Obří vojenské cvičení NATO Anakonda 2016 běží

Foto: Cvičení Anakonda se zúčastní také tanky M1A2 Abrams americké armády.  / US Army
Cvičení Anakonda 2016 se zúčastní tanky M1A2 Abrams 1. obrněné brigády 3. divize americké armády. / US Army

Včera bylo v Polsku slavnostně zahájeno vojenské cvičení Anakonda. Jedná se o největší polské cvičení od roku 1989 a největší vojenské cvičení NATO v tomto roce. Celkově 31 000 vojáků NATO bude nacvičovat obranu východního křídla Aliance.

"Cvičení má především obrannou funkci. Anakonda 2016 ověří schopnost Aliance bránit území východního křídla (NATO - pozn. red.). Chceme zejména ověřit součinnost vojáků a velitelů, především v prostředí hybridní války, ve všech oblastech: na zemi, ve vzduchu, na moři a také v prostředí speciálních sil," uvedl při zahajovacím ceremoniálu Antoni Macierewicz, polský ministr obrany.

Polsko do akce zapojí nejen 12 000 profesionálních vojáků, ale vůbec poprvé také dobrovolnické polovojenské síly. Hlavní partnerskou zemí cvičení jsou Spojené státy s 14 000 vojáky.

Anakonda 2016 je unikátní v několika směrech. Nejen, že probíhá v simulovaném prostředí hybridní války, ale Aliance také testuje přesuny lidí a techniky na velké vzdálenosti a také přechod jednotek polské armády pod jednotné velení NATO. Alianční technika i personál se do Polska dostane po cestě, železnicí, letecky i po moři.

Přesun jednotek na dlouhé vzdálenosti a jejich rozvinutí je jedním z nejdůležitějších námětů cvičení. Země NATO papírově disponují obrovským množstvím techniky. Přesunutí techniky na vzdálenost několik tisíc kilometrů a jejich rozvinutí na případné bojové linii je však obrovská logistická a organizační výzva. 

Polské, maďarské, litevské, ukrajinské a americké jednotky ve vojenském výcvikovém prostoru Nova Deba na jihovýchodě Polska. /  Combat Camera DO RSZ

Anakonda 2016 rovněž výrazně posílí schopnost spolupráce spojeneckých armád - i přes snahu o sjednocení, každá armáda NATO má jinou techniku, jiný typ výcviku a jiné postupy. Obrovským problémem je také jazyková bariera. Jedním z největších problémů armád zemí NATO je to, aby se při případné společné akci domluvily.

"Musíme posílit naší společnou obranu, musíme být schopni odradit potenciálního agresora. Musíme zapracovat na naši schopnosti spolupráce (...) Vzájemnou spolupráci a aktivním zapojením vzrostou naše možnosti, naše kompetence a schopnost bránit se, zkrátka naše kolektivní připravenost," uvedl při proslovu Mark Milley, náčelník štábu americké armády (US Army).

Přesné scénáře cvičení nejsou známé - velení chce cvičící vojáky držet v nejistotě. V rámci vojenských manévrů bude ale proveden například simulovaný letecký útok na systémy protivzdušné obrany (PVO) S-400, masivní výsadek nebo budování přechodů a mostů pro přesun techniky a lidí.

Během cvičení se mimo jiné počítá s masivními kyber údery na polské civilní i vojenské cíle. Pří jiné epizodě zase polští vojáci dekontaminují základní školu od chemického zamoření.

Americké a polské jednotky pochodují městem Chelmno. /  Combat Camera DO RSZ

Jednou z klíčových jednotek cvičení Anakonda 2016 bude 1. obrněná brigáda 3. divize americké armády s tanky M1A2 Abrams a bojovými vozidly pěchoty Bradley. Američané na cvičení vyčlení rovněž mechanizovanou pěchotu, výsadkáře a jednotky PVO americké Národní gardy.

Do cvičení Anakonda 2016 se zapojí 24 zemí NATO a Partnerství pro mír. Kromě Polska a Spojených států se účastní země NATO - Velká Británie (1200 vojáků), Španělsko (1200), Rumunsko (250), Německo (několik set), Chorvatsko (198), Bulharsko (180), Kanada (175), Litva (140), Albánie (125), Slovinsko (110), Turecko (100), Maďarsko (100), Slovensko (100), Lotyšsko (80), Nizozemsko (70), Česká republika (25) a Estonsko (4) a pět zemí Partnerství pro mír Makedonie (165), Švédsko (130), Gruzie (120), Ukrajina (35) a Finsko (?).

Velení Aliance v Bruselu nasadí v Polsku 600 vojáků z Vícenárodního sboru Sever-východ (Multinational Corps North East) a 180 vojáků z aliančního velitelství LANDCOM (Allied Land Command).

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

82. výsadková divize vyzkouší v Polsku nová terénní auta

Polské cvičení Swift Response 16 poslouží americké 82. výsadkové divizi k otestování lehkých ...

Vojenské cvičení Anakonda 2016: Pod prahem války

Od 7. do 17. června v Polsku proběhne cvičení Anakonda 2016 - největší cvičení NATO v roce 2016. ...

Všední „nevšední" den na cvičení Nato Tiger Meet 2016

Mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2016 (16. - 27. května) bylo pro příslušníky 21. základny ...

Cvičení Ghost Hunters 2016: Kdo zná, vítězí!

Šest stovek „průzkumáků" a „elektroniků" z 53. pluku průzkumu a elektronického boje již druhým ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • pjek
    12:30 11.07.2016

    Ač jsem se snažil, nikde jsem nenašel srovnání nákladů na toto cvičení oproti tomu z ruské západní hranice před rokem (pochopitelně pro zajištění srovnatelnosti na hlavu vojáka a přepoštenou jednotku techniky. Obecné odhady nicméně uvádějí zhruba třetinové náklady u ruských cvičení. Ví někdo více? Děkuji.

  • Arassuil
    16:12 28.06.2016

    Laci: Máte pravdu, že Česko (respektive Čechy) existují v naší kotlině již hezkých pár století. Je ale třeba si uvědomit, že v téže kotlině existovaly po staletí také další dvě samostatné země - konkrétně Moravské markrabství a Slezské vévodství - tyto 3 státní útvary byly rovnoprávné, na sobě nezávislé, spojené pouze společnou osobou panovníka. Tj. oficiální titulatura českých králů zněla král český, markrabě moravský, vévoda slezský atd. Pokud chtěl panovník zvýšit daně, musel požádat tři zemské sněmy, pokud chtěl svolat vojsko, svolával tři zemské hotovosti, stejně jako se musel nechat třikrát "korunovat". Tento princip tří zemských zemí se držel ještě za První republiky. Takže nějaké oficiální souhrnné označení "Čechy" je otázkou posledních necelých sta let.

    Vhodný název, zahrnující skutečně všechna tři historická území v jednom státě rovným dílem, je Czech republic. Czechia je IMHO neologismus a hnusný patvar, nemající žádný historický základ v češtině, natož pak v Angličtině (podle mé vlastní zkušenosti ještě pár desítek let budeme Czechoslovakia), který navíc popírá existenci něčeho jako je Moravia a Silesia.

    A pokud byste se podíval na dějiny českých zemí v 19. století, zjistil byste, že německá slova tschechien nebo czechien (v pramenech se vyskytují obě varianty) byla u nás dlouho považována za urážku a používali je výhradně němečtí nacionalisté, aby zdůraznili své nadřazené postavení. Čeští obrozenci se byli jako lvi, aby se v oficiálních dokumentech objevovalo slovo Bohemia nebo alespoň Böhmen.

  • Deutschmann
    15:09 28.06.2016

    Laci: Jestli to není protože velká část lidí nemá ráda pojem Česko - Czechia.

    Navíc sice byl zaveden název Česko - Czechia, ale mnoho lidí i odborníků tvrdí že se to vztahuje pouze na územní část čechy. Morava a Slezko do toho nepatří.

    Navíc v zahraničí bylo vydáno mnoho našich peněz (prý několik miliard) na propagaci slov Czech republic. A mnoho úředníků je nechce jen tak odepsat.

    Navíc slovo Czechia se ve výslovnosti velmi snadno zamění za slovo Chechnya (čečensko). Což není zrovna vhodná záměna.

    Asi proto se to neujalo.

  • Laci
    14:11 28.06.2016

    A zase ten nešvar..
    Proč jsou všechny země napsány jednoduchým jednoslovným názvem a naše země zdlouhavým dvojslovným politickým názvem, místo taktéž jednoduchého? Zdá se to jako maličkost, ale vypadá to blbě, neprofesionálně a jakoby to poukazovalo na neznalost národní identity. Česká republika existuje jen pár let, zato Česko je v té naší kotlině už pěkných pár století a doufám, že dál bude.
    Upřesněte si prosím tedy výrazivo.
    Je to jak když představujete známé stylem: "Honza, Mára, Peťa, Dvořák, Luky"

  • Luky
    11:35 18.06.2016

    zpomalovanýmu patosu se nevyhneme, ale jinak jsou tam i docela hezký záběry:
    https://www.youtube.com/watch?...

    4 RiMr71:
    věřím, že jsi s náměrem polských laufů spokojen, protože se kryje s tvým světonázorem...já jsem rád za armádu co máme a když to domodernizují, tak špatný to zas nebude.

    A mimochodem podvěšený Alky v iráckých barvách, startující na ISISáky vě mě vzbuzují smyslné chvění chřípí i trochu hrdosti (i když zároveň doufám, že po nich nebudou házet i kabinama)

  • gaunt
    17:58 13.06.2016

    RiMr71: Máte pravdu, kolaborant nejsem.

  • RiMr71
    17:42 13.06.2016

    ...tak konkrétně u Vás Gaunte, o tom není nejmenších pochyb... :)

  • gaunt
    17:36 10.06.2016

    RiMr71: Každý kdo není antiradarista je IMHO kolaborant.

  • RiMr71
    17:21 10.06.2016

    "Jak by měla vypadat armáda, na kterou se nekašle?"

    Třeba jako ta polská. Ale u Polska nejvíc kladně hodnotím to, že bez ohledu na levici, pravici, černé kabáty, Jacek nebo Marek, v základních otázkách toho jestli armáda třeba je nebo a kterým směrem by měly mířit hlavně, panuje tam v této oblasti víceméně shoda.
    To je oproti těm našim antiradaristům a hejtfrikulínům velký kontrast.
    Poláci mají jeden hezký vtip o Češích "Není pravda, že Češi nechtěli za protektorátu bojovat proti Hitlerovi! Chtěli... Jenže to bylo zakázané!"

  • niko
    08:57 10.06.2016

    Juraj:
    Ze NATO ma armadu som nikdy netvrdil. Alebo to niekde vidis ? Ale keby sme tu fakt chceli vytvarat flame a slovickarit, ako to tu zacinas, tak zistime, ze NATO de fakto urcitu cast armady ma. Vezmime si napriklad jednodky:
    - Strategic Airlift Capability (SAC)
    - NATO AWACS Component
    nepocitam velitelstva a spravodajske jednotky.
    No a uz len pre tieto dve jednotky plati to, co som pisal, ze "Toto dneska jedna krajina nasej a ani polskej velkosti proste nedokaze."

  • Luky
    19:32 09.06.2016

    Jak by měla vypadat armáda, na kterou se nekašle?

  • Olaf
    19:19 09.06.2016

    Náš příspěvek hodnotím kladně. Když už na armádu tak okázale kašleme, alespoň se nebudeme plést pod nohy těm, kdo to s NATO myslí vážně.

  • Juraj
    08:20 08.06.2016

    niko- asi si zabudol ze NATO nema armadu !

  • Todomatch
    22:31 07.06.2016

    Mezinárodní cvičení Anakonda se koná v Polsku pravidelně každé dva roky. Dohledal jsem předchozí ročníky 2014, 2012 a 2010. Tzn. že letos je čtvrtý ročník, nebo byly ještě nějaké starší?

  • niko
    22:12 07.06.2016

    No hlavne ma NATO kapacity, ktore Cesko a ani Slovensko nikdy mat nebude.

    Fakt odporucam si pozriet cez nejaky prehliadac trebarz zajtra oblohu nad Polskom. Dnes boli vo vzduchu nad Baltskym morom naraz dva velke AWACSy, dve tankovacie KC 135 a jedna spionazna RC 135 a popri tom v jednej rade za sebou 8 C 130 (asi vysadok) + par Polskych CAS a nejake C 17, k tomu samozrejme nepocitam stihace. Toto dneska jedna krajina nasej a ani polskej velkosti proste nedokaze.

  • zimbio
    21:27 07.06.2016
    • (10)

    Todomachte,ty jsi sluníčkový vojáček?Jak se ti líbí knírek toho našeho fešáka s fosforeskujícím encefalónem,pavla?

  • zimbio
    21:24 07.06.2016

    Jak už sú tak rozbehnutí,tak mohli splanírovať aspoň KALININGRAD!Aspoň by bolo o čom drístať.

  • zimbio
    21:24 07.06.2016

    Jak už sú tak rozbehnutí,tak mohli splanírovať aspoň KALININGRAD!Aspoň by bolo o čom drístať.

  • Todomatch
    21:23 07.06.2016

    Ať už jsou důvody naší omezené účasti na cvičení jakékoliv, vyvstává z toho jeden podstatný aspekt - je naprosto nezbytné (životně důležité) být v NATO. Chceme-li si zachovat civilizační výdobytky, jako je tržní hospodářství, demokracie a svoboda, musíme být v partě s těmi, jež tyhle výdobytky také uznávají (a podstatně déle a věrohodněji než my) a jsou nejen ochotní, ale mají i reálnou možnost uhájit je silou. My takovou sílu z principu mít nemůžeme, proto by bylo čiré bláznovství vzdávat se spojenectví s těmi, kteří ji mají. Druhý aspekt je pro nás neméně důležitý. Permanentně někdo zpochybňuje článek o vzájemné obraně členských států NATO. Právě tohle cvičení tyhle bláboly vyvrací, kvůli čemu jinému by 14 000 amerických spolu s polskými a dalšími západními vojáky cvičili obranu východních hranic, než kvůli odhodlání tyto hranice bránit.

  • beepee
    19:58 07.06.2016

    No co čekat od armády, jejíž vrchní velitel horlivě vyzýval k celosvětovému tažení proti IS, a z naší strany nabízel pouze nebojové jednotky. Téhle účast se nedá říkat snad ani symbolická.

  • niko
    15:47 07.06.2016

    Ja viem len o cate VP v ramci mnohonarodnostneho praporu VP.

  • KOLT
    15:25 07.06.2016

    Jenže my tam máme jen VP, ne?

  • Magister_Peditum
    15:19 07.06.2016

    niko: Díky za objasnění. Takhle to dává smysl.

  • niko
    13:30 07.06.2016

    Inak tym, ze presuvas len casti jednotiek, vies precvicit hlavne ich presun a to je dolezite. Nasledne vies urobit v materskej posadke v materskej krajine poplach s pripravou na presun. Zaroven stab cvicenia moze planovat operacie ako keby boli jednotky kompletne.
    U USA ide hlavne o schopnost dokazat, ze vie presunut velke jednotky na velku vziadenost. Preto ten velky pocet.

  • niko
    13:26 07.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Z vychodneho krydla nato sa zucastnuju jednotky, ktore su organicky zaclenene do medzinarodnych struktur. No neposielali cele jednotky, len ich casti. Napr. my mame v medzinarodnom prapore vojenskej policie jednu rotu, no poslali sme na Anakondu iba jednu catu (OKM) tejto roty. Tak isto sme poslali jednu mechanizovanu rotu aj ked mame v Battlegroup V 4 takmer 600 ludi. To iste urobili vsetci Setria sa tym peniaze.

  • vlasto
    13:00 07.06.2016

    tak podla tych cisiel to vypada, ze snahu chranit vychodne kridlo maju americania, poliaci, briti a spanieli. vychodne kridlo okrem polska na svoju obranu asi az taku vahu nekladie. pobaltske staty poslali, ak dobre ratam, 244 vojakov. to asi simuluju stav, aky im zostane, ked ich rusi naozaj napadnu... poliaci cvicia aj polovojenske oddiely? to sa asi nemyslia riadne zalohy.. to byva standardom, ze sa taketo jednotky zapajaju do cviceni armady? dokonca do takychto velkych?

  • niko
    12:52 07.06.2016

    Gaunt: Odvahu ako v com ? Sporit peniaze ? Prisposobit sa planu cvicenia, kde je urcena kapacita vycvykovych priestorov, jednotiek atd. ?

  • gaunt
    12:32 07.06.2016

    Magister_Peditum: Po dlouhé době jsem na naši armádu hrdý. To rozhodnutí neposlat víc vojáků jistě chtělo odvahu.

  • Magister_Peditum
    12:14 07.06.2016

    Super, jediný, kdo tam pošle ještě méně vojáků je Estonsko. Vždyť je to v Polsku, ne někde na druhém konci světa! :-D

  • niko
    11:55 07.06.2016

    Tych vasich 25 chlapov budu najskor vojenski policajti z NATO MNMPBAT. Vid clanok dole.

    http://www.mil.sk/61754/?pg=1...

  • Rase
    11:49 07.06.2016

    Asi 25 generálů... vážně tam nechybí 0 ? 250 vojáků by víc odpovídalo našim možnostem a schopnostem (navíc když je to za rohem). Možná jsou jen všichni naši vojáci uchození z toho hlídkování po Praze, tak by cvičení nezvládli a rychle se unavili :D

  • niko
    11:46 07.06.2016

    Nic si z toho nerob. My tam mame 142. Tiez sme nejako nezahviezdili. :)

  • jenikdavid
    11:29 07.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    25 ? Na největší letošní vojenské cvičení pošleme 25 vojáků ? To je vtip ? Moc se nepovedl :(