Narůstající operační zkušenosti s nasazením letounů C295M našich vzdušných sil

Narůstající operační zkušenosti s nasazením letounů C295M našich vzdušných sil
Nový český C295MW (2021) / MO ČR (Zvětšit)

Minulý týden jsme si v prémium článku představili trnitou cestu v zavádění transportních letounů Airbus C295M do výzbroje Vzdušných sil Armády České republiky (VzS AČR). Letoun vstoupil do služby VzS v roce 2009. Od té doby udělalo naše letectvo s letouny velký skok kupředu.

VzS AČR postupně s C295M přešlo od jednodušších úkolů v podobě transportu lidí nebo materiálu z jednoho letiště na druhé, přes trochu složitější a mediálně pokrývané transporty koní Převalského z ČR na spartánsky vybavená letiště v Mongolsku, přes dlouholeté nasazení na Sinajské poušti v rámci pozorovatelské mise MFO (Multinational Force and Observers), až po pravidelnou účast na specializovaných kurzech NATO pro transportní letectvo ETAP (European Tactical Airlift Programme) ve španělské Zaragoze.

Ministerstvo obrany České republiky nyní připravuje nákup výkonnějších středních dopravních letounů. Popravdě o nákupu středních letounů AČR uvažuje s různou intenzitou minimálně čtvrt století – na začátku tohoto tisíciletí se v rámci deblokace ruského dluhu vůči České republice dokonce zvažoval nákup Antonovů An-70.

Naše armáda měla obdržet v letech 2005 a 2006 tři An-70. V srpnu 2003 ale Rusko přiznalo těžkosti s dodávkou An-70 a nabídlo nám Il-76MF. Tento letoun však neodpovídal požadavkům AČR (zejména kvůli nižší výšce nákladového prostoru a vysokým provozním nákladům). Objednávka na An-70 byla proto zrušena a v rámci deblokace dluhu byly dodány vrtulníky Mi-171Š a Mi-35.


Nakládka koní Převalského do C295M (2012) byla a je stále závislá na lidské práci. Dodávka, která koně v přepravních boxech přivezla, je totiž moc vysoká a nemůže zacouvat přímo k nákladové rampě. Nepřítomnost moderního plošinového nakladače tzv. „k-loaderu“, tak vyžadovalo snést boxy až na povrch stojánky a pak koně v boxech vytlačit po improvizovaně prodloužené nájezdové rampě s válečky. Naštěstí jsou koně Převalského nižšího vzrůstu, tak se do C295M na výšku jen tak vešly v místě, kde je nejvyšší strop.

Světové události ale nelze předvídat a období klidu a stability jsou zpravidla výjimkou než pravidlem. U nás se mediálně nejznámější stal pád Kábulu v srpnu roku 2021, který spustil jednu z největších leteckých evakuací v nedávné historii. Této neplánované a okamžité vojenské evakuační operace se zúčastnila i AČR se svými letouny Airbus A319CJ. Právě zkušenosti z této mise jsou dnes uváděny jako rozhodující, po mnohaletém přešlapování na místě, pro nákup moderních vojenských transportních letounů střední kategorie.

Poněkud paradoxně první evakuační mise provedená českými C295M, která proběhla v červenci 2014 z libyjského Tripolisu, je dnes prakticky zapomenutá. V rámci operace byli do Prahy za poměrně dramatických okolností evakuováni čeští a švýcarští diplomaté.

Právě libyjská mise v roce 2014 potvrdila dobře známé omezené schopnosti C295M v přepravě vozidel. AČR musela českému ministerstvu zahraničí odmítnout přepravu dvou pancéřovaných Toyot Land Cruiser 200. Vozidla se s výškou téměř dva metry do letounu prostě nevešla.


Nasazení francouzského A400M Atlas během evakuace z Kábulu v srpnu 2021. Kromě Francie nasadily své A400M v této evakuační operaci také Německo, Španělsko, Turecko a Velká Británie.

Až do nedávné doby MO ČR ani nenaznačovalo, že naše C295M mají za sebou i první bojový výsadek od druhé světové války. Jeden C295M se totiž v roce 2021 stal součástí našich sil v africkém úkolovém uskupení Takuba (Task Force Takuba), které bylo součástí francouzské protiteroristické operace Barkhane.

Během dvou měsíčních turnusů (v roce 2021 a 2022) český C295M podporoval operace příslušníků českých speciálních sil v prostoru Ménaka. Během nasazení, kdy letoun operoval z improvizované vzletové a přistávací dráhy (VZD), došlo poprvé od druhé světové války k padákovému výsadku našich speciálních sil z velké výšky. Jednou ve dne, jednou v noci. Během nasazení se používaly jak taktické postupy, tak systém vlastní ochrany, které chránily letoun před hrozbou MANPADS v rukou povstalců.

Záběrů z nasazení českých C295M v Mali příliš není. Ve níže uvedeném videu se tak do této země podíváme o dekádu dříve. Francouzská operace Serval v Mali v letech 2013 až 2014 je ukázkovým příkladem nasazení vysoce mobilních sil. Tyto síly se po vlastní ose v řádu dnů přesouvaly i o tisíce kilometrů. Přesouvající síly byly podporovány francouzskými aeromobilními, přistávacími a padákovými výsadky. Operace Serval potvrdila status francouzských ozbrojených sil jako nejsilnějších v rámci Evropské unie.


Francouzská operace Serval v letech 2013 až 2014.

Francii se tak podařilo v krátké době obsadit obrovská území, zabránit kolapsu vlády Mali a alespoň na nějaký čas vytlačit různé islamistické povstalecké skupiny. Transportní letectvo hrálo klíčovou roli jak ve strategické přepravě z Francie do Afriky, tak v rámci taktických nasazení na území Mali.

Při obsazovaní klíčových měst hrála zásadní roli letiště. Pokud stav jejich VZD neumožňoval přistávací výsadek, tak letiště nejdříve zabezpečily padákovým výsadkem speciální síly. Nakonec byly na padácích shozeni ženisté i s těžkou technikou. Ti zprovoznili VPD a umožnili přistání nákladních letounů. Při přesunu francouzských sil měly svou bojovou premiéru i samohybné kanónové houfnice Caesar na podvozku Renault Sherpa 6×6. Houfnice se přesouvaly do oblasti bojů v kolonách s pochodovým tempem 500 kilometrů za den. Palbu pak zahajovaly krátce po příjezdu.

V dnešním odpoledním volném „prémium“ pokračování si představíme požadavky, jaké VzS AČR po novém středním letounu vyžadují, nebo v rámci potenciálních úkolů mají vyžadovat.

Nahlásit chybu v článku


Související články

První nákladní A400M Atlas pro belgicko-lucemburskou letku

Lucembursko 7. října 2020 převzalo první letadlo Airbus A400M Atlas. Při nákupu těchto letadel se ...

Maďarské letectvo přechází na transportní letadla A400M, C-390 a A330

Maďarsko postoupilo v dalších klíčových zbrojních projektech. Na spadnutí je akvizice středních ...

Dopravní letoun C295MW českých vzdušných sil poprvé ve vzduchu

Dne 10. března poprvé vzlétl nový dopravní letoun C295MW Vzdušných sil Armády České republiky (VzS ...

PREMIUM Nová dopravní letadla pro české letectvo: Poučení z trnité cesty C295M CASA

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) v budoucnu dostanou nová střední dopravní letadla. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Padousek
    21:57 22.02.2023

    Co asi vedlo českou armádu, že provedla v Mali padákový výsadek v bojové operaci? Není výsadek z vrtulníku přeci jen bezpečnější? Každopádně můžeme být na naši armádu pyšní, v NATO ...Zobrazit celý příspěvek

    Co asi vedlo českou armádu, že provedla v Mali padákový výsadek v bojové operaci? Není výsadek z vrtulníku přeci jen bezpečnější? Každopádně můžeme být na naši armádu pyšní, v NATO asi nebude moc zemí co v poslední dekádě provedlo bojový padákový výsadek...Skrýt celý příspěvek

    • Takeda
      21:08 23.02.2023

      A měli jsme tam i vrtulníky? Třeba to z ničeho jinýho nešlo, protože nic jiného nebylo k dispozici?

      A měli jsme tam i vrtulníky? Třeba to z ničeho jinýho nešlo, protože nic jiného nebylo k dispozici?

    • Laci
      18:41 26.02.2023

      O tom pochybuju, že je vrtulníkový výsadek bezpečnější než HALO seskok.
      Každopádně se zbytkem souhlasim.

      O tom pochybuju, že je vrtulníkový výsadek bezpečnější než HALO seskok.
      Každopádně se zbytkem souhlasim.

  • danny
    18:17 22.02.2023

    Pořízení C295M mě fakt netěšilo, fandil jsem C-27J (výška a šířka nákladového prostoru, větší únosnost podlahy, o třetinu vyšší výkon a dolet). Na druhou stranu musím uznat, že si ...Zobrazit celý příspěvek

    Pořízení C295M mě fakt netěšilo, fandil jsem C-27J (výška a šířka nákladového prostoru, větší únosnost podlahy, o třetinu vyšší výkon a dolet). Na druhou stranu musím uznat, že si nakonec vedou lépe, než jsem čekal. To hlavně ukazuje, že má armáda řadu dalších potřeb, než ty, které byly deklarovány při výběrku na transportní letadla část z nich dokáže Casy plně vytížit.Skrýt celý příspěvek

    • Kočka
      19:50 22.02.2023

      A Casa se především ukázala jako operačně spolehlivější stroj.

      A Casa se především ukázala jako operačně spolehlivější stroj.

    • Matesaax
      20:38 22.02.2023

      S odstupem času je přes všechnu kritiku u nás CASA obchodně mnohem úspěšnější letadlo než Spartan.V podstatě bych řekl,že kdo Spartana chtěl si ho koupil a dnes už o něj zájem ...Zobrazit celý příspěvek

      S odstupem času je přes všechnu kritiku u nás CASA obchodně mnohem úspěšnější letadlo než Spartan.V podstatě bych řekl,že kdo Spartana chtěl si ho koupil a dnes už o něj zájem není,oproti tomu CASA se stále velice pěkně prodává.Je to ideální nástupce osvědčených An-26,v podstatě i úkoly plní stejné.Nejvíc mě dodnes dostává,když vidím jak jsme se co nejrychleji zbavily An-12B a dnes skoro po třiceti letech od vyřazení tyhle letadla pořád k nám létají ve velkém od různých civilních provozovatelů.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      17:50 23.02.2023

      Počul som, že je trošku problém so skákaním z C-27J. Z rampy. Vraj turbulencia. A z dverí potrebuje deflektor.

      Počul som, že je trošku problém so skákaním z C-27J. Z rampy. Vraj turbulencia. A z dverí potrebuje deflektor.

      • tosomja
        07:34 27.02.2023

        Počuli ste zle. Skáče sa aj z rampy a aj z PARA dverí. Z dverí nepotrebujete žiaden deflektor, používa sa JUMPING PLATFORM( a nie, neslúži a nenahrádza to deflektor).

        Počuli ste zle. Skáče sa aj z rampy a aj z PARA dverí. Z dverí nepotrebujete žiaden deflektor, používa sa JUMPING PLATFORM( a nie, neslúži a nenahrádza to deflektor).

        • Ján Paliga
          08:00 27.02.2023

          Potom je to teda v poriadku.

          Potom je to teda v poriadku.

    • pjaro77
      12:04 25.02.2023

      Len škoda, že neexistuje o 4-5 metrov dlhšia verzia.

      Len škoda, že neexistuje o 4-5 metrov dlhšia verzia.

  • skelet
    15:54 22.02.2023

    myslíš tohle? "Po neúspěchu s pořízením An-70, což se skutečně ukázalo jako prozíravé rozhodnutí, neboť tento typ není do dnešních dnů certifikován a vyráběn, se armáda vrátila ...Zobrazit celý příspěvek

    myslíš tohle?
    "Po neúspěchu s pořízením An-70, což se skutečně ukázalo jako prozíravé rozhodnutí, neboť tento typ není do dnešních dnů certifikován a vyráběn, se armáda vrátila nohama zpět na zem a začala zvažovat pořízení osvědčených a velmi rozšířených transportních letounů C-130 z USA. První informace o plánech na pořízení Herculesů se objevily již v roce 2008 v době ministrování Vlasty Parkanové. Ostatně, samotný výrobce vycítil zájem české strany už dříve a například již 4. února 2005 prezentoval ve Kbelích jeden stroj WC-130J (reg. 96-5300) od Air Force Reserve Command, který se zde zastavil cestou na airshow v Indii. V roce 2006 se pak obdobná akce uskutečnila na pardubickém letišti, kam tentokrát 22. května přilétla prodloužená verze C-130J-30 (reg. 05-8156). Velkým propagátorem akvizice Herculesů z USA byl tehdejší první náměstek Martin Barták, pozdější ministr obrany úřednické vlády Jana Fischera. Vzhledem k tomu, že akvizice nově vyrobených a moderních C-130J nepřicházela z finančních důvodů v úvahu, ČR vyjednávala o získání čtyřech použitých strojů, z nichž dva měly být letuschopné a dva se používat jako zdroj náhradních dílů. Podle tehdejších informací, které prosákly na veřejnost, mělo jít o uložené stroje verze KC-130R/F, které původně používala americká námořní pěchota USMC. Tyto letouny z konce 70. let prošly v devadesátých letech rozsáhlou modernizací a později byly uložené jako nadpočetné v centru AMARC na základně Davis-Monthan AFB v Arizoně. Dvojice strojů měla pravděpodobně projít uschopněním v centru OGDEN na základně Hill AFB v Utahu a jejich technická životnost měla dostačovat ještě na dalších 10-15 let provozu. Česká armáda by se tak stala díky Herculesům soběstačnou v dopravě sil a vojenského materiálu do misí, zejména v Iráku a Afghánistánu.

    Koncem roku 2009 byla ČR těsně před podpisem dohody s americkou stranou, jenže pak se celý akviziční proces zadrhl na ceně. Nová administrativa prezidenta Baracka Obamy k ní totiž připočetla další položky, které výrazně navýšily konečnou cenu. Posledním hřebíčkem do rakve pořízení Herculesů pak byly rozsáhlé škrty v obranném rozpočtu ČR v letech 2010-2011, které vyústily v přijetí dokumentu, známého pod názvem Bílá kniha o obraně, a celý slibně rozjetý proces poslaly k ledu. Velice zajímavá je skutečnost, že chilské letectvo v roce 2015 získalo trojici strojů KC-130R (reg. 74-1655, 77-0321, 77-0324) ex USMC z centra AMARC a je docela možné, že se jednalo právě o stroje nabízené původně České republice."
    https://czechairforce.com/news...

    takže o nákupu C-130 se jednalo ve stejném období jako se nakupovaly C-295.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:19 22.02.2023

    Když už si někdo nechal zbortit páteř a natrhnout věnec pořízením Casy, tak měl současně s tím mít na stole i návrh na pořízení letadel kategorie C 130. Armáda by takové stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Když už si někdo nechal zbortit páteř a natrhnout věnec pořízením Casy, tak měl současně s tím mít na stole i návrh na pořízení letadel kategorie C 130. Armáda
    by takové stroje dokázala použít v průběhu 20 let nasazení v Afghánistánu a jinde ve světě.
    Problém je, že se nikde nepíše o tom, že některé slibované technické parametry Casa neplní. A nikde zmínky o tom, že absence středních nákladních letadel stálo armádu dost času a občasných zpoždění díky tomu, že vojáci museli čekat na volné kapacity spojenců.
    Stačilo se přidat k polákům při přebírání postarších C 130 z USA.Skrýt celý příspěvek

    • Flader
      15:22 22.02.2023

      Prezradíš nám aj konkrétne aké technické parametre CASA podľa teba neplní?

      Prezradíš nám aj konkrétne aké technické parametre CASA podľa teba neplní?

    • Scotty
      16:39 22.02.2023

      Ten plán na pořízení starších C-130 byl. Ovšem Američani za ně chtěli nesmys. Navíc přišla doba škrcení rozpočtu.

      Ten plán na pořízení starších C-130 byl. Ovšem Američani za ně chtěli nesmys. Navíc přišla doba škrcení rozpočtu.

      • flanker.jirka
        17:47 22.02.2023

        Za nesmysl považuji ty letadla nepořídit. Klidně se mohlo jít do nových, sice dražších ale za to s předvídatelnějším životním cyklem. Úspory zde byly z toho důvodu, že se nikde ...Zobrazit celý příspěvek

        Za nesmysl považuji ty letadla nepořídit. Klidně se mohlo jít do nových, sice dražších ale za to s předvídatelnějším životním cyklem.
        Úspory zde byly z toho důvodu, že se nikde neodvážil jít proti vůli politikům.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    13:05 22.02.2023

    Dnes Varšava v roli vládní letky.
    https://pbs.twimg.com/media/Fp...

    Dnes Varšava v roli vládní letky.
    https://pbs.twimg.com/media/Fp...

  • Miroslav
    10:01 22.02.2023

    CASA je dobrý stroj ktorý má AČR zavedený v dobrých počtoch. Neviem prečo stále nejaká polemika ohľadom nákladných lietadiel. V tejto kategórii len CASA alebo Spartan. Obe majú ...Zobrazit celý příspěvek

    CASA je dobrý stroj ktorý má AČR zavedený v dobrých počtoch. Neviem prečo stále nejaká polemika ohľadom nákladných lietadiel. V tejto kategórii len CASA alebo Spartan. Obe majú svoje plusy aj mínusy, aj keď mierne preferujem Spartan kvôli vnútornej výške. Väčšie stroje vzhľadom na súčasnú situáciu by som riešil v rámci spojeneckých kapacít.Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      10:56 22.02.2023

      I přes původní kritiku se CASA osvědčila a dobře pokrývá transportní potřeby v této kategorii. Ale ještě k ní potřebujeme i letadla s vyšší kapacitou a tady nesouhlasím s tím, že ...Zobrazit celý příspěvek

      I přes původní kritiku se CASA osvědčila a dobře pokrývá transportní potřeby v této kategorii. Ale ještě k ní potřebujeme i letadla s vyšší kapacitou a tady nesouhlasím s tím, že vzhledem k situaci by se to mělo řešit spojenecky. Naopak, dnešní situace ukazuje, jak se hodí mít kapacity vlastní. Já osobně bych pak volil Embraer.Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        11:26 22.02.2023

        Myslím, že českí vojaci sa na misiu do Afriky alebo Ázie dlhšie nepozrú. To čo sa deje teraz a tu je beh na dlhé trate

        Myslím, že českí vojaci sa na misiu do Afriky alebo Ázie dlhšie nepozrú. To čo sa deje teraz a tu je beh na dlhé trate

        • Kočka
          19:56 22.02.2023

          Čeští vojáci na misi v Africe stále jsou a budou

          Čeští vojáci na misi v Africe stále jsou a budou

          • Scotty
            20:27 22.02.2023

            Eh? Těch pár pozorovatelů pod OSN bych fakt nepočítal.

            Eh? Těch pár pozorovatelů pod OSN bych fakt nepočítal.

          • TF_HU
            23:14 22.02.2023

            V EUTM Mali jsme stále...

            V EUTM Mali jsme stále...

          • Scotty
            00:22 23.02.2023

            V Mali jsou tak maximálně vojáci v misi OSN MINUSMA a možná pár vojáků u velení EUTM. Nic většího není schválené.

            V Mali jsou tak maximálně vojáci v misi OSN MINUSMA a možná pár vojáků u velení EUTM. Nic většího není schválené.

          • Kočka
            01:30 23.02.2023

            EUTM a MINUSMA má mandát na cca 130 lidí. Egypt 20 lidí.
            Jak píše TF_HU je to také o tom mít tu možnost.
            Aby třeba ty lidi nedopadli jako v Iráku…

            EUTM a MINUSMA má mandát na cca 130 lidí. Egypt 20 lidí.
            Jak píše TF_HU je to také o tom mít tu možnost.
            Aby třeba ty lidi nedopadli jako v Iráku…

          • Scotty
            10:37 23.02.2023

            Kočka To tedy nemá. Loňské sněhy. Ne letošek se EUTM do materiálů pro schvalování vyslání vůbec nedostalo a mise byla z naší strany ukončena koncem minulého roku. MINUSMA má ...Zobrazit celý příspěvek

            Kočka
            To tedy nemá. Loňské sněhy. Ne letošek se EUTM do materiálů pro schvalování vyslání vůbec nedostalo a mise byla z naší strany ukončena koncem minulého roku.
            MINUSMA má mandát pro maximálně 15 vojáků.Skrýt celý příspěvek

          • TF_HU
            19:06 24.02.2023

            Ne, spletl jsem se. Končili s odchodem generála Hasaly na konci roku 2022. Viz ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne, spletl jsem se. Končili s odchodem generála Hasaly na konci roku 2022. Viz https://mise.army.cz/aktualni-... Skrýt celý příspěvek

        • TF_HU
          23:16 22.02.2023

          Schopnost strategické přepravy není jen o tom, zda někam jdeme, nebo zda někde jsme, ale je to o schopnostech a připravenosti.

          Schopnost strategické přepravy není jen o tom, zda někam jdeme, nebo zda někde jsme, ale je to o schopnostech a připravenosti.

      • DolphinXXL
        11:33 22.02.2023

        Také považuju CASA za dobré letadla. Jejich kritika je neoprávněná a spočívá v absenci nákupu větších transportních letadel. Moje osobní volba je také C-390. Když si dovolím ...Zobrazit celý příspěvek

        Také považuju CASA za dobré letadla. Jejich kritika je neoprávněná a spočívá v absenci nákupu větších transportních letadel. Moje osobní volba je také C-390. Když si dovolím trochu "vlhké snění", tak bych je viděl v počtu 3-4 kusu a letku dopravních letadel A-319 doplnit o větší A 330 a nějaký menší bizjet a měli bychom dopravní letectvo na velikost našeho státu na velmi dobré úrovni.Skrýt celý příspěvek

        • matu
          12:00 22.02.2023

          Navic by se A330 dali koupit za dobre penize, pokud bychom kupovali oletanou. Udelat na ni tezkou udrzbu a na predpokladany rocni nalet by nam to melo stacit minimalne na 10 let. ...Zobrazit celý příspěvek

          Navic by se A330 dali koupit za dobre penize, pokud bychom kupovali oletanou. Udelat na ni tezkou udrzbu a na predpokladany rocni nalet by nam to melo stacit minimalne na 10 let. Nebo se placnout pres kapsu a koupit novy A330 MRTT, coz samozrejme chapu, ze je jenom vlhkym snem...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            12:13 22.02.2023

            A-330 je naprostá zbytečnost. K čemu bude našemu státu širokotrupé letadlo nebo tanker téhle velikosti? Pokud by se měli koupit další větší civilní letadlo. Tak by nepochybně ...Zobrazit celý příspěvek

            A-330 je naprostá zbytečnost. K čemu bude našemu státu širokotrupé letadlo nebo tanker téhle velikosti?
            Pokud by se měli koupit další větší civilní letadlo. Tak by nepochybně stačil například A-320/1neo.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          12:39 22.02.2023

          Velké dopravní letadlo se dá v případě potřeby zrekvírovat civilním aerolinkám. Tedy za předpokladu, že budou součástí patřičného vládního programu a budou umožňovat vybavení ...Zobrazit celý příspěvek

          Velké dopravní letadlo se dá v případě potřeby zrekvírovat civilním aerolinkám. Tedy za předpokladu, že budou součástí patřičného vládního programu a budou umožňovat vybavení systémem vlastní ochrany. USAF SAC to tak má taky.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            12:47 22.02.2023

            Veď 747 bola už pri návrhu prispôsobená tomu, že v prípade potreby sa budú prerábať na nákladné pre potreby USAF.

            Veď 747 bola už pri návrhu prispôsobená tomu, že v prípade potreby sa budú prerábať na nákladné pre potreby USAF.

        • Ján Paliga
          21:35 22.02.2023

          No pekné snívanie by bolo aj zriadenie spoločnej dopravnej letky s C-390 so Slovenskom... A prebytočné kapacity ponúknuť spojencom.

          No pekné snívanie by bolo aj zriadenie spoločnej dopravnej letky s C-390 so Slovenskom... A prebytočné kapacity ponúknuť spojencom.

          • Miroslav
            21:51 22.02.2023

            Ak už kupovať väčšie lietadlá tak by som šiel do modelu ako to majú v Rusku. Volga-Dnepr podniká v nákladnej doprave s lietadlami ktoré v podstate sú majetkom vojenského letectva. ...Zobrazit celý příspěvek

            Ak už kupovať väčšie lietadlá tak by som šiel do modelu ako to majú v Rusku. Volga-Dnepr podniká v nákladnej doprave s lietadlami ktoré v podstate sú majetkom vojenského letectva. Sú vyťažené takže si na seba zarobia a v prípade potreby ich má armáda k dispozícii.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            17:52 23.02.2023

            Miro, a vieš, že ma napadlo aj to? Akurát, že by dopravovali pod vojenskými značkami a ponúkali by voľné kapacity na komerčnú dopravu. Marí sa mi, že niekde tak už robia...

            Miro, a vieš, že ma napadlo aj to? Akurát, že by dopravovali pod vojenskými značkami a ponúkali by voľné kapacity na komerčnú dopravu. Marí sa mi, že niekde tak už robia...

        • Matesaax
          12:03 23.02.2023

          A-330 by z Kbel létat nemohla,takže další zbytečný problém,jako by byl provoz třeba s Pardubic.

          A-330 by z Kbel létat nemohla,takže další zbytečný problém,jako by byl provoz třeba s Pardubic.

    • TF_HU
      23:12 22.02.2023

      Spojenecké kapacity jsou celkem limitující...

      Spojenecké kapacity jsou celkem limitující...

Načítám diskuzi...