Perun v centru pozornosti

Perun v centru pozornosti
PERUN 4x4 (Zvětšit)

Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDET 2019, který se konal na brněnském výstavišti ve dnech 29. – 31. května 2019, se stal místem tradiční prezentace SVOS Přelouč. O expozici společnosti byl mezi návštěvníky velký zájem a navštívil ji také ministr obrany Švédska Peter Hultqvist, dále pak také hosté ze Slovenska, Rakouska, Norska nebo Thajska a zbrojní experti z mnoha dalších zemí.

Společnost zde vystavovala inovované lehké bojové vozidlo PERUN 4x4. Živě se o něj zajímali nejen zahraniční návštěvníci, ale především příslušníci Armády ČR, kteří oceňovali především jeho vynikající technické a bezpečnostní parametry. Návštěvníci si pak na funkčních simulátorech z dílny brněnské firmy VR Group, se kterou SVOS Přelouč spolupracuje, mohli vyzkoušet, jak se Perun řídí a jak se z něj vede střelba. Možnou budoucnost tohoto bojového vozidla pezentoval model PERUN 4x4 v celopancéřovém provedení.

„Perun je naší vlajkovou lodí, a jsme proto rádi, že jsme jej mohli vystavit a že se stal středem zájmu návštěvníků IDET 2019. Zejména příslušníci naší armády se mohli přesvědčit, že jsme připraveni Armádě ČR dodat vysoce kvalitní bojové vozidlo,“ hodnotí účast společnosti SVOS Přelouč na IDET 2019 její generální ředitel Ing. Jaroslav Černý. „Zájem zahraničních návštěvníků nám pak potvrdil, že Perun má také velký exportní potenciál. Potěšila nás zejména návštěva ministra obrany Švédska Petera Hultqvista, protože bychom se chtěli mimo jiné orientovat na spolupráci se švédským obranným průmyslem.“

Společnost SVOS na veletrhu také prohloubila spolupráci s uchazeči o zakázku na dodávku nových bojových vozidel pěchoty pro AČR. Společnost jim totiž nabízí unikátní a vysoce konkurenceschopné výrobní schopnosti včetně možnosti zpracovávání moderních typů pancířů, kterými v ČR nikdo nedisponuje.

V expozici se rovněž prezentovala společnost SVOS Přelouč dalšími vlastními výrobky, a to testovanými balistickými skly. Tato skla si SVOS Přelouč vyrábí nejen pro vlastní výrobky, ale s úspěchem je rovněž exportuje a řadí se mezi úzký počet evropských firem s podobným výrobním programem.


PERUN 4x4; větší foto / SVOS

Víceúčelové vozidlo Perun

Společnost SVOS spol. s r.o., zahájila v roce 2014 vývoj speciálního obrněného víceúčelového vozidla Perun pro vojenské a v sekundární roli též policejní sbory, které zajišťuje vysokou úroveň ochrany posádky proti střelbě z palných zbraní a proti následkům výbuchu min a nástražných výbušných zařízení. Vozidlo současně nabízí širokou variabilitu v možnostech volby konfigurace vozu. Jedná se o pohon 4x4, 6x6, různé typy nástaveb jako např. otevřená kabina verze Scout, uzavřená kabina verze hard-top, sanitní verze, velitelsko-štábní verze, pyrotechnická verze atd. Perun umožňuje instalaci velkého množství speciálního vybavení a vyznačuje se excelentními jízdními a manévrovacími schopnostmi (například možnost instalace zadní nápravy s natáčením kol pro provoz ve stísněných městských či terénních podmínkách).

Konstrukce vozidla, které vzniklo plně ve společnosti SVOS spol. s r.o., obsahuje několik patentově chráněných řešení. Při vývoji společnost SVOS spol. s r.o. zúročila především své znalosti v oblasti ochrany vozidel proti palbě ručních zbraní a výbuchům min a nástražných výbušných zařízení, ale také zkušenosti v oblasti dlouhodobé servisní podpory v odlehlých oblastech. Vozidlo Perun proto nabízí uživatelům nejen vysokou míru bezpečnosti, ale i autonomnost v oblasti servisního zabezpečení a také adekvátní úroveň provozní spolehlivosti.


Simulátor vozidla PERUN 4x4; větší foto / SVOS

Vozidlo je schopné odolat následkům palby z hlavňových zbraní i výbuchu min a nástražných výbušných zařízení dle specifikace normy STANAG 4569. Zkoušky odolnosti vozu proběhly u renomované německé laboratoře IABG a plně potvrdily, že Perun s otevřenou kabinou nabízí úroveň protivýbuchové ochrany převyšující všechna konkurenční vozidla. Co do bezpečnosti představuje Perun špičkové vozidlo nabízející mimořádnou ochranu osádky, což potvrzuje i zájem zahraničních uživatelů.

Díky využití renomovaných a v NATO zavedených zkušebních laboratoří a také s ohledem na použití dílů a agregátů vozidla již kodifikovaných a zavedených v NATO je Perun plně kompatibilní pro operace v rámci zemí Severoatlantické aliance a umožňuje sdílenou logistiku s jinými typy techniky. 

Vsoučasné době Perun má ukončeny tovární a kontrolní zkoušky a prochází těmi vojskovými, jejichž završení je plánováno na polovinu tohoto roku.


Perun 4x4

Konstrukce a výkony

Obrysové rozměry Perun 4x4 jsou 6030x2300x2600 mm (d x š x v; bez rezervního kola a střešního příslušenství). Rozvor náprav je 3800 mm, rozchod kol 1970 mm. Světlou výšku je možné díky nastavitelnosti pérování a systému centrálního dohušťování pneumatik upravit (do 1,5 min, a to i za jízdy) v rozsahu 315–415 mm. Jak přední, tak zadní nájezdový úhel má hodnotu 45°. Celková hmotnost je 13 000 kg, pohotovostní hmotnosti 10 400 kg a užitečného zatížení 2600 kg. Díky tomu má vůz příznivý měrný výkon 18,43 kW/t. Za Perunem lze připojit i přívěs o hmotnosti až 10 000 kg.

Přední i zadní náprava, osazené hydraulickým posilovačem, jsou řiditelné (zadní do rychlosti 30 km/h). Rám vozidla má žebřinovou stavbu, nápravy pak nezávislé zavěšení na dvou ramenech, s diferenciály vybavenými uzávěrkou a redukcemi v kolech. Přední i zadní pérování a tlumení jsou integrované v jedné jednotce, s uchycením na podbězích a ramenech náprav, přičemž pérování zabezpečují pružiny a vzduchové měchy, tlumení potom kapalinové tlumiče. Brzdná soustava využívá kotoučové brzdy se systémem ABS. Základní výbavu vytvoří pneumatiky o rozměrech 395/85 R20, vybavené dojezdovými vložkami (tzv. run-flat), volitelně bude možné osadit disky také pneumatikami 365/80 R20.

Pohon zajišťuje vznětový řadový kapalinou chlazený přeplňovaný šestiválec 6R 106 TD21 o zdvihovém objemu 7,2 l se systémem vysokotlakého řízeného vstřikování (tzv. common rail) a výkonu 240 kW při 2200 ot/min (maximální točivý moment 1300 Nm při 1200~1600 ot/min). Vybraný motor splňuje emisní normu EURO III, zatímco převodovka je šestistupňová samočinná typu 6 HP 602 S+. Nejvyšší rychlost na silnici dosahuje až 110 km/h (zrychlení z 0 na 80 km/h za méně než 30 s), dojezd s plnou nádrží činí až 700 km. Vozidlo úspěšně překonává boční náklon 22° a z chodu brodí vodní překážku hlubokou 1,2 m (s instalací zvýšeného sání motoru až 1,5 m). Dále dokáže překračovat příkop široký nejvýše 0,85 m a přejíždí vertikální stupeň o maximální výšce 0,55 m. Vozidlo má vysokou spolehlivost při provozu v rozmezí teplot okolního vzduchu od  –32 °C do +50 °C.

Redakčně upraveno

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • McKubec
    14:17 06.06.2019

    Krásná váha 13 tun. To je mimochodem o tunu více než kolik požadovala armáda a než kolik může přepravit Chinook (což byl mimochodem požadavek speciálů). Takže vlastně vozidlo k prdu. U speciálů by se nemělo hledět na cenu ani výběrová řízení. Pokud něco chtějí, mají to dostat a to bez debat. Nedopadalo by to potom takhle. Původně chtěli Supacat s hmotnostní bez mála 8 tun. Nebo se mýlím?

    • Jura99
      21:53 06.06.2019

      13t je celkova, prepravovat se bude v pohotovostni hmotnosti (nenalozeny).

      • Pavel II
        11:51 07.06.2019

        Jako jeden helikotulník vyloží autečko, druhý vojáčky a třetí munici, kanystry, kádéčka, plyšáčky a ostatní nezbytnosti, protivník gentlemansky posečká až si to uskládají, a hurá na věc? Tyhle dohody nefungovaly už ve středověku, maně se mi vybavujou Suché Kruty, a maďarský pohled na tu událost. (Ironie.)

  • marfolodej
    11:52 04.06.2019

    super, že u nás dokáží dělat takový auta, sem za to rád, ale přesto se nedokážu zbavit dojmu, že je to velký tele, vysoký, težký...takový nedotažený.
    Když mrknu na moje oblíbence Hawkei nebo Mowag Eagle, to se prostě nedá srovnat. Celkovými výkony na ně Perun prostě nemá (beru mobilitu, nosnost, dojezd, rychlost, ochranu, tranport letadlem atd...)
    Ale třeba za čas to bdue zase lepčí :-)

    • stirling
      12:15 04.06.2019

      Já s tebou souhlasím i když na druhou stranu pohotovostní hmotnost 10,4 t není taková hrůza, tedy přesněji škoda, že se jim ještě tuna nepodařila sundat, hned by to vypadalo lépe. Nosnost 2,6 t mě naopak přijde dobrá i když jasně na patriot to nemá. Jestli bude nějaká druhá generace tak by si měli dát za cíl shodit min 2t. Tak jako tak mě zajímá hlavně názor vojáků, třeba budou spokojeni...

      • Gibon
        18:24 04.06.2019

        Ak ma patriot 17t, tak 12t pri perune je uplne v pohode :D

        • stirling
          10:07 05.06.2019

          To nikdo netvrdí, ale bohužel když se podívám na všechny domácí či sk konstrukce tak je to vše velice podobné, těžké jako prase navíc někdy ještě minimální rezerva dalšího zatížení a to chce trošku rozlišovat. Je rozdíl mít pohotovostní hmotnost 12 t a celkovou 14 t nebo mít třeba pohotovostní 13 t a celkovou 17,5 t. Oboje jsou to velice podobná vozidla jen to druhé můžeš daleko více zatížit když potřebuješ, ale když zamění pak někdo jako ty pohotovostní a celkovou hmotnost tak to vypadá, že to druhé je z olova přitom hlavně více uveze.
          Možná by bylo pěkné udělat srovnávací tabulku třeba z sk výběrka, kdo kolik váží, uveze, dojede, jak je širokej, vysokej, dlouhej, jakou má balistickou ochranu atd., ale co jsem pochopil tak to je ještě daleko od finálního kola.

      • Maulincio
        08:28 07.06.2019

        No bavil sem se o něm s kamošem ze SOGu a tak ňák sme se shodli, že se měli nakoupit levnější a již zavedené jackaly. Se kterými když bude problém tak vám pomůže téměř jakákoliv britská jednotka.

        • Josef
          19:55 07.06.2019

          Zcela souhlasím. Jen ten Supacat je podstatně dražší. Třeba se jim to jednou povede.

    • Kichot
      13:43 04.06.2019

      A máte někde odkaz na srovnávací test, popř vojskové zkoušky?

  • PavolR
    10:09 04.06.2019
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Pobavil ma ten druhý obrázok, na ktorom nikto z posádky nič nevidí: Vodič má beznádejne zablatené sklo, spolusediaci má blata plné oči (a vôbec všetko) a strelec sa radšej ani nedíva, kam sa vozidlo naslepo rúti.

    • Zdenoušek
      06:21 05.06.2019

      To bude jen ten daný moment, kdy jim to spadlo na "hlavu". Ale stát se může cokoliv. Se Skotem vlítli třeba kluci do díry po tancích, protože jí v bahně neviděli a ten display co z něj koukali byl fakt malý, Byli obitý jak píšťaly.

    • Kusa
      12:38 05.06.2019

      No hlavně ten spolujezdec za tím kulometem to schytal pěkně. Ale prej je bahno dobrý na revma:-)