ICSR: Americká armáda přechází k ráži 7,62×51 mm

Puška SCAR-H/Mk 17 v ráži 7,62×51 mm již v americké armádě slouží. / US Army

Podle amerických médií americká armáda (US Army) v rámci programu ICSR (Interim Combat Service Rifle) plánuje nákup nových pušek v ráži 7,62×51 mm, které minimálně částečně nahradí karabiny M4 v ráži 5,56×45 mm. Návrat k ráži 7,62 souvisí s širokou dostupností nové generace balistické ochrany.

V roce 1959 US Army začala zavádět novou standardní útočnou pušku M14 v ráži 7,62×51 mm. Záhy ale zjistila, že s touto zbraní poněkud “přestřelila” - v nabitém stavu M14 vážila 5,2 kg, na tu dobu střílela příliš výkonnou municí a velká hmotnost zbraně a munice omezovala palebný průměr každého vojáka.

V 60. letech proto americká armáda začala přecházet na pušky M16 v ráži 5,56×45 mm - ve své původní verzi M16 vážila 2,97 kg (se zásobníkem na 20 nábojů). Na zbraň M16 postupně přešly všechny bojové jednotky Ozbrojených sil Spojených států a zbraň v různých obměnách (karabina M4) zůstává standardní zbraní amerických sil i v dnešní době.

Diskuze o puškové munici ale prakticky nikdy neskončily, stejně tak jako pokusy vyvinout novou útočnou pušku a novou munici. V současné době je diskuze intezivnější kvůli rozvoji moderní osobní balistické ochrany. Moderní vesty a balistické pláty jsou přitom dostupné pro vojenský i civilní trh.

“Existuje balistická ochrana, kterou munice 5,56 neproniká - ostatně takovou ochranu používáme sami - a soupeřící státy tyto věci prodávají na internetu za zhruba 250 dolarů. Ano, je to provozní potřeba (nová munice - pozn. red.) a my si myslíme, že to dokážeme vyřešit rychle. Klíčem není nová puška, ale munice. Jde o balistiku a ve Fort Benningu jsme dělali nějakou vývojovou práci a myslíme si, že máme řešení v podobě střely, která pronikne těmito balistickými pláty,” uvedl před členy amerického Kongresu generál Mark Milley, náčelník generálního štábu US Army.

Podle blogu The FireArm Blog generál mluvil o nové munici XM1158. O munici je známo velmi málo informací, ale půjde o munici v ráží 7,62×51 mm a později v ráži 5,56×45mm, “která dokáže penetrovat lehce pancéřované cíle na vzdálenosti typické pro kulomety.”

V současné době nejnovější munice jako je M855A1 dokáže penetrovat “standardní” balistické pláty na vzdálenost 100 až 200 m, ale je výrazně dražší, než klasická munice. Nová munice má mít nejen větší výkon na větší vzdálenost, ale také nižší cenu.

Na federálních stránkách FedBizzGov.org, kde lze dohledat všechny nákupy amerických ozbrojených sil, se na začátku srpna objevila poptávka US Army po nákupu 50 000 pušek v ráži 7,62×51 mm.

"Armáda identifikovala potenciální mezeru ve schopnosti pozemních sil a pěchoty penetrovat tělní pancíř pomocí stávající munice.” Aby se řešila tato operační potřeba, armáda hledá prozatímní bojovou pušku (ICSR), která je schopna penetrovat objevující se hrozby," dočteme se na FedBizOpps.gov. "Vláda podala požadavek na získání komerční zbraně ICSR ráže 7,62 mm střílející munici M80A1 Enhanced Performance Round (EPR), aby porazila chráněné i nechráněné hrozby. Konečným cílem programu je získat a zavést do výzbroje 7,62mm pušku ICSR, která zvýší ničivost vojáků."

Zbraň ICSR má být schopná vést mířenou palbu na vzdálenost až 600 m a mít zásobník na 20 až 30 ran. Počítá se s palebným průměrem 210 nábojů na vojáka. Maximální hmotnost bez optiky a zásobníku musí být menší než 5,4 kg (12 liber). Hlavně jsou požadované v délce 16” a 20”. Zbraň musí být schopna střílet dávkou.

Dodejme, že slovo “interim” znamená ”dočasná”, ale není jasné, jaké je "konečná" puška podle představ americké armády. Také zbraně M16 byly považované jako dočasné řešení, ale zůstávají ve výzbroji i po 50 letech.

Pentagon má v rámci programu ICSR zájem o komerčně dostupné zbraně, jako jsou například belgická SCAR-H/Mk 17, německá HK417 nebo americká M110.

Dodejme, že zbraně ráže 7,62 mm nejsou v americké armádě ničím výjimečným. Od roku 2009 ostrostřelci americké armády používají pušky Mk 14 Enhanced Battle Rifle (EBR), což je hloubkově modernizovaná M14.

Proti širšímu přechodu na ráži se samozřejmě vznesla vlna nevole. Problém je především větší hmotnost munice 7,62×51 mm - palebný průměr čety americké pěchoty je 16 700 ks munice 5,56. Při zachování stejné hmotnosti palebný průměr čety spadne na 9400 ks munice 7,62 mm.

The FireArm Blog připomíná, že ovládnutí výkonnější a těžší zbraně vyžaduje náročnější výcvik a střelba z výkonnějších zbraní je mnohem hlučnější, což stěžuje komunikaci na bojišti.

Další obavou je ztráta palebné převahy na krátkou vzdálenost. “Jednou z největších lekci Druhé světové války, Koreje a Vietnamu je to, že ten kdo střílí nejvíc, má tendenci vyhrát nebo minimálně udělá výhru protivníka velmi, velmi těžkou,” píše The FireArm Blog.

Zatím není jasné, zda zbraně ICSR dostanou speciálně cvičení ostrostřelci nebo také běžná pěchota. Podle amerických médií se ale zdá, že americká armáda skutečně uvažuje, minimálně u prvosledových jednotek, o širším přechodu z ráže 5,56×45 mm na ráže 7,62×51 mm.

Zdroj: FBO.gov, TFB

Nahlásit chybu v článku


Související články

Německo hledá novou útočnou pušku

Německé ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na výrobu a dodání 120 tisíc útočných pušek ...

Francouzský tank Leclerc s dělem ráže 140 mm

Před několika dny se na internetu objevily fotky francouzského tanku Leclerc s kanónem ráže 140 mm. ...

Letoun C-130J-SOF: Hercules pro speciální operace

Firma Lockheed Martin nově nabízí zahraničním zákazníkům letadlo pro speciální operace C-130J-SOF. ...

Polská armáda testuje českou útočnou pušku CZ BREN 2

Polské ozbrojené složky v současné době testují pistole, samopaly i útočné pušky České zbrojovky. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    08:56 22.09.2017

    Ona i nová varianta SAW, která je ve vývoji a u které se zkouší i teleskopická munice, používá 5.56x45. I v té teleskopické variantě... Já bych to na brzkou změnu fakt neviděl.

    Ona i nová varianta SAW, která je ve vývoji a u které se zkouší i teleskopická munice, používá 5.56x45. I v té teleskopické variantě... Já bych to na brzkou změnu fakt neviděl.

  • Slavoslav
    08:32 22.09.2017

    Fenri Pred pár rokmi bola v us army debata o nahradení stávajúcich zbraní a streliva a dopadlo to ako s novým tankom. Súčasné technológie neumožňujú taký kvalitatívny skok aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri

    Pred pár rokmi bola v us army debata o nahradení stávajúcich zbraní a streliva a dopadlo to ako s novým tankom. Súčasné technológie neumožňujú taký kvalitatívny skok aby to vyvážilo náklady s prezbrojením.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:54 21.09.2017

    Shania - tohle oscilování mezi 5.56 a 7.62 je jako středověké schizma. Jsem zvědavý, zda se najde někdo, kdo bude mít koule a říznout do toho. Sjednotit vše na Grendelu nebo 6.8 ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania - tohle oscilování mezi 5.56 a 7.62 je jako středověké schizma. Jsem zvědavý, zda se najde někdo, kdo bude mít koule a říznout do toho. Sjednotit vše na Grendelu nebo 6.8 SPC.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    12:31 21.09.2017

    Tak vám za odměnu přidám United Defense - jeden z největších asijských výrobců. AR dělají s pístem i bez.

    Tak vám za odměnu přidám United Defense - jeden z největších asijských výrobců. AR dělají s pístem i bez.

  • Slavoslav
    12:04 21.09.2017

    Akurát som si to pozeral. Tú m400 som nezachytil.

    Akurát som si to pozeral. Tú m400 som nezachytil.

  • fenri
    12:03 21.09.2017

    SIG M400 je bezpístový, nevím s čím máte problém. Asi si to pletete se Steyerem. Ale chtěl jste 2 hráče, dal jsem vám jich hromadu. A jako bonus vám přidám třeba Mossberga, ...Zobrazit celý příspěvek

    SIG M400 je bezpístový, nevím s čím máte problém. Asi si to pletete se Steyerem.
    Ale chtěl jste 2 hráče, dal jsem vám jich hromadu. A jako bonus vám přidám třeba Mossberga, ju?

    Jinými slovy: on je dost velký problém najít světového výrobce, který by neměl bezpístovou AR. A pokud do nich zahrnete výrobce, co dělají něco jako AR like, tak už vám fakt zbude skoro jen ten Steyr a HK.

    Takže jak vidno bezpístových světových výrobců je velká většina. Drtivá.
    Měl byste se Chipovi omluvit. Ale toho asi schopen nejste.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    11:58 21.09.2017

    Fenri

    Hej, bez piestovy SIG sme už preberali ;-)

    Chvíľu pred najnovším bez piestovými Hecklerom

    Fenri

    Hej, bez piestovy SIG sme už preberali ;-)

    Chvíľu pred najnovším bez piestovými Hecklerom

  • fenri
    11:50 21.09.2017

    A pokud chcete někoho většího z EU, tak třeba SIG.

    Stoner fakt musí být smutný z toho, jak se mu AR nepovedla, že jo? :-D

    A pokud chcete někoho většího z EU, tak třeba SIG.

    Stoner fakt musí být smutný z toho, jak se mu AR nepovedla, že jo? :-D

  • fenri
    11:48 21.09.2017

    Slavo: jestli mohu za Chipa:
    -Remington (DPMS a Bushmaster)
    -Smith&Wesson
    -Ruger
    -Savage
    -Norinco
    ...stačí?

    Slavo: jestli mohu za Chipa:
    -Remington (DPMS a Bushmaster)
    -Smith&Wesson
    -Ruger
    -Savage
    -Norinco
    ...stačí?

  • Slavoslav
    11:03 21.09.2017

    Chip

    Skús dať aspoň dvoch svetových hráčov okrem pôvodného výrobcu.

    Chip

    Skús dať aspoň dvoch svetových hráčov okrem pôvodného výrobcu.

  • Shania
    10:47 21.09.2017

    Program nepřekvapivě zrušili:

    http://www.thefirearmblog.com/...

    Program nepřekvapivě zrušili:

    http://www.thefirearmblog.com/...

  • Chip
    18:44 19.09.2017

    No 90% všech velkych výrobců vyrabí nějakou bezpístovou AR 15, takže to asi zase tak zastarala a umirajici koncepce nebude.... -)

    No 90% všech velkych výrobců vyrabí nějakou bezpístovou AR 15, takže to asi zase tak zastarala a umirajici koncepce nebude.... -)

  • fenri
    14:44 30.08.2017

    Slavo: debata jednoznačně byla o Vašich tvrzenich : -Stone tvrdil, že AR je samočistící (lež) -AR svého konstruktér zklamala (nesmysl) -AR je nepodarok (blbost) -bezpistovy ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo: debata jednoznačně byla o Vašich tvrzenich :
    -Stone tvrdil, že AR je samočistící (lež)
    -AR svého konstruktér zklamala (nesmysl)
    -AR je nepodarok (blbost)
    -bezpistovy systém je slepá cesta (blbost, viz počty vyrobených pušek, doba ve výzbroji apod..)

    Napsal jste hromadu kravin. A teď se tváříte, že debata byla o něčem jiném. Do hledejte si, co jste napsal za blbosti.
    Mimochodem mi stálém dlužíme seznam mých fakticky ho chybSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:34 30.08.2017

    Tady máte vlákno s nějakými informacemi k tématu:

    https://www.reddit.com/r/WarCo...

    Tady máte vlákno s nějakými informacemi k tématu:

    https://www.reddit.com/r/WarCo...

  • Slavoslav
    14:24 30.08.2017

    Sorry, máš pravdu. Ja som vtedy dúfal, že vieš o čom je debata a to bol bez piestovy koncept ako slepá cesta. Teraz som si to spätne pozrel a nie, nevedel si. Mi to trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorry, máš pravdu. Ja som vtedy dúfal, že vieš o čom je debata a to bol bez piestovy koncept ako slepá cesta. Teraz som si to spätne pozrel a nie, nevedel si.

    Mi to trochu pripomína ako keď si na mňa reagoval minule a ani si si nedal tú námahu prečítať si čo je téma a kto ju začal.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:07 30.08.2017

    Ne, o Steyr jsem psal jako o klonu AR. Nepsal jsem, že je pístový

    Ne, o Steyr jsem psal jako o klonu AR. Nepsal jsem, že je pístový

  • Slavoslav
    10:34 30.08.2017

    Steyer si prvý krát vytiahol ako príklad toho ako skončili známy výrobcovia so svojimi piestovými koncepciami. No skončili tak, že vyrábajú piestové zbrane aj naďalej akurát ...Zobrazit celý příspěvek

    Steyer si prvý krát vytiahol ako príklad toho ako skončili známy výrobcovia so svojimi piestovými koncepciami.

    No skončili tak, že vyrábajú piestové zbrane aj naďalej akurát vychádzajú z pôvodnej M16 ktorá má naozaj ergonomicky dobré riešenie.

    Tam bola moja chyba, že som si nespomenul na 556 (inak sranda je že sa ňou výrobca nechváli na svojich stránkacha má tam len Augusta) a predpokladal som, že hovoríš o saeuroch kde to je tiež s piestom.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:19 30.08.2017

    Slavo tebe Steyr jsem dal jako příklad toho, že se pletete s tvrzením, že Steyr nedělá AR. To jen tak na okraj.

    Slavo tebe Steyr jsem dal jako příklad toho, že se pletete s tvrzením, že Steyr nedělá AR. To jen tak na okraj.

  • Slavoslav
    08:10 30.08.2017

    Steyer si dal ako príklad bez piestovej aplikácie tiež to len tak na okraj.

    Steyer si dal ako príklad bez piestovej aplikácie tiež to len tak na okraj.

  • fenri
    07:31 30.08.2017

    Ten Heckler je moje chyba, omlouvám se.

    Ten Heckler je moje chyba, omlouvám se.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5