Na veletrhu IDET se představí nové pontonové mostní vozidlo na podvozku Tatra

Na veletrhu IDET se představí nové pontonové mostní vozidlo na podvozku Tatra
Pontonová mostní souprava IRB na podvozku Tatra Force 8x8 / GDELS (Zvětšit)

Česká armáda v příštích letech plánuje nahradit letitá ženijní mostní vozidla ve své výzbroji. Vedle typu AM-50 s pevným mostem to bude i pontonová souprava PMS s plovoucími mosty. Jednou z možností náhrady pontonových souprav je i novinka, která je výsledkem spolupráce firem holdingu Czechoslovak Group a společnosti General Dynamics European Land Systems.

Česká armáda bude muset v příštích letech obměnit nejen bojovou techniku, ale také pořídit nové logistické a ženijní systémy podpory a zabezpečení. Patří k nim rovněž pontonové mostní soupravy, neboť AČR má ve výzbroji pontonová vozidla Tatra T 815 PMS pocházející z druhé poloviny 80. let, přičemž samotné pontony jsou ještě starší. Na blížícím se veletrhu IDET 2019 se představí moderní pontonový systém, který by představuje efektivní náhradu a zároveň by byl kompatibilní s vozidlovým parkem AČR. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS, jenž má podobu pontonové mostní soupravy IRB (Improved Ribbon Bridge) nesené na vozidlech Tatra Force 8x8, které jsou v posledních letech v mnoha modifikacích zaváděny do výzbroje české armády.

CSG a GDELS už mnoho let spolupracují na různých projektech, nejnověji obě společnosti nabízejí IRB na podvozcích Tatra na světových trzích. V současnosti jsou například pontonové soupravy IRB na podvozcích Tatra Terrno1 dodávány do Brazílie. Mostní systém IRB využívají mimo jiné armády Spojených států, Německa, Švédska nebo Austrálie a svými parametry a výkony odpovídá požadavkům AČR na náhradu za letité soupravy PMS tak, jak byly definovány v marketingovém průzkumu, který se v minulém roce uskutečnil. Výhodou IRB je také skutečnost, že je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO, například starší SRB nebo FSB obojživelnými vozidly M3, což by umožňovalo nasazení českých jednotek ve společných operacích zemí NATO a zároveň splnění požadavků NATO na moderní ženijní techniku.

Souprava IRB umožňuje podporu těžké techniky do váhové kategorie MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla dle STANAG 2021. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, které je možné spojovat do podoby plovoucího mostu nebo přívozového soulodí. Celá souprava sestává kromě vozidel Tatra Force s hákovým nakladačem z několika součástí. Jde o břehové pontonové díly, říční pontonové díly, loď Birdon BEB, pokladač vozovky FCR3 a standardní ISO kontejnery s příslušenstvím. Kromě těchto základních komponentů je možné systém IRB a jeho jednotlivé části doplnit o řadu dalšího příslušenství – například o kotvící systém, ochranný systém mostu, lafetaci zbraní na lodě atd.


Motorový člun Birdon BEB; větší foto / US Army

Velkou logistickou výhodou je, že vozidla určená pro IRB soupravy nejsou jednoúčelová. Pro nesení a pokládání pontonových dílů i lodí slouží odnímatelný adaptér BAP (bridge adaptor pallet), který je umístěn na běžný podvozek Tatra Force opatřený univerzálním hákovým nakladačem. Na veletrhu IDET bude k vidění podvozek s krátkou pancéřovanou kabinou, pro AČR bude nabízeno provedení s dlouhou čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou, která je v AČR již zavedena u nových vozidel pro nesení minometů a dílenských i vyprošťovacích vozidel.

Pontonová souprava IRB je doplněna motorovými čluny Birdon BEB (Bridge Erection Boat) pro manipulaci s pontonovými díly a soulodími. Birdon BEB, která bude rovněž vystavena na veletrhu IDET 2019, v kombinaci s IRB slouží například v americké armádě a díky svým výkonům je americké jednotky používají dokonce k přepravě vojenské techniky na mostních dílech i přes rozsáhlé vodní plochy. Velkou výhodou této lodi oproti v současnosti v AČR zavedeným lodím MO 2000 Veronika je především schopnost provozu i za teplot pod bodem mrazu, a oproti těmto lodím a zejména pak oproti taktéž používaným zastaralým lodím MO 634 pak především rapidní navýšení výkonů.

Lodě jsou vybaveny unikátním patentovaným pohonným systémem s vodními tryskami, které poskytují velký tah i při nízkých rychlostech, což je při sestavování pontonových dílů mostu velmi důležité. Zároveň díky němu mohou lodě fungovat i jako stabilizační a kotevní prvek celé mostní sestavy při silném proudu.


Pokladač zpevněné vozovky FCR3 na podvozku Tatra; větší foto / GDELS

Další součástí systému IRB je pokladač zpevněné vozovky FCR3 od firmy Deschamps, který se na podvozek Tatra Force rovněž upevňuje pomocí univerzálního hákového nakladače. Vozidlo s pokladačem FCR3 je schopno během pěti minut vytvořit zpevněný plný pás vozovky o šířce 4,6 metru a délce 50 metrů, přičemž pásy lze spojovat do delších celků. Hliníková konstrukce vozovky má vysokou odolnost a splňuje parametry nosnosti kategorie MLC 80.

Další možností náhrady za staré soupravy PMS české armády jsou obojživelná pontonová vozidla M3, která CSG a GDELS ve spolupráci také nabízejí různým zákazníkům v rámci svých projektů. M3, jež bude rovněž vystaveno na veletrhu IDET 2019, je unikátní obojživelné vozidlo, které představuje kombinaci samohybného pontonového mostního dílu a lodě, jež se navíc dokáže po souši přesouvat vlastní silou. M3 je za pomocí adaptéru kompatibilní se soupravami IRB, FSB i SRB, přičemž velkou výhodu představuje velká rychlost a flexibilita při skládání pontonového mostu. Jednotlivá vozidla, která se ve vodě sama velmi rychle rozloží do plavební konfigurace, také mohou sloužit jako přívozová plavidla, přičemž spojováním několika vozidel do celků lze vytvořit plavidla s velkou kapacitou a nosností, a to s minimálními požadavky na obsluhu.

Systém M3 je schopen po vodě přepravovat všechny typy bojových tanků NATO, jako jsou M1A2 Abrams, Leopard 2 nebo Challenger 2, a spadají do nosnostní kategorie MLC 85. Vozidlo M3 je opatřeno zatažitelným čtyřkolovým podvozkem s pohonem všech kol, posádku tvoří dva až tři muži, kteří mají pro montáž a demontáž některých prvků vozidla k dispozici integrovaný hydraulický jeřáb. Na silnici se M3 může pohybovat rychlostí až 80 km/h, na hladině vodního toku pak rychlostí až 14 km/h.

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová obrněná tatrovka TATRA 4 × 4 HMHD

Kopřivnická společnost TATRA TRUCKS představuje na probíhající vojenské výstavě Eurosatory 2014 nové ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo

Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky ...

Nové české mostní vozidlo AM-70 EX prochází náročnými testy

Mezi hlavními modernizačními projekty pro nejbližší období, které velení armády minulý rok ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • boby
    11:22 28.05.2019

    Pokladac spevnenej vozovky sa pouziva hlavne pri vylodovacich operaciach. Bud je na nadstavbe kamionu alebo na specialnej radlici od buldozeru. A je to prve vozidlo ktore sa vyloduje s vysadkovej mode na plazi

  • astor
    14:43 26.05.2019
    • (14)

    Vzhledem k hmotnosti tanků Severoatlantického paktu (65t) a nosnosti mostů stávající dopravní infrastruktury ČR (přesun techniky do 50t - T-72 45t) je pořízení podobného mostního prostředku s touto nosností logickým krokem. Obvzláště s přihlédnutím na realizaci plánu bruselských zelených mozků, který má pracovní název Barbarossa II a v jehož první fázi ( ideologická masáž o zlém a neschopném kolosu na hliněných nohách) se právě nacházíme.

    • Scotty
      15:08 26.05.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      Dnešní PŠM vám přináší zástupce pro věci politické astor. Děkujeme.

  • Jura99
    13:46 26.05.2019

    Jesteze jsi mi vysvetlil zpusob nasazeni, puvodne jsem si myslel, ze kdyz je na aute jen 50m vozovky, ze to jede s kolonou, kde je to treba polozi a po pouziti zase namotaji a pouziji o 10km dal znovu. Ale mozna mas pravdu, ze v kolone pojede treba 50ks techto aut a vozovku vzdy nechaji valet na miste.

    • Jura99
      13:47 26.05.2019

      To bylo pro Gibona

    • GlobeElement
      10:18 27.05.2019

      Jako v knize Jak jsem vyhrál válku - co se stane, když rozvinu protichemický koberec, nechám na něj napochodovat četu a pak zjistím, že zamořené pásmo je široké 50 metrů?

  • Jura99
    06:40 26.05.2019

    Spíš otázka životnosti té vozovky, když se to např. položí na nerovný terén (rozbahněná lesní cesta s metrovými dírami) a přejede přes to tank. Pak už to asi na ten kotouč nenamotají :-). Totéž do zatáčky to (asi) nepoloží, takže to využití je skutečně otázkou.

    • Gibon
      11:43 26.05.2019

      To je to rozhodujuce, ci to znovu zabalia.
      Moznost presunu techniky, aby mohli odrazit postup nepriatela, je druhorady.
      Este si zabudol, ze to nema dobry dizajn.

      OMG.

  • liberal shark
    19:48 25.05.2019

    No nevím, nebyla by petinapravova Tatrovka lepší ?

  • Jara
    16:45 24.05.2019

    IDET za dveřmi, ve vzduchu visí přezbrojování a tady jen jedna Vlaštovka za český průmyslu v podobě přestříkaného “plováku” na sedmičce místo 813ky opravdu ubohost, možná přibude ještě oblíbený modýlek CSG z čínského E-shopu ne?

    • wlko
      18:55 24.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Dobrý deň :)

      Aj ste si prečítali článok, alebo aspoň popis k titulnému obrázku?
      Ono to čo vidíte na podvozku "sedmičky" nieje starý PMS a.k.a "přestříkaný plovák" ale IRB (Improved ribbon bridge) https://www.youtube.com/watch?...

    • Rase
      23:24 24.05.2019

      Nenapadá mě zkrátka jediný důvod, proč investovat na IDET těch pár stovek + x hodin času, zkrátka nic zajímavého co by nebylo k vidění minule. MO stejně nic nepořídí, tak o co jde...

  • Gibon
    15:42 24.05.2019

    Este ze je unikatni :D

  • apache
    15:40 24.05.2019

    Může mi někdo prosím vysvětlit, jak velký význam může mít ten pokladač zpevněné vozovky pro AČR?

    • lalalik
      15:49 24.05.2019
    • Rase
      23:26 24.05.2019

      vzhledem k tomu, že AČR nemá nic, co by se po té vozovce mohlo pohybovat, tak nic. Z moderních bojových prostředků máme akorát Pandury a i ty jsou akorát na obchvaty. Těch pár obstarožních tanků, houfnic a minometů jsou akorát k smíchu...

      • Zdenoušek
        10:40 28.05.2019

        Rase - tobě někdo ukrad účet ne?

        • Rase
          12:33 28.05.2019

          není každý den posvícení :-D
          už jsem zkrátka, po všech těch marných slibech a plánech, zlomil nad AČR hůl.

    • Scotty
      23:43 24.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Rase
      Tak zrovna pro ty Pandury by se to mohlo hodit.

    • liberal shark
      19:47 25.05.2019

      Říční břehy bývají bahnité.

    • fotr
      20:03 25.05.2019

      Nikdy jsem to naživo neviděl a také si neumím představit kde by se to v ČR mohlo využít, nemáme pouště, rozsáhlé podmáčené oblasti a naopak máme rozsáhlou síť asfaltových nebo zpevněných komunikací. Všichni známe záběry z první a druhé světové války kdy se armády topily v blátě ale to snad dnes už nemůže nastat. Nikdy jsem ani neslyšel že by někdo z armády taková vozidla poptával nebo že by se tvořila nějaká strategie která je na nich založená. Pokud by tady o tom někdo věděl více, rád si jeho příspěvek přečtu.

      • tomas.kotnour
        00:18 26.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Doupov + deštivý listopad a T-72 se tahají na lanech.

      • GlobeElement
        10:20 27.05.2019

        Jel jsi někdy po D1?