Britové, Sověti a nyní také Američané v Afghánistánu neuspěli

Afghánská armáda
Foto: Je afghánská armáda dost silná na to, aby v zemi zajistila po roce 2014 bezpečnost? Zdroj: Wikipedia

Spojenecká vojska jsou pomalu na ústupu. Kompletní stažení, tedy vyjma některých kontingentů zajišťujících poradenství i výcvik ve prospěch afghánské armády a policie, má být dokončeno na konci roku 2014. Co to přinese samotnému Afghánistánu, prozatím nelze odhadnout. Sovětská vojska zanechala za sebou v roce 1989 rozvrácenou zemi bez ekonomického zajištění. Tato se následně dostala do rukou „warlordů“, kteří rozpoutali prakticky okamžitě občanskou válku, z níž vítězně vzešlo fundamentalistické hnutí Tálibán.

Na tomto vývoji měli taktéž svůj podíl Američané. Během válečných let podporovali místní mudžáhidy v jejich boji se sovětskými vojsky, avšak zcela zklamali, jakmile bylo nutné započít obnovu země – nechali ji napospas bojům o moc a islamistům. Poučíme se z tohoto vývoje do budoucna?



Symbolem afghánské vlády je korupce

Pro současného afghánského prezidenta Hámida Karzaího by mohl být poučný osud jeho předchůdce Mohammada Najibullaha Ahmadzaiho. V letech 1987 až 1992 ho ve funkci silně podporoval Sovětský svaz. Když ale tehdejší rebelové dobyli Kábul, byl zajat, vykastrován, vlečen za nákladním autem a posléze veřejně pověšen. Podobný osud hrozí nejenom Karzaímu, nýbrž i dalším členům jeho vlády a jiným „kolaborantům“ spolupracujícím se Spojenci.

Sověti se v 80. letech pokoušeli posilovat hlavní vládu, kdežto zapomínali na lokální vůdce ("warlordy"), jejichž vliv v té době stoupal. Podobné chyby se dopouštěli v devatenáctém století Britové, v jednadvacátém Američané a jejich spojenci    

Podle dokumentu "Lekce ze sovětské invaze do Afghánistánu", který vypracoval Americký institut pro mír (United States Institute of Peace), vyplývá, že vojska nepochopila mentalitu místních lidí a snažila se jim vnutit cizí ideologii.

Afghánci nejsou zvyklí na rozkazování velmocí a navzdory válce trvající několik desítek let se nikdy nesklonili před okupací. "Afghánská národní identita byla formována a definována odbojem proti vpádům cizích velmocí, což na sebe také nabalilo náboženskou dimenzi boje, jelikož nájezdníci byli vždy v posledních několika stoletích nemuslimové," píše se v dané zprávě.



Raději Tálibán než Američané

To, co v prvních letech vypadalo jako osvobození, se později změnilo v okupační správu, proti níž se časem postavili i ti, kteří původně americkou invazi podporovali. Situaci zapříčinily stále stoupající počet civilních obětí a mnohdy i kontroverzní útoky bezpilotních letedel.

Situace v zemi není rozhodně růžová a vláda pod vedením Karzaího čelí neustálému obviňování z korupce nebo klientelismu. V listopadu roku 2009 obsadil Afghánistán (podle měřítek organizace Transparency International) druhé místo v žebříčku nejvíce zkorumpovaných zemí na světě. Za sebou nechal pouze Somálsko.

Vláda ztrácí podporu místních obyvatel rovněž kvůli svým politickým krokům. Podle neoficiálních zpráv probíhají také jednání s některými vrcholnými představiteli Tálibánu – s úmyslem zajistit v zemi bezpečí po odchodu spojeneckých vojsk. Prostí obyvatelé jsou velmi zmatení. A poněvad zřejmě tuší, co bude následovat po stažení spojeneckých vojsk, snaží se spíše zavděčit Tálibáncům než Američanům.



Dvanáct let chaosu a zmaru

Spojeneckým vojskům se za dvanáct let válčení nepodařilo zavést v Afghánistánu pořádek a zajistit civilistům bezpečí, což je další z důvodů, proč se od nich nyní obyčejní lidé odvracejí. K dobré pověsti nepřispěly ani různé incidenty, například úmyslné vraždění civilistů Robertem Balesem, jenž zastřelil v roce 2012 sedmnáct lidí, anebo pálení Koránu, či případ čtyř příslušníků námořní pěchoty US, kteří roku 2012 močili na mrtvoly zabitých mudžáhidů.

Přestože procházejí afghánské ozbrojené složky výcvikem i vyzbrojováním, podle událostí posledních měsíců soudě, to není zrovna ku prospěchu věci. Mnozí branci jsou agenty vzbouřenců, tzv. "insiders", kteří takto snadno získají výcvik a materiál. Někteří dokonce útočí na své kolegy či spojenecké instruktory. Tyto teroristické akce začaly ve větší míře roku 2011 a během jediného roku si vyžádaly třicet pět obětí z řad koaličních vojáků mise ISAF.



Pákistán a vize budoucnosti

Situaci v zemi značně ovlivňují i stále se zhoršující vztahy USA se sousedním Pákistánem, který se po americké akci proti světoznámému teroristovi Usámu bin Ládinovi v městě Abbottábád, staví ke svému dřívějšímu partnerovi v boji proti terorismu velice nedůvěřivě a je k jeho prohlášením skeptický. Pákistánská vláda si také neustále stěžuje na americké zásahy do své suverenity, zejména formou útoků bezpilotních letadel i vojenských složek operujících na jeho území.

Zde musíme zmínit, že je afghánsko-pakistánská hranice, tzv. Durandova linie, hranicí uměle vytyčenou, již tamním lidem vnutily v 19. století západní mocnosti. Pro zdejší klanovou společnost, a to včetně příslušníků Tálibánu, je jenom bezvýznamnou čárou na mapě a lidé se přes ni zcela libovolně pohybují.

Autoři dokumentu v závěru spekulují o budoucnosti Afghánistánu. Obávají se, že v zemi zůstanou po stažení vojsk spousta problémů a velice slabá ekonomika. "Afghánistán bude mnoho let závislý na mezinárodní pomoci," varují taktéž. Země by se proto mohla opět propadnout do sektářského násilí a proměnit se v tzv. Failed State (Zhroucený stát).

Zdroj: Lekce ze sovětské invaze do Afghánistánu, The Telegraph

Nahlásit chybu v článku


Související články

Sebevražedný atentátník zabil v Afghánistánu 41 lidí

Čtyřicet jedna lidí zemřelo a 56 dalších bylo zraněno při sebevražedném útoku před mešitou v hlavním ...

Americký seržant Robert Bales se zodpovídá za zabití 16 afghánských civilistů

V těchto dnech začal ve Spojených státech ostře sledovaný proces se seržantem americké armády ...

Afghánskou armádu trápí obří dezerce vojáků

Dva roky před stažením Spojenců z Afghánistánu má Afghánská národní armáda (ANA) problém. Každý ...

Česká armáda zůstane v Afghánistánu i po roce 2014

Vzdor všeobecnému mínění zůstanou Spojenci v Afghánistánu i po roce 2014. Hlavní odpovědnost za ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Private
    13:21 23.03.2013

    No jak se tu zmiňuje, že Američtí vojáci jsou perfektně vycvičení, tak s tím bych silně šetřil. Respektive použil jedině u speciálních jednotek, obyčejná pěchota na tom zdaleka tak ...Zobrazit celý příspěvek

    No jak se tu zmiňuje, že Američtí vojáci jsou perfektně vycvičení, tak s tím bych silně šetřil. Respektive použil jedině u speciálních jednotek, obyčejná pěchota na tom zdaleka tak slavně není, stačí se podívat na videa na Youtube nebo se zeptat někoho kdo byl na misi v Afghánistánu.Skrýt celý příspěvek

  • David Khol
    10:22 22.03.2013

    Tak pozor, ona masivní ekonomická pomoc Pákistánu je již minulostí, ta byla především v 80tých letech (namířená proti SSSR) a částečně v letech devadesátých, zásadně byla omezena ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pozor, ona masivní ekonomická pomoc Pákistánu je již minulostí, ta byla především v 80tých letech (namířená proti SSSR) a částečně v letech devadesátých, zásadně byla omezena poté, co Pákistán zintenzivnil vývoj jaderných zbraní. Určitou pomoc i nadále Pákistán dostává, ale oproti někdejšímu stavu to je mnohem méně. I nadále Pákistán zasahuje do války v Afghánistánu, ale jeho vliv už zdaleka není takový, jaký bývalSkrýt celý příspěvek

  • Jan Jekl
    08:12 22.03.2013

    Autor článku, se kterým souhlasím, zapomněl uvést jednu důležitou věc. Amerika doslova rve peníze do Pakistánu a její finance jsou následně využívány pakistánskou tajnou sulžbou ...Zobrazit celý příspěvek

    Autor článku, se kterým souhlasím, zapomněl uvést jednu důležitou věc. Amerika doslova rve peníze do Pakistánu a její finance jsou následně využívány pakistánskou tajnou sulžbou ISI. A ta rozhodně ke spojencům USA nepatří... a co vše financuje ISI, to ví jen ten nahoře...Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      19:06 20.03.2019

      Autor clanku si s tim nedal zadnou praci. Existuje spousta statistik NATO i OSN, na kterych se daji videt uspechy i neuspechy. Nikde jsem se nedocetl v cem jako Americane meli ...Zobrazit celý příspěvek

      Autor clanku si s tim nedal zadnou praci. Existuje spousta statistik NATO i OSN, na kterych se daji videt uspechy i neuspechy.

      Nikde jsem se nedocetl v cem jako Americane meli uspet...vite co bylo cilem OEF? Co cilem ISAF a dnes RSM?Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    17:11 21.03.2013

    Faktem je, že Američané (jako dominantní síla Spojenců) opravdu nepochopili mentalitu místních. Američtí vojáci jsou perfektně vycvičeni na boj s nepřítelem, ale ne pro přinášení ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktem je, že Američané (jako dominantní síla Spojenců) opravdu nepochopili mentalitu místních. Američtí vojáci jsou perfektně vycvičeni na boj s nepřítelem, ale ne pro přinášení západní "demokracie" do tiscíleté klanové (feudální) společnosti.

    Doporučuji dokument Restrepo: http://www.youtube.com/watch?v...
    Konkrétně 14:20 názorně ukazuje cvilizační propast mezi americkými vojáky a "prostými" (resp. velkou části) Afghánci.Skrýt celý příspěvek

  • David Khol
    15:59 21.03.2013

    Přesto s myslím, že ta situace bude trochu jiná než po odchodu Sovětů. USA se v lecčem poučily, jak naznačuje třeba i vyzbrojování afghánské armády. Minimálně po taktické stránce ...Zobrazit celý příspěvek

    Přesto s myslím, že ta situace bude trochu jiná než po odchodu Sovětů. USA se v lecčem poučily, jak naznačuje třeba i vyzbrojování afghánské armády. Minimálně po taktické stránce postup vlády bude lepší. Otázkou ale je, zda díky tomuto přístupu nedojde pouze k oddálení pádu vlády. Najíbulláhova vláda vydržela pět let - nyní to třeba bude déle.
    Podle mne základní chybou je nepochopení faktu, že v Afghánistánu nikdy nebyl klid, nějaké střety tam byly vždy, dávno před příchodem Sovětů (ti v mnohém jen reagovali na to, že nepokoje překročily obvyklou míru). Ta země je prostě příliš složitá, příliš rozporuplná, je zde celá řada etnik, které mají na sebe averzi. To se prostě nedá změnit mávnutím proutku! Řešením by proto bylo smířit se s tím, že v zemi úplný klid nikdy nebude - a jen řešit ty nejožehavější situace. a samozřejmě - uvědomit si, že takovéto problémy se skutečně dají řešit jen silou, ať už si pacifisté myslí cokolivSkrýt celý příspěvek

  • Sarkan
    12:25 21.03.2013

    Článek na zajímavé téma, nicméně jeho provedení značně pokulhává. Sestává se z obecně známých informací a nevychází z nějaké hlubší analýzy (např. zahraniční či domácí odborné ...Zobrazit celý příspěvek

    Článek na zajímavé téma, nicméně jeho provedení značně pokulhává. Sestává se z obecně známých informací a nevychází z nějaké hlubší analýzy (např. zahraniční či domácí odborné literatury). Obsahuje také gramatické (insAider) a stylistické chyby a také množství obecně "lidově" známých domněnek o budoucím vývoji Afghanistánu.

    Śkoda. I v takovémto formátu webu by šlo uvést fundovanější informace. Ale držím palce do budoucna a to jak autorům AN tak autorovi článku. Nenechte si zkazit motivaci od věčných nespokojenců zde v komentářích.Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    11:42 21.03.2013

    Neni lepe a snadneji kontrolovatelne uzemi, nez hrbitov. Pokud by utocnici proste vyhlazovali bez ohledu na "vinu" a radeji rychle a bez milosti, "mir" by mohl zavladnout driv. Za ...Zobrazit celý příspěvek

    Neni lepe a snadneji kontrolovatelne uzemi, nez hrbitov. Pokud by utocnici proste vyhlazovali bez ohledu na "vinu" a radeji rychle a bez milosti, "mir" by mohl zavladnout driv. Za takovou cenu ale nestoji a TOHLE by byla jedina cena, ktera by taliban i s jeho mistni podporou vykorenila do zakladu. Kdyby tohle ale prijali jako mezinarodni politiku - pokud u vas nebudete potlacovat hnuti a organizace ktere ozbrojenecky utoci na nase civilisty, VYHLADIME vas - bud by zacala okamzite dalsi svetova, nebo by i "zlobive rezimy" radeji sklapy zadek a neriskovaly otevrenou invazi.

    To se ale ani nahodou nestane, takze se pridavam k odhadu, ze se jim lodicka zvrhne brzo po odjezdu USA.Skrýt celý příspěvek

  • Ondra
    11:00 21.03.2013

    Vzhledem k tomu, jak dnes panuje v Afghánistánu situace, si nedovedu představit, že by se během necelých dvou let měla zásadně zlepšit. Je tedy velmi pravděpodobné, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, jak dnes panuje v Afghánistánu situace, si nedovedu představit, že by se během necelých dvou let měla zásadně zlepšit. Je tedy velmi pravděpodobné, že se předpovědi článku opravdu vyplní.Skrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      19:07 20.03.2019

      ...a jaka je tam situace?

      ...a jaka je tam situace?

  • Ondra
    10:59 21.03.2013

    Vzhledem k tomu, jak dnes panuje v Afghánistánu situace, si nedovedu představit, že by se během necelých dvou let měla zásadně zlepšit. Je tedy velmi pravděpodobné, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, jak dnes panuje v Afghánistánu situace, si nedovedu představit, že by se během necelých dvou let měla zásadně zlepšit. Je tedy velmi pravděpodobné, že se předpovědi článku opravdu vyplní.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    10:54 21.03.2013

    Hlavním důvodem neustálé podpory Talibanu že strany místních ve spoustě případů není strach nebo přesvědčení, ale obyčejná snaha o přežití. Potom co spojenci chudému rolníkovi ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavním důvodem neustálé podpory Talibanu že strany místních ve spoustě případů není strach nebo přesvědčení, ale obyčejná snaha o přežití. Potom co spojenci chudému rolníkovi zničí jeho jediný zdroj obživy, makový pole, má obvykle dvě možnosti, přidat se k Talibanu nebo zemřít hlady.

    Bylo obrovskou chybou, že se s rekonstrukci země nezačalo hned v roce 2002, kdy byl Taliban na kolenou a spojenci měli velkou podporu.Skrýt celý příspěvek

  • lentak37
    10:47 21.03.2013

    Afganistan nikdy sa nedostane pod kontrolu prestne tak ako Lybia, kde sa začínajú prejavovať problémy a to je kmenové zriadenie, môžete v tomto štátnom útvare vytvoriť akú chcete ...Zobrazit celý příspěvek

    Afganistan nikdy sa nedostane pod kontrolu prestne tak ako Lybia, kde sa začínajú prejavovať problémy a to je kmenové zriadenie, môžete v tomto štátnom útvare vytvoriť akú chcete vládu, ale jediných koho bude človek počúvať ktorý žije v takejto spoločnosti sú starešinovia a jedinu vládu a to je Taliban ako sa tu spomínalo
    Pre Rusov resp. Sovietov bol Afganistan viac než ponaučením, vlastne k pádu Sovietskeho zväzu prispel hlavne Afganistan, mohli sa snažiť ako chceli budovať školy infraštruktúru (nie je všetko čiernobiele) no spoločnosť fungujúcu niekoľko storočí spôsobom ako je zvyknutá nikdy nezmenite z von, zmená musí nastať z vnútra.Skrýt celý příspěvek

  • Sunakashi
    10:23 21.03.2013

    clanek je vic jak vystizny... nevim co se vam jevi jako nepravda vymysl nebo spatnej usudek a rozhodne to neni pohled z jedne strany ale zcela jasny usudek.... po odchodu se ...Zobrazit celý příspěvek

    clanek je vic jak vystizny... nevim co se vam jevi jako nepravda vymysl nebo spatnej usudek a rozhodne to neni pohled z jedne strany ale zcela jasny usudek....

    po odchodu se afghan rozpadne na uplny sracky dyt ted tam nevylezou ze zakladny aby nebyly posrany az za usima...kontroluji uzemi max na dohled od zakladny

    jedinej kdo tam ma autoritu je Taliban a mistni staresinove.

    presne jak napsal Stranger kritika neni vubec na miste a to ze neustale resite gramatiku svedci o tom ze vas vlastne podstata clanku ani moc nezajimaSkrýt celý příspěvek

    • TF_HU
      19:11 20.03.2019

      Po odchodu koho? Vite ja vypada pritomnost NATO a USA dnes? Vite, ze neni ukolem prislusniku NATO aby kontrolovali uzemi Afghanistanu? Da se rici, ze hlavni tihu uz si Afganci ...Zobrazit celý příspěvek

      Po odchodu koho?
      Vite ja vypada pritomnost NATO a USA dnes?
      Vite, ze neni ukolem prislusniku NATO aby kontrolovali uzemi Afghanistanu?

      Da se rici, ze hlavni tihu uz si Afganci nesou sami.Skrýt celý příspěvek

  • Stranger
    09:49 21.03.2013

    Sice je to psáno spíše jen z jedné strany pohledu, ale má se to o co opírat, je dost možné, že se Afghán neudrží. Článek podle mě nezasluhuje takovou negativní kritiku, nemusí nám ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice je to psáno spíše jen z jedné strany pohledu, ale má se to o co opírat, je dost možné, že se Afghán neudrží. Článek podle mě nezasluhuje takovou negativní kritiku, nemusí nám pořád někdo mazat med kolem pusy.Skrýt celý příspěvek

  • Pedro Morales
    09:40 21.03.2013

    Taky mám pocit, že se tady poslední dobou rojí články, které jsou plné nejrůznějších překlepů a gramatických chyb, co se stylistiky týče taky nejsou ná žádné kdovíjaké valné ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky mám pocit, že se tady poslední dobou rojí články, které jsou plné nejrůznějších překlepů a gramatických chyb, co se stylistiky týče taky nejsou ná žádné kdovíjaké valné úrovni, ale především, jsou plny nejrůznějších domněnek, autorových z prstů vycucaných konstrukcí a jejich celkový obsah a informační hodnota se blíží nule. A já se pak vždycky podívám, kdo za tím daným článekm stojí a vidím, že je to autor zdejší (ne)slavné ságy o AZ. Tak si říkám, jestli byl od redakce dobrý nápad takto rozšiřovat své řady, nebo jestli by aspoň nestálo za to, aby se na hlavní stránce u jednotlivých článků zobrazovalo i jméno autora (což je mimochodem u jiných podobných stránek naprosto běžné).Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    09:25 21.03.2013

    Potiz je, ze mistni nemaji elektrinu, vodu, pravidelny zdroj potravy a obzivy jiny nez drogy, lekarskou pomoc a ani chut podporovat nekoho, kdo by jim to mohl dat. Pod warlordy a ...Zobrazit celý příspěvek

    Potiz je, ze mistni nemaji elektrinu, vodu, pravidelny zdroj potravy a obzivy jiny nez drogy, lekarskou pomoc a ani chut podporovat nekoho, kdo by jim to mohl dat. Pod warlordy a talibanem bude jejich zeme jenom dal hnit, ale kdyz se srovna mira hrozby civilistum od zapadnich vojsk, nebo od Talibanu, mistni se logicky boji vic toho talibanu. To jsou totiz jejich SOUSEDI co o nich vedi prvni posledni a zaroven neciti potrebu pred popravou nepritele a jeho cele rodiny zdrzovat snahou o spravedlivy soud.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:13 21.03.2013

    Boze , to sou zas ale zvasty , timto clankem si AN definitivne vyslouzily smazani z me slozky oblibenych webu, skrtnete si z nazvu "armadni" , ste jen obycejne levicove noviny bez ...Zobrazit celý příspěvek

    Boze , to sou zas ale zvasty , timto clankem si AN definitivne vyslouzily smazani z me slozky oblibenych webu, skrtnete si z nazvu "armadni" , ste jen obycejne levicove noviny bez jakekoli schopnosti o objektivni pohled na realitu , kterou clanky ,jako je tento pomahate deformovat .
    Sbohem a nepreji aby se vam darilo.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...