Německo hledá novou útočnou pušku

RS556; větší fotoSteyr Mannlicher 

Německé ministerstvo obrany vyhlásilo výběrové řízení na výrobu a dodání 120 tisíc útočných pušek s příslušenstvím. Nové zbraně nahradí "politicky" problematickou pušku G36.

Novou standardní útočnou pušku pro německého vojáka hledá programu System Sturmgewehr Bundeswehr (SSB). Vítěz dostane sedmiletou smlouvu na dodání zhruba 120 tisíc útočných pušek a příslušenství (včetně náhradních dílů) v celkové hodnotě 245 milionů euro (6,6 miliardy Kč). Přesný počet dodaných zbraní bude oznámen ale v roce 2020.

Spolková kancelář pro vybavení, informační technologie a podporu provozu Bundeswehru, která zakázku vypsala, vypracovala na novou pušku řadu požadavků:

Zbraň může být jak v ráži 5,56×45 mm NATO tak v 7,62×51 mm NATO. Požaduje se varianta s dlouhou hlavní a karabina, přičemž konverze dlouhá/karabina má být možná jen výměnou hlavně.

Délka zbraně nemá přesáhnout 1000 mm u dlouhé hlavně a 900 mm u karabiny. Váha bez optiky a zásobníku nemá být vyšší než 3,6 kg, a to i případě ráže 7,62×51 mm.

Životnost pouzdra závěru a konstrukce je požadována minimálně 30 tisíc výstřelů. Hlaveň musí vydržet 15 tisíc výstřelů munice s měkkým ocelovým jádrem a alespoň 7500 výstřelů průbojné munice.

Bundeswehr k pušce požaduje také bajonet, tlumič, noční vidění, klasické zásobníky, vysokokapacitní bubnový zásobník, čistící sadu, dvojnožku, přední rukojeť a náhradní mířidla.

V rámci tenderu jsou všichni účastníci povinni prokázat roční obrat ve výši alespoň 5 milionů euro ročně za poslední tři roky a schopnost dodat 20 tisíc pušek s příslušenstvím za rok. Dodávky zbraní mají probíhat mezi roky 2019 a 2026.

HK416F; větší fotoHeckler & Koch

Mezi hlavní favority patří Heckler & Koch HK416 (5,56×45 mm), kterou za svou novou standardní útočnou pušku vybrala francouzská armáda, HK417 (7,62×51 mm) a novější HK433 (5,56x45 mm).

Heckler & Koch je od šedesátých let hlavním dodavatelem útočných pušek pro německou armádu a vojáci s jejich produkty mají bohatou zkušenost. Jde navíc o německou firmu, takže výroba proběhne přímo v Německu.

Hlavní překážkou může být skandál kolem G36. Politické napětí kolem G36 však mohou zmírnit zářijové německé parlamentní volby.

Dalším horkým kandidátem je puška RS556 (5,56×45 mm) - výsledk spolupráce německé firmy Rheinmetall a rakouské Steyr Mannlicher.

Do tendru se již zapojil také SIG Sauer se svou útočnou puškou MCX (5,56×45 mm). Očekává se, že svou nabídku pošle také italská Beretta s puškami ARX 160 (5,56×45 mm) a ARX 200 (7,62×51 mm) nebo FN Herstal se svými SCAR-L (5,56×45 mm) a SCAR-H (7,62×51 mm).

HK4133větší foto / Heckler & Koch

Problém přehřívání G36 a nepřesnost při střelbě se do popředí dostaly po smrti tří německých výsadkářů při devíti hodinové přestřelce v Afghánistánu v roce 2010.

Německé ministerstvo obrany případ v roce 2015 dostalo až před soud, s úmyslem získat od firmy Heckler & Koch odškodnění za vadné pušky. Soud však rozhodl ve prospěch firmy s tím, že podle specifikací zadaných v soutěži v 90. letech, ministerstvo obrany dostatečně nespecifikovalo své nároky a Heckler & Koch splnil všechny zadané podmínky.

Do doby, než německá armáda dostane první dodávku nových útočných pušek jsou vojáci v misích posíleni o pušky HK417 v ráži 7,62×51 mm. Německé ministerstvo obrany v roce 2015 nakoupilo 600 HK417 pro prvosledové jednotky nasazené v zahraničních misích, právě v reakci na problémy s G36.

Zdroj: Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Útočná puška RS556 pro německou armádu?

Německá armáda v rámci programu System Sturmgewehr Bundeswehr hledá náhradu za útočné pušky G36. ...

Německo kupuje průzkumné drony MQ-4C Triton

Německo poptává tři výškové námořní drony MQ-4C Triton pro vedení signálového zpravodajství SIGINT ...

KOMENTÁŘ: Česko prohlubuje vojenskou spolupráci s Německem

Ministr obrany Martin Stropnický a jeho německá kolegyně Ursula von der Leyenová podepsali 15. února ...

Německá armáda radikálně posiluje

Podle německého deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung německý Bundeswehr v následujících letech ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Miki.h2o
    14:37 07.05.2017

    M4 jse shit, měl jsem jednu jako pracovní, na hlaveň si nemůžu stěžovat, na přesnost (první čtyři roky používání) no fakt paráda, ale čištění byl děs a běs. Navíc po s pátym rokem ...Zobrazit celý příspěvek

    M4 jse shit, měl jsem jednu jako pracovní, na hlaveň si nemůžu stěžovat, na přesnost (první čtyři roky používání) no fakt paráda, ale čištění byl děs a běs. Navíc po s pátym rokem se začali oběvovat vůle v rámu a po somi letech to rachtalo jako děcká hračka. O spolehlivosti zbraně ani nemluvě. Když jsem porovnával se stejnou zbraní od Hery tak spousta společných problémů, takže je to dle mého konstrukcí. Na střelnici a závody dobrý, ale do práce, nedej bože do války bych si jí nevybral. B1 jsem měl možnost vyzkoušet, hold nějaké mouchy má. Jen z recenzí od přátel můžu říct že B2 se udělal obrovský krok kupředu z uživatelského hlediska a konečně tu máme plnohodnotnou zbraň do akce. Jak si povede uvidíme za pár let. CZUB o Béčku tvrdí jak je to převratná zbraň, NENÍ, nemá nic převratného, ale všem zbraním ve své kategorii je rovným soupeřem.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    14:44 05.05.2017

    Cervus: jenže mezi B1 a B2 není mávnutí kouzelného proutku, ale několik let vývoje a tlaku vojáků a uživatelů. Takže shrnu-li to: držel jsi v ruce Coltí M4 a BREN1, takže VÍŠ, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: jenže mezi B1 a B2 není mávnutí kouzelného proutku, ale několik let vývoje a tlaku vojáků a uživatelů.
    Takže shrnu-li to: držel jsi v ruce Coltí M4 a BREN1, takže VÍŠ, že BREN2 není konkurence schopná zbraň. Při vší úctě, to je čistě logicky nesmysl A to se nebudu pouštět do diskuzí, v čem je Colt M4 lepší, cobi puška pro blátošlapa do války, než B2 (už proto, že to nejde - B2 je moc mladý). Ono už jen hodit na Colt M4 elektrooptiku a noční vidění, nehledě na DI mechanismus je dost otázné.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:40 05.05.2017

    Ti co se neustále naváží do brenu fakt nechápu nikdo netvrdí, že je nej na světě ostatně si myslím, že se to ani určit nedá kdo je nejlepší na světě. Bren 2 je podle mě dobrá ...Zobrazit celý příspěvek

    Ti co se neustále naváží do brenu fakt nechápu nikdo netvrdí, že je nej na světě ostatně si myslím, že se to ani určit nedá kdo je nejlepší na světě. Bren 2 je podle mě dobrá zbraň viz i test zde na AN a CZUB je prosperující firma, která zdaleka není závislá na zakázkách pro AČR a za to jako za každou jinou českou firmu co prosperuje jsem moc rád a vážím si lidí co tam pracují.
    K ceně - je to po sté jak někdo přijde a vydělí celkovou částku kusama a má výslednou cenu jednoho kusu .... to vyjmenované vybavení samozřejmě není ke každé pušce, stačí trošku přemejšlet a podívat se hned vedle na FR tendr kde mají také "jednotkou" cenu větší a opravdu to není tím, že jsou jen zkorumpovaní, ale prostě mají jiné vybavení v jiných počtech. A v neposlední řadě asi je jiné jednotková cena u něčeho co se má vyrobit ve velké a malé sérii...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:41 05.05.2017

    Jo fenri máš pravdu. Odsuzuji B2 jen na základě špatných zkušeností a despektu s B1 pro AČR. Navíc ho porovnávám s M4 od Coltu, která se dost liší od HK416 (jo tu jsem ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo fenri máš pravdu. Odsuzuji B2 jen na základě špatných zkušeností a despektu s B1 pro AČR. Navíc ho porovnávám s M4 od Coltu, která se dost liší od HK416 (jo tu jsem ani nedržel), kterou považuju za nejlepší současnou útočnou pušku. A co? Nevěřím, že je v silách czub z B1 udělat mávnutím kouzelného proutku konkurenceschopnou zbraň. Třeba se můj názor za měsíc na idetu změní až se mi B2 dostane do rukou, ale moc šancí tomu nedávám.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    18:00 04.05.2017

    Milý pane Chipe, možná se potkáváme na závodech (ale pochybuji, většinou se pohybují příjemní a zdvořilí lidé), i když poslední dobou spíš chodím jen na krátkou, či naopak na ...Zobrazit celý příspěvek

    Milý pane Chipe, možná se potkáváme na závodech (ale pochybuji, většinou se pohybují příjemní a zdvořilí lidé), i když poslední dobou spíš chodím jen na krátkou, či naopak na "sniperské".

    Nicméně k čemu musím být lepší střelec než vy (což jsem nikdy netvrdil, je mi jasné, že jste učil Ch. Kyle střílet), abych :

    -poznal, že B2 je lehčí než B1
    -že má jinak řešený závorník
    ??
    A upřimně řečeno si nemyslím, že bych musel střílet jako bůh, abych poznal, že ta zbraň je lépe vyvážená, lépe zpracovaná, má lepší pažbu.
    Fajn, že se tu navážíte do lidí a přitom jste vedle. B2 objektivně je lehčí a objektivně má jinak řešený závorník. Chápeme?

    To, že je lépe vyvážený a "handlich" nepřijde jenom loserovi jako jsem já, ale připadá to tak cca 90% lidem, co to měli v ruce. Je možné, že pokud mezi těmi zbraněmi nevidíte rozdíl, tak holt jste "trošku méně vnímavý". Jinak s B2 jsem (na rodíl od B1) nestřílel a ani jsem to nepsal. Jen mi přijde divné, že rodíl mezi B2 a B1 poznala řada profesionáních střelců a vojáků, ale vy ne. Asi také neumí střílet...

    Nicméně (když už to zjevně nedostaneme z Cervuse): v čem zaostává B2?Skrýt celý příspěvek

  • JosefŠ
    17:14 04.05.2017

    Pane Chip, mohu se Vas zeptat, proc tu fenrimu podsouvate jakousi strelbu? O te snad vubec nemluvil. Uvedl akorat některé specifikace. Nebo mi neco uniklo?

    Pane Chip, mohu se Vas zeptat, proc tu fenrimu podsouvate jakousi strelbu? O te snad vubec nemluvil. Uvedl akorat některé specifikace. Nebo mi neco uniklo?

  • Chip
    15:49 04.05.2017

    Tak to jsi strašně šikovnej Fenri, já střílel z obou a nijak mě to neuchvátilo. Ale třeba jsi lepší střelec. Nechceš mi to předvést na nějakých závodech v praktické střelbě?

    Tak to jsi strašně šikovnej Fenri, já střílel z obou a nijak mě to neuchvátilo. Ale třeba jsi lepší střelec. Nechceš mi to předvést na nějakých závodech v praktické střelbě?

  • Nikdo
    14:30 04.05.2017

    CerVus: mlčeti zlato...

    CerVus: mlčeti zlato...

  • mafky
    12:58 04.05.2017

    nie je 14" hlaven moc kratka na 5.56? Navyse podla tej max dlzky to vyzera, ze Nemci chcu skor dlhsiu hlaven (HK416 16.5" ma celkovo 944mm)

    nie je 14" hlaven moc kratka na 5.56? Navyse podla tej max dlzky to vyzera, ze Nemci chcu skor dlhsiu hlaven (HK416 16.5" ma celkovo 944mm)

  • fenri
    12:46 04.05.2017

    Cervus: aha, voni to ještě ani neměli v ruce a už vědí, že je to blbě vyvážené. Jestli voni nejsou tak trochu Brouk Pytlík, že? No, já to v ruce měl a vyvážené je dobře, je to o ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: aha, voni to ještě ani neměli v ruce a už vědí, že je to blbě vyvážené. Jestli voni nejsou tak trochu Brouk Pytlík, že?

    No, já to v ruce měl a vyvážené je dobře, je to o dost lehčí a největší průšvih, co to mělo se střevy už tam také není.

    A ano, ostré to je, to jsou totiž všechny pušky s montážními raily. Dá se to řešit gumovými kryty za pár kaček. Myslíte si, že raily na HK jsou kulaté?Skrýt celý příspěvek

  • royal
    11:58 04.05.2017

    CerVus:
    V úterý jsem měl možnost vyzkoušet (kromě střelby) BREN 2. Musím říct že oproti první generaci je to něco úplně jiného. Hodně z těch věcí co jsi napsal CZUB vyřešil.

    CerVus:
    V úterý jsem měl možnost vyzkoušet (kromě střelby) BREN 2. Musím říct že oproti první generaci je to něco úplně jiného. Hodně z těch věcí co jsi napsal CZUB vyřešil.

  • CerVus
    11:31 04.05.2017

    fenri: Dvojku jsem sice v ruce ještě neměl, ale po zkušenostech s upravenou první generací nevěřím, že zbrojovka tu zbraň dokázala natolik zlepšit, aby smazala všechna negativa. ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: Dvojku jsem sice v ruce ještě neměl, ale po zkušenostech s upravenou první generací nevěřím, že zbrojovka tu zbraň dokázala natolik zlepšit, aby smazala všechna negativa. Pořád to bude špatně vyvážené, hranaté s ostrými hranami, těžké a ta střeva uvnitř se také moc nezmění.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    11:13 04.05.2017

    Vladimír: omlouvám se, bylo to na Cervuse, konkrétně na jeho:"Teď to sice bude opět czub zkoušet se zbraní zaostávající za konkurencí a cenou která je bude překonávat, " Takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Vladimír: omlouvám se, bylo to na Cervuse, konkrétně na jeho:"Teď to sice bude opět czub zkoušet se zbraní zaostávající za konkurencí a cenou která je bude překonávat, "
    Takže jsem se chtěl zeptat Cervuse, z jakých informací vychází, že B2 zaostává.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:00 04.05.2017

    Nevime, za kolik byl Bren2 nabizen ve Francii a jinde, tak nema smysl odvozovat, ze bude pro Nemce nabizen za nasi cenu. Berme to tak, ze minimalne pro ACR se platil i vyvoj a na ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevime, za kolik byl Bren2 nabizen ve Francii a jinde, tak nema smysl odvozovat, ze bude pro Nemce nabizen za nasi cenu. Berme to tak, ze minimalne pro ACR se platil i vyvoj a na Zapad bude cena nizsi - preci jen tam chce CZUB prorazit.
    HK4133 je pekna, ma byt i levnejsi nez ostatni pusky od HK, ale myslim, ze nemci sahnou po overene zbrani HK416 nebo HK417 a tentokrat se vyhnou experimentovani (po nezdaru G36).Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    10:19 04.05.2017

    No predsa Bren 805 resp. 2 do dnešného dňa asi nikto neprekonal v cene, lebo ja som nikde nečítal, že v Europe pre armády sa kupovali flinty tak draho ako ste kupovali v y a ...Zobrazit celý příspěvek

    No predsa Bren 805 resp. 2 do dnešného dňa asi nikto neprekonal v cene, lebo ja som nikde nečítal, že v Europe pre armády sa kupovali flinty tak draho ako ste kupovali v y a bohužiaľ aj my. V tom je naozaj jednička bez konkurencie.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:01 04.05.2017

    Vladimír: v čem konkrétně BREN2 zaostává? Řekl bych, že je trochu brzo na tato tvrzení.

    Vladimír: v čem konkrétně BREN2 zaostává? Řekl bych, že je trochu brzo na tato tvrzení.

  • KOLT
    08:50 04.05.2017

    Otázkou je, zda BW požaduje všechny doplňky ke všem puškám! Třeba tlumič a bubnový zásobník se mi nezdá, že by byly požadovány ke každé zbrani. Ani NV a dvojnožka nemusí být pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázkou je, zda BW požaduje všechny doplňky ke všem puškám! Třeba tlumič a bubnový zásobník se mi nezdá, že by byly požadovány ke každé zbrani. Ani NV a dvojnožka nemusí být pro všechny. Kupř. u NV se může jednat o nějaké kvalitnější moduly pro dedikované střelce, ostatní používají náhlavní soupravy (jen nápad, nevím, jak to je ve skutečnosti).

    Lehký kulomet z HK-416 udělat lze poměrně jednoduše, jmenuje se M27 IAR ;-) Chce to ale krom dvojnožky a velkokapacitního zásobníku také těžší dlouhou hlaveň (i když zrovna M27 má jen 16.5"). A jsou spory, zda je to lehký kulomet, když to používá mikroráži. USMC tomu říká "Automatická pěchotní puška" (IAR), je to ještě lehčí než "Automatická zbraň družstva" (SAW). Navíc díky střelbě z přední polohy závěru hrozí při vyšším zahřátí zbraně samovznícení náboje. Na druhou stranu to umožňuje přesně mířenou střelbu na velké vzdálenosti, čili do jisté míry nahrazuje ostrostřeleckou pušku (DMR). V tomto ohledu se mi líbí koncept SCAR HAMR a LWRC M6A, které v samonabíjecím režimu střílí z přední polohy závěru, zatímco v automatické ze zadní. Jen netuším, jak se takovéto "zesložitění" nabíjecího mechanismu podepisuje na jeho spolehlivosti.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    07:54 04.05.2017

    vladimír: nj. ale mě tam pořád moc nesedí výbava, kterou Němci v té ceně chtějí - hlavně noční vidění - měly ho v ceně i ostatní zmíněné zbraně ? až na vysokokapacitní bubnový ...Zobrazit celý příspěvek

    vladimír: nj. ale mě tam pořád moc nesedí výbava, kterou Němci v té ceně chtějí - hlavně noční vidění - měly ho v ceně i ostatní zmíněné zbraně ? až na vysokokapacitní bubnový zásobník je všechno klasika - celkově je ten bubnový zásobník a dvojnožka hodně zajímavý požadavek - prakticky tak může mít každý pěšák lehký kulomet :)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    07:54 04.05.2017

    vladimir: No, já do dne také nepochopil proč se kupoval bren s pořizovací cenou o třetinu vyšší než vycházela HK416 přičemž za ní zaostává v každém aspektu. Teď to sice bude opět ...Zobrazit celý příspěvek

    vladimir: No, já do dne také nepochopil proč se kupoval bren s pořizovací cenou o třetinu vyšší než vycházela HK416 přičemž za ní zaostává v každém aspektu. Teď to sice bude opět czub zkoušet se zbraní zaostávající za konkurencí a cenou která je bude překonávat, ale alespoň už to nebude tak tragické jako u první generace.
    Oni mohou požadovat tak nízkou cenu, protože Americká armáda nakupuje za ještě nižší. Takže se vždy najde někdo kdo bude mít zájem. V Americe to vycházelo na 1200USD za holou zbraň a 1650USD za plně vybavenou. A jak se o ten kontrakt zbrojovky přetahovaly.Skrýt celý příspěvek

  • vladimír
    07:09 04.05.2017

    Ja tomu nerozumiem, prečo sa tu niektorí čudujú nad tou cenou. Treba si láskavo uvedomiť to, že armáda ČR a bohužiaľ aj armáda SR kupovali Breny za katalógovú cenu a nie trhovú ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja tomu nerozumiem, prečo sa tu niektorí čudujú nad tou cenou. Treba si láskavo uvedomiť to, že armáda ČR a bohužiaľ aj armáda SR kupovali Breny za katalógovú cenu a nie trhovú cenu. Katalógovú cenu si určuje výrobca a trhovú cenu určuje konkurencia na trhu. To že Glváč kupoval Breny 805 za 2350 EURO za kus a to ešte vykrikoval, že sme to kúpili od ČZUB s 15% zľavou, nie je nič iné ako diletantstvo od neho. Pretože páni politici nám predsa stále vykrikujú že žijeme v trhovej ekonomike ale nerozprávajú nič o katalógovej ekonomike. No tak potom prečo daňový poplatník v ČR a v SR má platiť za cenu katalógovú, ktorú si určili chytráci v CZUB a predražujú tú zbraň. Trhová cena Brenu 805 v tej kvalite ako sa predávala armáde SR je niekde 1500 EURO a nie 2350 EURO. Len tak pre pripomenutie, Nórsko v roku 2008 kupovalo HK416 po 2040 USD za kus. Vtedy nakúpili 8200 HK 416 a dnes ich majú 42000 ks. Francúzsko HK 416 kupovalo niečo cez 1900 USD. Tak o čom sú vôbec tieto zmanipulované a protekčné kšefty s CZUB s ich Brenmi 805 keď sa kupujú priemerné pušky za vysoko nadpriemerné ceny? Ja sa tomu čudujem, že sa tým do dnešného dňa nezaoberajú kontrolné orgány resp. prokuratúra.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2