Indické MiGy-29K nejsou schopné boje

Indický MiG-29K; větší foto / Public Domian

Indické námořnictvo čelí závažným problémům s údržbou námořních stíhacích letadel MiG-29K. Podle indického námořnictva prakticky po každém přistání dojde vlivem špatné konstrukce k poškození letadla. Výsledkem je nechtěná odstávka a nutná výměna poškozených součástí.

Indie v letech 2004 a 2010 objednala celkově 45 palubních stíhacích letounů MiG-29K za 2,2 miliardy dolarů. Letouny představují hlavní údernou sílu indické letadlové lodi INS Vikramaditya, ex-ruské letadlové lodě Admirál Gorškov.

MiG-29K (resp. verze MiG-29KR) slouží také v ruském námořnictvu, které provozuje 24 stíhaček. Letouny v ruském námořnictvu slouží na letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Dodejme však, že Admirál Kuzněcov v roce 2018 podstoupí generální opravu v délce dvou až tří let.

Další MiGy-29KR Rusko jen tak nenakoupí, protože uvažovanou druhou letadlovou loď nezačne stavět dřív než v roce 2025 s tím, že optimistické datum operačního nasazení druhé ruské letadlové lodi je po roce 2030.

Zpět do Indie - podle indického Nejvyššího kontrolního a auditorského úřadu CAG (Comptroller and Auditor General) mají indické MiGy-29K problémy s motory, konstrukcí (drakem letadla) a s elektronickým řízením (Fly-By-Wire). CAG ve své zprávě z roku 2016 napsal, že MiG-29K byl indickým námořnictvem “technicky akceptován přes nesrovnalosti a anomálie.”

Problém však je, že v roce 1999, kdy Indie vybírala palubní letoun pro svou novou letadlovou loď, na světě existovaly oficiálně pouze dva (certfikované) letouny, schopné operovat z lodí se “skokanským” můstkem a klasickým brzdným lanovým systémem - jde o tzv. systém STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), který najdeme na letadlových lodích ruského, indického a čínského námořnictva.

“Byly zde pouze dvě stíhačky - MiG-29K a Su-33 - na světě, které mohly operovat ze STOBAR, tedy systému používaného pro vysílání a zachycování letadla na palubě letadlové lodě, jako INS Vikramaditya. Není žádný lepší letoun schopný nahradit MiG-29K,” uvedl Arun Prakash, bývalý náčelník štábu indického námořnictva.


INS Vikramaditya

Prakash ale doslova označila jako “letargii” přístup ruské letecké společnosti MiG při výrobě a údržbě letadel MiG-29K.

Podle reportu CAG například do srpna 2015 bylo 46 z 65 sad (tedy celkově 92) motorů stíhaček MiG-29K staženo ze služby kvůli výrobním chybám. Navíc díky častým opravám je nasaditelnosti letadel MiG-29K a MiG-29KUB (dvojsedadlová verze) velmi nízká - 15,9 % až 37,6 % (MiG-29K), resp. 21,3 % až 41,1 % (MIG-29KUB). Tedy ze 45 letadel MiG-29K je indické námořnictvo schopno v jeden okamžik nasadit maximálně sedm až 17 letadel.

"Kořeny těchto problémů (provozuschopnost a závady) spočívají ve velmi špatné kontrole kvality v ruském vojensko-průmyslovém komplexu a žalostné podpoře výrobků, které ruský průmysl dodával indickému námořnictvu za posledních 25 let," uvedl Prakash. "Vše navzdory skutečnosti, že vývoj MiG-29K byl zcela financován indickým námořnictvem."

Dodejme, že MiG-29K poprvé vzlétl v roce 1988 ale Sovětský svaz a následně Rusko nemělo finance (nebo nechtělo investovat) do dokončení vývoje. Indie tak pomohla dokončit vývoj letounu finanční injekcí v řádu několika stovek milionů dolarů.

"Vady konstrukce motoru by měly být napraveny s nejvyšší naléhavostí na náklady Rusů," řekl Prakash. "Ale každý oligarcha, který ovládá ruský vojensko-průmyslový komplex, je příliš nestoudný, a to ze dvou důvodů: a) vědí, že Indie nemá na výběr a b) jsou přesvědčeni, že indičtí politici se nikdy neobrátí proti nim. "


Start MiGu-29K ze skokanského můstku

Zpráva CAG má ale i své odpůrce. Bývalý komodor a nyní nezávislý indický obraný analytik Sujeet Samaddar uvedl: "Jsem si jistý, že auditoři nemají žádnou zkušenost nebo odbornou schopnost komentovat technické otázky moderního státu - jen uvádějí čísla a procenta." Samaddar podrobně zprávu CAG nekomentoval, ale uvedl, že MiG-29K zůstane dále hlavním stíhačem indického námořnictva.

Nicméně kritika indických MiGů-29K pokračuje neustále. Web Defense News přinesl zprávu, podle které vlivem tvrdého přistání MiGy-29K díky nízké robustnosti často utrpí poškození.

“Chceme, aby letouny MiG-29K byly robustní pro provádění operací, protože přistání na palubě letadlové lodi je velmi tvrdé a stíhací letoun potřebuje častou údržbu," řekl Defense News nejmenovaný indický důstojník námořnictva. "V důsledku přistání na palubě se často objevují strukturální vady."

"Po každém přistání na letadlové lodi součásti letadla prasknou, přeruší se nebo přestanou fungovat. Letoun pak jde do dílny kvůli opravě/výměně součástí, které musí často pocházet z Ruska," řekl Prakash.

Problém pro indické námořnictvo je, že je tak zcela závislé na dodávkách náhradních dílů z Ruska, které navíc musí platit, protože nemá s firmou MiG smlouvu o servisu a údržbě. "Pravdou je, že indické námořnictvo prakticky financovalo vývoj tohoto letadla a pokud by Rusové měli nějakou etiku, zajistili by, že každý nedostatek se opraví bez nákladů,” uvedl Prakash.


Přistání MiGu-29K

Je také otázkou, jak dalece stejnými problémy trpí stroje MiG-29KR/MiG-29KUBR- tedy verze operující na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Ruské noviny Vhled píšou: “Varianta pro ruské námořnictvo (MiG-29KR - pozn. red.) je upravenou verzí stroje, určenou pro Indii. S ruským letadlem nejsou hlášeny problémy, ale dá se předpokládat, že podobným nedostatkům v konstrukci čelí i ruská verze MiG-29KR. Ruské námořnictvo očekává, že flotila palubních letadel bude tvořena výhradně MiGy-29KR/KUBR.”

V lednu 2017 pak IHS Janes přineslo zprávu, podle které indické námořnictvo plánuje nakoupit 57 nových letadel pro své budoucí letadlové lodě, INS Vikran (systém STOBAR) a budoucí INS Vishal (COTOBAR).

Na indickou výzvu kromě Rusů s nabídkou dalších MiGů-29K reagovala firma Boeing s F/A-18E/F Super Hornet, Francie s námořní stíhačkou Rafale M a Švédsko s námořní verzí stíhačky Gripen Martime. Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet a Rafale M nikdy na lodi se skokanským můstkem neoperovaly - indické námořnictvo však tyto výrobce pozvalo, aby prokázali, že jejich letadla mohou z letadlových lodí se skokanským můstkem skutečně operovat.

Dodejme, že v případě F/A-18E/F by to neměl být problém, protože americké námořnictvo v 80. letech provádělo úspěšné testování F/A-18 a skokanského můstku - ten ale neměl být umístěn na letadlové lodi, ale na malých předsunutých letištích.

Také navrhovaná stíhačka Gripen Martime pode výrobce dokáže operovat jak z lodí se skokanským můstkem, tak i z lodí s katapultem (COTOBAR).

Zdroj: BMPDNews AderDefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indický MiG-29K přistává na letadlové lodi Vikramaditya

Před pár týdny do svého domovského přístavu připlula indická letadlová loď INS Vikramaditya. Další ...

Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii

Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi ...

Nejnovější americké stíhačky F-16 Block 70 pro Indii?

Americká firma Lockheed Martin a indická firma Tata Advanced Systems podepsaly dohodu o spolupráci ...

Indicko-čínský konflikt v Himalájích: začátek geopolitického nepřátelství?

Na konci června se v Himalájích rozhořel hraniční spor, jehož předmětem je oblast Doklamské náhorní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • raziel87
    21:04 15.08.2017

    2 Luky a Rošťák

    jo chlapi, však jo. Ty 21 jo. Napsal jsem cituji: "Nikdy sem neviděl video nebo četl informaci, že by sovětský, proudový stíhač s váhou 10 tun+ startoval z improvizované travnaté plochy. Určitě to bylo v případě vypuknutí konfliktu v zámyslu, ale necvičilo se to, bylo to příliš rizikové"

    Měl jsem napsat "standardně necvičilo" a těch 10tun+ napsat tučně. Fishbed byla lehká frontová stíhačka - při vypuknutí konfliktu by vzlétal v ostré stíhací konfiguraci s vahou nepřesahující 7,5 tun.

  • Rošťák
    17:08 13.08.2017

    raziel87:
    U nás 100% startovaly 21 z pomocného travnatého pásu - Třeba na cvičení Štít 84 kdy v Žatci zvedali 2 pluky nahoru
    - Video je na YT ale přímí záběr na vzlétající mašiny z trávy jsem neviděl

  • Clanek
    22:34 08.08.2017

    Neveslo tolik a cena nejspis taky nebude na strane Su-33, nebo?

  • flanker.jirka
    18:08 08.08.2017

    Chybí zkušenosti s konstrukcí námořních strojů, nic víc, měli by si místo necek postavit pořádnou letadlovku.
    Trochu se divím, že jako alternativa nepřipadá žádná verze Sučka, SU 33 nebyly nejhorší a s novou výbavou by to stálo za hřích. Jen by se jich tam nevešlo tolik.

  • Jan Grohmann
    17:40 08.08.2017

    Tak zde vyjádření ruské strany: https://life.ru/t/%D0%BD%D0%B0...

    Jak se dalo čekat, MiG upozornil na špatnou indickou kulturu v údržbě letadel a také na to, že Indům nic jiného, než nakoupit nové MiGy-29K, nezbývá.

  • stirling
    14:56 08.08.2017

    Jsem zvědav co dokáže f18/rafale na takové letadlové lodi, tedy hlavně s jakou váhou se dokáže dostat do vzduchu. Snad se něco dozvíme.
    Ohledně provozu 29 na letadlové lodi tak si myslím, že s tím mají největší zkušenost právě indové, rusové to asi moc netrénují viz fiasko u Sýrie.
    Video s mig21 pěkné, ale je vidět, že je ideální počasí a ty letadla nenesou vůbec nic, navíc i prázdný mig29 má tuším skoro dvojnásobnou hmotnost než 21.

  • alea206
    14:01 08.08.2017

    Tady je potřeba si uvědomit několik věcí:

    1) Původní Mig-29 byl koncipovanej jako "frontový stíhač krátké životnosti" a i když dokáže startovat i z "pole přejetého parním válcem" tak se ale bavíme o úplně jiném druhu mechanického namáhání než je při již zmíněném "kontrolovaném pádu na letadlovou loď", i přistávací plochy jsou na lodi násobně kratší než na zmíněném poli.

    2) Z "Pozemního" letadla "námořní" neuděláte tím, že nějaké příčky zesílíte o 100% například celý podvozek by bylo udělat komplet znovu a vzhledem k tomu jak bolestivou cestou se Kčko rodilo, tak neočekávám úplně nejhladší řešení.

    3) Rusko je vůči Indii v ideální pozici s Indy vyjebávat a odírat je o peníze v maximální možné míře. Naprosto chápu že to dělají a nechávají si platit úplně za všechno.

    4) Fakt, že indové nejsou úplně nejpečlivější národ je neoddiskutovatelný a věřím tomu, že servis Kček vypadá všelijak.

    5) Obě země jsou proslulé korupcí, takže celý obchod mohl vypadat všelijak.

    Kolem a kolem se bavíme o letadle / rodině letadel, která se úplně neprodává jako housky na krámě. A to má většinou svůj důvod.
    A ve stejný moment se bavíme o státu, který je všechno jen ne pečliví jako němci a naprosto bez korupce.

    A jedna do diskuse, dokážete někdo odhadnout jak moc ovlivňuje korozi teplota okolního vzduchu?

  • raziel87
    13:50 08.08.2017

    2 Luky

    díky, to jsem nevěděl

  • Luky
    13:48 08.08.2017

    @raziel
    jak jeden čas vycházely vzpomínkový knížky pilotů od různých letek a posádek, tak jsem je kupoval a přečetl...psalo se tam o operacích z trávy i na nadzvuku..
    video od Maďarů:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • PavolR
    13:42 08.08.2017

    raziel87:
    Jeľcinovi možno vyčítať kadečo, počnúc jeho úlohou pri rozpade ZSSR (za čo však má u mňa obrovské plus), ale že Ruská federácia vôbec existuje, je jeho dielo, ktoré sa pred nástupom Putina rozhodne nerozkladalo. Akurát k nej bolo dodatočne pripojené Čečensko (podľa mňa skôr na škodu, než na osoh, ale to nech ukáže čas) a aj Tatarstan dostal "ponuku, aká sa neodmieta". Toť vsjo. Vlastne nie tak celkom ... ešte začali stúpať ceny ropy. ;-)
    Platí to rovnako aj opačne: Putina možno chváliť za kadečo, počnúc tým, že ukončil čečenskú vojnu v podstate podľa ruských predstáv (čo však ja považujem skôr za chybu), ale že by mal akýkoľvek podiel na tom, že sa Rusko nerozložilo - tak to nie.
    To je iba taký prostriedok symbolického teroru: "Ak by nebolo Putina tak ..." doplňte si každý, čo chce. Keby na tom však bola iba štipka pravdy, tak by Rusko iba lietalo v zakonzervovanom prúsere, pretože prinajmenšom z jeho fyzickej podstaty vyplýva, že Putina raz nebude.

    Každopádne to bol veľmi dobrý postreh do diskusie, že na staršie pozemné varianty si Indovia takto nesťažujú.

  • raziel87
    12:57 08.08.2017

    2 tctx

    máš pravdu, sám to nemám rád. Jak sem napsal Viggen, tak sem rázem připsal bezmyšlenkovitě i druhé g Gripenu.

    2 Luky

    jak naznačil Shania - původní Fulcrum 9.12 byl dimenzovanej v podstatě pro jeden bojovej vzlet. Příliš se nepočítalo s tím, že by se měl kam vrátit. Životnost draku byla poměrně nízká. Nechci hledat, ale určitě pod 1 500h. Až s pozdějšími verzemi 9.13+ narůstala životnost draku na deklarovaných 2 000, 4 500 hodin. Kriteria však platila pro provoz z pozemních letišť.

    S tou nezpevněnou plochou jsem se špatně vyjádřil - ano myslím improvizované VPD v podobě dálničních úseků a rovných silnic I třídy. Nikdy sem neviděl video nebo četl informaci, že by sovětský, proudový stíhač s váhou 10 tun+ startoval z improvizované travnaté plochy. Určitě to bylo v případě vypuknutí konfliktu v zámyslu, ale necvičilo se to, bylo to příliš rizikové. Přesně jak si napsal, tam by to bez větších obtíží zvládl jen ten Frogfoot, SEPECAT Jaguar, A-10, Albatros a pár dalších. Indům je Fulcrum velmi dobře známý, s tím letadlem (byť v pozemní modifikaci) létají asi od roku 1985-1988. Chyba je tedy zákonitě i v dodávkách exportní techniky. U rusů je dobře známé, že vyvíjená a prodávaná techika z let 90. a začátku 21. století stojí za vyliž kočku. Ten marast po rozpadu SSSR a nástup Jelzina zapříčinil, že se Rusko (nebejt Vladimíra Putina) málem rozložilo zevnitř

  • stronger.p
    12:00 08.08.2017

    @Clanek : pokud je pravda

    Tohle Vaše slovní spojení vystihuje celou podstatu tohoto "příběhu" na obě strany, a slovo POKUD bych velmi zvýraznil.

  • Luky
    11:40 08.08.2017

    raziel87
    docela bych rozlišoval "improvizovaná" plocha a "nezpevněná" plocha

    Ano, celá řada letadel cvičila na improvizovaných letištích/dálnicích, ale to jsou slušně zpevněné plochy.
    Stroje ČSLA například jen párkrát cvičili na dálnicích, ale běžně na záložních menších letištích, na které se měly rozptýlit. V rámci těchto cvičení občas docházelo i k provozu z travnatých drah (jasně,taky je to pevnější než zoraný pole).
    Rád se nechám poučit, ale ze západních proudových letadel bych na takový provoz tipoval A-10, Jaguar a Harriera. Na východě to uměly naše L-39, Su-25, MiG-21, 29......23MF měl výtokovku nízko, že tavil i asfalt a musel se provozovat na betonu, ML už měl vyšší řiť, podvozek ale asi nic moc na trávu, i když lepší rychlosti...spíš ale ne.

    Že se 29kám v A verzi prý lámaly směrovky v prodloužení a ten drak nebyl úplně dobře dimenzovaný na druh pilotáže, ke které letadlo svádělo...se psalo celkem dost. Co podvozky nevím, ale jinak to letadlo má kola jak traktor...

  • tctx
    10:49 08.08.2017

    Proboha přestaňte psát to Grippen, s chřipkou to nemá nic společného...

    Je to Gripen.

  • Clanek
    10:41 08.08.2017

    Rusove vynikaji v kdecem, ale chirurgicka presnost ve vyrobe i tech nejchoulostivejsich casti to neni. Nevynikaji ani zkusenostma z provozu letadlovych lodi. Tak nechapu ten automatismus nekterych diskuteru vse co reportuji indove hazet na ne, na zanedbany servis atd. zvlast pokud je pravda ze 46 z 65 sad motoru muselo byt stazeno kvuli vyrobnim chybam, tezko vyrobni chybu hazet na inda.
    Nic neni tak horke jak se uvari a jiste si zde pokusi prihrat polivcicku kdejaka zainteresovana skupina, ale i skrze problemy Ruska dodat kvalitne postavene letadla treba Alziru nejde nad celym v clanku zminenym problemem jen tak mavnou rukou a tvarit se, ze jde jen o kampan (americanu, evropanu, martanu...).

    @iceman
    Diky za zajimave video.

  • Shania
    10:01 08.08.2017

    Další věc je, že 100-150 testovacích vzletů a přistaní je nic...

    Např F/A-18 E/F jsou stavěné na 6,000 letových hodin,
    2,250 startů a přistaní na CV (Cat/Traps) a 15,750 přistaní.

    A některé starší SH jsou už na této hranici.

    SLAP jim má prodloužit životnost na 12,000 hodin, 3,500 Cat/Traps a 22,500 přistaní.

    Mig určitě 150 přistání vydrží, ale nejspíš se problémy začnou projevovat o dost dřív než by měli.

    Taky nezapomeňte že původní 29 byla spotřebak s velmi omezenou životností, která pak prošla řadou změn a zesílení konstrukce jen pro prosloužení životnosti pozemní verze...

  • stronger.p
    09:55 08.08.2017

    @StandaBlabol, Iceman8241, raziel87

    Samozřejmě uznávám, že konverze pozemního letadla na námořní není "šťastné" řešení a obráceně je to bez problémů. Ale také chápu tohle řešení, které tehdy mohlo vyhovovat a dnes už ne.
    Zas na druhou stranu, pokud konstruktér ví o nevýhodách této konverze, zcela jistě je zohlední servisním plánu. Pokud jej indická strana z nějakých důvodů nedodrží, může dojít k závažným deformacím na draku. Je to jak u např.přední nápravy auta, zanedbej výměnu ramene s vymláceným čepem a silentbloky na jedné straně a dos*re se celá náprava včetně horního uložení tlumičů v kastli.

    Prostě z článku jsem se nedozvěděl nic o tom, jestli se trhá uložení háku, boří šachty podvozku, deformuje uložení křídel k trupu, lámou nohy podvozku, praskají hydraulické rozvody, hnije elektroinstalace..... prostě žádná konkrétní závada a po kolika přistáních začala nastávat a zda byl indickou stranou dodržován stanovený servis.
    Ruská strana k tomu také může přistupovat style "vy nám taky vyližte...", ale to by si zas trochu nadělali do vlastního hnízda při dalších kontraktech, které potřebují, ale k tomu nemám dost informací na posouzení a jen spekuluji...
    A že mohou být v celé této "kauze" jiné zájmy je možné, stačí si vzpomenout na pár příkladů od nás, o nebezpečnosti L-159 pro piloty z "úst" politka nebo dolétání našich MiGů-23 do šrotu s extrémními prasklinami na lopatkách turbín, sezením našeho politika v kabině F/A-18...

  • StandaBlabol
    08:33 08.08.2017
    Oblíbený příspěvek

    No tak poslední 4 články o Rusku byly o exportních úspěších tanku T-90, novinkách na letecké přehlídce MAKS, vývoji nových jaderných střel a zájmu Turecka o S-400. Ale stačí jeden kritický článek a "je fakt, že zde probíhá jasná snaha pošpinit vše co je ruské". Lidská blbost je nekonečná...

    Stížnosti na Mig-29 a jeho verze se objevují opakovaně a jeho export (ani produkce pro ruská letectvo) se moc nedaří. Na rozdíl od letadel vyvíjených z Su-27. Co takhle připustit, že na té kritice asi něco bude???

  • GAVL
    07:53 08.08.2017

    Takže je to asi jasné. Pro indické piloty je zřejmě o život létat s čímkoli. Kinematografie obvykle odráží podstatu člověka. Tak jako nám se obvykle líbí filmy kde je autorem scénáře Jan Svěrák, tak Indům se líbí Bollywood.
     
    Druhá stránka tohoto článku je fakt, že zde probíhá jasná snaha pošpinit vše co je ruské. Především proto , že se Rusům velmi daří jejich letecká kampaň v Sýrii.
     
    Zaplaťe nám a budeme špinit Američany. Admin

  • Iceman8241
    07:45 08.08.2017

    Před lety jsem na YT narazil na toto zpomalené video přistávajícího MiG-29K a ty brikule, které tam dělá podvozek po kontaktu z palubou, by mě jako pilota rozhodně v klidu nenechaly.

    https://youtu.be/0iqqBD-DlwU...

    Ano, MiG-29 dokáže vzlétnout a přistát na neupravené a nezpevněné ploše. Otázkou je, jak je to s výdrží konstrukce v případě, kdy se sestupová rovina při přistání blíží spíše kontrolovanému pádu a následnému prudkému zabrždění pomocí přistávacího háku. Na tyto síly musí být drak letounu, podvozek a všechny systémy navrženy a zkonstruovány od samého počátku.

  • KóĎA
    06:50 08.08.2017

    Jinak tak před šesti, sedmi lety proběhl médii článek na téma "indičtí piloti se bojí létat na SU-30MKI". Prý je to životu nebezpečné...

  • raziel87
    22:44 07.08.2017

    nebýt problémů s nasátím nečistot do motoru, tak může na nezpevněné ploše přistát i Hornet, Falcon, Viggen, Grippen atd atd. těch letadel, které by to ve vynucených podmínkách zvládly je poměrně dost......ale zdaleka ne každá konstrukce vydrží třískání o letovou palubu

  • raziel87
    22:38 07.08.2017

    2 stronger.p a givicz

    jo, tohle je jeden z obecně známejch faktů a jedno z hlavních kriterií při vývoji pozemní verze, ale čtěte co píšu. Píšu o námořnim derivátu K/KR/KUBR atd. To letadlo bylo problémové už v době vývoje, roky marastu let 90. ničemu nepřidaly a o problémech s verzí pro Indy (9.41) se píše od roku 2015 - z části zaviněné mentalitou indů, z části dodávkou letadla, které se příliš nepovedlo ani ve verzi pro domácí námořnictvo

  • Calhoun
    21:59 07.08.2017
    Oblíbený příspěvek

    Jen pro zajimavost - ruslet.webnode.cz uvadi o letovych zkouskach ze:
    "...Do tohoto data letouny MiG-29K (modrá 941) a MiG-29KUB (černá 204) uskutečnily celkem 41 vzletů a přistání na palubě INS Vikramaditya..."

    a pak: "...V rámci této závěrečné fáze palubních zkoušek si přitom ty samé letouny, MiGu-29K (modrá 941) a MiG-29KUB (černá 204), na své konto připsaly dalších 57 letů a dalších 47 vzletů a přistání na palubě INS Vikramaditya..."

    Podle clanku pan Arun Prakash ale tvrdi ze: "...Po každém přistání na letadlové lodi součásti letadla prasknou, přeruší se nebo přestanou fungovat..."

    Tak bud MIG dodal uplne jina letadla nez ty na kterych se projekt testoval a nebo bude neco moc spatne co se udrzby a servisu tyce.

  • Calhoun
    20:42 07.08.2017

    Po tom co predvedl MIG s Alzirskymi SMT nepochybuju ze ty letadla budou kvalitou vyroby v lepsim pripade prumer. O servisnim zazemi si nedelam iluze, kdyby zitra vysel clanek ze indove delali servis tak ze lichy tyden sundali olitany dily z letadla 1 a namontovali je na letadlo 2 a sudy tyden naopak tak tomu bez problemu verim. Ale jinak viz. stronger.p - z toho smrdi nejaka levarna. To si nikdo ty letadla neproveril nez je prevzal? Nikdo se nezajimal o vysledky zkousek ktere nutne musely probihat behem vyvoje? To proste indove nalili stovky mio USD do neceho o cem vubec netusili jake ma provozni vlastnosti? Tohle opravdu vypada na medialni kampan vedenou za ucelem vyslapani cesticky pro konkurenci...

    PS ve clanku se pise "...protože nemá s firmou MiG smlouvu o servisu a údržbě..." sakra to jsou indove opravdu schopni udelat neco takovyho? Nakoupit hi-tech hracky na ktere jsem si schopen vyrobit maximalne tak kolo k podvozku a potah na sedacku a nekryt si provoz dostatecne nastavenou servisni smlouvou?

  • KóĎA
    20:40 07.08.2017

    V posledni ATM je zajimavy clanek o indickem tanku Arjun (nemecko/izaelske know how s prispevkem indicke invence). Neco vypovida o urovni technickeho zazemi indicke armady.

    Ze zdroju v indicke armady uz prislo tolik rozdilnych informaci, ze to beru s velkym odstupem.

  • PavolR
    20:23 07.08.2017

    givicz:
    Napadla ma taká vec, či sa tu neporovnáva niečo, čo sa postavilo ešte za ZSSR s niečim, čo sa postavilo už po jeho rozpade - hoci by to mali byť konštrukčne rovnaké stroje, vieme my aké boli použité materiály?
    Narážam na to ako dobre funguje napr. postarší Bajkonur v porovnaní so zatiaľ nie práve najšťastnejším Vostočnyjom.

  • dusan
    20:08 07.08.2017

    givicz, stronger.p

    Z mojich skúseností to vidím tak, že dodávateľ buď sa problémy snaží riešiť .. alebo "dokazuje", že objednávateľ "robí všetko zle" ... údržbu, prevádzku ... a teda on nemusí riešiť nič ....

    Určite súhlasím, že minimálne časť viny je na indickej strane ... tie problémy nemohli "vyskočiť" len tak a je otázka ako prebiehalo preberanie techniky, zaškolovanie a zabezpečenie dodávok náhradných dielov. Ale práve servis je najčastejšou slabinou ruskej techniky .... a tak si myslím, že je vina za stav bojaschopnosti MiG-ov si delia obe strany ..... už asi nik nezistí kto viac ... každý si bude obhajovať svoje.

  • Marw
    20:07 07.08.2017

    givicz: Vzhladom na to ako dopadla dodavka Mig-29 SMT do Alzirska je to naopak celkom uveritelne...

  • givicz
    19:54 07.08.2017

    stronger.p přesně tohle jsem chtěl napsat .. ruská technika má pověst velmi odolných strojů, kdy u ruských letadel je známo, že startují i z travnatého pole protože mají oproti západním analogům velmi velmi robustní podvozek, stejně tak ruská technika v Sýrii ukazuje, že bez problému funguje i v nepředstavitelných podmínkách ... takže spíše než k názoru indického Nejvyššího kontrolního a auditorského úřadu bych se přiklonil spíše k názoru bývalého indického komodora ...

  • stronger.p
    19:47 07.08.2017
    Oblíbený příspěvek

    V dnešní době "angažovaní" novináři a analytici mají potřebu i maličkosti extrémně zveličovat a a drží se sloganu, čím déle se h@vno maže, tím déle smrdí.... a také tam mohou být i "jiné" zájmy. Nechci tady posuzovat od klávesnice kvalitu ruské výroby indických MiG-29K, která bude obvyklá sovětské-ruské letecké technice, ale spíš se domnívám, že někdo z indické strany má (nebo chce) dostat řádně namazáno za nový kontrakt.
    Nikde jsem se nedočetl, které součásti jim praskají nebo která část draku se záchytem lana a následný zabrzděním stroje zničí. Předpokládal bych uložení háku, ale .....
    MiG-29 měl mít možnost startovat z nezpevněných - neupravených ploch, tak že mi přijde nepravděpodobné, že by se jim lámal podvozek. Také je otázkou, jestli nebyla zanedbána pravidelná údržba - výměna extrémně namáhaných dílů, která je zcela jistě nastavena na menší letový nálet než je obvyklé u pozemních verzí.

  • alexa123
    19:13 07.08.2017

    alexa123
    Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na mieste Indov ho práve z tohto dôvodu vylúčim.

    Vzhľadom na to, že Indovia si už objednali klasickú pozemnú verziu Rafael-u, na mieste Dassault-u zariskujem a vrazím XX miliónov USD (€) do úpravy dnešnej klasickej námornej verzie Rafael-u M a upravím ju do "skokanskej verize" podľa predstav Indov.

  • alexa123
    18:59 07.08.2017

    Čo sa týka Sea Grippenu, osobne mu fandím. Ale je to iba "papierový drak" na výkresoch a vizualizáciach. Saab s lietadlami tejto kategórie nemá žiadne skúsenosti. Na mieste Indov ho práve z tohto dôvodu vylúčim.

  • dusan
    18:41 07.08.2017

    Myslím, že sa uzavrela diskusia na tému spoľahlivosti MiG-ov 29 z predchádzajúcich článkov ..... je evidentné, že problém je .. a je vážny.

  • liberal shark
    17:38 07.08.2017

    Vubec mne to neprekvapuje. Takhle Rusove zachazi se vsemi svymi zakazniky :-((.

  • Jakub2
    17:37 07.08.2017

    Ad konec - Indové vždy požadují transfer technologií. SH kvůli tomu a ceně vypadává ze hry, Rafale je taky drahé éro (což Indové dávno ví), SeaGrippen má jen jeden motor (námořní stíhačky mají vždy 2).

    Vidím to tak, že Indové zůstanou u 29-tky a budou doufat, že se kvalita dílů zvedne.

  • Shania
    16:29 07.08.2017

    OT: USMC Concept of Operations MOC July 2017

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    16:12 07.08.2017

    kdy vlastně byly ty Migy prohlášeny za operačně způsobilé? vždyť je to pár let - tuším někdy v roce 2013, 2014? pár let provozu a je z toho šrot......

    Původní "K" (9.31) pro ruské námořní letectvo je na tom však bohužel podobně. Ani po 30 letech provozu ten derivát Fulcrumu nebyli schopni doladit

  • Argonaut.CZ
    16:00 07.08.2017

    Byť fanda ruské techniky, tohle chování nedovedu pochopit.