Kam směřují události v Sýrii?

Kurdské jednotky (SDF) podporované Američany při ofenzívě u ropných polích v Deir ez-Zoru; ilustrační foto / Public Domain

Svět současnosti funguje na principu „předcházení-předejití“, čili je snahou souběžně přijímat takové politické, ekonomické a vojenské kroky, jež umožní předejít případné „protihráče“. A protože lidová moudrost říká: „Peníze jsou až na prvním místě,“ otázka zní, o co a o kolik se v současnosti hraje v Sýrii.

Válka v Sýrii probíhá již sedm let. Ekonomické ztráty za tuto dobu jsou odhadovány na 226 miliard dolarů. Podle zprávy Světové banky zveřejněné v roce 2017 bylo ztraceno 530 000 pracovních míst a vlna uprchlíků překročila počet pět milionů lidí.

 

 

Ropný průmysl byl vždy základem ekonomik států na Středním východě. Důvod je jasný  region je bohatý na ropu a plyn. Sýrie není výjimkou, ačkoli to nebyl a není hlavní hráč na světových trzích s ropou a plynem.

 

V roce 2010 ropný průmysl Sýrie zajišťoval 25 % příjmů syrského státního rozpočtu. Ve stejném roce se produkce ropy v zemi odhadovala na 385 000 barelů denně. Odběr zemního plynu činil 5,3 miliardy metrů krychlových.
 

Více jak 50 % zásob ropy Sýrie se nachází na východ od řeky Eufrat. Největším nalezištěm je al-Omar, nacházející se v blízkosti města Deir ez-Zor. Po bojích s teroristy islámského státu (IS) se tato oblast dostala pod kontrolu Syrských demokratických sil „ (SDF) , podporovaných koaličními silami v čele se Spojenými státy.

 

Dalším velkým ložiskem je Suvajda, jež se nachází v severovýchodní části země, poblíž irácké hranice. Tato oblast je také pod jurisdikcí syrských Kurdů, ačkoli oficiálně Damašek hraje důležitou ekonomickou roli při rozvoji a údržbě ropných polí.

 

Kromě toho je Sýrie také bohatá na zásoby zemního plynu. Největší ložiska se nachází hlavně ve střední a východní části země. Jedno z nich je jižně od města Rakka a druhé u města Palmyra.
 

Plynovody jsou důležitým prvkem energetické infrastruktury Sýrie. „Arabská plynová magistrála“ byla postavena v roce 2003 a dodává plyn Egyptu, Jordánu a Libanonu. Délka magistrály je 1200 km a maximální kapacita je odhadována na 10,3 miliard metrů krychlových. Byla ale zasažena probíhající válkou, takže dnes funguje s omezenou kapacitou.
 

Ropovod Kirkuk-Baniyas je v současné době mimo provoz. Byl postaven v roce 1952 a dopravoval ropu z iráckého města Kirkuk do syrského přístavu Baniyas. Celková délka je 800 km a jeho kapacita je relativně malá a činí 300 000 barelů denně. Od roku 2003 je toto vedení vážně poškozeno a v současnosti nefunguje.
 

Hlavní ložiska plynu (červeně) a ropy (černě) v Sýrii. / Public Domain

 

Přestože režim Bašára Asada, spolu s ruským vojenským kontingentem, ovládá více jak polovinu původní Sýrie, jeho další snahou bude dokončit ovládnutí jižního prostoru v okolí města Daraa. Tímto krokem totiž může ekonomicky ovládnout ropný trh na východ od řeky Eufrat, a ve svém důsledku i politicky dosáhnout svých cílů. Rozhodující totiž je, kdo bude ovládat přístup ke Středozemnímu moři.

 

Počátkem února 2018 Sýrie a Rusko podepsali smlouvu o spolupráci v oblasti energetiky. Tato zahrnuje prohloubení spolupráce v řadě klíčových energetických projektů, jako je obnova poškozené plynové elektrárny v Aleppu a zvýšení kapacit jiných elektráren v celé zemi.

 

Je logické, že ruská státní společnost Rosněft se bude rozhodující měrou podílet na obnově ropné a plynové infrastruktury Sýrie.

 

  Hlavní energetická centra a cesty v Sýrii. / Public Domian

 

Dále společnost Rosněft v únoru 2017 mimo jiné podepsala smlouvu s regionální vládou iráckého Kurdistánu o nákupu ropy v letech 2017 až 2019 na dodávky ropy do svých zahraničních rafinérií. Celková částka podepsaných smluv mezi Rosněftem a iráckým Kurdistánem přesáhla 3 miliardy dolarů.

 

Irácký Kurdistan také plánuje investovat 1 miliardu dolarů ze smluv s Rosněftem do výstavby plynovodu do tureckého Džejchanu, jak uvedl šéf výboru pro finance a ekonomické otázky parlamentu autonomie, v rozhovoru pro RIA Novosti, uvedeno dne 7. 11. 2017.

 

Území Sýrie má ekonomický a strategický význam i pro ostatní arabské státy Středního východu. Je to totiž klíč ke Středozemnímu moři po pevnině. Kdo kontroluje trasy, ekonomicky a politicky ovládá celý region.

 

 

Hlavní ropná a plynová těžební pole a hlavní ropovody/plynovody v Sýrii. / Public Domain

  

Pro dokreslení situace v Sýrii nelze opomenout zájmy Íránu. Řada firem je připravena zahájit opravy poškozené elektrické sítě, ropných rafinérií a telekomunikačních systémů. Přípravné práce v této oblasti byly provedeny začátkem roku, kdy íránská parlamentní delegace navštívila Damašek.

 

Dle serveru RIA Novosti ze dne 4. 4. 2018,  od roku 2018 Moskva plánuje získat ročně pět milionů tun íránské ropy (asi 100 tisíc barelů denně) prodejem do druhých zemí. Ruský obchodní zástupce v Íránu Andrej Lugansky uvedl, že Rusko by podle tohoto programu mohlo dodat v protihodnotě zboží ve výši 45 miliard dolarů. Jako možný způsob barterové platby se jeví dodávka ruských železničních vozů, nákladních automobilů a autobusů, letadel a zařízení pro přistávací plochy letišť, potrubí a stavební práce na území Íránu.

 

Řada ruských společností (Gazprom, Rosněfť, Gazprom Neft, Zarubežneft, Tatneft, Lukoil) v současnosti vedou jednání s Teheránem o zahájení těžby na třech ropných polích v Íránu.

 

Ropovody a plynovody do Evropy. / Public Domain

   

Je třeba zmínit i Čínu, která má také ambiciózní plány, jež se hlavně týkají vytvoření další obchodní cesty do Evropy a Středního východu, zvané „Nová hedvábná stezka“. Řada velkých investorů z Pekingu prohlásila, že je připravena investovat do poválečné Sýrie. Můžeme zmínit i probíhající jednání čínské skupiny CEFC o nákupu 14 % akcií společnosti Rosněft.

 

Závěrem. Rusko a Spojené státy nepůjdou v Sýrii do otevřeného vojenského střetu. Svým způsobem je již rozhodnuto. A to i s ohledem na poslední raketový útok na syrská chemická zařízení, která se však zcela vyhnula ruským pozicím.

 

Loňského roku v jednom z rozhovorů pro RIA Novosti pan Sečin (Rosněft) uvedl, že „jeho hlaví úlohou je dělat pouze byznys“. Úlohou Putina a jeho armády je pak v předstihu mu vytvářet prostor.


Zdroje: free-news.suRIA Novosti

  

Autor: Karel Cimala prošel studiem „raketová technika a pozemní příslušenství“ a pak studiem „logistiky“, dříve  „materiálně technickým zabezpečením vševojskové armády“. Z aktivní vojenské službu pan Cimala odešel v roce 1990 jako hlavní inženýr raketové brigády v Rokycanech.  

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jaké jsou zájmy mocností v syrské válce?

Jen pár dní po tom, co Donald Trump avizoval stažení amerických vojsk ze Sýrie, přichází zcela opačná rétorika, naznačující vůli k útoku. Příznačné je, že se tak děje (opět) na základě doposud ...

Na pomoc Asadovi spěchají ruské tanky a ruští žoldnéři

V neděli byl na ruském serveru „Nězavisimaja gazeta“ publikován článek jejího pozorovatele Vladimíra Muchina. Ten zde nepřímo naznačuje další možný scénář vývoje konfliktu v Sýrii z pohledu ruské ...

KOMENTÁŘ: Americký raketový útok na Sýrii mířil proti Íránu?

Slova Donalda Trumpa o vojenské odvetě za údajný chemický útok vládních sil vůči povstalcům a civilistům ve Východní Ghútě došla naplnění. Podle dostupných zpráv byly cílem zejména lokality, o nichž ...

POLEMIKA: Souboj Ruska a Západu o Libanon na pozadí Sýrie

Nerealizovaná ruská vojenská smlouva s Libanonem je jedním z mála obchodně-vlivových projektů Moskvy, které v zájmových oblastech severní Afriky a vybraných státech Asie nevyšly. Jestli prozatím, nebo ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 2
  • Marthy
    21:42 24.04.2018

    Je možné že Rusko dodá Sýrii systémy S-300,nějaké použité z výzbroje Ruska.S obsluhou budou za začátku Syřanům specialisté z Ruska.Pokud to tak opravdu bude tak to vypadá že se tento systém dočká prvního ostrého nasazení-jsem velice zvědavý jak se osvědčí.

  • PavolR
    19:08 22.04.2018

    Len som tak zbežne preletel správy:
    - ten izraelský raketový útok na letisko bol nakoniec údajne vyhodnotený ako kyberútok na radary sýrskej PVO.
    - medzitým však Izraelci útočili aj naostro, cielene "proti živej sile", v dôsledku čoho zomreli dvaja iránski dôstojníci.
    - v očakávaní iránskej odvety boli ozbrojené sily Izraela uvedené do pohotovosti a povolali naspäť aj lietadlá, čo sa mali zúčastni na Red Flag na Aljaške.

  • Luky
    11:44 22.04.2018

    Tak určitě, kdo není s nimi, tak je pod formálním drobnohledem. Sleduje se zejména noblesnost, důstojnost, *ost, *ost a ještě *ost. Bych se vsadil, že to Fridrichová sama nadrženě rozeslala svým globálním kamarádům z IVLP, kteří sedí po redakcích celého světa a vytvořila tak obrovsky spontánní akci. Oni totiž v Americe všichni strašně pozorně sledují 168 hodin a její bohorovné nakrucování....

  • KOLT
    11:18 22.04.2018

    Ano, nechávají. On také byl kritizovaný především postup...

  • Luky
    11:14 22.04.2018

    Přeci nechceš aby judista pil z náprstku....

    ...myslím, že to s tím pérem nebylo tak horký jako co se z toho vyrobilo....ono je totiž dost běžné, že si protokolární pera strany ponechají, vlastně bych řekl, že se s tím počítá...když z toho absolventka IVLP Fridrichová udělala velkou taškařici, rádi to všude přebrali...on samozřejmě věděl, že je na kamerách (ale xichtí se srandovně jako vždy)

  • raziel87
    18:25 19.04.2018

    tak mě teď na cigaretě napadlo, možná to nebyl zkrat....možná to udělal jako cílené gesto a projevily se v něm roky drillu v armádě a tajných službách...... že západu nevěří už ani nabídnuté občerstvení

  • raziel87
    18:13 19.04.2018

    video se týká nynější situace v Sýrii (krátký výstřižek z rozhovoru mezi Vladimírem Putinem a Megyn Kelly) nemohu zaručit autenticitu překladu u Putina, rusky neumím.
    Kelly je přeložená vcelku slušně, navíc mluví velmi srozumitelně, tak ty titulky nejsou zas tak nutné.

    Nechci spoilovat, má to jen 4 minuty, tak vydržte až do konce. To jsou ty momentální zkraty :-D......jako Václav Klaus s ukradenym perem. Mimochodem, líbí se mi řeč těla a argumenty Megyn Kelly ;)

    https://navratdoreality.cz/putin-o-chemickych-utocich-4411.html

  • KOLT
    10:48 19.04.2018

    semtam, diskusi asi bude lepší vést pod jiným článkem (ostatně jsme oba dali (téměř) identické přispěvky pod oba dva...).

  • semtam
    09:56 19.04.2018

    KOLT

    A z druhé strany, důkazy o zasažených místech neodpovídají tomu co říká oficiální americká zpráva. Viz. třeba na údajný sklad chemických zbraní u Homsu. Schválně si zkus najít.

    Nesmíš hltat vše co napíšou české noviny, často jsou v nich informace značně upravené. OPCW není v Dumě? Vážně? A co na to OPCW

    https://www.opcw.org/news/article/media-alert-update-on-the-deployment-of-the-opcw-fact-finding-mission-to-douma-syria/

  • KOLT
    09:32 19.04.2018

    Omlouvám se za prznění češtiny :-(

  • KOLT
    09:30 19.04.2018

    Několik dní po útoku a po dobytí Dúmy (ať už se to píše jakkoliv) – Sýrie stále nedodala důkazy sestřelení 70+ střel, natož pak útoky na vojenské cíle. OPCW stále není v Dúmě, ačkoliv se Sýrie a Rusko dušovali, že je tam pustí hned, jak to bude možné. Zato Rusové už určitě ví, že to zorganizovaly britské tajné služby. Ale nejdůležitější je, jestli jeden výzkumák zasahlo či nezasahlo 76 střel a co řekl Mattis v Kongresu a jak to myslel...
    Sýrie kráčí stále tam, kam před útokem (chemickým i raketovým). Mohlo být hůř.

    K tomu podle OPCW i Švýcarů Lavrov lhal stran BZ ve vzorcích ze Salisbury, za podivných okolností zemřel v Rusku novinář píšící o Vagnerovcích v Sýrii a korupci na vysokých místech (on mu teda ty články už skoro nikdo nechtěl vydávat – asi mají šéfredaktoři a vydavatelé doma také balkon...). O tom, že se rozjel další skandál s dopingem ruských biatlonistů, už ani nemá skoro cenu psát, protože skoro neuplyne měsíc, kdy nějaký další nevyleze na povrch... Ale jsou to západní mainstreamová média, která jsou tou nejprolhanější žumpou na světě. Tak určitě :-/

  • KOLT
    14:31 18.04.2018

    Vždyť píšu, jak u Jana Masaryka, toho taky omrzel po návštěvě Ruska život, proto seskočil z římsy tak, že by mu to Valenta záviděl...

    Nebojte, je mi jasné, jak to myslíte ;-)

  • StandaBlabol
    22:10 17.04.2018

    KOLTe,

    s tím novinářem nemáš pravdu. To byla sebevražda. Pokoušel se psát o skutečných ztrátách v Sýrii a o korupci ve vysoké politice. V Rusku. Očividně jej omrzel vlastní život...

  • KOLT
    21:51 17.04.2018

    jarpe, to jsou kecy, že jeden nevěří vlastním očím... Rusy nikdo nechce zplynovat, to je jen jejich dojem, že je všichni chtějí okupovat, vraždit a že jim svět hrozně křivdí a odpírá jejich přirozené právo na vůdcovství. Prdlajs, většině světa by klidně mohli být ukradení. Což je právě to, co je štve...

    A srovnávat Židy, kteří byli bohatí, vzdělaní a neagresivní, s Rusy, kteří jsou spíše chudí, vzdělaností kulhají i za Evropou, natož Židy a agresivita jim fakt není cizí... no, Židi by tomu asi řekli chucpe.

    Fakt mě fascinuje, jak tolik lidí slintá nad Ruskem. Fakt bych vám tam přál žít a srovnat si to s tou hroznou EU (na kterou jsem tedy osobně nakrknutý dost). Korupce kvete, že se o tom ani Kalouskovi nezdá, ročně je zavražděno kolem 8 novinářů (zrovinka teď další, stylem "Jan Masaryk"), doping organizovaný přímo státem, životní úroveň zásadně závislá na cenách nerostných surovin (a stále klesá, jak by řekla Trillian), státní propaganda na úrovni, že ČT je oproti tomu naprosto dokonale nestranné médium. Zato rozvodovost, sebevraždy, potraty, HIV pozitivita, drogy a jiné civilizační vymoženosti vysoko nad průměrem toho ošklivého Západu, jen ta střední doba dožití je pod ním.... Jo, fakt super místo k životu.

    Chápu, když někdo vytýká Západu jeho chyby. Ale nechápu, jak může někdo z toho Západu obdivně vzhlížet k Rusku.


    A tímto se omlouvám, že jsem se nechal strhnout k diskusi na toto téma. Klidně ať to pan Grohmann smázne.

  • jarpe
    21:20 17.04.2018

    RiMr71: Rusové jsou v současnosti něco jako židi před druhou světovou. Je vůči nim uměle vyvolávána nenávist. Je dobré vidět, že se těchto novodobých židů někdo zastane, když druzí by je nejrději zplynovali.

  • Dobsinski
    18:51 17.04.2018

    Donald stiahne vojakov a dohodne sa so Sisim.kurdi kedeze su nearabskeho a neproasadovskeho postoja pojdu hore birdy.

  • BarryGold
    17:48 17.04.2018

    ARES: Pokud budete považovat za jediný důvod akce Západu v Sýrii potrestání Sýrie a zničení jejich zařízení na výrobu chemikálií, potom vám to nikdy nebude vycházet. Ta akce měla důvody mnohem důležitější, že cena je více než přiměřená. Řekl bych, že Rus jejímu poselství dobře rozumí.

  • RiMr71
    17:38 17.04.2018

    ...teda... tady je to úplný Boj o Moskvu, kam se hrabou Novinky nebo Aktualnikonflikty... :)

  • ARES
    15:33 17.04.2018

    Ohodnocení víkendového úderu na syrská zařízení k výrobě chemických zbraní podle CNBS

    Američtí daňoví poplatníci zaplatili miliony dolarů za letecké útoky na Sýrii. Zde je rozpis klíčových nákladů.

    US odpálily 66 křižujících raket Raytheon Tomahawk na tři syrské cíle s odhadovanou cenou 1,4 milionu dolarů za jednu, což činilo 92,4 milionů dolarů za samotné rakety. Křižující raketa Tomahawk má střední dolet rozmezí 1 300 až 2 500 km a může být nasazena z více než 140 amerických námořních lodí a ponorek. To, co Tomahawk také dělá mimořádně smrtící zbraní, je jeho schopnost nést konvenční hlavici o hmotnosti 450 kg, která může být přeprogramována v polovině letu. Podle odborníka na protiraketovou obranu Thomase Karako, ředitele Projektu raketové obrany v centru pro strategická a mezinárodní studia, Tomahawk byl nasazen více než 2300 krát od jejich zavedení do výzbroje námořních sil v osmdesátých létech
    .
    Lockheed Martin JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Extended Range) je řízená střela s plochou dráhou letu typu vzduch-země učinila svůj bojový debut v syrském úderu. Raketa může zasáhnout cíle na vzdálenost více než 800 km o odhadované ceně 1,4 milionu dolarů za kus. V takovém případě činí cenový odhad pro 19 raket USA odpálený na Sýrii 26,6 milionů dolarů.

    Kromě toho USA Air Force nasadil pár B-1B Lancer, jednoho z nejpokrokovějších strategických bombardérů na světě. Provozní náklady jsou přibližně 70 000 USD za letovou hodinu. Není však jasné, odkud byly nasazeny. Pentagon a USA neodpověděly na žádost CNS objasnit rozsah úlohy B-1B.

    Do mise se také zapojily tankovací letadla, průzkumná letadla a bitevníky, které byly pověřeny doprovodem bombardérů k jejich cílům. Zatímco náklady a typy doprovodných letadel nejsou známy, celkový počet odpálených řízených střel Tomahawk a JASSM-ER stál 119 milionů dolarů.

    Shrnutí US, britských a francouzských bojových prostředků nasazených v operaci:

    USS John Warner, americká ponorka třídy Virginie, vypálila šest křižujících raket Tomahawk z její pozice ve Středozemním moři.

    USS Monterey, americký křižník třídy Ticonderoga k odpalování řízených střel, vypálil 30 křižujících raket Tomahawk z jeho pozice v Rudém moři.

    USS Laboon, torpédoborec třídy Arleigh Burke, vypustil sedm křižujících střel Tomahawk z pozice v Rudém moři.

    USS Higgins, torpédoborec třídy Arleigh Burke, vypustil 23 křižujících střel Tomahawk ze Severního Arabského zálivu.

    Francouzská fregata Languedoc odpálila tři námořní verze rakety SCALP s dlouhým doletem, z její pozice ve východním Středozemním moři.

    Dva americké bombardéry B-1B Lancer doprovázené bitevníky USA vypustily na cíle 19 řízených střel JASSM-ER.

    Britské letouny typu Typhoon a Tornado vypustily 8 raket Storm Shadow s doletem více než 500 km.

    Francouzské bitevníky Rafale a Mirage vypustily devět raket SCALP.

    Ceny akcií:
    Raytheon Co: 225.09 USD, +3.08 USD, + 1.39 %
    Lockheed Martin Corp: 345.70 USD, + 3.10 USD, + 0.90 %

  • danny
    15:22 17.04.2018

    Beld: toho, že se někdo bude rozhodovat na základě obav z veřejného mínění, bych se fakt nebál. Lidi jsou blbí a pohodlní, nejsou schopni dát si dohromady aktuální dění ani s dva měsíce starou zprávou. Takže stačí dát na FB pár nových zpráviček a veřejné mínění bude za 14 dní takové, jaké má být. Jestli bude akce v Sýrii pokračovat, bude spíš vedeno zájmy mocností. Jak těch větších, tak těch regionálních.

  • Beld
    15:03 17.04.2018

    "Situace" v syrii jeste zdaleka neskoncila . Zapadni media 7 let masirovala obcany vypravenim o tom jaka je Asad lidska zruda mucici deti . Cili kdyby ted uznaki ok , je to konec . Asad bude vladnout dal . Tak by bud pripustili , ze celou dobu lhali , nebo by to z pohledu lidi znamenalo , ze jim "zruda" nevadi . Snad se nasledujici kroky jiz odehraji pouze v diplomaticke rovine .

  • Shania
    14:48 17.04.2018

    martin: problem neni v tom jestli syrske pvo dokaze tomahawky sestrelit,to zcela jiste dokaze cela rada jejich systemu.... za vhodnych podminek...

    problem je, ze ty systemy nejsou v pozici, kdy by mohli tomahawky postrelovat... to je cely problem...

    na ceste k cily u damasku jim v ceste stoji jedna jedina sa-6, kterou muzou lehce obejit.

    a nemusim snad popisovat to, ze sestrelene tomahawky by zanechali dost trosek...

    a k tomu dalsimu dotazu, ruske mod se chova jako soucast ruske propagandy a uz roky se fakt smeju co za hovadiny si dovoli vypustit...

  • danny
    14:29 17.04.2018

    PavolR: vsaď se, že kdyby někdo náhodou nepochopil, že tvůj návod je jen vtipnou replikou na Grullův dotaz a rozhodl se jej realizovat, bude mít večer Stropnický tiskovku a vysvětlí, že to byla sice nelegální, zato legitimní reakce České Republiky na průtahy v jednání Rady bezpečnosti OSN.

  • Martin23
    13:08 17.04.2018

    Předpokládám, že když Rusové uváděli podrobná data o účinnosti syrské PVO, že si byli vědomi, že nepíšou nesmysly, které může odhalit každý druhý čtenář.

    Třeba Rusové nepotřebují žádný zázračný laser ke srážení raket.

    Co když je tento impozantní výsledek souhrnem práce detekčních a zaměřovacích prostředků, prostředků elektronického boje a pak teprve raket.

    Ruská PVO je dle mého názoru schopná sledovat většinu cílů desítky i stovky kilometrů daleko, a pokud udělá z "chytrých a krásných raket" hloupé roury, pak jim třeba postačí prak k jejich sestřelení.


    Co si dovolím tvrdit s jistotou je, že západ se do toho nějak zamotal. Buď lhal o počtu cílů nebo o úspěšnosti raket či o obojím.

    V každém případě lze celkem jednoduše u dvou z těch tří cílů spočítat krátery po explozích. Počet raket dopadnutých na ten poslední cíl by pak byl přinejmenším absurdní.

    PS. je také asi náhoda, že Rusové zveřejnili, že na tři cíle ze sedmi rakety pronikly a USA pak prohlásily, že na tři cíle vypustily 105 raket. To je hodně podivné a zajímavé.

  • PavolR
    12:53 17.04.2018

    Grull:
    Pokiaľ chcete bezpečne zasiahnuť sýrske územie českým tomahawkom, tak si jeden macgyverovsky vyrobte z násady prachovky a kusu koberca, choďte do Prahy na Českomalínsku 7/20 a vhoďte ho do záhrady tamojšej budovy. Pravdepodobne to nebudú brať ako akt vyhlásenia vojny Sýrii, iba pokrútia hlavou so slovami "A ešte na nás hovoria, že po nás ostáva všade bordel". Čo samozrejme nebude brániť šíreniu správ, že sýrska ambasáda v Čechách sa stala terčom útoku Tomahawkom - ku ktorému sa zatiaľ nikto nepriznal - no ten bol zostrelený a nespôsobil žiadne škody.
    UPOZORNENIE:
    Vyššie uvedený návod je iba vtipná odpoveď na Grullovu otázku. V reále to rozhodne nikto nikde neskúšajte!

  • Grull
    12:09 17.04.2018

    Tedy v porovnání s předchozímy útoky, kdy se hlásí, že Izrael odpálil 8 střel tam a tam, 5 jsme sundali a 3 ne. A hned ukážou krátery plus počet mrtvých a zraněných.

    Takže 100+ sekerek a 3 zničený baráky. Mě je to tedy hódně podezřelé.

  • Grull
    12:01 17.04.2018

    fenri - My máme něco, co by tam doletělo? A teď myslím jak nosič, tak i střelu, kterou můžem odpálit z bezpečné vzdálenosti?

    Dobře, pokus o vtip.

    Měl bych dotaz, v Sýrii, když něco bouchne, hned máš videa na netu. Jestli ti Hodní nasypali 100 sekytek, a nestříleli jen po 3 barácích. Kde jdou videa či fotky z poničených letišť nebo kam to vlastně šlo? Tedy za předpokladu, že ti Zlý toho opravdu tolik nesundali a rozbité jsou jen ty 3 baráky, které nikdo nebránil? Nezaznamenal jsem ani žádné zprávy, tweety o tom, že by někde něco jiného trefili.

  • fenri
    10:38 17.04.2018

    Jo, také si myslím, že zatímco tu řešíme, jestli barák v Barzaku je jedna nebo tři budovy, tak útok teprve přijde.
    O víkendu testuje koalice, dneska testuje Izrael, uvidíme kdo bude testovat zítra. Možná dorazí i ti Paroubkovi Marťani. Skoro začínám mít mindrák za ČR, že jsme si na Syrii ještě nevystřelili. Takových zemí na světě už moc není. Rwanda, togo...
    (pro Logika, Standu aspol. - ta poslední věta je ftip, aby nám tu nezačali vypočítávat všechnu Ugandy, které si také ještě nevystřelily...).

  • danny
    10:30 17.04.2018

    StandaBlábol: možná ne 400 ks, ale podle ohňostroje nad Damaškem to na jen 112 fakt nevypadá. Na druhou stranu bych úplně nevynechával v úvahách hlavňovou výzbroj Pancirů.
    Další věc, kterou je třeba brát v úvahu, tak je poměrně krátký čas na přípravu a plánování tras ve chvíli, kdy Syřani očekávali útok. Takže se asi hodně snažili o matení nepřítele. A v neposlední řadě jsem nikde nezaznamenal, že by se v bojové zóně pohybovaly prostředky REB a že by probíhalo nějak účinné rušení.

    čejkis, fenri: Eager Lion, Iwo Jima, na cestě Truman... začíná se celá akce jevit jako předehra, než nějaké stahování.

  • Míša
    10:23 17.04.2018

    Naše? My nějakou máme?

    Aha-málem bych zapomněl na pár kusů - připomínek studené války alá 3prsty smrti. A doplněk ze Švédska pro obranu vyslaných angličáků do zahraničí. RBS by museli mít kliku, aby je někde z kopce včas zahlídli.

    Současně, abych se jen neposmíval, měli bychom data z Awacsu a možná těch pár Gripů něco málo zmohlo, ale byla by to jen kosmetika a spíš zajímavost do A-reportu(úspěšné zachycení jedné střely) 39tek bychom potřebovali mnohem víc a ideálně v nejnovější ver. a snad se zadaří, alespoň navýšení počtu.

  • juhelak
    10:13 17.04.2018

    i kdyby měli i jen 50% uspesnost tak je to z hlediska toho kdo všechno na ne utoci a v jakem množství uspech zvlast pro zemi zdecimovanou 7 lety války. Nedokázu si představit kolik takových tomahawku nebo kalibru by odrazila nase pvo..

  • Míša
    09:54 17.04.2018

    @ otecka

    možná si vytáhněte moje dřívější příspevky, kdo mě zde nazval floskulemi(kavárnou-ano kočičí rád, sluníčkářem), když jsem psal, že zase lidi volí "vojevůdce": jak zde doma, západně-východně. Vyhnul jsem se pacifismu, politice , kterou jsem v minulosti popisoval, jak naprostou šílenou všesměrově.

    Nyní spíš řeším, co je již dané- válka pokračuje a s podporou voličů lumpů(Trump-Putin-Zeman a nekonečný seznam mnoho jim podobných) bude i nadále.

  • Olivav
    09:24 17.04.2018

    No když se podíváte na ta čísla z MO RF viz:

    Marthy Datum: 16.04.2018 Čas: 19:58

    Tak nejlíp vycházel Pancir a ten nemusí používat jen rakety, že?

    No a pokud se nepletu tak Buk-M2E měl tvorít protiraketovou ochranu sofistikovanější S400, alespoň tak to prezentovali na nějakých videích apod sami rusové.

    Samozřejmě my se pravdu nedozvíme a jak píše:

    otecko Datum: 17.04.2018 Čas: 07:49

    Tak bysme i my sami byli rádi po 7 letech, kdyby nám dali všichni svatý pokoj.

  • Luky
    07:58 17.04.2018

    V USA vládnou psychopati už delší dobu, nabob Trump je ten zdaleka menší problém.

    Co se týče diskuze, tak jsem bohužel neměl čas číst, ale provedu spolu s článkem...jen jsem přelétl očima poslední stránku a měl pocit, že se po Sýrii hledají nějaké sekyrky.

    Pokud jich tedy bylo tolik použito na některé areály - to je takový problém sezbírat nějaké zbytky, rozvozit to po Sýrii, nafotit a vytahovat se nad "sestřelenými" střelami?

    Nebo v případě exploze hlavice z toho plochodrážníka nezbyde nic? Ani nějaký ten oharek Williamse F107?

  • otecko
    07:49 17.04.2018

    V tom článku je podstatná jedna věc, že ani tzv.koalice se nezajímá o přání syřanů, mít doma už po 7 letech klid, nebýt zabíjen islámským státem, či mezinárodními-dovezenými "povstalci",.. .a vy, co tady fandíte od počítče koalici, si nastavte zrcadlo, jaké zájmy by jste po sedmi letech zabíjení měli vy.
    Vadí mi, že zájmy lidí jsou až na x té koleji, vadí mi, že v USA vládne psychpat a velí nejmocnější armádě světa, vadí mi, že takoví idioti jsou náší spojeneci.
    A jinak jsem přesvědčen, že přes možné technické potíže je syrská armáda po sedmi letech válčení nejzkušenější v regionu, mají největší zkušenosti s reálným bojem.

  • PavolR
    07:30 17.04.2018

    Sýrčania vyhlasujú, že ich PVO, že zničilo dnes v noci 9 rakiet pri Homse. A keďže mali mať 100% úspešnosť, zasa neexistuje dôkaz, že tam niekto (vinia Izrael) na nejaké ciele útočil ...

  • Míša
    07:00 17.04.2018

    Vlastně bych nerozporoval v zásadě věc modernizace a lepší možnosti PVO.

    Celé se mi to ale nezdá. Historicky vím, že když se Amíkům něco zesr., tak dílčí neúspěch připustili(vždy eufemisticky) - opakuji připustili. Dále si myslím, že by Státy urychleně nahrazovali současné střely, pokud by se ukázali, jako velice zranitelné. Ostatně sami rusové analog nasazují s velikou pompou do provozu, to by se jejich systémům taky pěkně zatřásla zem.

    Další věcí je signál z ruska, že putin je moc v reakci měkký, mám tak dojem, že jim tam něco trefily a nehodí se to vytahovat na světlo, nejen kvůli kontraktům s PRO.
    Souhrn úspěchů rusko-Syrských, který mi přijde ve stylu x10 a možná i trefovali vlastní rakety, tím mohlo dojít k takovým veletočům s čísly.

    Závěrem - koalice by se nechlubila, jak byla úspěšná(beztrátová - nízký % může připsat poruchám) a nakonec by to mělo dopad na výzbroj nejen její.

  • Marthy
    00:39 17.04.2018

    Míša-bez Rusů by byla většina Syrské PVO mimo provoz-náhradní díly,munice...
    Ostatně když Rusáci přišli do Sýrie byla velká část Syrských PV systému v dezolátním stavu,ti jim to opravily a modernizovali (do jaké míry netuším).
    Jinak spojením Syrské PVO s Ruským Syřané velice získali,kromě toho jsou to spojenci-v NATO přeci taky funguje integrovaná PVO.
    Pro Sýrii to přináší ohromné výhody-např.budou mít stále dobrý přehled o situaci ve svém vzdušném prostoru-z Ruských přehledových radarů a letounů,a ty se nikdo zničit neodváží.Proto zničení Syrské PVO není až tak snadné.

  • rasto12
    00:35 17.04.2018

    "Píšu to proto, že žádná armáda si nenechá v reálným čase nahlížet do svých systémů. Jenže PVO nutně potřebuje data v reálném čase a nemyslím si též, že rusko má rozvinutý systém na tomto místě. Prostě mi to vůbec nesedí a zásadní informace se veřejnosti skrývá."

    Rusko tam použilo všetko možné. Dokonca skúšalo nové letecké a pozemné REB . Pre Rusko je Sýria dokonalé cvičisko.

  • Starlight
    00:30 17.04.2018

    Možná je tu jedno zdůvodnění rozporů mezi americkým a ruskými údaji:

    Nedávno ruský lídr prezentoval nové ruské zázračné zbraně. Mezi nimi byl i mobilní protivzdušný laser: https://www.youtube.com/watch?v=_7krKN7_W8c
    Slyšel jsem, že jsou tedy asi oprávněné a zatím nepotvrzené zvěsti z arabských webů, které naštěstí pro běžného českého internetového diskutujícího na plný úvazek nepředstavují jazykový problém, že tím by se mohlo překvapivě všechno vysvětlit.

    Podle této šeptandy je možné, že tento nový systém byl utajeně nasazen v Sýrii. Jako zástěrka je jeho nasazení maskováno právě zprávami o vysoké účinnosti sovětských a ruských protiletadlových raketových systémů. Po jeho zásahu se zasažený objekt zřejmě doslova vypaří, a proto není možné ani po několika denním usilovném pátrání nalézat žádné trosky zničených amerických střel.

    Výkon vlastního ruského laseru tak zřejmě několikanásobně překračuje známý výkon nejen stávajících amerických laserů, ale dokonce i budoucí, již desetiletí avizované, americké programy řady STAR jako STARTREK nebo STARWARS. V Americe proto intenzivně vymýšlejí nové technologie osobní ochrany před dosud podceňovanými hrozbami východu: https://www.youtube.com/watch?v=ZJFfd9oUqlk :-)))).

  • Míša
    00:28 17.04.2018

    Píšu to proto, že žádná armáda si nenechá v reálným čase nahlížet do svých systémů. Jenže PVO nutně potřebuje data v reálném čase a nemyslím si též, že rusko má rozvinutý systém na tomto místě. Prostě mi to vůbec nesedí a zásadní informace se veřejnosti skrývá.

  • rasto12
    00:28 17.04.2018

    Páni, tieto verejné vojny / sankcie berte s rezervou , USA A GB uvalia sankcie na Rusov. To nie je na Ruských podnikateľov dneška, tí sú zastreší Izraelom , ale na staré páky od Jeľcina. A ak je to na dnešných, tak tí sa držia v Rusku . To je to čo Rusko potrebuje - držať si ich doma

  • Míša
    00:21 17.04.2018

    @Marthy

    Můžeme to napsat tak, že vše je propaganda: kufírek, kačer i liliputin.

    Jenže předání dat do Syrské PVO přímo z centra velení a taky sledování by značilo, že jejich systémy nejsou pod konrolou Syrské armády. Tím pádem, již je okupován ruskem?

  • ruleta
    00:01 17.04.2018

    Marthy
    Datum: 16.04.2018
    Čas: 23:54

    Tohle jsou vsechno spekulace. Ale zase je naivni predstava, ze amici by nemeli zmapovanou syrskou a ruskou PVO. Dale je imho naivni si myslet, ze Trump do toho sel a dopredu predpokladal, ze vetsinu Tomahawku ztrati. To je dle meho blbost. Pokud vyrusili/posundavali 70 tomahawku...kde sakra jsou? To je kolik 50 tun ruznych fragmentu? polovina nad Damaskem!???

    Verim, ze amici kecaj, verim, ze prisli o par tomahawku. Neverim, ze o vetsinu.

  • Marthy
    23:54 16.04.2018

    Ruleta-spíš to považuju za propagační útok-Trump doma ukáza jaký je tvrďák a jak potrestal Asada,a na druhou stranu jde Asad pár hodin po útoku s kufříkem v ruce a úsměvem na tváři na šichtu.
    Budmě rádi za to,taky to mohlo dopadnout hůř.
    Míša-let SPDL schováš jakž takž před Syřany,ne před Rusy-určitě sledovaly spojenecké lodě a letouny-třeba pomocí družic,ponorek,svých letounů (co vím jsou v Sýrii i nějaké A-50).Je 21 století,v konfliktech rozhodují informace,a ty Syřané měli-od Rusů.

  • cejkis
    23:48 16.04.2018

    Útok vedený ze tří směrů včetně Perského zálivu napovídá o sktečném cíli. Dle mého soudu šlo o mapování schopností syrské PVO.

    Konec cvičení Eager Lion 2018 se 3,5-4tis amerických vojáků při hranicích Sýrie v termínu 15-26 dubna 2018 se kryje s přítomností svazu letadlové lodě USS Harry S. Truman a výsadkové lodi LHD 7 Iwo Jima, která již dorazila do severního cípu Akabského zálivu.

    Lze vyslovit hypotézu, zda útok stand off zbraněmi na Sýrii byl propagační v duchu předchozího či byl celý chemický incident zinscenován pro potřebu testování PVO před dalšími operacemi.

  • ruleta
    23:44 16.04.2018

    Pokud to bylo pro USA fiasko - tak se to do nekolika tydnu dozvime tim, ze o tom napise nytimes nebo post. Tohle se neutaji. Takze klid jeste bude cas v teto debate pokracovat :D

  • Míša
    23:35 16.04.2018

    Výborný poznámky(komenty níže), ke všemu dodám, že pravděpodobně proběhl el. průzkum a tím pádem určená trasa letu mimo pole PVO by měla ztráty na křižujících r., krom finále letu minimalizovat. Jenže zde je celé spektrum Syrské PVO(včetně S-200, která nebude útočit na střelu, která se krátce vyhoupne), jako by lětěly po vzoru aerolinky a výšce cca 10km.

    Současně mi hlava nebere šílený počet střel na straně koalice, přeci při onom plánování trasy letu a minimalizace ztrát nezkoušeli jen "zálohovaný"(x střel na jeden cíl) útok.

    Vše jde tak jasně proti sobě, že si myslím, že budou i útoky na jiné cíle, kde se nám nechce ani jedna strana svěřit, co bylo, nebo naopak zasaženo.

  • Marthy
    23:22 16.04.2018

    Kolik toho Syrská PVO opravdu sundala a jak při útoku postupovala nevím,ani vědět nemůžu,ale protože mám s PVO i praktické zkušenosti napíšu svůj názor.
    Ta úspěšnost kterou píše MO Ruska možná je,a to z několika důvodů.
    Klíčové bylo že Syrská PVO byla dopředu varována velkohubými prohlášeními Trumpa,odhadnou potenciální cíle a připravit se už nebyl problém.
    Syrská PVO je propojená s Ruskou,to jim dalo daleko víc času na obranu-hádám že o odpalu SPDL věděli hned jak je vypálily s lodí.
    Jsem přesvědčen že Syrská PVO jela v automatickém režimu,řízena centrálním řízením palby-pravděpodobně Ruským.Centrální počítač vyhodnocoval cíle a rozdával je jednotlivým stanovištím PVO,takže každý cíl postřeloval nejvýhodněji postavený systém,a nestalo se že některý cíl postřeluje víc systému kdežto jiný žádný.
    V tomto režimu systémy můžou vypálit rakety na cíl v předstihu,na základě přeposlaných dat,a až cíl zachytí střelecký radar je na něj střela navedena-tím se získá čas na druhou šanci,pokud by střela cíl minula.
    Musím ale napsat že ten útok byl nepovedený,naivní-předem ohlášený,ani se nepokusily Syrskou PVO rušit či je napadnou protiradiolokačními střelami...
    Pro Syrskou PVO to byly skoro cvičné střelby za ideálních podmínek.
    Jsem si jistý že pokud by se USA rozhodli Syrskou PVO zničit,tak se jim to podaří,takže podle mého ten útok byl typu "aby se vlk nažral a koza zůstala celá".

  • StandaBlabol
    22:45 16.04.2018

    to Marty,

    střílet na každý Tomahawk jen jednou raketou z Buku by fakticky znamenalo rezignovat na obranu důležitých cílů. Protože při pravděpodobnosti zásahu 0,8 ti 2 z 10ti projdou. V tom případě stačí na každý cíl poslat 5 Tomahawků a máš jistotu, že ho dostaneš (zjednodušuji). S Pancirem je to už horší, s pravděpodobností 0,95 potřebuješ 20 Tomahawků na jeden cíl.

    Jenže to se pořád bavíme o maximálních uváděných hodnotách v ideálních podmínkách. Neřeším ani množství munice ani maximální možný počet současně postřelovaných cílů jedním systémem.

    Pokud jde o důležitý cíl, i Pancir bude střílet 2 rakety. Jasně, nebavím se o střílení na dron.

Stránka 1 z 2