Stealth F/A-18E/F Super Hornet

Advanced Super Hornet
Foto: Modernizovaný F/A-18E Super Hornet alias Advanced Super Hornet / Boeing

Vývoj nových letadel je časově a finančně náročnou záležitostí, což vidíme "v přímém přenosu" u stíhačky F-35 Lightning II. Jednou z možností, jak lze udržovat letecké síly moderní, je právě modernizace stávající techniky, čehož je zářným příkladem stíhačka F/A-18E/F Super Hornet alias Advanced Super Hornet.

Firmy Boeing a Northrop Grumman společně pracují na rozšíření bojových kapacit stíhaček F/A-18E/F Super Hornet. Modernizované "superhornety" nazývané též Advanced Super Hornet podstupují v současné době sérii leteckých testů.

Modernizace se týká především konformních palivových nádrží CFT (Conformal Fuel Tanks) a uzavřených zbraňových pouzdrech EWP (Enclosed Weapons Pod). Advanced Super Hornet díky tomu disponuje nejen větším doletem, ale i menší radarovou stopou.

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 litrů jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 km (celkový dolet 2826 km).

Advanced Super Hornet Foto: Advanced Super Hornet / Boeing

Inženýři si rovněž dali značnou práci s aerodynamickou čistotou CFT-nádrží. Do rychlosti Mach 0,6 je celkový aerodynamický odpor letadla dokonce menší a do Mach 0,84 odpovídá "čisté" verzi F/A-18E/F Super Hornet. Nádrže zvětšují aerodynamický odpor letadla až při těsně pod- a nadzvukových rychlostech.

Opravdovým technickým bonbonkem je vnější stealth zbraňové pouzdro EWP, které se umísťuje na zbraňový závěsník pod trup letounu. Zda se počítá i s umístění pod křídla, nám není známo.

Stealth pouzdro dokáže pojmout zbraňové systémy až do hmotnosti 1179 kilogramů. Uvnitř se nachází dostatek prostoru například pro dvě protiletadlové střely středního dosahu AIM-120 AMRAAM, dvě laserem naváděné bomby Paveway nebo až šest bomb malého průměru SDB.

Video: Advanced Super Hornet v akci / Boeing

Zbraně pod křídly bývají obvykle zdrojem velké radarové stopy letounu. Podle výsledku testů, vykazuje Super Hornet vybavený EWP pouzdrem až o 50 % nižší radarovou odrazivost než klasický Super Hornet se zbraněmi nacházejícími se pod křídly.

Pakliže projeví zákazníci zájem, jsou pro stíhačku Advanced Super Hornet k dispozici též modernizovaný kokpit s jediným velkým informačním displejem a infračervený průzkumný senzor IRIST (Infrared Search and Track) pod hranatým pouzdrem pod kabinou, jenž dokáže detekovat tepelné signály několik desítek kilometrů daleko.  

Výrobce motoru General Electrics pak ve spolupráci s firmou Boeing nabízí modernizované motory F414-GE-400, které se vyznačují až o 3 % menší spotřebou paliva při 20% nárůstu výkonu.

Tuto modernizaci financují z vlastních zdrojů firmy Boeing a Northrop Grumman. Uvedená vylepšení jsou volitelnou součástí modernizačního balíčku Advanced Super Hornet. Výrobci jsou přesvědčeni, že takto modernizovaný Super Hornet bude držet krok s ostatními letadly až do roku 2030.

Zdroj: Boeing, Defense Update, AIN Online

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno tisíce kusů, v desítkách verzí, které slouží v armádních letectvech po celém světě. I když je nyní ...

Pentagon plánuje modernizovat 300 strojů F-16

Program nového lehkého stíhače F-35 Lightning II se stále prodražuje a prodlužuje. Pentagon proto plánuje modernizovat a prodloužit životnost 300 strojům F-16 C/D, které mají překlenout období do ...

Nové obří displeje pro F/A-18 Super Hornet

Dobám analogových přístrojů v kokpitech stíhacích letadel již nadobro odzvonilo. Vypadá to však, že pomalu končí i koncept několika menších displejů a vývoj směřuje k jedinému zobrazovacímu modulu. ...

Konec programu stíhačky F-35 Lightning II?

Před pár dny uspořádal americký Pentagon neveřejné setkání zaměřené na možné důsledky krácení rozpočtu amerických ozbrojených sil. Z utajované schůzky však na veřejnost unikly dokumenty naznačující, ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • 2luky2
    16:17 04.09.2013

    Na tejto stranke su 4x AIM-120.... i keď to nie je original fotka
    http://snafu-solomon.blogspot.sk/2013/08/f-18-pod-carry-weapons-graphic.html

  • Jorlas
    14:26 02.09.2013

    2 střelyAIM-120 AMRAAM se mi zdájí hodně limitující.

  • kubo4747
    10:45 01.09.2013

    Európske štáty by radšej mali podľa mňa rozmýšlať nad stihačkami Typhoon prípadne Ruské Miggy a z viac účelových lietadiel nad Gripenmi alebo Suchojmi.

  • Raptor
    19:29 31.08.2013

    To snad ne,že by F-35 byla výkonnější jak F/A-18E/F SH. Rusku velmi pečlivě sledují vývoj F-35 ,a vypočetli sice zhruba, ale nebude až tak moc lišít letové výkonny F-35. Max.stoupavost 220-250 m/s, trvalá manévrovatelnost 17-21st/sekundu, okamžitá 24st/s.
    F/A-18SH manévrovatelnost trvalou 17-19st/sekundu, okamžitou kolem 40 st/sek, což mnohem lepší jak Rafale31st/sek, nebo SU-35-okamžitá 36 st/sekundu.
    Modernizovaný SH je kritizován stoupenci F-35 , že může v kontejneru mít jen
    2 PLŘS-stíhačka F35 má možnost umístit v trupu 4 PLŘS.

  • Bodie
    18:17 31.08.2013

    Neuvažovali i inženýři od Boeingu a NG o narovnání křídelních závěsníků? Super Hornet je má totiž vychýlené o několik stupňů mimo osu letadla a pravě konstrukce křídla společně se závěsníky a slabšími motory způsobovala, že dřívější verze F-18 E/F rychle ztrácely v utažených zatáčkách rychlost. Enclosed Weapons Pod je sice hezká věc, ale při klasickém dogfightu by byl nejspíš okamžitě odhozen. Jinak o Super Hornetu je výborný článek na Palba.cz

    http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=4174

  • Matesaax
    18:14 31.08.2013

    Je zajímavé,že evropské státy,které používají americké letouny o Horneta nejeví zájem,ale o předražený F-35 ano.Jistý zájem sice projevilo Dánsko,ale otázka je,zda se stejně nepřikloní k F-35.Je jasné,že F-35 je modernější a výkonnější letoun plný nových technologií,ale myslím,že země jako Norsko,Nizozemí či třeba Belgie takový letoun ani nepotřebují.