Robotický bojovník z Estonska

-
22. 9. 2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Estonská firma Milrem na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International 2015) představila unikátní univerzální pozemní bezosádkové vozidlo UGV (Unmanned Ground Vehicle). Robot Milrem UGV se pyšní především pokročilým diesel-elektrickým pohonným systémem.
V Estonsku žije pouze 1,3 milionu obyvatel - lidské zdroje pro potřebu obrany země jsou tak velmi omezené. Není to však problém jen Estonska, ale také dalších dvou zemí Pobaltí - Litvy a Lotyšska.
Všechny tří země čelí protivníkovi, který disponuje nesrovnatelně větší lidskou i technickou základnou. Jednou z možností, jak se vyrovnat s nedostatkem lidských zdrojů, je mnohem větší úroveň automatizace ozbrojených sil.
Milrem UGV je robotická pásová platforma schopná dopravovat nejrůznější užitečné zatížení až do hmotnosti 700 kg. Robot měří na délku 2,5 m, šířku 2 m a výšku 0,6 m. Měrný tlak na půdu je podle úrovně zatížení 0,069 - 0,115 kg / cm2.
Robota lze osadit velkorážovým kulometem, granátometem, proti-tankovými řízenými střelami nebo automatickým minometem. Místo zbraní je na Milrem UGV možné umístit nejrůznější průzkumné senzory, komunikační systémy, ženijní vybavení nebo malé průzkumné drony.
“Většina dosud vyrobených bezosádkových systémů je navržená tak, aby splnila jeden konkrétní úkol, jako jsou například pyrotechnické úkoly. Koncept Milrem UGV je univerzální a bude účinně doplňovat obranné schopnosti až na úrovni praporu,” vysvětluje Kuldar Väärsi, generální ředitel společnosti Milrem. “Bezosádkové pozemní vozidla ukrojí velkou část z modernizace vojenských schopností v příštích pěti až deseti letech.”
Vozidlo Milrem UGV o maximální hmotnosti 1,4 až 1,5 tuny pohání elektrické motory (jeden na každé straně). Energii elektromotorům dodávají moderní ultrakapacitory, které nabíjí dieselový elektrický generátor. Ultrakapacitory s vysokou energetickou hustotou dodává další estonská firma Skeleton Technologies .
Milrem UGV. (Takticko-technické údaje uvedené na videu se liší od údajů, uvedených na oficiální stránce Milrem).
Maximální rychlost vozidla je 50 km/h. Provozní doba robota s plně nabitými ultrakapacitory a plnou nádrži pro dieselový generátor je 8 hodin. Skvělé operační výdrži pomáhá sofistikovaná řídící jednotka regulující tok elektrické energie mezi dieselovým generátorem, elektromotory a ultrakapacitory.
Ultrakapacitory mají menší energetickou hustotu něž klasické lithium-iontové baterie (mají menší kapacitu na jednotku hmotnosti nebo objemu). Kapacita ultrakapacitorů firmy Skeleton Technologies je 10 Wh/kg, zatímco u nejlepších komerčně dostupných lithium-iontových baterií to je cca 15x více.
Ultrakapacitory naopak vynikají velkou životností (až 500x větší než baterie) a velkými nabíjecími a vybíjecími proudy - jsou schopny okamžitě dodat velké množství elektrické energie pro elektromotory (například při velkém zrychlení). Ultrakapacitory také spolehlivě pracují až do teploty -65 °C.
V případě přání zákazníka je možné Milrem UGV udělat jako plně elektrický. V takovém případě sice výrazně klesne délka provozu, ale výrazně se zmenší infračervená a zvuková stopa robota. S nízkou infračervenou stopou tak Milrem UGV bude těžce odhalitelný například moderními tanky.
Úroveň autonomie robota bude dána množstvím senzorů a pokročilosti softwarového vybavení. Na přání zákazníka lze robota sestrojit jako plně autonomní (velmi bohatá, energeticky náročná a drahá elektronická výbava), částečně autonomní nebo dálkově ovládaný.
Milrem UGV byl vyvinut ve spolupráci s estonským ministerstvem obrany a estonskou armádou. V současné době je Milrem UGV “pouze” konceptem. Případný operačně nasaditelný produkt je ještě roky vzdálen.
Zdroj: Skeleton Technologies
Související články
US Army testuje robotické vozidlo Ripsaw
Americká armáda, resp. Centrum pro vývoj, výzkum a konstrukci zbraní ARDEC (Armament Research, ...
-
12.05.2015
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Robotické roje miniaturních bezpilotních letadel
Americké letectvo rozvíjí ideu robotických rojů bezpilotních letadel. Nově mají desítky nebo stovky ...
-
01.06.2015
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Nejlepší pancíř, robotická válka: Rusko se chlubí tankem Armata
V posledních dnech a týdnech se v médiích objevily informace o pokračujícím vývoji ruského tanku ...
-
11.09.2015
-
101 komentářů
-
Jan Grohmann
Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky
Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced ...
-
14.09.2015
-
19 komentářů
-
Jan Grohmann
Trochu větší "robot" z Ruska
http://defence-blog.com/army/r...Trochu větší "robot" z Ruska
http://defence-blog.com/army/r...jj284b: no právě....identifikace cílů.....když třeba takový Abrams má i potenciální nepřítel, který ho sebral regulérní armádě.... A to je ještě jednoduché, hlavní problém je právě ...Zobrazit celý příspěvek
GLoton: lenze tcyh veci na to to a to nie je zasa az tak vela, a prakticky vela veci zalezi od identifikacie cielov, co sme zasa pri senzoroch a ich efektivite.. ak sa podari ...Zobrazit celý příspěvek
Beld: inteligence obecně lze vyjádřit jako schopnost řešit neznámé problémy a situace, s kterými se konkrétní jedinec (nebo systém) ještě nesetkal, nebo pro systém AI problém, ...Zobrazit celý příspěvek
Ja jen abych uvedl na pravou miru nektere zdejsi teorie . Nedelam uplne v oboru AI , ale ucim na CVUT a mel jsem hodne dlouhych debat s lidmi , co to primo uci a rekl bych ze 90% z ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: ale jdes z extremu od extremu, chces redukovat 4 cleny posadky na 1, proc by tam nemohli byt aspon 2 nebo 3? Coz je daleko pravděpodobnější konfigurace.
jj284b: ale jdes z extremu od extremu, chces redukovat 4 cleny posadky na 1, proc by tam nemohli byt aspon 2 nebo 3? Coz je daleko pravděpodobnější konfigurace.
jednoclenna hlavne koli vnutornemu chranennemu objemu. Pri 4clennej osadke, ak chces zabezpecit dostatocny priestor pre kazdeho clena aby mohol fungovat efektivne, pozadovany ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: když ty pořád vycházíš z předpokladu totální elektronizace bojiště a naprostého přehledu o situaci, kde automat jednoduše odliší "vlastní/cizí" atd. atd. Ale tak to prostě ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: jistě to co jsi popsal v posledním příspěvku možné bude, ale nějak nevím proč jsi se upnul na myšlenku, že tank bude řídit jednočlenná posádka. Dle mého názoru i přes ...Zobrazit celý příspěvek
v tom je prave rozdiel, ja si nemyslim ze by na tie funkcie bolo treba nejaku pokrocilu umelu inteligenciu.. uplne postaci vyspela automatizacia, a posunutie vysledku na ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: píšeš "veci ktore povazujes na nemozne sa tu kludne coskoro mozu objavit" a to přesně vystihuje tvé postoje v této a další diskuzi........klidně se to může brzy ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton: tankovej technike sa venujem uz dlho, nikdy som sice nesluzil ako tankista, no teoretickych vedomosti o tankovej technike, sposobe pouzitia mam celkom dost. je to jedna z ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je, že vůbec nevíme, jestli toto vozítko je v tuto chvíli schopné něčeho takového jako je jízda v terénu. Ani jak k tomu má případně daleko. Ani zda je krom jízdy schopen ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: já přece nikde netvrdil, že to nepůjde, jen že to nepůjde s "obyčejnými automaty", dostupnými dnes a v blízké budoucnosti, ale že k tomu, aby řídící systém nahradil členy ...Zobrazit celý příspěvek
bavili sme sa o tom co je mozne a co nie... ak je mozne ovladat v terene toto vozidko, tak sa bude dat rovnako ovladat aj vacsi tank... ide hlavne o software ktory uz je dostupny ...Zobrazit celý příspěvek
Jarpe: Jelikož jdou touhle cestou i jiné státy (př.:Rusové mají obdobný projekt), tak ani toto vozítko není jen výstřelem do tmy. Navíc v případě Baltských států je to i poměrně ...Zobrazit celý příspěvek
Načítám diskuzi...