Systémy elektronického boje Krasucha-2 pro ruskou armádu

-
14. 10. 2014
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Radioelektronický technologický koncern KRET (Концерн Радиоэлектронные технологии) dodal ruské armádě další systémy radioelektronického boje 1L269 "Krasucha-2". Rozsah zakázky ani bližší technické parametry nejsou k dispozici. Není divu, Karuscha-2 je jedním z nejutajovanějších ruských vojenských systémů.
„KRET v současné době pracuje na přibližně 90 dlouhodobých smlouvách s obranou. Vývoj a výroba inovativních a vysoce účinných vojenských elektronických systémů je nedílnou součástí naší činnosti. Obhospodařujeme 74 % ruského trhu pro letecké, pozemní a lodní systémy elektronického boje. V posledních dvou letech naše společnost dodala devět nových systémů elektronického sledování, řízení a boje pro potřeby ruské armády," uvádí Nikolay Kolesov, generální ředitel společnosti KRET.
KRET mimo jiné pro ruskou armádu dodává komplexy elektronického boje Krasucha-2. Veřejnost mohla poprvé vidět systém na mezinárodní výstavě Engineering Technologies 2014 v Žukovské oblasti. Vystavený systém radioelektronického boje Krasucha-2 na kolovém podvozku BAZ byl označen pouze malou tabulkou s nápisem - multifunkční systém elektronické války.
Komplex elektronického válčení Krasucha-2 je umístěn na kolovém podvozku BAZ-6910-022. / KRET
"Systém Krasucha-2 je stále jedním z nejtajnějších zařízení elektronického boje v arzenálu ruských ozbrojených sil. Nejsou k dispozici žádné oficiální údaje o jeho vlastnostech, ani o výsledcích bojového nasazení. Je známo pouze to, že byl uveden do aktivní služby a je používán, ale není k dispozici žádná informace o množství a umístění těchto systémů," říká Dmitry Kornev, nezávislý vojenský expert a editor on-line portálu MilitaryRussia. Je však známo, že první systémy Krasucha-2 ruská armáda získala v roce 2012.
Utajování je na místě. Krasucha-2 byl vyvinut pro boj s velmi vyspělým protivníkem. Krasucha-2 dokáže (údajně) rušit americký létající radar E-8C Joint STARS (Surveillance Target Attack Radar System), který je určen pro lokalizaci, klasifikaci, označení a sledování pozemních cílů za jakéhokoliv počasí. STARS dokáže nahlížet hluboko do nepřátelského prostoru a detekovat a sledovat pohyby pozemní techniky i vojsk .
Stejně tak Karuscha-2 ruší radary na palubách stíhacích letounů, radarové systémy na bezpilotních letounech Predator/Reaper nebo RQ-4 Global Hawk. Účinný má být dokonce proti americkým satelitům pro dálkový radarový průzkum Lacrosse a Onyx.
Karuscha-2 také stěžuje použití přesně naváděných zbraní využívající radarové informace. Řada přesných zbraní (střely s plochou drahou letu) využívá ke své navigaci rádiovýškoměry (pro orientaci dle digitální mapy), které mohou být zarušeny.
"Systém Krasukha-2 je následovníkem velkých sovětských rušiček Pelena-1, která byla schopná rušit signály z letadla E-3 AWACS vybaveného radarem AN/APY-2 na vzdálenost 100 až 250 km," říká Kornev.
Pelena-1 je údajně stále zavedená ve výzbroji ruské armády. Podle Korneva je však Karuscha-2 vyspělejší a především mobilní. Rozvinutí systému Pelena-1 trvalo několik hodin, systém Karuscha-2 naopak rozvinutí zvládne za několik minut. Dosah nejnovějšího systému Karuscha-2 se odhaduje na 150 až 300 km.
Rušičku Pelena-1 obsluhovalo 7 vojáků. Pelena-1 vyžadovala zdroj elektrické energie o výkonu 80 kW. / CC BY-SA 3.0, ShinePhantom
Důležitost systému elektronického válčení pro ruskou armádu si lze odvodit ze struktury ruských vojenských výdajů. V rámci Státního programu zbrojení plánuje Ruská federace mezi roky 2011 až 2020 nakoupit vojenské vybavení v hodnotě 22 bilionů rublů (11,6 bilionu Kč). Z této částky půjde 15 % na nákup systémů elektronického boje.
Systém podobných kvalit samozřejmě nemohl uniknout zájemcům ze zahraničí. „Tento systém je velmi složitý a velmi drahý, což není v souladu s rozpočtem většiny ozbrojených sil na světě. Navíc i přes svou vysokou účinnost v boji s létajícími středisky letového provozu a elektronického válčení AWACS musíte vědět, jak zužitkovat strategickou výhodu," říká Anton Lavrov, nezávislý vojenský expert a autor knihy Nová ruská armáda. Podle Lavrova je jedním ze zájemců Čína.
"Ozbrojené síly Číny jsou nejrychleji rostoucí na světě a politické a vojenské vedení země cílí na používání high-tech zbraní a vybavení. Nesmíme zapomínat na to, že Čína má nevyřešené problémy s Tchaj-wanem a Ozbrojené síly Spojených států mohou hrát v tomto konfliktu hlavní roli," říká Lavrov.
Zdroj: Plano Brazil, Arms-Expo
Související články
Ruský průzkumný a útočný dron Chirok
Ruský průmysl pracuje na řadě robotických průzkumných a bojových systémů. Jedním z nich je i projekt ...
-
19.09.2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Obří ruské cvičení Vostok-2014
Ve Východním vojenském okruhu na ruském Dálném východě probíhá od 19. do 25. záři obří ruské ...
-
24.09.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský protivzdušný komplet krátkého dosahu Sosna
Ruská Konstrukční kancelář přesného strojírenství Nudelman (KB Točmaš) v letošním roce dokončí ...
-
27.09.2014
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
Budoucnost námořního válčení: Roje robotických lodí
Americká Kancelář pro námořní výzkum ORF (Office of Naval Research) testuje technologii umožňující ...
-
13.10.2014
-
5 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
fenri: Mig 25 byl zase reakcí na B-70 a tak dokola. Zajímavé tvrzení je že Mig 25 je super letadlo za pár rublů . Máte nějáke podklady o ceně letadla mig 25 z dob, kdy bylo nové ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Mig 25 byl zase reakcí na B-70 a tak dokola. Zajímavé tvrzení je že Mig 25 je super letadlo za pár rublů . Máte nějáke podklady o ceně letadla mig 25 z dob, kdy bylo nové (70-80 leta) Dokáže někdo vyčíslit náklady na vývoj v SSSR ? Náklady na provoz extrémně horkých motorů ? To , že řada technických řešení nepůsobila složitě neznamená ,že v té době se jednalo o levný , nebo jednoduchý letoun.Bylo prostě zvoleno řešení , které průmysl zvládl.Píšete , že se v tom lehce pohybujete a pak používáte slova myslím a asi. Když v Rusku udělají žigula jako robustní , jednoduché a dostupné auto(a bylo fakt dostupné ? vlastně ho ani nevymysleli Rusové) , znamená to že podle stejných zásad postaví i raketoplán ? Mohu tedy já posuzovat efektivnost vynakládání prostředků třeba podle olimpiady v Sochi?Skrýt celý příspěvek
Muž, co zírá na kozy:
V článku je jasně uvedeno...co? Já ten článek alespoň četl do konce.
Psal sem a spekuloval o anténě, že je to radar ani nikde nepíšu.Muž, co zírá na kozy:
V článku je jasně uvedeno...co? Já ten článek alespoň četl do konce.
Psal sem a spekuloval o anténě, že je to radar ani nikde nepíšu.Ono stačí si uvědomit, že dosah radaru je zhusta ovlivněn radarovým horizontem a těch 600km je ideální hodnota na vzdušné cíle ve vyšších letových hladinách. Co se týče té anény ...Zobrazit celý příspěvek
Ono stačí si uvědomit, že dosah radaru je zhusta ovlivněn radarovým horizontem a těch 600km je ideální hodnota na vzdušné cíle ve vyšších letových hladinách.
Co se týče té anény - jedná se o prostý směrový reflektor, co ho ozařuje nevíme (klidně to může být nějaká variace na PESA/AESA anténu), stejně jako naprosto netuším, jestli je takový typ antény pro rušič vhodný.
A co se týče schopnosti přežití - samozřejmě, tady bude vždy záležet na způsobu nasazení, kvalitě posádky... Chodným nasazením rušičů můžeme docílit takové úrovně šumu, že Lasičky nedokáží jednotlivé zdroje lokalizovat a stejné problémy budou mít protiradarové střely vyhledávající zdroje elmag. záření, nebo že radar bude vykazovat správnou funkci, ale dávat velké množství falešných kontaktů, nebo naopak skutečné kontakty nezachytí. Možností je mnoho a expert na radiolokační/rušící techniku fakt nejsem, ale celkem předpokládám, že ti hoši z konstrukčních kanceláří naopak jsou a vědí co dělají.Skrýt celý příspěvekÚroveň výzkumu bych podle vynaložených prostředků nehodnotil a v EU už vůbec ne. Lehce se v tom pohybuji a odhad, že drtivá většina peněz na výzkum je vyhozená z okna a nepřináší ...Zobrazit celý příspěvek
Úroveň výzkumu bych podle vynaložených prostředků nehodnotil a v EU už vůbec ne. Lehce se v tom pohybuji a odhad, že drtivá většina peněz na výzkum je vyhozená z okna a nepřináší žádný efekt je kulantně formulován. Obrovskou část spolkne administrace těch peněz jako taková (produkce tun hlášení, zpráv, pasportů, reportů...). Spousta peněz žádný efekt nemá (kongresová turistika, konference o hovně jen aby se utratily prachy z projektu) a podstatná část úsilí směřuje k naplňování scientometrických požadavků a sbírání bodů a nikoliv k reálným výsledkům. Scientometrie je hrobařem západní vědy. Na druhou stranu reagovat na toto plýtvání tím, že náklady na výzkum snížíme (Babišovsko-Kalouskovský přístup) je také cesta do pekel. Procento promrhaných peněz bude pořád stejné, jen se sníží prostředky v reálném výzkumu. Myslím, že v Rusku se taky vesele krade, nicméně náklady na spoustu věcí jsou tam nižší a ty ptákoviny kolem asi minimální. Navíc mi přijde, že v řadě případů jsou Rusové mistry laciných, jednoduchých a přesto funkčních řešení. Ostatně svého času unesený MiG-25 vnesl do této filosofie Rusů docela jasno. Posměšky západních leteckých konstruktérů postupně ustávali, když zjišťovali, že primitivní technologie použité Rusy (nýty s nezapuštěnou hlavou, obyčejná ocel atd.) jsou použity jen tam, kde to ničemu nevadilo a jako celek byl MiG-25 letadlo, které za pár rublů dokázalo donutit Američany investovat miliardy..Skrýt celý příspěvek
Poryv: Plácáte naprosté nesmysly. V článku je jasně uvedeno, že systém Krasucha je primárně určen k rušení prostředků elektronického průzkumu a vyhledávání pozemních cílů, typu ...Zobrazit celý příspěvek
Poryv: Plácáte naprosté nesmysly. V článku je jasně uvedeno, že systém Krasucha je primárně určen k rušení prostředků elektronického průzkumu a vyhledávání pozemních cílů, typu E-8, který má dosah 250 km. Není to žádný radiolokátor a při míře utajení a toho, jak vůbec tento systém pracuje, jsou jakékoliv spekulace o použití technologie antén naprosto mimo.Skrýt celý příspěvek
fenri: Máte pravdu. Kdyby to uměli, mají HDP na osobu nad průměrem Unie. JG: Jak jsem psal, rozhodně Rusko v tomto ohledu nepodceňuji, právě naopak. otecko: Rozhodně si ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Máte pravdu. Kdyby to uměli, mají HDP na osobu nad průměrem Unie.
JG: Jak jsem psal, rozhodně Rusko v tomto ohledu nepodceňuji, právě naopak.
otecko: Rozhodně si neprotiřečím. Nějak jsem si nevšiml, že by se takovéhle hebedo vešlo do kontejneru pod malé letadlo. Nehledě na to, že zarušit Aegis není zrovna jednoduchá záležitost. Spíš bych se divil, kdyby to Krasucha zvládla, ale je to jen můj laický názor. Hlavní vtip je ovšem v tom, že se nic takového nestalo!Skrýt celý příspěvekCo se tyce Ruskeho zakladniho vyzkumu, tak zrovna dnes jsem nekde cetl, ze jejich vydaje na vyzkum jsou cca 10procent vydaju EU a podobne jsou na tom ve vztahu k USA. To, ze ...Zobrazit celý příspěvek
Co se tyce Ruskeho zakladniho vyzkumu, tak zrovna dnes jsem nekde cetl, ze jejich vydaje na vyzkum jsou cca 10procent vydaju EU a podobne jsou na tom ve vztahu k USA.
To, ze nejsou schopni vyrobit bezne ve svete konkurenceschopny vyrobek (krome zbrani a par dalsich veci) muze souviset s legislativnimi podminkami i s rozsirenou zlocinnosti - vyderacskymi gangy. Petra Prochazkova pred casem referovala o obrovsky rozsirene praxi "strech" - kryti (ve skutecnosti racketeering) ze strany mistnich gangu vedenych casto policii, statnimi uredniky (obcas vcetne poslancu) pripadne s podporou soudcu (viz nas gang soudce Berky). Zda se, ze vetsina bohatych Rusu uklada sve zisky do zahranici a zemi tak vysavaji.Skrýt celý příspěvekDosah radaru E-3 je přes 600km. Krasucha-2 tak bude, aby byla efektivní při rušení AWACS hluboko v radarovém pokrytí E-3 Sentry a tedy blízko frontě, a z toho vyplívající nebezpečí ...Zobrazit celý příspěvek
Dosah radaru E-3 je přes 600km. Krasucha-2 tak bude, aby byla efektivní při rušení AWACS hluboko v radarovém pokrytí E-3 Sentry a tedy blízko frontě, a z toho vyplívající nebezpečí od mnoha zbraňových systémů. Už ze své role to bude primární cíl protivníka a jako aktivní "křikloun v etéru" bude zaměřitelný a lákat na sebe všechny "dravce" z okolí.
Navíc se zastaralou parabolickou anténou. Nerozumím proč nepoužijí typu AESA, která by jim umožnila operovat mnohem pružněji a cíleněji, tedy pokud není stále ve vývoji?
Otázka taky je, zda-li i s mnohem lepší mobilitou než jeho předchůdce nebude i tak příliš zranitelný moderními leteckými zbraněmi jako Spice, AGM-88E HARM, klouzavé GBU-39/53 SDB, které mají kombinované navádění a dokáží napadat (pohyblivé) cíle do cirka 100km vzdálenosti? Tyhle běžně dostupné GBU/AGM mohou tak zahltit PVO bezpochyby chránící takovýto výkonný systém a dostat se mu na kobylku...Skrýt celý příspěvekPro Fentiho- historicky jim bylo fuk, jak to vypadá, hlavně že to vydrží a nekazí se to. Souvisí to s mentalitou národa a také rozlohou Ruska- nemají servis ani obchod na ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Fentiho- historicky jim bylo fuk, jak to vypadá, hlavně že to vydrží a nekazí se to. Souvisí to s mentalitou národa a také rozlohou Ruska- nemají servis ani obchod na každém rohu.
Stačilo mi, když jsme se bavili s Rusy, na téma cena PHM. že je mají, na rodíl od nás levné..odpovídali, no jo, ale já, když jedu k návštěvě rodičů, tak musím buď letět či ujet 1400 km.... a to většinou pustinou, kde nikdo není......(nyní mají aspoň mobily, ale i ty jsou naprd, když pomoc dorazí za 6 hodin...)Skrýt celý příspěvekOsobně dost nechápu, proč nejsou Rusové schopní/nemají zájem (?) převést své špičkové produkty základního i aplikovaného výzkumu do sféry spotřebního zboží. Vojenskou elektroniku ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně dost nechápu, proč nejsou Rusové schopní/nemají zájem (?) převést své špičkové produkty základního i aplikovaného výzkumu do sféry spotřebního zboží. Vojenskou elektroniku mají špičkovou. Spotřební tragickou. Jsou schopní vyrábět špičkové metalurgické výrobky, ale z toho co lze běžně koupit... Dtto motory apod.
Každopádně soudit vědecko-technickou úroveň Rusů podle spotřebního zboží je sice v našich luzích a hájích populární ("blbej Rusák"), nicméně jde o lhaní si do kapsy. Zvlášť v situaci, kdy se stáváme čímdál více montovnou cizích technologií (čest výjimkám).Skrýt celý příspěvekPro KOLT, rozhodně Rusy a jejich techniku nepodceňovat, ostatně to byl také jeden z důvodů vzniku tohoto článku. Čeští odborníci na RE boj nám potvrdili, že v RE byli vždy Rusové ...Zobrazit celý příspěvek
Pro KOLT, rozhodně Rusy a jejich techniku nepodceňovat, ostatně to byl také jeden z důvodů vzniku tohoto článku. Čeští odborníci na RE boj nám potvrdili, že v RE byli vždy Rusové na špičkové úrovni.Skrýt celý příspěvek
Už jen čekám, kdy přijde nějaký koumák s tím, že nějaký takový systém na Su-24 vyřadil Aegis amerického torpédoborce onehdá v Černém moři ;-) Čímž nikterak nezpochybňuji schopnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Už jen čekám, kdy přijde nějaký koumák s tím, že nějaký takový systém na Su-24 vyřadil Aegis amerického torpédoborce onehdá v Černém moři ;-) Čímž nikterak nezpochybňuji schopnosti ruských systémů elektronického boje, hlavně právě rušiček.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...