Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Foto: Potenciál stíhačky F-15 Eagle ještě není zdaleka vyčerpán. / Boeing
Potenciál stíhačky F-15 Eagle ještě není zdaleka vyčerpán. / Boeing

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést až 16 střel vzduch-vzduch středního doletu AIM-120 AMRAAM. Firma Boeing doufá, že nové schopnosti zatraktivní letadla F-15 v očích amerického letectva, zahraničních provozovatelů i potenciálních nových zákazníků.  

Boeing je výrobcem dvou světoznámých stíhacích letadel - F/A-18 Hornet a F-15 Eagle. Oba typy letadel však firma Boeing přestane v dalších letech vyrábět. Poslední F/A-18 Hornet sjede z výrobní linky příští rok a F-15 Eagle na konci tohoto desetiletí.

Výrobu F-15 Eagle "na poslední chvíli" zachránila masivní objednávka 84 víceúčelových stíhacích letadel F-15SA pro Saudskou Arabii. F-15SA je vybavená vylepšeným motorem, nejmodernější avioniku nebo radarem.

V současné době je úspěch F/A-18 a F-15 na dalších trzích nejistý. Po konci výroby F/A-18 a F-15 tak Spojené státy budou vyrábět jediný typ letadla - F-35 Lightning II.

Boeing se snaží svá letadla zatraktivnit různými modifikacemi a udržet tak výrobní linku v provozu. V případě F/A-18 Hornet Boeing představil například stealth kontejner na rakety vzduch-vzduch, který významně snižuje radarovou stopu letadla.

V roce 2009 Boeing představil koncept F-15SE Silent Eagle. Původní konstrukce F-15 získala některé prvky snižující radarovou stopu. Kromě úprav draku F-15SE dokáže pojmout až čtyři střely vzduch-vzduch do vnitřních zbraňových šachet. Prozatím se ale kupec pro "Kradmého orla" nenašel.

F-15 EagleF-15 Eagle s 16 střelami vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM. / Boeing

Možné zákazníky snad zaujme nový koncept "leteckého křižníku" F-15 Eagle, označovaný jako F-15 Advanced Eagle. Díky přidání záchytných bodů pro podvěšenou výzbroj dokáže představený F-15 unést až 16 protiletadlových střel středního dosahu, jako je např. AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile). Taková masivní výzbroj otevírá nové možnosti v taktice leteckých soubojů.

Střely lze umístit v párech na čtyři závěsné body pod trup (komforní nádrže na palivo) nebo po čtveřicích na nové křížové pylony (s křížovými pylony počítá i verze F-15SA) pod křídla. Alternativně je místo pro pár raket AMRRAM také na druhém závěsném křídle uprostřed křídla. Jako nosič 16 střel AMRAAM lze upravit i stávající letadla F-15.

V současné době americké letectvo USAF (US Air Force) provozuje 193 letadel F-15C/D Eagle a 219 letadel F-15E Strike Eagle . Všechny stroje zůstanou ve službě minimálně příští desetiletí a projdou rozsáhlou modernizací. Letadla získají nový "skleněný" kokpit, nejnovější systémy elektronické boje nebo infračervný vyhledávací senzor typu IRST (Infra-Red Search and Track).

Stíhačka F-15 v mnohem překonává nastupující letadla F-35 Lightning II, ztrací však ve vlastnostech stealth. Jak připomíná blog Foxtrot Alpha, oba letouny však mohou efektivně spolupracovat.

F-15 Advanced Eagle se 16 střelami AIM-120D AMRAAM dokáže ničit cíle až na vzdálenost 180 km. Letoun může sloužit jako masivní nosič raket, zatímco kradmé letadla, jako F-35 nebo F-22, poletí jako předsunutá hlídka o několik desítek kilometrů napřed. Tím se dá také eliminovat omezená nosnost F-35 a F-22 nést protileteckou výzbroj.

Díky datové provázanosti mohou F-35 a F-22 předávat informace o cíli F-15 a dokonce převzít kontrolu nad střelami vzduch-vzduch z letadla F-15.

Zdroj: Foxtrot Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-15 Silent Eagle: Příležitost mezi generacemi

V nedávné době jsme se často věnovali zcela novým nebo chystaným stíhacím letounům 5. generace. ...

F-15 Silent Eagle pro Jižní Koreu

Soutěž na dodávku 60 nových stíhaček pro Jižní Koreu běží do finále. Z posledních tří finalistů ...

F-15E Strike Eagle bude vypouštět satelity

Americká vojenská agentura DARPA plánuje v rámci programu ALASA (Air Launched Assist Space Access ) ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • jj284b
    20:41 17.09.2015

    RiMr71: Phoenix bol aj tak pouzitelny len proti bombarderom na tu vzdialenost... AMRAAM-D je pouzitelny aj proti manevrujucim cielom.

  • KOLT
    16:59 17.09.2015

    A to si většina Amíků myslela, že jejich nepřítelem je Husajn :-)

  • RiMr71
    16:33 17.09.2015

    ...prostě to Obamovo zaříznutí F-22 je skutečně "betelný zářez" na Husejnově pažbě...

  • Shania
    12:11 17.09.2015

    Z toho posledniho videa
    https://www.dvidshub.net/video...

    39:00: stealt vs antistealt, jamming
    Zatim hned F35, F22 hi-lo mix

    Transkript posledni casti:

    Question:
    You know, we had the F-15, F-16 mix in the past, we envisioned an F-22, F-35 mix, where the F-22 would be the big daddy on air supremacy. But now with that, by having been truncated, and a fairly small fleet, we're going to be relying on the F-35 for air superiority as well. Would you talk about it's capabilities in that arena?

    ---

    Gen. Carlisle:
    So, I think this is not a news flash for anybody; we do not have enough F-22s, that's a fact of life. We didn't buy enough, we don't have enough. If you look at the way we're using them today, in the current fight we're in, when you look at what we'd do in a future, we flat don't have enough F-22s, that's a fact. But we have what we have, and they're doing incredible work, and what the airmen flying those things are doing is phenomenal.

    So the F-35 is, in again, it's in a developmental stage, it's still got some challenges, but I truly believe it's ahead of the F-22 at the same stage in its development, and I think the F-35's going to be a fantastic airplane. It is not a supercruisin', it's not a maneuverability airplane, that's not what it was designed for, it's a multirole airplane, that has an incredibly comprehensive, powerful, integrated avionics and sensor suite. It has incredible electronic warfare in both the ECM and ECCM capability, so I think in the future, I do believe, that there's still going to be still that high-low mix.

    You're going to need the Raptors to be able do some of those things against a high-end fight, to take some things down, to allow the rest of the force, which will include leading-edge F-35s, to penetrate denied airspace. So you're still going to have to do that, and we're going to do that with 180 or so F-22s we have.

    But the F-35, you know, I know there was a lot of press about the F-16 vs F-35, you know that's not what the airplane was designed to do. It's designed to do that incredible multirole capability, with the sensor suite, and the integration, and the SA it provide the pilot, it's electronic warfare piece of that; it's all those things that make it the airplane that it is. They're going to be used in a role, and F-35, against any 4th generation airplane, probably other than a close-end maneuvering fight, is going to do exceedingly well. It's capability to detect adversaries when they don't even know it's there, its weapons capability and how it's loaded out, depending on what that looks like, it's going to be a great airplane and do great work. But it's going to be a combination of F-22s and F-35s in the fleet.

  • Shania
    11:56 17.09.2015

    USAF melo konferenci, velmi zajimavá videa.
    V prvnim Chief of Staff of the Air Force Gen. Mark Welsh zodpoví mýty jako USAF nema rado CAS, F16vsF35 a dokonce se opre do blogeru:)
    33:30 az 44:30
    https://www.dvidshub.net/video...

    Tady je text:
    http://www.nationaldefensemaga...

    A tady další o budoucich technologiich, cyberwarfare, laserech atd.

    https://www.dvidshub.net/video...

  • Shania
    11:50 17.09.2015

    RiMr71: tezsi rakety jsou pro US asi mimo hru, maximalně specializované zbraně pro ničení balistických cílu jako modifikovaný patriot na F15.

    Priorita ted je nex gen rakety které maximalizují nesený pocet strel v internich pumovnicich.

  • pet.rok
    11:22 17.09.2015

    RiMr71: AIM-120D bude zrejme nahradou.

  • RiMr71
    11:12 17.09.2015

    ...umí vůbec v USA ještě někdo nosit Phoenixe? Nebo to opravdu definitivně padlo s F-14?
    Mají USA raketu s podobnými výkony, jako měla AIM-54?

  • CerVus
    15:57 16.09.2015

    F-15SE- 100mil usd
    Typhoon - 100 mil eur

  • Rase
    15:01 16.09.2015

    Zajmalo by mě porovnání cen nadupané F-15SE oproti moderním strojům jako je Rafale nebo Typhoon. Mám pocit že jsou tyhle modernizace sice pěkné, ale cenově dost mimo finanční možnosti

  • Shania
    14:03 16.09.2015

    CerVus: silet eagle je pouze koncept a nejspis nikdy nevznikne. Vyvoj by zabral par let + to musi nekdo zafinancovat.

  • CerVus
    12:35 16.09.2015

    Kdyby dovedli upravit Silent Eagle aby mohl nést více radarem pohlcujících kontajnerů, tak by to bylo ještě zajímavnější.

  • KOLT
    09:40 16.09.2015

    pro Shania: Jestli ho za to platí Boeing, tak si s odpuštěním se*ou do vlastního hnízda. Vždyť krom jiného hudrá na F-15, zvláště v novějších variantách. A jeho žvanění proti pokročilé avionice ap. se hodí na všechno, co Boeing produkuje – snaží se F-15 i F/A-18 zachránit právě pomocí nových "junků" :-)

  • Shania
    23:42 15.09.2015

    KOLT: je mozne, ze ty roky ve spolecnosti stihaci mafie na nem zanechali stopy a jeho pohled na letectvo zustal v 70 letech. Ale to by asi chtelo dost tvrdou palici, kdyz se znovu a znovu ukazuje, ze to co tak nenavidi funguje (pokrocila avionika, viceucelova letadla).

    Nebo ho za to nekdo plati (Boeing).

  • KOLT
    22:57 15.09.2015

    :-))

    Mmchd, docela by mě zajímalo, jestli tomu, co říká, P.S. skutečně věří. Nebo jestli mu někdo nasypal do kapsy. Nechci ho nijak obviňovat. Jen mám prostě pocit, že člověk s jeho vhledem do problematiky, který jistě není malý, musí být hodně omezený, aby dokázal říkat takové věci, jako on. A prostě by mě zajímalo, zda to omezení je od přírody nebo od konta.

  • Shania
    20:18 15.09.2015

    Pro pobavení: parodie na jisty pořad kanadské TV o F 35 a hlavně o Pierre Spreyovi

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Atlan
    21:05 14.09.2015

    tak možná z těch modernizovaných F15tek udělají nakonec něco na způsob dronů kdy by ve finále byl zbytečný i pilot. Tak by jedna F-35 mohla mít letku robotických F15. Koncept je to dobrý a vyšlo by to i dobře finančně.

  • Arccos
    20:27 14.09.2015

    Nijak zvlášť oproti normálu. AMRAAM váží kolem 150kg, šestnáct jich bude i se závěsníky vážit ani ne tři tuny. Tedy míň, než celkem běžný náklad pum. S aerodynamickým odporem to bude podobné.
    Větší problém asi bude, že pod takto ověšený stroj není kam dát přídavné nádrže (a ty konformní to samy nevytrhnou).

  • Kozlus
    20:19 14.09.2015

    Jak takovej naklad zamava s doletem letadla?

  • Arccos
    19:57 14.09.2015

    Chytrý záměr, impersivní náklad.

    Doufám, že nevyvolám flame: Pro srovnání, Su-30/35 nosí standardně 12 střel, což mně teda přijde taky dost slušné.

  • KOLT
    19:46 14.09.2015

    pro RiMr71: Tuším 24, pokud se něco nedokupovalo, takže dva takovéhle nosiče střel.... :-)

    pro radek3057: Mno, nechci podceňovat F-15 (je to moje oblíbené éro), ale se 14 Gripeny by si přecijen jenom jedna neporadila, i kdyby těch AMRAAMů měla 160. Navíc Američani by spíš šli sestřelit rovnou ty CASA ;-)

  • RiMr71
    19:13 14.09.2015

    Hmmm. 16 Amraamů na jednom éru...
    Kolik že těchto raket má naše letectvo celkem?

  • radek3057
    18:00 14.09.2015

    Jedna tahle masírka vykostí celé naše letectvo a ještě mu dvě rakety zbudou na CASY kterými Zeman zahájí úlet do Ruska ...

  • dave22
    14:31 14.09.2015

    Ano presne tak. Na strankach NASA se da najit spousta zajimavych prototypu. Obzvlaste na F 16 se zkouselo vsechno mozny. F 16 a X 29 umely litat ocasem dopredu v dobe, kdy rusove si jeste tak mohli nechat zadat o SU 27. Jen nejak amici usousili, ze pro beznyho bojovyho pilota a nasazeni ve velkym se to jaksi neuplatni a je to zbytecne nakladny. Mozna se k tomu vraci u F22, ale pochybuju, ze je schopna takovejch opicaren ve vzduchu jako F16 AFTI nebo X 29

  • jj284b
    14:29 14.09.2015

    BarryGold: ano ma, no koncepcne riesene uplne inac, s odtienenymi tryskami. navyse s 2D vektorovanim bolo ratane uz v zakladnej konstrukcii stroja. Navyse, ukazalo sa ze vektorovanie v bojovych cviceniach ma vyznam len pocas VWR, a k tomu nedochadza zasa ktovie ako casto..

  • jj284b
    14:26 14.09.2015

    tie pylony so styroma zachytnymi bodmi sa urcite budu dat pouzit aj u inych strojov.. napr F22 by ich mohla pouzivat v non-stealth konfiguracii, co by jej davalo rovnaku kapacitu (16 striel)

  • BarryGold
    14:22 14.09.2015

    To jj284b: Nicméně F-22 vektorování má.

  • jj284b
    14:19 14.09.2015

    SeaWolf: F-15 mala vektorovanie tahu skor ako Su-27... vygoogli si F-15 Active... akurat ze sa zistilo, ze v bojovych podmienkach to nie je az taka vyhoda aby to stalo za to pouzivat to...

  • Shania
    13:56 14.09.2015

    SeaWolf: Pozadu nejsou, pouze to zavrhli jako nepotřebnou vlastnost. Experimenty v oblasti supermanevrovatelnosti prováděli amici už v 70 a 80 letech.

    Na letadlech jako X-31 a X-29, pak F15, F16 měli testovací stroje s vektorováním a dalšími prvky zvyšující obratnost.

    Výsledek? Investice do vektorizovaní tahu se nevyplatí.

  • SeaWolf
    13:15 14.09.2015

    Boeing potažmo Pratt & Whitney by měli zamakat na možnosti vektorování tahu motoru, kde jsou 20 let ve skluzu. Pokud by toto dokázali zabudovat do F-15 rozhodně se tento letoun stane ještě na dlouhá léta šlágrem.

    Stejně platí u F18 a jejich GE motorech .... atd.

  • Shania
    10:26 14.09.2015

    Takže tohle je v podstatě lepší varianta bomb trucku než by byla upravená B1.

    Uvidíme jestli LRBS dostane možnost nest AAM.

  • Pepos
    10:03 14.09.2015

    Osobne považujem lietadlo F-15 za jedno z najlepších lietadiel súčastnosti. Je k tomu aj dizajnovo fakt pekné.