Dva ruské křižníky třídy Kirov půjdou do šrotu

Dva ruské křižníky třídy Kirov půjdou do šrotu
Admiral Lazarev (ex Frunze) (1985) / Public Domain (Zvětšit)

Ruské námořnictvo chce sešrotovat dva nejstarší křižníky třídy Kirov a čtyři ponorky. Všechna plavidla mají jaderný pohon. Celkové náklady na jejich recyklaci odhadují Rusové na 2,65 miliardy rublů (955 milionů korun).

Ruský celostátní deník Izvestija oznámil, že námořnictvo pošle do šrotu křižníky Admiral Ušakov a Admiral Lazarev, společně se třemi raketonosnými ponorkami třídy Delta III a jednou útočnou ponorku třídy Viktor III.

„Svého času to byly skvělé lodě,“ komentoval rozhodnutí na serveru navyrecognition.com ruský admirál Valentin Selivanov. „Zdroje však nejsou neomezené. Admiral Ušakov vstoupil do služby v roce 1980. Ne každá loď se dá uzpůsobit pro moderní zbraně. Lepší je postavit nový křižník nebo ponorku, která bude sloužit mnohokrát déle než zastaralá válečná loď.“

Čtyřčlenná třída Kirov vznikla na konci studené války. Nepočítáme-li letadlové nebo vrtulníkové výsadkové lodě, jsou to největší hladinová válečná plavidla dneška. Délkou přes 250 metrů a výtlakem skoro čtyřiadvacet tisíc tun se mohla měřit s bitevními obry ze třicátých let minulého století.

Rudá hrozba

Třída Kirov byla určena k boji proti hladinovým cílům i ponorkám. Když se svět o křižnících dozvěděl, vyšlo najevo, že se skvěle hodí ještě k jinému úkolu. Ukazovaly, že se sovětskou, a později ruskou, námořní mocí se musí počítat. Americké námořnictvo oživilo jako protiváhu třídy Kirov čtveřici bitevních lodí třídy Iowa z druhé světové války. První křižník, pojmenovaný po jednom z vůdců Velké říjnové revoluce, Sergeji Kirovovi, spustili Rusové na vodu v roce 1976. V roce 1980 se přidal k Severnímu loďstvu.

NATO loď označovalo BALCOM I. Byla to zkratka z „Baltic Combatant,“ čili baltský válečník. V osmdesátých letech byla pro mnoho lidí symbolem rudé námořní hrozby. V roce 1991, nedlouho před rozpadem SSSR, došlo na jednom z jaderných reaktorů lodi k nehodě. Kirov doplul vlastní silou na základnu v Severomorsku.

Od té doby tam stojí uvázaný u mola. Když se ze sovětského námořnictva stalo ruské, loď dostala nové jméno po Nelsonově současníkovi Fjodoru Ušakovovi. Všechny plány na její opravu však vyzněly do ztracena. Sešrotování Admirala Ušakova bude stát 400 milionů rublů (143 milionů korun).


Křižník Pjotr Veliki

Rekonstrukce dvou lodí

Kýl druhé lodě se poprvé dotkl vody v roce 1981. Dostala jméno po další osobnosti Velké říjnové socialistické revoluce, Michailovi Frunzem. V roce 1984 se připojila k Tichooceánskému loďstvu. V sovětských časech podnikla plavbu k Africkým břehům. Po rozpadu SSSR ji Rusové přejmenovali na Admirala Lazareva. Vyplouvala minimálně. Na začátku jednadvacátého století vyložili Rusové z lodi palivo. Od té doby čeká u mola v zálivu Abrek v Ochotském moři, poblíž doků státního podniku na recyklaci lodí s atomovým pohonem.

Její sešrotování bude stát 350 milionů rublů (125 milionů korun). Zbylé dvě lodě údajně čeká renovace. Admiral Nachimov, spuštěný na vodu v roce 1986 jako Kalinin, dostane novou elektroniku a raketovou výzbroj. Loď se přidala k Severnímu loďstvu v roce 1989. Zřejmě kvůli nedostatku peněz ale prakticky nevyplouvala. Od 1999 stojí u mola v Severodvinsku.

Oficiálně podstupuje už dvacet let rekonstrukci. Až bude oprava Nachimova hotová, chtějí se Rusové pustit do rekonstrukce nejmladší lodě třídy Kirov, křižníku Pjotr Velikij. Jeho kýl se poprvé dotkl vody v roce 1989. Původně se měl jmenovat Jurij Andropov. Rusové ho však dokončili až po rozpadu SSSR, v roce 1998, už s novým jménem.


Kotviště křižníku Admiral Ušakov / google maps


Kotviště křižníku Admiral Lazarev / google maps


Kotviště křižníku Admiral Nachimov / google maps

Rezivění u mola

Námořnictvo Ruské federace křižník Pjotr Velikij intenzivně využívalo. Podnikl několik dlouhých plaveb. Podílel se na manévrech s indickým a venezuelským loďstvem a ukazoval vlajku v Lamanšském průlivu.  V roce 2000 se Pjotr Velikij účastnil cvičení s ponorkou Kursk. Jak dopadlo, není třeba připomínat. Po roce 2016 je o něm však jen málo zpráv. Je proto možné, že má technické problémy. Nakolik jsou plány na rekonstrukci obou křižníků realistické, se dá jen těžko posoudit.

Nelze vyloučit, že po dalším mnohaletém stání u mola budou následovat své sesterské lodě do šrotu. Sovětský svaz původně plánoval postavit v rámci třídy Kirov ještě jednu loď. Měla se jmenovat Admiral Kuzněcov. Po rozpadu SSSR však z její stavby sešlo. Jméno připadlo v současnosti jediné ruské letadlové lodi.

Vedle křižníků však v Sovětském svazu vzniklo jedno plavidlo, které mělo k třídě Kirov konstrukčně blízko. Byla to specializovaná velitelská loď SSV-33 Ural. Loď měla skoro stejný trup jako obří raketové křižníky, jen mírně prodloužený. Dostala však odlišné nástavby. Na přídi měla obrovskou kulovitou anténu.  


Ponorka třídy Viktor III; větší foto / Public Domain

Srážka na moři

NATO loď kvůli anténě označovala Kapusta, což rusky neznamená kapustu nýbrž zelí. Provoz Uralu byl velice drahý. Loď proto strávila většinu života na kotvě. Na konci své kariéry sloužila jako plovoucí ubytovna. Údajně byla sešrotována už v roce 2017, takže současný šrotovací plán se jí netýká. Křižníky v něm ostatně ani nejsou nejdražší položkou. Tou je recyklace jedné z balistických ponorek třídy Delta III. Stejně jako v případě křižníků bude cena za recyklaci každé z lodí odlišná. Nejdražší bude sešrotování ponorky Podolsk z roku 1979.

Bude stát 975 milionů rublů (348 milionů korun). Recyklace její sesterské lodě Svjatoj Georgij Pobedonosec, spuštěné na vodu v roce 1980, bude stát 400 milionů rublů (143 milionů korun). Sešrotování poslední balistické ponorky Petropavlovsk-Kamčatskij, spuštěné na vodu v roce 1979, vyjde na 300 milionů rublů (107 milionů korun).

Ponorka Petropavlovsk-Kamčatskij se proslavila srážkou s britskou ponorkou HMS Sceptre v roce 1981. Sovětský svaz postavil celkem čtrnáct ponorek třídy Delta III. Vešlo se na ně šestnáct balistických střel. Rusové s nimi podnikli několik obtížných plaveb pod arktickým ledem. Nebyly sice tak luxusní, jako obří třída Typhoon, i tak se na ně však vešla tělocvična a solárium.  Všechny až na jednu už opustily aktivní službu.


Fotografie z incidentu se zamotanými sonary (vzadu torpédoborec USS Peterson); větší foto / Public Domian

Zamotané sonary

Poslední ponorka, která má jít do šrotu, se jmenuje Daniil Moskovskij. Rusové ji spustili na vodu a zařadili do služby v roce 1990. Je to útočná ponorka třídy Viktor III. Její sešrotování bude stát 250 milionů rublů (89 milionů korun). Ponorka Daniil Moskovskij se proslavila v roce 2006. Během plavby v Barentsově moři vypukl na její palubě požár. Zemřeli při něm dva námořníci. Ponorku se podařilo odvléct do přístavu.

Celá třída Viktor III má velmi zajímavou historii. Fotografie prvních lodí způsobily na západě poprask. Bylo to kvůli podivnému kapkovitému kontejneru na konci hřbetního stabilizátoru. Nikdo nevěděl, k čemu je. Objevovaly se názory, že jde o nějaký nový druh tichého pohonu. Nakonec vyšlo najevo, že kontejner obsahuje vlečný sonar.

V roce 1983 se sonar jedné ponorky třídy Victor III (Byla to K-324) zamotal se sonarem americké fregaty USS McCloy. Ponorka se musela vynořit. Podle jiné verze však k vzájemnému zamotání kabelů nedošlo a ponorka jen zachytila vlečný sonar fregaty.

Nenáročná náhrada?   

Rusko současně s vyřazováním starých ponorek staví nové. Balistické ponorky třídy Delta má nahradit nová třída Borej. Jak montáž ponorek, tak jejich zařazování do služby však provázejí četná zdržení. Způsobuje je nedostatek peněz a celkově klesající úroveň ruského průmyslu. Agentura Reuters nedávno odhadla, že se ruská flotila balistických ponorek do roku 2030 zmenší na polovinu. Rusko tak počtem balistických ponorek nejspíš předstihne jak Čína, tak Indie.

Útočné ponorky třídy Viktor se Rusové snaží nahrazovat novou třídou Jaseň. Stavbu těchto lodí však provázejí podobné potíže jako u třídy Borej. Jako nouzové řešení se místo drahých a složitých atomových ponorek nabízí stavba levnější a jednodušších diesel-elektrických. Rusové vskutku na konci března spustili na vodu zbrusu novou útočnou diesel-elektrickou ponorku třídy Kilo, respektive její vylepšenou verzi, označovanou jako Varšavjanka.

Dostala jméno Petropavlovsk-Kamčatskij, po jedné z ponorek třídy Dela III určených k sešrotování. Ruské námořnictvo si Varšavjanek objednalo šest. Ponorky třídy Kilo si získaly u protivníků Ruska oprávněný respekt. Atomovým ponorkám se však nevyrovnají. Jsou pomalejší a mají menší akční rádius. Varšavjanky navíc zatím postrádají pohon nezávislý na přístupu vzduchu, který se mezi nejadernými ponorkami asi časem stane standardem.


Zdroje: The Diplomat, Navy Recognition, GCaptain, National Interest

 
 
 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku



Související články

Ruské námořnictvo: Nové lodě a staré problémy

Rusko pokračuje pomalu ale vytrvale ve zvyšování schopností svých námořních sil. Pozoruhodná je ...

Hypersonické střely pro ruské raketové křižníky Kirov

Raketové křižníky třídy Kirov jsou po letadlové lodi Admirál Kuzněcov největšími plavidly ruského ...

Ruské námořnictvo se topí v problémech. Nestíhá nahrazovat stárnoucí lodě

Prezident nejrozlehlejšího státu světa Vladimir Putin se chlubí záměrem modernizovat věkovitou ...

Záhada černého kouře ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov vyřešena

Na mnoha fotografiích ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov stoupá z jejího komínu mocný sloup ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Hyena
    15:12 03.05.2019

    Kapusta je kapusta.

    Kapusta je kapusta.

  • givicz
    20:17 25.04.2019

    Aktualizace lodí a ponorek ve výstavbě pro ruské námořnictvo http://charly015.blogspot.com/... V těchto dnech došlo k velkému ...Zobrazit celý příspěvek

  • Michaall
    16:30 25.04.2019

    Dokázal by zde někdo popsat, jak jsou dnes silně pancéřované lodě? Zajímali by mě letadlovky atd., o tom se toho logicky člověk moc nedočte, jen kromě kevlarem zodolněných míst ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jirosi
      18:32 25.04.2019

      V případě lodí prostě pancíř prohrál souboj z technikou, ať nad nebo pod hladinou. Ochranné prvky spíše budou sloužit k udržení strukturálního celku nad hladinou, případně ...Zobrazit celý příspěvek

      • madrabbit
        06:43 26.04.2019

        Taky by mne zajímalo, zda a jak by pancíř odolal třeba protilodní střele. Každopádně by její účinek mohl snížit. A minimálně ochrana CIC by se hodila - už je v útrobách lodi a ...Zobrazit celý příspěvek

        • satai
          09:43 26.04.2019

          Jak se říká - moderní válečné lodi jsou vajíčka, co vozí kladívka. Ono není se zas co divit - většina větších lodí pochází návrhem z období, kdy mohli schytat atomovku, takže ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jara
    08:53 25.04.2019

    Pro Rusy nejvýhodnější variantou je udělat takový dárkový koš pro Indy dát jim kuzněcova a jako bonus jim přibalit tyto jaderné křižníky které jsou k hovnu, ušetřené peníze za ...Zobrazit celý příspěvek

    • StandaBlabol
      10:08 25.04.2019

      Pro Rusy jo. Ale moc nechápu, proč by měli Indové chtít za Rusy zajišťovat nákladnou likvidaci tří vraků. Teda pokud by za to nedostali pořádně zaplaceno. Navíc nevím, jestli by si ...Zobrazit celý příspěvek

  • Larry
    16:02 24.04.2019

    Někdo lže. ˇŽe by internetový ...Zobrazit celý příspěvek

    • StandaBlabol
      16:20 24.04.2019

      Aha. Tak to, že po 26ti letech konečně spustili na vodu, zdaleka ne ještě dokončili, ponorku je důkaz toho, jak je jejich průmysl ve skvělém stavu? Vážně? Dnes vyřadí 30 let starý ...Zobrazit celý příspěvek

      • givicz
        16:36 24.04.2019

        StandaBlabol trochu soudnosti .... víš moc dobře, že na konci 90s bylo Rusko v krachu... zastavilo se prakticky všechno teprve v roce 2012 ten projekt přepracovali a určili, že to ...Zobrazit celý příspěvek

        • StandaBlabol
          16:52 24.04.2019

          "Mě třeba zaujal tento projekt:" Což o to, projektů mají spoustu. Horší je to pak s realizací. To, že se pouštějí do stavby nových Gorškovů v situaci, když ty stávající ...Zobrazit celý příspěvek

          • givicz
            17:44 24.04.2019

            StandaBlabol a ty víš jak jsou daleko s vývojem domácích motorů z NPO Saturn ?? Dle této zprávy ze 13.02.2019 pro fregaty severní loděnice udělali první domácí plynové ...Zobrazit celý příspěvek

          • StandaBlabol
            18:03 24.04.2019

            Já vím, že Rusové se s každým úspěchem hned chlubí a nezdary tají. A zkus najít nějakou informaci o tom, že byla zahájena sériová výroba turbín. Nebo že nějaká byla dodána pro ...Zobrazit celý příspěvek

  • givicz
    15:17 24.04.2019

    Tak už o té největší ponorce světa co byla včera spuštěna na vodu píší na Českém webu... je zajímavé, že ikdyž v Severodvinsku měli novináři zakázáno fotit a natáčet tak se ...Zobrazit celý příspěvek

    • GlobeElement
      15:33 24.04.2019

      Tak oni se Rusové nepoučí. Dva reaktory, to je dvojnásobná cena za pozdější likvidaci. Už to zažili když rozebírali staré ponorky ze sovětské éry za norské peníze. Tohle už bude za ...Zobrazit celý příspěvek

    • Lukash
      15:39 24.04.2019

      je zajímavé, že ikdyž v Severodvinsku měli novináři zakázáno fotit a natáčet tak se přecijenom nějaké video objevilo... :D :D :D neprestávaš prekvapovať, to fakt myslíš vážne? Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    • StandaBlabol
      15:48 24.04.2019

      Belgorod by si zasloužil samostatný článek. Stavba začala 1992, takže kromě titulu největší bude mít i rekord v délce trvání stavby. Taky úplně nechápu, k čemu je vlastně dobrá. ...Zobrazit celý příspěvek

      • Klimesov
        08:06 25.04.2019

        Je dobrá k vyhrožování a dává Ruskému lidu pocitu nadřazenosti nad ostatními. Vždyť my jsme přece postavili největší ponorku, která dokáže proměnit USA v radioaktivní prach. Víc ...Zobrazit celý příspěvek

  • RiMr71
    14:28 24.04.2019

    ...ten Givi by udal vlastního otce za poslech Hlasu Ameriky a ženu by poslal "veselit se" s ruskými okupanty... neskutečný kolaborant...

    ...ten Givi by udal vlastního otce za poslech Hlasu Ameriky a ženu by poslal "veselit se" s ruskými okupanty... neskutečný kolaborant...

    • Lukash
      14:43 24.04.2019

      Áno je zábavný ten jeho zápal pre ďaďu liliputina. On už tu vyhráva svetovú vojnu so zbraňami ktoré sú len náčrtkom v šojguovom leporele, a tie preklady "oficiálnych" zdrojov, ...Zobrazit celý příspěvek

    • astor
      15:33 24.04.2019

      Otázka, kdo je kolaborant, závisí na momentální politické situaci. Byl bych opatrný v používání tohoto pojmu, velmi opatrný...

      Otázka, kdo je kolaborant, závisí na momentální politické situaci. Byl bych opatrný v používání tohoto pojmu, velmi opatrný...

      • GlobeElement
        15:51 24.04.2019

        Kolaborant je domácí pomahač nepřítele.
        Takový může být samozřejmě i ve vládě.

        Kolaborant je domácí pomahač nepřítele.
        Takový může být samozřejmě i ve vládě.

        • astor
          05:45 25.04.2019

          Ano. Jsou to vlády, které obvykle vybírají spojence, u kterých zjistíme, že není proč si jich vážit. Dnes jako včera. Každá doba má své plukovníky Moravce nebo i generály.

          Ano. Jsou to vlády, které obvykle vybírají spojence, u kterých zjistíme, že není proč si jich vážit. Dnes jako včera. Každá doba má své plukovníky Moravce nebo i generály.

          • GlobeElement
            07:48 25.04.2019

            Spojence si nemusím nutně vážit, důležité je, aby spojenec bojoval na mé straně a ne proti mně. Mimochodem Emanuel Moravec byl statečný legionář. Byl raněn v bitvě u Zborova. Po ...Zobrazit celý příspěvek

          • astor
            09:29 25.04.2019

            Globe Element Když se láme doba, je to vždy zkouška charakterů. Nepochybuji o tom, že kdyby Němci neměli Čechy za smějící se bestie, tak by v řadách Lufwaffe bojovala pěkná řádka ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan
      23:59 24.04.2019

      Givi argumentuje slušne .... takže aký problém ... Je tiež s ním málokedy súhlasím, ale ak vedie diskusiu k veci, tak takých diskutérov si treba vážiť a nie ich hádzať do koša s ...Zobrazit celý příspěvek

  • astor
    07:37 24.04.2019

    Je to dobrá zpráva pro AČR, respektive její akviziční jednotku. AČR si může vyžádat od Rusů některé díly z demolice a konečně postavit letadlovou loď, která by obsáhla teritorium ...Zobrazit celý příspěvek

    • hondar
      09:23 24.04.2019

      A až náš moudrý president prosadí ten slavný Zemanův kanál, můžeme třeba zaútočit na Rakousko, nebo Němcům oplatíme r.1938, co?

      A až náš moudrý president prosadí ten slavný Zemanův kanál, můžeme třeba zaútočit na Rakousko, nebo Němcům oplatíme r.1938, co?

    • Vrata
      09:36 24.04.2019

      Pokazde kdyz ctu ironicky navrh na zakoupeni letadlove lodi a atomove ponorky pro nase ozbrojene sily tak se musim pobavene smat az si poprskam monitor .... Je to strasne vtipne a ...Zobrazit celý příspěvek

      • astor
        12:35 24.04.2019

        Mě vždy podobně pobaví diskuse o tom, jestli si od Španělů nenakoupit pomalu čtyřicet let staré Leopardy a nechat si je u spojenců vylepšit na současný standart a nebo si vzít ty ...Zobrazit celý příspěvek

    • PavolR
      09:51 24.04.2019

      Áno, tá kolízia bude taká dojímavo epická, ako scéna s Godzillou na Brooklinskom moste ...

      Áno, tá kolízia bude taká dojímavo epická, ako scéna s Godzillou na Brooklinskom moste ...

    • pavel rampir
      09:54 24.04.2019

      ano, velice vtipné a opravdu fundovaný názor,takový patří tesat

      ano, velice vtipné a opravdu fundovaný názor,takový patří tesat

    • Klimesov
      12:43 24.04.2019

      Vy by jste měl psát do novin fejetony. I Karel Čapek, kdyby ještě žil, by bledl závistí nad vašim talentem.

      Vy by jste měl psát do novin fejetony. I Karel Čapek, kdyby ještě žil, by bledl závistí nad vašim talentem.

  • Jakub2
    21:31 23.04.2019

    Moc málo a moc pozdě. Kdyby toto oznámili před 6 lety, tak ještě mohli vyrazit nějaké prachy ze Skandinávců na ekologickou likvidaci reaktorů. Mohli si ušetřit několik let údržby a ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jirosi
      06:36 24.04.2019

      "drasticky se šetří v ruském námořnictvu a nějakým záhadným způsobem se uvolnila kapacita loděnic, kde se budou lodě rozebírat." Pokud šetří a není na nové lodě => loděnice nemají ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      08:36 24.04.2019

      Na druhé straně je to záblesk zdravého rozumu, že se konečně odhodlali zaříznout tyhle bílé slony.

      Na druhé straně je to záblesk zdravého rozumu, že se konečně odhodlali zaříznout tyhle bílé slony.

  • StandaBlabol
    20:49 23.04.2019

    Admiral Kuzněcov je možná bude brzo následovat. Podle tohoto článku není po potopení suchého doku PD-50 jak dokončit jeho opravu a běží diskuze o jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jakub2
      21:33 23.04.2019

      Jediná letadlovka na světě zničená při potopení suchého doku. Zase mají v Rusku rekord na zápis do Guinesse.

      Jediná letadlovka na světě zničená při potopení suchého doku. Zase mají v Rusku rekord na zápis do Guinesse.

    • givicz
      08:20 24.04.2019

      StandaBlabol ... aktuální foto těžkého letadlového křižníku Admiral Kuzněcov jsem ti již postnul a teď k tvému článku s datem 08.04.2019 ti postnu vyjádření ministra obrany Ruské ...Zobrazit celý příspěvek

      • liberal shark
        08:37 24.04.2019

        V souladu s územním plánem ??? Oni z něj chtějí udělat pozemní simulátor letadlové lodě, jako mají Ćíňani ?

        V souladu s územním plánem ??? Oni z něj chtějí udělat pozemní simulátor letadlové lodě, jako mají Ćíňani ?

        • hondar
          08:47 24.04.2019

          Možná, jak tvrdili o ponorkách, že stačí, když budou odpalovat z doku střely, že to samé udělají i s lodí. Zavedou novou třídu. Pozemní loď. Nebo přístavní. Všichni hlupáci se ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            08:58 24.04.2019

            Vypadá to, že zkombinují všechno dohromady. Budou mít letadlový křižník, potápějící se jako ponorka (akorát se už nebude vynořovat, ale to nevadí, když víme, kde je) a odpalovat ...Zobrazit celý příspěvek

      • Slavoslav
        08:41 24.04.2019

        givi trochu som sa stratil v tych terminoch co Rusko vypusta do sveta. To je pred, alebo po tej zakladni na Mesiaci? A budu uz prve serie raptornych vtedy olietane a vyradovane z ...Zobrazit celý příspěvek

        • Luky
          18:53 24.04.2019

          To je až po té základně na měsíci. Přesto rychleji, než si myslíš. Měsíc totiž stačí navrtat, základna tam už je. Vzhledem k tomu, že s Měsícem lze manévrovat, územní plán ani ZUR ...Zobrazit celý příspěvek

      • GlobeElement
        08:56 24.04.2019

        Ještě že je to v souladu s územním plánem. Jinak by se to táhlo, jako u nás stavba dálnic. Nenastane konflikt s nějakým regulačním plánem, třeba povolená výška a zastavěná plocha?

        Ještě že je to v souladu s územním plánem. Jinak by se to táhlo, jako u nás stavba dálnic. Nenastane konflikt s nějakým regulačním plánem, třeba povolená výška a zastavěná plocha?

        • Luky
          18:57 24.04.2019

          Regulační plán není pro danou lokalitu zpracován, ke kolizi tedy nedojde. Činnost spolků a zejména jejich právní síla je v Rusku omezena (jak jinak). Jediný potřebný doklad je tedy ...Zobrazit celý příspěvek

      • StandaBlabol
        09:24 24.04.2019

        A co tou fotkou dokazuješ? Nikdo nezpochybňuje, že Kuzněcov zatím ještě pořád plave. Nevím, co přesně znamená "technická připravenost 25%", ale na první pohled bych tipnul, že je ...Zobrazit celý příspěvek

        • givicz
          10:06 24.04.2019

          StandaBlabol.. jestli umíš rusky tím lépe .. dám ti sem originální vyjádření ministra obrany ruské federace na tiskové konferenci ze dne 09.04.2019 ze které čerpá výše uvedený ...Zobrazit celý příspěvek

          • StandaBlabol
            10:26 24.04.2019

            Givi, ale já věřím, že to řekl. Jen apeluji na tvoje kritické myšlení. Proč sem postuješ tuny tiskových vyjádření od ruských představitelů, když se v minulosti tolikrát ...Zobrazit celý příspěvek

          • givicz
            15:10 24.04.2019

            StandaBlabol .. zástupce investora ani zhotovitel nezpochybňuje provedení opravy nebo modernizace liší se pouze v termínu.... V Rusku jsou vhodné suché doky na opravu aniž bych ...Zobrazit celý příspěvek

          • StandaBlabol
            15:50 24.04.2019
          • GlobeElement
            15:53 24.04.2019

            givitzi, můžeš nám neznalým vysvětlit, jak do suchého doku širokého 60 metrů nacpeš loď širokou 74 metrů? A jak ji potom, pokud ji tam narveš, zase dostaneš ven?

            givitzi, můžeš nám neznalým vysvětlit, jak do suchého doku širokého 60 metrů nacpeš loď širokou 74 metrů? A jak ji potom, pokud ji tam narveš, zase dostaneš ven?

          • givicz
            16:07 24.04.2019

            StandaBlabol to jsem již četl není tam nic nového nebo nějaké nové vyjádření nejvyšších představitelů země... GlobeElement při tomto tvaru Admirala Kuzněcova záleží i jak je ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            16:12 24.04.2019

            givitz

            Takto vypadá loď v suchám doku:
            http://mfame.guru/wp-content/u...

            Jak tam podle tebe dostaneš loď o 14 metrů širší, než je ten dok?

            givitz

            Takto vypadá loď v suchám doku:
            http://mfame.guru/wp-content/u...

            Jak tam podle tebe dostaneš loď o 14 metrů širší, než je ten dok?

      • achi67
        09:58 24.04.2019

        Jen aby ji v souladu s územním plánem nepřejmenovali na Předsedu Mao...

        Jen aby ji v souladu s územním plánem nepřejmenovali na Předsedu Mao...

      • satai
        14:57 24.04.2019

        Pokud je hotovo 25% projektu, tak ho jeste tak 160% zbyva...

        Pokud je hotovo 25% projektu, tak ho jeste tak 160% zbyva...

        • GlobeElement
          16:17 24.04.2019

          A jakmile to dodělají, bude to z poloviny hotovo.

          A jakmile to dodělají, bude to z poloviny hotovo.

  • StandaBlabol
    20:49 23.04.2019

    Admiral Kuzněcov je možná bude brzo následovat. Podle tohoto článku není po potopení suchého doku PD-50 jak dokončit jeho opravu a běží diskuze o jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    • GlobeElement
      09:00 24.04.2019

      Tak oni ho Rusové ve skutečnosti nepotřebují, nemají strategii udržení nepřítele mimo vlastní kontinent, jako USA a ani ji mít nemohou, takže velké námořnictvo nevyužijí.

      Tak oni ho Rusové ve skutečnosti nepotřebují, nemají strategii udržení nepřítele mimo vlastní kontinent, jako USA a ani ji mít nemohou, takže velké námořnictvo nevyužijí.

    • madrabbit
      06:55 26.04.2019

      Ona je ještě jedna možnost - už vyzkoušená v Port Arthuru - kesony - nadzvedneš zadek lodi a můžeš provést opravy. Jasně, suchý dok je lepší, ale bez něj tohle je jediná možnost. ...Zobrazit celý příspěvek

  • xstandis
    20:02 23.04.2019

    Kdyby Nemci dali na rady Donitze, aby vsechno usili, ktere davali do stavby velkych hladinovych plavidel, venovali na stavbu ponorek, tak by asi vyhral bitvu o Atlantik...Je treba ...Zobrazit celý příspěvek

    • Miroslav
      20:50 23.04.2019

      Nemecko nemalo zdroje na stavbu veľkej hladinovej flotily tak, ako to pôvodne plánovali. Rozostavanú mali lietadlovku ale proste zistili, že oveľa jednoduchšie je ničiť kapacity ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jirosi
        06:40 24.04.2019

        Ono, je to složitější. Nacistické Německo bylo státem kde spolu jednotlivé složky soupeřily o přízeň milovaného vůdce. Takže projekty společných operací jako letadlová loď, ...Zobrazit celý příspěvek

        • liberal shark
          08:49 24.04.2019

          JJ, Luftwaffe a Kriegsmarine se dlouho hádaly, pod koho bude Graf Zeppelin patřit :-).

          JJ, Luftwaffe a Kriegsmarine se dlouho hádaly, pod koho bude Graf Zeppelin patřit :-).

    • dusan
      21:43 23.04.2019

      Také jednoduché to nie je ... Ak pominieme "detail", že neexistuje čo by bolo keby bolo ... tak faktom je, každá akcia je sprevádzaná reakciou a faktom je, že Nemci stavali ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      08:47 24.04.2019

      Byla to i věc načasování. Kdyby měl Doenitz k dispozici dostatek ponorek v době bitvy o Británii a podařilo se správně zkoordinovat přípravy k invazi, leteckou kampaň a ponorkovou ...Zobrazit celý příspěvek

    • hondar
      08:49 24.04.2019

      Přečtěte si něco o letadlových lodích a jejich akčním radiu. Myslím dosah palubních zbraní. Jsou mnoho km za možnostmi d-e ponorek. Takže ani k pobřeží nemusí.

      Přečtěte si něco o letadlových lodích a jejich akčním radiu. Myslím dosah palubních zbraní. Jsou mnoho km za možnostmi d-e ponorek. Takže ani k pobřeží nemusí.

      • Slavoslav
        09:49 24.04.2019

        Kilo na plne nadrze prejde do 14 tis km co nie je zrovna malo i keby si to zredukoval na 5000 km od domovskeho pristavu.

        Kilo na plne nadrze prejde do 14 tis km co nie je zrovna malo i keby si to zredukoval na 5000 km od domovskeho pristavu.

    • SofF
      11:05 24.04.2019

      na to by neměli, jejich přístavy byly pod anglickým dohledem a pobřeží moc malé a lehce kontrolovatelné nepřáteli, tedy náchylné k blokádě - ta u států s rozsáhlým pobřežím nějak ...Zobrazit celý příspěvek

    • madrabbit
      06:58 26.04.2019

      Ve vedení Třetí říše byla spousta diletantů - s Hitlerem v čele. A ta mantra s mnoha ponorkami - v té samé době měli problém s torpédy. Navíc i když měli ponorky úspěchy, stejně ...Zobrazit celý příspěvek

  • PetrTechnik
    19:52 23.04.2019

    Konečně se v Rusko podařilo prosadit, alespoň trochu, omezení nenasytného námořnictva, které by se nejraději vyrovnalo americkému. Rusko na to nemá finančně ,technologicky a ani ...Zobrazit celý příspěvek

    • givicz
      08:49 24.04.2019

      PetrTechnik jen pro zajímavost u těch včera nově založených fregat projektu 22350 " admirál Gorshkov " uvádějí, že počet řízených střel "Caliber" se zvýší ze 16 na 24 jednotek...

      PetrTechnik jen pro zajímavost u těch včera nově založených fregat projektu 22350 " admirál Gorshkov " uvádějí, že počet řízených střel "Caliber" se zvýší ze 16 na 24 jednotek...

      • PavolR
        09:21 24.04.2019

        A budú sa v čase ich zaradenia do služby strely Caliber ešte vôbec vyrábať? ;-p

        A budú sa v čase ich zaradenia do služby strely Caliber ešte vôbec vyrábať? ;-p

  • givicz
    17:33 23.04.2019

    Možná to souvisí s vyřazováním starších lodí a ponorek ... dnes bude v Severodvinsku na vodu spuštěna nová jaderná ponorka Belgorod ... má se jednat o nosič jaderných torpéd ...Zobrazit celý příspěvek

    • Lukash
      17:46 23.04.2019

      Je milé ako sa snažíš :)

      Je milé ako sa snažíš :)

      • Jakub2
        17:49 23.04.2019

        On bude soutěživý typ...

        On bude soutěživý typ...

      • Miroslav
        18:57 23.04.2019

        Vy sa smejete ale on za svoju snahu dostane gastrače, diplom a keď pôjde do dôchodku tak samovar a titul hrdina ruského internetu

        Vy sa smejete ale on za svoju snahu dostane gastrače, diplom a keď pôjde do dôchodku tak samovar a titul hrdina ruského internetu

    • alexa123
      18:13 23.04.2019

      Ad 1/ Ako súvisí tvoj príspevok s tým (Rusi spustia na vodu jednu atómovú ponorku - podľa mňa spustenie na vodu v žiadnom prípade neznamená uvedenie do služby - na to treba cca dva ...Zobrazit celý příspěvek

      • liberal shark
        20:06 23.04.2019

        Take me ta castka prijde podezřele nízká.

        Take me ta castka prijde podezřele nízká.

    • dusan
      18:47 23.04.2019

      Ide o Oskara - upraveného do projektu 09852, rozostaveného od roku 1992, čiže tá "nová" je naozaj trochu odvážne tvrdenie. Môj osobný názor je, že je to sprostosť ako voda v ...Zobrazit celý příspěvek

      • givicz
        09:20 24.04.2019

        dusan ... ty data odkdy se ta jaderná ponorka stavěla znám .... jedná se o to, že v roce 2012 bylo rozhodnuto, že bude přestavěna jako podvodní nosič systému Poseidon... kdy v ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          13:27 24.04.2019

          Poseidon je zbraň velice ruská. Ničivá, silná, neřiditelná, nekontrolovatelná. Že pluje daleko, hluboko (jak se tam v té hloubce orientuje?) znamená, že se nedá zastavit - ...Zobrazit celý příspěvek

        • madrabbit
          07:03 26.04.2019

          Husté, jediná země, která vyrábí podobné kraviny je Rusko - zbraňě posledního soudu. Copak západní spolenočnost chce s Ruskem válčit? Přijít o pohodlí, komfort a dostatek potravin, ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jirosi
      19:16 23.04.2019

      "Vojenský expert Igor Korotchenko vyjádřil názor, že Poseidon je strategická odvetná zbraň, kterou lze použít pouze v případě jaderné agrese proti Rusku." O což nikdo nestojí, ...Zobrazit celý příspěvek

      • Cpt. Morgan
        06:24 24.04.2019

        zjavne si o moralnej integrite a cestnych umysloch zapadu skalopevne presvedceny, ale pocas studenej vojny existovalo niekolko planov na znicenie rusov necakanym jadrovym utokom, ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jirosi
          06:51 24.04.2019

          Je to těžké se s tím smířit. Ale západ tu převahu měl(a ne jednou), a neválčil!
          SSSR blafoval o svých možnostech a západ to věděl. Viz. lety U2 a počet raket SSSR...

          Je to těžké se s tím smířit. Ale západ tu převahu měl(a ne jednou), a neválčil!
          SSSR blafoval o svých možnostech a západ to věděl. Viz. lety U2 a počet raket SSSR...

          • otecko
            08:16 24.04.2019

            Tak lety U2 skončily sestřelením Powerse v roce 1960. Takže stavět na tom je hloupost. A že západ se SSSR bál dokazuje poté i karibská krize. Nevím jak jste přišel na to, že ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jirosi
            10:01 24.04.2019

            Otecko: Západ se bál pozemní invaze do západní Evropy. Karibská krize - Nebyla o tom, že USA Navy prostě zablokovala SSSR dodávky na Kubu a ten jen koukal? V roce 1960, tedy do té ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          09:11 24.04.2019

          Západ na SSSR nezaútočil ani když SSSR žádné jaderné zbraně neměl. Jak to vysvětlují u vás na komsomolském institutu?

          Západ na SSSR nezaútočil ani když SSSR žádné jaderné zbraně neměl. Jak to vysvětlují u vás na komsomolském institutu?

          • Host
            10:13 24.04.2019

            Jasne, 3 roky po WW2 by sa kazdy american, brit, frantik hnali do dalsej svetovej tragedie tentokrat atomovej.. to by sa fakt dobre predavalo.. btw LOL

            Jasne, 3 roky po WW2 by sa kazdy american, brit, frantik hnali do dalsej svetovej tragedie tentokrat atomovej.. to by sa fakt dobre predavalo.. btw LOL

          • skelet
            11:37 24.04.2019

            Host: západ se do jaderného ohrožení Východem dostal v podstatě až v šedesátých letech. Do té doby na to měl SSSR omezené možnosti. Navíc v padesátých letech byla podpora války se ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:31 24.04.2019

            Pro západ by to žádná atomová tragédie nebyla, SSSR jaderné zbraně neměl. Je s podivem, že ti krvelační jestřábi z imperialistických USA na SSSR nezaútočili. Divné. Nebo snad - ne, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            20:35 24.04.2019

            GlobeElement Západ sice nezaútočil,ale reálné plány zde rozhodně byly. V tomto případě jde o plány ...Zobrazit celý příspěvek

    • madrabbit
      07:00 26.04.2019

      Největší ponorka na světě. V USA měli "bílé slony" - také velké ponorky a zjistili, že nejsou k ničemu :-) I Rusko má tuhle zkušenost s Typhoony. Ale země s největšími trpaslíky a ...Zobrazit celý příspěvek

  • Miroslav
    17:24 23.04.2019

    Všetko sa dá opraviť ale načo? Zhltne to kopu peňazí a za to budú mať 30 ročnú loď ktorá bude v službe 10 alebo 15 rokov a za ten čas zožerie ďalšie peniaze. Ako povedal istý ruský ...Zobrazit celý příspěvek

    • Riiiederner
      22:46 23.04.2019

      A chceme vůbec aby rusko něco takového dělalo ?

      A chceme vůbec aby rusko něco takového dělalo ?

      • madrabbit
        07:04 26.04.2019

        Já ano - budou mít více peněz na civilní výdaje a se spokojeným obyvatelstem nebude muset Putin vyrábět vnějšího nepřítele.

        Já ano - budou mít více peněz na civilní výdaje a se spokojeným obyvatelstem nebude muset Putin vyrábět vnějšího nepřítele.

    • liberal shark
      08:53 24.04.2019

      Je otázkou, k čemu vůbec Rusko potřebuje "projektovat sílu" někde ve Středozemním moři, Atlantiku nebo Indickém oceánu. On mu snad někdo hrozí blokádou námořních tras ?

      Je otázkou, k čemu vůbec Rusko potřebuje "projektovat sílu" někde ve Středozemním moři, Atlantiku nebo Indickém oceánu. On mu snad někdo hrozí blokádou námořních tras ?

      • Jirosi
        10:02 24.04.2019

        Protože je to levnější než "školství, zdravotnictví, důchody, atd."

        Protože je to levnější než "školství, zdravotnictví, důchody, atd."

      • Host
        10:21 24.04.2019

        To že nehrozí neznamená že nebude.. viz USA to už hrozí vlastne... to už len hrozí

        To že nehrozí neznamená že nebude.. viz USA to už hrozí vlastne... to už len hrozí

  • UnionPacific
    15:44 23.04.2019

    Toto je koniec Ruska. Vyradením krížnikov dosiahnu stavu odkrytých hraníc u Arktídy. No a na Arktídu môžu zabudnúť tiež , Kanada a Dánsko sa už tešia. Je dokonca možné,že generáli ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan
      16:10 23.04.2019

      Rusko nejakú veľkú flotilu nepotrebuje .... okrem "detailu", že na také nákladné plavidlá ani nemá ... Okrem toho je "krížnik" je naozaj len formalita, presné rozhraničenie ...Zobrazit celý příspěvek

    • StandaBlabol
      16:10 23.04.2019

      Četl jsi ten článek vůbec? Jedna nevyplula 30 let, druhá 20 let a celou dobu ani nemá jaderné palivo. Stály desítky let na kotvách a nebyly k ničemu. Zprovoznit je (i v případě ...Zobrazit celý příspěvek

      • UnionPacific
        17:04 23.04.2019

        Lenže globálne otepľovanie nepočká. Rusko si nemôže dovoliť len tak odpisovať lode ,keď sa Arktída topí rekordnou rýchlosťou...t.j. ľad ustupuje väčšou rýchlosťou než je schopnosť ...Zobrazit celý příspěvek

        • Gibon
          17:25 23.04.2019

          Voloda sľúbi zazracne zbrane a priemerny rusky general, nalozeny vo vodke bude spokojny. A aby to bolo doveryhodne, ako dokaz odvysielaju zabery uspesneho startu novej rakety ...Zobrazit celý příspěvek

        • otecko
          08:19 24.04.2019

          Pořiďte si globus, pak možná pochopíte, že kvůli Arktidě Rusko žádné křížníky nepotřebuje, ani letadlovky. Samo je totiž nepotopitelná letadlovka i křížník dohromady.

          Pořiďte si globus, pak možná pochopíte, že kvůli Arktidě Rusko žádné křížníky nepotřebuje, ani letadlovky. Samo je totiž nepotopitelná letadlovka i křížník dohromady.

          • liberal shark
            08:55 24.04.2019

            Přesně tak, na zajištění ekonomických zájmů jim bohatě stačí námořní letectvo, ponorky a "brown water navy".

            Přesně tak, na zajištění ekonomických zájmů jim bohatě stačí námořní letectvo, ponorky a "brown water navy".

  • Jirosi
    15:31 23.04.2019

    Jejich potomci by odstranění těchto jaderných skvostů určitě ocenily více než další nové.

    Jejich potomci by odstranění těchto jaderných skvostů určitě ocenily více než další nové.

  • StandaBlabol
    15:28 23.04.2019

    "...Admirál Nachimov...Zřejmě kvůli nedostatku peněz ale prakticky nevyplouvala. Od 1999 stojí u mola v Severodvinsku. Oficiálně podstupuje už dvacet let rekonstrukci..." A ...Zobrazit celý příspěvek

    • givicz
      16:09 23.04.2019

      StandaBlabol vídím, že ti Kuznětsov nedá spát tak postnu foto která má být pořízeno ze začátku duba: https://pbs.twimg.com/media/D4... Jinak dnes ...Zobrazit celý příspěvek

      • janusinko
        17:32 23.04.2019

        A o čom to má akože vypovedať? Že je Kuznetzov ukotvený a hrdzavý? Tak v tom prípade sa ti tvoj zámer podaril brilantne. Fakt niekedy žasnem nad tvojimi myšlienkovými pochodmi.

        A o čom to má akože vypovedať? Že je Kuznetzov ukotvený a hrdzavý? Tak v tom prípade sa ti tvoj zámer podaril brilantne. Fakt niekedy žasnem nad tvojimi myšlienkovými pochodmi.

      • StandaBlabol
        18:08 23.04.2019

        Ano, usínám a budím se s myšlenkama na Kuzněcova. A teď už i vím, že mu rezaví paluba:) To, zahájení stavby 5. a 6. fregaty typu Gorškov je skvělé. A prozradíš mi taky, kdy ...Zobrazit celý příspěvek

  • liberal shark
    14:44 23.04.2019

    To jsem zvědav, jak budou "recyklovat" demontované reaktory ze zrušených lodí. Doufám, že je zase nehodí do Karského moře :-(.

    To jsem zvědav, jak budou "recyklovat" demontované reaktory ze zrušených lodí. Doufám, že je zase nehodí do Karského moře :-(.

    • Lukash
      15:21 23.04.2019

      Ano rusi maju taký svojsky pristup k ekologii. Pred časom ma velmi pobavil Putin ked povedal že ma v pláne z ruska urobiť najväčšieho producenta bio-potravin na svete. Kde v tej ...Zobrazit celý příspěvek

      • otecko
        08:23 24.04.2019

        Tak vzhledem k rozloze Ruska a to i té úrodné části, je tam místa o které se Evropě ani nezdá, stačí si koupit mapu.

        Tak vzhledem k rozloze Ruska a to i té úrodné části, je tam místa o které se Evropě ani nezdá, stačí si koupit mapu.

        • givicz
          08:39 24.04.2019

          otecko jj známej byl na sibiři, okolo Bajkalu a říkal takovou čistotu tady v Evropě nemáš šanci vidět...

          otecko jj známej byl na sibiři, okolo Bajkalu a říkal takovou čistotu tady v Evropě nemáš šanci vidět...

          • GlobeElement
            13:37 24.04.2019

            To máš jako v Kanadě. Ale stejně jako v Kanadě to není tak úrodné, jako jižněji. Slunce a teplo ničím nenahradíš.

            To máš jako v Kanadě. Ale stejně jako v Kanadě to není tak úrodné, jako jižněji. Slunce a teplo ničím nenahradíš.

        • hondar
          08:57 24.04.2019

          Jasně a všechna ta místa jsou úrodná a dopravně dostupná, když budou vyvážet ty tuny bio potravin. Stačí používat mozek.

          Jasně a všechna ta místa jsou úrodná a dopravně dostupná, když budou vyvážet ty tuny bio potravin. Stačí používat mozek.

          • otecko
            13:38 24.04.2019

            Ne, stačí pochpit psaný text, kde píšu o úrodné části, tedyo té obdělávané, ne o tajze nebo sibiři. Zkuste si tu mapu pořídit. Nebo víte co, zajeďte si do jižního Ruska, či ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          13:36 24.04.2019

          Ale to není zrovna úrodná půda. Buďto to jsou jíly, slavné celiny, s výtěžností ve zlomcích toho, co známe od nás, nebo písčité půdy. A nebo je to daleko, předaleko. Ne že by to ...Zobrazit celý příspěvek

    • Slavoslav
      15:44 23.04.2019

      Dosť možné, že sa im tak ako v minulosti poskladajú vyspelé štáty.

      Dosť možné, že sa im tak ako v minulosti poskladajú vyspelé štáty.

    • balm
      16:09 23.04.2019

      Buďme spravedlivý. Pokrytectvím v oblasti ekologie trpí i ostatní státy, ačkoliv patří mezi největší prosazovatele přísných ekologických pravidel. U pobřeží Norska, Dánska a ...Zobrazit celý příspěvek

      • liberal shark
        08:56 24.04.2019

        Není trošku rozdíl mezi válečnými vraky a záměrným potápěním vyřazených jaderných ponorek, které se mi nechce řádně rozebírat ?

        Není trošku rozdíl mezi válečnými vraky a záměrným potápěním vyřazených jaderných ponorek, které se mi nechce řádně rozebírat ?

        • balm
          16:34 24.04.2019

          V konečném výsledku ani ne, protože až začne unikat, postupně zničí celý ekosystém Baltského moře. Sekundárním problém bude zvyšující se koncentrace v rybách, které se dostanou na ...Zobrazit celý příspěvek

          • harambe
            21:29 24.04.2019

            Bude to 3 roky čo nový ochranný kryt "Sarcophagus" izoloval poškodený reaktor, respektíve rozpadajúci sa improvizovaný pôvodný kryt.
            https://www.youtube.com/watch?...

            Bude to 3 roky čo nový ochranný kryt "Sarcophagus" izoloval poškodený reaktor, respektíve rozpadajúci sa improvizovaný pôvodný kryt.
            https://www.youtube.com/watch?...

          • balm
            00:20 25.04.2019

            @harambe 21:29 24.04.2019 Zjistěte si alespoň elementární fakta o rozsahu poškození a provedených pracích, než začnete psát hlouposti, nebo to ani nezkoušejte. Tak za prvé, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Charlie
            14:27 25.04.2019

            Nový sarkofág už je dokončený a na svém místě, takže onen ikonický vzhled ČAES je minulostí :( následně by měly začít práce uvnitř, při kterých rozeberou starý sarkofág (ten by se ...Zobrazit celý příspěvek

  • balm
    14:39 23.04.2019

    Očekávané rozhodnutí. K čemu by měli sloužit velké zastaralé lodě s enormními náklady na provoz a údržbu, když jejich práci zastanou mnohem flexibilnější fregaty. Korunu tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    • danny
      15:17 23.04.2019

      Balm: nepředpokládám, že by se kdy Lider dostal z pozice mentálního a designového cvičení do stadia byť jen seriozních projektových příprav. Natož stavby. Chápu projekty velkých ...Zobrazit celý příspěvek

      • balm
        15:43 23.04.2019

        To asi nikdo soudný, zejména s ohledem na 2 - 3 roky staré prohlášení státního "Výzkumáku", že odeslali plány a dohodu k výstavbě 12 nových lodí. Jako bonus se uváděla taktéž ...Zobrazit celý příspěvek

    • Charlie
      08:32 24.04.2019

      Ironií je, že zničit dneska regulérní bitevník s jeho pancéřovou ochranou (Iowa, Jamato) by byl opravdu oříšek. Protilodní ŘS můžeme škrtnout, jejich hlavice jsou optimalizované na ...Zobrazit celý příspěvek

      • liberal shark
        08:59 24.04.2019

        Na Tirpitz potřebovali Britové speciální šestitunové bomby ...

        Na Tirpitz potřebovali Britové speciální šestitunové bomby ...

      • StandaBlabol
        09:42 24.04.2019

        "Ironií je, že zničit dneska regulérní bitevník s jeho pancéřovou ochranou (Iowa, Jamato) by byl opravdu oříšek. " Nebyl. Dnešní střely jsou optimalizované proti neobrněným cílům ...Zobrazit celý příspěvek

      • GlobeElement
        13:40 24.04.2019

        Ono je to spíš naopak - ty průbojné zbraně jsou na dnešní lodě nepoužitelné. Už u Falkland proletěla protilodní střela torpédoborcem skrz naskrz a bouchla až venku.

        Ono je to spíš naopak - ty průbojné zbraně jsou na dnešní lodě nepoužitelné. Už u Falkland proletěla protilodní střela torpédoborcem skrz naskrz a bouchla až venku.

      • balm
        16:17 24.04.2019

        Bitevní loď Roma disponovala též velmi silným pancéřováním paluby (162mm), ale také vlastních muničních skladů (162mm). Po zásahu řízenou municí Ruhrstahl X-1 (Fritz X) do prostoru ...Zobrazit celý příspěvek

        • Charlie
          14:38 25.04.2019

          Jojo, když se povede šťastnej zásah, tak jde do kopru všechno a ty kolosy munice nosily opravdu hodně. Na druhou stranu takovej Lützow to rozstřílenej na maděru dotáhl skoro až ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      08:57 24.04.2019

      Jaderný pohon má i spoustu nevýhod - mnohem větší provozní a servisní náklady a také omezený vstup do světových přístavů.

      Jaderný pohon má i spoustu nevýhod - mnohem větší provozní a servisní náklady a také omezený vstup do světových přístavů.

      • balm
        16:39 24.04.2019

        A co nemá? Něco k věci, nebo jste chtěl jen oznámit existenci nevýhod.

        A co nemá? Něco k věci, nebo jste chtěl jen oznámit existenci nevýhod.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2