Souboj českých a britských stíhačů skončil nerozhodně

Přílet letounů RAF Eurofighter Typhoon za doprovodu české letky. / Jakub Horníček, Armádní noviny

Předletové a poletové briefingy, desítky vzdušných soubojů víceúčelových nadzvukových letounů čtvrté generace, česká versus anglická strategie. Souboj pilotů JAS-39 Gripen a Eurofighter Typhoon neměl jasného vítěze.

Ve čtvrtek 12. března přilétla čtveřice letounů Eurofighter Typhoon 11. perutě letecké základny Coningsby, aby stíhači britského Královského letectva poměřili své síly se stíhacími piloty 211. taktické letky 21. základny taktického letectva Čáslav.    

„Je to poprvé, kdy cvičíme vzdušné boje proti letounům JAS-39 Gripen. Je to pro nás cenná zkušenost,“ uvádí starší pilot „Tajfunu“ major Paul Gardiner a dodává: „Naše stroje jsou možná motorově silnější, Gripen naopak umí operovat při nižších rychlostech a tuto schopnost čeští piloti výtečně užívají, takže výsledek souboje se odvíjí od zvolené taktiky pilota.“

Cvičení Quo Vadis organizované čáslavskou 211. letkou bylo sice dvoudenní, vzdušných bojů byly však desítky. „Trénovali jsme vzdušné boje jeden na jednoho a dva na jednoho. Souboje dva na jednoho dopadly dle očekávání, početní převaha je garancí úspěchu, souboje jeden na jednoho však tak jednoznačné nebyly“, vysvětloval starší pilot letounu JAS-39 Gripen nadporučík Stanislav Čejka.

„V pátek jsem se utkal se zkušeným pilotem Eurofighteru a střetnutí nemělo vítěze. Jednou jsem vyhrál já, jednou Phil, několikrát jsme se ale dostali do fáze, která neměla vítěze,“ dodává nadporučík Čejka. Na strategii českých stíhačů tak nebude potřeba nic měnit, důležité bude taktické schopnosti i nadále zdokonalovat.

Vzdušné boje mají jednoznačná pravidla, letouny jsou navedeny řídícím proti sobě, vzdálenost letounů se pohybuje od několika kilometrů po 300 metrů, což je nebližší možná hranice přiblížení se dvou letounů. „Vyhodnotit boj jsou piloti schopni téměř okamžitě, pokud dostanu letoun soupeře do zaměřovače pro možnost odpálení rakety či použití kanónu, tak jsem vítězem,“ vysvětluje nadporučík Čejka.

Letecká cvičení s mezinárodní účastí nejsou ničím vyjímečným. Naši piloti běžně cvičí např. s německými Eurofightery a pravidelně se účastní mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet.

Jedno z největších leteckých cvičení bude 21. základna organizovat v květnu letošního roku: „Od 11. do 24. května 2015 bude na naší základně probíhat mezinárodní cvičení Lion Effort 2015. Toto mezinárodní cvičení uživatelů letounů JAS-39 Gripen se poprvé konalo v roce 2009 v Maďarsku, v roce 2012 ve Švédsku a letos bude hostitelem naše základna,“ uvedl plukovník Petr Hromek, velitele 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

„Nutno dodat, že kromě našich Gripenů, se do cvičení zapojí i letouny L-159 ALCA, z dalších útvarů Vzdušných sil AČR vrtulníky Mi-24 a Mi-171, letoun CASA C-295, 25. protiletadlový raketový pluk bude na základně simulovat tzv. Base Defence Zone,“ dodal plukovník Hromek.

Do cvičení z mateřské základny zasáhnou i polské letouny F-16 a německé Eurofighter Typhoon. Vyvrcholením cvičení bude Den otevřených dveří letiště, letecká air show, která se uskuteční v sobotu 23. května 2015.

Fotogalerie

Zdroj: 21. zTL
Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Letecká základna v Čáslavi přivítala návštěvu z Brazílie

Dne 13. října 2014 se u 21. základny taktického letectva Čáslav uskutečnila návštěva delegace ...

Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík

AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila ...

Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen

Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Maximus
    09:35 21.03.2015

    Právě využití přilbového zaměřovače a PLŘS schopných díky lepším manévrovacím schopnostem a lepšího naváděcího systému (např. Python 5 je z tohoto hlediska o dost lepší než naše současné verze AIM-9 Sidewinder) by dokázalo asi nejlépe kompenzovat nevýhody JAS-39 v dogfightech s přemotorovanými stroji jako je Eurofighter Typhoon či různé variace na téma Su-27.

  • madrabbit
    09:04 21.03.2015

    Zdravím, pokud npr. Čejka prohlásí, že skóre je 1:1 + několik remíz a zároveň, že není potřeba měnit výcvik, tak bych možná moc nesouhlasil.
    1) I v případě, že by skóre bylo 100% pro Gripen, tak se stejně nesmí "usnout" a je pořád co zlepšovat.
    2) Pokud uhraju plichtu, i když proti výbornému soupeři, měl bych se zamyslet nad tím, jak dosáhnout lepšího výkonu - místo tu určitě je.
    3) Škoda, že tu nejsou podmínky - jenom dogfight nebo i BWR.

  • KOLT
    15:55 20.03.2015

    Deutschmann: To by rozhodně byla. Navíc by neměla zahrnovat pouze Gripeny, ale veškeré chybějící vybavení. Jen se obávám, že kdyby byla pojata zodpovědně, přestali by na MO uvažovat o nových Airbusech a podobných záležitostech, což by se mnohým hlavounům nelíbilo...

  • Deutschmann
    09:30 20.03.2015

    Software by se určitě musel nahrát, ale otázkou je co by Švédové za toto nahrání chtěli, ale předpokládám že je to v ceně helem (byl by to nesmysl dělit nákup a integraci do letadla na dvě zakázky).

    Kolt: ta rozvaha by byla velmi zajímavá

  • Arccos
    09:19 20.03.2015

    Tedy, ten odhad je za předpokladu, že švédská objednávka je na +-100 kusů, což ale vlastně z té zprávy není úplně jasné.

  • KOLT
    09:19 20.03.2015

    Arccos: Nutnost upgradu softwarového vybavení by mě nepřekvapila, spíše bych ji předpokládal.

    Deutschmann: Rozvahu tohoto typu by určitě bylo nutné udělat. I jsem něco v tom smyslu chtěl zmínit v příspěvku, ale nechtělo se mi s tím po ránu psát ;-)

  • Deutschmann
    09:15 20.03.2015

    Kolt: na netu na napsáno že jich JAR koupila 26-30 ks za 54 mil USD.
    Takže cena bude okolo 2 mil USD za ks.
    Otázkou o kolik to zvedne bojovou hodnotu Gripenu.
    A další otázka je o kolik se zvedne bojová hodnota ve spojení s kontejnerem Litening III, které chceme koupit.

  • Arccos
    09:13 20.03.2015

    To zní dokonce až podezřele levně. :)
    Odhadem by ted jejich pořízení stálo AČR asi 200mil Kč, což by se určitě vyplatilo! Pak je ovšem ještě otázka, jestli se na tu cenu nenabalují nějaké další náklady, jako úprava přístrojového vybavení nebo softwaru.

  • KOLT
    09:09 20.03.2015

    Maximus: Díky. Tedy to jde a není to až tak dramaticky nákladné.

  • Maximus
    08:37 20.03.2015

    Přilbové zaměřovače používá Cobra HMD (http://www.paralay.iboards.ru/... používá samozřejmě Švédsko a také Jihoafrická republika.

    Co se týká ceny, tak v roce 2007 si pořídili Cobry HMD pro svoje Gripeny, kterých mají o řád více než my, a stálo je to v přepočtu 53.3 millionů dolarů.

  • KOLT
    21:35 19.03.2015

    Používá vlastně někdo z vlastníků Gripenů přilbové zaměřovače? A na kolik taková sranda přijde (alespoň řádově)?

    Je to úplně mimo téma, ale ty hasičáky u letadel mi díky kolům připadají jak nějaká starodávná artilerie s kanóny natřenými na červeno :-) Zvlášť, jak stojí pěkně v řadě.

  • Matesaax
    20:36 19.03.2015

    Poměr letadel k počtu pilotů je v NATO 1,5 pilotů na jedno letadlo.Nelze mít příliš hodně pilotů,protože pak by rychle došlo k olétání letadel a snížení jejich životnosti o pár let.Navíc u nás je počet nalétaných hodin dán smlouvou se švédskou stranou.Je také rozdíl v náletu jednotlivých pilotů,piloti ve výcviku a operační piloti létají nejvíce hodin,piloti z velení 21.Křídla létají méně a myslím,že je i pár pilotů z velení letectva,kteří se jen udržují vývozem ve spárce pár hodin ročně.
    Oproti tomu pamatuju,že např. v 98 roce kdy byly v provozu poslední tři Mig-23ML se o ně dělilo kolem 20 pilotů,i když je fakt,že většina létala souběžně i L-39.
    Ten tahač na fotce je švédský a byl dodán s Gripeny...

  • Stanyk
    19:08 19.03.2015

    Dobrý večer,

    navážu dotazem na konec zdejší diskuse. V oboru se nevyznám, tak se omlouvám, pokud můj dotaz bude znít hloupě.

    V různých filmech, dokumentech nebo i fotografiích, na kterých se vyskytuje stíhací letoun, bývá v prostoru přídě letadla graficky znázorněn počet sestřelů nepřátelských letadel. Ty se předpokládám vztahují k pilotovi letadla, nikoliv k letadlu samotnému.

    V novodobých dějinách se často udává i počet virtuálních sestřelů v případě cvičného souboje.

    Jak to vypadá v praxi, kdy se mění pilot letadla? Resp. je jeden konkrétní stroj přiřazen jednomu pilotovi, případně více pilotům, ale stále skupince? Vizualizace se pravidelně překreslují?

    Nebo jsou vizualizace pořizovány ad hoc v případě propagačních nebo propagandy?

    Druhý dotaz se týká výše uvedené vizualizace v kontextu se stealth vlastnostmi letounů. Nenaruší takový nátěr stealth nátěr letadel?

    Díky

  • petres
    15:49 19.03.2015

    K tomu poměru pilot (osádka) : stroj jsem někde četl, že poměr u stíhacích letounů by měl být někde kolem 2-3 : 1.
    Když je podíváte na tento odkaz (mimochodem tyto stránky doporučuji trochu podrobněji přečíst, jsou tu docela zajímavé informace):
    https://defenseissues.wordpres...
    zjistíte, jak je Gripen efektivní a ekonomický stroj:
    a) za určitou sumu jich pořídíte nejvíc (nejlevnější moderní letoun)
    b) díky nejnižším letovým nákladům a jednomu z nejlepších poměrů hodin údržby k letové hodině těch letů provede nejvíc.
    https://defenseissues.wordpres...
    https://defenseissues.wordpres...

    V neposlední řadě vcelku se snaží držet krok ve výkonech ve verze C/D, verze E/F se silnějším motorem, IRST a dalšími vylepšeními vypadá opravdu dobře.

  • Jura99
    13:58 19.03.2015

    Jenda: Dobrý nápad. Větší počet pilotů než letadel by se hodil i tak, tuším, že Izraelci v některé ze svých válek v 60.tých letech měli sice málo strojů, ale dokázali na nich točit víc pilotů, takže každý stroj byl ve vzduchu maximum možné doby.

  • Blake
    13:44 19.03.2015

    MiG-29 skusali v dogfighte Luftwaffe, minimalne proti F-16, nez ich vyradili.
    http://www.16va.be/mig-29_expe...

  • Jecchus
    13:12 19.03.2015

    apache, Charlie:

    Slyšel jsem info, že někdy počátkem 90. let byli naši piloti v USA a létali tam na MIG-29, který američani bůhvíkde splašili, a to proti jejich pilotům a strojům.

    Nedokážu posoudit pravdivost tohoto, ale potenciálně se jedná o dost insiderskou informaci, nebo taky ne... :D

    Údajně se to tajilo (možná ještě tají), nebo taky třeba ne, nikdy jsem po tom nepátral.

    Nemá o tomto někdo nějaké podrobnější info (vyvracující, potvrzující, upřesňující)...?

  • Jecchus
    12:45 19.03.2015

    Jenda:

    "V případě nějakého fatálního problému by se pak jen sehnalo další "železo". "

    A to se jako bude shánět jak a kde? Dalším "železem" nutně bude muset být Gripen (pokud nám tedy někdo nevyhlásí válku s takovým předstihem, abychom stačili přeškolit piloty na jiný typ, o čemž lze silně pochybovat...) a i tak bude nejspíš nutné "rozdílové" zaškolení (dokážu si představit např. odlišný software, odlišné zbraňové systémy, věci související s customizací letadla pro jednotlivé zákazníky apod., ale nejsem bojový pilot, tak tento aspekt možná vidím komplikovaněji, než je tomu v reálu). I kdybychom sehnali někoho, kdo by byl ochoten nám je k reálně bojovým účelům ("fatální problém") dodat - Švédsko, Maďarsko, Jižní Afrika, Thajsko, Velká Británie (dle wiki jeden (!) mají pronajatý od Švédska), v budoucnu možná Slovensko a Brazílie, popř. další budoucí uživatelé - tak zbývá k řešení asi tak milion souvsejících otázek. Namátkou za jak dlouho nám je bude schopen dodat a kolik na shánění budeme mít času, kolik kusů, jak to bude s výzbrojí, nebude je v tu chvíli potřebovat sám, proti komu by měly být určeny, nebude ten náš protivník mít takovou politickou sílu, že bude schopen tuto dodávku bloknout atd. atd. atd. ?


    "Myslím, že reálnou bojovou sílu letectva nedělá počet uskladněných letadel, ale počet bojeschopných pilotů..."

    Nesouhlasím. Reálnou bojovou sílu dělá kombinace obojího. Můžu mít tisíc pilotů na jedno letadlo nebo tisíc letadel na jednoho pilota, ale v obou případech je pak reálná bojová síla jedno letadlo (pokud nebude zrovna to jedno na nepřerušitelné servisní údržbě, nebo ten jeden pilot v kómatu po dopravní nehodě... :D )...

  • Adanedhel
    12:21 19.03.2015

    Předpokládám že to auto budě nějaký Ross.

  • JirkaHlou
    12:08 19.03.2015

    stirling: to auto na obrázku je tahač gripenů

  • stirling
    11:45 19.03.2015

    Taková zpráva vždy potěší a věřím, že i časem se doplní ten početní stav gripenů na 24.
    Zaujalo mě, ale to auto na obrázku č.2 co to je za typ?

  • Maximus
    10:52 19.03.2015

    Jde o to zhodnocení celkového přínosu přilbového zaměřovače v reálných bojových podmínkách v poměru k jeho ceně - otázka komplexního zhodnocení i vzhledem k "ceně" pilota, samotného stroje i schopnostech případného protivníka.

    Nicméně je to perspetkivní směr vývoje - vždyť jednoduchý sytém přilbového zaměřovače měly už Mig-29 z dob ČSLA.

  • Deutschmann
    10:25 19.03.2015

    Jenda: pokud já vím tak loni bylo cca 22 pilotů schopných létat s Gripenem. Ale prý byla i doba kdy jich bylo jen 13.
    Jinak s tou poslední větou máte naprostou pravdu.

    Maximus: jednou se o tom snad i uvažovalo, ale podle mě by to bylo velmi nákladné.

  • Maximus
    10:22 19.03.2015

    Ještě zajímavější by byly výsledky soubojů, pokud by čeští piloti Gripenů měli také k dispozici přilbové zaměřovače - to je také jeden z možných směrů zvyšování potenciálu našich letadel ;-).

  • Jenda
    09:35 19.03.2015

    Je vidět, že příprava našich letců a všech okolo je na vysoké úrovni. Pokud by si chtěla AČR vytvořit i nějaký bojový potenciál, tak využije největší přednosti Grippenů, kterou je levný provoz a udržuje si 2x až 3x více pilotů a personálu než vyžaduje provoz 14 letadel. V případě nějakého fatálního problému by se pak jen sehnalo další "železo". Myslím, že reálnou bojovou sílu letectva nedělá počet uskladněných letadel, ale počet bojeschopných pilotů...

  • apache
    16:11 18.03.2015

    V minulých letech se objevil v časopisu ATM zajímavý článek o tom, jak Američané získali tuším z Polska a Moldávie několik Mig-29.

  • Charlie
    15:53 18.03.2015

    karloscz: asi stejně jako doposud. USAF má v arzenálu velké letky agresorů víceméně simulující taktiky vzdušných sil SSSR/RF, a využívá služev civilních společností, jejichž letové parky zahrnují i východní letouny jako MiG21.

    Další věc je, že Američané svičí třeba s Indy, kteří mají ve výzbroji Sučka i Migy nejnovějších variant, takže k porovnání mají dost prostoru.

    Bohužel, iniciativa jedné soukromé společnosti, která chtěla začít létat se Su sedmadvacítkami nejspíš nevyšla.

  • karloscz
    14:45 18.03.2015

    Dal bych 1000 kč za to, kdybych mohl vidět, jak by Rusové reagovali na -a teď fabuluji nereálnou situaci - pomocí nějakých reexportů sestavení skupiny aktuálně používaných ruských letadel a výcvik pilotů NATO v dogfightech:-) Sice by to nemělo valnou strategickou hodnotu, ale to PR, jéžišku:-D

  • Arccos
    13:46 18.03.2015

    Čekal bych, že Typhoony vytěží ze soubojů víc díky přilbovému zaměřovači...

    Je samozřejmě dobře, že se taková cvičení konají. Možná by ale bylo přínosnější létat spíše proti polským nebo slovenským MiGům-29. Snad se to i dělá, nevím.