Aero zahájilo výrobu letounů L-39NG pro LOM PRAHA

Aero zahájilo výrobu letounů L-39NG pro LOM PRAHA
Viktor Sotona a Jiří Protiva / AERO Vodochody AEROSPACE (Zvětšit)

Desátý květnový den se zapíše do novodobé historie státního podniku LOM PRAHA. V hale číslo 120 akciové společnosti AERO Vodochody AEROSPACE byla slavnostně zahájena sériová výroba podzvukových cvičných letounů Aero L-39NG pro Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s.p.

„Tato zakázka je pro Aero velice důležitá, a to z hlediska exportního potenciálu a sběru provozních informací. Reference českého zákazníka a vzájemné konzultace jsou významnou platformou k případnému dalšímu posunu v tomto projektu,“ uvádí Viktor Sotona, generální ředitel a prezident AERO Vodochody AEROSPACE.

Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva k tomu dodává: “S přezbrojením Centra leteckého výcviku LOM PRAHA neměníme výcvikovou platformu na Albatrosech, naopak ji dáváme vyšší kvalitu. I nadále budeme pro výcvik pilotů Armády České republiky a zahraničních vojenských letectev využívat české letadlo. A to je unikátní národní schopnost v propojování výroby letadla a výcvikových kapacit.“

Prvním Engéčkem pro LOM PRAHA bude letoun s výrobním číslem 7029. Výkonný viceprezident a Chief Industrial Officer Jan Čáp představil doposud největší díl z tohoto letounu a další díly, které jsou již připraveny pro montáž. Podpisem tohoto komponentu Viktor Sotona a Jiří Protiva symbolicky zahájili sériovou výrobu letounu L-39NG pro LOM PRAHA.

Klíčovým důvodem pořízení L-39NG je zajištění kontinuity výcviku pilotů taktického letectva na podzvukových proudových strojích Albatros. Stávajícím letounům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA již devatenáct let, končí technická životnost.

Kontrakt na dodávku čtyř nových strojů L-39NG pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky, s opcí na další čtyři letouny, podepsali v listopadu loňského roku vrcholní představitelé obou institucí – prezident a generální ředitel AERO Vodochody AEROSPACE, Viktor Sotona a ředitel LOM PRAHA s.p., Jiří Protiva. Součástí smlouvy pro prvního českého zákazníka je mimo jiné úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, speciální a výšková výstroj, pozemní vybavení, včetně počáteční sady náhradních dílů, jakož i pozáruční podpora této nové výcvikové platformy.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení́ civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letoun L-39NG pokračuje v letových zkouškách. Veřejnosti se poprvé ukázal na Dnech NATO.

Po sérii náročných pozemních zkoušek se první letový prototyp L-39NG od 14. září opět připojil k ...

Letoun L-39NG úspěšně prošel zkouškou pevnosti trupu 

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze (VZLÚ) proběhl další test ze série pevnostních ...

Letoun L-39NG otevřel letovou obálku

Nový lehký proudový letoun L-39NG českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE absolvováním ...

L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • leir
    22:50 20.05.2023

    “ Výkonný viceprezident a Chief Industrial Officer Jan Čáp ”

    Ta manažerská hantýrka je opravdu vtipná, zvlášť tady v těch titulech. Ještě mu v nich chybí svatořečení.

    “ Výkonný viceprezident a Chief Industrial Officer Jan Čáp ”

    Ta manažerská hantýrka je opravdu vtipná, zvlášť tady v těch titulech. Ještě mu v nich chybí svatořečení.

  • krllo
    22:02 13.05.2023

    V objemu to nikdy L-39 nebude !

    V objemu to nikdy L-39 nebude !

    • Padousek
      02:29 14.05.2023

      L-39 zas v objemu nedosáhl na L-29 Delfín, takže to byl taky propadák?

      L-39 zas v objemu nedosáhl na L-29 Delfín, takže to byl taky propadák?

    • CerVus
      14:04 14.05.2023

      Jenže za komárů byl delfín s albatrosem určené výcvikové stroje východního bloku. Takže minimální konkurence, maximální nákupy. Teď se sakra musí snažit najít volné místo na trhu a ...Zobrazit celý příspěvek

      Jenže za komárů byl delfín s albatrosem určené výcvikové stroje východního bloku. Takže minimální konkurence, maximální nákupy. Teď se sakra musí snažit najít volné místo na trhu a nenechat se konkurencí zničit. Opět.Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      14:44 15.05.2023

      ...komoušů už tu nikdy taky tolik nebude...

      ...komoušů už tu nikdy taky tolik nebude...

  • Splasher
    22:38 11.05.2023

    Já pořád doufám, že se Aero, a především Let Kunovice, se pod Omnipolem zmátoří a budou schopni nabídnout po desítkách let konečně i nové produkty. Pro vší úctě na L-39 a L-410 ...Zobrazit celý příspěvek

    Já pořád doufám, že se Aero, a především Let Kunovice, se pod Omnipolem zmátoří a budou schopni nabídnout po desítkách let konečně i nové produkty.

    Pro vší úctě na L-39 a L-410 nelze stavět stále dokola.Skrýt celý příspěvek

    • LAMP
      02:48 12.05.2023

      Cajk.
      Pokud se to moc prodávat nebude, tak to náš stát kdyžtak zase skoupí a zakonzervuje. :-)

      Cajk.
      Pokud se to moc prodávat nebude, tak to náš stát kdyžtak zase skoupí a zakonzervuje. :-)

      • flanker.jirka
        06:13 12.05.2023

        Stát nic takového nyní neudělá.

        Stát nic takového nyní neudělá.

      • skelet
        14:21 14.05.2023

        Stát zakonzervoval jen ty L-159, které nakoupil pro sebe. Jejich množství určovala koncepce letectva z roku 1993. Tedy 72 podzvukových bojových letounů a 36 nadzvukových bojových ...Zobrazit celý příspěvek

        Stát zakonzervoval jen ty L-159, které nakoupil pro sebe. Jejich množství určovala koncepce letectva z roku 1993. Tedy 72 podzvukových bojových letounů a 36 nadzvukových bojových letounů.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      06:12 12.05.2023

      L 39 NG vypadá sice podobně jako předchůdci, ale jde opravdu o nový typ letadla. Na rozdíl od L 159 je o něj hned od začátku zájem i v zahraničí. Kde může vyvstat problém, že i ...Zobrazit celý příspěvek

      L 39 NG vypadá sice podobně jako předchůdci, ale jde opravdu o nový typ letadla. Na rozdíl od L 159 je o něj hned od začátku zájem i v zahraničí. Kde může vyvstat problém, že i přes dobře vlastnosti letadla rozhodnou politici o nákupu z jiné země, která svůj produkt více podpoří.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...