Projekt indicko-ruského letadla MTA krachuje. Jak dopadne stíhačka FGFA?

UAC/HAL Il-214 Multi-role Transport Aircraft (MTA)
UAC/HAL Il-214 Multi-role Transport Aircraft (MTA). / Anirvan Shukla; CC BY-SA 3.0

Ambiciózní indicko-ruský program středního transportního letadla Multi Transport Aircraft (MTA), jehož vznik se datuje do roku 2007, stojí před krachem. Projekt MTA se dlouhodobě potýkal s problémy a mnohaletým zpožděním.

Dopravní MTA

Oficiální ukončení programu dosud nebylo oznámeno, ale podle zdrojů z indického ministerstva obrany nedošlo k prolomení patové situace ani po jednání mezi indickým premiérem Marendrem Modim a ruským prezidentem Vladimirem Putinem 25. prosince loňského roku v Moskvě.

Program MTA začal mít problémy jakmile náklady na vývoj začaly strmě růst. S tímto stavem mělo zásadní problém zejména Rusko. Indická strana zase nebyla spokojená s ruskými proudovými motory PD-14M, které rusové navrhovali pro pohon letadla MTA (IL-214).

Zdroj z indického vojenského letectva uvedl, že projekt zkrachoval ze tří důvodů. Prvním jsou motory PD-14M a druhým konflikty mezi ruskými akcionáři společného rusko-indického konsorcia. Třetím důvodem je prodloužení životnosti transportních letounů An-32 indického letectva, které měly nové MTA/IL-214 nahradit.

V květnu 2012, když měl program už pětileté zpoždění, podepsala indická státem vlastněná společnost Hindustan Aeronautics Limited (HAL) dohodu s ruskou společností Sjednocená letecká korporace o vytvoření společného podniku Multirole Transport Aircraft Ltd. (MTAL), který měl zajišťovat vývoj a výrobu letounů MTA.

V listopadu 2012 byly v indickém Bangalore otevřeny kanceláře MTAL. Původně bylo plánováno vyrobit 100 kusů MTA/IL-214 pro ruské letectvo (náhrada za An-12 a An-72) a 45 pro indické vzdušné síly (náhrada An-32). Počítalo se také s výrobou 60 kusů pro zahraniční zákazníky a s civilní verzí letounu určenou jak pro přepravu nákladu, tak pasažérů.

První let prototypu MTA/IL-214 byl naplánován na rok 2013, ale díky následným neshodám k němu nedošlo. Letoun byl navržen a výroba prvních testovacích kusů se mohla rozběhnout.

Indie však začala požadovat, aby letoun MTA mohl operovat i ve vyšších nadmořských výškách, než byly původní požadavky, což celý vývoj opět komplikovalo. Podle posledních plánů první stroje mají zamířit k zákazníkům během roku 2018.

Celý program MTA si dosud vyžádal náklady ve výši 600 milionů dolarů.Podle posledního návrhu má MTA/IL-214 tříčlennou posádku a dokáže přepravit 70 -100 pasažérů.

Užitečné zatížení je 20 tun, maximální vzletová hmotnost 68 tun. Letoun je poháněn dvěma proudovými motory Aviadvigatel PD-14M, každý o tahu 153 kN, umožňující maximální rychlost 870 km/h. Dolet se zatížením 20 tun je 3250 km, maximální dolet prázného stroje 7300 km. Předpokládaná pořizovací cena letounu je 35 - 40 milionů dolarů za kus.

MTA měl přímo konkurovat vyvíjenému brazilskému dopravnímu letadlu Embraer KC-390, ukrajinskému An-178 a etalonu třídy středních dopravních letadel americkému C-130J (resp. C-130J-30) Hercules.

Stíhačka 5. generace FGFA

Komplikace v společných rusko-indických programech se nepodařilo vyřešit ani u projektu bojového letounu páté generace Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA). V roce 2010 podepsala Indie s Ruskem předběžnou dohodu o společném vývoji letounu FGFA, vycházejícího z ruského T-50.

Finální dohoda, po jejímž uzavření by bylo možné uvolnit 6 miliard dolarů z indických zdrojů určených na tento program, zatím nebyla uzavřena - ani po moskevském jednání mezi premiérem Modim a prezidentem Putinem.

Indie si v tomto programu snaží dojednat větší podíl na výrobě společných letounů. Hlavní komplikací je však indický požadavek na vývoj jednomístné verze FGFA, místo dříve požadované dvoumístné verze. Rusko dosud pracovalo pouze s dvoumístnou verzi FGFA, která má být představená v letech 2016 až 2017.

Indie projevuje zájem o 154 letounů FGFA. Moskevská jednání mělo vyjasnit počty jednosedadlových a dvousedadlových verzí a také podíl indického průmyslu na projektu.

“Neschopnost podepsat finální dlouhodobou dohodu u programu MTA a FGFA ukazuje, že indicko-ruské vojenské vazby se začínají destabilizovat,” uvedl pro Defense News Nithin Mehta, indický analytik z Nového Dillí.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Pokroky v indickém zavádění Su-30MKI

Průběžné nasazování víceúčelového stíhacího letounu Su-30MKI, který byl vyvinutý pro potřeby ...

TATRA TRUCKS obnovila spolupráci s indickou společností BEML

Dnes, ve čtvrtek 19. 2. 2015, došlo v indickém Bangalore k podpisu memoranda o porozumění ...

Indická armáda hledá nový hlavní bojový tank

Indická armáda v rámci programu FRCV (Future Ready Combat Vehicle) hledá náhradu za více než 2500 ...

Indické noviny: Su-30MKI deklasoval Eurofighter Typhoon

Před několik dny skončilo indicko-britské letecké cvičení Indradhanush-4. Během cvičení se na obloze ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Superme
    21:16 12.01.2016

    Pokud by se zrušil projekt FGFA, tak by to byl problém pouze pro Indii, protože na ruský projekt PAK-FA by to nemělo mít vůbec vliv, nebo ano? Takže už z toho důvodu si myslím, že je nereálné, že se ten projekt zruší. Indie kvůli Pákistánu potřebuje letouny 5. generace.

  • shal
    23:30 11.01.2016

    sanityangel1: Ale s tím Rusové museli počítat ne? Není to první Rusko-Indický projekt, ale může být na dlouho poslední.

  • sanityangel1
    23:00 11.01.2016

    Osobni zkusenosti s Indy - everything can be done. V realite skutek utek. Mezi Indy je spousta slusnych lidi, ale cim vyssi postaveni maji, tim vice s Vami chteji vydrbat. Je to typicke pro jednani s vychodnimi partnery - neco jako slovo u nich neexistuje (v evropske kulture spjato s konceptem rytirstvi) a to na cem jste se vcera domluvili jiz dnes nemusi platit.

    FGFA:
    Indie si v tomto programu snaží dojednat větší podíl na výrobě společných letounů. Hlavní komplikací je však indický požadavek na vývoj jednomístné verze FGFA, místo dříve požadované dvoumístné verze.

    MTA:
    Indie však začala požadovat, aby letoun MTA mohl operovat i ve vyšších nadmořských výškách, než byly původní požadavky, což celý vývoj opět komplikovalo.
    Třetím důvodem = tim hlavnim je prodloužení životnosti transportních letounů An-32 indického letectva, které měly nové MTA/IL-214 nahradit.

  • Skynet
    17:46 11.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    Indie a ji podobné země mají naprosto odlišné způsoby v obchodním jednání a pro evropana je velmi těžké se zorientovat. Po podpisu smlouvy rádi často mění podmínky toho co vlastně chtěli a specifikace.Takže Rusko s Francií naprosto chápu. Mluvím z vlastní zkušenosti ...

  • smítko
    16:09 11.01.2016

    Zrovna Indie by teoreticky mohla být partner/zákazník pro japonský letoun páté generace o kterém tu byl nedávno článek. Nicméně by se musela smířit s tím, že dodávky by byly oproti spolupráci s Rusy podstatně později.

  • Kozlus
    15:56 11.01.2016
    Oblíbený příspěvek

    Francie hlavne nechtela rucit za kvalitu vyroby v Indii.

  • SeaWolf
    15:00 11.01.2016

    alexa123
    Indie je zákazník platící v USD ne v Rublech a posledních 20 let táhli společné Rusko-Indické projekty především Indické peníze. Nemyslím si že problém je u Indie. Francie si svůj boj o indické Rafale taky prokaučovala sama tím, že odmítla transfer technologií.

  • alexa123
    14:14 11.01.2016
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Nechcem sa zastavať Rusov, ale vo všeobecnosti si myslím, že pre všetkých obchodných partnerov Indie je čiernou morou s nimi spolupracovať. Sú ako aprílové počasie - raz chcú to, potom ono a nakoniec zistia, že ani oni vlastne nevedia, čo to vlastne chcú. Jediným reálnym výsledkom sú vyhodené peniaze.