Bezpilotní JAS-39 Gripen?

JAS-39 Gripen
Foto: Bezpilotní JAS-39 Gripen v české armádě? Proč ne. / 211squadron.cz

Švédsky technický časopis Ny Teknik přinesl článek o zahájení prací nad budoucím konceptem stíhaček JAS-39 Gripen. Je rozpracováno celkově sedm variant Gripenů "nové generace", které mají tvořit páteř švédského letectva v první polovině 21. století. Jedna ze zvažovaných možností je pak dokonce vývoj bezpilotní verze.

Navrhované varianty počítají jednak s nejlevnějším řešením, kdy bude modernizované pouze elektronické vybavení současných strojů JAS-39 C/D , až po zásadní přestavbu do podoby právě bezpilotního Gripenu. O tom jak hlubokou modernizací Gripen projde, rozhodne pracovní skupina odborníků při švédském ministerstvu obrany.

Jaké varianty tedy připadají v úvahu? První možnost počítá s absolutně nejlevnějším řešením, kdy budou současné verze JAS-39 C/D v nezměněné podobě sloužit až do roku 2030. Druhá pak počítá pouze s modernizací palubních elektronických systémů. První dodávky takto modernizovaných strojů do švédského letectva by probíhaly od roku 2027.

Další možnost, označovaná jako C1, vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG (Next Generation). Tato modernizační cesta počítá se zásadními konstrukčními zásahy do draku stíhačky, motoru a elektroniky. Gripen NG má oproti současným strojům řady C/D větší rozměry, výkonnější motor a nový radar SELEX Galileo Raven ES-05. Dodávky tohoto typu jsou pak plánované na rok 2023.

Čtvrtá možnost C2 vychází také z varianty založené na stroji Gripen NG, ale předpokládá se využití nejmodernějších technologií. Cena je však vyšší a dodávky prvních kusů se zpozdí o 4 roky (2027). Pátá varianta (CX) je technicky zcela identická s verzí C2, ale předpokládá se s zrychlením dodávek, což se samozřejmě promítne v nárustu ceny za letadlo.

Video: Gripen NG s plnou poděšenou výzbroji:2x protiletadlové střely dlouhého dosahu MBDA Meteor, 2x protiletadlové střely pro boj z blízka IRIS-T, 2x 1700l nádrže a 2x protizemní laserem naváděné bomby GBU-12 Paveway II / YouTube

Nejméně "patriotickou" cestou je pak šestá varianta C3. Švédska armáda rezignuje na nákup strojů domácí výroby a porozhlédne se po nových stíhačkách v zahraničí. To však bude znamenat dodatečné náklady na pořízení systémů pozemní podpory (údržba, logistika, školení apod.). Nákup zahraničních letounu je pak případně plánován na léta 2025 - 2030.

Sedma, nejzásadnější modernizace a také nejdražší, je pořízení hluboce modernizované verze označované jako JAS-39 E/F - a to jak pilotované, tak i bezpilotní. Bezpilotní verze je v dokumentu švédského ministerstva obrany označována jako Super JAS. Vývoj bezpilotní nadzvukové stíhačky zcela jistě posune systém Gripen na zcela novou úroveň.

Již nyní mohou stroje Gripen pomoci data-linku sdílet společné informace. Bezpilotní stíhačky lze tak zapojit do  skupiny pilotovaných letadel, kdy ostatní stroje budou mít vypnuté své elektronické systémy a budou pasivně dostávat informace (např. radarové) z bezpilotního stroje. Velitel skupiny může bezpilotní Gripen také vysílat na nejnebezpečnější úkoly.

Je zřejmě, že vývoj "UAV Gripenu" je možný, ale nese riziko značných technologických a finančních problémů. Jaké stroje Švédové nakonec zvolí, se dozvíme po roce 2020, kdy mají v plánu modernizovat/vyměnit 60-80 svých současných strojů JAS-39 A/B a C/D. 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Gripen NG: Nová generace úspěšného stíhače

Nadzvukový stíhací letoun JAS-39 Gripen se stal navzdory mnoha kritikům poměrně úspěšným. V současné ...

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Polské letectvo: Síla, se kterou je třeba počítat

Středoevropská letectva jsou svým způsobem specifická i tím, že v nich lze nalézt zároveň letouny ...

Vzlétnou české Gripeny nad islandské ledovce?

Poslanci českého parlamentu v nejbližších dnech rozhodnou o tom, jakých zahraničních misí se česká ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirka
    19:28 24.08.2012

    Překonanej? Spíš si myslím, že v některých ohledech předběhli na východě dobu, dnes všechny nové stroje začínají používat pasivní IRST senzory se kterými se začínalo už na Migu 23 ...Zobrazit celý příspěvek

    Překonanej? Spíš si myslím, že v některých ohledech předběhli na východě dobu, dnes všechny nové stroje začínají používat pasivní IRST senzory se kterými se začínalo už na Migu 23 a následně pak Mig 29 a letouny řady SU 27 a vyšší. Podle slov maďarských pilotů se při soubojích s Gripeny na blízkou vzdálenost ani nezapotí, generačně rozhodně zaostává v elektronickém vybavení, což je otázkou výbavy, aerodynamicky je to naopak, Gripen se v ustálené zatáčce zdaleka nedostává uhlovou rychlost jako Migy nebo F16 a F18. Sami švýcaři při porovnávání Rafale, Typhoonu a Gripenu potvrdili, že jde hlavně o ekonomické řešení, protože cena a provoz Rafale a Typhoonu je dražší v ostatních parametech Gripen skončil třetí. Poláci jdou například cestou modernizací radarů Migů u ukrajinské firmy o tom jaké kvality ty letadla mají svědčí i to, že na místo dříve zvažovaného nasazení F 16 v misi Air policing na baltu tam pokaždé byly Migy 29, zjistili, že i přes vyšší spotřebu je celkové nasazení levnější. Tady odkaz na zkušenosti Luftwaffe s Migy 29:
    http://www.16va.be/mig-29_expe... Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    15:10 24.08.2012

    Jirka: MiG-29 už je překonanej ve všech směrech, ale je to skvělej letoun a zatraceně pěknej :)

    Jirka: MiG-29 už je překonanej ve všech směrech, ale je to skvělej letoun a zatraceně pěknej :)

  • Jirka
    13:58 24.08.2012

    Není to špatný éro, ale zajímalo by mně zda se už v roce 2012 dostali na manevrovatelnost úrovně Migu 29, u verze C/D jsou na tom pomalu jak Mig 21 bis :-D Ale mají nadupanou ...Zobrazit celý příspěvek

    Není to špatný éro, ale zajímalo by mně zda se už v roce 2012 dostali na manevrovatelnost úrovně Migu 29, u verze C/D jsou na tom pomalu jak Mig 21 bis :-D Ale mají nadupanou elektroniku, jen už vidím ty ceny za každý šroubek navíc platit miliony dolarů.Skrýt celý příspěvek

  • HU
    23:19 23.08.2012

    Gripen NG je samými Švédy označován jako verze E/F...Tvrdili, že kdo koupí, bude mít dvojcifernou slevu. Stealth nemusí vypadat jako F22 nebo F35, tento letoun má menší odrazovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Gripen NG je samými Švédy označován jako verze E/F...Tvrdili, že kdo koupí, bude mít dvojcifernou slevu. Stealth nemusí vypadat jako F22 nebo F35, tento letoun má menší odrazovou plochu už jen tím jak je malej oproti F22...

    Já Gripenu fandím...

    Co se týče UAV, jejich dog fight asi nehrozí, ale amíci jsou už tak daleko, že operátor na zemi kontroluje několik nezávislých UAV ve vzduchu..budou spolu spolupracovat...zavádí se automatický systémy pro komunikaci s ŘLP atd...Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    16:58 23.08.2012

    Jen aby tak složitý bezpilotní letouny neměly takovu ztrátovost, že by vyšly dráž než výcvik pilotů.

    Jen aby tak složitý bezpilotní letouny neměly takovu ztrátovost, že by vyšly dráž než výcvik pilotů.

  • Ondřej Lacina
    15:13 23.08.2012

    Švédi maj vůbec zajímavý projekty, co se stíhacího letounu týče. Viděj jsem švédskej stealth a taď si věří i na UAV. Dobrá je myšlenka lidskýho pilota-velitele a letkou UAV. ...Zobrazit celý příspěvek

    Švédi maj vůbec zajímavý projekty, co se stíhacího letounu týče. Viděj jsem švédskej stealth a taď si věří i na UAV. Dobrá je myšlenka lidskýho pilota-velitele a letkou UAV. Myšlenky UAV-dogfightů se mi ale už tak nezdaj.Skrýt celý příspěvek

  • Dip
    13:36 23.08.2012

    Stealth verze asi určitě nebude. Ani si nemyslím, že je to tak důležitý. Ty letouny jsou v podstatě neviditelný jen pro zaostalý státy. Navíc třeba F35 při využití stealth bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Stealth verze asi určitě nebude. Ani si nemyslím, že je to tak důležitý. Ty letouny jsou v podstatě neviditelný jen pro zaostalý státy. Navíc třeba F35 při využití stealth bude dost omezená ve výzbroji, což mi přijde, že při odhalení pak může pilot pěkně zaplakat.
    Gripen je zajímavá alternativa pro státy co nehctějí ruské stroje nebo stroje z NATO. Podle mého odhadu to může být nejlepší letadlo vyvinuté v Evropě. A v poměru cena-výkon už je teď. Což podporuje fakt, že i přes malou politickou podporu ho SAAB dokáže prodat i ven. Například takoví Švýcaři podle mě moc dobře vědí, co chtějí.
    Nicméně asi souhlasím s tím, že pokud bude chtít SAAB držet krok, tak se bude muset podívat i po jiný podpoře než jen od vlastní vlády.Skrýt celý příspěvek

  • Petr.P.
    09:37 23.08.2012

    No ono spíš půjde o to jestli se vyplatí takové letouny vůbec vyvíjet ,protože konkurence je tvrdá a jsou státy které prodej letounů dotují(teda to je můj názor). Jinak všichni ...Zobrazit celý příspěvek

    No ono spíš půjde o to jestli se vyplatí takové letouny vůbec vyvíjet ,protože konkurence je tvrdá a jsou státy které prodej letounů dotují(teda to je můj názor).
    Jinak všichni škrtaj jak můžou takže kupců bude mín a mín.
    Gripen NG nevypadá špatně,akorát nevim, bude i stealth verze ? Budoucnost přinese snahu smazávat nedostatky starších Gripenů.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    09:22 23.08.2012

    Stejnak si myslím že skončej na letadle vzešlého s Gripenu NG. Jinak nevim co si autor představuje pod variantou E/F, ale podle časoposu ATM se s tímto označenim počítá pro verzi ...Zobrazit celý příspěvek

    Stejnak si myslím že skončej na letadle vzešlého s Gripenu NG. Jinak nevim co si autor představuje pod variantou E/F, ale podle časoposu ATM se s tímto označenim počítá pro verzi etou vzešlého právě z programu NG, kde se o bezpiotní verzi nemluví. Jinak by bylo zajímavé příště napsat tu něco víc právě o programu NG,,Skrýt celý příspěvek

  • DIp
    09:02 23.08.2012

    V ATM o nové verzi Gripenu vyšel článek. Jinak na vše co je "bezpilotní" moc nevěřím.

    V ATM o nové verzi Gripenu vyšel článek. Jinak na vše co je "bezpilotní" moc nevěřím.

Načítám diskuzi...