Covid-19 dusí španělský průmysl. Polská armáda proto kupuje Ford Ranger XLT

Covid-19 dusí španělský průmysl. Polská armáda proto kupuje Ford Ranger XLT
Ford Ranger XLT / Ford (Zvětšit)

Polská armáda oproti plánům nakoupí terénní pick-upy Ford Ranger XLT. Původně polská armáda preferovala konkurenční vozidlo Nissan Navara vyráběné v Barceloně. Kvůli epidemii koronoviru Covid-19 ale došlo k uzavření španělské továrny japonské firmy Nissan Motor.

Po mnohaletých odkladech a opakovaných soutěžích nakonec polské ministerstvo obrany v rámci programu Malý Mustang vybralo nástupce polských lehkých víceúčelových vozidel Honker. Vítězem se stala česká firma GLOMEX Military Supplies (Glomex MS), resp. její polská odnož Glomex MS Polska, s japonským pick-upem Nissan Navara.

Česká firma měla polské armádě dodat 485 vozidel (+ 150 v rámci opce, příslušenství atd.) za 121,3 milionu zlotých (včetně DPH), tedy 734 milionů Kč.

GLOMEX MS ale nakonec polské armádě musí dodat model Ford Ranger XLT (což smlouva umožňuje). Hlavním důvodem pro změnu jsou problémy japonské automobilky Nissan, která je poprvé po 11 letech ve ztrátě.

V dubnu 2020 celosvětová výroba automobilů Nissan klesla o 62 % (mínus 150 000 vozidel) a tržby z prodeje spadly o 42 %. Hlavním důvodem problémů je pandemie Covid-19. Nissan ale měl vážné problémy již dříve. V roce 2018 japonská policie zatkla šéfa Nissanu Carlose Ghosna kvůli možné zpronevěře. Jokohamská automobilka Nissan v únoru letošního roku Ghosna nakonec zažalovala a požaduje po něm odškodné deset miliard jenů, tedy dvě miliardy korun.


Speciálně upravený Ford Ranger z roku 2017; větší foto / WZM

V každém případě 28. května Nissan oznámil provozní ztrátu 6,2 miliardy dolarů za rok 2019. V souvislosti s tím Nissan omezí výrobu automobilů v letech 2022 až 2023 o 20 %, což přinese celosvětové roční pokles výroby vozidel ze 7,2 milionu na 5,4 milionu vozidel.

Jak to tak bývá, firma vždy nejprve uzavře provozy v zahraničí. Skončí tak továrna v Barceloně, kde se vyrábí Nissan Navary pro evropský trh, a také v Indonésii. Ve Španělsku přímo přijde o práci 3000 lidí. V návaznosti je ale ve Španělsku ohroženo dalších 20 000 pracovních míst.

Zpět do Polska. Jak uvedl na svém twitterovém účtu polský ministr obrany Mariusz Blaszczak, díky zvolení modelu Ford Ranger došlo ke snížení celkové částky o 2,5 milionu zlotých, což dovolilo nakoupit o 13 více vozidel v rámci opce (tedy 163 vozidel). Jednotková cena za holý automobil (bez provozního zázemí, náhradních dílů, školení) tedy vychází 192 300 zlotých (1,15 milionu Kč). Původní termíny dodávek pro roky 2020 až 2022 zůstaly ale nezměněny.

Podle polského ministerstva obrany jsou technické specifikace Nissan Navary a Ford Rangeru XLT stejné. Ford je ale o něco delší a má větší nákladový prostor.


Arquus VT4 francouzské armády je modifikovaný model Ford Everest, který zase využívá platformu Ford Ranger.

Jak připomíná polský portál Defence24, Ford Ranger již byl nabízen polské armádě v dřívějších a ambicioznějších programech Mustang. V roce 2017 model Ranger XLT nabízelo polskému ministerstvo obrany konsorcium polských firem PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) a WZM (Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne). Konsorcium tehdy požadovalo za 882 automobilů (z toho 41 v pancéřované verzi) dvě miliardy zlotých.

Ranger XLT z roku 2017 ale prošel v polských firmách poměrně náročnými úpravami, aby splnil náročné podmínky polské armády. Vozidlo dostalo robustnější odpružení, výkonnější brzdy, robustnější nárazníky a prahy, úchyty pro letecký (nebo jiný) transport, vojenský naviják (3700 kg), vyvýšené sání vzduchu (šnorchl) a speciální úpravy pro instalaci satelitní navigace a komunikačních systémů.

Dále došlo k instalaci nových sedaček posádky (s pětibodovými pásy) a držáků na osobní zbraně. Vozidlo mělo také výkonný 3,2 l motor (149 kW) a schopnost používat klasické (nafta, F-54) i letecké palivo (F-34 / JP-8). V důsedku úprav prudce narostla jednotková cena vozidla a dokončení zakázky se tak nakonec ukázalo mimo finanční možnosti polského ministerstva obrany.  


Arquus VT4

Ford Ranger používá mimo jiné i francouzská (resp. Ford Everest / Arquus VT4) a irská armáda, nedávno tento americký pick-up nakoupila i Argentina. Nakonec je Ford Ranger zvažován i v rámci Armády České republika jako náhrada sovětských vozidel UAZ (600 ks) a britských Land Roverů (700 ks).

Podle dřívějších informací Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) na nákup 1200 vozidel vyhradilo 1,6 miliardy Kč. Podle nejnovějšího zadání z 15. června MO ČR hodlá za 1200 vozidel v barvě khaki matná zaplatit maximálně dvě miliardy Kč včetně DPH. Dodávky proběhnou ve čtyřech dávkách (400, 400, 200 a 200 kusů) v letech 2021 až 2024.

Pokud budeme počítat s jednotkovou cenou Ford Ranger pro polskou armádu, tak 1200 vozidel Ford Ranger (bez „všeho okolo“) vyjde na 1,38 miliardy Kč. V českém tendru se skloňují také vozidla Toyota Hilux nebo Land Rover Defender.

Vozidla Ford Ranger rovněž nedávno v malém množství nakoupilo polské letectvo, konkrétně 2. regionální logistická základna (2 Regionalna Baza Logistyczna). Konkrétně šlo o nákup 44 vozidel Ford Ranger s dvojitou kabinou za 7,5 milionu zlotých (44,7 milionu Kč; jednotková cena 1,02 milionu Kč) od polské společnosti Demarko. Vozidla poslouží k převozu přenosných přistávacích světel Moskit a Salkit.

Zdroj: MilMag

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

STV GROUP představila svého kandidáta na náhradu 600 osobních terénních automobilů Armády ČR

STV GROUP a.s., jedna z významných společností v oblasti oprav vojenské techniky a dodávek ...

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to ...

Polská armáda získá Nissany Navara. Česká armáda nástupce UAZů stále hledá

Polské ministerstvo obrany dne 13. března představilo nástupce polských víceúčelových terénních ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • technik
    14:32 05.07.2020

    Vybírat auta na válku je nesmysl, taktéž platit za logistické vozidlo přes milion. Příklad LR110 Military. Nájezd 200 tisíc km má nárok na GO, cena GO kolem 900 tisíc. Od 150 tisíc se projevují závady každých cca 10 tisíc km, tj vozidlo je velmi nespolehlivé. Velký problém je 24V palubní síť, sehnat takový motor na stěrače je prakticky nemožné. Hoblujete drahé terénní pneumatiky na dálnicích, převody, kardany to vše trpí, nikdo totiž nemyslel že to auto bude jezdit 140 km/h po dálnicích zejména z důvodu logistických služebních cest. Šnorch, naviják, pevnostní nárazník, drátěné kryty všech oken, ohromná zahrádka na střechu to vše zůstalo většinou vymontované v garážích nebo velmi zřídka použito mimo navijáku, který pro svojí konstrukci měl malou životnost. Nemám nic proti takto vybaveným vozidlům ale u útvaru jich stačí 30% ze současných tabulkových počtu zbytek nahradit civilními vozidly 4x4 se samonosnou karoserií. Doby kdy se na LR jezdily patroly jsou dávno pryč a k tomu je potřeba přizpůsobit i typy techniky, myslím že jako hotovostní či dispečinkové vozidlo za 1 mega je sakra nadstandard. A v neposlední řadě až bude válka a armáda bude potřebovat offroady tak v civilu jich má dostatek vzhledem k tomu že je velký předpoklad omezení výdeje paliva civilnímu obyvatelstvu jejich toyoty jim budou k ničemu a že jich v civilu jezdí.

    • PetrTechnik
      07:54 06.07.2020

      Se vším bych souhlasil , až na tu samonosnou karoserii. Já jezdím Hiluxem pro dříví do lesa, terénní auto bez rámu by neskutečně trpělo, zrovna tak je potřeba zadní pevná náprava a uzávěrka mezinápravové spojky a zadního diferenciálu. Přeci jen to bude auto použitelné i na cestách ve VVP. Jinak podle mého stačí běžná výbava. Takové auto se do milionu vejde a za 200mega bude aut dost. I z hlediska údržby je lepší mít auta od jednoho typu.

    • Mbelda
      20:46 06.07.2020

      Souhlasím s PetremTechnikem, terénní auto je na rámu, ale opravdu nemusí mít terénní hard core vybavení. Jde jen o to, aby to auto projelo "tankovou cestu" v noci a za špatného počasí. Nevím, kdo z vás byl na Doupově, ale během týdne se tam dokáží vystřídat čtyři roční období.

      Na přesuny po silnicích se používají především lakovky fabia, vw transporter a autobusy. Kolikrát si toho nikdo z nás nevšimne, kdo z nás čte každou spz?

      A bohužel armáda většinou má koeficient nákupu 3 oproti civilnímu zákazníkovi. (finanční náhrada za ztracené pončo 1000CZK, lepší koupit v armáči a vrátit)

  • SofF
    23:53 03.07.2020

    smutné, liberálně-levičácká vláda v Madridu neví která bije a potápí zakázky vlastních továren. Na to měli vypracovat speciální program na ochranu důležitých továren, zvlášť když mají zakázky. Tohle je střelba do vlastní nohy. Polákům se nedivím když dekadentní španělské vedení je neakceschopné.

    • satai
      08:58 04.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Jo, tady má někdo představu, že jak vypracuješ speciální program, tak se ti v těch továrnách přestanou viry šířit.

      To jsi vystudoval gender studia? ;-)

      • misanex
        12:07 04.07.2020

        Tak to je ale pitomost. Naše továrna jela komplet celou dobu. Dělala se denní dezinfekce, speciální dezinfekce povrchů směny se nepotkaly, roušky, WC atd. řízeno.
        Nás z kanceláří vyhnali na HO, jídlo se vydávalo s mezerou 3 metry, všichni měli denně čistou roušku.
        2 lidi měli covid zvenku, v továrně se nenakazil vůbec nikdo.
        Takže to co říkáš je prostě pitomost.

        • satai
          12:24 04.07.2020

          To je super, ze španělská vláda měla plán alespoň pro vás...

          • misanex
            14:25 04.07.2020

            Tak nevím. Opatření se udělala ve spolupráci s hygienickou stanici tak, aby se i pro objevení nakaženého nemuselo zavřít.
            Takže to šlo i ve spolupráci se státem, Španělé to zjevně nezvládli, takže kritika levice je podle mě na místě.

          • satai
            14:29 04.07.2020

            Takže v USA, gb a Brazílii je to také chyba liberální levice?

          • misanex
            20:02 04.07.2020

            Víceméně ano, tvrdší opatření obecně přijaly státy řízené demokraty zatímco republikánské státy umožnily dost často fungovat výrobě atd.
            A dnešní us demokrati jsou levice.
            Takže i tam to celkem platí...

          • satai
            21:12 04.07.2020

            @misanex

            ...a ted si spocteme mrtve

        • Migi
          14:37 04.07.2020
          Oblíbený příspěvek

          A v okamžiku, kdy by tady bylo tolik nakažených jako ve Španělsku, tak by vás zavřeli úplně stejně jako tam. Na to člověk úplně nepotřebuje doktorát z epidemiologie aby pochopil že opatření se nastavují podle množství nákazy u obyvatelstva...

  • Arthur
    19:59 03.07.2020

    Ford Ranger vs. Mitsubishi Strada vs. Toyota Hilux vs. Chevrolet Colorado vs. SsangYong Musso Grand

    zdroj: https://www.youtube.com/watch?...

  • Scotty
    10:55 03.07.2020

    Tak VŘ na nákup pick-upů už je vyhlášeno. Rámcová dohoda je na částku 2 005 500 000,- včetně DPH a má platit do 15.10.2024. Žádosti o účast nají být podány do 24.07.2020.
    https://nen.nipez.cz/SeznamPla...

    Karoserie:
    Celokovová, čtyřdveřová a jedny zadní dveře (víko), min. pětimístní automobil typu pickup – Double cap s Hard Top (u Hard Top přípustná plnohodnotná alternativa k plechovému provedení).

    Podvozek:
    Podvozek s pohonem 4x4 trvale nebo s pohonem 4x4 s možností odpojení jedné z náprav se zařízením umožňující jízdu po silnici tak i těžkém terénu, podvozek s rámem podle ČOS 051637, 3. vydání, Změna 1 a zavěšením zadní nápravy na listových perech nebo vinutých pružinách, případně kombinací obou provedení. Nepřipouští se samonosná karoserie nebo kombinace rámu a samonosné karoserie.

    Motor:
    Vznětový, vícepalivový (základní palivo F-54, alternativní palivo F-34), min. výkon 110 kW.

    Převodovka:
    Automatická s redukcí / nebo manuální (silniční a terénní chod).

    Pohon:
    4x4 nebo připojitelný pohon př. nápravy.

    Základní rozměry:
    délka: 5 000 – 5 400 mm
    šířka: 1 750 – 2 300 mm (včetně zrcátek)
    výška: 1 800 – 2 200 mm (bez dodatečných úprav)

    Další požadovaná výbava
    • klimatizace;
    • nezávislé topení;
    • přední a zadní mlhová světla;
    • elektrické zásuvky 12 V u místa řidiče, v prostoru pro cestující a v zavazadlovém prostoru,
    • zástěrky, sněhové řetězy, sada nářadí; doplňková výstroj a vybavení vojenského vozidla dle vyhlášky č. 100/2018 Sb.;
    • tažné lano;
    • zakládací klín;
    • tažné zařízení s maximálním možným zatížením 3 000 kg (bržděný);
    ◦ tažné zařízení s pevnou kulovou hlavou s možností odpojení;
    ◦ možnost montáže standardního háku NATO;
    • universální držáky pro uchycení osobních zbraní (dle max. počtu přepravovaných osob) pro kategorii zbraní - dlouhá ruční zbraň (útočná puška);
    • 1 ks práškového hasicího přístroje (1 kg) umístěného v každém vozidle v držáku řádně připevněném ke karoserii vozidla;
    • startovací kabely se svorkami („krokodýl“) v provedení, které bude odpovídat kapacitě akumulátoru a jeho proudovému výkonu;
    • přední ochranný rám neomezující přístup k motoru, světlometům;
    • volná kladka k navijáku s příslušenstvím (třmen, textilní úvazec);
    • zvedák hydraulicky 2t;
    • k vozidlu dodat sadu vyjímatelných pryžových koberců vpředu i vzadu, min. u sedadel vpředu se zajištěním proti pohybu, přesné obložení nákladového prostoru (plast/pryž);
    • integrované úchyty v nákladovém prostoru a na střeše vozidla;
    • pevná nástavba se zadním proskleným výklopem (hardtop), uzamykatelná s vnitřním LED osvětlením;
    • reflexní vesty na počet míst (podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů);
    • označení národními rozlišovacími znaky ČR na vozidlo umístit v souladu s vyhláškou č. 387/2010 Sb., o vojenských znacích a stejnokrojích, ve znění pozdějších předpisů.

    • Arthur
      11:44 03.07.2020

      Keď pozriem na prvý údaj - základný rozmer dĺžka 5 000 – 5 400 mm už to nesplňujú čo ma z hlavy napadne:

      SsangYong Musso Grand s 5 400 mm
      Jeep Gladiator s 5537 mm
      RAM 1500 s 5 916 mm
      ...

      Proste automobily od ktorých očakávate aj na zadných sedadlách a korbe priestor a nie aby sa vojaci cítili ako "sardinky"... Tie fotky na zadných sedadlách v středních pick-upech sú veľavravné...

      link: https://www.czdefence.cz/clane...

      • Arthur
        11:50 03.07.2020

        Oprava:
        SsangYong Musso Grand s 5 405 mm

      • Nesher
        11:51 03.07.2020

        Už se to řešilo na palbě, na zadních sedadlech je místa dost, batohy si dají na korbu, od toho tam ostatně je.
        Jinak, i kdyby to omezení délky nebylo, tak ani jeden z těch typu co jsi uvedl nemá šanci. RAM a Jeep jsou cenově mimo, Ssangyong by asi ani nebyl vyzván k předložení nabídky, nikdo nechce žádnou exotikou. Reálně budou soutěžit Toyota, Nissan, Ford a možná VW.

        • JanSen
          17:57 03.07.2020

          Proč je RAM cenově mimo?

          • Nesher
            18:30 03.07.2020

            Protože je o třídu výše než kam AČR míří?

        • JanSen
          18:36 03.07.2020

          Takže je o třídu mimo a ne cenově. Protože rozdíl cen je 200k CZK.

          • Nesher
            19:53 03.07.2020

            Tak si přečti zadání tendru, nejdůležitější a prakticky jediné kritérium (při splnění základních a celkem mírných technických požadavků) je cena. Tedy RAM je cenově mimo, a to právě i proto, že je o třídu výše. 200k rozdíl by je že soutěže vyřadil i kdyby nebyl ten požadavek na max. délku. Při 1200 autech to dělá 240 mil. Za to by mohlo být cca dalších 200 aut.
            Miluji lidí co i věci nic nevědí a přesto mají "názor".

          • Arthur
            20:32 03.07.2020

            ad Nesher 19:53 03.07.2020:

            S tým cenovým rozdielom cca 200k by som sa moc neoháňal pretože potom by bolo naozaj mohlo byť o cca ďalších 200 aut viac len to by ten SsangYong Musso Grand museli obrúsiť (zo "štetkolaku") o hrozivých 0 005 mm :-)

            P.S. ale čo s Vami ak niekto pri VŘ Vašimi slovami povie a teraz si Vás dovolím cit. "Ssangyong by asi ani nebyl vyzván k předložení nabídky, nikdo nechce žádnou exotikou."

          • Nesher
            08:48 04.07.2020

            Arthur
            Četl si vůbec zadávací dokumentaci k tomu tendru? Je veřejně přístupná.
            Evidentně ne, jinak by jsi tu pořád nesnil o Ssangyongu. Ten tendr bude probíhat ve dvou kolech, po zveřejnění základních technických požadavků, mimochodem velmi mírných, se může do tendru přihlásit každý kdo má vozidlo, které ty požadavky splňuje. Přihlásit, nikoliv podat nabídku. Následně komise ty přihlášky vyhodnotí a několik vybraných zájemců vyzve k podání nabídky. Jediným kritériem je cena. A proč se to dělá takhle a nenechají všechny rovnou dát nabídku? No právě proto, tedy kromě toho, že si chtějí ulehčit práci a místo desítek nabídek vyhodnocovat jen jednotky, aby eliminovali, že to vyhraje nějaká levná exotika, právě typu Ssangyong. Takže opakuji, i kdyby neexistovalo to délkové omezení, tak Ssangyong nemá šanci (nebyl by vyzván k podání nabídky) a RAM (pokud by vyzván byl, což vůbec není jisté, servis a jeho cena, dostupnost ND je ve srovnání s Toytou či Fordem přeci jen horší) by to prohrál cenou. Takže znovu opakuji, Toyota, Nissan, Ford a možná VW. Nic jiného nepadá v úvahu.

        • JanSen
          20:19 03.07.2020

          Vy víte, že já o tom nic nevím? Víte já zas miluju mazáky, prostě frajery u klávesnice, který to všem musej nandat, když někdo začne i trošičku odporovat. S tou cenou jsem to myslel tak, že cena v ČR je za full size pick up nízká - 1.2 mio. Spousta lidí si totiž myslí, že za tuhle stodolu dá dva milióny.

          • Scotty
            22:41 03.07.2020

            Na druhou stranu je pravda že vyšší cena o 200 tisíc se na plánovaném počtu nakupovaných kusů nepěkně projeví. Je potřeba si uvědomit že cílem je vyřadit všechny UAZy a Defíky bez speciální nástaveb.

          • Nesher
            08:54 04.07.2020

            Protože nevíš, evidentně jdi nečetl zadávací dokumentaci. Opakuji znovu, jediným kritériem, při splnění základních technických parametrů, je cena. Přičemž přihlášku do tendru může podat každý, k podání nabídky budou vyzváni jen někteří. A vzhledem k tomu, že si to MO pojistilo i stanovením max. délky, tak se nemá o RAM smysl bavit. Já jen říkám, že u kdyby to omezení nebylo, nemá RAM šanci protože se soutěží jenom na cenu. Stačí trochu hledat.

      • skelet
        11:57 03.07.2020

        Ram je konkurentem F150 a Tundry. Je to o třídu výše.

      • Jura99
        12:03 03.07.2020

        Nemyslím, že auta jsou primárně pro převoz vojáků v plné polní na frontu. 80% času povezou osádku pouze v maskáčích, bez balistiky, bez batohů.

        • HEKTOR
          15:43 03.07.2020

          Jura99 - no to máte úplnú pravdu...problém ale je tých zvyšných 20%,lebo pokiaľ budú vojaci vo "fullke" (nosič,prilba,zbraň),tak je problém samotný transport,ale hlavne samotné vystupovanie a hlavne reakčný čas v prípade nejakého kontaktu...
          je mi jasné že vyrobiť čiste vojenské vozidlo je nákladný problém,ale tieto army civilné náhrady nie sú úplne to pravé...

          • skelet
            18:39 03.07.2020

            ty pickupy jsou prostornější, než současné 469 a Defíky. O tom, že by prostorově byl nejlepší F150 nebo RAM, či Tundra asi nikdo nepochybuje.

          • CerVus
            20:06 03.07.2020

            Hektor: Jenomže oni na tom jsou mnohem hůře v současných LR 110. Ty se nedají ve full gearu téměř ani řídit, vojáci tam jsou také jako sardinky a každá cesta v nich znamená být jednou nohou v nemocnici. Jel jsem ve full gearu i v Rangeru a Hiluxu (oba cca 7 let staré). Ranger je na tom krapet lépe jak vpředu, tak i vzadu. Hitparáda to není, ale pořád lepší než hilux. Ten je ještě menší než ford. Navíc když jsem jsem si prohlížel F150, které používají amíci, tak ta auta jsou prostě pro Evropu obrovská. Jsou větší než Land Cruisery. Jejich používání ve městech právě v těch 80% by bylo také komplikací. A moc jiných alternativ prostě není. Navíc i co se spolehlivosti týče tak LR jasně dokládá, že "vojenské" auto na tom není nijak extra dobře. Ten civilní trh a velké prodeje prostě dotlačí výrobce k vychytání much.

          • HEKTOR
            22:13 03.07.2020

            CerVus - tak jasné,LR je kapitola sama o sebe...a súhlasím že tá jazda smrdí nemocnicou a bohužiaľ pre vodiča basou...podobne je na tom s priestranstvom aj napr. v mercedes G...tá toyota LC čo spomínate na tom je čo sa týka priestoru trošku lepšie,ale fakt len trošku...a tragédia je či už vystupovanie napr. s NVG na prilbe,alebo aj samotné uloženie primárnej zbrane vodiča...
            no hold taký hummer sa dá ťažko porovnávať s nejakým "civilom" ...

          • SYN_
            20:47 08.07.2020

            Ale na druhé straně bysme se měli pokusit to vymyslet nějak tak aby skutečně kvalitně vybavené speciály nejezdily nadpoloviční počet cest služebku z Prahy do Brna v jednom člověku a podobné...?

        • Kichot
          05:41 04.07.2020

          Překvapuje mě kolik lidí si na odborném servru plete auto určené pro logistickou podporu s vozem určeným k boji v ostré zóně.

          • Sgt Murphy
            13:48 04.07.2020

            Ale hovno. Takže "logistická podpora" počas vojny nepotrebuje balistickú ochranu a zbrane? Alebo idete teda UAZy a Defendery všetky nahradiť LMVčkami? Alebo vieš kde sa v asymetrickom konflikte nachádza "ostrá" zóna a kde nie, kde nedôjde k útoku nepriateľa a kde áno? Alebo je podľa teba riziko hybridného konfliktu s prvkami asymetrickej vojny v našich končinách nereálny? Čo tak napr. občianske nepokoje alebo teroristické útoky kedy budú povolané aj AZ, bude mať armáda dosť obrnených vozidiel na nasadenie do "ostrej zóny" pre všetkých?

          • HEKTOR
            14:09 04.07.2020

            Kichot - no možno by ste boli prekvapený ešte viac,keby ste mali predstavu,kde a ako sa takéto vozidlá používajú...a je jedno či sa jedná o pancierovanú,alebo nepancierovanú verziu...pri tej nepancierovanej verzii,je často jediná možnosť ako prežiť rýchlosť reakcie osádky...
            tieto a podobné vozidlá sa používajú aj v misii RS afganistan,ale aj v misiách pod záštitou UN- a to neznamená,že keď ste pod UN,tak na vás nestrieľajú...
            nikde som nepísal že takéto vozidlá budú používané v prvej línii pri strete s armatou T-14...

      • Migi
        14:48 04.07.2020

        Tohle je hrozně nesmyslný článek. V těch autech se bude jezdit ve fullu tak max 5% času. To že si borci neumí dát batohy na kurbu je další věc.
        Je třeba si uvědomit, že třeba s Hiluxama a LandCruiserama má armáda spoustu zkušeností, protože to jsou auta, který jezdili běžně v Afgoši a Iráku a tam v tom lidi jezdili i ve fullu a na základě těhle zkušeností se rozhodlo že tohle je ta pravá velikost.
        Chápu že pro někoho jsou full size pickupy nějaká modla, ale třeba do lesa už je to dost velký a neobratný.

        • HEKTOR
          15:08 04.07.2020

          Migi - podľa toho čo ste napísali,je evidentné že nemáte praktickú skúsenosť...a uvedomte si jeden detail,to že tam vo fullke strávia +/- 5% je možno pravda,ale ako všetká vojenská technika sa kupuje pre prípad vojny a potom na tom bude dosť záležať-teda minimálne tej osádke na tom bude záležať...

          • Migi
            17:13 04.07.2020

            Právě naopak s tím má zkušeností poměrně hodně. Ty auta se kupují na to, na co budou provozovány - ve většině ježdění po asfaltu mezi posádkama. Ostatně je to napsaný i v tý zadavací dokumentaci. Pro to se nekupuje auto, kde by bylo spousty místa pro pěšáka ve fullgearu. Když to náhodou bude potřeba tak i v Hiluxu se dá poměrně slušně jezdit s vším vybavením. BTW nejmenší auto se kterým jsem jezdil a kde se člověk ve fullgearu opravdu pohodlně vejde je MAXXPRO, cokoliv menšího už bude o nějakém kompromisu....

    • flanker.jirka
      11:47 03.07.2020

      Ten seznam je celý nebo jsou ještě další zadané požadavky na vozidlo?

      • Scotty
        11:59 03.07.2020

        To je v podstatě všechno.

        • Kichot
          12:32 03.07.2020

          Scotty: Výborná práce..... Požadavky vypadají rozumně, tak se můžem těšit co z toho vzejde.

        • flanker.jirka
          17:02 03.07.2020

          Čekal bych požadavky trochu obsáhlejší, má-li to být pro vojáky. Nevidím přímo zmíněnou plnohodnotnou rezervu nebo například dojezdové vložky kol.
          Co třeba nějakou přípravu uchycení na maskování nebo stanovení podmínek za kterých si vojáci budou moci do karoserie zasáhnout pro takovýto účel.
          Měnič na 230V/50Hz.
          Přípravu pro antény a radiokomunikační prostředky.
          Battle short zhasínání osvětlení.
          Lepší ochranu kabeláže proti ukroucení a prodření, která se hodí i proti kunám.
          Pro budoucnost mít nachystané uchycení dveří a vniřrní stranu, tak aby snesly například vnitřní montáž neprůstřelné desky.
          Když už budou mít závěsy pro přívěsy, budou se pořizovat i přívesy samotné?
          Možná by to auto sneslo i základní ženijní nářadí.

          ...asi bych byl moc náročný, ale už to pak mohlo vypadat rovnou takto :-)
          https://www.youtube.com/watch?...

          V Británii se rozjíždí projekt Grenadier od Ineos
          https://www.ineos.com/business...

          • Scotty
            17:42 03.07.2020

            Rezervní kolo je v požadavcích také. To jsem bral jako samozřejmost.
            Kola a pneumatiky:
            Vozidlo dodat na celoročních univerzálních terénních pneumatikách na ocelových discích bez runflatu včetně plnohodnotného rezervního kola.

            Je zjevně snaha nakoupit terénní auto bez větších úprav aby byla cena co nejnižší. Například u pancéřovaní je vyloženě napsané že není požadované. Vybavení spojovacími prostředky bude zjevně armáda řešit až po dodání vozidel podle potřeby.
            Zjevně se nechtějí dostat do stejné situace jako Poláci, tak jak je to popsané v článku.

          • flanker.jirka
            18:28 03.07.2020

            Scotty
            Hlavně aby to bral jako samozřejmost prodávající :-) Jsou to obchodníci a ne nadace, zadarmo nedají nic co nemusí.

          • HEKTOR
            22:18 03.07.2020

            Scotty - tak väčšiu debilinu ako dodať celoročné gumy na vojenské autá som ešte nevidel...myslel som že toto sa môže stať len v OSSR...
            zodpovedného za takéto niečo by mali zavrieť !!!

          • Scotty
            22:58 03.07.2020

            HEKTOR
            Požadovat univerzální TERÉNNÍ pneumatiky na vojenské vozidlo je naprosto logický požadavek. Na čem myslíte že jezdí kolová vozidla v armádě?

          • flanker.jirka
            08:58 04.07.2020

            Scotty
            I na Pandurech se používá to co by tam opravdu mělo být???

            ...na jednu stranu chápu na to pořídit auta levněji, protože to pokryje 90% případů použití, ale možná by neškodilo do kontraktu prosadit klauzule o podmínkách vlastních úprav.

          • HEKTOR
            14:15 04.07.2020

            Scotty - jedna vec je na čom jazdia a druhá vec je na čom by mali jazdiť...a nepísal som napr. o tatravkách,v3s-kách,alebo pandúroch...
            skúste sa voziť na landroveroch v zime po zasnežených cestách a úsmev vás prejde...o tomto by vedelo rozprávať pár vojakov ossr...a až teraz by sa malo VRAJ riešiť prezúvanie LR aj na zimné gumy,ale či to tak bude sa len uvidí...
            takže celoročné gumy na vozidlách ako LR určite nie je logické...teda aspoň pre toho kto aj naozaj bude to vozidlo šoférovať...

          • Migi
            14:53 04.07.2020

            HEKTOR: nevím jestli Slováci mají nějakou jinou zimu (dost možná ano), ale terénní celoročky zatím byli a jsou na všech autech kromě lakovek, takže jak UAZy, tak LR a v pohodě....

          • HEKTOR
            15:12 04.07.2020

            Migi - opäť píšete o niečom o čom asi nemáte šajn...je jedno akú máte zimu,ak nasneží tak potom by som vás veľmi rád na tých celoročkách videl šoférovať napr. ten LR...a keď potom kvôli tým gumám nabúrate,škodu vám ešte aj samozrejme zosobnia...

          • Migi
            17:14 04.07.2020

            Hektor - tak se přijeďte podívat kdykoliv v zimě na jakékoliv cvičení nebo i jen posádku AČR. Například na LR nikdy nebyli dávány žádné zimní gumy a přesto se bourá docela minimálně, čím to?

          • CerVus
            18:16 04.07.2020

            Na druhou stranu se na pickupy ve výzbroji AČR do teď pořizovalo dvoje obutí.
            Ty LR by také byly auta o něčem jiném, kdyby na nich nebyly nazuty ty vysoké a úzké univerzální hrůzy.

          • flanker.jirka
            22:12 04.07.2020

            Scotty
            Celoroční terénní gumy nejsou nic moc. 8 cm sněhu bez posypu a Škoda Superb 4x4 s DSG byla ovladatelnější než LR, o UAZu raději nemluvím.
            ....zima 2016 Doupov.

          • PetrTechnik
            23:05 04.07.2020

            Jenže ten rozdíl v ovladatelnosti je daný koncepcí pohonu. Já na rozdíl mnoha zde přítomných Hilux vlastním a na sněhu vůbec není problém udělat v zatáčce hodiny, stačí jen trochu necitlivě pracovat s plynem, jo a jezdím po zkušenostech jen na universálech. Střídat na tomhle autě zimní a letní gumy je zbytečnost. Oproti tomu u Superbu elektronika neustále hlídá všechna 4 kola. Zasáhne mnohem rychleji než řidič a ten má potom falešný pocit , jaký je king. Když už to pak ani elektronika nesrovná, tak je z toho šot na TV-Nova , často i s mrtvolkama.
            Co se týká Hiluxe, tak by AČR mohl vyhovovat, protože tohle auto toho nejvíc stejně najezdí po silnicích a občas někde ve VVP, případně si je vezmou sebou někam na misi do zahraničí. Toyota má stále bytelný příhradový rám a hlavně na rozdíl od Land Roveru , spolehlivou elektroniku. Ta moje skoro 15letá babča pořád jezdí jako za mlada, už jsem s ní brodil vodou až po vnější zrcátka, bez následků. Třeba alternátor je u ní vodotěsný, na rozdíl od konkurence....

        • flanker.jirka
          17:06 03.07.2020