Roll-out prvního izraelského letadla M-346 Master

-
23. 3. 2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Na továrním letišti firmy Alenia Aermacchi v Itálii proběhl před pýr dny slavnostní roll-out prvního cvičného letadla M-346 Master určené pro Izraelské vzdušné a kosmické síly (Israeli Air & Space Force). První dva letouny si Izraelci převezmou již na konci letošního léta.
Izraelci si v roce 2012 objednali u italského výrobce 30 letounu M-346 Master. V armádě židovského státu ponesou stroje bojové jméno Lavi (Mladý lev). Jméno „Lavi“ nesl také originální projekt izraelské stíhačky z 80. let minulého století.
V izraelském letectvu italské letadla zastoupí zastaralé letouny A-4 Skyhawk a poslouží k pokročilému výcviku izraelských pilotů. Na letounech M-346 Master projdou výcvikem i piloti stíhaček F-35A Lightning II.
K slavnostnímu roll-outudošlo jen 20 měsíců po podpisu smlouvy, což ocenily obě strany. Italové vybudují v Izraeli také výcvikové středisko se simulátory a veškeré technické a logistické zázemí pro provoz letounů. Celková hodnota projektu dosáhne 1 miliardy dolarů.
Do konce letošního roku Izraelci převezmou devět letounů M-346. V příštím roce do Izraele přiletí 18 strojů M-346 a o rok později tři zbývající. Izraelské letectvo však neposkytlo informace o konkretní konfiguraci letounu.
Video: M346 Master / YouTube
V současné době podstupuje jeden izraelský pilot v Itálii výcvik létání na letounech M-346. Další izraelští piloti pak budou školeni italskými instruktory přímo v Izraeli. Do Itálie však na konci tohoto měsíce dorazí skupina izraelských leteckých techniků pro výuku provozu a údržby strojů M-346.
Izrael je již třetí zahraniční zemí, kde se podařilo prodat stroje M-346. Singapur si objednal 12 letounů a před nedávnem Polsko osm strojů. V domovské Itálii létá 15 strojů.
M-346 Master je podzvukový pokročilý cvičný a lehký bojový letoun páté generace, vyvinutý ruskou Yak Aircraft (dříve Jakolev) a italskou Alenia Aermacchi. Konstrukce letounu vychází z ruského typu Jakovlev Jak-130, který původně vznikal jako joint venture společností Aermacchi a Jakovlev.
Letoun je dvojmístný – instruktor a žák. K pohonu slouží dvojice dvouproudových motorů Honeywell F124-GA-200 o tahu 2×27,94 kN. Stejný motor (resp. v poněkud pokročilejší verzi) používá tak český bitevník L-159 Alca.
Zdroj: Defense Update
Související články
Izrael bude prvním zahraničním uživatelem stíhaček F-35 Lightning II
První zákazníci již netrpělivě vyhlížejí své stíhačky F-35 Lightning II. Kromě amerického letectva a ...
-
04.07.2013
-
10 komentářů
-
Jan Grohmann
Izrael údajně zničil ruské protilodní zbraně v Sýrii
O víkendu přinesly světové sdělovací prostředky informaci o údajném útoku izraelské armády na ...
-
15.07.2013
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Útočil Izrael na Sinajský poloostrov?
Minulý týden bylo na Sinajském poloostrově zabito raketou pět ozbrojenců, kteří se připravovali k ...
-
12.08.2013
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
Bojové zkušenosti s izraelským obranným systémem Trophy
Od roku 2010 je izraelský obranný systém Trophy postupně instalován na všechny tanky izraelské ...
-
07.11.2013
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Tak podle mne nejjednodušším řešením by byla přestavba dalších L-159 na cvičnou verzi. To se částečně realizuje. A k tomu zájmu Iráčanů - původně měli zájem jen o stroje z ...Zobrazit celý příspěvek
Tak podle mne nejjednodušším řešením by byla přestavba dalších L-159 na cvičnou verzi. To se částečně realizuje.
A k tomu zájmu Iráčanů - původně měli zájem jen o stroje z novovýroby. Nyní mají zájem především o ony přebytečné armádní stroje - a důvodem jejich zájmu je právě ona snížená cena, za kterou měly být L-159 prodány Drakenu.
Podle mne takový přístup by pro Iráčany byl racionální, L-159 pro výcvik jsou plně dostačující - a T-50 mi naopak pro výcvik přijde i vzhledem ke své nadzvukové rychlosti jako až příliš výkonnýSkrýt celý příspěvekHubňa: Taky mě to napadlo, ovšem nevím jaká by byla reakce veřejenosti. To už by mělo trochu komediální scénář. A naši "novináři" by to určitě dokonale rozmázli. Ta pravda o ...Zobrazit celý příspěvek
Hubňa: Taky mě to napadlo, ovšem nevím jaká by byla reakce veřejenosti. To už by mělo trochu komediální scénář. A naši "novináři" by to určitě dokonale rozmázli.
Ta pravda o L-159T je asi někde uprostřed. Plně cvičný stroj to není a u nás se používá pro zalétání na L-159 ALCA. I když myslím, že jsme ji poskytovali pro výcvik Maďarům ne? Samotná L-159 je ale jakýsi mezi stupeň ke Gripenům. Mám za to, že snad není pilot Gripena, co by nelétal nejdříve na ALCe.
Mě by ale docela zajímalo, co ty naši "inženýři" zase vymejšlí s tím prodejem Drakenu. Teď zas ještě přišli brečet Iráčani, tak asi začínaj zas špekulovat. A nakonec to dopadne tak, že jim to proteče mezi prsty oboje.Skrýt celý příspěvekL-159T je normální moderní cvičný letoun,i když jeho vybavení je trošku omezené oproti klasické cvičné verzi L-159B.Právě proto,že je vhodný k přeškolení na L-159,tak je ideální k ...Zobrazit celý příspěvek
L-159T je normální moderní cvičný letoun,i když jeho vybavení je trošku omezené oproti klasické cvičné verzi L-159B.Právě proto,že je vhodný k přeškolení na L-159,tak je ideální k přeškolení na jakékoliv moderní bojové letadlo.To spíše o L-39 se dá pochybovat zda díky svému zastaralému vybavení je vhodný jako moderní cvičný stroj.
Co se týká výcviku na L-39,tak ten probíhá v Pardubicích u CLV.Naše vojenské L-39ZA slouží k tomu,aby si nový piloti nalétali hodiny a současně na něm probíhá zbranový výcvik střelby atd protože je to levnější než na L-159..po jejich vyřazení bude tento výcvik probíhat již pouze na L-159T1/T2 o tom již bylo několikrát psáno.Skrýt celý příspěvekL-159 Alca opravdu není cvičným letadlem. Alca je lehký bojový letoun pro přímou leteckou podporu pozemních jednotek. Spárka není určena k pokračovacímu výcviku pilotů (k čemuž je ...Zobrazit celý příspěvek
L-159 Alca opravdu není cvičným letadlem. Alca je lehký bojový letoun pro přímou leteckou podporu pozemních jednotek. Spárka není určena k pokračovacímu výcviku pilotů (k čemuž je určen L-39), ale k přeškolení pilotů na model L-159...
A jsem opravdu zvědav, co AČR udělá s problémem dosluhujícíh L-39. Lze očekávat tendr pro zahraniční dodavatele (pokud Vodochody nepřijdou s alternativním řešením)...
Hlavně aby nedošlo k vyřazení a následnému zjištění že není na čem cvičit piloty...Skrýt celý příspěvekL-39ZA se u nás používají hlavně jako levný prostředek pro vylétání se mladých pilotů.Je to vidět i na jejich náletu,kdy Albíky mají daleko větší nálet než spárky L-159.Otázka je ...Zobrazit celý příspěvek
L-39ZA se u nás používají hlavně jako levný prostředek pro vylétání se mladých pilotů.Je to vidět i na jejich náletu,kdy Albíky mají daleko větší nálet než spárky L-159.Otázka je proč ty hodiny si piloti nenalétají u CLV v Pardubicích,když nás každý přesvědčuje,jak je tam výcvik levný a výhodný.Přestavba dalších L-159 na spárku bude,jedná se o dva kusy označené T2,které budou mít kokpit a radar jako L-159A.
Co se týká Izraele,tak myslím,že přes veškeré kvality L-159 si na něj Izraelci ve výběrovém řízení ani nevzpomněli.Skrýt celý příspěvekTo Hubňa - souhlas. ostatně - i ty L-39 se používají spíše z nouze, protože není k dispozici moderní ryze cvičné letadlo (L-159 T-1 je jen velmi málo). L-39 přitom pomalu ...Zobrazit celý příspěvek
To Hubňa - souhlas. ostatně - i ty L-39 se používají spíše z nouze, protože není k dispozici moderní ryze cvičné letadlo (L-159 T-1 je jen velmi málo). L-39 přitom pomalu dosluhuje. Podle mne by bylo řešením přestavba dalších L-159 na ryze cvičnou verzi, bylo by to možná lepší než prodávat je hluboko pod cenou.
A co se týče Izraele - záměr byl koupit to nejlepší, byť samozřejmě je otázkou, co to vlastně to nejlepší je. A M-346 špičkou je. Nějaká velkorysá gesta si Izrael nemůže dovolit, zvláště když nyní reformuje ozbrojené síly a snižuje rozpočet. A předpokládám, že svou roli hrály i politické tlaky.Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu, že Izrael ty stroje kupuje čistě pro výcvik, tak koupil nejlepší co mohl. Kdyby měli mít sekundární roli pro ground atack, tak by Alca byla jistě jedna z dobrých ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že Izrael ty stroje kupuje čistě pro výcvik, tak koupil nejlepší co mohl. Kdyby měli mít sekundární roli pro ground atack, tak by Alca byla jistě jedna z dobrých možností. Ale na co by něco takového, při svém leteckém arsenálu, Israel potřeboval?
Simulátory jsou, ale ALCA zas moc vhodná pro výcvik ani není, vždyť se k tomu nepoužívá ani v ČR. Tuto úlohu plní stále L-39.
Skvělé gesto a poděkování v takovým rozsahu je ve věcech výzbroje dost naivní představou. Vzláště u tak pragmaticky uvažujícího státu jakým Israel je.Skrýt celý příspěvekTady si myslím, že Izraelci mohli pořídit Alca, jsme jejich nejlepší přátelé v celé Evropě, bylo by to skvělé gesto a i poděkování. A to píši jako Izraelec. Alfy nejsou o nic ...Zobrazit celý příspěvek
Tady si myslím, že Izraelci mohli pořídit Alca, jsme jejich nejlepší přátelé v celé Evropě, bylo by to skvělé gesto a i poděkování. A to píši jako Izraelec.
Alfy nejsou o nic horší, ale možná rozhodla cena a nevím, zda Česko má i simulátory.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...