Dva ruské křižníky třídy Kirov půjdou do šrotu

Dva ruské křižníky třídy Kirov půjdou do šrotu
Admiral Lazarev (ex Frunze) (1985) / Public Domain (Zvětšit)

Ruské námořnictvo chce sešrotovat dva nejstarší křižníky třídy Kirov a čtyři ponorky. Všechna plavidla mají jaderný pohon. Celkové náklady na jejich recyklaci odhadují Rusové na 2,65 miliardy rublů (955 milionů korun).

Ruský celostátní deník Izvestija oznámil, že námořnictvo pošle do šrotu křižníky Admiral Ušakov a Admiral Lazarev, společně se třemi raketonosnými ponorkami třídy Delta III a jednou útočnou ponorku třídy Viktor III.

„Svého času to byly skvělé lodě,“ komentoval rozhodnutí na serveru navyrecognition.com ruský admirál Valentin Selivanov. „Zdroje však nejsou neomezené. Admiral Ušakov vstoupil do služby v roce 1980. Ne každá loď se dá uzpůsobit pro moderní zbraně. Lepší je postavit nový křižník nebo ponorku, která bude sloužit mnohokrát déle než zastaralá válečná loď.“

Čtyřčlenná třída Kirov vznikla na konci studené války. Nepočítáme-li letadlové nebo vrtulníkové výsadkové lodě, jsou to největší hladinová válečná plavidla dneška. Délkou přes 250 metrů a výtlakem skoro čtyřiadvacet tisíc tun se mohla měřit s bitevními obry ze třicátých let minulého století.

Rudá hrozba

Třída Kirov byla určena k boji proti hladinovým cílům i ponorkám. Když se svět o křižnících dozvěděl, vyšlo najevo, že se skvěle hodí ještě k jinému úkolu. Ukazovaly, že se sovětskou, a později ruskou, námořní mocí se musí počítat. Americké námořnictvo oživilo jako protiváhu třídy Kirov čtveřici bitevních lodí třídy Iowa z druhé světové války. První křižník, pojmenovaný po jednom z vůdců Velké říjnové revoluce, Sergeji Kirovovi, spustili Rusové na vodu v roce 1976. V roce 1980 se přidal k Severnímu loďstvu.

NATO loď označovalo BALCOM I. Byla to zkratka z „Baltic Combatant,“ čili baltský válečník. V osmdesátých letech byla pro mnoho lidí symbolem rudé námořní hrozby. V roce 1991, nedlouho před rozpadem SSSR, došlo na jednom z jaderných reaktorů lodi k nehodě. Kirov doplul vlastní silou na základnu v Severomorsku.

Od té doby tam stojí uvázaný u mola. Když se ze sovětského námořnictva stalo ruské, loď dostala nové jméno po Nelsonově současníkovi Fjodoru Ušakovovi. Všechny plány na její opravu však vyzněly do ztracena. Sešrotování Admirala Ušakova bude stát 400 milionů rublů (143 milionů korun).


Křižník Pjotr Veliki

Rekonstrukce dvou lodí

Kýl druhé lodě se poprvé dotkl vody v roce 1981. Dostala jméno po další osobnosti Velké říjnové socialistické revoluce, Michailovi Frunzem. V roce 1984 se připojila k Tichooceánskému loďstvu. V sovětských časech podnikla plavbu k Africkým břehům. Po rozpadu SSSR ji Rusové přejmenovali na Admirala Lazareva. Vyplouvala minimálně. Na začátku jednadvacátého století vyložili Rusové z lodi palivo. Od té doby čeká u mola v zálivu Abrek v Ochotském moři, poblíž doků státního podniku na recyklaci lodí s atomovým pohonem.

Její sešrotování bude stát 350 milionů rublů (125 milionů korun). Zbylé dvě lodě údajně čeká renovace. Admiral Nachimov, spuštěný na vodu v roce 1986 jako Kalinin, dostane novou elektroniku a raketovou výzbroj. Loď se přidala k Severnímu loďstvu v roce 1989. Zřejmě kvůli nedostatku peněz ale prakticky nevyplouvala. Od 1999 stojí u mola v Severodvinsku.

Oficiálně podstupuje už dvacet let rekonstrukci. Až bude oprava Nachimova hotová, chtějí se Rusové pustit do rekonstrukce nejmladší lodě třídy Kirov, křižníku Pjotr Velikij. Jeho kýl se poprvé dotkl vody v roce 1989. Původně se měl jmenovat Jurij Andropov. Rusové ho však dokončili až po rozpadu SSSR, v roce 1998, už s novým jménem.


Kotviště křižníku Admiral Ušakov / google maps


Kotviště křižníku Admiral Lazarev / google maps


Kotviště křižníku Admiral Nachimov / google maps

Rezivění u mola

Námořnictvo Ruské federace křižník Pjotr Velikij intenzivně využívalo. Podnikl několik dlouhých plaveb. Podílel se na manévrech s indickým a venezuelským loďstvem a ukazoval vlajku v Lamanšském průlivu.  V roce 2000 se Pjotr Velikij účastnil cvičení s ponorkou Kursk. Jak dopadlo, není třeba připomínat. Po roce 2016 je o něm však jen málo zpráv. Je proto možné, že má technické problémy. Nakolik jsou plány na rekonstrukci obou křižníků realistické, se dá jen těžko posoudit.

Nelze vyloučit, že po dalším mnohaletém stání u mola budou následovat své sesterské lodě do šrotu. Sovětský svaz původně plánoval postavit v rámci třídy Kirov ještě jednu loď. Měla se jmenovat Admiral Kuzněcov. Po rozpadu SSSR však z její stavby sešlo. Jméno připadlo v současnosti jediné ruské letadlové lodi.

Vedle křižníků však v Sovětském svazu vzniklo jedno plavidlo, které mělo k třídě Kirov konstrukčně blízko. Byla to specializovaná velitelská loď SSV-33 Ural. Loď měla skoro stejný trup jako obří raketové křižníky, jen mírně prodloužený. Dostala však odlišné nástavby. Na přídi měla obrovskou kulovitou anténu.  


Ponorka třídy Viktor III; větší foto / Public Domain

Srážka na moři

NATO loď kvůli anténě označovala Kapusta, což rusky neznamená kapustu nýbrž zelí. Provoz Uralu byl velice drahý. Loď proto strávila většinu života na kotvě. Na konci své kariéry sloužila jako plovoucí ubytovna. Údajně byla sešrotována už v roce 2017, takže současný šrotovací plán se jí netýká. Křižníky v něm ostatně ani nejsou nejdražší položkou. Tou je recyklace jedné z balistických ponorek třídy Delta III. Stejně jako v případě křižníků bude cena za recyklaci každé z lodí odlišná. Nejdražší bude sešrotování ponorky Podolsk z roku 1979.

Bude stát 975 milionů rublů (348 milionů korun). Recyklace její sesterské lodě Svjatoj Georgij Pobedonosec, spuštěné na vodu v roce 1980, bude stát 400 milionů rublů (143 milionů korun). Sešrotování poslední balistické ponorky Petropavlovsk-Kamčatskij, spuštěné na vodu v roce 1979, vyjde na 300 milionů rublů (107 milionů korun).

Ponorka Petropavlovsk-Kamčatskij se proslavila srážkou s britskou ponorkou HMS Sceptre v roce 1981. Sovětský svaz postavil celkem čtrnáct ponorek třídy Delta III. Vešlo se na ně šestnáct balistických střel. Rusové s nimi podnikli několik obtížných plaveb pod arktickým ledem. Nebyly sice tak luxusní, jako obří třída Typhoon, i tak se na ně však vešla tělocvična a solárium.  Všechny až na jednu už opustily aktivní službu.


Fotografie z incidentu se zamotanými sonary (vzadu torpédoborec USS Peterson); větší foto / Public Domian

Zamotané sonary

Poslední ponorka, která má jít do šrotu, se jmenuje Daniil Moskovskij. Rusové ji spustili na vodu a zařadili do služby v roce 1990. Je to útočná ponorka třídy Viktor III. Její sešrotování bude stát 250 milionů rublů (89 milionů korun). Ponorka Daniil Moskovskij se proslavila v roce 2006. Během plavby v Barentsově moři vypukl na její palubě požár. Zemřeli při něm dva námořníci. Ponorku se podařilo odvléct do přístavu.

Celá třída Viktor III má velmi zajímavou historii. Fotografie prvních lodí způsobily na západě poprask. Bylo to kvůli podivnému kapkovitému kontejneru na konci hřbetního stabilizátoru. Nikdo nevěděl, k čemu je. Objevovaly se názory, že jde o nějaký nový druh tichého pohonu. Nakonec vyšlo najevo, že kontejner obsahuje vlečný sonar.

V roce 1983 se sonar jedné ponorky třídy Victor III (Byla to K-324) zamotal se sonarem americké fregaty USS McCloy. Ponorka se musela vynořit. Podle jiné verze však k vzájemnému zamotání kabelů nedošlo a ponorka jen zachytila vlečný sonar fregaty.

Nenáročná náhrada?   

Rusko současně s vyřazováním starých ponorek staví nové. Balistické ponorky třídy Delta má nahradit nová třída Borej. Jak montáž ponorek, tak jejich zařazování do služby však provázejí četná zdržení. Způsobuje je nedostatek peněz a celkově klesající úroveň ruského průmyslu. Agentura Reuters nedávno odhadla, že se ruská flotila balistických ponorek do roku 2030 zmenší na polovinu. Rusko tak počtem balistických ponorek nejspíš předstihne jak Čína, tak Indie.

Útočné ponorky třídy Viktor se Rusové snaží nahrazovat novou třídou Jaseň. Stavbu těchto lodí však provázejí podobné potíže jako u třídy Borej. Jako nouzové řešení se místo drahých a složitých atomových ponorek nabízí stavba levnější a jednodušších diesel-elektrických. Rusové vskutku na konci března spustili na vodu zbrusu novou útočnou diesel-elektrickou ponorku třídy Kilo, respektive její vylepšenou verzi, označovanou jako Varšavjanka.

Dostala jméno Petropavlovsk-Kamčatskij, po jedné z ponorek třídy Dela III určených k sešrotování. Ruské námořnictvo si Varšavjanek objednalo šest. Ponorky třídy Kilo si získaly u protivníků Ruska oprávněný respekt. Atomovým ponorkám se však nevyrovnají. Jsou pomalejší a mají menší akční rádius. Varšavjanky navíc zatím postrádají pohon nezávislý na přístupu vzduchu, který se mezi nejadernými ponorkami asi časem stane standardem.


Zdroje: The Diplomat, Navy Recognition, GCaptain, National Interest

 
 
 
 
 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské námořnictvo: Nové lodě a staré problémy

Rusko pokračuje pomalu ale vytrvale ve zvyšování schopností svých námořních sil. Pozoruhodná je ...

Hypersonické střely pro ruské raketové křižníky Kirov

Raketové křižníky třídy Kirov jsou po letadlové lodi Admirál Kuzněcov největšími plavidly ruského ...

Ruské námořnictvo se topí v problémech. Nestíhá nahrazovat stárnoucí lodě

Prezident nejrozlehlejšího státu světa Vladimir Putin se chlubí záměrem modernizovat věkovitou ...

Záhada černého kouře ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov vyřešena

Na mnoha fotografiích ruské letadlové lodě Admiral Kuzněcov stoupá z jejího komínu mocný sloup ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Hyena
    15:12 03.05.2019

    Kapusta je kapusta.

  • givicz
    20:17 25.04.2019

    Aktualizace lodí a ponorek ve výstavbě pro ruské námořnictvo
    http://charly015.blogspot.com/...
    V těchto dnech došlo k velkému rozvoji v oblasti stavby lodí pro ruské námořnictvo, takže je načase tento graf aktualizovat:

    https://2.bp.blogspot.com/-mx4...

  • Michaall
    16:30 25.04.2019

    Dokázal by zde někdo popsat, jak jsou dnes silně pancéřované lodě? Zajímali by mě letadlovky atd., o tom se toho logicky člověk moc nedočte, jen kromě kevlarem zodolněných míst atd.
    Kolik toho tak reálně mužou vydržet, jestli má někdo nějaký zajímavý info, odkaz nebo tak, děkuji

    • Jirosi
      18:32 25.04.2019

      V případě lodí prostě pancíř prohrál souboj z technikou, ať nad nebo pod hladinou.

      Ochranné prvky spíše budou sloužit k udržení strukturálního celku nad hladinou, případně zabraňovat dopadu střepin.

      • madrabbit
        06:43 26.04.2019

        Taky by mne zajímalo, zda a jak by pancíř odolal třeba protilodní střele. Každopádně by její účinek mohl snížit. A minimálně ochrana CIC by se hodila - už je v útrobách lodi a pancíř by ho mohl ochránit. V podstatě pančíř je dneska už jenom okolo reaktorů. A ne nějak silný. NImitz má 64 mm kevlarového pancíře okolo "vital parts". Kirov pak 76mm okolo reaktoru. BUrke mají 70 pancíře, dneska jsou holt lodě téměř nechráněné.

        • satai
          09:43 26.04.2019

          Jak se říká - moderní válečné lodi jsou vajíčka, co vozí kladívka.

          Ono není se zas co divit - většina větších lodí pochází návrhem z období, kdy mohli schytat atomovku, takže centimetry oceli navíc nic neřešily.

  • Jara
    08:53 25.04.2019

    Pro Rusy nejvýhodnější variantou je udělat takový dárkový koš pro Indy dát jim kuzněcova a jako bonus jim přibalit tyto jaderné křižníky které jsou k hovnu, ušetřené peníze za likvidace použít na nákup moderních víceúčelových korvet a fregat

    • StandaBlabol
      10:08 25.04.2019

      Pro Rusy jo. Ale moc nechápu, proč by měli Indové chtít za Rusy zajišťovat nákladnou likvidaci tří vraků. Teda pokud by za to nedostali pořádně zaplaceno. Navíc nevím, jestli by si poradili s jadernými reaktory křižníků, mají s něčím takovým zkušenosti? A jsou ty lodě vůbec ve stavu, že by vydržely cestu do Indie přes 2 oceány?

  • Larry
    16:02 24.04.2019

    Někdo lže.
    ˇŽe by internetový mainstream??
    https://www.seznamzpravy.cz/cl...

    Další dobrý důvod, proč se zbavit 30/40 let starých lodí, na kterých už slaná voda zapracovala.
    tak si budeme ještě chvíli nalhávat, jak jsou 100let za opicema, Putin a Rusko musí zkrachovat....sankce je donutí k poslušnosti :-)

    • StandaBlabol
      16:20 24.04.2019

      Aha. Tak to, že po 26ti letech konečně spustili na vodu, zdaleka ne ještě dokončili, ponorku je důkaz toho, jak je jejich průmysl ve skvělém stavu? Vážně? Dnes vyřadí 30 let starý křižník a za pár let ho nahradí 30 let starou ponorkou? Ty jsi větší bavič než Givicz.

      • givicz
        16:36 24.04.2019

        StandaBlabol trochu soudnosti .... víš moc dobře, že na konci 90s bylo Rusko v krachu... zastavilo se prakticky všechno teprve v roce 2012 ten projekt přepracovali a určili, že to bude nosič jaderných torpéd Poseidon.... co se týče tvé námitky, že vyřazují staré velké hladinové lodě již to bylo zde nastíněno, že se zaměřují na těžce vyzbrojená menší plavidla a ponorkové loďstovo ..

        Mě třeba zaujal tento projekt:
        Russia develops new frigates capable of carrying nearly 50 cruise missiles - source

        More:
        http://tass.com/defense/104900...

        Russian shipbuilders to improve Ivan Gren-class amphibious assault ships

        More:
        http://tass.com/defense/104931...

        • StandaBlabol
          16:52 24.04.2019

          "Mě třeba zaujal tento projekt:"

          Což o to, projektů mají spoustu. Horší je to pak s realizací. To, že se pouštějí do stavby nových Gorškovů v situaci, když ty stávající rozestavěné nejsou schopní dokončit kvůli chybějícím motorům je překvapující. Ale třeba je plánují vybavit ukrajinskými turbínami a prodat Indii, jako to udělali s fregatami třidy Grigorevič.

          • givicz
            17:44 24.04.2019

            StandaBlabol a ty víš jak jsou daleko s vývojem domácích motorů z NPO Saturn ?? Dle této zprávy ze 13.02.2019 pro fregaty severní loděnice udělali první domácí plynové turbíny
            http://sudostroenie.info/novos...

            " Admirál Golovko a admirál Isakov fregaty ve výstavbě by měli používat plynové turbínové motory M90FR vyráběné ODK-Saturn "

          • StandaBlabol
            18:03 24.04.2019

            Já vím, že Rusové se s každým úspěchem hned chlubí a nezdary tají. A zkus najít nějakou informaci o tom, že byla zahájena sériová výroba turbín. Nebo že nějaká byla dodána pro konkrétní fregatu. Nebo dokonce zabudována. Nebo najdi aspoň termín dokončení těch fregat. Ticho po pěšině. Proto věřím odhadům o tom, že sériová výroba se nerozběhne ještě několik let.
            (...Saturn was contracted to build alternative turbines for the class under Russia import substitution program but these cannot be completed before 2019 - 2020. Delays have moved this timeline even further away. )

            Takže vyřazovat staré křižníky je racionální krok a nic proti tomu. Problém Ruska je, že je nemají čím nahradit. Po dokončení 5ti fregat s ukrajinskými motory teď bude pár let období, kdy nedokončí nic většího než korvetu.

  • givicz
    15:17 24.04.2019

    Tak už o té největší ponorce světa co byla včera spuštěna na vodu píší na Českém webu... je zajímavé, že ikdyž v Severodvinsku měli novináři zakázáno fotit a natáčet tak se přecijenom nějaké video objevilo...
    V Severodvinsku spustili na vodu za účasti Putina největší ponorku na světě, jaderného obra Belgorod
    https://www.securitymagazin.cz...

    Ponorka „Belgorod“ ruské Severní flotily pro arktické vody je největší ponorkou na světě, je dokonce o 11 metrů delší než obři třídy Typhoon. Nese označení Projekt 09852.
    Ponorka narostla o téměř 30 metrů, i díky přidání speciálních zařízení, včetně tlakové komory pro potápěče k opuštění lodi na širém moři. Z paluby Belgorodu mohou operovat i bezpilotní autonomní prostředky. Trup ponorky je prodloužen ze 154 metrů normální délky třídy Oscar-II na 184 metrů. To je 11 metrů více, než u ponorek Typhoon postavených v 80. letech minulého století pro sovětské námořnictvo.

    • GlobeElement
      15:33 24.04.2019

      Tak oni se Rusové nepoučí. Dva reaktory, to je dvojnásobná cena za pozdější likvidaci. Už to zažili když rozebírali staré ponorky ze sovětské éry za norské peníze. Tohle už bude za jejich.

    • Lukash
      15:39 24.04.2019

      je zajímavé, že ikdyž v Severodvinsku měli novináři zakázáno fotit a natáčet tak se přecijenom nějaké video objevilo...
      :D :D :D neprestávaš prekvapovať, to fakt myslíš vážne?
      Ale nie všetci sa tešíme že je na vode a dufame že budu financie na jej nasadenie a nebude sa vytahovat na vodu len na prehliadkach a dnoch flotily.

    • StandaBlabol
      15:48 24.04.2019

      Belgorod by si zasloužil samostatný článek. Stavba začala 1992, takže kromě titulu největší bude mít i rekord v délce trvání stavby. Taky úplně nechápu, k čemu je vlastně dobrá. Dlouho se uvádělo, že to má být speciální plavidlo pro výzkumné a záchranné práce (...submarine is designed for various scientific deep-water missions, search-and-rescue operations, installation and checking of underwater hardware, tests of scientific equipment, and monitoring of underwater transport lines. ). A naráz ji prezentují jako nosič nových jaderných zbraní. Nevím, jestli ta torpéda jen nemají přitáhnout pozornost. Přece jen spuštění na vodu výzkumné ponorky zase tak významná událost není.

      • Klimesov
        08:06 25.04.2019

        Je dobrá k vyhrožování a dává Ruskému lidu pocitu nadřazenosti nad ostatními. Vždyť my jsme přece postavili největší ponorku, která dokáže proměnit USA v radioaktivní prach.
        Víc netřeba.

  • RiMr71
    14:28 24.04.2019

    ...ten Givi by udal vlastního otce za poslech Hlasu Ameriky a ženu by poslal "veselit se" s ruskými okupanty... neskutečný kolaborant...

    • Lukash
      14:43 24.04.2019

      Áno je zábavný ten jeho zápal pre ďaďu liliputina. On už tu vyhráva svetovú vojnu so zbraňami ktoré sú len náčrtkom v šojguovom leporele, a tie preklady "oficiálnych" zdrojov, ktoré zakazujú vyhotovovať fotografické a video záznamy obrázkov projektov... Ach jo dúfam že je to ešte dieťa lebo ako dospelý by mal v tomto svete s tolkou naivitou fakt problemy...

    • astor
      15:33 24.04.2019

      Otázka, kdo je kolaborant, závisí na momentální politické situaci. Byl bych opatrný v používání tohoto pojmu, velmi opatrný...

      • GlobeElement
        15:51 24.04.2019

        Kolaborant je domácí pomahač nepřítele.
        Takový může být samozřejmě i ve vládě.

        • astor
          05:45 25.04.2019

          Ano. Jsou to vlády, které obvykle vybírají spojence, u kterých zjistíme, že není proč si jich vážit. Dnes jako včera. Každá doba má své plukovníky Moravce nebo i generály.

          • GlobeElement
            07:48 25.04.2019

            Spojence si nemusím nutně vážit, důležité je, aby spojenec bojoval na mé straně a ne proti mně.
            Mimochodem Emanuel Moravec byl statečný legionář. Byl raněn v bitvě u Zborova. Po okupaci ČSR nacistickým Německem se ovšem zachoval jako maršál Petain. Inu, taková už je historie.

          • astor
            09:29 25.04.2019

            Globe Element
            Když se láme doba, je to vždy zkouška charakterů. Nepochybuji o tom, že kdyby Němci neměli Čechy za smějící se bestie, tak by v řadách Lufwaffe bojovala pěkná řádka českých letců. Je znám případ štábního kapitána Čatloše, který jako generál armády Slovenského štátu skončil na lavici obžalovaných jako kolaborant. Taky se snažil dodržet své spojenecké závazky... Což činí i spojenecké závazky poněkud diskutabilními i dneska.

    • dusan
      23:59 24.04.2019

      Givi argumentuje slušne .... takže aký problém ...

      Je tiež s ním málokedy súhlasím, ale ak vedie diskusiu k veci, tak takých diskutérov si treba vážiť a nie ich hádzať do koša s trolmi, ktorý neprinesú nič a len kazia diskusiu.

  • astor
    07:37 24.04.2019
    • (14)

    Je to dobrá zpráva pro AČR, respektive její akviziční jednotku. AČR si může vyžádat od Rusů některé díly z demolice a konečně postavit letadlovou loď, která by obsáhla teritorium od Česko-saského Švýcarska po vodní nádrž Lipno. Jako palubní stroje navrhuji zakoupit u Američanů F-35C, alespoň šest kusů, tím naplníme své spojenecké závazky o 2% HDP do nových zbraní a zároveň se zařadíme mezi přední světové velmoci, vlastnící letadlové lodě. Úž teď se těším, jak bude proplouvat pod Karlovým mostem... Každému vlastenci nezůstane oko dojetím suché.

    • hondar
      09:23 24.04.2019

      A až náš moudrý president prosadí ten slavný Zemanův kanál, můžeme třeba zaútočit na Rakousko, nebo Němcům oplatíme r.1938, co?

    • Vrata
      09:36 24.04.2019

      Pokazde kdyz ctu ironicky navrh na zakoupeni letadlove lodi a atomove ponorky pro nase ozbrojene sily tak se musim pobavene smat az si poprskam monitor .... Je to strasne vtipne a neotrele... Jeste jednou prosim!!!

      • astor
        12:35 24.04.2019

        Mě vždy podobně pobaví diskuse o tom, jestli si od Španělů nenakoupit pomalu čtyřicet let staré Leopardy a nechat si je u spojenců vylepšit na současný standart a nebo si vzít ty naše T-72CZM a zmodernizovat si je , aby odpovídaly současným potřebám bojiště. Je to vždy strašně vtipný a neotřelý souboj argumentů, směji se vždy, až poprskám monitor... Dík, že máte uznání...

    • PavolR
      09:51 24.04.2019

      Áno, tá kolízia bude taká dojímavo epická, ako scéna s Godzillou na Brooklinskom moste ...

    • pavel rampir
      09:54 24.04.2019

      ano, velice vtipné a opravdu fundovaný názor,takový patří tesat

    • Klimesov
      12:43 24.04.2019

      Vy by jste měl psát do novin fejetony. I Karel Čapek, kdyby ještě žil, by bledl závistí nad vašim talentem.

  • Jakub2
    21:31 23.04.2019
    • (6)
    Oblíbený příspěvek

    Moc málo a moc pozdě. Kdyby toto oznámili před 6 lety, tak ještě mohli vyrazit nějaké prachy ze Skandinávců na ekologickou likvidaci reaktorů. Mohli si ušetřit několik let údržby a platů redukovaných posádek. Tehdy to ale zřejmě mělo velmi nízkou prioritu nebo bylo totálně mimo obzor odpovědných lidí. Že se k tomu dostali až nyní znamená jediné - drasticky se šetří v ruském námořnictvu a nějakým záhadným způsobem se uvolnila kapacita loděnic, kde se budou lodě rozebírat.

    • Jirosi
      06:36 24.04.2019

      "drasticky se šetří v ruském námořnictvu a nějakým záhadným způsobem se uvolnila kapacita loděnic, kde se budou lodě rozebírat."

      Pokud šetří a není na nové lodě => loděnice nemají co dělat=> tak jim hodí tohle, potáhne se to roky a ještě se dlouhodobě ušetří!

    • liberal shark
      08:36 24.04.2019

      Na druhé straně je to záblesk zdravého rozumu, že se konečně odhodlali zaříznout tyhle bílé slony.

  • StandaBlabol
    20:49 23.04.2019
    • (5)
    Oblíbený příspěvek

    Admiral Kuzněcov je možná bude brzo následovat. Podle tohoto článku není po potopení suchého doku PD-50 jak dokončit jeho opravu a běží diskuze o jeho sešrotování:

    https://www.businessinsider.de...

    • Jakub2
      21:33 23.04.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      Jediná letadlovka na světě zničená při potopení suchého doku. Zase mají v Rusku rekord na zápis do Guinesse.

    • givicz
      08:20 24.04.2019
      • (10)

      StandaBlabol ... aktuální foto těžkého letadlového křižníku Admiral Kuzněcov jsem ti již postnul a teď k tvému článku s datem 08.04.2019 ti postnu vyjádření ministra obrany Ruské federace datované 09.04.2019...
      Oprava letadlové lodi "admirál Kuznetsov" byla dokončena ze čtvrtiny, dokončena v roce 2020 - Shoigu
      https://www.militarynews.ru/st...

      Moskva 9. dubna. INTERFAX - Oprava a modernizace těžkého letadlového křižníku Admirál Kuznetsov, má být dokončeno v roce 2020, řekl ruský ministr obrany Sergej Šojgu.
      "V současné době probíhají práce v souladu s územním plánem. Technická připravenost křižníku je 25%. Očekává se, že do konce roku 2020 dokončí opravy a modernizaci," řekl v úterý S.Shoigu na konferenci na ruském ministerstvu obrany.
      Vojenské oddělení uzavřelo v dubnu 2018 s firmou Zvezdochka opravárenskou smlouvu o obnovení technické připravenosti a modernizaci letadlové lodi, připomněl ministr.

      • liberal shark
        08:37 24.04.2019
        • (4)
        Oblíbený příspěvek

        V souladu s územním plánem ??? Oni z něj chtějí udělat pozemní simulátor letadlové lodě, jako mají Ćíňani ?

        • hondar
          08:47 24.04.2019

          Možná, jak tvrdili o ponorkách, že stačí, když budou odpalovat z doku střely, že to samé udělají i s lodí. Zavedou novou třídu. Pozemní loď. Nebo přístavní. Všichni hlupáci se honěj po moři, vyčuraní rusové budou bojovat rovnou z přístavu. Jo, když má někdo pod čepicí...

          • GlobeElement
            08:58 24.04.2019

            Vypadá to, že zkombinují všechno dohromady. Budou mít letadlový křižník, potápějící se jako ponorka (akorát se už nebude vynořovat, ale to nevadí, když víme, kde je) a odpalovat střely bude z toho doku.

      • Slavoslav
        08:41 24.04.2019
        • (4)
        Oblíbený příspěvek

        givi

        trochu som sa stratil v tych terminoch co Rusko vypusta do sveta. To je pred, alebo po tej zakladni na Mesiaci? A budu uz prve serie raptornych vtedy olietane a vyradovane z VVS?

        a bude to v sulade s uzemnym planom?

        • Luky
          18:53 24.04.2019

          To je až po té základně na měsíci. Přesto rychleji, než si myslíš. Měsíc totiž stačí navrtat, základna tam už je.
          Vzhledem k tomu, že s Měsícem lze manévrovat, územní plán ani ZUR se na něj nevztahují (je něco jako mobilheim).

      • GlobeElement
        08:56 24.04.2019
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        Ještě že je to v souladu s územním plánem. Jinak by se to táhlo, jako u nás stavba dálnic. Nenastane konflikt s nějakým regulačním plánem, třeba povolená výška a zastavěná plocha?

        • Luky
          18:57 24.04.2019

          Regulační plán není pro danou lokalitu zpracován, ke kolizi tedy nedojde.
          Činnost spolků a zejména jejich právní síla je v Rusku omezena (jak jinak).
          Jediný potřebný doklad je tedy studie o zachování krajinného rázu (stačí na pivním tácku).
          Termíny nejsou zjevně ohroženy.

      • StandaBlabol
        09:24 24.04.2019

        A co tou fotkou dokazuješ? Nikdo nezpochybňuje, že Kuzněcov zatím ještě pořád plave. Nevím, co přesně znamená "technická připravenost 25%", ale na první pohled bych tipnul, že je to plocha letové paluby, kterou nepokrývá rez...

        Oprášil jsem svou ruštinu a kouknul na ten článek. To jak jsi dokázal přeložit sousloví "celkový plán - harmonogram" jako územní plán, mi hlava nebere. Už jsem myslel, že ji chtějí vytáhnout na souš a udělat z ní muzeum. Né že by to nedávalo smysl.

        Jinak v druhé půlce článku citují šéfa firmy, která tu loď opravuje a ten pro změnu říká, že opravu budou ukončeny v roce 2021. S tím jsi se nám zapomněl svěřit. Tak teď si vyber, jeden článek a dva termíny. Kromě toho, oba hovoří o ukončení nebo dokončení prací. Nikdo z nich neslibuje, že ta loď potom bude schopná plavby. Ani náhodou se nezmiňují o nějakých zkouškách na moři nebo operačních plavbách. Jen, že na ní v tom roce přestanou pracovat...

        • givicz
          10:06 24.04.2019

          StandaBlabol.. jestli umíš rusky tím lépe .. dám ti sem originální vyjádření ministra obrany ruské federace na tiskové konferenci ze dne 09.04.2019 ze které čerpá výše uvedený článek i INTERFAX je to hned na začátku tiskovky (můj velmi amatérský překlad)
          https://www.youtube.com/watch?...

          Dobrý den Vážení kolegové, přistupujeme k práci na dvou tématických otázkách, první se týká těžkého letadlového křižníku Admiral Kuzněcov.. v dubnu minulého roku ministerstvo obrany podepsalo kontrakt s opravou lodí Zvezdočka na obnovení technické připravenosti a modernizaci lodě... v současné době probíhají práce v souladu s plánem technická připravenost křižníku v současné době dosahuje 25% jeho oprava a modernizace se plánuje dokončit do konce roku 2020 o tom jak jdou práce na lodi pohovořím později...

          • StandaBlabol
            10:26 24.04.2019
            Oblíbený příspěvek

            Givi,

            ale já věřím, že to řekl. Jen apeluji na tvoje kritické myšlení. Proč sem postuješ tuny tiskových vyjádření od ruských představitelů, když se v minulosti tolikrát rozcházela s realitou. Ty sám mu to věříš? Speciálně, když ho ve stejném článku v dalším odstavci popře šéf státní firmy, která tu loď opravuje...

            Šojgu prostě ignoruje informace, že po potopení PD-50 není vhodný dok, kde je možné opravy dokončit. Nevyvrací je ani nevysvětluje, prostě tu skutečnost nechce přiznat. Dávkují to domácímu publiku salámovou metodou. Dnes 2020, přístí rok 2022 a v roce 2022 řeknou, že letadlové lodi jsou koncepčně zastaralá zbraň, kterou Rusko nepotřebuje.

          • givicz
            15:10 24.04.2019

            StandaBlabol .. zástupce investora ani zhotovitel nezpochybňuje provedení opravy nebo modernizace liší se pouze v termínu....

            V Rusku jsou vhodné suché doky na opravu aniž bych věděl kde to budou nakonec opravovat tak jenom v rychlosti namátkou :
            - nově budovaná loděnice Zvezda na východě
            - na Kerči je loděnice Zaliv (ano vím, že tato možnost je daleko na Krymu ale je )

            http://www.zaliv.com/en/gravin...
            http://www.zaliv.com/en/shipbu...
            The graving dock (360 x 60 x 13.2 m) is serviced by two gantry cranes, 320 t capacity each and 5 portal cranes, 80 t capacity. The cranes enable to assemble a hull from large sections and blocks weighing up to 600 t.

          • StandaBlabol
            15:50 24.04.2019
          • GlobeElement
            15:53 24.04.2019

            givitzi, můžeš nám neznalým vysvětlit, jak do suchého doku širokého 60 metrů nacpeš loď širokou 74 metrů? A jak ji potom, pokud ji tam narveš, zase dostaneš ven?

          • givicz
            16:07 24.04.2019

            StandaBlabol to jsem již četl není tam nic nového nebo nějaké nové vyjádření nejvyšších představitelů země...

            GlobeElement při tomto tvaru Admirala Kuzněcova záleží i jak je konkrétní dok hluboky, jak mají jeřáby daleko nohy od sebe, jak jsou vysoké atp. dalece jsem to nezkoumal ... jakmile bude nějaké nové info kde tu loď povezou rád postnu..
            https://cdni.rt.com/files/2017...

          • GlobeElement
            16:12 24.04.2019

            givitz

            Takto vypadá loď v suchám doku:
            http://mfame.guru/wp-content/u...

            Jak tam podle tebe dostaneš loď o 14 metrů širší, než je ten dok?

      • achi67
        09:58 24.04.2019

        Jen aby ji v souladu s územním plánem nepřejmenovali na Předsedu Mao...

      • satai
        14:57 24.04.2019

        Pokud je hotovo 25% projektu, tak ho jeste tak 160% zbyva...

        • GlobeElement
          16:17 24.04.2019

          A jakmile to dodělají, bude to z poloviny hotovo.

  • StandaBlabol
    20:49 23.04.2019

    Admiral Kuzněcov je možná bude brzo následovat. Podle tohoto článku není po potopení suchého doku PD-50 jak dokončit jeho opravu a běží diskuze o jeho sešrotování:

    https://www.businessinsider.de...

    • GlobeElement
      09:00 24.04.2019

      Tak oni ho Rusové ve skutečnosti nepotřebují, nemají strategii udržení nepřítele mimo vlastní kontinent, jako USA a ani ji mít nemohou, takže velké námořnictvo nevyužijí.

    • madrabbit
      06:55 26.04.2019

      Ona je ještě jedna možnost - už vyzkoušená v Port Arthuru - kesony - nadzvedneš zadek lodi a můžeš provést opravy. Jasně, suchý dok je lepší, ale bez něj tohle je jediná možnost. Ano, jsou doky (východ a jih), ale táhnout dok z Vladivostoku nechtějí (je to taky starý střep) a stejně tak nechtějí tahat Kuzmu. Líbí se mi, že jediné dva velké doky co měli si ani neuměli postavit (jeden Švédsko, druhý Japonsko).

  • xstandis
    20:02 23.04.2019

    Kdyby Nemci dali na rady Donitze, aby vsechno usili, ktere davali do stavby velkych hladinovych plavidel, venovali na stavbu ponorek, tak by asi vyhral bitvu o Atlantik...Je treba dusledne zhodnotit, co je realne zapotrebi pro boj, nez na paradu. Ve skutecnosti vetsi pocet celkem solidne vybavenych a tichych malych diselektrickych ponorek udrzi lepe operacni svaz letadlovych lodi v patricnem odstupu od pobrezi nez jedna superatomova ponorka ci kriznik- tyto jsou akorat lepsimi terci.

    • Miroslav
      20:50 23.04.2019

      Nemecko nemalo zdroje na stavbu veľkej hladinovej flotily tak, ako to pôvodne plánovali. Rozostavanú mali lietadlovku ale proste zistili, že oveľa jednoduchšie je ničiť kapacity nepriateľa ako budovať vlastné. Ale tá prevaha sa nakoniec aj tak prejavila aj keď nemecká Kriegsmarine mala cez 1000 ponoriek.

      • Jirosi
        06:40 24.04.2019

        Ono, je to složitější. Nacistické Německo bylo státem kde spolu jednotlivé složky soupeřily o přízeň milovaného vůdce. Takže projekty společných operací jako letadlová loď, námořnictvo+letectvo prostě nedokázali fungovat.

        • liberal shark
          08:49 24.04.2019

          JJ, Luftwaffe a Kriegsmarine se dlouho hádaly, pod koho bude Graf Zeppelin patřit :-).

    • dusan
      21:43 23.04.2019

      Také jednoduché to nie je ...

      Ak pominieme "detail", že neexistuje čo by bolo keby bolo ... tak faktom je, každá akcia je sprevádzaná reakciou a faktom je, že Nemci stavali ponoriek naozaj dosť. Ale tie strácali účinnosť. Nové typy ako Typ XXI a XXIII boli síce vynikajúce, ale nestihli sa zapojiť do boja a keby sa i stihli a úspešne by ničili spojenecké plavidlá tak spojenci by znásobili svoje úsilie v boji proti ponorkám či už na mori, alebo ničením výrobných kapacít ...

      Treba si spomenúť na V2. Nedostihnuteľná zbraň, ale reálny prínos vo vojne bol minimálny ...

    • liberal shark
      08:47 24.04.2019

      Byla to i věc načasování. Kdyby měl Doenitz k dispozici dostatek ponorek v době bitvy o Británii a podařilo se správně zkoordinovat přípravy k invazi, leteckou kampaň a ponorkovou blokádu, tak by mu to asi vyšlo. Ale válka není dokonalá a Clausewitzova teorie tření (naštěstí) v tomto případě fungovala. Dnes víme, jak málo chybělo k vyčerpání kapacit RAF a zastavení transatlantického obchodu.

    • hondar
      08:49 24.04.2019

      Přečtěte si něco o letadlových lodích a jejich akčním radiu. Myslím dosah palubních zbraní. Jsou mnoho km za možnostmi d-e ponorek. Takže ani k pobřeží nemusí.

      • Slavoslav
        09:49 24.04.2019

        Kilo na plne nadrze prejde do 14 tis km co nie je zrovna malo i keby si to zredukoval na 5000 km od domovskeho pristavu.

    • SofF
      11:05 24.04.2019

      na to by neměli, jejich přístavy byly pod anglickým dohledem a pobřeží moc malé a lehce kontrolovatelné nepřáteli, tedy náchylné k blokádě - ta u států s rozsáhlým pobřežím nějak nehrozí. Proto by pro Rusko byla ponorková strategie optimální, mají spoustu míst kde se dá vyplout i schovat se aniž by je měl nepřítel na talíři.

    • madrabbit
      06:58 26.04.2019

      Ve vedení Třetí říše byla spousta diletantů - s Hitlerem v čele. A ta mantra s mnoha ponorkami - v té samé době měli problém s torpédy. Navíc i když měli ponorky úspěchy, stejně drtivá většina konvojů projela bez úhony. I ty zázračné čluny XXI vyvíjeli až do konce války.

  • PetrTechnik
    19:52 23.04.2019

    Konečně se v Rusko podařilo prosadit, alespoň trochu, omezení nenasytného námořnictva, které by se nejraději vyrovnalo americkému. Rusko na to nemá finančně ,technologicky a ani nic takového nepotřebuje. Na rozdíl od USA , Rusové dojedou všude po pevnině (Evropa, Asie), kde by kdy mohli potřebovat válčit. Potřebují zmodernizovat logistiku, letectvo i pozemní vojsko a hlavně dotáhnout vývoj v těchto oblastech, nehledě na investice do raketových sil. Jako námořní síly jim stačí raketové fregaty/torpédoborce/ledoborce a nějaké útočné ponorky pro oblasti severního pólu. I když tady dostanu deku, tak tvrdím, že Evropa potřebuje v Rusku vládce putinovského typu. A taky si myslím, že USA a Rusko se budou brzy navzájem potřebovat proti ˇČíně a Indii.

    • givicz
      08:49 24.04.2019

      PetrTechnik jen pro zajímavost u těch včera nově založených fregat projektu 22350 " admirál Gorshkov " uvádějí, že počet řízených střel "Caliber" se zvýší ze 16 na 24 jednotek...

      • PavolR
        09:21 24.04.2019

        A budú sa v čase ich zaradenia do služby strely Caliber ešte vôbec vyrábať? ;-p

  • givicz
    17:33 23.04.2019
    • (16)

    Možná to souvisí s vyřazováním starších lodí a ponorek ... dnes bude v Severodvinsku na vodu spuštěna nová jaderná ponorka Belgorod ... má se jednat o nosič jaderných torpéd Poseidon...

    Первую подлодку-носитель системы "Посейдон" спустили на воду (první podvodní nosič systému Poseidon byl spuštěn na vodu)
    https://ria.ru/20190423/155297...
    SEVERODVINSK, 23. dubna - RIA Novosti. Jaderná ponorka Belgorod, která bude prvním experimentálním nositelem bezpilotního systému Poseidon, byla spuštěna na vodu u Sevmash ..... Kvůli zvláštnímu utajení projektu byli novinářům zakázáno snímat ponorku na fotografii a video.
    Vladimir Putin loni v loňském roce řekl o vývoji bezpilotních podvodních prostředků Ruska schopných pohybovat se ve velké hloubce a vysokou rychlostí.
    Podle prezidenta mohou takové drony nosit jak konvenční, tak jadernou munici, která jim umožní zasáhnout skupiny letadlových lodí, pobřežní opevnění a infrastrukturu.
    Experimentální nosič Belgorod je ponorka, revidovaný projekt Antey víceúčelové jaderné ponorky 949A (analogický s Kursk nukleární ponorkou) pod kódem 09852.
    Vojenský expert Igor Korotchenko vyjádřil názor, že Poseidon je strategická odvetná zbraň, kterou lze použít pouze v případě jaderné agrese proti Rusku.

    • Lukash
      17:46 23.04.2019
      • (7)
      Oblíbený příspěvek

      Je milé ako sa snažíš :)

      • Jakub2
        17:49 23.04.2019
        • (7)

        On bude soutěživý typ...

      • Miroslav
        18:57 23.04.2019
        • (5)
        Oblíbený příspěvek

        Vy sa smejete ale on za svoju snahu dostane gastrače, diplom a keď pôjde do dôchodku tak samovar a titul hrdina ruského internetu

    • alexa123
      18:13 23.04.2019

      Ad 1/ Ako súvisí tvoj príspevok s tým (Rusi spustia na vodu jednu atómovú ponorku - podľa mňa spustenie na vodu v žiadnom prípade neznamená uvedenie do služby - na to treba cca dva roky skúšok na mori t.j. ponorka bude uvedená do reálnej služby v cca r.2021), že Rusi definitívne vyradia dva ťažké krížniky a tri ponorky.
      Ad 2/ Celkové náklady na jejich recyklaci odhadují Rusové na 2,65 miliardy rublů (955 milionů korun).
      Je to čiste môj osobný názor - za 955 miliónov Kč sa tieto uvedené atómové plavidlá nedajú pri najlepšej vôli ekologicky zošrotovať. Neekologicky určite áno, ale nie ekologicky. Alebo sa Givicz mýlim?

      • liberal shark
        20:06 23.04.2019

        Take me ta castka prijde podezřele nízká.

    • dusan
      18:47 23.04.2019

      Ide o Oskara - upraveného do projektu 09852, rozostaveného od roku 1992, čiže tá "nová" je naozaj trochu odvážne tvrdenie.

      Môj osobný názor je, že je to sprostosť ako voda v koši, lebo žiadna veľmoc ani perspektívne nezadrží útok niekoľko desiatok balistických rakiet, takže na vzájomnom "zaručenom zničení" tento "zázrak" nemení nič ..... a ešte je riziko, že sa niekde stratí .... to budú potom musieť Rusi veľa vysvetlovať blízkym štátom ... hlavne ak to budú spojenci : )

      Ten "expert" nech vysvetlí ako ho chcú Rusi zmysluplne použiť ... ak by prišla jadrová vojna, tak už po minimálne stovkách výbuchoch jadrových balistických rakiet, už nejaký Poseidon nebude nikoho zaujímať ....

      • givicz
        09:20 24.04.2019

        dusan ... ty data odkdy se ta jaderná ponorka stavěla znám .... jedná se o to, že v roce 2012 bylo rozhodnuto, že bude přestavěna jako podvodní nosič systému Poseidon... kdy v podstatě díky vlastnostem se jedná o nový druh zbraně ( něco jako hypersonický bojový modul Avangard) ... jaderný pohon (neomezený dosah), velká rychlost, schopnost plavat ve velké hloubce, autonomnost (může někde toto jaderné torpédo hodně dlouho odpočívat), silná jaderná hlavice... rusové zřejmě předpokládají, že díky těmto vlastnostem je to jaderné torpédo špatně detekovatelné .... a teď si vezmi, že včera spustili v Sevmash na vodu nosič této nové zbraně....

        • GlobeElement
          13:27 24.04.2019

          Poseidon je zbraň velice ruská. Ničivá, silná, neřiditelná, nekontrolovatelná. Že pluje daleko, hluboko (jak se tam v té hloubce orientuje?) znamená, že se nedá zastavit - především ne tím, kdo ji vystřelí. K reálné válce je nepoužitelné, vystřelit ji znamená totální jadernou apokalypsu. Nikdo netuší, kam dopluje, nedá se řídit a tak se může stočit kamkoliv.
          Budoucí likvidace těchto torpéd bude drahá. Dobře jim tak.

        • madrabbit
          07:03 26.04.2019

          Husté, jediná země, která vyrábí podobné kraviny je Rusko - zbraňě posledního soudu. Copak západní spolenočnost chce s Ruskem válčit? Přijít o pohodlí, komfort a dostatek potravin, zboží, ... ? Odpověď známe všichni NE - tedy kromě Ruska, protože to stejně jako jiné autoritářské režimy obviňuje ze svých sraček ostatní. Aby náhodou obyvatelstvo nepojalo podezření, že za to může veliký "dosaďte jméno".

    • Jirosi
      19:16 23.04.2019

      "Vojenský expert Igor Korotchenko vyjádřil názor, že Poseidon je strategická odvetná zbraň, kterou lze použít pouze v případě jaderné agrese proti Rusku."

      O což nikdo nestojí, mohli si ušetřit snahu...

      • Cpt. Morgan
        06:24 24.04.2019

        zjavne si o moralnej integrite a cestnych umysloch zapadu skalopevne presvedceny, ale pocas studenej vojny existovalo niekolko planov na znicenie rusov necakanym jadrovym utokom, aj sa k tomu viackrat schylovalo, akurat vyvoj podobnych kapacit rusmi aj s prispenim odhodlanych jednotlivcov tomu zabranil. Ak by zapad mohol bez strachu o odvetny uder znicit rusov, davno by tak spravil. Projekt unthinkable a spol. naozaj existuje. Na opacnej strane ruske projekty ako dead hand, alebo poseidon a burevestnik su tiez dokazom, ze rusi o umysloch zapadu nezmyslaju tak idylicky a v duchu pre verejnost urcenych politickych idealizmov ako ty a ostatni veriaci.

        • Jirosi
          06:51 24.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Je to těžké se s tím smířit. Ale západ tu převahu měl(a ne jednou), a neválčil!
          SSSR blafoval o svých možnostech a západ to věděl. Viz. lety U2 a počet raket SSSR...

          • otecko
            08:16 24.04.2019

            Tak lety U2 skončily sestřelením Powerse v roce 1960. Takže stavět na tom je hloupost. A že západ se SSSR bál dokazuje poté i karibská krize. Nevím jak jste přišel na to, že západ se SSSR nebál. To by k žádným odzbrojovacím dohodám START či SALT nedošlo. Stejně tak je zbytečné, aby vznikla Helsinská dohoda OBSE a podobně. Všechno toto mělo snížit napětí mezi Východem a Západem.

          • Jirosi
            10:01 24.04.2019

            Otecko: Západ se bál pozemní invaze do západní Evropy.
            Karibská krize - Nebyla o tom, že USA Navy prostě zablokovala SSSR dodávky na Kubu a ten jen koukal?

            V roce 1960, tedy do té doby měl západ převahu v JZ a překvapivě se nic nestalo.

        • GlobeElement
          09:11 24.04.2019

          Západ na SSSR nezaútočil ani když SSSR žádné jaderné zbraně neměl. Jak to vysvětlují u vás na komsomolském institutu?

          • Host
            10:13 24.04.2019

            Jasne, 3 roky po WW2 by sa kazdy american, brit, frantik hnali do dalsej svetovej tragedie tentokrat atomovej.. to by sa fakt dobre predavalo.. btw LOL

          • skelet
            11:37 24.04.2019

            Host: západ se do jaderného ohrožení Východem dostal v podstatě až v šedesátých letech. Do té doby na to měl SSSR omezené možnosti. Navíc v padesátých letech byla podpora války se SSSR v USA největší. A kde nic, tu nic.

          • GlobeElement
            13:31 24.04.2019

            Pro západ by to žádná atomová tragédie nebyla, SSSR jaderné zbraně neměl.
            Je s podivem, že ti krvelační jestřábi z imperialistických USA na SSSR nezaútočili. Divné.
            Nebo snad - ne, to se mi nechce věřit - nebo snad naznačujete, že západní země na SSSR útočit nechtěly? Ti upíři?

          • Tesil
            20:35 24.04.2019

            GlobeElement
            Západ sice nezaútočil,ale reálné plány zde rozhodně byly.
            V tomto případě jde o plány USA.
            https://nsarchive2.gwu.edu/nuk...

    • madrabbit
      07:00 26.04.2019

      Největší ponorka na světě. V USA měli "bílé slony" - také velké ponorky a zjistili, že nejsou k ničemu :-) I Rusko má tuhle zkušenost s Typhoony. Ale země s největšími trpaslíky a nejrychlejšími hodinkami potřebuje takové titulky pro domácí publikum a troly :-)

  • Miroslav
    17:24 23.04.2019
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Všetko sa dá opraviť ale načo? Zhltne to kopu peňazí a za to budú mať 30 ročnú loď ktorá bude v službe 10 alebo 15 rokov a za ten čas zožerie ďalšie peniaze. Ako povedal istý ruský admirál...

    ,,Tajfun je krásna a veľkolepá ponorka ale načo ju budeme živiť keď za tú cenu postavíme 2 nové? "

    Tým je asi povedané všetko

    Rusko sa musí bolestivo ale nutne zbaviť megalomanských plavidiel ktoré ekonomicky potopili ZSSR a začať ich nahrádzať novými, modernými plavidlami typu fregata či korveta. A potom možno ostane aj na novú lietadlovku či zopár vlajkových krížnikov

    • Riiiederner
      22:46 23.04.2019

      A chceme vůbec aby rusko něco takového dělalo ?

      • madrabbit
        07:04 26.04.2019

        Já ano - budou mít více peněz na civilní výdaje a se spokojeným obyvatelstem nebude muset Putin vyrábět vnějšího nepřítele.

    • liberal shark
      08:53 24.04.2019

      Je otázkou, k čemu vůbec Rusko potřebuje "projektovat sílu" někde ve Středozemním moři, Atlantiku nebo Indickém oceánu. On mu snad někdo hrozí blokádou námořních tras ?

      • Jirosi
        10:02 24.04.2019

        Protože je to levnější než "školství, zdravotnictví, důchody, atd."

      • Host
        10:21 24.04.2019

        To že nehrozí neznamená že nebude.. viz USA to už hrozí vlastne... to už len hrozí

  • UnionPacific
    15:44 23.04.2019

    Toto je koniec Ruska. Vyradením krížnikov dosiahnu stavu odkrytých hraníc u Arktídy. No a na Arktídu môžu zabudnúť tiež , Kanada a Dánsko sa už tešia. Je dokonca možné,že generáli zosnovajú prevrat. Z ruského pohľadu sa de facto jedná o ohrozenie národnej bezpečnosti. Aspoň uvidíme či bude mať Voloďa toľko odvahy ako kritizovaný Jeľcin a postaví sa pred idúci tank.

    • dusan
      16:10 23.04.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      Rusko nejakú veľkú flotilu nepotrebuje .... okrem "detailu", že na také nákladné plavidlá ani nemá ...

      Okrem toho je "krížnik" je naozaj len formalita, presné rozhraničenie kategórie plavidiel neexistuje.

      Diskutuje sa i o tom, že i Admiral Kuznecov pôjde do šrotu, čo by malo logiku, vzhľadom na to, že ide o zastaralé plavidlo v zlom technickom stave, kde majú Rusi problémy i s kapacitami dokov, ale rátam, že ešte pár rokov sa bude formálne "opravovať" a potom skončí v šrote, zrejme i s ďaľším Kirovom ... ten jeden už asi nejako dokončia....

    • StandaBlabol
      16:10 23.04.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      Četl jsi ten článek vůbec? Jedna nevyplula 30 let, druhá 20 let a celou dobu ani nemá jaderné palivo. Stály desítky let na kotvách a nebyly k ničemu. Zprovoznit je (i v případě konfliktu nebo vyostřené mezinárodní situace) by nejspíš trvalo roky. Jak může jejich vyřazení způsobit ohrožení národní bezpečnosti?

      • UnionPacific
        17:04 23.04.2019
        • (10)

        Lenže globálne otepľovanie nepočká. Rusko si nemôže dovoliť len tak odpisovať lode ,keď sa Arktída topí rekordnou rýchlosťou...t.j. ľad ustupuje väčšou rýchlosťou než je schopnosť Ruska vyrábať lode na ochranu odhalených vôd. Raz sa Vlado zobudí a v Obskom zálive bude kotviť Gerald Ford.

        • Gibon
          17:25 23.04.2019

          Voloda sľúbi zazracne zbrane a priemerny rusky general, nalozeny vo vodke bude spokojny.
          A aby to bolo doveryhodne, ako dokaz odvysielaju zabery uspesneho startu novej rakety pouziju zabery zo skusky US arzenalu.

        • otecko
          08:19 24.04.2019
          Oblíbený příspěvek

          Pořiďte si globus, pak možná pochopíte, že kvůli Arktidě Rusko žádné křížníky nepotřebuje, ani letadlovky. Samo je totiž nepotopitelná letadlovka i křížník dohromady.

          • liberal shark
            08:55 24.04.2019

            Přesně tak, na zajištění ekonomických zájmů jim bohatě stačí námořní letectvo, ponorky a "brown water navy".

  • Jirosi
    15:31 23.04.2019

    Jejich potomci by odstranění těchto jaderných skvostů určitě ocenily více než další nové.

  • StandaBlabol
    15:28 23.04.2019
    • (5)
    Oblíbený příspěvek

    "...Admirál Nachimov...Zřejmě kvůli nedostatku peněz ale prakticky nevyplouvala. Od 1999 stojí u mola v Severodvinsku. Oficiálně podstupuje už dvacet let rekonstrukci..."

    A stejně dopadne Kuzněcov. Pár (desítek) roků jej budou "modernizovat", aby měli ve stavu flotily letadlovou loď. A nakonec jej vyřadí.

    Jinak je to logické rozhodnutí, měli by se zbavit všech čtyř a probrat i křižníky třídy Slava a staré torpédoborce Sovremenyj a Udaloj. Jenže to vypadá hloupě. Vyřazovat křižníky bez náhrady, když stavba nových fregat bez ukrajinských motorů stojí...

    • givicz
      16:09 23.04.2019
      • (10)

      StandaBlabol vídím, že ti Kuznětsov nedá spát tak postnu foto která má být pořízeno ze začátku duba:
      https://pbs.twimg.com/media/D4...

      Jinak dnes přišla zpráva:

      Dvě fregaty typu "admirál Gorshkov" položeny na "severní loděnici"
      https://flotprom.ru/2019/Се

    • liberal shark
      14:44 23.04.2019
      Oblíbený příspěvek

      To jsem zvědav, jak budou "recyklovat" demontované reaktory ze zrušených lodí. Doufám, že je zase nehodí do Karského moře :-(.

      • Lukash
        15:21 23.04.2019
        • (8)
        Oblíbený příspěvek

        Ano rusi maju taký svojsky pristup k ekologii. Pred časom ma velmi pobavil Putin ked povedal že ma v pláne z ruska urobiť najväčšieho producenta bio-potravin na svete. Kde v tej zamorenej matičke ich chce pestovať je otázka.

        • otecko
          08:23 24.04.2019

          Tak vzhledem k rozloze Ruska a to i té úrodné části, je tam místa o které se Evropě ani nezdá, stačí si koupit mapu.

          • givicz
            08:39 24.04.2019

            otecko jj známej byl na sibiři, okolo Bajkalu a říkal takovou čistotu tady v Evropě nemáš šanci vidět...

            • GlobeElement
              13:37 24.04.2019

              To máš jako v Kanadě. Ale stejně jako v Kanadě to není tak úrodné, jako jižněji. Slunce a teplo ničím nenahradíš.

          • hondar
            08:57 24.04.2019

            Jasně a všechna ta místa jsou úrodná a dopravně dostupná, když budou vyvážet ty tuny bio potravin. Stačí používat mozek.

            • otecko
              13:38 24.04.2019

              Ne, stačí pochpit psaný text, kde píšu o úrodné části, tedyo té obdělávané, ne o tajze nebo sibiři. Zkuste si tu mapu pořídit. Nebo víte co, zajeďte si do jižního Ruska,
              či projeďte se kolem volhy a amuru, uvidíte sám, je to dostupné a fakt je tam kvalitní země. Bez ideologie je to mnohem lepší nakoukání.

          • GlobeElement
            13:36 24.04.2019

            Ale to není zrovna úrodná půda. Buďto to jsou jíly, slavné celiny, s výtěžností ve zlomcích toho, co známe od nás, nebo písčité půdy.
            A nebo je to daleko, předaleko.
            Ne že by to uskutečnit nešlo. Za Chruščova tam pěstovali i kukuřici. Sice museli kolem polí rozdělávat ohně, aby jim nezmrzla, ale sklidili. Ale pak to nechali shnít, protože to nebylo jak odvézt. Je to holt daleko.

      • Slavoslav
        15:44 23.04.2019

        Dosť možné, že sa im tak ako v minulosti poskladajú vyspelé štáty.

      • balm
        16:09 23.04.2019

        Buďme spravedlivý. Pokrytectvím v oblasti ekologie trpí i ostatní státy, ačkoliv patří mezi největší prosazovatele přísných ekologických pravidel.

        U pobřeží Norska, Dánska a Švédska přes 70 let rezaví vraky z 2. světové války, plně naložené rtutí a dalšími ekologii prospěšnými látkami a nikoho příliš netankuje, že pomalu, ale jistě začínají unikat a je nejvyšší čas s tím něco dělat. Budování socialismu a velbloudích parků má přednost. Na nákladné likvidaci vraků zatím hlasy neuloví.

        • liberal shark
          08:56 24.04.2019

          Není trošku rozdíl mezi válečnými vraky a záměrným potápěním vyřazených jaderných ponorek, které se mi nechce řádně rozebírat ?

          • balm
            16:34 24.04.2019

            V konečném výsledku ani ne, protože až začne unikat, postupně zničí celý ekosystém Baltského moře. Sekundárním problém bude zvyšující se koncentrace v rybách, které se dostanou na naše talíře. Tak či onak, výsledkem bude katastrofa a čas neúprosně běží.

            Rozdíl vidím v principu a všimněte si, že nerozporuji. Pouze poukazuji na skutečnost, že takoví Norové mají 3km od svého pobřeží 7 naložených vraků v hloubce několika desítek metrů a vůbec nikoho to 70 let netrápí, ačkoliv zvýšené uniky a koncentraci v rybách pozorují (měří) nejméně 20 let. Dánsko je na tom stejně, jeden vrak mají 300m od obydleného pobřeží v hloubce několika metrů, ale Lars Løkke Rasmussen už má plán, jak zakáže do roku 2030 prodej aut a strojů se spalovacími motory. Potom je tu Černobyl a jeho rozpadající se provizorní sarkofág, který už měl být dávno opraven a postaven nový. Stačilo by ušmiknout solární vysavače prostředků a bylo by minimálně na 50 - 60 let zase bezpečněji.

            Pouze říkám, že máslo na hlavě mají i jiné státy.

            • harambe
              21:29 24.04.2019

              Bude to 3 roky čo nový ochranný kryt "Sarcophagus" izoloval poškodený reaktor, respektíve rozpadajúci sa improvizovaný pôvodný kryt.
              https://www.youtube.com/watch?...

            • balm
              00:20 25.04.2019

              @harambe 21:29 24.04.2019
              Zjistěte si alespoň elementární fakta o rozsahu poškození a provedených pracích, než začnete psát hlouposti, nebo to ani nezkoušejte.

              Tak za prvé, provizorní řešení havárie spočívalo v postavení provizorního sarkofágu a vyhloubením tunelu k zničeným komorám nacházející se pod reaktorem. Primárním cílem bylo zabránit úniku radiace vzduchem, ale zejména reakci s vodními nádržemi (ještě větší rána, která by učinila Evropu neobyvatelnou) a sekundárně kontaminaci podzemích vod, které se pod reaktorem nacházejí. Muselo se kopat s cílem vyztužit a chladit.

              To, že si najdete krásné video o tom, jak na děravou střechu lepí plachtu neznamená, že se problém začal řešit. Odhady nákladů v roce 2010 dosahovaly $250 000 000 000,00. Při dnešních cenách a ekonomické situaci Ukrajiny, dosáhnou náklady minimálně pětinásobek původního odhadu a práce zaberou 10 - 12 let (reálně 15 let a více). A jsme stále na úrovni základní izolace, protože o likvidaci roztaveného grafenu, fragmentů zbytků paliva, ... se opravdu nejedná.

            • Charlie
              14:27 25.04.2019

              Nový sarkofág už je dokončený a na svém místě, takže onen ikonický vzhled ČAES je minulostí :( následně by měly začít práce uvnitř, při kterých rozeberou starý sarkofág (ten by se měl ukládat vedle a postupně snad odvážet) a "čistit" největší brodel z reaktorové komory. Co se týče podzemí, tam indormace nemám, ale vypadá to že "sloní noha" pomalu mizí a nikdo neví kam...

    • balm
      14:39 23.04.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      Očekávané rozhodnutí.

      K čemu by měli sloužit velké zastaralé lodě s enormními náklady na provoz a údržbu, když jejich práci zastanou mnohem flexibilnější fregaty. Korunu tomu nasazuje další megalomanský projekt Project 23560. Ani jako nosič "nejtěžších" střel takový projekt v budoucnosti neuspěje. Dopadne to stejně, nebudou peníze na údržbu, modernizace a po 30 letech agónie skončí ve šrotu. Pochopím, že vzhledem k délce hranic může být atomový pohon výhodou (odpadá nutnost doplňování paliva), ale to je asi tak všechno. Dnešní střely s plochou dráhou letu mají dostatečný dolet a rozměry, aby za nosič stačila levnější fregata.

      Obřím válečným lodím (s obřími náklady), historicky označované jako bitevní lodě, odzvonilo již v dobách 2. světové války a otěže převzal mnohem flexibilnější svaz s letadlovými loděmi. Technologické skvosty jako bitevní lodě Roma, Bismarck, Yamato sloužili prakticky pro demonstrace schopností a síly státu s minimální bojovou hodnotou (Bitva v průlivu Surigao byla tou poslední velkou přímou bitvou bitevních lodí). Ironií osudu zůstává, že ony skvosty odsoudil k zániku pokrok v letecké technice. Obzvláště zničení bitevní lodě Roma.

      Větší a ještě větší, občas nechápu taje Ruského myšlení.

      • danny
        15:17 23.04.2019

        Balm: nepředpokládám, že by se kdy Lider dostal z pozice mentálního a designového cvičení do stadia byť jen seriozních projektových příprav. Natož stavby. Chápu projekty velkých ledoborců případně trochu vylepšeného "Kuzněcova". Ale Křižník ne.

        • balm
          15:43 23.04.2019

          To asi nikdo soudný, zejména s ohledem na 2 - 3 roky staré prohlášení státního "Výzkumáku", že odeslali plány a dohodu k výstavbě 12 nových lodí. Jako bonus se uváděla taktéž exportní varianta označovaná jako Škval (Project 23560E). Občas mi není jasné, kde je uznávaná hranice mezi torpédoborcem a křižníkem, občas se to různě ohýbá a Project 23560 označují jako torpédoborec. Asi si to každý definuje tak trochu po svém.


          P.S.: Ke zajímavé sledovat neustálé zrychlování v ignoraci reality. Opravdu Rusku a jejich plánům nerozumím a trochu mi to připomíná událost v ČR, kde odpojili romské gheto od energií z důvodu neplacení a jedinou reakcí bylo, že místo placení založí romskou hospodářskou komoru a tím to celé vyřeší.

      • Charlie
        08:32 24.04.2019

        Ironií je, že zničit dneska regulérní bitevník s jeho pancéřovou ochranou (Iowa, Jamato) by byl opravdu oříšek. Protilodní ŘS můžeme škrtnout, jejich hlavice jsou optimalizované na působení co největší škody neobrněným plavidlům (čili spadají do kategorie HE). Co se týče torpéd, dost by mě zajímala účinnost nových kousků, protože ty poslední kusy měly opravdu impozantní protitorpédovou ochranu (Bismarck dostal přes deset zásahů a ani jedno nejspíš neprošlo až dovnitř) a i dna lodí byly fakt tlustý, jak by asi uspělo "lámání kýlu".

        Reálně teda zbývaj letecký bomby - spíš těžší kusy 250kg a výš - se slušnou průbojností, případně přímo protibunkrový speciály. A s těma se pořád musím dostat relativně blízko...

        Giganti typu Iowa už nikdy nevzniknou (což je strašná škoda, páč to byly opravdu nádherný lodě), ale otřepat projekt Des Moines, kterej by se ořezal na dělostřelectvu (při tý kadenci by stačily dvě věže) a místo něj dostal sila na rakety a pěknej hangár, tak mám ideální plavidlo na ukazování vlajky, který nerozhází nějakej pitomej atentátník v sebevražedný člunu a přitom může poskytovat dělostřeleckou podporu maríně, která mě navíc nezruinuje.

        • liberal shark
          08:59 24.04.2019

          Na Tirpitz potřebovali Britové speciální šestitunové bomby ...

        • StandaBlabol
          09:42 24.04.2019

          "Ironií je, že zničit dneska regulérní bitevník s jeho pancéřovou ochranou (Iowa, Jamato) by byl opravdu oříšek. "

          Nebyl. Dnešní střely jsou optimalizované proti neobrněným cílům prostě proto, že cíle typu Iowa neexistují. Kdyby je někdo začal vyrábět, upraví se hlavice protilodních střel nebo vyvinou nové střely. Munici navrhneš a vyrobíš rychleji než velké lodě. Takže než by byla loď hotová, protivníci už by proti ní měli arzenál.

          Kromě toho moderní střely jako LRASM útočí na nejzranitelnější místa lodi. A Bismark ochromilo jediné lehké letecké torpédo, které zasáhlo kormidlo. Tehdy byl takový zásah dílem náhody, dnes by chytrá munice šla přesně po takových Achillových patách lodi. A tlustý pancíř někde ve středu pod čarou ponoru by jí nebyl nic platný.

        • GlobeElement
          13:40 24.04.2019

          Ono je to spíš naopak - ty průbojné zbraně jsou na dnešní lodě nepoužitelné. Už u Falkland proletěla protilodní střela torpédoborcem skrz naskrz a bouchla až venku.

        • balm
          16:17 24.04.2019

          Bitevní loď Roma disponovala též velmi silným pancéřováním paluby (162mm), ale také vlastních muničních skladů (162mm). Po zásahu řízenou municí Ruhrstahl X-1 (Fritz X) do prostoru nad muničními sklady, překonala pancéřování a způsobila explozi muničního skladu, který roztrhal vnitřní konstrukci. Ačkoliv loď dostala dva zásahy, druhý mířený do prostoru muničních skladů, byl definitivní a zbytek je už historie.

          Jak vidíte, stačilo navést střelu do toho správného místa. Bitevní křižník Hood se také rozpadl po zásahu muničního skladu 380mm průbojným granátem (ano, byl to "jen" křižník a navíc zastaralá koncepce bez dodatečného pancéřování paluby, které se nestihlo při všech návštěvách dodělat). Kdyby na došlo k potřebě těžší munice, např.: proti 200mm pancéřování Yamato, stačilo jen munici upravit na výkonnější variantu.

          • Charlie
            14:38 25.04.2019

            Jojo, když se povede šťastnej zásah, tak jde do kopru všechno a ty kolosy munice nosily opravdu hodně. Na druhou stranu takovej Lützow to rozstřílenej na maděru dotáhl skoro až domů (zastavily ho až mělčiny, přes který nemohl se svým skorootopením proplout), Bismarcka rozstříleli napadrť a stejně ho ke dnu poslaly podle všeho až otevřené zaplavovací ventily (podle toho dokumentu ani jeno torpéro neprošlo přes protitorpédovou obšívku). Na Jamato toho taky naházeli nemálo, než se na to vykašlala... jenže o to nejde, gigantické padesátitisícitunové obry s gigantickou dělovou baterií smysl stavět nemá. Na druhou stranu nemá podle mě ani smysl stavět předražený zakaždoucenu hitech krámy typu Zumwalt a snažit se za každou cenu bejt pokrokovej, když by mě mnohem lepší službu udělal nějakej možná konvenčnější, ale zato smysluplnější design. A mít na obšívce a důležitejch částech konstrukce 150mm oceli by se proti určitejm hrozbám (lehký protilodní řs kupříkladu) rozhodně hodilo.

            Navíc, to že loď dostane zásah ještě neznamená, že je vyřazená z boje, to se stalo blbou tradicí až v moderních dobách. Zásah průbojnou municí při dobrý konstrukci zničí jen bezprostřední okolí místa zásahu a u velký kocábky to nemusí znamenat vůbec nic (byly i torpédoborce které dokázaly bojovat rozstřílené na kusy)...

      • liberal shark
        08:57 24.04.2019

        Jaderný pohon má i spoustu nevýhod - mnohem větší provozní a servisní náklady a také omezený vstup do světových přístavů.

        • balm
          16:39 24.04.2019

          A co nemá? Něco k věci, nebo jste chtěl jen oznámit existenci nevýhod.

    • Lukash
      12:57 23.04.2019

      Ešte v roku 2016 zvažovali rusi niečo iné... https://www.armadninoviny.cz/h...
      Asi zvážili reálne možnosti týchto plavidiel.

      • Cpt. Morgan
        06:51 24.04.2019

        a co sa tam pisalo ine? Usakov a Lazarev boli adepti na vyradenie aj vtedy, aj teraz. Ostatne dva krizniky mali dostat v modernizacii hypersonicke strely - teda je info ze ich dostat nemaju?

        • hondar
          09:19 24.04.2019

          Jiné je například to, že se počítalo s jejich modernizací, teď s jejich sešrotováním. Zkuste přečíst. HS střely asi dostanou ti, co nakonec zbydou. Budou-li takoví.