Bez Ukrajiny Rusko svět jadernou válkou nevystraší

Rusko prodlouží životnost mezikontinentálním ... Více

Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Letecká technika

Eurodron: Evropa představila vlastní bitevní dron

Datum přidání 30.04.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Na berlínské letecké výstavě Berlin Air Show trojice evropských firem Airbus, Dassault a Leonardo představila model 1:1 vyvíjeného velkého „eurodronu“. Evropská konkurence americkému MQ-9 Reaper může poprvé vzlétnout v roce 2023.

Foto: Model budoucího evropského bezpilotního letadla; větší foto / Sebastian Sprenger/Staff

 

Představený letoun je bezpilotní stroj kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), tedy dron pro střední výšky s dlouhou výdrží. Přímými konkurenty jsou americký MQ-9 Reaper, izraelský IAI Eitan nebo čínský Wing Loong.

 

Počátek vývoje evropského dronu kategorie MALE lze vysledovat do roku 2009, kdy firma EADS (nyní Airbus) získala vládní peníze pro vývoj dronu Talarion s dvojicí proudových motorů. V Berlíně představený bezpilotní letoun je výsledkem navazujícího programu MALE RPAS (Medium Altitude Long Endurance Remotely Piloted Aircraft System), na kterém od záři 2016 pracují firmy Airbus (Španělsko, Německo), Dassault (Francie) a Leonardo (Itálie).


K projektu se nepřipojila Velká Británie, která se rozhodla spolupracovat s americkou firmou General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) a nakoupit její bezpilotní letadla Protector, což je britské označení pro MQ-9 Reaper.


První fáze programu MALE RPAS zahrnující zhodnocení systémových požadavků SRR (System Requirement Review) a předběžnou revizi návrhu PDR (Preliminary Design Review) skončí na konci letošního roku. Výsledky PDR napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně realizovatelný a předvídatelný. Pokud se zapojené země rozhodnou pokračovat, nový evropský dron kategorie MALE vzlétne v roce 2023 a do provozu se dostane v roce 2025.

 

Video: Čtvrteční představení eurodronu. / YouTube

 

Základním rysem a hlavní výhodou eurodronu je schopnost autonomně létat v hustém civilním leteckém provozu nad Evropou nebo jinde ve světě. Bude to vůbec první bezpilotní letoun na světě, který nebude muset létat jen ve vojensky vyhrazeném vzdušném prostoru.

 

Dvoumotorvé uspořádaní navíc zajistí (při výpadku jednoho motoru) bezpečnost provozu nad hustě obydlenými částmi Evropy a poskytne dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory.

 

Eurodron poskytne svým provozovatelům klíčovou podporu ve vojskovém zpravodajství, sledování, akvizicí cílů a průzkumu ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Reconnaissance). Samozřejmostí je možnost instalace (dle přání zákazníka) zbraní vzduch-země a vzduch-vzduch. Mezi hlavní úkoly v době míru bude patřit sledování lodního provozu a monitorováni hranic Evropské unie.

 

Video: Program MALE RPAS ma za cíl vytvořit platfomu pro celou rodinu bezpilotních letadel. / YouTube

 

„Ještě před námi leží spousta práce. Tento plnorozměrový model představuje první ukázku toho, co Evropa může dosáhnout ve špičkové technologii, pokud sdružuje svou průmyslovou sílu a know-how,“ uvedl v Berlíně Dirk Hoke, generální ředitel divize pro obranu a vesmír společnosti Airbus.

 

„MALE RPAS se v budoucnu stane nedílnou součástí záruk suverenity Evropy. Tento program je ideální pro splnění naléhavých požadavků evropských ozbrojených sil. Toto inovační partnerství také ulehčuje omezenou rozpočtovou situaci zemí prostřednictvím chytrého sdružování prostředků na výzkum a vývoj,“ dodal Hoke.

 

Dle Hokeho se má na vývoji evropského dronu vyzkoušet nový způsob spolupráce evropských států, která se využije při vývoji nového francouzsko-německého stíhacího letounu

 

Video: První prototyp Piaggio P.1HH HammerHead (2013). / YouTube

 

Takticko-technické údaje o vyvíjeném evropském bezpilotním letadle, jakož i o ceně projektu, nejsou k dispozici. Letoun ale podle odborných médií vychází z projektu evropského bezpilotního letounu Talarion, který vzhledem k nezájmu možných zákazníků byl zrušen v roce 2012.

 

V Berlíně představený model evropského dronu má sice rovněž dvoumotorové uspořádaní, ale na rozdíl od Talarionu ho nepohání dvojice proudových motorů, ale turbovrtulových. Eurodron je navíc od Talarionu dolnoplošník s „T“ ocasními plochami.

 

Při vývoji eurodronu se nepochybně uplatní i zkušenosti s vývojem italského bezpilotního letadla Piaggio P.1HH HammerHead od italské firmy Leonardo. Také Piaggio P.1HH HammerHead, s maximální startovací hmotností 6146 kg, pohání dvojice turbovrtulových motorů s tlačnými vrtulemi. Od roku 2013 probíhají letecké testy dronu (druhý prototyp havaroval, třetí létá od roku 2017) a první dodávky jsou v letošním roce naplánovány pro letectvo Spojených arabských emirátů (objednáno osm dronů).

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
alea206 Datum: 02.05.2018 Čas: 12:30

Kisam:
Jako spotrebni zpozi vnimam Predatora za cca 3,2M USD

avatar
kisam Datum: 02.05.2018 Čas: 11:45

No hlavne "spotřební zboží" za cca 30 miliónov dolárov za kus (koľko stojí napr. Eitan alebo Reaper) je pekná hlúposť. Cantas je samozrejme iná reč, ten je o nejakú tú kategóriu nižšie.

avatar
alea206 Datum: 02.05.2018 Čas: 11:31

Když se na ten stroj dívám, tak si nemůžu nevzpomenout na A-10 potažmo zamýšlený (nikdy to tuším nemělo ani prototyp) projekt přestavby A-10 na drony.
Ve vztahu k tomu by mě zajímalo pancéřování tohohle stroje, vzhledem k velikosti a vícemotorové konfiguraci mi nepřijde, že by byl projektován jako "spotřební zboží"

avatar
Rase Datum: 01.05.2018 Čas: 20:44

Dronů není nikdy dost. Osobně si myslím, že i když v konvenční válce jdou rychle dolů, tak informace co získají v mezičase, tak se můžou velice hodit (navedení děl, letounů). Navíc jejich zničením nepřijdeme o osádku. Za sebe jsem ale spíš pro drony s proudovým pohonem, jelikož jsou rychlejší a pokud není potřeba aby dlouho sledovaly oblast, tak úplně v pohodě. Cool je tuzemský Cantas, který může startovat třeba z náklaďáku někde v lese. V konvenční válce to bude o tom, kdo získá nadvládu ve vzduchu, pak budou důležité i podobné velké drony

http://www.armadninoviny.cz/cesky-bezpilotni-letoun-cantas.html

avatar
UnionPacific Datum: 01.05.2018 Čas: 18:52

Podľa toho aké je to veľké,súdim,že do brucha sa mu vojde aspoň 40 Hellfire-ov :-)

avatar
KOLT Datum: 01.05.2018 Čas: 18:31

Nechte bejt, až se přes Šumavu pohrnou ty miliony uprchlíků, ještě se bude hodit. A taky může pomáhat zachraňovat Němce v Krušných horách, když se budou snažit z chalífátu utéct do civilizace ;-)

avatar
kisam Datum: 01.05.2018 Čas: 14:44

Ultramarinus - Rozumiem. Takže pre naše armády zbytočnosť.

avatar
Ultramarinus Datum: 01.05.2018 Čas: 08:16

Kisam - užití na retranslaci, nápadný průzkum, nebo jako cíl. Nic moc jiného mě nenapadá. Na druhou stranu, v tuhle chvíli to vypadá na konflikty "nízké intenzity" na území Evropy spíš, než na plnou šermovačku s Ruskem nebo Čínou.

avatar
kisam Datum: 30.04.2018 Čas: 22:35

Zaujímalo by ma aké je využitie takéhoto dronu v konflikte vysokej intenzity ? Je to relatívne pomalé, neobratné, stealth to tiež nie je, vo veľmi veľkej výške to tiež nelieta, zostreliteľné by to malo byť bez problémov. Ako stroj na COIN v prostredí so žiadnou alebo len minimálnou PVO je to bez debaty vynikajúca vec schopná hodiny a hodiny vyhľadávať ciele a následne ich zničiť presným útokom, ale dá sa takýto stroj využiť aj v konflikte s vyspelým protivníkom ? Mne nič nenapadá a rád sa nechám poučiť.

avatar
VlaLang Datum: 30.04.2018 Čas: 21:15

Tři drobné poznámky:
1) Talarion není zrušený program. Naopak je dotažen do stádia N-365 (tedy rok do dodání od objednávky) a stále se zvažuje, kterou "skupinu" dronů nakonec Evropské státy budou odebírat. V roce 2015 probíhaly letové zkoušky dva další prototipy další generace by měly vzlétnout tento rok.
2) U toho představeného mockupu stále není jasné, jaký pohon bude použit, vlády (resp. vojenští činitelé) Neměcka a Francie stále preferují proudový pohon (EADS naopak tlačí vrtule) a existuje dokonce (pro mne osobně sci-fi) varianta použití dvojice motorů TJ-100 nebo jejich odvozenín...
3) V4 v rámci jednoho zvažovaného společného nákupního programu plánuje i společný nákup "těžkých dronů" této kategorie. Nejvíce to tlačí Poláci, ale ti z pochopitelných důvodů stále pokukují po americké produkci spol. General Atomics.
V.L.

arr