Dva spojenečtí vojevůdci, kteří mohli stát proti sobě

Dva spojenečtí vojevůdci, kteří mohli stát proti sobě
Americký generál Georg Smith Patton a sovětský maršál Ivan Stěpanovič Koněv / Public Domain (Zvětšit)

Československo se od roku 1944, kdy na jeho území vstoupily jednotky Rudé armády, stalo důležitým bojištěm druhé světové války. Do těchto bojů se svými vojáky osobně zasáhli dva významní vojevůdci. Sovětský maršál, komunista Ivan Stěpanovič Koněv, a americký čtyřhvězdičkový generál a přesvědčený antikomunista Georg Smith Patton.

Britský politolog a historik Archie Brown ve svém stěžejním díle Vzestup a pád komunismu na straně 180 kromě jiného uvádí: „Při postupu v Sovětském svazu došla německá armáda v listopadu 1941 k předměstí Moskvy. Tam je však zastavila sovětská obrana města a v prosinci začala ofenziva, které veleli příslušníci nové vojenské elity Georgij Žukov, Ivan Koněv a Konstatin Rokossovskij.“ Přední britský politolog Brown nemá určitě žádný důvod nazývat Ivana Stěpanoviče Koněva vojenskou elitou. Nicméně přes všechny, někdy rozporuplné, momenty jeho života, patřil Koněv, který prošel mnoha operacemi druhé světové války, k významným velitelským osobnostem Rudé armády. Je třeba zároveň připomenout, že nebyl vždy úspěšný a na začátku války mezi Německem a Sovětským svazem mu hrozilo dokonce stíhání vojenským soudem. Jeho vojáci nedokázali totiž zabránit rychlému postupu nacistických vojsk do vnitrozemí Sovětského svazu. Tehdy se za něj u samotného Stalina postavila největší hvězda sovětských ozbrojených sil maršál Georgij Konstantinovič Žukov.

Ostravsko-opavská operace

Největší vojenskou operací druhé světové války na území dnešní České republiky, jak do počtu nasazené bojové techniky, tak i pokud jde o ztráty na životech, byla Ostravsko-opavská operace, která se odehrála ke konci války. Dnes téměř šedesátitisícová Opava byla po skončení bojů nejvíce poškozeným městem v Československu. Podle zdrojů Slezského muzea se Opava koncem druhé větové války proměnila v trosky. Téměř 900 domů bylo zničeno, tisíce dalších byly poškozeny. Němci vyhlásili město vojenskou pevností a houževnatě se bránili. Většina obyvatelstva, jež bylo převážně německé národnosti, byla evakuována. Němci v Opavě museli samozřejmě nakonec kapitulovat.

Osvobození Opavy 22. dubna 1945 umožnilo sovětským a československým jednotkám pak rozvinout útok ve směru na Ostravu, což bylo hlavním cílem Ostravsko-opavské operace. Sovětskému útoku na Opavu, která byla centrem jedné ze sudetských žup, předcházela řada náletů. Stala se cílem soustavné dělostřelecké palby, poté následovaly pouliční boje téměř o každý dům, kdy padlo na tři tisíce rudoarmějců. „Němci město silně bránili. Mělo strategický význam a stýkalo se tam několik útočných operací. Dá se předpokládat, že na civilní obyvatelstvo Sověti nebrali žádné ohledy,“ konstatuje historik a kurátor Národního památníku 2. světové války Ondřej Kolář.


Zničená Opava; větší foto / Slezské zemské muzeum

Na rozdíl od Opavy a dalších oblastí se sudetoněmeckým obyvatelstvem většina Čechů s radostí očekávala příchod Rudé armády. Po šesti letech nacistického panství byli sovětští vojáci nadšeně vítáni jako osvoboditelé. Můj otec, který byl od svého mládí přesvědčeným antikomunistou, ještě dlouho po skončení války vzpomínal na své setkání s prvním sovětským vojákem. Odehrálo se brzy ráno 6. května v rodné Kopřivnici, která patřila rovněž do tzv. Sudet. Poslední vojáci Wehrmachtu kvapně opustili několikatisícovou Kopřivnici kolem půlnoci. Z půdy přízemního domku na hlavní silnici směrem na Štramberk pak otec vyvěsil tajně ušitou sovětskou vlajku a čekal. Vzápětí ho přišel varovat spolužák a pozdější komunista, ať vlajku ihned odstraní, protože Němci se mohou ještě vrátit a začít se mstít. Otec ho neuposlechl a čekal na osvoboditele.

První se objevil někdy kolem šesté hodiny ráno. Byl to průzkumník přibližně v otcově věku, tedy kolem třiceti let. Sestoupil z kola, na kterém přijel a chtěl vědět, kterým směrem odjeli „germancy“? Otec se začal s rudoarmějcem nadšeně objímat a nabídl mu svou snídani - kávu a buchtu. Ruský voják poděkoval a požádal pouze o sklenici vody. Pak řekl, že musí pronásledovat Němce, sedl na kolo a odjel. O emocionálním vítání rudoarmějců v květnu 1945 jsem debatoval s řadou pamětníků. Rovněž protikomunistický odbojář Josef Mašín, který žil v té době v Poděbradech, mi v rozhovoru pro knihu Osobnosti, lidé a podlidé (Sursum, 2015) mj. řekl: „Ruští frontoví vojáci, které jsme všichni přivítali jako osvoboditele, byli velice přátelští. Dělili se s námi o své potraviny, večer zpívali u táboráku a tancovali kozáčka. Mám na tuto dobu pěkné vzpomínky.“


Sovětské tanky v Ostravě; větší foto / JensiD, CC BY-SA 4.0

Samozřejmě, že ne každý obyvatel tehdejšího Československa se na příchod Rudé armády těšil. Kromě většiny sudetských Němců měli strach především příslušníci ruského a ukrajinského exilu. Tyto obavy se pak bohužel ukázaly jako oprávněné. Společně s  jednotkami 1. ukrajinského frontu přišly totiž na naše území také zvláštní oddíly sovětské vojenské kontrarozvědky s názvem Směrš (ruská zkratka-směrť špionam). Jejich příslušníci pak odvlekli do SSSR minimálně tisíc československých občanů, kteří k nám za první republiky přišli ze Sovětského svazu. Naprostá většina z nich pobyt v sibiřských táborech nucených prací nepřežila.

K nejprominentnějším osobnostem s tímto tragickým osudem patřil Sergej Nikolajevič Vojcechovský, který se narodil v běloruském Vitebsku. Za občanské války v Rusku bojoval proti bolševikům v československých legiích. Počátkem 20. let odešel do Československa, kde získal hodnost armádního generála a stal se zemským velitelem. V době mnichovské krize zastával jednoznačně názor, že by naše armáda měla s nacisty bojovat. Za protektorátu působil Vojcechovský v odbojové organizaci Obrana národa. Již 12. května 1945 byl zatčen příslušníky sovětského Směrše a odvlečen do SSSR, odkud se nikdy nevrátil. Podle dostupných informací zemřel 7. dubna 1951 v sibiřském koncentračním táboře Ozerlag.     


Generál Patton při přehlídce amerických vojáků ve Strakonicích, červenec 1945; větší foto / 94th Infantry Division Books

Generálu Pattonovi znemožnili osvobodit Prahu

Slavný generál George Patton patřil k nejvýznamnějším americkým velitelům. Zúčastnil se mnoha bojů a operací během druhé světové války. Zároveň se jednalo o generála s velmi ostrým vyjadřováním, který vždy říkal, co si myslí. Mnohokrát se tak prý dostal do konfliktu se svými nadřízenými. Patton se účastnil například operace Torch, kdy se spojenci vylodili v Severní Africe v listopadu 1942, velel 7. armádě při invazi na Sicílii či osvobodil v dubnu 1945 koncentrační tábor Buchenwald, kde Američané utrpěli neskrývaný šok, když viděli zubožené vězně.

Patton se významnou měrou podílel na osvobozování západních a jihozápadních Čech. Na jaře 1945 nadšeně vítali 3. armádu obyvatelé Plzně, Rokycan, Chebu, Strakonic. Život generála, který byl frustrován z toho, že nesměl osvobodit Prahu, skončil tragicky jen několik měsíců po skončení druhé světové války v Evropě. Jeho štábní automobil se 9. prosince 1945 srazil na předměstí Mannheimu s vojenským náklaďákem. Při nehodě měl generál velkou smůlu, protože zatímco posádka jeho vozidla vyvázla s drobnými zraněními, Pattona srážka vymrštila nahoru a narazil do střechy vozu. Zlomil si přitom dva krční obratle a vážně si poranil míchu. To mělo za následek jeho celkové ochrnutí a problémy s dýchání.

Byl převezen do nemocnice do Heidelbergu, kde se mu dostalo nejlepší péče. Ale ani ta nakonec nestačila na záchranu jeho života. O dvanáct dní později, 21. prosince 1945, generál Patton umírá na plicní embolii. O jeho smutném konci pak kolovaly spekulace, že byl zavražděn úmyslně a že nehoda byla fingována s cílem generála usmrtit. Pohřben je na vojenském hřbitově v Hamme v Lucembursku vedle svých druhů z 3. armády. Svět tehdy přišel o jednoho z nejlepších amerických generálů vůbec. Vojenské úspěchy generála Pattona připomíná na několika místech ve svých válečných pamětech také Winston Churchill.


Americká armáda v Plzni; větší foto / PattonMemorialPilsen

Úcta patří všem, kteří se zasloužili o porážku Hitlera  

V těchto dnech, kdy si připomínáme 75 let od porážky hitlerovského nacismu, je třeba alespoň tichou vzpomínkou uctít památku všech padlých za naši svobodu. Patřilo k nim také 150 000 Rusů, Ukrajinců Bělorusů, Gruzínů, Kazachů a příslušníků dalších národností bývalého Sovětského svazu. Velký ruský spisovatel Alexandr Solženicyn ve své knize Soustroví gulag vznesl v narážce na roli Ruské osvobozenecké armády generála Vlasova řečnickou otázku, zda všichni Češi pochopili, kteří Rusové zachránili jejich hlavní město?

K méně známým faktům z doby konce války v Evropě stále patří účast rumunských vojáků na osvobození Československa, kterých na našem území padlo nebo bylo zraněno přes 60 000. Je to tak druhé největší množství obětí po příslušnících Rudé armády. Celkový počet rumunských vojáků působících koncem války na československém území dosáhl takřka čtvrt milionů mužů a žen. Rumuni, kteří byli součástí 2. ukrajinského frontu maršála Rodiona Malinovského, osvobodili přes 1700 československých obcí a měst.    


Pražané nadšeně vítají Koněva; větší foto / Karel Hájek, CC BY-SA 3.0

Vojevůdci Koněv a Patton díky prostředí, ve kterém se narodili a žili, měli zcela odlišný pohled na svět. Oba se zúčastnili velkých bitev proti společnému nepříteli, oba se podíleli na osvobození hitlerovských koncentračních táborů, oba obdrželi od našeho prezidenta Edvarda Beneše Řád Bílého lva. Za války to byli spojenci. Je ale otázkou, zda by později nestáli proti sobě. Zatímco Patton, který nenáviděl komunismus, krátce po svém vítězném tažení tragicky zahynul, jeho o dvanáct let mladší kolega Koněv v roce 1956 velel sovětským vojákům při krvavém potlačování maďarského povstání za svobodu a o pět let později dohlížel na stavbu Berlínské zdi. V uplynulých dnech vznikl rozruch kolem sochy maršála Koněva, která byla v jedné městské části Prahy instalována za „posrpnové normalizace“ a v nedávné době z rozhodnutí zastupitelstva této části demontována. Rusku se nemusí zmíněný krok zamlouvat, ale jakékoliv vyhrožování v této záležitosti je nutno považovat za nepřípustné vměšování.

V případě maršála Koněva je rovněž třeba objektivně konstatovat, že přes členství v komunistické straně byl především profesionálním vojákem, který poslouchal rozkazy sovětské politické „věrchušky“. Některé zdroje upozorňují i na jeho roli před invazí vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968. Do země přijel, aby se setkal s nově zvoleným prezidentem Ludvíkem Svobodou, zatímco členové jeho delegace začali mapovat terén pro případnou intervenci. Koněvova reakce na sovětský vpád do Československa nebyla však podle některých informací zřejmě příliš nadšená. Jak říká vedoucí oddělení historického výzkumu Slezského zemského muzea v Opavě Ondřej Kolář: „Koněvův nesouhlas s okupací Československa v roce 1968 dokládají například slova dcery Ludvíka Svobody paní Zoe Klusákové. O Koněvových výhradách k nastupujícímu normalizačnímu vedení ČSSR dle Jiřího Fidlera svědčí i fakt, že maršál v roce 1970 odmítl převzít vyznamenání od Gustáva Husáka.“

Maršál Ivan Stěpanovič Koněv zemřel pět let po sovětské okupaci naší země, v roce 1973. Svého amerického kolegu, spolubojovníka Pattona, tak tento významný ruský vojevůdce přežil o celých osmadvacet let.

 

Nahlásit chybu v článku



Související články

ANALÝZA: Efektivita zbrojárskej výroby na Slovensku za čias budovania socializmu

Na Slovensku je u značného počtu obyvateľov predstava o tom, že bola za socializmu u nás obrovská ...

Korejská válka a její stále přítomné stopy

Nemine snad ani jeden den, aby se světová veřejnost nedozvěděla o nějakém novém excentrickém kousku ...

Cesta skupiny Mašínů za svobodou byla hodně drsná

Ozbrojené akce protikomunistické odbojové skupiny bratří Mašínů z počátku 50. let, během nichž ...

Ctirad a Josef Mašínovi odešli, aby dále bojovali za svobodu

Odpůrci bratří Mašínů často zdůrazňují z jejich aktivit zejména použití zbraní proti ozbrojeným ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • logik
    13:49 11.05.2020

    danny: Označil jsi členy ROA za zrádce. Jsou tedy i čeští legionáři zrádci? Nebo když jsi včleněn do armády státu, která utiskuje Tvůj národ, tak máš právo se proti tomu státu ...Zobrazit celý příspěvek

    • gangut
      15:01 11.05.2020

      :-DDD
      Ano logiku, boli to zradcovia Rakúsko-Uhorskej monarchie. A ak by sa po vojne vrátili do R-U monarchie, tak by sa s nimi jednalo ako so zradcami...

      :-DDD
      Ano logiku, boli to zradcovia Rakúsko-Uhorskej monarchie. A ak by sa po vojne vrátili do R-U monarchie, tak by sa s nimi jednalo ako so zradcami...

      • logik
        15:12 11.05.2020

        A gen. Eliáš byl také zrádce a bylo s ním jako se zrádcem po právu naloženo, že?

        A gen. Eliáš byl také zrádce a bylo s ním jako se zrádcem po právu naloženo, že?

    • danny
      16:53 11.05.2020

      Víš co mě fascinuje? Jak mě nedávno se vyklubaní bojovníci proti ruským dezinformacím dokázali z pozice člověka, který za bolševika věřil, že Američani osvobodili i Prahu a zbytek ...Zobrazit celý příspěvek

      • Анатолий
        18:29 11.05.2020

        Myslím, že Rusům může být úplně jedno jestli někdo staví v Česku památníky vlasovcům, když si sami u sebe postaví pomník Krasnovu nebo nějakým jiným kozákům. Fascinuje mě, když ...Zobrazit celý příspěvek

      • logik
        18:40 11.05.2020

        "Přemíra svazáckého nadšení mě irituje bez ohledu na ideologii, kterou hlásá. " Nu, musí to bejt těžkej život, když člověk irituje sám sebe. "Tak buď se tomu říká odboj, a je to ...Zobrazit celý příspěvek

        • Pepe81
          23:02 22.05.2020

          Podepisuji. Jak by dnes vypadal svet, kdyby si rusaci nepovrazdili carskou rodinu?

          Podepisuji. Jak by dnes vypadal svet, kdyby si rusaci nepovrazdili carskou rodinu?

      • Pepe81
        23:34 22.05.2020

        Mozna ozareni, ale jednou k rozumu prijdete. To me pak bude fascinovat. Krajina, ktera hulaka na secky strany a pritom nema na nic... a jeste k tomu ropa klesa. Ohlodate ponorku, ...Zobrazit celý příspěvek

  • danny
    11:26 11.05.2020

    Logik, Jura99 a další: Pánové, jestli máte pocit, že fanatickými antiruskými postoji 30 let po revoluci vybalancujete špatné svědomí z toho, že jste jako pionýři dojatě žmoulali ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      11:57 11.05.2020

      Na tvém místě bych začal tím, že se naučím chápat smysl napsaných vět a také se naučím rozdíl mezi pamětní deskou a pomníkem či památníkem. Podle tebe je třeba pamětní deska na ...Zobrazit celý příspěvek

      • danny
        12:06 11.05.2020

        Přesně, jak jsem řekl. Nechápeš kontext. Nebylo by nic špatného na pamětní desce na místech, kde byli Buňačenkovci ubytováni. Na místech, kde bojovali nebo padli. Ani na místech, ...Zobrazit celý příspěvek

        • danny
          12:09 11.05.2020

          jsem to omylem odeslal dřív, mělo ještě následovat - a doprovázené plácáním Hřiba, že se Praha vlastně osvobodila sama. Prostě celkový kontext je špatně. Vzniknout podobné dílo za ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            12:29 11.05.2020

            Byli to Rusové kdo začal přestřelku s Novotným, když zaslali protest proti jeho záměru vybudovat památník ROA. On jen jako zkušený bulvární novinář vycítil příležitost celo věc ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            13:15 11.05.2020

            Scotty: jistě. V tvém světě máš absolutní pravdu. Novotný zničeho nic najednou dostal bohulibý nápad uctít památku ubohých vojáků. On je takový lidumil od přirození. Jo. A máš ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            13:43 11.05.2020

            danny: Klasika. Argumenty vyvrátit neumíš, a tak se do lidí začneš navážet. Navíc ve své argumentaci používáš soustavně jeden argumentační faul. To, že si někdo ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          12:55 11.05.2020

          jenže to náměstí není jen tak náhodně vybrané bez kontextu, v Řeporyjích se naácházel Buňačenkův štáb 1. divize a právě odtud Buňačenko dal rozkaz zapojit se do povstání. Prahu ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      12:12 11.05.2020

      Rusko do řeporyjského ploníku neprotestovalo proti žádné připomínce Vlasovců. Například ve Lnářích je pamětní deska věnovaná přímo Vlasovovi. Pro nás nejsou vlasovci zrádci. Tak je ...Zobrazit celý příspěvek

      • danny
        13:19 11.05.2020

        Scotty: rusky neumím. Takže čerpám jen z českých historických pramenů a studií našich historiků, kteří v těch ruských archívech pátrali. Ty nekritický přejímači sovětského výkladu. Zobrazit celý příspěvek

        • logik
          13:46 11.05.2020

          Vzhledem k tomu, že mnoho pramenů přejímající sovětské překrucování dějin je česky, tak Tvoje výmluva je mimo. Ale to, co dokazuje, že čerpáš z komunistickým výkladem dějin ...Zobrazit celý příspěvek

    • logik
      12:21 11.05.2020

      danny: "že fanatickými antiruskými" Když nejde názor vyvrátit, vždy jde onálepkovat, že? "30 let po revoluci" 1) Ona je teď pravda jiná, než předtím? 2) Před třiceti lety nemělo ...Zobrazit celý příspěvek

      • danny
        13:51 11.05.2020

        logik: expert na nálepkování jsi tady ty. Čekal jsem, že tě spíš urazím pionýrským šátkem, ale tam jsem se zjevně trefil. Ten fanatický antirusismus jen konstatování toho, jak se ...Zobrazit celý příspěvek

        • logik
          14:31 11.05.2020

          "expert na nálepkování" Já jsem Tě jen jedenkrát označil za proruského trolla? Tak prosím nelži, evidentně Ti docházejí nervy. Jinak jsi mne neurazil, potěšil jsi mne, protože to, ...Zobrazit celý příspěvek

    • Pepe81
      23:16 22.05.2020

      Ja jsem nezmoulal na stesti satky. Spatne svedomi nemam. Vyhazujte z okna svoje lidi. Nejste velmoci. Mate mene lidi, prostredku nez 3 staty evropy. Mene nez Brazilie. Jenom kecy ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jura99
    09:19 11.05.2020

    Tak soudruzi v Tveru už nově vyšetřili, že vraždy polských důstojníků a vojáků v Ostaškově coby součásti katyňského masakru byly na začátku 90.let falešně připsány sovětské straně, ...Zobrazit celý příspěvek

  • semtam
    14:48 10.05.2020

    Kdo by řekl, že 75 let po skončení války bude toto výročí tak dramaticky probíhat a to minimálně v médiích. Výročí tohoto svátku, které mimochodem v minulosti vedlo alespoň k ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      15:03 10.05.2020

      Před deseti lety byla situace ve vztahu Rusko-Západ dramaticky jiná. Na přehlídku k 70 výročí nepřišel ani Zeman. K vostření debaty v poslední době přispělo zejména Rusko, které má ...Zobrazit celý příspěvek

      • semtam
        15:53 10.05.2020

        Scotty A taky nebyl Coronavirus :D. Současná situace je ale zase o něco lepší, než byla před 5 lety. Viz. prohlášení americké administrativy k letošnímu výročí. K vyostření ...Zobrazit celý příspěvek

        • Scotty
          17:52 10.05.2020

          Upřímně Rusům ke kuloví do toho komu stavíme pomníky. V případě ROA je je to zvlášť pikantní v tom že vlastně stavíme pomník Rusům kteří bojovali proti Stalinovy. Kterého pokud ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            20:20 10.05.2020

            Scotty Jste na omylu, pokud stavíte či bouráte pomníky jen na základě aktuální nenávisti vůči jiné zemi, tak je naprosto legitimní té dotyčné země vznést protest. Pokud by vojáci ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            21:25 10.05.2020

            semtam "Památník je navíc lživý, protože jejich působení mimo Pražské povstání není kontroverzní, ale přímo zločinné (Varšava)." Ještě jednou RONA není ROA. A ti vojáci si nemohli ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            21:30 10.05.2020

            Tak znovu žádný voják pod velením Vlasova Poláky nevraždil. ROA a RONA není to samé. Pod velením Valsova se ROA žádného válečného zločinu neúčastnila. Pokud by někdo odstranil ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            22:35 10.05.2020

            Scotty RONA (ruská osvobozenecká národní armáda) je ona pověstná Kaminského brigáda tj. 29. granátnická divize SS (1. ruská) která se proslavila válečnými zločiny ve Varšavě. Poté ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            23:20 10.05.2020

            semtam: Čím odůvodňuješ Tebou udávanou kontinuitu RONA - ROA? Lidma? Pak je Bundesheer Wermacht - většina z Bundesheeru pocházela z Wermachtu. Považuješ tedy Bundesheer za ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            23:28 10.05.2020

            A k dalšímu: "Vlasov navíc nechtěl podpořit Pražské povstání a podpořil ho Buňačenko" A? Je to snad pomník Vlasovovi????? "tak zase sloužili Wermachtu. " Ne, sloužili v jednotce, ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            23:33 10.05.2020

            logik

            Lépe číst a více myslet, nebudu se tu neustále opakovat.

            logik

            Lépe číst a více myslet, nebudu se tu neustále opakovat.

          • Scotty
            00:12 11.05.2020

            Jak jsem psal generál Buňačenko neměl z toho že dostal vojáky RONA žádnou radost. Je dokumentován jeho výrok že jsou to lupiči a vrazi, ale dokázal obnovit pořádek a pod jeho ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            00:40 11.05.2020

            Scotty Prosim tě nedělej ze sebe klauna. To, že se Vlasovovi nelíbilo, že ROA budou tvořit (nejen) bývalí příslušníci Waffen SS a hlavně těch, co se podíleli na zvěrstvech ve ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            08:21 11.05.2020

            Pražské povstání vypuklo 5. května 1945, tady trochu dřív než pár hodin před koncem války. V okolí prahy bylo víc než dost jednotek potřebných k jeho potlačení. Právě příchod ROA ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            09:47 11.05.2020

            semtam:
            Aneb jak jinak říci - na tyto argumenty odpověď nemám, že...

            semtam:
            Aneb jak jinak říci - na tyto argumenty odpověď nemám, že...

          • Jura99
            10:37 11.05.2020

            semtam: ROA přijela do Prahy s asi 30ks tanků T-34 a ano, měli německé helmy M-35. Pak tedy nechápu, co je na tom uměleckém minidílku v Řeporyjích špatně ? Povstaní v Protektorátu ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            13:11 11.05.2020

            "a hlavně těch, co se podíleli na zvěrstvech ve Varšavě z nich vinu nesejme." A to je právě Tvoje demagogie. Nesejme to vin u z těch konkrétních viníků, co dělaly ve Waršavě ...Zobrazit celý příspěvek

        • Klimesov
          19:46 10.05.2020

          Jediný kdo tady dělá vlny jsou staří bolševici, kteří skřípou zuby protože se začíná o historii mluvit bez obalu dob minulých a to je štve ze všeho nejvíce a proto tak vyskakují ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            20:29 10.05.2020

            Klimesov Vlny dělají exoti na obou stranách, nikdo inteligentní, který by se zasazoval o ničení či zachování není v jejich řadách. Navíc nikdo nechce být terčem nadávek a ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            21:17 10.05.2020

            semtam Ne tak docela. Ano v naší zemi existují dementi, kteří si léčí své mindráky na ničení pomníků, ale ti bývají odsuzováni i antikomunisty. Jenomže u sochy Koněva nejde o její ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            22:45 10.05.2020

            Klimesov

            Stačilo napsat : Bolševici žádnou historii přepisovat nebudou, to budeme dělat my unijní marxisti a ten výklad historie, který tu byl 30 let, ten se nám také nelíbí.

            Klimesov

            Stačilo napsat : Bolševici žádnou historii přepisovat nebudou, to budeme dělat my unijní marxisti a ten výklad historie, který tu byl 30 let, ten se nám také nelíbí.

          • logik
            23:43 10.05.2020

            semtame: Historii přepisovali 40 let komunisté. Vojáci SSSR nás sem nejeli osvobodit, ale podmanit si. Ano ROA byla součástí Německé armády, která si nás podmanila. Byla to ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            00:10 11.05.2020

            logik Tak pokud je mi známo, Rudá armáda se z Československa stáhla hned po válce. Občané ČS si zvolili KSČ, která následně po volbách v roce 1948 udělala státní převrat. Určitě ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            07:58 11.05.2020

            To logik Historii přepisovali 40 let komunisté. Vojáci SSSR nás sem nejeli osvobodit, ale podmanit si. Chtěl jsem ti na tohle napsat něco peprnyho, ale ono to nemá smysl, si jen ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            08:24 11.05.2020

            semtam. "Stačilo napsat : Bolševici žádnou historii přepisovat nebudou, to budeme dělat my unijní marxisti a ten výklad historie, který tu byl 30 let, ten se nám také nelíbí." :D ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:01 11.05.2020

            "Chtěl jsem ti na tohle napsat něco peprnyho, ale ono to nemá smysl, si jen tluč huba který plive na boj proti fašistům." Klasická propaganda. Když nejsou k dispozici fakta, tak ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:30 11.05.2020

            "Tak pokud je mi známo, Rudá armáda se z Československa stáhla hned po válce. " Ano, poté, co nám ukradli podkarpatskou Rus, zajistili si potřebnou propagandu a to, že v české ...Zobrazit celý příspěvek

  • Danik
    20:50 09.05.2020

    No... tak dočetl jsem zdejší komentáře a napadá mě pojem cherrypicking. Smutné, že každá komentářová sekce se musí zvrhnout v zoufalý ideologický zápas v překrucování faktů, ...Zobrazit celý příspěvek

  • Larry
    09:53 09.05.2020

    Zajímavý článek, jak se někteří lidé snaží překrucovat historii více než 70let po válce snad v naději, že již svědci téměř nežijí. To je vidět i v diskuzi ...Zobrazit celý příspěvek

    • Torong
      11:46 10.05.2020

      Škoda, že sta"í přečíst nadpisy dalších článků, aby bylo jasné, že jde o klasický dezinformační web, který dělá přesně to co se snažíte předhazovat jiným. Tedy přepisovat historii. Zobrazit celý příspěvek

  • premek
    00:31 09.05.2020

    Položil si již někdo otázku, proč známý kverulant Patton skončil díky autonehodě? Myslíte, že se to tehdejší US elitě hodilo do krámu, aby po válce velel či jen psal memoáry? ...Zobrazit celý příspěvek

    • jobr23
      13:14 09.05.2020

      Je někde napsáno něco bližšího o tom náklaďáku, co způsobil nehodu? Co osádka, odkud pocházela a jaké její vztahy byly na to, či ono? Na CS Mystery běžely britské dokumenty o ...Zobrazit celý příspěvek

      • Tesil
        19:37 09.05.2020

        Jediné oficiální hlášení o nehodě,které podal poručík Balabas se nepodařilo dohledat ani ministerstvu obrany.
        Takže kdo ví jak to bylo.

        Jediné oficiální hlášení o nehodě,které podal poručík Balabas se nepodařilo dohledat ani ministerstvu obrany.
        Takže kdo ví jak to bylo.

      • danny
        22:23 09.05.2020

        Zvláštní je, že Pattonovi spolucestující a samozřejmě cestující v náklaďáku vyvázli bez zranění. On zlomený vaz. Ale náhody se dějí. Je to divný, jeho skon se hodil mnoha lidem, ...Zobrazit celý příspěvek

    • J.Vraja
      19:38 10.05.2020

      Já si zase kladu otázku proč při autonehodě zemřel hrdina SSSR pplk.A.Sochor a řidič,který jej nabourál byl krátce potom propuštěn z vězení a umožněno mu ...Zobrazit celý příspěvek

      • danny
        10:33 11.05.2020

        J.Vraja: v případě Sochora se inscenovaná nehoda nabízí úplně stejně, jako u Pattona, i když nebyl režimu až tak nebezpečný. U Pattona jeho nepohodlnost podtrhuje jeho tah na ...Zobrazit celý příspěvek

  • dusan
    08:05 08.05.2020

    Rusi prepisujú ...Zobrazit celý příspěvek

    • gangut
      09:59 08.05.2020

      Ako odstranenie pamatnej tabule prepisuje históriu? Tak ako odstranenie sochy Koneva a lebo likvidácia pamatníkov v Poľsku?

      Ako odstranenie pamatnej tabule prepisuje históriu? Tak ako odstranenie sochy Koneva a lebo likvidácia pamatníkov v Poľsku?

      • logik
        10:10 08.05.2020

        Koukám, že ruští trollové už neumějí ani číst..... nebo se jim hodí to aspoň předstírat. "....Důkaz o popravě 6300 polských policistů, pohraničníků a důstojníků prý ...Zobrazit celý příspěvek

        • gangut
          13:28 08.05.2020

          Opakujem otázku. Ako odstranenie pamatnej tabule prepisuje históriu? :-DDD

          Opakujem otázku. Ako odstranenie pamatnej tabule prepisuje históriu? :-DDD

          • Jura99
            13:46 08.05.2020

            opakuji odpoved, historii prepisuje duvod, proc tabuli odstranuji, tedy ze skutek, ktery tabule pripomina, se nestal.

            opakuji odpoved, historii prepisuje duvod, proc tabuli odstranuji, tedy ze skutek, ktery tabule pripomina, se nestal.

      • premek
        00:38 09.05.2020

        Je to součástí strategie mocenských psychopatů, aby lidé zapomněli. jenže my zapomenout na to, kdo nás převáženě osvobodil od německého nacismu, byla Rudá armáda, tehdy pod ...Zobrazit celý příspěvek

        • premek
          00:40 09.05.2020

          Omluva za chyby, je pozdě.

          Omluva za chyby, je pozdě.

        • Pavel1
          12:58 10.05.2020

          A pak ses probudil s rukou v nočníku, s tím, že obsah toho nočníku pochází z 50. let, ty satelite. Jen ideodiverzní centrály nahradil Brusel. Realita je taková, že stalin byl ...Zobrazit celý příspěvek

    • danny
      12:08 08.05.2020

      dusan: To jsou, bohužel, smutné důsledky záměrné eskalace eskalace vztahů pitomci, jako Kolář, Novotný a pod. na naší straně a různými Žirinovskými, Gasparovy a pod. na straně ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        13:51 08.05.2020

        zajimave, ze ceske narovnani vykladu o osvobozeni Prahy vadi jen Rusum. Pritom jediny prokazany padly v bojove akci v Praze, byl Ukrajinec Goncarenko a UA nenapadne se ozvat. V ...Zobrazit celý příspěvek

        • gangut
          15:54 08.05.2020

          O žiadne narovnanie výkladu o oslobodení Prahy ale nejde. O tom som nepočul absolutne nič. Ide o odstránenie jedného pamatnika a o postavenie druhého. Pamatníka prisluhovačom ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            16:34 08.05.2020

            zazniva dost jasne, ze Soveti dorazili do Prahy az druhy den pote, co Nemci kapitulovali vuci prazskym povstalcum, takze uz z principu nemohli Prahu osvobodit, jak nam bylo 40let ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            03:08 09.05.2020

            @gagnut "prisluhovačom nacistov, ktorý sa o.i. podieľali na potlačení varšavského povstania a vyvraždovania civilného obyvatelstva." To je rusko-sovětská propaganda založená na ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            22:40 09.05.2020

            Jan Padesátýpátý: na to se dá jen doporučit více studia... zde máš jeden odkaz pro začátek, aby ses zorientoval v problematice a nepsal blbosti: ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:18 10.05.2020

            danny: Hraješ si na odborníka a tvrdíš nesmysly. ROA a RONA jsou dvě různé jednotky.

            danny: Hraješ si na odborníka a tvrdíš nesmysly. ROA a RONA jsou dvě různé jednotky.

        • danny
          16:52 08.05.2020

          Jo, Jura99. Vadí to Rusům, protože podobný ubohosti, který si někteří šašci vymýšlejí kolem shazování bojů RA (a které pak ty a tobě podobní bezmyšlenkovitě tapetují do každé ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            16:56 08.05.2020

            danny: si demagog viď. Z rudé armády při osvobozování Prahy nepadlo "málo vojáků". Rudá armáda prostě Němce z Prahy nevyhnala. To udělali jiní. A nejenže Němce z Prahy nevyhnala. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            17:25 08.05.2020

            danny: jmenuj prosim mesto na zapade, kde je povinne uctivan jako osvoboditel nekdo, kdo jej neosvobodil, a USA vyhrozuji trestem pro vsechny, kdo se pokusi uvest fakta na pravou ...Zobrazit celý příspěvek

          • palo satko
            18:47 08.05.2020

            jura - Plzen.

            jura - Plzen.

          • danny
            20:42 08.05.2020

            Logik: před kým utekla třicetitisícová německá posádka v Praze, 0,9 mio mužů Schörnerovy armády Mitte a Ostmark z Rakouska, jednotky SS a tři tankové divize? Před 30 tis. ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            21:32 08.05.2020

            "před kým utekla třicetitisícová německá posádka v Praze, 0,9 mio mužů Schörnerovy armády Mitte a Ostmark z Rakouska, jednotky SS a tři tankové divize?" Ne před kým, ale za kým. V ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            23:14 08.05.2020

            logik: prostě nemáš pravdu. Tentokrát neříkám, že záměrně lžeš, teď docela věřím, že je to neznalost. "Ne před kým, ale za kým. V té době už většina Němců defakto chtěli jediné: ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:16 09.05.2020

            Danny: Děkuju, že začínáš diskutovat konstruktivně a místo nikam nevedoucího obviňování se konečně snažíš argumentovat. Nicméně se obávám, že se mýlíš. Situace se v květnových ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            22:58 09.05.2020

            Logik: Schoerner od začátku května moc neposlouchal. Až do 8., jak správně píšeš, kdy ho americké poselstvo přimělo pochopit, že je fakt v prdeli, řádil jako černá ruka na věřil ve ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            00:43 10.05.2020

            Danny: Nikdo nezpochybňuje, že se tam našli šílenci, že Schöner byl fanatik atd. Ale prostě Tvoje tvrzení, že tam bylo 1,2 milionů Němců, kteří by bojovali je prostě nesmysl. ...Zobrazit celý příspěvek

    • palo satko
      14:27 08.05.2020

      Poliaci odstanili stovky pamätnikov Červenoarmejcov aky požičaj taky vrat. http://europeanpost.co/poland-...

      Poliaci odstanili stovky pamätnikov Červenoarmejcov aky požičaj taky vrat. http://europeanpost.co/poland-...

      • logik
        16:58 08.05.2020

        A divíš se, když je Rudá armáda v 39 pomáhala Němcům obsadit, půlku jich obsadili sami, a chovali se na jejich území úplně stejně brutálně, jako nacisti? A to jak při prvním ...Zobrazit celý příspěvek

        • palo satko
          17:34 08.05.2020

          Ale ved Poliaci mohli v čase Mnichova sa pridat k Britom, Francuzom, Cechoslovakom Rumunom, Juhoslovanom a Sovietom a nemali by vôbec žiaden problem s pamätnikmi. Žiadne by neboli. ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            21:34 08.05.2020

            Jinými slovy tvrdiš, že to, že někdo jiný krade, tak opravňuje, abys kradl Ty. Zajímavá morálka....

            Jinými slovy tvrdiš, že to, že někdo jiný krade, tak opravňuje, abys kradl Ty. Zajímavá morálka....

        • Tesil
          19:18 08.05.2020

          Myslím,že Stalin několikrát ujišťoval Churchilla,že chápe zájem Britů o Řecko.Na druhou stranu poukazoval na důležitost Polska pro SSSR.
          Prostě výměna zájmových sfér.

          Myslím,že Stalin několikrát ujišťoval Churchilla,že chápe zájem Britů o Řecko.Na druhou stranu poukazoval na důležitost Polska pro SSSR.
          Prostě výměna zájmových sfér.

          • logik
            21:35 08.05.2020

            Tím jako chceš tvrdit, že SSSR mělo jakékoli právo si zotročit Polsko a vyvraždit jeho inteligenci?

            To jsi fakt schopný hájit? Kolik platěj?

            Tím jako chceš tvrdit, že SSSR mělo jakékoli právo si zotročit Polsko a vyvraždit jeho inteligenci?

            To jsi fakt schopný hájit? Kolik platěj?

          • Tesil
            22:17 08.05.2020

            Tím chci jako pouze tvrdit,že to tak nějak asi bylo.Ostatní byl
            důsledek.A s tím musel Churchill počítat.
            A jak platí tobě?

            Tím chci jako pouze tvrdit,že to tak nějak asi bylo.Ostatní byl
            důsledek.A s tím musel Churchill počítat.
            A jak platí tobě?

          • logik
            11:17 09.05.2020

            Ale my se tady nebavíme o tom, že SSSR Polsko obsadilo. To tu každej ví.

            Bavíme se o tom, jestli to byl zločin. Takže Tvoje námitka je totálně mimo.

            Ale my se tady nebavíme o tom, že SSSR Polsko obsadilo. To tu každej ví.

            Bavíme se o tom, jestli to byl zločin. Takže Tvoje námitka je totálně mimo.

          • Tesil
            20:00 09.05.2020

            logik Pokud dobře sleduji diskusi,tak v tomto vláknu jsme začali tím,že v určité věci našli Britové se SSSR společnou řeč. Jinak Poláci,jako jedni z původců války dostali co ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            00:23 10.05.2020

            Dostali co zasloužili???? Ty fakt hájíš to, co SSSR v Polsku dělal? Nebo jako Ti to přijde akceptovatelné???? Víš: pro slušného člověka jsou takovéto věci za čárou, ať již předtím ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            20:38 10.05.2020

            logik Ano dostali co zasloužili.Měli spory se všemi sousedy,tisíce stížností menšin u Společnosti národů kvůli omezování práv,opakovaně nabízeli Francii možnost vést společně válku ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:10 11.05.2020

            "opakovaně nabízeli Francii možnost vést společně válku proti Německu, " Takže "válka proti fašismu" je správná, jen když ji vede SSSR, jinak je to zločin??? Aha... odmítali ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            19:18 11.05.2020

            logik Jenom krátce o návrhu Německa ohledně Gdaňka:Francouzský historik Rassinier napsal po válce o tomto německém návrhu toto: “Kdyby 30. srpna 1939 britská a francouzská ...Zobrazit celý příspěvek

        • jobr23
          12:56 09.05.2020

          Víte co byla a proč vzniklo to, čemu se říká Curzonova linie? Ve své podstatě SSSR využil situace a vzal si zpět, co mu bylo vzato v r. 1919. Hitler jim to 1939 se vší pompou ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            22:22 09.05.2020

            Cože? Ti polští zajatci se odtáhli do Sovětského svazu zjevně sami a poté spáchali hromadnou sebevraždu.

            Cože? Ti polští zajatci se odtáhli do Sovětského svazu zjevně sami a poté spáchali hromadnou sebevraždu.

  • Jura99
    08:06 07.05.2020

    Na stalinském SSSR nebylo nic hodné obdivu, asi jako na hitlerovském Německu, přestože i nacisté pár věcí dělali dobře (dálnice, zaměstnanost, přídavky na děti atp.). Sověti ...Zobrazit celý příspěvek

    • Larry
      08:29 07.05.2020

      Němci byli vždy důkladní a precizní. To je o nich známo. I když poslední léta se to značně zhoršilo. Ve skutečnosti Německou konjunkturu nezpůsobil závratný hospodářský růst. To ...Zobrazit celý příspěvek

      • Scotty
        08:41 07.05.2020

        Československo brali sověti jako dobyté území? No alespoň jedou jste napsal pravdu.

        Československo brali sověti jako dobyté území? No alespoň jedou jste napsal pravdu.

        • Larry
          15:38 07.05.2020

          Svět a zejména Evropa byl rozdělen podle sféry vlivu již na Jaltské konferenci. To chování armád na dobytých územích bylo vždy stejné již od dob Římské říše. Plenění, rabování, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            16:51 07.05.2020

            Vidíte a to se všude tvrdí že Československo bylo Rudou armádou osvobozeno. Že někdo jako vy napíše na tvrdo jak to doopravdy bylo mě velice mile překvapuje. Zjevně nenáviděl Haška ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:18 07.05.2020

            Chápu, že už Ti je hloupé popírat zločiny SSSR na "dobitém" území, a oceňuji, že to dokážeš nazvat správným jménem. Ale Tvoje snaha to alespoň omlouvat, tím, že se tak chovají ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            22:08 07.05.2020

            To Logik: neumíš ani česky "dobitém" :-)))) Jestli ty nejsi nastrčený severokorejský agent ? Kdyby všechny zajatce Rusové postříleli, je to jejich právo. S Rusy bylo zacházeno ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            22:15 07.05.2020

            PS Každý vítěz porazeného zotročí a zbídačí. A že to USA s Německem neudělali?? Zeptejte se Němců kde mají svůj zlatý poklad "uložený" a od kdy. Pro Němce jsou dodnes vojáci US ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            22:18 07.05.2020

            Aby jste si nemyslel, že to je bolševická propaganda, tak si poslužte. Moc hezké. FED německé zlato možná ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:22 08.05.2020

            "Nebyli vázáni smlouvami a Ženevskými konvencemi, jestli víte co to je za smlouvy." Přečti si závěry Norimberského tribunálu. Existuje i takzvané přirozené právo, které má přednost ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:31 08.05.2020

            K "Moc hezké. FED německé zlato možná prošmelil." Máš jediný důkaz o tom, že Německo někdy zlato chtělo zpět a nedostalo? Navíc máš zastaralé ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            15:17 08.05.2020

            bavíte se o morálce ale ta ve válce neexistuje. I spojenečtí vojáci masakrovali nepřítele, popravovali a znásilňovali. Pokud se nebudeme bavit o druhé světové, tak válku kterou si ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            17:21 08.05.2020

            "víte se o morálce ale ta ve válce neexistuje." Ale existuje. Je daleko snažší ji porušit, ale furt existuje. Koneckonců, kdyby neexistovala, tak nemůže být Norimberský tribunál. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            17:30 08.05.2020

            Ruský zajatec jako klient německého KT měl horší postavení než žid.I z toho je možné odvodit chování k německým zajatcům po válce. On i ten rozkaz zněl jasně, sovětské politické ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            21:42 08.05.2020

            Tesil: Jednak lžeš, že sovětský zajatec měl horší postavení než žid. Nepravdivost tohoto tvrzení jasně plyne z toho, kolik procent přežilo kterých. Jednak opakuješ dávno ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            21:50 08.05.2020

            To logik: žádná morálka a dokonce za války vůbec neexistuje. To je jen výplod chorých mozků. Musíš zabít nepřítele nebo budeš sám zabit. Tak to funguje i v přírodě. To jsou jenom ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            22:05 08.05.2020

            logiku, na rozdíl od tebe umím číst. "Německá centrální banka v průběhu uplynulých pěti let tajně přesunula zpět do Německa 674 tun zlata z francouzské a americké centrální banky ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            22:13 08.05.2020

            Logiku, jako děti školou povinné jsme měli besedy s odbojáři a lidmi kteří byli v KT. Jednoznačně první kdo padl byli cikáni a Romové, naopak Rusové dokázali dlouho a tvrdě ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            22:51 08.05.2020

            logik Jednak nelžu,protože to tvrdil např. chovanec Osvětimi a Brzezinky R.Vrba. Kdykoli dorazil čerstvý konvoj ruských vězňů, nebyla jim přidělena běžná osvětimská vězeňská ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:22 09.05.2020

            Lary, Tesil: Víte, používáte typický argumentační faul: falešnou generalizaci. Ano, mohlo a stalo se, že někde se s Rusama zacházelo hůř. Ovšem zas se někde zacházelo lépe. A právě ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            19:47 09.05.2020

            logik
            No tak uveď nějaký neizolovaný případ kdy si ruský zajatec
            žil jako na zámku.

            logik
            No tak uveď nějaký neizolovaný případ kdy si ruský zajatec
            žil jako na zámku.

          • logik
            00:19 10.05.2020

            Tesil: Pokud po mne chceš uvádění příkladů, tak jsi demagog. V takovémto měřítku je každé uvádění příkladů demagogické, protože prostě žádný případ není vypovídající. Co ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            10:12 10.05.2020

            To logik: Němců nezemřelo za války tolik, kolika lidem zavinili smrt. Značný nepoměr. Zajatí němečtí vojáci 10let po válce museli v SSSR si odpykávat trest. Nejdříve byla ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            20:27 10.05.2020

            logik Takže já chci po tobě nějaký příklad a jsem demagog.No nic. Spousta Rusů se do zajetí nedostala.Tak v zajetí logicky opakuji logicky nemohli zemřít,jelikož byli postříleni ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:28 10.05.2020

            "Němců nezemřelo za války tolik, kolika lidem zavinili smrt." Vzhledem k tomu, že ty lidi, které SSSR terorizoval, nezřídka ničí smrt (mimo válku) nezavinili, tak je to nesmyslný ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            12:08 11.05.2020

            "Takže já chci po tobě nějaký příklad a jsem demagog." Ano jsi. Důvody jsem vysvětlil. Konkrétní příklady jsou klasickým argumentačním faulem "působení na emoce". O celkovém obrazu ...Zobrazit celý příspěvek

          • Tesil
            19:32 11.05.2020

            logik Pokud je někdo demagog,tak ty jsi hlavní kandidát.Chceš abych něco doložil,když uvedu příklad je to špatně. Úplně postačuje když se podíváš na oběti na straně SSSR a porovnáš ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan
      08:49 07.05.2020

      No práve tie diaľnice neboli symbolom pokroku, ale tuposti režimu : ) Treba zabudnúť na dnešný svet. V časoch hitlerovej ríše bola základom pozemnej dopravy železnica. Vtedajšie ...Zobrazit celý příspěvek

      • Larry
        15:45 07.05.2020

        Vybudování "dálnic" bylo proto, že potřebovali rychle přesouvat jednotky. Ve 30tých letech ještě motorizace Wehrmachtu nebyla nijak významná. Čs armáda na tom snad byla lépe. Na ...Zobrazit celý příspěvek

        • dusan
          08:10 08.05.2020

          Načo by boli koňom diaľnice ? : ) Treba zabudnúť na naše predstavy o blitzkriegu. Realita bola taká, že väčšina armády bola logisticky postavená na hipomobilite, čiže na starých ...Zobrazit celý příspěvek

        • dusan
          09:23 08.05.2020

          Ešte všeobecne k motorizácii. Nemecká armáda a SS k nej nikdy neprešli, mimo pár elitných útvarov. Nemecká pešia divízia sa pohybovala po svojich na začiatku i na konci vojny. ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            19:37 08.05.2020

            Máš pravdu. Spousta lidí pořád věří fotografiím a filmovým záběrům z německých propagandistických filmů, kde Blitzkrieg vypadá jako splašená jízda stovek tanků přes překvapeného ...Zobrazit celý příspěvek

    • palo satko
      20:43 07.05.2020

      Tieto svoje taraniny by si mal ist vysvetlit Benešovi. Ten vtedy žil a bol to celkom ošlahany a skuseny politik a prevelice stal o to aby ZSSR bol československym spojencom. Bola ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        13:57 08.05.2020

        Benes byl zvykly jednat s diplomaty, nikoliv se zkrachovalymi maliri z Lince nebo s bankovnimi lupici z Gruzie, kteri nedrzi slovo. Stalin slibil zachovat predvalecne hranice a ...Zobrazit celý příspěvek

  • Trener
    20:50 06.05.2020

    Zajímavý rozhovor ke konci války v Praze:
    https://www.idnes.cz/zpravy/do...

    Zajímavý rozhovor ke konci války v Praze:
    https://www.idnes.cz/zpravy/do...

    • Klimesov
      06:58 07.05.2020

      Tuhle větu by měli vytesat do kamene :-) „Dějiny nejsou černobílé. My si od nich musíme držet odstup, hodnotit je na základě faktů a nevnášet do toho emoce, které se navíc opírají ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jura99
    17:15 06.05.2020

    Meziválečný SSSR byl založený na bezpráví, vraždách milionů lidí a anexích cízích území. Bezdůvodně byli popraveni i mnozí občané ČSR, kteří vyrazili do Ruska hledat ty údajné ...Zobrazit celý příspěvek

    • Larry
      17:52 06.05.2020

      Gauneři byli všichni a chovali se jako správné svině. Na východě i na západě, ve střední Evropě. Přesto se na sebe jejich zástupci usmívali ve Společnosti národů. Květnové ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        19:22 06.05.2020

        Nevím jak přesně rozumět tvrzení, že svině byli všichni, i na západě. Do Anglie uteklo asi 5-10tis. našich občanů, většina z nich vstoupila do armády. Pokud bych to měl připodobnit ...Zobrazit celý příspěvek

        • Larry
          07:35 07.05.2020

          O Sovětském svazu nemá smysl hovořit, víme své, co se dělo zejména za Stalina, ali i jeho následovníci byli více než problémoví. Ale ta slavná Anglie a "spojenci". To že ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            07:52 07.05.2020

            Budeme-li přesní, tak Anglie s ČSR žádnou dohodu o spojenectví v roce 1938 neměla. Tu knihu pochopitelně mám a už dávno přečtenou. Pana Motla samozřejmě uznávám, ale narozdíl od ...Zobrazit celý příspěvek

          • Larry
            09:02 07.05.2020

            Ono to není tak jednoznačné a dodnes jsem nikde neviděl detaily smluv. A neznám nikoho kdy nby řekl že viděl celé origo znění. Zřejmě jsou ještě v nějakém režimu utajení?? ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            09:11 07.05.2020

            To Larry
            Moje řeč. Ale jsou zde tací jako Torong který vám bude tvrdit opak.

            To Larry
            Moje řeč. Ale jsou zde tací jako Torong který vám bude tvrdit opak.

          • Larry
            09:12 07.05.2020

            P.S. Tošovský od doby kdy skončil coby guverner ČNB žije v USA , shodou okolností:-))) To, že zlato vlastně je bezcenné, není to komodita a ztrácí na ceně, bez výnosu jsou takové ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            09:50 07.05.2020

            Larry: každý průměrný ekonom vám řekne, že zlato je uchovatel hodnoty, nikdo od něj neočekává výnos. Za kilo zlata si koupíte plus mínus totéž, co před 50 lety. Vhodné je jako ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            10:35 07.05.2020

            Larry, technik Žádná z bojujících stran nevyzbrojovala naši armádu nezištně. Angličani si alespoň férově řekli o peníze, které byli použity na porážku Německa. Kdyby se Británie ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:19 07.05.2020

            Technik, larry: Ve vaší argumentaci je jedna velká chyba. Ano, v podstatě žádný stát kolem IIWW se nechoval ideálně. Potud máte pravdu. To ale neznamená, že míra zla, kterou ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            11:26 07.05.2020

            To Scotty Ano řekli ale podívej se na odkaz https://en.m.wikipedia.org/wik... Desítky národů bojovalo po boku ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            11:32 07.05.2020

            technik: Nový Zéland i Australie byly součástí britského impéria

            technik: Nový Zéland i Australie byly součástí britského impéria

          • logik
            12:00 07.05.2020

            technik: úhrada českých jednotek byla politika kterou dohodl Beneš, aby české jednotky v RAF fungovali nikoli jako Britská, ale jako naše armáda - čímž Beneš sháněl argumenty pro ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            12:06 07.05.2020

            technik Krom Čechoslováků , Poláků, Francouzů a Belgičanů jsou všichni ostatní součástí Commonwealthu. Co se Poláků týče tak na wiki se píše například toto: /The British government ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            12:12 07.05.2020

            To logig
            Konečně něco konstruktivního. Z tohohle pohledu jsem to nevnímal a něco na tom bude.

            To logig
            Konečně něco konstruktivního. Z tohohle pohledu jsem to nevnímal a něco na tom bude.

          • technik
            12:23 07.05.2020

            To sccoty Polská exilová vláda měla stejný statut jako Československa. Polské perutě měli stejné výhody jako české, tj vlajky, hodnosti a podobně. Tam žádný rozdíl nebyl. Co se ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            12:46 07.05.2020

            technik Nejedné se o poválečnou techniku, ale techniku se kterou se naši vojáci vrátili. Ať už z výzbroje našich perutí nebo samostatné obrněné brigády. Polskou techniku na konci ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            13:05 07.05.2020

            technik, larry: leteckou techniku "našich" perutí RAF jsme Angličanům NEplatili. Pouze techniku nově zakoupenou a odvezenou po válce do ČSR. Takže všechny ty Hurricany, Spitfiry, ...Zobrazit celý příspěvek

    • Larry
      07:51 07.05.2020

      Byl jste někdy v Africe?? Víte jaký je rozdíl mezi západním kolonialismem který začal érou Kryštofa Kolumba a přetrvával po staletí. V moderní formě ještě dodnes ve vyjimkách ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jura99
        08:12 07.05.2020

        Tak rozdíl tam samozřejmě je a sice pár století. Věřím, že Rusko někdy kolem roku 2200 bude na tom mentálně ve vnímání svobody a demokracie alespoň stejně dobře jako Velká Británie ...Zobrazit celý příspěvek

        • Larry
          16:05 07.05.2020

          Rusko, necháme Rusům, co oni a s kým, kde a za kolik je jejich problém. My jsme někde jinde, máme svých starostí a problémů dost.

          Rusko, necháme Rusům, co oni a s kým, kde a za kolik je jejich problém. My jsme někde jinde, máme svých starostí a problémů dost.

        • danny
          17:07 07.05.2020

          Jura99: těmi pár stoletími myslíš třeba chování britské koloniální správy v průběhu povstání Mau Mau? ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:25 07.05.2020

            Srovnáváš nesrovnatelné. Ano, chování Evropských zemí v koloniích bylo často velmi špatné. Pořád to ale bylo to, že daná země historicky vlastnila území, kde se bouřili lidi ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            12:44 08.05.2020

            logik: ty jsi ty odkazy ani nečetl, co? Vůbec nevíš, k čemu se vyjadřuješ. Navíc lžeš. Já ti pro zjednodušení něco vykopíruju: londýnský kabinet zcela nepokrytě a cynicky ...Zobrazit celý příspěvek

          • technik
            15:00 08.05.2020

            Jo to on nečte. Má svoji pravdu a nic než pravdu :))

            Jo to on nečte. Má svoji pravdu a nic než pravdu :))

          • logik
            17:47 08.05.2020

            Danny: Obviňuješ druhého z nečtení, a přitom evidentně nečteš sám. Dal jsi dva argumenty. Já jsem se ve svém postu soustředil na první odkaz, týkající se Mau-Mau. To je naprosto ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            20:13 08.05.2020

            Logik: Vzhledem k tomu že na úvod své reakce uvádíš "Srovnáváš nesrovnatelné. Ano, chování Evropských zemí v koloniích bylo často velmi špatné. Pořád to ale bylo to, že daná země ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            22:17 08.05.2020

            Logik: "V letech 1952 a dál neměla britská správa v Keni žádné právo:" Lež. Toto území bylo v tu dobu prostě pod suverenitou velké Británie. Pokud tvrdíš, že tam neměla VB žádné ...Zobrazit celý příspěvek

          • Danik
            20:45 09.05.2020

            danny S tím hladomorem v Bengálsku je to složitější a psát o něm jako o Churchillově je zavádějící. Jen v krátkosti, aplikace taktiky spálené země byla hlavním důvodem tohoto ...Zobrazit celý příspěvek

  • infi
    16:31 06.05.2020

    To co predvadi nekteri politici k vyroci ukonceni valky je ubohe a naprosto nevhodne. Ma to byt ucta tem, kteri se o to zaslouzili at uz zleva nebo zprava. NENI TO ZADNA ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      16:59 06.05.2020

      Němci balili kufry a u toho balení si sem tam ještě zacvakali gilotinou, to jste mimo dalších neznalostí nevěděl ? Brno už bylo osvobozené a v Praze ještě proběhla poprava odbojářů ...Zobrazit celý příspěvek

      • PetrTechnik
        17:50 06.05.2020

        Vy jste fakt ignorant jak zákon káže. V době kdy se Spojenci nacházeli v Ardenách s kalhotama dole, tak začaly probíhat , Ostravsko-Opavská operace, dobytí Budapešti, ...Zobrazit celý příspěvek

        • skelet
          18:20 06.05.2020

          Ostravská operace začala probíhat 10.března. Tři dny předtím Amíci obsadili slavný most u Remagenu (město u Bonnu) Bratislavská operace začala 25.března. Na Západní frontě v té ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          19:27 06.05.2020

          Tak především Sověti slíbili dorazit do Prahy včas, takže zakázali Američanům postup. Jelikož byli američani už 6.5. v nějakých 60km vzdálené Plzni, asi by dorazili v řádu hodin. ...Zobrazit celý příspěvek

      • infi
        19:29 06.05.2020

        Cetl jsem z dobovych kronik prubehy "odbojovych operaci" v kvetnu 45 z Noveho straseci ci rakovnicka obecne...Nemci v kvetnu prchali z Prahy vsemi moznymi zpusoby, po kolejich, v ...Zobrazit celý příspěvek

        • infi
          19:35 06.05.2020

          edit: samozrejme vejtrasky to tenkrat nebyly, tak doufam ze toho nekdo nechytne :))

          edit: samozrejme vejtrasky to tenkrat nebyly, tak doufam ze toho nekdo nechytne :))

          • Jura99
            19:42 06.05.2020

            skutečně to nebyly vejtřesky, ale Studebaker ve službách Rudé armády. Nevím co na to má jako říkat Hřib, že sovětský Studebaker přejížděl německé civilisty ? (údajně civilisty, ...Zobrazit celý příspěvek

        • logik
          11:24 07.05.2020

          Víš, oni v Praze třeba netušili, že SSSR jsou takoví hajzlíci, že opravdu nepustěj k Praze Američany....

          Víš, oni v Praze třeba netušili, že SSSR jsou takoví hajzlíci, že opravdu nepustěj k Praze Američany....

    • logik
      11:23 07.05.2020

      Infi: 1) Jenže Ti, kterým podle Tebe máme být vděční (SSSR) ve skutečnosti způsobili to, že tu zbytečně umírali lidi. Kdyby nezakázali pro své mocenské choutky Americký postup, ...Zobrazit celý příspěvek

      • skelet
        11:33 07.05.2020

        SSSR se k Německu chovalo kvůli tomu, jak se Německo chovalo v SSSR. Východní fronta byla vyhlazovací válkou = jiná pravidla, než na západní frontě.

        SSSR se k Německu chovalo kvůli tomu, jak se Německo chovalo v SSSR. Východní fronta byla vyhlazovací válkou = jiná pravidla, než na západní frontě.

        • logik
          15:53 07.05.2020

          To je známá a dávno vyvrácená výmluva. SSSR dělalo válečné zločiny na východní frontě ještě v době, kdy byli spojenci s Německem. Katyň je jen "vrchol ledovce", o kterém se mluví, ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            16:41 07.05.2020

            logiku nikdo nepopírá, že stalinistický režim byl hodně krutý. Ale chtít po vojácích, aby se k nepříteli choval lidumilně, když tento vyhlazuje vesnice je nemožné. Prostě západní a ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            20:30 07.05.2020

            "Prostě západní a východní fronta byly odlišné. Se s tím smiř..." Ano, byly odlišné. Někdo ale ten "standard krutosti" musel nastavit. A to co tvrdím je, že není pravda, že ho ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            11:59 08.05.2020

            (facepalm)

            (facepalm)

          • logik
            17:50 08.05.2020

            Skelet: Popíráš, že se takto krutě chovali Sověti již při přepadení Polska? Prosím odpověz. Protože pokud to nepopíráš, pak Tvé vysvětlení: "SSSR se k Německu chovalo kvůli tomu, ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jura99
    16:24 06.05.2020

    Vyhodnotit kdo koho osvobodil a kdo má větší zásluhu dá opravdu fušku. Jednoznačně nedocenění jsou Rumuni, kterých na našem území padlo údajně až 55.000 (!) z národa o 20mil. ...Zobrazit celý příspěvek

    • flanker.jirka
      11:24 07.05.2020

      Jura99 neustálé rozdělení toho, kdo kolik osvobodil území je chybná úvaha. Spojenci si dojednali nějakou demarkační linii, aby nedošlo k moc konfliktům mezi nimi samotnými. Tak že ...Zobrazit celý příspěvek

    • flanker.jirka
      11:32 07.05.2020

      ...usuzovat podle místa narození, že byl Ukrajinec? Celou dobu tam žila většina lidí hlásících se v carském Rusku k tomu, že jsou rusové. A v celku je to nepodstatné, armáda se ...Zobrazit celý příspěvek

    • danny
      12:05 07.05.2020

      Jura99: většina ztrát ve válkách 20. století jsou nebojové ztráty. Už v 1.sv. si úplavice vybrala větší daň, než kulomety. Akorát až dnes je v módě to dementní šťourání v čemkoli, ...Zobrazit celý příspěvek

  • semtam
    15:31 06.05.2020

    Ty fake news o osvobození Prahy Rudou armádou jsou směšné a zřejmě i trestné. Každý soudruh ví, že Prahu osvobodila česko-německá pirátská Antifa. Teď vážně, jak by řekl klasik, ...Zobrazit celý příspěvek

    • palo satko
      15:41 06.05.2020

      Pokial viem, tak statočni Moravania čo padli pri letohradku Hviezda, boli do nohy všetci najati nemecki landsknecti. :)

      Pokial viem, tak statočni Moravania čo padli pri letohradku Hviezda, boli do nohy všetci najati nemecki landsknecti. :)

      • skelet
        17:22 06.05.2020

        no a?

        no a?

        • palo satko
          19:37 06.05.2020

          Vyššie spominal semtam, že Česi naposledy bojovali o svoju suverenitu doma pred staročiami. Len som mu pripomenul, že Stavovske povstanie bolo česke ešte menej než dnešna ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            19:42 06.05.2020

            Kluku zlatý, my jsme byli královstvím. V dobách království se nehrálo na národnost, ale na příslušnost ke koruně. Národ jako takový je konstrukt 19.století. Slováci v té době vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            19:51 06.05.2020

            jinak jsem se schválně podíval na seznam popravených.
            pět šlechticů ze sedmi bylo z českých rodů.

            jinak jsem se schválně podíval na seznam popravených.
            pět šlechticů ze sedmi bylo z českých rodů.

    • achi67
      15:44 06.05.2020

      Když řeknete A, řekněte i B a zmiňte bombardování Mladé Boleslavi a dalších českých měst, Mělníka, Roudnice, Ždírce, ve dnech 8. a 9.května sovětským letectvem, při kterém zahynulo ...Zobrazit celý příspěvek

      • semtam
        17:12 06.05.2020

        achi67

        Rudá armáda ovšem nebombardovala naše průmyslová centra, ale bombardovali ustupující německou armádu, která prchala do amerického zajetí. A to je velký rozdíl.

        achi67

        Rudá armáda ovšem nebombardovala naše průmyslová centra, ale bombardovali ustupující německou armádu, která prchala do amerického zajetí. A to je velký rozdíl.

        • Jura99
          17:17 06.05.2020

          V čem je to rozdíl, že po německé kapitulaci ještě Sověti zabili asi 1000 civilistů zbytečným bombardováním ?

          V čem je to rozdíl, že po německé kapitulaci ještě Sověti zabili asi 1000 civilistů zbytečným bombardováním ?

          • semtam
            17:29 06.05.2020

            Jura99 Zdánlivě zbytečné bombardování jde především na vrub letectvu USA, které bombardovalo naše průmyslová centra. Bombardování sovětského letectva také nebylo příkladné, ale ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            17:35 06.05.2020

            semtam: to jste četl v dějepisu z 80tých let, že ano ? Protektorát byl jednou z nejprůmyslovějších oblastí v držení Němců a prakticky bychom nemohli nic namítat, kdyby USA v rámci ...Zobrazit celý příspěvek

          • Miroslav
            17:45 06.05.2020

            26. marca 1945 bombardovalo sovietské letectvo Nitriansky jarmok. V tom čase už žiadni nemci v meste neboli. Oficiálne bolo obetí asi 350 ale niektoré odhady hovoria o približne ...Zobrazit celý příspěvek

          • semtam
            17:47 06.05.2020

            Jura99 To je lež, USA nebombardovali fabriky v Čechách a na Moravě, aby oslabili Německý průmysl, ten mimochodem byl již na kaši. Neexistuje jediný důvod a důkaz, že by Američané ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            18:25 06.05.2020

            Plzeň ještě v březnu vyráběla desítky stíhačů tanků. V dubnu ještě nepadl ani berlín, takže plzeňáci fachali pro Hitlera dál. Sorry jako

            Plzeň ještě v březnu vyráběla desítky stíhačů tanků. V dubnu ještě nepadl ani berlín, takže plzeňáci fachali pro Hitlera dál. Sorry jako

          • semtam
            18:34 06.05.2020

            skelet

            Ne, žádné sorry, klameš.

            https://cs.wikipedia.org/wiki/...

            skelet

            Ne, žádné sorry, klameš.

            https://cs.wikipedia.org/wiki/...

          • skelet
            18:40 06.05.2020

            Fronta s Američany byla ještě přes 80 kilometrů vzdálená a v Českém lese byla celá 7. německá armáda. Škodovka měla zakázky na další stovky děl a vyráběla stíhače tanků, což je ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            19:35 06.05.2020

            semtam: továrny v Protektorátu byly poslední, které zásobovaly na jaře 45 frontu. Ostrava vyráběla ocel jako jediná, po obsazení Porůří. Jak píše správně skelet, Protektorát ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            07:59 07.05.2020

            semtam. Píšete bludy, které se v našich končinách šířili za dob bolševika. "Rudá armáda ovšem nebombardovala naše průmyslová centra" Tohle je totální kravina. Vyčítáte tady USA ...Zobrazit celý příspěvek

          • danny
            11:11 07.05.2020

            semtam: bombardování ustupujících německých jednotek po kapitulaci nebyl akt pomsty. Německé jednotky porušovaly kapitulační dohodu. Okamžikem kapitulace měly složit zbraně a ...Zobrazit celý příspěvek

    • skelet
      17:27 06.05.2020

      Suchá pravda v tom není. A´t se to někomu líbí nebo ne, tak ty průmyslová města byly stále v německých rukách a stále pro německou mašinérii vyráběla. A jak jsme byli závislí po ...Zobrazit celý příspěvek

      • semtam
        17:32 06.05.2020

        sklelet

        Stejná odpověď jako Jurovi

        P.S: Že vy jste se o toto období nikdy vážně nezajímal.

        sklelet

        Stejná odpověď jako Jurovi

        P.S: Že vy jste se o toto období nikdy vážně nezajímal.

        • skelet
          18:20 06.05.2020

          na rozdíl od tebe.. ano

          na rozdíl od tebe.. ano

          • semtam
            18:21 06.05.2020

            skelet

            Tak potom, proč uvádíte nepřesné a pomalu lživé informace?

            skelet

            Tak potom, proč uvádíte nepřesné a pomalu lživé informace?

          • skelet
            18:26 06.05.2020

            já to nedělám, to děláš pouze ty.

            já to nedělám, to děláš pouze ty.

        • danny
          11:36 07.05.2020

          semtam: dokážu pochopit, proč tě současný směr diskuse štve. Ale zrovna vyčítat Skeletovi že se v problematice neorientuje je pitomost. A stejně tak je nesmysl vyčítat Američanům ...Zobrazit celý příspěvek

    • Klimesov
      08:55 07.05.2020

      "Rudá armáda dnes jako osvoboditel některým strašně vadí (jako vadila armáda USA za komunismu) snaží se její zásluhy upozadit tím, že naopak bude vyzdvihovat armádu USA." Kravina. ...Zobrazit celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:24 06.05.2020

    To se nám tu s odstupem hodnotí historie. :-) Pomalu to přechází do vzájemných urážek na téma, kdo byl v první polovině 20. století větší parchant. Doporučuji ke zhlédnutí ...Zobrazit celý příspěvek

  • Double
    15:24 06.05.2020

    Diskusia na AN pod akymkolvek clankom ktory sa zaobera Ruskom je cista rakovina. Dokolecka dokola tie iste individua tocia o tom istom.

    Uz sa uvedomte chlapci...

    Diskusia na AN pod akymkolvek clankom ktory sa zaobera Ruskom je cista rakovina. Dokolecka dokola tie iste individua tocia o tom istom.

    Uz sa uvedomte chlapci...

  • jan69
    12:58 06.05.2020

    Nepáči sa mi,že z tohto plesnivého koláča si každý vyberá tie svoje hrozienka. V druhej svetovej vojne sú riadne namočený aj VB,Fr,USA,aj SSSR. Tí posledný si to vyžrali najviac a ...Zobrazit celý příspěvek

    • Miroslav
      13:50 06.05.2020

      Sovieti môžu byť radi, že to takto pre nich dopadlo a dokonca sa z nich stali páni strednej Európy. Ľudia (niektorí) veľmi ľahko zabúdajú na fakt, že ZSSR bol najsilnejší spojenec ...Zobrazit celý příspěvek

      • otecko
        14:04 06.05.2020

        Miroslave, rád bych vás upozornil, že dějiny II. Světové války se nezačaly psát podpisem paktu Molotov-Ribbentrop, ale dávno předtím, už počátkem 20 let, dá se říct, po vítězství ...Zobrazit celý příspěvek

        • logik
          14:09 06.05.2020

          Ano, přemejšleli, jak porazit zločinej totalitní režim, kterej napadal státy kolem, a kterej vyvražďoval vlastní obyvatele. Holt do vzniku Hitlera to byl nejzločinečtější režim v ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            14:33 06.05.2020

            To sú ale žvásty. Zabúdate že pakt bol podpísaný až po tom, čo Nemecko so svojimi spojencami, VB, Francúzskom a Talianskom v Mníchove a so svojimi spojencami Poľskom a Maďarskom vo ...Zobrazit celý příspěvek

          • vojáček v záloze
            14:34 06.05.2020

            Ten "zločinej totalitní režim, který vyvražďoval vlastní obyvatelstvo), nebyl o nic totalitnější a o nic agresivnější než slavné "západní demokracie". Bavíme se o světě ovládaném ...Zobrazit celý příspěvek

          • otecko
            14:52 06.05.2020

            Vy víte hodně málo o dějinách 20 století, dyť ten bolševický režim do Ruska implantovali západní demokracie s pomocí Lenina a německých peněz :) akorát se jim to, tak trochu ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            17:30 06.05.2020

            západní demokracie asi těžko. Demokratické státy se snažili komunisty potlačit. Německo, kterému se podařilo dostat bolševiky k moci, v té době demokratickým státem nebylo.

            západní demokracie asi těžko. Demokratické státy se snažili komunisty potlačit. Německo, kterému se podařilo dostat bolševiky k moci, v té době demokratickým státem nebylo.

          • logik
            11:33 07.05.2020

            gagnut: snůška lži 1) VB a Francie nezlikvidovali ČSR. Pouze se zlu nepostavili na odpor. Sami ČSR nijak neublížili. Špatné to bylo také, ale je to jako srovnávat toho, kdo ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:40 07.05.2020

            Vojáček: "Ani nebyli poslední: Krvavá neděle 1972. Rudý teror koncem roku 1917 byl reakcí na bílý teror, který předcházel." 1) Totéž co Gagnut. Omlouvat vraždění tím, že vraždí i ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            12:06 07.05.2020

            Logik 1, VB a Francúzsko zlikvidovali ČSR, pretože ho prinútili proti medzinárodnému právu vzdať sa územia a nakoniec prijať Nemecký protektorát. 2, Váš subjektívny názor. 3,Nič ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            16:43 07.05.2020

            Francie a Británie nebyly jednou z hlavních příčin zániku ČSR? Výsměch dne.

            Francie a Británie nebyly jednou z hlavních příčin zániku ČSR? Výsměch dne.

          • stronger.p
            19:24 07.05.2020

            logik, k Vašemu bodu 3, není to tak dávno, co jste v diskusi obhajoval zvěrstva Bandery a jeho stoupenců na civilním obyvatelstvu jako boj za svobodu a nezávislost...

            logik, k Vašemu bodu 3, není to tak dávno, co jste v diskusi obhajoval zvěrstva Bandery a jeho stoupenců na civilním obyvatelstvu jako boj za svobodu a nezávislost...

          • logik
            20:39 07.05.2020

            "1, VB a Francúzsko zlikvidovali ČSR, pretože ho prinútili proti medzinárodnému právu vzdať sa územia a nakoniec prijať Nemecký protektorát." Lež. VB a Francie k ničemu ČR ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            21:16 07.05.2020

            Nieš logiku 1. VB a Francúzsko sa priamo podielali na zničení ČSR. Normálnemu človeku by ako dokaz stačili podpisy ich predstaviteľov pod Mníchovskou dohodou. 2. Je to subjektívny ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            10:48 08.05.2020

            "1. VB a Francúzsko sa priamo podielali na zničení ČSR. Normálnemu človeku by ako dokaz stačili podpisy ich predstaviteľov pod Mníchovskou dohodou." Ano, podíleli. Ustoupili ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            12:40 08.05.2020

            (facepalm)

            (facepalm)

          • gangut
            13:50 08.05.2020

            Logiku 1, Nie keby sa na tom nepodielali, tak by tam ich podpisy asi neboli. Keby boli tú dohodu odmietli, tak by sa z toho vyvinili. 2, Je to subjektívny názor. Na myšlienke ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            18:11 08.05.2020

            "1, Nie keby sa na tom nepodielali, tak by tam ich podpisy asi neboli. Keby boli tú dohodu odmietli, tak by sa z toho vyvinili." Ano, ten podpis na té dohodě není morálně ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            21:00 08.05.2020

            Logiku Budem parafrázovať klasika . Ak sa bavíte s idiotom viac ako pol minúty, tak sa bavia dvaja idioti.... :-D Len k tomu Mníchovu, Keď sa podľa vás VB a Francúzsko nepodielali ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            22:19 08.05.2020

            gagnut: Jinými slovy, moji argumentaci u ostatních bodů neumíš vyvrátit, a tak se to snažíš zamluvit urážkou. Ok, to mi stačí. Jinak Tvoje interpretace Mnichova je nesmyslná. ...Zobrazit celý příspěvek

        • Miroslav
          16:24 06.05.2020

          Dejiny sa síce nezačali písať paktom M-R, to je pravda. Ale sústavné a cielené prehliadanie tohto významného okamihu v dejinách ľudstva deformuje ľudský úsudok aj dejiny samotné. ...Zobrazit celý příspěvek

    • logik
      14:02 06.05.2020

      Nelži. VB, Francie nebo USA nikoho o území neokrádali. SSSR ano. Takže sice každý má nějakou vinu na vzniku války, ale míra té viny je naprosto nesouměřitelná.

      Nelži. VB, Francie nebo USA nikoho o území neokrádali. SSSR ano. Takže sice každý má nějakou vinu na vzniku války, ale míra té viny je naprosto nesouměřitelná.

      • gangut
        14:37 06.05.2020

        Jakže nie, zabúdate že to všetko boli koloniálne štáty a ich politika v kolóniách si s červeným terorom v ničom nezadávala...SSSR o územie ikoho neokrádal. Oblasti ktoré obsadili v ...Zobrazit celý příspěvek

        • logik
          11:41 07.05.2020

          Mluv konkrétně?
          Kde v dvacátém století byl teror srovnatelný s tím, co se dělo v Rusku?

          Mluv konkrétně?
          Kde v dvacátém století byl teror srovnatelný s tím, co se dělo v Rusku?

          • gangut
            12:10 07.05.2020

            Indočína, Belgické Kongo, Rodézia, Britská India, Chile, Argentína, Čína, Južný Vietnam atď...

            Indočína, Belgické Kongo, Rodézia, Britská India, Chile, Argentína, Čína, Južný Vietnam atď...

          • logik
            20:46 07.05.2020

            Nemá smysl rozebírat celý Tvůj nesmyslný seznam, tak konkrétně. Co konkrétně např. dělal západ v Argentině, že je to např. srovnatelné s - řízeným hladomorem na Ukrajině - ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            21:03 07.05.2020

            Ale logiku Otázka znela kde v 20 storočí vládol teror. A vačšina vymenovaných krajín bola buď pod správou "západu" alebo bol režim tam dosadený alebo podporovaný západom. -hladomor ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:05 08.05.2020

            "Otázka znela kde v 20 storočí vládol teror" Ne, otázka zněla, kde byl teror SROVNATELN´Ý se SSSR, za který mohla západní civilizace. Ty jsi jako příklad uvedl Argentinu, kde nebyl ...Zobrazit celý příspěvek

  • SofF
    12:39 06.05.2020

    ano, stačilo jen málo, snad dni nebo týdny kdy měla začít spojená anglo-francouzská operace proti SSSR s bombardováním kavkazských ropných polí. Výsledek by byl jasný, jak Francie ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan
      12:49 06.05.2020

      To sú zbytočné úvahy ....

      Takých plánov bolo v histórii xy. Nestalo sa ... bodka.

      To sú zbytočné úvahy ....

      Takých plánov bolo v histórii xy. Nestalo sa ... bodka.

  • palo satko
    11:33 06.05.2020

    Patton na konci vojny prehlasil: "Porazili sme nespravneho nepriatela!" A bol ohotny viest okamzite vojnu proti Sovietom. Nebol jediny medzi Americanmi a Britmi, ktorym viac vadil ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan
      11:58 06.05.2020

      ZSSR bolo dva roky vzorným spojencom Hitlera .... samo malo na konte xy-zločinov, takže je logické, že sa mu v demokratických krajinách nedôverovalo. Mimo známe Katyne, Stalin ...Zobrazit celý příspěvek

      • otecko
        14:09 06.05.2020

        Nepište o demokratických zemích ve třicátých letech, kdyby nebylo idiotů v čele Francie a VB, kdy naordinovali Německu takové válečné reparace, které znamenaly rytí držky v zemi ...Zobrazit celý příspěvek

        • Klimesov
          14:45 06.05.2020

          A taky tam můžeme klidně zařadit třeba dinosaury co. Kdyby nevyhynuli tak by se historie taky vyvíjela úplně jinak :D :D :D Teď už zbývá jen otázka, jak? Tady ty alibistické ...Zobrazit celý příspěvek

          • otecko
            15:05 06.05.2020

            Tak si ty dějiny 20 století nastudujte, tam důkazy najdete.

            Tak si ty dějiny 20 století nastudujte, tam důkazy najdete.

          • Klimesov
            15:08 06.05.2020

            otecko Myslíte ty důkazy z alternativní historie, která se nikdy nestala :D :D :D Jo tak tam těch důkazů je. Prakticky vše co člověka napadne :D Ono totiž fantazii se meze nekladou ...Zobrazit celý příspěvek

          • otecko
            15:29 06.05.2020

            Klimešove, vy nevíte nic, ani to, co je dohledatelné, tedy že nástup nacismu k moci byl zapříčiněn výši válečných reparací VB a Francie a také odnětím průmyslového Porůří Německa ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            18:58 06.05.2020

            otecko :D :D :D Ano za 2.sv může jen Francie a Velká Británie, která dala Výmarské republice nesmyslné reparace. Vůbec do toho nezasáhly obrovské změny v Evropě v podobě rozpadu ...Zobrazit celý příspěvek

      • gangut
        14:39 06.05.2020

        A v čom boo vzorným spojencom? Tak ako bolo vzorným spojencom trebárs Švédsko, Švajčiarsko alebo Španielsko?

        A v čom boo vzorným spojencom? Tak ako bolo vzorným spojencom trebárs Švédsko, Švajčiarsko alebo Španielsko?

      • otecko
        15:04 06.05.2020

        S tou Varšavou je to sporné, Rusko bylo po letním tažení vyčerpané, sám Heinz Guderian ve svých vzpomínkách píše, že byl na Rusy před Varšavou připraven a že na dobytí města ...Zobrazit celý příspěvek

        • danny
          10:59 07.05.2020

          Němci měli velmi dobře připravené opevnění na břehu Visly a její překročení byl pořádný oříšek i když k němu nakonec došlo. RA před sebou navíc do prostor kolem Varšavy natlačila ...Zobrazit celý příspěvek

          • logik
            11:27 08.05.2020

            To, že Stalin nejenže nebyl ochoten Waršavskému povstání pomoci, ale i znemožnil pomoc Velké Británie, je dobře doložený fakt. Kdyby Stalin chtěl pomoci Waršavě, ale nemohl, tak by ...Zobrazit celý příspěvek

      • danny
        10:46 07.05.2020

        dusan: jak smlouva o neútočení mezi SSSR a Německem souvisí s Pattonovým přáním přejít rovnou z druhé světové do třetí světové a dobít Moskvu?

        dusan: jak smlouva o neútočení mezi SSSR a Německem souvisí s Pattonovým přáním přejít rovnou z druhé světové do třetí světové a dobít Moskvu?

        • logik
          11:27 08.05.2020

          Že to ukazuje, že Pattonovo hodnocení situace bylo správné: že SSSR byl podobně zločinný režim, jako Hitlerovské Německo.

          Že to ukazuje, že Pattonovo hodnocení situace bylo správné: že SSSR byl podobně zločinný režim, jako Hitlerovské Německo.

    • Miroslav
      13:21 06.05.2020

      Vzťahy medzi ZSSR a spojencami neboli iste bezproblémové. Ale boli natoľko korektné, že sa dodržiavali základné pravidlá ktoré sa dohodli na konferenciách v Teleráne, na Jalte a v ...Zobrazit celý příspěvek

      • palo satko
        14:08 06.05.2020

        The leaders of the three great powers - the Soviet Union, the United States of America and Great Britain - have agreed that in two or three months after Germany has surrendered and ...Zobrazit celý příspěvek

        • Miroslav
          16:40 06.05.2020

          A čože si tým chcel povedať? To čo sa dialo po vojne je v tomto prípade irelevantné. Dôležité bolo, že sa stretli a dohodli čím opäť potvrdili svoj spoločný postup. Obsah dohody a ...Zobrazit celý příspěvek

          • palo satko
            19:38 06.05.2020

            Teba naozaj hrabe. Po akej vojne, Vojna v pacifiku skončila až kapitulaciou Japonska. A Sovieti naplnili dohodu tak ako mali.

            Teba naozaj hrabe. Po akej vojne, Vojna v pacifiku skončila až kapitulaciou Japonska. A Sovieti naplnili dohodu tak ako mali.

          • Miroslav
            22:14 06.05.2020

            Ty máš zrejmé medzery v histórii. O čom boli tie 3 konferencie (Teheran, Jalta, Postupim)? Boli o povojnovom usporiadaní v Európe a ako sa naloží s Nemeckom. Čo do toho pletieš ...Zobrazit celý příspěvek

      • gangut
        14:41 06.05.2020

        Tých pár dní pred koncom dokázali rozdrviť kvantungskú armádu a oslobodiť obrovský kus Číny a Kóreu.

        Tých pár dní pred koncom dokázali rozdrviť kvantungskú armádu a oslobodiť obrovský kus Číny a Kóreu.

      • Clavo
        15:12 06.05.2020

        Miroslav a co bolo podľa teba vylodenie v Normandii zúfalí čin od Anglosasou. Kedy to nespravili tak sa Rus zastaví až pri Atlantiku.

        Miroslav a co bolo podľa teba vylodenie v Normandii zúfalí čin od Anglosasou. Kedy to nespravili tak sa Rus zastaví až pri Atlantiku.

        • Klimesov
          15:24 06.05.2020

          aaaaaaaa další důkaz v podobě alternativní historie, která se nikdy nestala :D :D :D To ale, že SSSR zaznamenalo největší územní zisky v roce 1944 během operace Bagration a na ní ...Zobrazit celý příspěvek

          • gangut
            15:34 06.05.2020

            Akúže to zastavili operáciu? Viete,čo bola operácia Citadela? :-D To asi k tej alternatívnej histórii...

            Akúže to zastavili operáciu? Viete,čo bola operácia Citadela? :-D To asi k tej alternatívnej histórii...

          • Klimesov
            18:53 06.05.2020

            gangut Stačí si přečíst blbou wikipedii a dozvíte se jednu podstatnou věc. "Hitler operaci Citadela 14. července ukončil" a 16. července byl 2. tankový sbor SS převelen na Sicílii, ...Zobrazit celý příspěvek

        • Miroslav
          16:30 06.05.2020

          Keby keby keby... Nehráme sa na keby. My tu riešime fakty histórie a nie hypotézy ktoré ani nemajú reálny základ. Si myslíš, že Rusi by ešte mali dostatok síl po dobytí Berlína ísť ...Zobrazit celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    11:17 06.05.2020

    Je hezké jak nás všichni osvobodili, ale...... Proč poté také netahli zpět a ne nás 40let jak bych řekl otravovat, zdržovat,..... bylo by zajímavé se jak já říkám přirozeně ...Zobrazit celý příspěvek

    • hurvo
      11:28 06.05.2020

      Jak hovorila moja babka: Dobre ze prisli ale dlho ostali.

      Jak hovorila moja babka: Dobre ze prisli ale dlho ostali.

      • gangut
        11:37 06.05.2020

        A kto to tu ostal? Obete nového dejepisu?

        A kto to tu ostal? Obete nového dejepisu?

        • Torong
          11:47 06.05.2020

          "poradci" neboli soudruzi z NKVD. Obyčejní vojáci pochopitelně odešli.

          "poradci" neboli soudruzi z NKVD. Obyčejní vojáci pochopitelně odešli.

        • Miroslav
          13:27 06.05.2020

          Medzi hľadačmi senzácii je rozšírený mýtus, že v nových učebniciach dejepisu sa píše, že nás oslobodili len američania. Samozrejme je to klamstvo. V nových ale aj starších ...Zobrazit celý příspěvek

    • lorgarius
      14:26 06.05.2020

      vsak oni aj odisli. vitazstvo komancov v 48 predsa mali na triku nasi domaci sudruhovia. az v 68 sa vratili aby sme sa neodchylili z cesty mieru a pokroku.

      vsak oni aj odisli. vitazstvo komancov v 48 predsa mali na triku nasi domaci sudruhovia. az v 68 sa vratili aby sme sa neodchylili z cesty mieru a pokroku.

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2