První vzlet prototypu L 410 NG

L-410NG
L-410NG se poprvé odlepuje od země; větší foto / Aircraft Industries

V návaznosti na oslavu „ROLL OUT" prototypu L 410 NG, která proběhla 15. 7. 2015 na firemním letišti Aircraft Industries, a.s. v Kunovicích, byl ve středu 29.7. 2015 v odpoledních hodinách úspěšně realizován první vzlet tohoto prototypu. Tímto letem byla započata série certifikačních letových zkoušek v souladu s příslušnými předpisy.

Během prvního letu byly ověřeny základní letové vlastnosti a výkony letounu, správné funkce systému ovládání letounu, správné funkce pohonné jednotky a palivové soustavy letounu a základní funkce avionických a navigačních systémů. Posádku letounu během prvního letu tvořili piloti Petr Jarocký a Stanislav Sklenář a pracovníci kvality výroby Zdeněk Koníček a Michal Sum.

Letoun L 410 NG je zásadně inovovaným modelem stávající verze letounu L 410 UVP-E20, kterou společnost Aircraft Industries, a.s. v současné době sériově vyrábí. S novým modelem bude společnost Aircraft Industries, a.s. velmi silným konkurentem pro stávající turbovrtulové letouny stejné kategorie ve světě.

Mezi zásadní vylepšení letounu patří vyšší platící zatížení (letoun uveze více nákladu a to přibližně o 400 kg), dvojnásobné zvětšení předního zavazadlového prostoru, dále větší dolet (až 2 500 km) a vytrvalost (až 10 hodin) a to díky téměř dvojnásobnému objemu nových integrálních palivových nádrží, které jsou součástí nově konstruovaného křídla.

Roll-out L-410 NG.

Letoun bude mít opět o něco výkonnější pohonnou jednotku než je ta stávající, která byla modernizována již v roce 2013. Nová pohonná jednotka bude sestávat z motorů GE H85 se vzletovým výkonem 850 HP a vrtulí AV 725.

Motor je vybaven  novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. L 410 NG dosáhne vyšší cestovní rychlosti (až 417 km/h TAS) a bude mít modernizovanou pilotní kabinu technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avioniku G3000, která výrazně přispěje ke snížení zátěže posádky a zvýšení bezpečnosti letu.

Rovněž bude zásadně modernizována kabina cestujících tak, že docílíme prostředí, na které jsou cestující zvyklí z letounů vyšší kategorie. Rovněž bude podstatně zvýšena návrhová životnost letounu a to na 30 000 letových hodin a/nebo cyklů.

Zahájení sériové výroby letounu L 410 NG je v plánu po dokončení certifikačních zkoušek v roce 2017. Společnost hodlá do budoucna vyrábět až 30 kusů ročně.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Lehká stíhačka Scorpion na turné v Evropě

Na skončené výstavě Paris Air Show 2015 firma Textron AirLand propagovala svou novou unikátní lehkou ...

Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých ...

V-22 Osprey pro Japonsko

Země vycházejícího slunce se stane prvním zahraničním uživatelem konvertoplánů V-22 Osprey. ...

Aircraft Industries oslavila zhotovení prototypu L 410 NG

Společnost Aircraft Industries, a.s. dnes na svém firemním letišti v Kunovicích uspořádala ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • mikojan29
    11:54 31.07.2015

    semtam - asi ste myslel AN 140, lebo AN 160 neextistuje. Ja si zase myslím, že treba najprv rozbehnúť výrobu L 410 NG a až potom, keď sa situácia stabilizuje, nech sa pomýšľa na nasledovníka. Je to rokmi overené lietadlo, dalo by sa povedať "vytunené" do dnešnej doby. Uvidíme, ako sa to celé vyvinie, ale dúfam, že v prospech AI. Mám rád tieto lietadlá, často vojaci často lietajú na týchto strojoch nad mojim domovom.

  • semtam
    18:44 30.07.2015

    Nesher

    S tou kategorií ATR, by se musel opravdu důsledně prověřit trh. Aby to bylo rentabilní a vůbec jaké požadavky by toto letadlo mělo splňovat. Toť vše. Díru v trhu vidím s výpadkem Antonova.
    Když už máte poznámky vůči ruskému trhu, že je podle Vás rizikový. Tak si uvědomte, že v letošním roce mají Kunovice vyrobit 18 ks L-410. A jak píše pan Kocourek RF ročně objedná cca 10 L-410. To znamená, že RF přinesla v tomto roce více než polovinu zakázek. Bez ruskému trhu by možná Kunovice nevytvořili L-410NG.

  • belkin
    18:22 30.07.2015

    Ono je to opravdu prapodivné. Normální člověk by předpokládal že se letadlo přelítne,tam se maximálně dolepí samolepky v azbuce, udělá přejímka a odchod. Vše zde popisované je všechno možné, jenom ne ekonomické.

  • Kocourek
    18:12 30.07.2015

    belkin: v průběhu 5let se uvažuje systémem rozborka/sborka o celkem asi cca 30strojích (odhad), přičemž v prvním roce to bude pouze jeden "tréninkový" stroj. S dozorem našich specialistů v Rusku se počítá, ale spočítáte je na prstech jedné ruky. Montáž v Rusku, ale v žádném případě neznamená, že by se do Ruska neprodávalo na přímo. Bude záležet případ od případu... Rusko dnes nakupuje cca 10ks L-410 ročně a jiná letadla v této kategorii prakticky nenakupuje.

  • belkin
    18:02 30.07.2015

    Je fakt,že neznáme celé pozadí přesunu.Standartně se výrobce maximálně snaží urychlit fázi přípravy a rozjet plnohodnotnou montáž a to za dozoru specialistů. O prachy jde v prvním případě.Mě jenom zaráží to plánované množství strojů. Při produkci cca 30 kusů ročně, kolik rusové plánují těch strojů odebrat? (Hranice rentability je dle mého velmi hrubého odhadu min.350 ks)

  • Kocourek
    17:47 30.07.2015

    belkin: pokud to soudruzi v Rusku zvládnou, tak ta nesmyslná montáž/demontáž časem odpadne, ale tak daleko zatím plány nesahají... No a co se píp. týče, tak si nedělám iluze, ale tyto věci se obvykle odehrávají na jiném levelu, takže netuším...

  • belkin
    17:36 30.07.2015

    Kocourek: já se spíš domnívám, že tam bude něco, na čem někdo píp. vydělá.

  • belkin
    17:34 30.07.2015

    Kocourek:no pokud jde o navýšení výrobních kapacit, tak to by smysl dávalo, ale to by musela odpadnout ta nesmyslná montáž,demontáž a zase montáž. ( to je prostě pohádkové)

  • Kocourek
    17:30 30.07.2015

    belkin: ne na vše lze aplikovat zdravý selský rozum :-)

  • Kocourek
    17:27 30.07.2015

    Nesher: ani po pěti letech se s ničím jiným než s konečnou montáží neuvažuje. Vzhledem k nutnému strojnímu vybavení a množství potřebných přípravků (cca 35 000) by to bylo i po započtení ruských dotací nerentabilní.
    V celém příběhu jde o to, poskytnout "východu" ruské letadlo a naopak "západu" letadlo vyráběné na "západě" a celkově výrazně navýšit objem vyráběných letadel (proto i ta varianta s PW), aby se ekonomika výroby zlepšila. Neboli, aby se oba vlci nažrali a koza zůstala celá :-)

  • belkin
    17:19 30.07.2015

    Já naprosto chápu přesun výroby společností do levnějších lokalit.Ovšem všechny tyto operace se provádějí za účelem zisku. Tady v tomto případě stát vytváří vicenáklady aby je v zápětí kompenzoval, nebo se chce majitel, výrobce,
    úmyslně připravit o zisk. Tak jako tak na tom prodělá buď firma nebo stát.
    Prostě přidaná hodnota v tomto případě je 0. Jestli stát vybírá clo a zároveň dotuje, měl by navštívit Chocholouška

  • Nesher
    17:16 30.07.2015

    kazd
    Normálně to tak není, bohužel v Rusku je politické rozhodnutí prakticky vše.

  • Nesher
    17:13 30.07.2015

    belkin
    Třeba je ten plán takový (jak naznačoval Kocourek), že po pěti letech bude ta montáž probíhat v Rusku rovnou (bez Kunovic) z dílů částečně vyrobených v Rusku a částečně dodávaných z ČR. Že z toho pro AI nekouká nic dobrého, je myslím jasné.

  • kazd
    17:07 30.07.2015

    převod výroby je rozhodnutí politické nikoli ekonomické

  • belkin
    17:04 30.07.2015

    kazd: ano já vám rozumím, Výroba košťat,textilu,telefonů atd.kde jde výroba do tisíců a statisíců.Kolik se ale v rusku těch letadel prodá aby se vyplatila levnější
    pracovní síla,náklady na dopravu a energie?

  • Nesher
    17:01 30.07.2015

    Kocourek, díky.

  • belkin
    17:00 30.07.2015

    Jasné,ale těch pět let to prostě nedává smysl.

  • kazd
    16:57 30.07.2015

    jde o analogii Completely Knocked Down, jak jsem psal
    ono to kromě cel a daní má hlavně výhodu v postupném nabíhání kvalifikace na místě.

    představte si, že máte zavést výrobu někde v místě, kde napřed musíte naučit lidi, že do práce v létě i v zimě chodí ve stejnou hodinu i když slunce je na obloze pokaždé jinde.
    Pak je Completely Knocked Down dobrý začátek

  • Kocourek
    16:56 30.07.2015

    Nesher: důvody jsou dva.
    Nabídnout motor na který seženete náhradní díly po celém světě v nejbližším autoservisu a mechanici ho znají jak staré boty. Druhý je nebýt závislý na jednom dodavateli.

  • Nesher
    16:53 30.07.2015

    belkin
    Ono to, z pohledu vlastníka AI (což je ruská firma) má celkem logiku.
    Ty dovozní cla jsou v Rusku často tak vysoká, že se tenhle (jinak naprosto nelogický) postup vyplatí.
    Samozřejmě přesně nevím, jak je to v případě leteckého průmyslu, ale v případě komponent pro automobilový průmysl to tak prostě je.

  • belkin
    16:49 30.07.2015

    KO

  • Nesher
    16:47 30.07.2015

    Kocourek
    Díky, zajímavé. A důvod? Jde jen o to nabídnout uživatelům (mimo bývalý SSSR, kde jsou navyklí na GE či spíše Walter) techniku, kterou znají nebo je za tím i něco jiného?

  • belkin
    16:46 30.07.2015

    Nesher: jasné, rozmontují letadlo aby se vyhnuli clu, pak ho za další peníze smontují, aby na něj dostali dotace. To je přesně jasné! A to se vyplatííí:D.
    Kdyby takto člověk uvažoval, byl by označen za debila.Ale stát je debil zcela oficiálně.

  • Kocourek
    16:43 30.07.2015

    Nesher: L-410 s PW - certifikace a ani konstrukční řešení zatím není, ale dá se čekat tak do dvou let. L-410 kdysi dávno s PW začínala...

  • Kocourek
    16:38 30.07.2015

    belkin: on ten ruský montážní závod nebude "jakoby", oni to fakt budou montovat ještě jednou, ale z větších celků. Samozřejmě, že až se to naučí, tak je pravděpodobné, že si to pak z jednotlivých celků smontují na první pokus sami. S tím se ale v nejbližších pěti letech nepočítá a uvidí se, až jak dopadne v praxi opětovná montáž již hotového letadla.

  • Nesher
    16:36 30.07.2015

    belkin, kocourek
    Pravděpodobně jde o dovozní cla, na letadlo Made in Russia se clo nevztahuje.

    Semtam
    Ten trh tu prostě není, trh linkových turbovrtulových letadel je obsazen (ATR, Bombardier).
    Stejně tak je obsazen trh regionálních prodouvých letadel (Embraer, Bombardier)
    A stejně tak je obsazen trh velkých dopravních letadel (Airbus, Boeing)
    Ostatní mají jen dvě možnosti, buď nalézt nějakou díru na trhu, která velké hráče nazajímá (např AI s L 410 NG), nebo se soutředit na domácí trh a politicky eliminovat konkurenci (např. Číňani a částečně i Rusové s SSJ)

    Kocourek - L 410 s P&W? A je na to cerfikace?

  • belkin
    16:34 30.07.2015

    Dotování svého průmyslu dokážu pochopit, (následný export vytvoří přidanou hodnotu) ale toto je ekonomický nesmysl hodný RVHP :-)

  • semtam
    16:23 30.07.2015

    Njn někdo dotuje svůj průmysl, někdo zase neziskovky.

  • belkin
    16:15 30.07.2015

    Aha,tak to jo. Vytvoří se jakoby montážní závod a mají ruský výrobek:-).
    To je sladkýý.

  • Kocourek
    16:00 30.07.2015

    belkin: smysl to má politický, pak je to letadlo made in Russia, což má v Rusku nezanedbatelný vliv na přidělování dotací na nákup a provoz příslušného letadla. No a pro západní trh to bude stále letadlo made in Kunovice.

  • belkin
    15:53 30.07.2015

    Kocourek:promiňte, ale jaký to má smysl zpětně montovat zalétané letadlo?
    To jako, vyrobené,zalétané letadlo se rozmontuje,zašle do ruska,kde ho zase smontují? Tomu nerozumím.

  • semtam
    15:37 30.07.2015

    Nesher

    V Rusku nepodnikám, ale jeden známý. Má v Rusku těžařskou firmu (lesnictví). No ze zkušeností to není nic lehkého. Ale to, že je Čech, tak to mělo pro něho plusové body. Samozřejmě na tom se nic nedá stavět. Je to konstatování situace, že se na naše firmy nekoukají nějak zle, ba naopak.
    ruské motory se nevyrábí, mnou popisovaný letoun také ne. A jak píše kocourek, zatím se neplánuje výroba většího letadla. Teď mají v Kunovicích plné ruce práce s L-410NG.
    Dle mého názoru lze nyní vážně uvažovat o vývoji letadla ATR. Pokud ČR bude sponzorovat jeho vývoj, tak šance tu jsou. Je už jen na odbornících prozkoumat trh a možnosti.

  • Matesaax
    15:28 30.07.2015

    L-610 je pohrbena minulost,pred par lety vse co s ni souviselo,vyrobni linka,pripravky atd. Bylo vyvezeno do srotu,takze uz ji postavit nelze.

  • Kocourek
    15:23 30.07.2015

    Trochu Vám to zpřesním, už mě nebaví číst ty komentáře :-)
    V Rusku se počítá se zpětnou montáží již zalétaného letadla, které se pro transport co nejméně demontuje. Motory budou buď GE nebo PW. Celá akce již běží, tedy aspoň příprava. Co se L-610 týče, tak se s ní do budoucna nepočítá.
    Jinak pro zajímavost, znovu se rozbíhá pod hlavičkou jiné ruské firmy výroba Blaníka.

  • Nesher
    15:20 30.07.2015

    semtam
    Nevím čím se živíte, ale založit obchod na tom, že vás má někdo rád není dobrý nápad, to za prvé.
    Za druhé, znovu opakuji, že ten letou by byl mimo Rusko (pokud by se Putin zrovna dobře vyspal) neprodejný.
    Za třetí, Rusové moderní turbovrtulové motory vhodné pro Vámi navrhovaný letoun prostě nevyrábí. I s motory pro SSJ jim museli pomoci italové a Francouzi.

  • semtam
    15:13 30.07.2015

    A na nějaké motory lítat musí. Snad nepočítáte s tím, že kvůli sankcím nebudou lítat.

  • semtam
    15:11 30.07.2015

    Nesher

    Vím, co je certifikace.

  • semtam
    15:09 30.07.2015

    Nesher

    V Rusku mají poměrně rádi Čechy a potažmo všechny slovanské národnosti. Samotný obchod tam bude pro nás lepší, protože nejsme hlavní aktéři sankcí (spíš jejich oběti). A opět Kunovice tam mají své jméno. Pokud jim nabídneme náš stroj s možností zástavby jejich dílů, tak ATR a Bombardier nejsou v Rusku taková konkurence jako v EU.

  • Nesher
    15:06 30.07.2015

    semtam
    Víte co stají taková certifikace?
    Navíc silně pochybuji o schopnostech ruského průmyslu v oblasti motorů pro civilní letadla.

  • Nesher
    15:04 30.07.2015

    belkin
    Oni ho vyráběli Il 112, moc jim to nešlo.
    Souhlas, pokud to neumí kvalitně udělat sami (což neumí), tak si raději koupí právě ten Bombardier nebo ATR.
    A nebudou spolehát na český drak s ruskými motory jak tu navrhuje semtam.

  • semtam
    15:02 30.07.2015

    Nesher

    Letadlo nemusí ba by i němělo být projetovaný pouze na zástavbu jednoho konkrétního motoru. Pokud si zákazník může vybrat mezi 2 i více typů motorů, je to jen plus.

    belkin

    Bylo by náhrada za stroje AN.

  • Nesher
    14:56 30.07.2015

    semtam
    Super, tedy pokud budou motory ruské, tak to neprodáme mimo Rusko vůbec nikam.
    To je ekonomická sebevražda.
    L 410 NG je to co dává ekonomicky smysl. A možná (moc tomu nevěřím) se podaří L 410 v horizontu třeba 15-20 let nahradit něčím novým, ale ve stejné kategorii.

  • belkin
    14:56 30.07.2015

    semtam:proč by rusové chtěli vyrábět letadlo kategorie ATR?
    Bylo by levnější nebo lepší?

  • semtam
    14:55 30.07.2015

    nesher

    Já neodsuzuji L-410NG, naopak držím palce. jen teď vidím dost dobrý růst Kunovic. A všechny firmy i Bombardir taky nějak začínali. A kdyby nebyla toho času po L-410 poptávka v SSSR, tak také nelétá po celém světě a vlastně by ani nevznikl.

  • semtam
    14:50 30.07.2015

    Nesher

    Nepíšu přímo L-610 jen že jsou již s větším letadlem zkušenosti. Motory si můžou rusové řešit sami. My opět postavíme jen letadlo.

  • Nesher
    14:49 30.07.2015

    semtam
    Znovu opakuji, nemůžete spoléhat na jednoho a navíc problematického klienta.
    V Rusku budou koupovat to co jim Kreml zrovna nařídí.
    A jak říkám, ani AI už na to nemá lidi. Ti co kdysi dělali L 610 už jsou v důchodu nebo dávno jinde. O penězích ani nemluvě.
    L 410 NG je to nejlepší co mohly AI udělat, pokud vše půjde dobře, budou mít nejlepší dvoumotorový bush plane na trhu. Tedy letadlo, které mohou prodávat od Ruska, přes Jižní Ameriku až Asii.

  • Nesher
    14:44 30.07.2015

    semtam
    A proč by se někdo kupoval, byť modernizovanou, L 610 když si může koupit moderní ATR nebo Bombardier s lepší ekonomikou provozu?
    Letadlo velikosti L 610 je na bush plane už moc velké, na linku pak zase málo ekonomické.
    Navíc motory by musely být od P&W.

  • semtam
    14:41 30.07.2015

    Nesher

    Kunovice jsou ale zajeté v zemích bývalého SSSR. A mnoho civilních přepravců mělo v plánu nákup An-160. Kdyby se jim nabídlo letadlo, kde určitou část budou vyrábět u nich, tak je to pomalu jistota, že se letadlo chytne.
    Ale jak sám píšete, naší ekonomiku v tomhle směru brzdí EU.

  • semtam
    14:37 30.07.2015

    Nesher

    Jo máte pravdu, letecké motory jsou embargo EU, ono jak to s těmi embargi před rokem začalo tak se mi to slilo dohromady s ruským embargem na potraviny.

    Tak jak píšu minulém příspěvku. nyní se otvírá velká šance. A od 0 by určitě Kunovice nic nevyvíjeli. mají už zkušenosti s L-610, který spadá do třídy jako AN-160. Na víc by už neměli. Takovéto šance jsou jednou za 100 let. Samozřejmě, že bez finančních injekcí by to sami asi neutáhli. Ale byla by škoda, kdybychom tomhle zaspali. Spíš nás v tom nyní brzdí EU.

  • Nesher
    14:35 30.07.2015

    Nesher
    To opravdu dává smysl, ostatně na to LET už májem dojel, mít produkt, který spoléhá na jednoho a navíc značně problematického odběratele nezní jako příliš dobrý business plán.
    Na vývoj větších letadel než je L 410 prostě nedojde. To je opravdu nad technologické a finanční možnosti ČR. Odmyslím-li si specifickou východní konkurenci (Antonov, Iljušin a Číňani), tak turbovrtulová letadla pro cca 30 -70 lidí dělají dvě západní firmy, ATR a Bombardier. Obě na to mají peníze, know-how, propracovaný marketing atd. Dřív byla konkurence silnější, ale i takové firmy jako byl Saab a Fokker to nakonec vzdaly. Takže představa jak malá česká firma, vlastněná ruskými ocelárnami vyvine, certifikuje, začne sériově vyrábět a hlavně prodát letadlo velikosti např. ATR 42 je vážně mimo realitu.

Stránka 1 z 2