Budoucnost stíhacích letadel: Rychlost a dolet

Vize stíhacího letadla budoucnosti / Lockheed Martin

Americké námořnictvo (US Navy) pokračuje v definování požadavků na budoucí bojový letoun, který nahradí flotilu letadel F/A-18 Hornet/Super Hornet a EA-18G Growler. Jedním ze základních požadavků je důraz na velmi vysokou rychlost a bojový dolet.

US Navy oficiálně hledá nástupce letadel F/A-18 a EA-18 od začátku roku 2016 v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance). Jak připomíná Defense News, je matoucí, že americké letectvo (US Air Force), užívá zkratku NGAD k označení vlastního programu, který hledá nástupce stíhaček F-22A Raptor.

Připomeňme, že v americkém námořnictvu slouží téměř 1200 stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet a 135 letadel pro vedení radioelektronického boje EA-18G Growler. Letouny F/A-18 a zejména “Super Hornety” jsou víceúčelové bojové letouny, ale letectvo je hlavně využívá jako útočné letouny nebo stíhací bombardéry.

Podle kapitána Richarda Brophyho, který se podílí na analyzování budoucí podoby námořních leteckých operací, americké námořnictvo již pochopilo, jaké schopnosti musí mít nový letoun a především, jakým hrozbám bude čelit po roce 2030.

Obecně se dá říct, že hlavním úkolem nových letadel bude boj proti vyspělým systémům protivzdušné obrany (PVO).

Brophy zdůraznil, že nástupce F/A-18 a EA-18 bude “systém systémů “ - samotná letadla budou jen jednou částí velkého kooperujícího celku. Klíčové je dosažení schopností, které si námořnictvo definovalo, jakým způsobem ale bude schopností dosaženo, ještě není jisté.

Zvažuje se vývoj nových lodních systémů (např. pro radioelektronický boj), zbraní velmi dlouhého dosahu, nové generace dronů, atd. "Pokud jde o nahrazení těchto letadel, všechny možnosti jsou zcela otevřené,” uvedl Brophy.

Velkým tématem je především kooperace pilotovaných a bezpilotních letadel. Nová letadla tak mohou být volitelně pilotovaná nebo nepilotovaná - pro nasazení v nejnebezpečnějších operacích, jako je třeba boj proti nepřátelské PVO.

“Chápeme, že umělá inteligence a bezpilotní stroje přicházejí a my je musíme být schopni začlenit do našeho konceptu,” uvedl Brophy.

Podle Brophyho jedním z hlavních omezení současného leteckého křídla letadlových lodí je krátký dolet letadel i dosah zbraní. “Mám tendenci přemýšlet nejen o doletu, ale i o dosahu. Tedy nejen jak daleko doletí moje letadla, ale jaký dosah mají mé zbraně,” uvedl Brophy.


Provoz stíhaček F/A-18 Super Hornet na letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN-77).

Americké námořnictvo chce také opět obnovit schopnosti ztracené vyřazením těžkých záchytných stíhaček F-14 Tomcat, které vynikaly maximální rychlostí až Mach 2,34.

Podle Brophyho právě vysoká rychlost a dolet budou u nového letounu hrát větší roli než vlastnosti stealth. Letoun NGAD získá také vlastnosti stealth, ale nikoliv právě na úkol výkonových vlastností, jak je tomu například u stíhaček F-35 Lightning II nebo F-22A. Brophy to vysvětluje mimo jiné historicky větší skepsí amerického námořnictva vůči stealth.

“Samozřejmě potřebujeme schopnost přežití. Stealth je ale pouze jeden kousek požadavků na přežití,” uvedl Brophy. “Dívám se trochu na stealth jako na dipólové odražeče nebo fléry. Vždy to nezajistí ochranu proti nepříteli, ale pomáhá to. Stealth je součástí každého budoucího návrhu - když se podíváte na každou zemi, jdou touto cestou. Takže ano, bude to pravděpodobně součástí konstrukce.”

Podle Billa Nickersona, programového důstojníka sekce pro letecké vědy v Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research), námořnictvo také investuje do dalších technologií, které zlepší schopnosti přežití letadla - jde např. o superlehký pancíř nebo schopnost boje proti zbraním se směrovanou energií (lasery).

Brophy zdůraznil, že námořnictvo studuje několik možností, jak nahradit letku stíhaček F/A-18 a EA-18. První možnost je nedělat nic, ale to je málo pravděpodobné, protože životnost flotily jmenovaných letadel skončí v polovině 30. let 21. století.

Další možností je jednoduše nakoupit více námořních stíhaček F-35C Lightning II, nebo nové varianty letadel F/A-18 a EA-18G.

Poslední variantou je program nového letadla, které nahradí oba zmíněné stroje. Brophy však zdůraznil, že vývojové, výrobní a provozní náklady nového letadla musí být nízké, aby námořnictvo mohlo nakoupit dostatečný počet strojů (min. 1000). “Na počtu záleží. Musíme být schopni nakoupit dostatečný počet letounů,“ dodal Brophy.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku



Související články

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...

Chorvatsko hledá nástupce stíhaček MiG-21

Chorvatské ministerstvo obrany zaslalo vládám pěti zemí žádost o nabídku RfP (Request for Proposal) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    22:51 27.07.2017

    flanker.jirka: ano taky jsem psal že mig-25, 31 a F-22 jsou vyjímka. Všechno ostatní operačně nejde přes Mach 1,2-1,6 a i když mnoho těch strojů je schopných letět rychleji i s ...Zobrazit celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:46 27.07.2017

    Shania: reagoval jsem na čísla od tebe, která se týkala "vytrvalosti" stíhaček v nadzvukovém režimu.

    Shania: reagoval jsem na čísla od tebe, která se týkala "vytrvalosti" stíhaček v nadzvukovém režimu.

  • Shania
    19:22 26.07.2017

    flanker.jirka: nevím na co reaguješ, možná si nejdřív přečti celou diskuzi.

    flanker.jirka: nevím na co reaguješ, možná si nejdřív přečti celou diskuzi.

  • flanker.jirka
    19:13 26.07.2017

    Shania: a co ruský speciál Mig 31, ten si stojí s podvěšenou výzbrojí a doletem v nadzvukové oblasti docela dobře. Zbraňový a navigační systém má stále pořád na úrovni. A v době ...Zobrazit celý příspěvek

  • Shania
    22:28 25.07.2017

    Luky: jo neco podobneho chteji, ale dost by me prekvapilo kdyby jeste nekdo postavil stroj s menitelnou geometrii kridla.

    Luky: jo neco podobneho chteji, ale dost by me prekvapilo kdyby jeste nekdo postavil stroj s menitelnou geometrii kridla.

  • Luky
    22:00 25.07.2017

    Ale je to celkem fuk nechci jít moc OT, prvotní skrytá myšlenka byla, že NAVY by asi už teď bralo něco jako Raptora s pokročilými systémy a měnitelnou geometrií (což existuje na ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    21:43 25.07.2017

    Co vím, tak Sověti je podvěšovali. Na export ale ta schopnost nešla - ani do Bulharska nebo do Sýrie. Proto je starých fotek tak málo. Myslím, že je měli certifikované od roku 84. ...Zobrazit celý příspěvek

  • KóĎA
    20:35 25.07.2017

    Zmiňuje se převaha Bedny dogfigtu. Zde by dávala R-73 převahu oproti AIM-9, nicméně kolik jich bylo kdy (řekněme do roku 1990) podvěšeno pod Mig. V operačním nasazení. Spíše bych ...Zobrazit celý příspěvek

  • raziel87
    19:46 25.07.2017

    pane Grohmanne, rozumím tomu, že nechcete dát prostor pisatelům, kteří jsou ve svých vyjádřeních zcela neobjektivní a nekritičtí. Nejsem v pozici, kdybych si mohl dovolit Vám něco ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    15:12 25.07.2017

    Jo razieli, nedávno jsem někde narazil na informaci, že ten nepřicházející "fucking tone" u libyjských břehů nebyla necitlivost hlavice winderu (byl fakt ve skvělé pozici), ale ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    15:06 25.07.2017

    Ve fázi přiblížení a navázání boje je výhoda na straně Tomcatu - jednak pro lepší radar a taky pro výzbroj s dlouhým dosahem (Tomcat by mohl víc diktovat pro delší výzbroj ve ...Zobrazit celý příspěvek

  • raziel87
    14:51 25.07.2017

    Bedna by samozřejmně tahala za kratší konec, ale nezapomínej na to, že v případě, že by Tomcat neměl k dispozici AWACS nemohl by odpalovat Phoenix na maximální vzdálenost. On sice ...Zobrazit celý příspěvek

  • RiMr71
    14:15 25.07.2017

    TO by mě zajímalo - porovnání F-14 vs. "bedna" ve verzi MLD... Skutečně by bedna dokázala F-14 ohrozit? Jasně že každé letadlo dokáže ohrozit jakékoliv jiné, pokud se sejdou ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    09:19 25.07.2017

    Všechna letadla dosahují své deklarované maximální rychlosti v čisté konfiguraci a v ideální výšce....údaj ale nelže, je to prostě maximální rychlost. Každé letadlo má ale ty ...Zobrazit celý příspěvek

  • Shania
    22:15 24.07.2017

    Luky: to ti nijak nerozporuji, tomcat byl o světelný roky před čímkoliv co se v té době objevilo a to i před F-15. A představoval to obrovskou převahu nad stroji proti kterým ...Zobrazit celý příspěvek

  • raziel87
    22:02 24.07.2017

    :-D jo! máš pravdu. Teď sem zkoušel googlit, ale zobrazuje to jen tu skicu od Northopu a pak tu zbastleninu Nighthawka a SR-71 se SOP do "A". Každopádně se k tomu váže jedna vtipná ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    21:54 24.07.2017

    ...tak nejdřív byl prý model, až pak Microprose :)

    ...tak nejdřív byl prý model, až pak Microprose :)

  • Luky
    21:49 24.07.2017

    no já si nejlíp pamatuju F-19 od Microprose spolu s plastikovým modelem (tuším od Italeri), který byl ale myslím právě dle té staré gamesky. Akorát to bylo úplně jinak pojaté - ...Zobrazit celý příspěvek

  • raziel87
    21:41 24.07.2017

    teď sem si přečetl článek a koukl na titulní fotku. Pamatujete, jak se od počátku 80. let v časopisech objevovaly zmínky o "F-19" a jeho prapravděpodobných tvarech? :-D jeden z ...Zobrazit celý příspěvek

  • Luky
    21:31 24.07.2017

    Tomcat byl a v Iránu ve staré verzi stále je silný, rychlý a slušně ovladatelný stroj se silným radarem a výzbrojí. Nejnovější verze pak byly o dost jinde než stará A, i když i ta ...Zobrazit celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3