Švédsko kupuje brazilská dopravní letadla C-390

-
2. 4. 2025
-
35 komentářů
-
Jan Grohmann
Švédské ministerstvo obrany oficiálně potvrdilo nákup brazilských transportních letounů C-390 Millennium. Stockholm získá čtyři stroje a učiní tak ve spolupráci s Nizozemskem a Rakouskem. Podepsání smlouvy proběhlo během veletrhu LAAD Defence & Security 2025 v São Paulu.
Oficiální tisková zpráva švédského ministerstva obrany i firmy Embraer mluví o nákupu čistě dopravních strojů C-390. Označení „C“ vychází z amerického systému označování vojenských letadel (zavedeného v roce 1962), kde písmeno „C“ značí „cargo“. V souvislosti se švédským nákupem se objevuje označení KC-390, což je varianta C-390 upravená pro instalaci systémů vzdušného tankování. V americkém systému písmeno „K“ značí „tanker“ – spíše z historických důvodů než jazykové logiky, protože písmeno „T“ bylo už dříve přiřazeno cvičným letounům (trainers).
„Nová taktická letadla posílí schopnosti švédské obrany. Díky společnému nákupu získáme stroje rychleji a levněji, než kdybychom je pořizovali sami. Toto rozhodnutí zajistí, že švédské ozbrojené síly budou mít špičkovou kapacitu pro taktickou leteckou přepravu,“ uvedl ministr obrany Pål Jonson.
Nákup bude realizován prostřednictvím Nizozemska, které bude fungovat jako zástupce a zprostředkovatel pro ostatní země. Tento postup vychází ze smlouvy uzavřené 28. března 2025 mezi Nizozemskem, Rakouskem a Švédskem, kterou jménem Švédska podepsala Švédská správa pro obranný materiál FMV (Försvarets materielverk).
V loňském roce bylo oznámeno, že zakázky Nizozemska (5) a Rakouska (4) budou sloučeny do jednoho balíku o devíti letounech ve stejné konfiguraci. Švédské připojení k projektu umožní nejen nižší jednotkovou cenu, ale také zjednodušení a zlevnění údržby a logistiky.
Zatím však není jasné, kdy přesně bude první C-390 dodán do Švédska. „V současné době probíhají poslední jednání mezi Nizozemskem a Embraerem o načasování dodání letadla,“ uvedla švédská vláda v prohlášení. Dohoda ale zajišťuje, že švédská letadla budou mít při výrobě prioritu.
KC-390
Brazilské stroje nahradí zbývajících šest letounů C-130H nakoupených v letech 1961 až 1981 (Švédsko původně pořídilo osm letadel), označovaných jako Tp 84. Švédská flotila Herculesů je jednou z nejstarších v Evropě a čelí vážným problémům s provozuschopností.
Hledání náhrady trvalo roky – původně se mělo rozhodnout už na konci minulé dekády, ale místo toho došlo pouze k modernizaci avioniky u stávajících C-130H. To umožnilo prodloužit provoz do roku 2030.
Ještě nedávno byly favoritem americké C-130J Super Hercules – obzvlášť atraktivní bylo čtrnáct starších C-130J-30 nabízených britským ministerstvem obrany. Postupně se však preference přesunuly ve prospěch nově vyrobených letounů.
Výhodou brazilské nabídky byly úzké vazby mezi leteckými průmysly obou zemí, vycházející ze zavedení 36 víceúčelových bojových letounů JAS 39E/F Gripen (v Brazílii označovaných jako F-39 Gripen) do výzbroje brazilského letectva.
Embraer zajišťuje finální montáž Gripenů v Gavião Peixoto (stát São Paulo) a podílí se na výrobě některých dílů. Švédsko navíc jedná o dodání dalších devíti Gripenů E/F pro brazilské letectvo, přičemž jejich výroba má probíhat přímo v Brazílii, která se má tak stát bránou pro případný export Gripenů do dalších zemí Latinské Ameriky.
„Zahájení provozu výrobní linky Gripen je znamením našeho závazku přenést technologie a znalosti do brazilského průmyslu. Zde vyrobíme 15 z 36 letadel, které jsou nyní nasmlouvány pro brazilské vzdušné síly. Cílem je vyrábět zde i všechny budoucí objednávky z Brazílie a dalších zemí. Chceme, aby se Brazílie stala exportním uzlem pro Latinskou Ameriku i další regiony,“ uvedl před dvěma lety při spuštění linky Micael Johansson, prezident a generální ředitel společnosti Saab.
C-390 pro Českou republiku
Není proto překvapením, že už před rokem tehdejší šéf vojenské divize Embraeru João Bosco da Costa Júnior – dnes prezident Embraer Defense & Security – otevřeně prohlásil, že má velká očekávání ohledně zakázky ze Švédska.
Embraer dále rozvíjí schopnosti C-390 nad rámec základních transportních úkolů. Existuje již verze KC-390 – tanker s hadicovým systémem, a firma má připravený i návrh modulu s pevným výsuvným ráhnem. Jeho zavedení však závisí na získání zákazníka ochotného zaplatit vývoj, náročné zkoušky a certifikace.
Dřívější výběrové řízení pro kanadské letectvo přidalo C-390 další funkce, především v oblasti pátracích a záchranných operací. I zde však chybí konkrétní zákazník pro dokončení celého vývojového procesu.
Aktuálně Embraer spolu s brazilským letectvem pracuje na úpravách letounu pro zpravodajské, sledovací a průzkumné mise, zejména v námořním prostředí. Nově se k tomuto vývoji připojuje i Portugalsko.
Cílem je vytvořit modulární systém typu roll-on/roll-off, který umožní rychlý přechod mezi transportní a průzkumnou konfigurací. Kromě senzorového vybavení a pracovišť operátorů může systém potenciálně zahrnovat i výzbroj proti hladinovým a ponorkovým cílům. Pro Portugalsko by se mohl stát náhradou za stárnoucí letouny P-3 Orion.
Maďarský C-390
Portugalsko, které se podílelo na vývoji KC-390, se stalo v roce 2019 prvním zahraničním zákazníkem. Objednalo pět letadel, simulátor a logistickou podporu na 12 let s opcí na šestý stroj. Hodnota kontraktu v roce 2019 činila 827 milionů eur (20,6 miliardy Kč). Portugalci již mají dva C-390 a poslední mají získat v roce 2027.
V listopadu minulého roku se přidala Česká republika, která objednala dva letouny C-390 za 11,3 miliardy korun bez DPH. V ceně je zahrnuto i doplňkové vybavení, specializované moduly a kurzová rezerva.
Ještě dříve, v listopadu 2020, dva letouny C-390 objednalo Maďarsko. První z nich byl dodán 12. dubna 2024, následně prošel třítýdenním testováním, dostal komunikační systémy dle standardů NATO a byl vrácen do Brazílie k závěrečným továrním zkouškám.
Za pozornost stojí, že každoroční údržba maďarských C-390 Millennium se bude provádět v hangáru určeném pro C-17, v rámci mezinárodního programu Strategic Airlift Capability. Ten se nachází na 47. letecké základně Maďarských obranných sil (MH 47) v Pápě.
C-390 unese 26 tun nákladu při cestovní rychlosti 870 km/h. Je schopen plnit širokou škálu misí – přepravu a výsadek nákladu a vojáků, zdravotnickou evakuaci, pátrací a záchranné operace, hašení požárů i humanitární mise. Může operovat i z provizorních nebo nezpevněných drah.
Zdroj: Embraer
Související články
PREMIUM Aufbauplan 2032: Rakousko kupuje dopravní letouny C-390 Millennium
Rakouské noviny Kronen Zeitung před pár dny jako první informovaly o nákupu brazilských dopravních ...
-
22.09.2023
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Aero je hlavním partnerem společnosti Embraer v České republice při výrobě letounů C-390 pro potřeby českých vzdušných sil
Společnost Aero a Embraer podepsaly dodatek, kterým prohlubují a upřesňují oblasti spolupráce, které ...
-
17.10.2023
-
131 komentářů
-
Tisková zpráva
PREMIUM Nákup z katalogu vs. reálné nasazení: Česká dopravní letadla C-390 čeká trnitá cesta
Ministerstvo obrany České republiky (MO ČR) pořídí dva transportní letouny Embraer C-390 Millennium. ...
-
08.10.2024
-
35 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Konec C-27J a L-410 ve slovenském letectvu. Budoucnost je C-390
Vláda Slovenské republiky schválila rezoluci č. 717/2024 ministerstva obrany (MO SR). Dokument ...
-
03.12.2024
-
70 komentářů
-
Jan Grohmann
Keďže je to v poradí Xta europska armáda, ktorá si objednáva C390, bude alebo je v Europe servisné stredisko Embraeru ? V Prahe malo byť, aký je stav teraz.
Keďže je to v poradí Xta europska armáda, ktorá si objednáva C390, bude alebo je v Europe servisné stredisko Embraeru ? V Prahe malo byť, aký je stav teraz.
Přece nemůžete chtít po domácích politicích, aby podpořili domácí průmysl. Zvlášť, když by v tom jelo Aero pod Ominpolem. Na vlně podpory a odklánění zakázek se vezou pouze Šulcovi ...Zobrazit celý příspěvek
Přece nemůžete chtít po domácích politicích, aby podpořili domácí průmysl. Zvlášť, když by v tom jelo Aero pod Ominpolem. Na vlně podpory a odklánění zakázek se vezou pouze Šulcovi kamarádi.Skrýt celý příspěvek
Ale muze. Staci se podivat na diskuze pod Pandurem II. Ceskej vyrobce prijde s nahradou a uz jede od zdejsich diskuteru ze mame koupit neci jineho nez Pandur. Takze to je stejne. ...Zobrazit celý příspěvek
Ale muze. Staci se podivat na diskuze pod Pandurem II. Ceskej vyrobce prijde s nahradou a uz jede od zdejsich diskuteru ze mame koupit neci jineho nez Pandur. Takze to je stejne. Politik nebo amater. A pro budouci vladu neni bezpecnost CR priorita. Spise naopak pro ne je to zbytecnost ktere bere penize na uplatky pro duchodce.Skrýt celý příspěvek
V případě Pandurů je na místě přehodnotit zkušenosti s těmito vozidly, je toho opravdu dost co se na tom musí změnit. A jestli má konkurence zmáknuté věci, které Panduru chybí, a ...Zobrazit celý příspěvek
V případě Pandurů je na místě přehodnotit zkušenosti s těmito vozidly, je toho opravdu dost co se na tom musí změnit. A jestli má konkurence zmáknuté věci, které Panduru chybí, a funkční u jiných uživatelů, tak se to musí vzít v úvahu.
Nezapomínejte na to, že Pandury byly vybrány tak nějak na půl díky korupci. Sami vojáci by tehdy nejraději koupili Piranhu (na ní je postaven Stryker), kterou nám General Dynamics ani nenabídnul.
Když se podíváte například na Pandur 8x8 evo, tam výrobce uvádí maximální hmotnost 25 tun. Výrobce Patria AMV XP uvádí maximální hmotnost při konfiguraci 8x8 až 32 tun. To nabízí lepší možnosti vezeného vybavení a ochrany. A pro Pandur vyrobený v ČR stále výrobce uvádí motor Cummins z USA, Patria má evropský. To je jen výcuc toho, co by mohlo budoucí uživatele zajímat.
Slovensko si nyní vybralo Patriu a Patria AMV je používaná v Polsku a existuje i ve verzích, ve kterých Pandur není k mání.
Ona spolupráce s poláky není od věci, společně jsme měli OT 64 skot.Skrýt celý příspěvekParadoksalnie AMV XP w PL nie jest "faworytem" Dlaczego? Cena... Rosomak S.A (dawniej WZM Siemianowice) mocno lobbował za zakupem AMV XP przez MON - ale póki co do niczego nie ...Zobrazit celý příspěvek
Paradoksalnie AMV XP w PL nie jest "faworytem"
Dlaczego? Cena...
Rosomak S.A (dawniej WZM Siemianowice) mocno lobbował za zakupem AMV XP przez MON - ale póki co do niczego nie doszło...
Patria poczuła się bardzo pewnie i dość "twarde" warunki stawia...
Ale fakt faktem i my w PL powinniśmy się zastanowić - czy warto robić MLU Rosomaka...
Czy może jednak kupić nowe pojazdy a Rosomak przesunąć do rezerwy.
Wszak musimy odbudować zapas...
Zakup nowego był 50-60 % droższy od MLU. Ale w efekcie masz nowoczesne pojazdy w linii + względnie nowoczesne w rezerwie.Skrýt celý příspěvek
To že se vyrábí u nás v ČR neznamená, že je to automaticky nejlepší pro AČR.
To že se vyrábí u nás v ČR neznamená, že je to automaticky nejlepší pro AČR.
Hezký věcný článek, děkuji autorovi. A můj komentář k tomuto éru: mě se líbí, jsem jeho fanda. Uznávám, že je to fandovství částečně iracionální, dojmologické, subjektivní a skoro ...Zobrazit celý příspěvek
Hezký věcný článek, děkuji autorovi.
A můj komentář k tomuto éru: mě se líbí, jsem jeho fanda. Uznávám, že je to fandovství částečně iracionální, dojmologické, subjektivní a skoro až fanatické, což jsou jevy, které u jiných komentátorů než jsem já kritizují.
Racionální část tohoto fandovství - participace Aera, a možnost participace větší třeba i na zajištění dodávek, servisu? Ale to je asi ten fanatizmus až fantasmagorie, že? To bude spíše Saab.
No nic - pak tu máme exatní výkony - a tam si myslím tak akorát - o něco ne moc větší než mají Herkulesy, co se týče přepravních možností, co se týče rychlosti i dost rozdíl.
A teďka jedná mě sympatická věc - životnost, spolehlivost, odolnost -obecně u vojenskē techniky a zbraní, vlastně vůbec u techniky a všeho - protože jsem úplně levej a mám hrůzu něco porouchané opravovat, za sebe i za vojáky v poli , v mrazu dešti horku, nedejbože za války a třeba pod palbou.
A četl jsem o C 390 - vývoji, problémech, začátcích výroby, zakázek .... . A stala se tam taková věc, asi nechtěná, že se při letových zkouškách jednoho z prototypů nebo předsériového stroje něco porouchalo v ovládání řízení, letoun různě manévroval, propadl se už nevím o kolik km nebo "jen" stovek metrů, nerozpadnul se, neurvalo se křídlo, a pak tvrdě dosedl na letiště, no třísknul s tím, a letadlu prakticky nic nebylo a po kontrolách pokračovalo v programu testů.
Abych nebyl nespravedlivý vůči konkurentovi, viděl jsem na jůtůbu, jak dávají nehody , jak někdo natočil, jak nějaký nešťastník s Herkulesem německých OS přistál ještě před silnicí před letištěm , tuto i s příkopama přejel přeskákal a pokračoval v jízdě na ranvej.
Jiná letadla by se rozlomila, zachvátily je plameny - je hromada videjí o tom.Skrýt celý příspěvekMy o vlku...
Kolumbie si pořídí stíhačky Gripen, uvedl prezident
https://www.armadninoviny.cz/k...My o vlku...
Kolumbie si pořídí stíhačky Gripen, uvedl prezident
https://www.armadninoviny.cz/k...První rakouský 390 se montuje:
https://thedefensepost.com/202...První rakouský 390 se montuje:
https://thedefensepost.com/202...Polska powinna kupić 1-2 tankowce KC-390 i w dalszym terminie 3-4 C-390 (za C-130H)
Polska powinna kupić 1-2 tankowce KC-390 i w dalszym terminie 3-4 C-390 (za C-130H)
Jak 1-2 + 3-4.. ako Vás poznám kúpite ich 30ks, k tým 150ks Rafale a 200 Eurofighterov, ktoré z ničoho nič podpísete len tak.. zo srandy..
10 bude KC a 20 nákladných :)Jak 1-2 + 3-4.. ako Vás poznám kúpite ich 30ks, k tým 150ks Rafale a 200 Eurofighterov, ktoré z ničoho nič podpísete len tak.. zo srandy..
10 bude KC a 20 nákladných :)
Sotva zaschnul jejich podpis při vstupu do NATO, tak umí společně nakupovat. Proč to nejde v případě ČR?
Sotva zaschnul jejich podpis při vstupu do NATO, tak umí společně nakupovat. Proč to nejde v případě ČR?
Jj, to bylo prvni, co mne napadlo :-(.
Jj, to bylo prvni, co mne napadlo :-(.
Lebo my v ČSR si myslíme, že sme najmúdrejší na svete a najlepšie sami vieme všetko..
Lebo my v ČSR si myslíme, že sme najmúdrejší na svete a najlepšie sami vieme všetko..
Letadlo se mi fakt libi, jen si fakt rikam jestli to potrebujeme ve vybave L&K a nestacilo by to ve vybave Exlusive a koupit 4 kusy, kdyz se podivam za kolik to nakupuji ostatni, ...Zobrazit celý příspěvek
Letadlo se mi fakt libi, jen si fakt rikam jestli to potrebujeme ve vybave L&K a nestacilo by to ve vybave Exlusive a koupit 4 kusy, kdyz se podivam za kolik to nakupuji ostatni, tak je to trosku k placi.Skrýt celý příspěvek
Myslím že výsadkový pluk by jich potřeboval 6-8 když pomyslíme na údržbu a jiné úkoly
Myslím že výsadkový pluk by jich potřeboval 6-8 když pomyslíme na údržbu a jiné úkoly
Vysadkovy pluk bude nasazovat jednotliva komanda, zadne vyssi jednotky.
Vysadkovy pluk bude nasazovat jednotliva komanda, zadne vyssi jednotky.
Skor trapne, ze europania musia kupovat lietadlo z brazilie. To je vazne vacsi trapas
Skor trapne, ze europania musia kupovat lietadlo z brazilie. To je vazne vacsi trapas
Evropa má A 400, ale to je s cenou jinde, také už jde o větší éro. Jediný, kdo uměl v Evropě vyrobit pořádné cargo byl SSSR, Antonovy 124 a IL 76 byly jinde, západ Evropy to celou ...Zobrazit celý příspěvek
Evropa má A 400, ale to je s cenou jinde, také už jde o větší éro. Jediný, kdo uměl v Evropě vyrobit pořádné cargo byl SSSR, Antonovy 124 a IL 76 byly jinde, západ Evropy to celou dobu táhnul letadly z USA.Skrýt celý příspěvek
Bol tu ešte napríklad C-160 Transall
Bol tu ešte napríklad C-160 Transall
Svet sa mení. Nečakaj, že štáty ako Čína, India, Brazília, Južná afrika budú donekonečna len v rozvojovom stave a dodávať len suroviny, topánky, textil, ovocie, bavlnu a ...Zobrazit celý příspěvek
Svet sa mení. Nečakaj, že štáty ako Čína, India, Brazília, Južná afrika budú donekonečna len v rozvojovom stave a dodávať len suroviny, topánky, textil, ovocie, bavlnu a cigary.
Embraer je po Airbuse a Boeingu tretí najväčší výrobca dopravnýách lietadiel sveta.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...