Budoucnost stíhacích letadel: Rychlost a dolet

Vize stíhacího letadla budoucnosti / Lockheed Martin

Americké námořnictvo (US Navy) pokračuje v definování požadavků na budoucí bojový letoun, který nahradí flotilu letadel F/A-18 Hornet/Super Hornet a EA-18G Growler. Jedním ze základních požadavků je důraz na velmi vysokou rychlost a bojový dolet.

US Navy oficiálně hledá nástupce letadel F/A-18 a EA-18 od začátku roku 2016 v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance). Jak připomíná Defense News, je matoucí, že americké letectvo (US Air Force), užívá zkratku NGAD k označení vlastního programu, který hledá nástupce stíhaček F-22A Raptor.

Připomeňme, že v americkém námořnictvu slouží téměř 1200 stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet a 135 letadel pro vedení radioelektronického boje EA-18G Growler. Letouny F/A-18 a zejména “Super Hornety” jsou víceúčelové bojové letouny, ale letectvo je hlavně využívá jako útočné letouny nebo stíhací bombardéry.

Podle kapitána Richarda Brophyho, který se podílí na analyzování budoucí podoby námořních leteckých operací, americké námořnictvo již pochopilo, jaké schopnosti musí mít nový letoun a především, jakým hrozbám bude čelit po roce 2030.

Obecně se dá říct, že hlavním úkolem nových letadel bude boj proti vyspělým systémům protivzdušné obrany (PVO).

Brophy zdůraznil, že nástupce F/A-18 a EA-18 bude “systém systémů “ - samotná letadla budou jen jednou částí velkého kooperujícího celku. Klíčové je dosažení schopností, které si námořnictvo definovalo, jakým způsobem ale bude schopností dosaženo, ještě není jisté.

Zvažuje se vývoj nových lodních systémů (např. pro radioelektronický boj), zbraní velmi dlouhého dosahu, nové generace dronů, atd. "Pokud jde o nahrazení těchto letadel, všechny možnosti jsou zcela otevřené,” uvedl Brophy.

Velkým tématem je především kooperace pilotovaných a bezpilotních letadel. Nová letadla tak mohou být volitelně pilotovaná nebo nepilotovaná - pro nasazení v nejnebezpečnějších operacích, jako je třeba boj proti nepřátelské PVO.

“Chápeme, že umělá inteligence a bezpilotní stroje přicházejí a my je musíme být schopni začlenit do našeho konceptu,” uvedl Brophy.

Podle Brophyho jedním z hlavních omezení současného leteckého křídla letadlových lodí je krátký dolet letadel i dosah zbraní. “Mám tendenci přemýšlet nejen o doletu, ale i o dosahu. Tedy nejen jak daleko doletí moje letadla, ale jaký dosah mají mé zbraně,” uvedl Brophy.


Provoz stíhaček F/A-18 Super Hornet na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN-77).

Americké námořnictvo chce také opět obnovit schopnosti ztracené vyřazením těžkých záchytných stíhaček F-14 Tomcat, které vynikaly maximální rychlostí až Mach 2,34.

Podle Brophyho právě vysoká rychlost a dolet budou u nového letounu hrát větší roli než vlastnosti stealth. Letoun NGAD získá také vlastnosti stealth, ale nikoliv právě na úkol výkonových vlastností, jak je tomu například u stíhaček F-35 Lightning II nebo F-22A. Brophy to vysvětluje mimo jiné historicky větší skepsí amerického námořnictva vůči stealth.

“Samozřejmě potřebujeme schopnost přežití. Stealth je ale pouze jeden kousek požadavků na přežití,” uvedl Brophy. “Dívám se trochu na stealth jako na dipólové odražeče nebo fléry. Vždy to nezajistí ochranu proti nepříteli, ale pomáhá to. Stealth je součástí každého budoucího návrhu - když se podíváte na každou zemi, jdou touto cestou. Takže ano, bude to pravděpodobně součástí konstrukce.”

Podle Billa Nickersona, programového důstojníka sekce pro letecké vědy v Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research), námořnictvo také investuje do dalších technologií, které zlepší schopnosti přežití letadla - jde např. o superlehký pancíř nebo schopnost boje proti zbraním se směrovanou energií (lasery).

Brophy zdůraznil, že námořnictvo studuje několik možností, jak nahradit letku stíhaček F/A-18 a EA-18. První možnost je nedělat nic, ale to je málo pravděpodobné, protože životnost flotily jmenovaných letadel skončí v polovině 30. let 21. století.

Další možností je jednoduše nakoupit více námořních stíhaček F-35C Lightning II, nebo nové varianty letadel F/A-18 a EA-18G.

Poslední variantou je program nového letadla, které nahradí oba zmíněné stroje. Brophy však zdůraznil, že vývojové, výrobní a provozní náklady nového letadla musí být nízké, aby námořnictvo mohlo nakoupit dostatečný počet strojů (min. 1000). “Na počtu záleží. Musíme být schopni nakoupit dostatečný počet letounů,“ dodal Brophy.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    22:51 27.07.2017

    flanker.jirka: ano taky jsem psal že mig-25, 31 a F-22 jsou vyjímka.

    Všechno ostatní operačně nejde přes Mach 1,2-1,6 a i když mnoho těch strojů je schopných letět rychleji i s AA vyzbrojí, stojí to prostě moc času a paliva dostat se na tyto rychlosti. Jinými slovy buď na to nemají palivo a nebo na to nemají čas.

    Nějaký další data:

    F-16 Falcon, minimum time intercept, Mach 1.6 and 40k feet… This is as fast F-16s go during combat operations.
    F-14A Tomcat, Mach 1.35 intercept speed.
    F-14D Tomcat, Mach 1.5 intercept speed.
    F-14D Tomcat can fly 230nm Deck Launched Intercept (DLI) missions at Mach 1.6 dash.
    F-4B Phantom and F-4J Phantom, acceleration to Mach 1.5 for weapon release. Fighter escort missions are not expected to exceed Mach 1.0. Typical CAP max speed is Mach 1.35.

    F-104 Starfighters and English Electric Lightnings have a 1150kt TAS (Mach 2.0) maximum speed

    SR-71 which can cruise at Mach 3.2.
    MiG-25/31 series can perform intercepts at speeds up to Mach 2.35

    The mighty A-5 Vigilante (A-5A, A-5B, A-5C) with its high speed, large fuel load and 1300nm+ strike radius (in effect no fuel limitations) would typically do Mach 1.5 sprints on target.

    F-111s can do an amazing 800kt (Mach 1,2) dash on target at sea level

  • flanker.jirka
    19:46 27.07.2017

    Shania: reagoval jsem na čísla od tebe, která se týkala "vytrvalosti" stíhaček v nadzvukovém režimu.

  • Shania
    19:22 26.07.2017

    flanker.jirka: nevím na co reaguješ, možná si nejdřív přečti celou diskuzi.

  • flanker.jirka
    19:13 26.07.2017

    Shania: a co ruský speciál Mig 31, ten si stojí s podvěšenou výzbrojí a doletem v nadzvukové oblasti docela dobře. Zbraňový a navigační systém má stále pořád na úrovni. A v době kdy AN AWG 9 měl šestikanálové navedení pro sektor 7° (ono kolikrát měla F 14 podvěšena najednou 6 raket Phoenix?) uměl navádět sice jen 4 střely, ale v sektoru 120°.

  • Shania
    22:28 25.07.2017

    Luky: jo neco podobneho chteji, ale dost by me prekvapilo kdyby jeste nekdo postavil stroj s menitelnou geometrii kridla.

  • Luky
    22:00 25.07.2017

    Ale je to celkem fuk nechci jít moc OT, prvotní skrytá myšlenka byla, že NAVY by asi už teď bralo něco jako Raptora s pokročilými systémy a měnitelnou geometrií (což existuje na dost výtvarných konceptech a mě se moc líbí). Nic proti F-35 nebo Superhornetu...F-35 by byla tahoun pro většinu misí, vejde se jich na loď hodně a bude mít slušný sortie rate...ale tohle by byl opět dominátor. Bude to ale holt muset počkat.

  • Luky
    21:43 25.07.2017

    Co vím, tak Sověti je podvěšovali. Na export ale ta schopnost nešla - ani do Bulharska nebo do Sýrie. Proto je starých fotek tak málo. Myslím, že je měli certifikované od roku 84. Rozšířené to určitě bylo až později, u některých útvarů asi víc, tipuju tak od roku 88.

  • KóĎA
    20:35 25.07.2017

    Zmiňuje se převaha Bedny dogfigtu. Zde by dávala R-73 převahu oproti AIM-9, nicméně kolik jich bylo kdy (řekněme do roku 1990) podvěšeno pod Mig. V operačním nasazení. Spíše bych to viděl na R-60, což byla jiná kategorie (výkonnostně).

  • raziel87
    19:46 25.07.2017

    pane Grohmanne, rozumím tomu, že nechcete dát prostor pisatelům, kteří jsou ve svých vyjádřeních zcela neobjektivní a nekritičtí. Nejsem v pozici, kdybych si mohl dovolit Vám něco radit, nicméně to napíšu - měřte stejným metrem všem.

    Tohle je dost neprofesionální přístup, mazat jenom "bolševiky". Mažte i ty trotly co se nezmůžou na víc než hejt a zbošťování všeho amerického, jsou často ještě uřvanější a úsměvnější.

    Fakttova poznámka k Migu-25 byla pravdivá, zdrojů je na netu opravdu dost - i v mateřském jazyce. Tak ulítnul Sparrowu no....bóže....ban....perma ban

  • Luky
    15:12 25.07.2017

    Jo razieli, nedávno jsem někde narazil na informaci, že ten nepřicházející "fucking tone" u libyjských břehů nebyla necitlivost hlavice winderu (byl fakt ve skvělé pozici), ale vlivem wow efektu ze souboje nezesílená hlasitost bzučáku, který si předtím ztlumil...

  • Luky
    15:06 25.07.2017

    Ve fázi přiblížení a navázání boje je výhoda na straně Tomcatu - jednak pro lepší radar a taky pro výzbroj s dlouhým dosahem (Tomcat by mohl víc diktovat pro delší výzbroj ve větším množství a také pro dostatek paliva). Uvažujme ale možnost, že oba stroje mají externí navedení a dostávají info o tom, kde se soupeř nalézá. Takové to škádlení co bylo v zálivu Syrta, ale proti top MLD s výzbrojí, výmetnicemi a piloty, kteří jsou srovnatelní s vylítanými žokeji Tomcatů. Pokud se nejedná o prostředí se silným rušením, mají oba páry protivníků velkou šanci na návodčího. F-14 obvykle měly zázemí E-2 a Rusové přehledové radiolokátory.

    V takovém prostředí jeden druhého úplně nepřekvapí a F-14 pro zachování pohyblivosti často nenavěšovala Phoenix. Takže uvažuju párek vylétaných instruktorů na MLD (často nakopali Fulcrum) proti páru Tomcatů s trénovanými osádkami, které prahnou po sestřelu. Migy mají moderní R-24 a výborné R-73. Tomcaty mají Sparows a nejnovější námořní verze Sidewinderů z 80tých let. Dopadnout to může jakkoli. Troufnu si říci, že statisticky by ty střety naplnily všechny možné závěry v případě, že by bylo možné to stále opakovat. F-14 by stále měly trošku navrch pro lepší radar a mnoho Sparow. MLD by se snažil přiblížit a zamíchat zblízka. Tato verze měla velmi silný motor, více poloh křídla, psí zub a dogfajt módy radaru. Skoro si myslím, že nablízko by mohli jemně dominovat. Na té přechodové vzdálenosti mezi BVR a WVR by mu také mohla dobře posloužit infra verze R-24, která by bala odpal a zapomeň zbraní s dlouhýma nohama.

    Je to celé samozřejmě scénář, který se snaží o divácky atraktivní match. V průměru by byli piloti Tomcatů elita proti většinou ne příliš samostatným stíhačům východu. Největším handicapem rudých by byla menší iniciativa a samostatnost v taktickém myšlení. Stíhači jsou ale individuality a i mezi nimi by se našel dostatek nezbedných "dravců".

  • raziel87
    14:51 25.07.2017

    Bedna by samozřejmně tahala za kratší konec, ale nezapomínej na to, že v případě, že by Tomcat neměl k dispozici AWACS nemohl by odpalovat Phoenix na maximální vzdálenost. On sice byl AN/AWG-9 ve spojení APG-71 sakra výkonný komplex, ale na těch deklarovaných cca 200 mil by viděl maximálně Tu-95 Bear. Přesto by měl možnost prvního výstřelu. Co se manévrovatelnosti týče při psím souboji - tam by tahal za kratší konec Tomcat. MLD byl do příchodu MIgu-29 nejmanévrovatelnější stíhač ve výzbroji sovětských vzdušných sil a byl na tom lépe než F-16A a F-15. Změn proběhlo na letadle poměrně dost - 29 i 27 byl v časovém skluzu, tak přišla verze MLD se zvýšenou manévrovatelností, modernizovaným High Larkem a R-24R. To nebyly žádný šedivky, který sloužily v ČSLA. Před lety jsem měl půjčenou z knihovny perfektní knížku o Iránských Tomcatech, kam se na ně hrabala se zkušenostma z leteckých soubojů US Navy

  • RiMr71
    14:15 25.07.2017

    TO by mě zajímalo - porovnání F-14 vs. "bedna" ve verzi MLD... Skutečně by bedna dokázala F-14 ohrozit? Jasně že každé letadlo dokáže ohrozit jakékoliv jiné, pokud se sejdou okolnosti, ale já myslím scénář kde nebude jeden nebo druhý diskvalifikován Awacsem soupeře nebo tím, že v bedně bude sedět nějaký Maresjev nebo Kvočurov... :)

  • Luky
    09:19 25.07.2017

    Všechna letadla dosahují své deklarované maximální rychlosti v čisté konfiguraci a v ideální výšce....údaj ale nelže, je to prostě maximální rychlost.
    Každé letadlo má ale ty limity jinde. Někde to je dáno tahem motoru, jinde aerodynamikou draku, jinde pevností materiálů nebo např. překrytu kabiny. Některá letadla akcelerují rychle i s výzbrojí, pro jiná je dosažení té rychlé části letové obálky velmi obtížné.

    F-14 byl zrovna letoun, který lze označit za rychlý. Byla to rozhodně jedna z nejvšestranějších stíhaček, která byla rychlá i s plným nákladem Sparows. Čtyři pod trupem(polozapuštěné) a dva na pylonech pod pevnou částí křídla a stále zbylo ještě na dva windery. S polozapuštěnými Amraamy pod trupem a novými motory by mohl atakovat dva machy s výzbrojí.
    Už tenkrát byla F-14 mnohem všestranější stíhač než MiG-25. Instruktor Sověstského TopGunu na MiG-23MLD s R-24 a R-73 by jí ale byl v mnoha ohledech rovnocenným soupeřem (v něčem i lepší v něčem horší) :)

  • Shania
    22:15 24.07.2017

    Luky: to ti nijak nerozporuji, tomcat byl o světelný roky před čímkoliv co se v té době objevilo a to i před F-15. A představoval to obrovskou převahu nad stroji proti kterým stál.

    To o čem mluvím je skutečná rychlost kterou ty stoje lítali. Nic víc, nic míň.

    To že Superhornet bk2 s AESA radarem a AIM-120D se vyrovná (dosahem radaru a zbraní) stroji ze 70 let o tom svědčí.

    next gen tomcat s obrovským AESA radarem a novou generací těžších střel (stačilo by do 250-300kg) by byl někde jinde.

    Rychleji by to ale stejně nelítalo.

    Ale to už je dnes bohužel alternativní realita.

  • raziel87
    22:02 24.07.2017

    :-D jo! máš pravdu. Teď sem zkoušel googlit, ale zobrazuje to jen tu skicu od Northopu a pak tu zbastleninu Nighthawka a SR-71 se SOP do "A". Každopádně se k tomu váže jedna vtipná příhoda, kdy v jednom vědeckém časopise někdy v roce 1983 pojednávali o "F-19" a jako domovskou základnu určili tajnou základnu v Nevadě a napsali, že je operačně způsobilých cca 40 strojů. CIA a USAF tehdy málem zešíleli :-D v Nevadě v Tonopah Test Range bylo tou dobou pod přísně tajným utajením dislokováno cca 40 strojů F-117 Nighthawk......

  • Luky
    21:54 24.07.2017

    ...tak nejdřív byl prý model, až pak Microprose :)

  • Luky
    21:49 24.07.2017

    no já si nejlíp pamatuju F-19 od Microprose spolu s plastikovým modelem (tuším od Italeri), který byl ale myslím právě dle té staré gamesky. Akorát to bylo úplně jinak pojaté - pomalý neagilní podzvuk, kterýl étal těsně u země mezi kopečky :).
    Poláci na to myslím trošku skočili a udělali prototyp malého bitevníčku, včetně těch nesmyslných SOP do A...

  • raziel87
    21:41 24.07.2017

    teď sem si přečetl článek a koukl na titulní fotku. Pamatujete, jak se od počátku 80. let v časopisech objevovaly zmínky o "F-19" a jeho prapravděpodobných tvarech? :-D jeden z grafických návrhů byl prakticky totožný (tuším v 90. letech společně s několika dalšími vizualizacemi otištěn i v ČSR ATM)

    Na 6. generaci se snad oficiálně pracuje už od začátku 90. let ne? respective už začátkem 90. let byla vyřčena myšlenka, že stealth bude součástí 6. generace, stejně tak jako vysoké míra autonomie s možností nasazení bez pilota. S tím příšel Lockheed někdy okolo roku 95 v projektech Lockheed AARS,Tier 3, Dark Star, následně dále rozvíjené v projektu PHAE a Pole Cat. osobně mě uhranul projekt Diamond. Dnes nám jsou veřejně známé osekané verze v podobě RQ-170........ale v tomhle já vidím budoucnost a myslím, že Lockheed poznatky z těchto projektů zužitkuje právě při návrzích pro 6. generaci stíhače - výdrž ve vzduchu alespoň 12h a možnost plně autonomního letu bez pilota v kokpitu. Vysoko a rychle byla taktika 60. let 20 století

  • Luky
    21:31 24.07.2017

    Tomcat byl a v Iránu ve staré verzi stále je silný, rychlý a slušně ovladatelný stroj se silným radarem a výzbrojí.
    Nejnovější verze pak byly o dost jinde než stará A, i když i ta budila velký respekt. Každopádně to byl svojí koncepcí letoun jiné kategorie než Superhornet i F-35C.
    Silnější a brutální stíhač. Sorry, ale ten článek v tom má pravdu, byl to těžký stíhač, který překonával výkony, výzbrojí i vybavením většinu toho s čím se mohl setkat. Byl sestrojen k dominanci a diktování podmínek boje.
    Nebyl by vůbec problém osadit ho novými motory, nejnovějšími Amraamy, upgradovat radar a stále by výkonově znatelně překonával své nástupce. Měnitelná geometrie, prostorný trup, dva členové osádky...bohužel se jedná o starý stroj s 20m2 + RCS atd.

    Není ale fér porovnávat Phoenixy obložený Tomcat s lehce naloženou F-35. Superhornet má křídlo s velmi malou šípovitostí, je perfektně ovladatelný v malých rychlostech, což se kromě dogfajtu hodí i na kroužení v blízkosti pozemních cílů, případně pro přistání na lodi. Ve stíhacích silových disciplínách jako rychlost a akcelerace ale kulhá. F35C není také žádná hitparáda. Oba můžou plnit i stíhací úkoly, ale néjni to prostě ono...

    Podobně jako nástupce Tomcatu bych si v 6. gen představoval i ten těžký evropský stíhač. Rychlý přepadový stíhač se slušnou manévrovatelností a velkým doletem, schopný nést i protizemní výzbroj a vhodný k SEAD. Modulární možnost bezosádkové verze, ve verzi s osádkou po důkladném zvážení klidně dvoumístný.
    Uvnitř stroje dostatečná rezerva místa pro nové typy zbraní jako lasery nebo plasma.

  • Grull
    17:03 24.07.2017

    Tak základní kámen úrazu je motor/množství paliva.
    Někde jsem četl, že briti vyvýjejí proudový motor pro nástupce Concordu. Měl by jít přepínat z proudového na ramjet.
    Až to bude hotové, tak u toho bych viděl potenciál na fakt rychlý úderný letoun/nosič střel ve velké výšce.
    U země se už moc zrychlovat nedá, kvůli hustotě atmosféry. Jako, jde to, ale bude to stát hodně paliva a vůbec všechny ty věci okolo.
    Jestli chtějí jít rychleji, musí prostě jít víš.

  • Shania
    16:55 24.07.2017

    Jen tak pro porovnání, stejný profil, akorát z letiště (jiná rezerva atd)
    F-15C vs F-22 4+4+1t a 6+2+2 (aim-120, aim-9, eft)
    17,5 lb vs 26k lb paliva

    Oba stroje akceleruji na mach 2,15-25 zhruba 100nm, což je cca 12min
    7k lb vs 15k lb paliva
    F-15 končí na 37k ft (má lepší akceleraci a stoupavost, dostane se tam rychleji jak F-22) a je bingo na 127nm, 14min letu 2.5k lb paliva
    F-22 už letí od 50nm v 60k ft a urdží si mach 2,25 po 340nm a 22min letu 5k lb paliva

    To jen pro demonstraci co udělá výška letu a specializované motory.
    A i když je F-15 v tomhle profilu schopná jít pře Mach 2, v jiných vytahne horko těžko max 1,6 - stačí se podívat na vzdálenost kterou urazí/čas a kolik paliva spálí.

    F16C vs F-35A? 4+2+1 vs 6 (aim-120, aim-9, eft)
    9k lb vs 18k lb paliva

    50nm na mach 1,8 a 1,6, 10min - F-16 má lepší nadzvukovou akceleraci.
    6k lb vs 12,5k lb paliva

    F-16 zůstává na 37k ft a vytahne to až na mach 1,9 a ma bingo 120nm, 1,5k lb paliva

    F-35 po nabraní max mach 1,6 v 35k ft stoupá do 50k ft a má bingo na 185nm a 20min letu. 3.8k lb paliva

    F/A-18E vs F-35C

    4+2+1 vs 6 (aim-120, aim-9, eft)
    17,5k lb vs 18,5k lb
    SH mach 1,4 na 65nm, 36k ft, 12min, 12k lb paliva, bingo 140nm 14,5-15min - pri ceste zpet let v 45k ft, 4k lb paliva
    F-35C mach 1,6 110nm 36kft, 14,5min, 8k lb paliva, bingo 140nm 17min, 38k ft - pri ceste zpet let v 42k ft, 4k lb paliva
    Krásně je vidět rozdíl mezi F-35A a C v nadzvukové akceleraci...tzv proč USAF nechce větší křídlo...

    F-14D s těžší starší vyzbrojí je na tom zhruba stejně jako SH s F-35C v tomto konkretním profilu. Tyhle letadla by ale nejspíš akcelerovali přes unloading (mírné klesání) a značně tak zkrátili dobu pro akceleraci.

    Neberte to prosím jako nic jiného než pro ilustraci kolik to stojí paliva, času atd dostat se na vysoké rychlosti, handicap námořních strojů atd.

  • alea206
    15:57 24.07.2017

    Ještě aby to nevypadalo, že já a Shania píšeme něco úplně jinýho, tak:

    Shania popisuje obranou misi zaměřenou na co nejrychlejší doručení "zásilky"

    Já popisuju útočnou misi v do nejdelší vzdálenosti od mateřské lodi.


    Jinak ještě k tomu hypersonickému letadlu:
    Je to jak píše Shania, i když co já jsem naposledy četl tak má jít spíš o lehčí bombardér než o průzkumné letadlo. Každopádně ho ale budou vyrábět maximálně v desítkách kusů.

  • fefanek
    15:54 24.07.2017

    Shania:

    V tom prípade myslím, že obaja vravíme v podstate to isté, akurát ja som na vec pozeral z pohľadu možností samotného lietadla v ideálnych podmienkach na testovanie a ty z pohľadu bojových podmienok.

    SH je stroj o generáciu ďalej, takže má v tomto ohľade lepšie parametre, ale vo svojej dobe bolo F-14 výborné lietadlo.

    Inak v plne bojovom vybavení je len minimum lietadiel ktoré idú cez Mach 2. F-22 čo sa týka rýchlosti má "výhodu" v tom že výzbroj nosí skrytú, takže odpor vzduchu, hlavne v nižších výškach je oveľa menší. Myslím že Mig 25 by kvôli materiálom v nízkych výškach veľa rýchlosti ukázať nemohol, tým myslím aj keby mal výkon motorov na to, tak by sa pod tlakom mohol rozpadnúť, a Mig 31 vlastne podobne, aj keď ten má menšie motory, trošku inú aerodynamiku a asi aj iné materiály.

  • alea206
    15:44 24.07.2017

    Jenom drobnost panove,
    Maximalni rychlost (ktera co jsem cetl sem vetsinou uvadi pro NEnalozene letadlo) je sice zajimavy technicky udaj, ale pri realnem nasazeni nema az takovy vyznam, tohle nejsou automobilove zavody.
    Pokud chcete podnikat v clanku popisovane "mise s dlouhym dosahem" tak letadlo stejne ovesite externima nadrzema a vyzbroji. Navic i moderni motory se SuperCruise maji pri vysokych vykonech tak extremni spotrebu, ze pri te vasi maximalni rychlosti (at uz si pod ni predstavujete cokoli) byste nejspis ani nevyleteli z oblasti kryte vlastni PVO.

  • Shania
    15:42 24.07.2017

    UnionPacific: objevují se sice zmínky o hypersonickém letadle na kterem skunk works delaji, ale to bude průzkumny/ stoj pro rychlý uderu a ne klasické letadlo vyraběno ve vetsich poctech.

    fefanek: tvoje myšlenka byla v základu správna, ale asi jsme se uplně nepochopili...

    jo ale z článku by někdo mohl nabít dojmu, že F-14 měla schopnost lítat rychle, SH je sice takticky schopný jít na Mach 1,4 a s menší zátěží (což neva Aim-120 vs aim-7 a 54), ale prakticky je rozdil uplně minimální pro oba stroje. SH s Aim-120D může branit svaz na zhruba stejné vzdálenosti (a nést těch raket daleko víc) proti raketám jako F-14 s Phoenixem...
    Ne že by moderní F-14 s moderní těžkou výzbrojí neměla lepší výkony.

    Takže ty data co jsem poskytl jsou pro stoj s konkretní vyzbrojí co má za ukol rychle vystoupat, akcelerovat na max rychlost a dostat rakety co nejdál od CVN, tzv scramble profil pro zastavení raket /bombarderu.
    Těch 16min akceleruje na Mach 1,8 a je 140nm od lodi, a je na rezervě paliva a musí domu.

    Přepočítávat max rychlost stoje kterou dosahuje zhruba v 10km na rychlost zvuku u země taky nemůžeš, a když si to spočítáš, ty tvoje data pro 10km a rychlost stroje ti přesně dají Mach 2,33

    O MiG 31, F-22 mluvím v kontextu, že to jsou jediné stroje schopné vysokých nadzvukových rychlostí v běžném provozu a s výzbrojí, Raptor nemá problém lítat Mach 1,6-1,8 v 20km, nijak je neporovnávám s F-14.

  • fefanek
    15:16 24.07.2017

    raziel87:

    F-4 Phantom nie je F-14 Tomcat.

  • raziel87
    15:15 24.07.2017

    zatím sem nedostal odpověď na to nejrychlejší, operačně nasazené letadlo v přízemních výškách - předpokládám tedy, že by to teoreticky opravdu mohl být Tornado GR.1.

    Ve velkých výškách byl zkoušen Mig-25 s dvěma R-40 při rychlosti cca M 2,6. Vytrvalost se počítala na jednotky minut. No a pak veřejně známé příhody ze Středního východu - reconnaisannce verze cca 3,2M s tím, že došlo k odpisu motorů. To by ti Fefanku mohlo něco napovědět o tom Tomcatu s podvěšenou výzbrojí

  • fefanek
    15:15 24.07.2017

    raziel87:

    problém nieje v tom čo som čítal, ale v tom že mnoho ľudí tu, nevie rozlišovať medzi parametrami ktoré sú uvedené na papieri, ktoré sa používajú v článkoch a v parametroch ktoré sú reálne a snažia sa ich skĺbiť do jednej jedinej možnej pravdy. Ja viem že rýchlosť F-14 uvedená v článku je papierová rýchlosť a reálne ju F-14 vedela dosiahnuť za ideálnych podmienok bez výzbroje, takisto viem že plne vybavená stíhačka má značné limity v možnostiach sa čo i len priblížiť tomu čo je na papieri. Keď sa tu ale snažím vysvetliť, že treba rozlišovať, tak som zrazu ja za toho nechápavého. Prosím ak chcete reagovať na moje príspevky takýmto spôsobom, prečítajte si všetko čo som napísal, pretože inak napíšete podobný nezmysel ako teraz.

  • UnionPacific
    15:10 24.07.2017

    raziel87:
    To čo popisujem ja,by samozrejme bolo zložité pre zaostalé národy ako rusi,ale uvedom si,že zatiaľ američania vždy dokázali veci,o ktorých sa tvrdilo že sú nemožné....nadzvuková rýchlosť...stealth...railgun....lasery na lietadlách..motory s meniteľným obtokovým pomerom. Nájdi si na googli projekt Aurora..alebo X30....to sú prísne tajné lietadlá,ktoré daleko prekonávajú ten mnou navrhovaný koncept,takže technológie sú.

  • raziel87
    15:08 24.07.2017

    2 fefanek

    Raptor i Lightening mají jaksi zbraňové šachty, které dovolují zbraně schovat do trupu letadla a tím razantně snížit odpor vzduchu. Klidně si dál žij v těch hovadinách, které si četl v encyklopediích - píšou tam nesmysly. Ve Vietnamské válce došlo POUZE K JEDNOTLIVÝM případům, kdy F-4 překonala výrazně rychlost zvuku na Hanojí - ani jedna nedoletěla do Jižního Vietnamu nebo Thaiska - nezbylo jim palivo. Během Vietnamské války byly nadzvukové lety podnikány jen v promily případů! a to ještě zajišťoval Blackbird a A-5 Vigillante - průzkumné stroje

  • raziel87
    15:04 24.07.2017

    2 Union Pacific

    upravit drak letadla tak, aby vykazoval nízký radarový odraz při pohledu ze shora je mnohem jednodušší, než vyvinout letadlo s dostatečným doletem, které by dokázalo operačně létat ve výškách nad 25-30km - při současném vývoji technologií a při současném složení zemské atmosféry je tvoje myšlenka od začátku hloupá.

    2 fefanek

    smiř se s tím, že si roky četl hovadiny určené pro tu nejširší veřejnost. Shania má pravdu a víc se v tom nešťourej.

  • fefanek
    14:59 24.07.2017

    raziel87: V ktorom vesmíre sa uvádza do špecifikácií lietadla pri parametri, "maximálna rýchlosť", hodnota uvedená s podvesenou výzbrojou? Shania útopčil na článok práve kvôli tejto uvedenej hodnote, ak by ste chceli parameter pre maximálku s podvesenou výzbrojou, tak hľadajte "maximálna bojová rýchlosť", alebo nejaký ekvivalent tohoto názvu. Tiež som nižšie písal, že existujú reálne bojové parametre a tie na papieri a to platí aj pre F-22, tiež asi ťažko bude dosahovať papierové hodnoty pri plnom náklade.

  • UnionPacific
    14:53 24.07.2017

    raziel87: Dôvod na takú výšku som predsa uviedol. Dnešné stealth stroje sú tvarované na stealth pred radarmi spredu a zdola vpredu ako PVO. Avšak nie je možné ,aby boli tvarované na stealth aj zhora spredu. A práve v tom je výhoda lietadla vo výške nad 35 km,ktorý by ho odtiaľ mohol odhaliť. No a k tomu,či je to technicky možné. Blackbird je zo 70. rokov....dnes má USa k dispozícií úžasne technológie...skunk works vyrobili a vyrobia úplne všetko čo kedy dostali ako zadanie od USAF....môžu napr. použiť ten motor s premenným obtokovým pomerom....lietadlo musí byť lahke....teda hmotnosť vyriešia tak,že lietadlo osadia laserom,naopak guľomet a rakety sa stanú zbytočnými...to sa ušetria tisíce kg v porovnani s F35...už pred 10 rokmi som čítal o tajnom lietadle,ktoré dokáže vyletieť až na obežnú dráhu zeme....a za 10 rokov určite riadne pokročili....

  • raziel87
    14:52 24.07.2017

    to samé je obrovský rozdíl, když přiřadili k útvarům F-15A a když se speciálem Eaglu překonávali rekordy někdy na konci 70. let - dvě rozdílná letadla. Bez avioniky, zbraňových systémů, bez padáku, bez nátěru, zvýšení výkonu motorů při přídavném spalování atd. atd.

  • raziel87
    14:49 24.07.2017

    2 fefanek

    Shania to napsal zcela přesně a zřejmě. Asi jste přehlédl to nejdůležitější - S PODVĚŠENOU VÝZBROJÍ. To jako čekáte, že s Tomcatem létali rychlostí M2 s podvěšenejma Phoenixama? kde jste takovou hovadinu četl?

    Víte, on je obrovský rozdíl mezi Su-27 a odvozeným speciálem pro překonávání rekordů a to totiž SU-27 P-42

  • fefanek
    14:44 24.07.2017

    Shania: Nerozumiem vašej odpovedi.

    1. Podľa vás F-14D má znížený výkon motorov? Keďže píšete, že jej maximálna rýchlosť je Mach 1,8, pričom predchádzajúce verzie F-14B,C dosahujú v danej výške 11 000 mnm Mach 2,38 (alebo 2,33 ako píšete vy).

    2. Napísal som že 2484 km/h je na "úrovni" Mach 2, nie že sa rovná. Ničmenej táto hodnota je na úrovni morskej hladiny takmer presne Mach 2, čo som potom aj uviedol, že parametre sa vo výške 11 000 mnm menia a že v tejto výške je táto rýchlosť rovná, podľa špecifikácií k F-14, Mach 2,38 (2,33 podľa vás).

    3. Nikdy som neuvádzal že by sa maximálna rýchlosť merala na úrovni hladiny mora. Vaša informácia že "U země se k těmto rychlostem ani nepřiblíží." je bezpredmetná, tento stroj nemá primárne určenie na boj na úrovni morskej hladiny, alebo zeme.

    4. To že je stroj v hustejšej atmosfére schopný pomalšieho letu ako v redšej je samozrejmosť.

    5. Reagoval som na váš príspevok hlavne z toho dôvodu aby som upozornil na určité nepresnosti, F-14 má uvedenú maximálnu rýchlosť cez Mach 2, je to uvedené vo väčšine zdrojov ktoré som videl. Pokiaľ F-14D takú rýchlosť nevie dosiahnuť (ako ste napísal), je čudné že hodnotíte F-14 na základe pomalšieho modelu, resp. nieje to logické. (Osobne si ale nemyslím, že by F-14D mal znížený výkon motorov, alebo nejako znehodnotenú aerodynamiku aby klesla rýchlosť oproti predchádzajúcim modelom na hodnotu Mach 1,8)

    6. V príspevku nižšie ste porovnával rýchlosť F-14 s F-22 a Mig 25, 31. Toto porovnanie nedáva zmysel, pretože už základ samotného stroja je úplne odlišný, F-14 je palubný stroj, tzn že má určité konštrukčné aspekty ktoré ho znevýhodňujú oproti zvyšným trom lietadlám a zvyšujú jeho váhu a zhoršujú aerodynamiku, kvôli špecifikám ktoré boli požadované aby toto lietadlo mohlo byť prepravované na lietadlovej lodi, mohlo z nej štartovať a na nej pristávať. O antikoróznych úpravách nehovoriac. Ničmenej ani F-22 nemá vôbec nič spoločné s Mig 25, 31, ktoré sú určené ak záchytné stíhače strategických bombardérov atď.

    Na záver napíšem len toľko, že sa snažím uvádzať správne a konkrétne údaje, v tomto prípade týkajúce sa maximálnej rýchlosti F-14, ktorá je uvedená priamo v špecifikáciách tohoto lietadla. Nesnažím sa na vás útočiť, ale vaša reakcia mi proste nedávala zmysel, keďže mnohé z toho som sám napísal, a tak som mal potrebu uviesť všetko na správnu mieru.

  • raziel87
    14:38 24.07.2017

    rychlejší v které fázi letu? nechceš si napřed přečíst něco z úplných základů leteckého boje :-) ? pokládáš hodně mimózní a laické dotazy

  • raziel87
    14:35 24.07.2017

    2 Union Pacifik

    co je to za hovadinu?? říká ti něco změna tlaku a teploty ve výškách nad 25 000m?
    K čemu by lítali ve 35 000m, když už v půlce 70 let měla PVO ve výzbroji rakety, s kterými bez problémů sestřelovala cílové balony ve výškách okolo 40 000m.

    Z konstrukčního hlediska je prakticky nemožné, aby vyvinuli letadlo, které bude mít operační výšku nad 25 000m. Ani Blackbird se nedokázal dostat dynamickým dostupem víc než na cca 37 000m. V ustáleném letu byl schopen s 50% paliva udržet cca 28 000m

  • UnionPacific
    14:33 24.07.2017

    Problémom lietadiel 6. generácie ,ktorý je ťažko vyriešiť je fakt,že strely nepriateľa budú vždy oveľa rýchlejšie akko lietadlo samotné. Ako navrhnúť lietadlo,ktoré dokáže uletieť nepriateľským raketám ? Aká je pravdepodobnosť že F 35 dokáže uletieť raketám systému S500 ?

  • UnionPacific
    14:29 24.07.2017

    Zaujímalo by ma,či je možné vymyslieť stíhačku,ktorá by dokázala lietať vo výškach nad 35 km. Ide mi o to,že dnešné stealth stroje su tvarované tak, aby boli neviditeľné hlavne spredu....nie je možné aby lietadlo bolo stealth zo vše. strán....takže stíhačka vo výškach nad 35 km by mohla zachytiť nepriateľa zhora.

  • raziel87
    14:19 24.07.2017

    když tu řešíte ty rychlosti. Co bylo vlastně nejrychlejší operačně nasazené letadlo, které bylo určené k průnikům v minimální výšce? většina stíhačů 3-5 generace se nedostane pod 10 000 stop přes cca 1400-1480km/h

    Co si pamatuji, když jsem před x lety četl nějakou knížku o nasazení Tornád v Zálivu v roce 1991, tak tam autor psal, že při nějakém cvičení na konci 80. let přešvihl rychlost se svojí GR.1 a dostal se někam na 1600km/h - při sestupném letu, když se nořil někde nad Skotskem do údolí. Nikde jinde ani potom sem se nesetkal s tak vysokým číslem - v podstatě M1,25 v přízemní výšce. Ale tak.....teoreticky možné to je, GR.1 bylo k tomuto přímo specializovaná

  • Shania
    13:55 24.07.2017

    fefanek: to jsou data pro F-14D v 36k ft/11km. Mach 1,8

    A max rychlosti je čistá F-14 schopná dosahnout právě v těchto výškách a ne níž.

    Takže 2484 km/h není Mach 2, ale Mach 2,33. U země se k těmto rychlostem ani nepřiblíží. U země je stoj podstatně pomalejší jak v rychlosti zvuku, tak skutečné rychlosti.

    Je to stejný s AAM, níž letí podstatně pomaleji než v řidších vrstvách atmosféry. Platí to pro nadzvukové ASM, kde max rychlost je pro lety vysoko a u hladiny je podstatně nižší. atd.

  • fefanek
    13:16 24.07.2017

    Ešte pre upresnenie napíšem, že v rôznych výškach sú iné hodnoty rýchlosti pre prekonanie zvukovej bariéry, konkrétne na úrovni hladiny mora je rýchlosť zvuku 1245,6 km/h, na úrovni 11 000 mnm je rýchlosť zvuku približne 1062 km/h. Preto sa zvykne udávať pre F-14 že dosahuje mach 2,38, čo je samozrejme pravdivé vyhlásenie , ak sú splnené správne podmienky.

  • fefanek
    12:57 24.07.2017

    Shania: od verzie F-14B, keď boli namontované nové motory je uvádzaná maximálka 2484 km/h, čo je na úrovni dvoch machov. Štandardne sa meria za ideálnych podmienok vo vyšších letových hladinách. To platí pre všetky lietadlá, tzn. že v bojových podmienkach s plnou výzbrojou a palivom je podobná informácia iba číslom na papieri.

  • Shania
    11:43 24.07.2017

    USN má +/- 540 SH - 279 E a 261 a 135 G (ty ve skutečnosti slouží mnohem víc jako podpora pro ostatní služby než pro USN)

    Takže nevin jak by mohli počítat s výrobou 1000ks tohohle stroje... Pravděpodobně skončí na 400-500ks maximalně.

    -------------

    F-14 rozhodně nevynikal vysokou rychlostí přes Mach 2.. jako všechny ostatní stoje s vyjímkou MiG-25 a 31 a možná F-22

    s 2x eft (prazdne odhozeny), 2x AIM-54 a 4x Aim-7 a 2x aim-9 může sice akcelerovat na Mach 1,8 což mu ale trvá 16min a 140nm a ma bingo fuel... a to je profil scramble, při jakémkoliv jiném profilu se nedostane přes Mach 1,2 -1,4

    Takže co se týká rychlosti, jsou to jen pohádky a ne nějaká schopnost o kterou USN přišlo s odchodem F-14.

  • alea206
    11:15 24.07.2017

    Navic si myslim ze v Boeingu se klidne rozkrajeji, aby tuhle zakazku ziskal :-)
    Bude zajimave sledovat s cim prijdou, kdyz ted meli spoustu castu neco v tajnosti ukutit.

  • alexa123
    11:15 24.07.2017

    To sú požiadavky US Navy. Aké budú požiadavky US Air Force?

  • alea206
    11:08 24.07.2017

    Raziel:
    Technicky na to urcite maji, Lockheed je co se konstrukce vojenskych letadel tyka svetova extra trida.
    Mel sem na mysli spis politicky pozadi. Dat jedne firme 3 velke zakazky za sebou (F-22, F-35, NGAD) by obchodne nebylo moc rozumne. Navic po medialnich aferach (o kterych si osobne myslim ze byly prehnane) si asi zadny politik ktery chce byt znova zvolen netroufne dat neco tak velkeho LM.

  • tctx
    10:59 24.07.2017

    Spíš to asi myslel tak, že se LM trochu politicky zdiskreditoval svým přístupem k programu JSF, potažmo že by bylo vhodnější diverzifikovat výrobu pokročilých zbraňových systémů.

    Že by to LM nezvládl si snad může myslet jen hlupák.

Stránka 1 z 2