Do České republiky zavítali uživatelé letounu L-39 Albatros
- 15. 9. 2017
- 16 komentářů
- kapitán Tomáš Maruščák, 21. zTL
Čtvrtek 14. září 2017: Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem cvičných letounů L-39 Albatros, se sešli na společné konferenci. Setkání proběhlo 13. a 14. září 2017, organizovaly ho Vzdušné síly Armády České republiky společně s výrobcem letounu společností AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Setkání navázalo na úspěšný loňský první ročník. V úvodu konference na půdě výrobce letounu se slova ujal velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta: „České vzdušné síly jsou tradičním uživatelem produktů společnosti Aero Vodochody. S cvičnými stroji L-39 Albatros máme bohaté zkušenosti. Jsem rád, že tento letoun má v nové variantě NG stále vysoký potenciál být úspěšným cvičným letounem. Věřím, že sympozium naplní očekávání všech účastníků."
Generál Šebesta dále hovořil o tom, že pravidelná setkání uživatelů strojů L-39 (L-39 Users Group) budou prospěšná nejen pro uživatele, ale také pro výrobce letounu. V loňském roce se zjišťovaly zájmy jednotlivých států, letošní konference se zaměřila především na koncepci, podmínky a pravidla spolupráce.
Se stroji L-39 se při výcviku stále počítá
"S letouny L-39 počítáme při výcviku nových mladých pilotů," ujišťuje velitel 21. základny taktického letectva Čáslav plukovník Petr Tománek. Základní pilotní výcvik probíhá v Centru leteckého výcviku v Pardubicích a stroje Albatros jsou prvním proudovým letounem absolventů Univerzity obrany, kteří jsou zařazeni ke stíhacímu letectvu.
Pokračující výcvik pilotů už probíhá na čáslavské základně, nejlepším z nejlepších je pak umožněna konverze na nejmodernější stroj vzdušných sil JAS-39 Gripen.
Letouny L-39ZA z výzbroje Vzdušných sil AČR; ilustrační foto / Miroslav Oros, Cumulus Media
Výsledkem dvoudenního jednání a diskuzí bylo ustanovení požadavkového listu, kde mohou jednotliví uživatelé specifikovat problémy nebo nejasnosti, které vyžadují řešení ve spolupráci s výrobcem. Byl také nastaven přesný systém komunikace, samozřejmostí pak je výměna poznatků a zkušeností z provozu letounu.
„Letoun L-39 Albatros je spolehlivý a jeho provoz v porovnání s ostatními proudovými stroji vzdušných sil je jednoznačně nejlevnějším," pronesl během setkání hlavní inženýr 21. základny podplukovník David Kudrna. Již nyní se připravuje setkání v roce 2018, které by se mělo opět konat v České republice.
Ukázka pilotní výškové výstroje. / Miroslav Oros, Cumulus Media
Lehký cvičný proudový letoun L-39 Albatros je následovníkem osvědčeného typu letounu L-29 Delfín. Je určen k základnímu i pokročilému rozšířenému výcviku pilotů. Od roku 1968 bylo vyvinuto a vyráběno několik upravených a vylepšených verzí letounu. Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně.
Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa. Letoun L-39ZA, který je ve výzbroji Vzdušných sil AČR, je vybaven zaměřovačem s fotokulometem a dvouhlavňovým rychlopalným kanónem Gš-23 ráže 23 mm, umístěným pod trupem. Letoun má zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých může nést pumy, neřízené rakety, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu.
Autor: kapitán Tomáš Maruščák, 21. základna taktického letectva Čáslav
Související články
Český letoun L-39NG je předurčen pro světový úspěch
Na letecké show Farnborough se široké i odborné veřejnosti prezentuje projekt českého lehkého ...
- 10.07.2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům
Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...
- 07.07.2017
- 10 komentářů
- Tisková zpráva
Aero zahájilo výrobu prvních letounů L-39NG
V uplynulých týdnech se v Aeru Vodochody naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou ...
- 20.07.2017
- 29 komentářů
- Tisková zpráva
BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost
Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...
- 13.09.2017
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v ...Zobrazit celý příspěvek
Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.
Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)Skrýt celý příspěvekKeby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v ...Zobrazit celý příspěvek
Keby si sa ty mudrlant trochu do toho vyznal, vedel by si, ze motory dv2 sa v Detve nikdy nevyrabali. Tych par kusov, co boli vyrobene pre par desiatok L39MS (L59) boli vyrobene v Povazskej Bystrici.
Inak L39NG nie je konkurencia pre M346 master (co je inak 2 motorovy stroj), ale pre M345.
Voci M346, Hawk200 je postavena L159, ktora sice "menej leti", ale dokaze toho paradoxne viac...(Grifo-L)Skrýt celý příspěvekM346 a Jak 130 ma zhodne zaklady,je to vlastne ten isty projekt.Keby nebolo maleho krpateho fuzateho antikrista,mali by sme Jaky a v Detve robotu pri vyrobe DV-2
M346 a Jak 130 ma zhodne zaklady,je to vlastne ten isty projekt.Keby nebolo maleho krpateho fuzateho antikrista,mali by sme Jaky a v Detve robotu pri vyrobe DV-2
Na tom sa si zhodneme minimálne väčśina, že by bola hlúposť budovať zázemie a zvykať si na úplne iný stroj. Skôr som to myslel tak, že sa počíta s cvičným strojom, ktorý môže ...Zobrazit celý příspěvek
Na tom sa si zhodneme minimálne väčśina, že by bola hlúposť budovať zázemie a zvykať si na úplne iný stroj.
Skôr som to myslel tak, že sa počíta s cvičným strojom, ktorý môže slúžiť aj na podporu pozemných síl a tu vyzerá NG práve celkom fajn, že nenahrádza len C verziu, ale aj ZA. Aj keď možnosti L-159 asi nedosiahne.Skrýt celý příspěvekAko pokračovateľ L39 by bol prechod na L39NG menej náročný, ako kúpa nejakých iných, síce výkonnejších, ale nepomerne drahších lietadiel. Výber nie je vôbec veľký (asi len M346, ...Zobrazit celý příspěvek
Ako pokračovateľ L39 by bol prechod na L39NG menej náročný, ako kúpa nejakých iných, síce výkonnejších, ale nepomerne drahších lietadiel. Výber nie je vôbec veľký (asi len M346, Jak 130 - ale ten je Made in Russia, Hawk).
Ak to bude takto, tak je to logické a pre naše VzS OS SR aj efektívne riešenie.Skrýt celý příspěvekAno, majitelmi aera je skupina Penta. Ale netreba zabudat na to, ze L39NG bude spolahlive, jednoduche lietadlo, aj ked nijak extra vykonne, ale velmi dobre ovladatelne, ktore svoje ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, majitelmi aera je skupina Penta. Ale netreba zabudat na to, ze L39NG bude spolahlive, jednoduche lietadlo, aj ked nijak extra vykonne, ale velmi dobre ovladatelne, ktore svoje poslanie - primarny vycvik na prudovych strojoch splni na jednotku.Skrýt celý příspěvek
Flader nemas ten pocit len ty :) Navyse majitel je tiez znamy,prepojenie na sk politicku scenu tiez existuje,cize vysoka moznost akvizicie ...
Flader nemas ten pocit len ty :) Navyse majitel je tiez znamy,prepojenie na sk politicku scenu tiez existuje,cize vysoka moznost akvizicie ...
No soudě podle čísla tak to je překopaná 39. Takže jen technologický demonstrátor.
http://www.aero.cz/runtime/cac...No soudě podle čísla tak to je překopaná 39. Takže jen technologický demonstrátor.
http://www.aero.cz/runtime/cac...
Načítám diskuzi...