Německo vyvíjí nástupce letadel Panavia Tornado

Foto: Panavia Tornado F3 Královského letectva; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2
Stíhací Tornado F3 Královského letectva. Všechny verze F3 již Velká Británie vyřadila z výzbroje; větší foto / Chris Lofting, GFDL 1.2

Podle zpravodajské agentury Reuters zvažuje Německo vývoj zcela nového proudového bojového letadla. Nové letadlo nahradí legendární stroje Panavia Tornado. Rozhovory s potenciálními partnery začnou v příštím roce.

Agentura Reuters se odvolává na dokument z německého ministerstva obrany “Strategie vojenského letectva”. Z dokumentu není však patrné, o jaký typ letounu má Německo zájem. Může jít o pilotovaný, nepilotovaný nebo volitelně pilotovaný letoun. Stejně tak není jisté, zda půjde o univerzální nebo čistě útočný stroj.

Německo plánuje při vývoji spolupracovat s dalšími evropskými zeměmi. Půjde především o země, ve kterých slouží letadla Panavia Tornado. Nový letoun podle současných plánů nahradí hned dvě verze letadel Tornado - útočnou/bombardovací verzi a verzi pro průzkum a elektronický boj.

V evropských letectvech i v Saudské Arábii sloužily také stíhací/záchytné verze Tornado ADV. Šlo o stíhače původně navržené k zachytávání a ničení sovětských dálkových bombardérů. Poslední verzi Tornado F3 (britské označení pro Tornado ADV) vyřadila Velká Británie v roce 2011. Úkoly Tornad ADV převzaly ve Velké Británii, Itálii a Saudské Arábii nové stíhačky Eurofighter Typhoon.

V současné době stále slouží v Německu 121 letadel Tornado IDS (stíhací bombardér) a 31 letadel Tornado ECR (verze pro elektronický boj). Itálie provozuje 62 letadel IDS a 16 ECR, Saudská Arábie pak 82 letadel Tornado IDS. Ve výzbroji Královského letectva Velké Británie se nalézá 102 letadel Tornado GR4/GR4A , což je britské označení pro verzi IDS.

Otázkou je, která země se k německé iniciativě přidá. Velká Británie plánuje celou svou flotilu letadel Tornado vyřadit v roce 2019. Úkoly Tornad postupně převezmou stíhačky Eurofighter Typhoon a útočné/bitevní úkoly pak 186 stíhaček F-35A/B Lightning II.

Tornado IDS německého letectva

Ve stejném duchu pokračuje modernizace italského letectva. Itálie objednala 96 letadel Eurofighter Typhoon a 90 stíhaček F-35A/B Lightning II. Poslední stroje Tornado, s postupným zaváděním stíhaček Typhoon a F-35, vyřadí italské letectvo se své výzbroje v roce 2025.

Saudská Arábie počítá s provozem Tornad IDS minimálně do roku 2020. Bombardovací a útočné úkoly saudskoarabských Tornad nakonec převezme 72 víceúčelových stíhaček Typhoon a především 70 útočných letadel F-15S Strike Eagle (označení verze F-15E pro Saudskou Arábii). K letadlům se zanedlouho připojí dalších 84 letadel F-15SA Strike Eagle. Na novější standard „SA" budou modernizovány všechny stroje F-15S.

Německo objednalo 143 letadel Eurofighter Typhoon. Svou flotilu letadel Tornado plánuje Německo provozovat do poloviny 20. let tohoto století. Stejně tak podle agentury Reuters Německo zkoumá možnost udržet letadla Tornado v provozu i po roce 2030.

Otázkou je, proč Německo nepočítá s nákupem většího počtu víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon, ale s vývojem nového typu. Odpovědí může být několik.

Německý průmysl je dostatečně silný a schopný, aby dokázal vyvinout nový proudový bojový letoun. Vývoj nového bojového letounu udrží v Německu desítky tisíc špičkových pracovních míst a umožní Německu osvojit si náročné know-how v konstrukci moderních bojových letadel.

Britská Tornada se před několika týdny zapojila do bombardování Sýrie.

V případě setrvání u Eurofighter Typhoon by Německo a potažmo Evropa ztratila kontakt ve vývoji bojových letadel se zbytkem světa. Nakonec nový letoun může být zajímavá “západní” alternativa k stíhače F-35 Lightning II. V současné době je jediným vyvíjeným typem na západě právě víceúčelový F-35.

Začátek moderních evropských strojů jako Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale nebo JAS-39 Gripen lze přitom vysledovat již na začátek 80. let minulého století (případně dříve). Ač se jedná ve všech třech případech o špičkové letouny, jejich konstrukce jsou již 35 let staré.

Eurofighter Typhoon je sice obratnější a modernější letoun než Tornado. Oproti Typhoonu ale má Tornado několik výhod. Tornado díky své konstrukci s měnitelnou geometrii křídel dokáže vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce (20 až 50 m) pronikat hustou nepřátelskou protivzdušnou obranou.

Také verze Tornado ECR jsou vybaveny moderní avionikou a elektronikou pro potlačování protivzdušné obrany protivníka - dle zásady SEAD ( Suppression of Enemy Air Defenses ). Letadla Tornado ECR dokáží vysokou nadzvukovou rychlostí v nízké výšce pronikat nepřátelskou obranou a pomocí střel AGM-88 HARM ničit radary protivníka.

Díky své schopnosti létat velmi rychle v nízké výšce a zároveň být stabilní při nízkých rychlostech (vše dáno měnitelnou geometrii křídel) je Tornado lepší stíhací bombardér než Eurofighter Typhoon. Otázkou nyní bude, jaký nový evropský letoun naváže na unikátní schopnosti Tornad.

Zdroj: Reuters

Nahlásit chybu v článku


Související články

Omán koupí dvanáct stíhacích letounů Eurofighter Typhoon

BAE Systems oznámila těsně před Vánoci definitivní dohodu ohledně prodeje dvanácti nadzvukových ...

Evropský Meteor pro Eurofighter Typhoon

Na počátku prosince minulého roku bylo uskutečněno první odpálení vyvíjené střely vzduch-vzduch ...

Zabiják stíhaček F-22A Raptor? Eurofighter Typhoon!

Tato zpráva je již stará nějaký ten pátek, ale popravdě – objevili jsme ji teprve nedávno. Našim ...

Eurofighter Typhoon: Vycházející hvězda mezi stíhači

Nedávná letecká kampaň nad Libyi a cvičení Red Flag donutilo spoustu lidí přehodnotit bojový ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    10:10 29.12.2015

    K nedávné debatě co vlastně dělají F-22 v Syrii, něco málo o CAS atd pěkný článek ...Zobrazit celý příspěvek

    K nedávné debatě co vlastně dělají F-22 v Syrii, něco málo o CAS atd pěkný článek zde

    http://www.afcent.af.mil/Units...

    Možná by se hodil i jako zdroj pro redakci.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:24 28.12.2015

    "Ty na to koukáš jen pragraticky, že jsou B1 nebo F-35 účinější, jenže ten voják tam dole to vidí trochu jinak." Věř tomu, že ten bigoš to taky vidí sakra "pragmaticky". Tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    "Ty na to koukáš jen pragraticky, že jsou B1 nebo F-35 účinější, jenže ten voják tam dole to vidí trochu jinak."

    Věř tomu, že ten bigoš to taky vidí sakra "pragmaticky". Tomu jde o to aby konečně někdo sejmul tu třicítku co připlácla celé družstvo na poli a ne o nějaké hrdé salutování nízko prolétající mašině. Moc se díváš na filmy :)

    Každá zbraň která bigošovi zachrání pr*el bude jím oslavována, Třeba Saxána na koštěti.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:44 26.12.2015

    CerVus: tak to sorry, to se každý bavíme o jiných rozhovorech. BTW i v senátu sedí bývalá pilotka (Martha McSally) A-10 a ta by použití B-1 pro CAS asi moc nepochopila. Anebo ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: tak to sorry, to se každý bavíme o jiných rozhovorech.

    BTW i v senátu sedí bývalá pilotka (Martha McSally) A-10 a ta by použití B-1 pro CAS asi moc nepochopila. Anebo třeba ano a je to jen politika a snaží se udržet letiště s A-10 co nejdéle v provozu, a podobně, jak to má třeba jiný senátor.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:37 25.12.2015

    Shania: Ale vždyť oni souhlasí s argumenty, že jim F-35 poskytne podobnou podporu, jenže ji během toho prostě nevidí. Když v boji zjistí, že jim letí na pomoc A-10, tak jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Ale vždyť oni souhlasí s argumenty, že jim F-35 poskytne podobnou podporu, jenže ji během toho prostě nevidí. Když v boji zjistí, že jim letí na pomoc A-10, tak jsou jednoduše radši. Ty na to koukáš jen pragraticky, že jsou B1 nebo F-35 účinější, jenže ten voják tam dole to vidí trochu jinak.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    18:16 25.12.2015

    CerVus: problém s těmi argumenty je ten, že ti vojaci nemají nejmenší páru jak CAS ze vzduchu funguje, vidí jen následky. Dost vojáků si taky myslí že CAS se dělá hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: problém s těmi argumenty je ten, že ti vojaci nemají nejmenší páru jak CAS ze vzduchu funguje, vidí jen následky.

    Dost vojáků si taky myslí že CAS se dělá hlavně kanonem a jen A-10 to zvládne, protože to bylo jedno z mala letadel co vůbec viděli a dokáží ho poznat, realita je trošku jinde.

    Na tyto čistící operace ve městě je B1 podstatně lepší CAS letadlo než cokoliv jiného s dostatkem munice a paliva aby tam vydrželi několik hodin.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:47 25.12.2015

    Shania: Psal jsem jen to čím argumentovali vojáci proti zrušení A-10. Ale osobně bych se k jejich názoru ppřiklonil byl raději kdyby mě kryla dvojíce A-10. Ono když to letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Psal jsem jen to čím argumentovali vojáci proti zrušení A-10. Ale osobně bych se k jejich názoru ppřiklonil byl raději kdyby mě kryla dvojíce A-10. Ono když to letadlo vidiš jak ti pomáhá a jak ten pilot taky nasazuje život, hned se v bojové vřavě budeš cítit lépe než když na tebe budou ze tří stran střílet a a budeš slyšet jen výbuchy. jak někde dpoadají bomby.
    A i když si tu situaci představím z druhé strany. Pohled jak se moje palebná převaha mění a míří ke mě dvě těžce pancéřované bestie plivající ocelové tenisáky s tím, že nejspíše budou následovat i nějaké ty bomby mě spíš přiměje se klidit než, že tamhle někde spadla bomba, ale nic mě přímo neohrožuje.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:28 25.12.2015

    skelet: v minulosti měli A-10 základnu zde: https://www.google.cz/maps/pla... jestli jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: v minulosti měli A-10 základnu zde: https://www.google.cz/maps/pla...

    jestli jsou tam i teď nevím, každopádně podporují operace v severním IrakuSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:08 25.12.2015

    a nebude to tím, že A-10 nejsou na žádném letišti poblíž? A přeletová vzdálenost dělá svoje

    a nebude to tím, že A-10 nejsou na žádném letišti poblíž? A přeletová vzdálenost dělá svoje

  • Shania
    16:45 25.12.2015

    CerVus: no nevím jak ty, ale já bých měl mnohem větší ztrach z něčeho co nese 80 bomb, a kdykoliv kdy odhalím svoji pozici mi muže padnout bomba na hlavu, než A-10 kterou vidím, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: no nevím jak ty, ale já bých měl mnohem větší ztrach z něčeho co nese 80 bomb, a kdykoliv kdy odhalím svoji pozici mi muže padnout bomba na hlavu, než A-10 kterou vidím, mužu po ní střílet a vím kdy se schovat, kanon navíc neni zdaleka tak ucinej jako bomby v zastavene oblastiSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:49 25.12.2015

    Tak ta A-10 má velkou psychologickou výhodu co říkají zprávy z nasazení. Jednak hodně pomáhá morálce vlastních jednotek vědomí, že jim CAS dělá zrovna A-10 a jednak se jich bubáci ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ta A-10 má velkou psychologickou výhodu co říkají zprávy z nasazení. Jednak hodně pomáhá morálce vlastních jednotek vědomí, že jim CAS dělá zrovna A-10 a jednak se jich bubáci dost bojí. Letadlo, které létá v několika km takový strach nenažene. Vlastně stejný efekt měly ve Vietnamu cobry.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:08 25.12.2015

    CerVus: asi takto, senzory schopné zachytit VLO letadla existuji a budou jen lepší, je ale trochu problém je nasadit v něčem ve velikosti stíhačky, nebo s nimi navadet zbrane. ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: asi takto, senzory schopné zachytit VLO letadla existuji a budou jen lepší, je ale trochu problém je nasadit v něčem ve velikosti stíhačky, nebo s nimi navadet zbrane. Konvenčí detekční systémy poskytují pořad obrovskou výhodu v přesnosti a vzdálenosti, takže stealth bude mít pořád výhodu i v době kdy je pujde odhalit na velké vzdálenosti.


    OT: k davne diskuzi o CAS a A-10:

    Vypadá to, že USAF preferuje B1 pro CAS před A-10 v Iráku

    Takže low and slow asi není zrovna hlavní požadavek pro CAS platformu v dnešní době.

    Coalition: Air Force B-1 bombers being used in Ramadi offensive

    http://thehill.com/policy/defe... Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:01 25.12.2015

    Hlavně vývoj technologií poslední roky raketově roste a stačí aby někdo přišel s novým detekčního systému a tolik propíraná výhoda Raptoru a Lightningu je ta tam. Potom budou na ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně vývoj technologií poslední roky raketově roste a stačí aby někdo přišel s novým detekčního systému a tolik propíraná výhoda Raptoru a Lightningu je ta tam. Potom budou na téměř stejné úrovni jako letouny 4++. V dogfigtu bude potom i EF mít výhodu.
    Pokud by stealth koncepci Amíci bezpodminečně věřili, tak byse nesnažili vyvinout hypersonické latadlo. Za této situace by se Německu spíše vyplatilo dokončit vývoj EF a doplnit ho stejně jako se o to snaží ve Švédsku drony.Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    11:40 25.12.2015

    Shania: Dovolte, abych poopravil Vaše tvrzení. První verze Typhoonu byly dodávány a vyvíjeny jako čistě stíhací a to z důvodu, že země EU používaly pro tyto účely již poměrně staré ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Dovolte, abych poopravil Vaše tvrzení. První verze Typhoonu byly dodávány a vyvíjeny jako čistě stíhací a to z důvodu, že země EU používaly pro tyto účely již poměrně staré stroje. U stíhacích letounů byl totiž propad schopností proti nejmodernějším strojům poměrně nejmarkantnější nahrazení starých strojů již bylo 5 minut po 12. S tím, že po vyřešení nejpalčivějšího problému se mělo přistoupit k vývoji verzí s proti-pozemními schopnostmi. Typhoon jako projekt nebyl nikdy plánován jako čistě stíhací letoun, ale jako víceúčelový. Potvrzuje to i varianta FGR.4, která již zahrnuje všechny základní schopnosti. Nevyužit potenciál tohoto letounu by byla dosti drahá chyba. Podle tvrzení výrobce i uživatelů vývoj letounu směrem k plnění průzkumných a protipozemních úkolů bude 100% pokračovat.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    15:22 24.12.2015

    CerVus: To sice ano, ale pořád zůstává v mantinelech 4++

    CerVus: To sice ano, ale pořád zůstává v mantinelech 4++

  • CerVus
    23:22 23.12.2015

    Britové používali EF v Libyi jak v roli průzkumného letounu tak bombardovacího. Navíc F-15 jasně dokládá, že když se chce, tak se z povedeného základu dá vyvinout úplně jiný stroj. Zobrazit celý příspěvek

    Britové používali EF v Libyi jak v roli průzkumného letounu tak bombardovacího. Navíc F-15 jasně dokládá, že když se chce, tak se z povedeného základu dá vyvinout úplně jiný stroj.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    21:25 23.12.2015

    designovat dnes hocico ako stroj 4++ generacie je obycajne mrhanie peniazmi.. cosi ako designovat dvojplosnik v 1935... len co taky stroj dokoncia, uz bude kompletne zastaraly (ak ...Zobrazit celý příspěvek

    designovat dnes hocico ako stroj 4++ generacie je obycajne mrhanie peniazmi.. cosi ako designovat dvojplosnik v 1935... len co taky stroj dokoncia, uz bude kompletne zastaraly (ak ho vobec dokoncia). skratka dnes ak chcu uderny stroj schopny pouzitia proti rovnakym cielom ako bolo urcene Tornado, tak im neostava nic ine ako postavit dvojmotorovy STEALTH stroj.

    no zaroven je tam jedna vyhoda, mozu postavit stroj cisto orientovany na BVR a standoff utoky, s nizskou celnou odrazovou plochou, dvoma motormi a zbranami nesenymi v pumovnici. Bez zbytocnej orientacie na supermanevrovatelnost by to teoreticky nemuselo byt dnes az tak drahe ako vyvijat alternativu k F22.. no samozrejme otazka je, ci Nemci su schopni na podobnom projekte pracovat...Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:29 23.12.2015

    strikehawk: to nemá co dělat s vlastnosti letounu (Typhoon v T3 verzi bude TOP stroj v 4++ generaci) a s programem jako takovým, jen že všechny projekty měli velké problémy (od ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: to nemá co dělat s vlastnosti letounu (Typhoon v T3 verzi bude TOP stroj v 4++ generaci) a s programem jako takovým, jen že všechny projekty měli velké problémy (od Su-27, EF, Rafale po Gripen) a ATF i JSF nijak nevybočují z řady, a to jsou oba programy podstatně větsi a technologicky úplně někde jinde.


    Jinak supercruise u 4++ je sice super, ale vyžaduje to stroj v lehké AA konfiguraci, vzhledem k tomu, že většina západních letadel nese velmi málo paliva interně, má pro tuto schopnost velmi omezené použití, protože skoro všude tahají přídavné nádrže.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:06 23.12.2015

    mu7705: Typhoon je náhrada stíhací verze a ne té útočné. Typhoon dostal nějaké ty AG schopnosti teprve nedávno a pořád je to nic moc. Otázka je jestli to letadlo Němci ...Zobrazit celý příspěvek

    mu7705: Typhoon je náhrada stíhací verze a ne té útočné. Typhoon dostal nějaké ty AG schopnosti teprve nedávno a pořád je to nic moc.

    Otázka je jestli to letadlo Němci nepotřebují hlavně jako nosič jaderných zbraní. Pokud se nepletu tak US má bomby v Evropě, ale nést je mohou jen letadla státu v kterých jsou umístěné. V Německu ty nosiče jsou právě Tornada.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    19:58 23.12.2015

    Shania v tomhle se asi neshodnem. Já považuji EF za zcela mimořádně zdařilý letoun. Výkonově a aerodynamickou čistotou překračující parametry všech komkurentů vyjma snad F-22 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania

    v tomhle se asi neshodnem. Já považuji EF za zcela mimořádně zdařilý letoun. Výkonově a aerodynamickou čistotou překračující parametry všech komkurentů vyjma snad F-22 a PAK-FA. Je to jediný letoun, který v základní konfiguraci byl schopen dosáhnout tzv supercruise ačkoliv pro něj původně nebyl navrhován. Ani tak vynikající konstrukce s vyspělou aerodynamikou jako jsou Su-27 a Mig-29 toho nejsou schopny. Teprve léty šlechtěný Su-35S by toho měl být schopen ( kromě PAK-FA a F-22 samozřejmě)
    Ostatní konstrukce navrhované ve stejné době nebo i později ( Rafale, Gripen. F-35 ) tuto klíčovou vlastnost postrádají.
    To, že vlivem politických zásahů a úspor nemá EF dosud to nebo ono je nepodstatné. Linka je stále otevřena pro produkci a vývoj stále běží.

    mu7705
    EF je čistokrevný stíhací letoun a jako takový byl vyvinut ( pro překonání Mig-29 a Su-27 ). To že má určité schopnosti víceúčelovosti je z nouze ctnost. EF nebyl a není pro tyto úkoly primárně určen jak je v článku dobře popsáno. Německu a ostatním prostě chybí něco mezi F-111, Tornado a A-6 v technologickém hávu 21. století. F-35 jím není a nikdy nebude a Německo naštěstí nemusí utrácet drahé peníze za akvizici tohoto pro popsané účely nevhodného letadla.Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    19:40 23.12.2015

    Je zajímavé, že hlavním důvodem vzniku Typhoonu byla právě náhrada letounu Tornado. Zajímalo by mne, proč není možné upravit Typhoon pro plnění přesně těch úkolů, které požaduje ...Zobrazit celý příspěvek

    Je zajímavé, že hlavním důvodem vzniku Typhoonu byla právě náhrada letounu Tornado. Zajímalo by mne, proč není možné upravit Typhoon pro plnění přesně těch úkolů, které požaduje Luftwaffe. Vzhledem k tomu, že ještě není zcela využitá možnost dalšího vývoje tohoto letounu, tak to znamená, že a) Typhoon má nějaké problematické vlastnosti, které jsou buď problematické nebo velice těžko a nákladně odstranitelné b) Německo chce něco vlastního a vnovém projektu chce hrát první housle s tím, že ostatní země mají jen tvořit stafáž a zákazníky. c) Německo chce letoun odpovídající nejnovějším konstrukcím z USA, Číny a Ruska a Typhoon je příliš konzervativně pojatý.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3