečne mohol vysvetliť ruský "konzervatívny" prístup.... Stále som sa ho nedozvedel....

          • StandaBlabol
            11:20 08.01.2022

            Ruský konzervativní přístup spočívá v tom, že útoky na svoje sousedy provádějí v omezené míře a seberou jim vždy jen část území. Opakem je to, co předvedli v Čečensku, kde se oběti ...Zobrazit celý příspěvek

            Ruský konzervativní přístup spočívá v tom, že útoky na svoje sousedy provádějí v omezené míře a seberou jim vždy jen část území. Opakem je to, co předvedli v Čečensku, kde se oběti z řad civilistů vyšplhaly na statisíce.Skrýt celý příspěvek

      • Danik
        20:08 15.04.2022

        Tak jsem dočkal času. Pořád mám být rád za "konzervativní přístup"?

        Tak jsem dočkal času. Pořád mám být rád za "konzervativní přístup"?

  • StandaBlabol
    18:04 05.01.2022

    Boreje jsou očividně prioritou a tempo jejich stavby odpovídá tomu, že budou průběžně nahrazovat starší třídy Typhoon a Delta a udržovat počet nosičů balistických střel někde kolem ...Zobrazit celý příspěvek

    Boreje jsou očividně prioritou a tempo jejich stavby odpovídá tomu, že budou průběžně nahrazovat starší třídy Typhoon a Delta a udržovat počet nosičů balistických střel někde kolem 12 - 14ti kusů.

    S Jaseni je to horší. Staví se jich ještě o něco míň než Borejů a rozhodně nebudou stačit k průběžné náhradě 21ti starších útočných jaderných ponorek tříd Oscar, Sierra, Akula a Victor, které jsou teď ve stavu námořnictva. Takže tuto kategorii lodí čeká v příštích 10ti letech ještě výrazná redukce počtu.

    Vůbec mi přijde, že Rusko by se mělo vykašlat na jadernou triádu a spolehnout se na letadla a balistické střely odpalované z pozemních zařízení. Protože investuje obrovské peníze do vývoje a stavby ponorkových nosičů, ale už mu nezbývají prostředky na námořnictvo, které by je bylo schopné chránit.Skrýt celý příspěvek

    • The88
      18:20 05.01.2022

      Svoji logiku by to melo, ale zase, SSBN jsou nejzivotnejsi prvek jaderneho odstraseni

      Svoji logiku by to melo, ale zase, SSBN jsou nejzivotnejsi prvek jaderneho odstraseni

      • StandaBlabol
        18:30 05.01.2022

        Nejživotnější za určitých podmínek. Pokud máš jako třeba Velká Británie totální nadvládu na moři (myslím tím ve spojenectví s USA a NATO, ne samostatně:) a zároveň relativně malou, ...Zobrazit celý příspěvek

        Nejživotnější za určitých podmínek. Pokud máš jako třeba Velká Británie totální nadvládu na moři (myslím tím ve spojenectví s USA a NATO, ne samostatně:) a zároveň relativně malou, hustě zalidněnou pevninu poměrně blízko potenciálního protivníka (Rusko), tak určitě.

        Ale Rusko je na moři outsiderem a naopak má největší rozlohu země na planetě. Má mobilní Topoly a může je schovávat po celé Sibiři. Za mě by se zlomkem nákladů dokázalo vyrobit několik baterií Topolů a k tomu třeba pár dalších Tu-160 / Tu-22M s vyvíjenými hypersonickými střelami a svůj jaderný odstrašující potenciál by posílilo stejně.Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          20:28 05.01.2022

          Len takú strategickú raketu na pevnine ťažko utajiť a odpadá aj moment prekvapenia

          Len takú strategickú raketu na pevnine ťažko utajiť a odpadá aj moment prekvapenia

        • The88
          20:39 05.01.2022

          Jak pise Miroslav, more (a hlavne arkticky led) je proste furt o neco lepsi kryti. Konec koncu, ze opustili projekt jaderneho vlaku a zaroven prisli s mezikontinentalnim jadernym ...Zobrazit celý příspěvek

          Jak pise Miroslav, more (a hlavne arkticky led) je proste furt o neco lepsi kryti. Konec koncu, ze opustili projekt jaderneho vlaku a zaroven prisli s mezikontinentalnim jadernym torpedem taky o necem svedci.
          Mimochodem, kdyz uz jsem takhle odbocil, narazil jsem na nazor, ze Poseidon je primarne taktickou (nebo operacne taktickou zbrani) a strategicke nasazeni je az druhotne.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            07:44 06.01.2022

            U toho jaderného torpéda - netušíte někdo, jak to chtějí navádět? Pod vodou je tma, nedosáhne tam radiový signál, proudy hýbou jakýmkoliv plavidlem sem-tam.

            U toho jaderného torpéda - netušíte někdo, jak to chtějí navádět? Pod vodou je tma, nedosáhne tam radiový signál, proudy hýbou jakýmkoliv plavidlem sem-tam.

          • DanCZer
            09:37 06.01.2022

            @GlobeElement: Tak může to mít obdobu navádění starších střel s plochou dráhou letu, kdy máš vytvořenou mapu profilu (v tomto případě by to bylo dno) a porovnáváš ho se zjištěným ...Zobrazit celý příspěvek

            @GlobeElement: Tak může to mít obdobu navádění starších střel s plochou dráhou letu, kdy máš vytvořenou mapu profilu (v tomto případě by to bylo dno) a porovnáváš ho se zjištěným profilem dráhy po kterém se torpédo pohybuje). To že by se torpédo sonarem demaskovalo je vedlejší, protože při jeho možné rychlosti ho stejně bude problém zničit. Leda bys mu do cesty dal nějakou VELMI pevnou síť... :DSkrýt celý příspěvek

          • The88
            12:46 06.01.2022

            Globe: urcite primarne inercialni navigace s nejakymi korekcemi podle profilu dna, mozna i pomoci tech jadernych podmorskych stanic, ktere ma rozmistovat Belgorod.

            Globe: urcite primarne inercialni navigace s nejakymi korekcemi podle profilu dna, mozna i pomoci tech jadernych podmorskych stanic, ktere ma rozmistovat Belgorod.

          • GlobeElement
            14:04 06.01.2022

            Jenomže navádění podle mapy předpokládá, že vidím reliéf. Ale to v moři nevidím - ani sonarem ne všude, jsou tam místa s velkou hloubkou a to torpédo určitě nemůže klesat o ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenomže navádění podle mapy předpokládá, že vidím reliéf. Ale to v moři nevidím - ani sonarem ne všude, jsou tam místa s velkou hloubkou a to torpédo určitě nemůže klesat o kilometry nahoru dolů, ty tlaky jsou příšerné. nehledě na fakt, že tak podrobně mořské dno zmapováno není.

            Ponorky svou polohu ověřují pomocí informací z hladiny - dnes tedy GPS. Ale to musí být na hladině nebo blízko ní a vystrčit anténu. Skutečně mi to nepřijde jako triviální problém, orientovat se pod vodou na velkou vzdálenost.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            21:10 06.01.2022

            Jenomze to torpedo se bude pohybovat po preden dane trase, ne jak ho napadne. Takze nad tyhle prikopy se bud nedostane, nebo s nima bude pocitat - posles ho tudy, kudy mas ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenomze to torpedo se bude pohybovat po preden dane trase, ne jak ho napadne. Takze nad tyhle prikopy se bud nedostane, nebo s nima bude pocitat - posles ho tudy, kudy mas podklady, ze to pujde.
            Trivialni to urcite neni, o tom zadna. Ale pri strategickem nasazeni a te (udajne az) 10 Mt hlavici by presnost +- 3 km (to je jenom priklad) byla uplne ok.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            07:19 07.01.2022

            Bez kontroly polohy tě to může poslat na opačnou stranu. Bavíme se o oceánu, to jsou tisíce kilometrů, rozdíly hloubek 9000 metrů, spousta mořských proudů s proměnlivou silou, ...Zobrazit celý příspěvek

            Bez kontroly polohy tě to může poslat na opačnou stranu. Bavíme se o oceánu, to jsou tisíce kilometrů, rozdíly hloubek 9000 metrů, spousta mořských proudů s proměnlivou silou, žádný radiový signál. Všechny informace přírodního původu jsou proměnlivé.Skrýt celý příspěvek

          • DanCZer
            11:47 07.01.2022

            Předpokládám, že do rozměrů tak velkého systému jakým ono jaderné torpédo je, se nějaký modul pro zjištění polohy vejde - torpédo může zůstat ponořené, jen zpomalí a z nějakých ...Zobrazit celý příspěvek

            Předpokládám, že do rozměrů tak velkého systému jakým ono jaderné torpédo je, se nějaký modul pro zjištění polohy vejde - torpédo může zůstat ponořené, jen zpomalí a z nějakých třeba 30m pod hladinou vypustí malý plovák s anténou na příjem signálu GLONASS/GPS pro upřesnění polohy, který po zjištění polohy opět stáhne zpět. Opět - je to demaskující, ale ponorky to dělají podobně a při potřebných rozměrech to nebude větší, než jiný, na hladině plující bordel, kterého jsou oceány plné...Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      00:40 06.01.2022

      Akula, Oscar možno Alfa. sa bude modernizovať, keď sa odskúšajú nové technológie. Ako u Su-30. Nie je kam sa ponáhľať.

      Akula, Oscar možno Alfa. sa bude modernizovať, keď sa odskúšajú nové technológie. Ako u Su-30. Nie je kam sa ponáhľať.

      • StandaBlabol
        07:38 06.01.2022

        Ta Alfa je vtip? Poslední byla vyřazená přes 25. lety... Klidně se vsadím, že žádná velká modernizace těchle lodí nebude. Průběžně probíhají opravy a náhrada vybavení po konci ...Zobrazit celý příspěvek

        Ta Alfa je vtip? Poslední byla vyřazená přes 25. lety... Klidně se vsadím, že žádná velká modernizace těchle lodí nebude. Průběžně probíhají opravy a náhrada vybavení po konci životnosti, ale to je vše.

        1) Rusové lodě moc nemodernizují, dobře zvládají spíš opravy a údržby. Jedinou opravdovou modernizaci podstupuje křižník Admirál Nachimov, ta se vleče už 10 let a konec je v nedohlednu. Navíc bylo potvrzeno, že po jejím skončení neponese křižník ani systém S-400 ani S-350, ale nechá si S-300. Takže hodně polovičatá modernizace, která lodi nechá PVO z 80. let. Tolik k integraci nových technologií. U ponorek je to ještě mnohem náročnější, protože mají extrémně omezený a špatně přístupný vnitřní prostor a jakýkoliv zásah do trupu vede ke snížení odolnosti.

        2) Loděnice nemají kapacitu na modernizaci velkého množství lodí, pokud chtějí dál stavět nové jednotky a udržovat plavbyschopné ty současné. Třeba křižník Petr Veliký už měl být v doku 2 roky, ale čeká, až mu uvolní místo právě Admirál Nachimov...

        3) Ty ponorky už jsou na modernizaci příliš staré. Pocházejí z 90. let, některé dokonce z konce osmdesátých. Než by ty modernizace doběhly, bude jim 40 - 50 let. Jak dlouho by pak ještě mohly sloužit? Takhle staré ponorky provozuje snad jen Severní Korea.Skrýt celý příspěvek

        • samoempire
          13:30 06.01.2022

          Asi tak. Podívejte jak vypadá vybavení modernizovaného TU-160. Rusko jednoduše neumí moderní technologie.

          Asi tak. Podívejte jak vypadá vybavení modernizovaného TU-160. Rusko jednoduše neumí moderní technologie.

        • petres
          18:03 06.01.2022

          add 2) Loděnice nemají kapacitu... V tomto si Rus umí poradit typickým způsobem. Když něco nemá, uloupí to a ještě se bude tvářit, že mu to odjakživa patřilo. Za pár měsíců může ...Zobrazit celý příspěvek

          add 2) Loděnice nemají kapacitu... V tomto si Rus umí poradit typickým způsobem. Když něco nemá, uloupí to a ještě se bude tvářit, že mu to odjakživa patřilo. Za pár měsíců může být ruská loděnice v Mykolajivu.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      10:24 06.01.2022

      Vykašlat na jadernou triádu ne. Jak z taktického, strategického tak i provozního hlediska je správné mít všechny tři odstrašující prvky. Jednak se tím zvyšují vaše šance na "zásah" ...Zobrazit celý příspěvek

      Vykašlat na jadernou triádu ne. Jak z taktického, strategického tak i provozního hlediska je správné mít všechny tři odstrašující prvky. Jednak se tím zvyšují vaše šance na "zásah" když to tak blbě napíšu, ale hlavně udržujete si schopnosti něco takového vůbec provozovat. Jakmile se jednou něco z armády vyřadí bez náhrady, tak pak je daleko složitější to znovu uvést do chodu.
      Takže to, že to mají a chtějí chápu. Spíš si myslím, že by Rusku slušel menší počet těchto strojů. Jako chápu, že jich chtějí mít 10 - 14 ks, USA a Čína by měli mít plus mínus stejné počty, ale i tak.Skrýt celý příspěvek

  • dusan1
    17:54 05.01.2022

    Je dosť zvláštne, že Rusi sa sútreďujú na drahé "hračky" ktoré sú síce dobré na "bu-bu-bu" ale v podstate sú pre Rusko len ekonomickým balvanom .... Neatómové ponorky sú v ...Zobrazit celý příspěvek

    Je dosť zvláštne, že Rusi sa sútreďujú na drahé "hračky" ktoré sú síce dobré na "bu-bu-bu" ale v podstate sú pre Rusko len ekonomickým balvanom ....

    Neatómové ponorky sú v podstate len staré či inovované "kilá" ... a s Ladami sa trápia stále dlho a dlho .... čo sú stroje, kde by Rusi mohli zarábať exportom, ale tam Rusko upadá a vytláčajú ho čínske či francúzke ponorky.

    PS Na druhý pokus som trafil článok : )Skrýt celý příspěvek

    • rabo123
      00:48 06.01.2022

      Duško, keby ste sa fakt venoval tém , tak viete, že Rusko nemá kapacity na export , lebo vyrábajú pre VMF a Rusko určite neupadá . Upadá USA a to bola moja milovaná krajina, ale to ...Zobrazit celý příspěvek

      Duško, keby ste sa fakt venoval tém , tak viete, že Rusko nemá kapacity na export , lebo vyrábajú pre VMF a Rusko určite neupadá . Upadá USA a to bola moja milovaná krajina, ale to Vy ste Duško ešte neboli ani v plienkach.Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        13:00 06.01.2022

        Jojo... USA už upadá 80 let a furt ne a ne zkrachovat. Za tu dobu Rusko zkrachovalo 2x. Přesně jak se za komunistů říkalo mezi lidmi: USA je nad propastí. SSSR je vždy krok před ...Zobrazit celý příspěvek

        Jojo... USA už upadá 80 let a furt ne a ne zkrachovat. Za tu dobu Rusko zkrachovalo 2x. Přesně jak se za komunistů říkalo mezi lidmi: USA je nad propastí. SSSR je vždy krok před USA.Skrýt celý příspěvek

  • The88
    14:44 05.01.2022

    Nemela byt stavba projektu Jasen-M upozadena ve prospech levnejsich ponorek Lajka? Jinak nedavno zas v doku, myslim Severnaja, shorela nejaka moderni korveta (zrejme tesne pred ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemela byt stavba projektu Jasen-M upozadena ve prospech levnejsich ponorek Lajka?

    Jinak nedavno zas v doku, myslim Severnaja, shorela nejaka moderni korveta (zrejme tesne pred dokoncenim).Skrýt celý příspěvek

    • dusan1
      17:49 05.01.2022

      https://www.youtube.com/watch?...

      Zhorela komplet .... ale oficiálne sa "opraví" (čítaj postaví sa nová) podľa topwar.ru je škoda 300 miliónov dolárov ...

      https://www.youtube.com/watch?...

      Zhorela komplet .... ale oficiálne sa "opraví" (čítaj postaví sa nová) podľa topwar.ru je škoda 300 miliónov dolárov ...

      • Miroslav
        20:32 05.01.2022

        Škoda jej. Možno som čudný, ale mňa vždy zamrzí keď sa niekto na niečom nadrie a potom to výjde navnivoč

        Škoda jej. Možno som čudný, ale mňa vždy zamrzí keď sa niekto na niečom nadrie a potom to výjde navnivoč

        • The88
          20:40 05.01.2022

          V tech ruskych pripadech to nejspis posilaji do kopru titiz lide, kteri se na tom nadreli.

          V tech ruskych pripadech to nejspis posilaji do kopru titiz lide, kteri se na tom nadreli.

          • samoempire
            13:32 06.01.2022

            Přesně. Stavěli ji 10 let a stojí 3x tolik než například čínské korvety.

            Přesně. Stavěli ji 10 let a stojí 3x tolik než například čínské korvety.

          • The88
            14:19 06.01.2022

            Samoempire: V tom prehled moc nemam. Je fakt, ze civilni lode stavi ve vychodni Asii levneji, nez v Rusku. Ale zase u vojenskych lodi bude cenu delat vic vyzbroj a senzory...

            Samoempire: V tom prehled moc nemam. Je fakt, ze civilni lode stavi ve vychodni Asii levneji, nez v Rusku. Ale zase u vojenskych lodi bude cenu delat vic vyzbroj a senzory...

          • Badysak
            02:33 07.01.2022

            dovolím si citovat StandaBlabol Navíc bylo potvrzeno, že po jejím skončení neponese křižník ani systém S-400 ani S-350, ale nechá si S-300. Takže hodně polovičatá modernizace, ...Zobrazit celý příspěvek

            dovolím si citovat StandaBlabol

            Navíc bylo potvrzeno, že po jejím skončení neponese křižník ani systém S-400 ani S-350, ale nechá si S-300. Takže hodně polovičatá modernizace, která lodi nechá PVO z 80. let. Tolik k integraci nových technologií

            Takže ruské bojové lodě budou levnější, ale taky bojově meněcenější.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            14:02 07.01.2022

            Badysak: On ale S-400 myslim ani nema namorni variantu. Nejmodernejsi namorni system je Redut (ta 350ka) a prinejmensim v dosahu je ta 300ka na stejne urovni. Takze pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Badysak: On ale S-400 myslim ani nema namorni variantu.
            Nejmodernejsi namorni system je Redut (ta 350ka) a prinejmensim v dosahu je ta 300ka na stejne urovni. Takze pokud zmodernizujou vypocetni a radarovou cast, asi to bude rozumnejsi - mene zasahu do strukturalnich casti lode a podobna bojova hodnota.Skrýt celý příspěvek

          • StandaBlabol
            17:32 07.01.2022

            to The88, právě že původně tvrdili, že pro modernizaci křižníků tříd Kirov (a Slava) navalizují S-400. Potom, že použijí S-350. A nakonec nic. S-300 má sice zhruba dosah S-350. ...Zobrazit celý příspěvek

            to The88,

            právě že původně tvrdili, že pro modernizaci křižníků tříd Kirov (a Slava) navalizují S-400. Potom, že použijí S-350. A nakonec nic. S-300 má sice zhruba dosah S-350. Ale to je vše. Verze na Kirovu spoléhá na dva střelecké radary a každý zvládá navádět střely max. na dva cíle. Zahltit tohle můžeš už pěti protilodními LRASMy, Harpoony nebo Exocety. Třída Slava je na tom ještě mnohem hůř, má jen jeden střelecký radar a používá pouze rakety s menším dosahem (75 km). Vyvinout pro S-300 nové střelecké radary a vše kolem v podstatě znamená nový systém, to už by byla snazší integrace toho S-350/S-400.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            21:35 08.01.2022

            Standa: To nevim, jestli by bylo levnejsi navalizovat S-400. Ta 350ka namorni verzi ma, pokud ji tam nemontujou, asi to ma svoje uskali. Nezapomen, ze S-300 ma docela ranec verzi, ...Zobrazit celý příspěvek

            Standa: To nevim, jestli by bylo levnejsi navalizovat S-400. Ta 350ka namorni verzi ma, pokud ji tam nemontujou, asi to ma svoje uskali. Nezapomen, ze S-300 ma docela ranec verzi, nektere toho spolu nemaji zas tak moc spolecneho. A zase S-400 byla puvodne verzi S-300 (snad PMU nebo tak nejak). Takze podle me by melo byt pomerne schudne tu S-300 modenizovat treba i pomerne blizko schopnostem S-400. Samozrejme, mozna proste nejsou penize a nechteji to dal protahovat, co ja vim...
            Na YouTube jsem videl neco o modernizaci torpedoborce Udaloy, tam menili radary atd... Byt tam jde myslim o navalizovany Buk.Skrýt celý příspěvek

  • Clibanarius
    13:43 05.01.2022

    Hmmm...Rusové nasadili ostré tempo. 2x Borej A/Jaseň-M ročně je doslova rychlost US NAVY.

    Hmmm...Rusové nasadili ostré tempo. 2x Borej A/Jaseň-M ročně je doslova rychlost US NAVY.

    • Miroslav
      14:11 05.01.2022

      Priorita ktorá udržuje Rusko medzi mocnosťami

      Priorita ktorá udržuje Rusko medzi mocnosťami

    • The88
      14:46 05.01.2022

      Videl jsem v nejakym dokumentu, ze Jasen (a mozna castecne i Borej) je vetsinove jednotrupova. Mozna proto je dokazou stavet rychleji nez predchozi ponorky.

      Videl jsem v nejakym dokumentu, ze Jasen (a mozna castecne i Borej) je vetsinove jednotrupova. Mozna proto je dokazou stavet rychleji nez predchozi ponorky.

    • Jura99
      16:25 05.01.2022

      jak ročně ? Že ji v lednu začali stavět a nejpozději v prosinci dokončili ? :-). USA staví třídu Virginia od položení kýlu k předání za 3 roky. Rusům Jaseň trvá asi 8let.

      jak ročně ? Že ji v lednu začali stavět a nejpozději v prosinci dokončili ? :-). USA staví třídu Virginia od položení kýlu k předání za 3 roky. Rusům Jaseň trvá asi 8let.

      • Miroslav
        16:29 05.01.2022

        Tak zrejme nestavajú len jednu jednotku v jednom čase ale niekoľko súčasne. Povedal by som, že majú rozostavané tak 4-6 v jednom momente

        Tak zrejme nestavajú len jednu jednotku v jednom čase ale niekoľko súčasne. Povedal by som, že majú rozostavané tak 4-6 v jednom momente

        • SYN_
          10:14 09.01.2022

          V počtu rozestavěných jednotek jsou králové, to jo. A taky v pečlivosti s kterou se plavidlům věnují (=době stavby)... Jinak k těm výšeji čtyřem za rok - jen když započítáte i ...Zobrazit celý příspěvek

          V počtu rozestavěných jednotek jsou králové, to jo. A taky v pečlivosti s kterou se plavidlům věnují (=době stavby)...
          Jinak k těm výšeji čtyřem za rok - jen když započítáte i spuštěnou, která ovšem (podle předchozí jednotky) bude předána za půldruhého roku (a to je ještě zrychlení, první jednotka se předávala za 5 a druhá za 3 roky)...
          V roce 2020 jeden Borej, a předtím 6 let nic, ani jeden z těchto dvou typů, naposledy v 2014 po jedné od každého.Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      17:52 05.01.2022

      Jenže jim dlouho nevydrží. Stavba jaderné ponorky trvá v Rusku cca. 8 let. A teď zařazují do služby lodě, jejichž stavba začala 2014. Ještě tři roky můžou tímto tempem pokračovat a ...Zobrazit celý příspěvek

      Jenže jim dlouho nevydrží. Stavba jaderné ponorky trvá v Rusku cca. 8 let. A teď zařazují do služby lodě, jejichž stavba začala 2014. Ještě tři roky můžou tímto tempem pokračovat a dokončovat tři Boreje z let 2014 - 2016. Pak si zase dají 5 let pauzu, protože 2017 - 2020 stavbu nových lodí nazačali. U Jaseňů je to podobné.Skrýt celý příspěvek

      • Clibanarius
        07:51 06.01.2022

        V článku se píše: "V letošním roce také dojde k podpisu smlouvy o výstavbě dalších dvou ponorek třídy Borej-A, jejichž kýly budou založeny v Severodvinsku v příštím roce" To ...Zobrazit celý příspěvek

        V článku se píše: "V letošním roce také dojde k podpisu smlouvy o výstavbě dalších dvou ponorek třídy Borej-A, jejichž kýly budou založeny v Severodvinsku v příštím roce"

        To znamená, že alespoň s Borei-A plynule navážou na ukončení rozpracovaných ponorekSkrýt celý příspěvek

        • StandaBlabol
          09:39 06.01.2022

          Navážou, ale ne plynule. Pořád tam bude několik let prodleva, kdy stavbu lodí nezahajovali. A někdy mezi roky 2025 - 29 nespustí na vodu žádnou. Teda pokud nějakým zázrakem ...Zobrazit celý příspěvek

          Navážou, ale ne plynule. Pořád tam bude několik let prodleva, kdy stavbu lodí nezahajovali. A někdy mezi roky 2025 - 29 nespustí na vodu žádnou. Teda pokud nějakým zázrakem nezkrátí z ničeho nic dobu stavby na polovinu...Skrýt celý příspěvek

          • samoempire
            13:40 06.01.2022

            To je pořád dokola. Mám rád letadlo IL-76. Už 10 let poslouchám o tom, že bude výroba přesunuta do Voroněž z Taškent. O tom, jak Rusko postavilo super moderní linku, která umí ...Zobrazit celý příspěvek

            To je pořád dokola. Mám rád letadlo IL-76. Už 10 let poslouchám o tom, že bude výroba přesunuta do Voroněž z Taškent. O tom, jak Rusko postavilo super moderní linku, která umí stavět 8 nebo 10 nebo 12 letadel ročně. Vždy záleží jestli je tam na návštěvě minister obrany nebo premiér. Výsledek? V roce 2021 továrna odevzdala 1 ks postavený v roce 2020. Další kus vyvezli ze závodu ale ještě nezačali s letovými testy.
            Umím si představit, že podobná situace bude take v ponorkách. Moje teorie proč chce Putin teď uzavřít nějakou dohodu s západem a proč rinčí zbraněmi je ten, že ví jejich ozbrojené síly technologicky zaostávají. Nikoho nebude zajímat nějaký derivát SU-27 v roce 2030.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...