Rusko sloučí vrtulníkové konstrukční kanceláře Kamov a Mil

Rusko sloučí vrtulníkové konstrukční kanceláře Kamov a Mil
Střední víceúčelový vrtulník Kamov Ka-60 / Allocer, CC BY-SA 3.0 (Zvětšit)

Příští rok dojde ke sloučení dvou ruských vrtulníkových konstrukčních kanceláří Kamov a Mil. Jednotná konstrukční kancelář ponese jméno Národní vrtulníkové centrum vrtulníků M.L. Mila a N. I. Kamova.

Stavbu centra zajišťuje korporace Ruské vrtulníky. Obě konstrukční kanceláře si zachovávají svou značku, ale budou na konkrétních projektech pracovat společně a vyměňovat si know-how. Sloučení proběhne v polovině roku 2020.

Moskevská konstrukční kancelář Mil vznikla v roce 1947 a je známá díky svým vrtulníkům řady Mi-8 a Mi-17. Kamov sídlí od roku 1948 také v Moskvě a propaguje vrtulníky s koaxiálními hlavními rotory. Nejznámějším výrobkem Kamova je zřejmě útočný vrtulník Ka-52.

Koncern Ruské vrtulníky vznikl v roce 2007, aby pod jednu střechu vzal všechny vrtulníkové konstrukční kanceláře, centra pro opravy a údržbu a pět výrobních závodů v Rusku.

„Další integrační procesy spojené s optimalizací činnosti obou konstrukčních kanceláří ve formátu jedné společnosti potrvají až do roku 2022,“ uvedl v tiskové zprávě koncern Ruské vrtulníky. Obě kanceláře si tak nebudou konkurovat, ale spojí síly v boji proti předním světovým výrobcům.

Spojení nejen posílí vývojové kapacity Ruských vrtulníků (údajně o 15 až 20 %) a zrychlí vývoj, ale také sníží provozní náklady.

Dá se očekávat, že od nynějška bude Rusko vyvíjet například jen jeden typ útočného vrtulníku, místo v podstatě konkurenčních Kamov Ka-52 a Mil Mi-28. Bude ale zajímavé sledovat, která konstrukční škola dostane přednost.

Jak připomíná web Russian Defense Policy, Sovětský svaz měl sice centrálně řízenou ekonomiku, ale i tak vytvořil podmínky pro „vojenskou hospodářskou soutěž“ mezi ruskými vojenskými podniky. Kromě jmenovaných konstrukčních kanceláří můžeme zmínit Suchoj vs. Mikojan, Iljušin vs. Antonov, Malachit  vs. Rubin (ponorky) nebo Južnoje vs. Makejev vs. MIT (rakety).

Russian Defense Policy uvádí, že jmenované kanceláře se ale v poslední době spíše soustředily na své speciality, než aby si konkurovaly zcela stejnými výrobky.

V každém případě Ruské vrtulníky musí řešit obecně nižší zájem ruské armády o nové vrtulníky. Menší objem zakázek dokonce přiměl stávkovat zaměstnance vrtulníkového závodu Progress v Arseňjevu (Přímořský kraj). V Přímořském kraji současně stávkovali také zaměstnanci opravárenských loďařských závodů Zvězda ve městě Bolšoj Kameň.

Jen letos zatím došlo k propuštění 220 zaměstnanců závodu Progress. Důvodem je optimalizace nákladů. Na začátku roku 2018 v podniku pracovalo 6000 lidí, k 1. lednu 2020 se má počet zaměstnanců snížit na 4960 lidí a od 1. července 2020 na 4792 lidí.

Závod Progress totiž téměř dokončil výrobu 140 útočných vrtulníků Ka-52 v hodnotě 120 miliard rublů (43,7 miliardy Kč) pro ruskou armádu. Stejně tak je před dokončením dodávka 42 vrtulníků Ka-52 pro egyptské výsadkové lodě třídy Mistral.

Ruský web Vědomosti připomíná, že od roku 2018 se vedou bezúspěšná jednání o dodávkách dalších 114 vrtulníků Ka-52 pro ruskou armádu. Z toho důvodu závod Progress začal snižovat počet zaměstnanců. 

Údajně probíhají také jednání o dodávkách námořních útočných vrtulníků Ka-52K, ale vývoj tohoto stroje nebyl ještě dokončen. V budoucnu Progress může vyrábět také vyvíjený civilní vrtulník Ka-62.

Zdroj: Vědomosti, Russian Helicopters

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Těžký dopravní vrtulník CH-53K připraven ke startu

Americká námořní pěchota připravuje první let nejnovější generace těžkého vrtulníku Sikorsky CH-53. ...

Česká armáda modernizuje vrtulníky Mi-171š

Armáda ČR získala před osmi lety z Ruska šestnáct zbrusu nových středních dopravních vrtulníků ...

Vrtulníky Mi-8 pro bojové operace v Arktidě

Na vojenské operace v arktické oblasti se již připravují i výrobci vojenské techniky. Ruská firma ...

Havárie ruského bitevního vrtulníku Mi-28N v Sýrii

V noci z 11. na 12. dubna havaroval v Sýrii ruský bitevní vrtulník Mi-28N “Noční lovec”. Posádka ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Civil
    10:10 15.10.2019

    Zatim tu kupodivu nikdo neokomentoval:

    Závod Progress totiž téměř dokončil výrobu 140 útočných vrtulníků Ka-52 v hodnotě 120 miliard rublů (43,7 miliardy Kč) pro ruskou armádu.

    vs.

    MO ČR tedy na nákup 12 víceúčelových Venomů a čtyř bitevních Viperů vyčlení maximálně 17,9 miliardy Kč, i když výsledná cena bude nepochybně nižší.
    (https://www.armadninoviny.cz/v...

    • logik
      10:27 15.10.2019
      • (5)
      Oblíbený příspěvek

      A o co má jít? Jak jsou ty ruský vrtuléry levný?

      To je právě příčina toho, proč jsou ty závody v takových provbozních problémech.

      • palo satko
        11:17 15.10.2019
        • (14)

        Neni nad dobry pocit, ked česky danovy poplatnik z montažnej linky v Škodovke kvalitne živi americkeho robotnika v Bell Helicopter. Proletarsky internacionalizmus v praxi.

        • beepee
          11:25 15.10.2019

          Takže si máme ty vrtule vyvinout a vyrobit sami, abychom neživili ty zlé imperialisty?

        • logik
          11:47 15.10.2019

          Co je špatného na tom, když si něco neumíme udělat sami, tak za to zaplatit rozumnou cenu někomu jinému????

          • palo satko
            13:59 15.10.2019

            Ako môžete mat rozumnu cenu, ked Rusi predavaju lepšie a lacnejšie? Rozhodli ste sa politicky, tak ako aj my pri F-16. Takže "rozumna cena" je skôr vazalsky poplatok a nie cena.

          • satai
            14:37 15.10.2019

            @palo

            "lepšie a lacnejšie"

            Echm.

            A i kdyby - tobě nepřijde na palici kupovat si zbraně od nepřítele? Já vím, tobě ne...

          • palo satko
            15:57 15.10.2019

            satai
            kup si posledny ATM a prečitaj članok na str. 54 Mi-24 – vyřadit, nebo zachovat? Matematika nepusti. Kupili ste malo helikopter za vela penazi.

          • Scotty
            16:50 15.10.2019
            Oblíbený příspěvek

            palo satko
            Ten článek v ATM psal fanoušek Mi-24 který hledá důvody k jejich zachování. Neodpovídá ovšem na základní otázku a tou je jak v případě modernizace Mi-24 snížit závislost vrtulníkového letectva na Rusku. Navíc další zachovaní a případná modernizace Mi-24 by jen odčerpávali finance které by de dali utratit účelněji. Například na nákup dalších AH-1Z.
            Čistě za mě, jestli modernizovat deset Mi-24 nebo dokoupit další čtyři AH-1Z na cílový stav osm kusů, to je celkem jasné rozhodnutí.

          • logik
            16:56 15.10.2019
            • (3)
            Oblíbený příspěvek

            "Ako môžete mat rozumnu cenu, ked Rusi predavaju lepšie a lacnejšie?""
            Lepší? Hmmmm... Třeba lepší než zmiňovaná F-16 má bejt co? Mig-35? Ten, co si objednal Alžír a radši vrátil, že dostal křáp? Mig-35, kterej má první generaci AESA radaru (byť snad ještě nikde naostro nelíta), zatímco F-16 už má asi třetí generaci?
            Ten, co je vlastně evoluce Mig-29, ke které náhradní díly byly dodávané za takových podmínek, že ze dvanácti letadel Slovensku někdy létaly jen tři? A kolik že to stojí údržba těch zbylých 29tek teď, že jsou podle Tebe Rusové tak levní?

            Skočil jsi na stejnej špek, jako člověk, co si koupí tiskárnu za tisícovku a pak se diví, kolik narve do tonerů...

            Ruská letadla jsou levná, protože maj šíleně osekaný vývoj. Jenže ve výsledku se todle projeví na vlastnostech výsledných letadel: ať už na výkonu avioniky, nebo na nákladech na údržbu (krátké resursy, poruchovost). A proto se ta letadla i musí prodávat levně, za draho by je nekoupil už nikdo.

            Koukni se, jak např. dopadly Superjety v Mexiku, kde je Interjet "výhodně levně nakoupil". Za pět let jich z dvaceti lítalo pět, ostatní neměli náhradní díly, kde vázly dodávky. A to šlo o nepolitický nevojenský materiál....

          • RiMr71
            23:25 15.10.2019

            "Rusi predavaju lepšie a lacnejšie?".

            ...co.. děvušky? Nic jiného mě totiž nenapadá...

          • palo satko
            08:47 16.10.2019

            Logik a spol.
            Kde som napisal, že ste si mali kupit ruske stroje. Ja som napisal len to čo je komentovane vyššie, že ruska Ka-52 je lacnejšia a podla mna aj lepšia. Vy aj my sme si mohli kupit europske helikoptery. Dokonca vyjednat nejaku vyhodnu reciprocitu s Airbusom. Takto mame americky vyrobok za komerčnu americku cenu a jedina reciprocita bola v tom, že pani Babišova si mohla pofajčit na balkone Bieleho domu a naš premier a vas premier maju fotečku, za ktoru sa dnes asi hanbia.

          • Scotty
            11:19 16.10.2019

            palo satko
            Kde jste vzal že s tohoto obchodu nebudou české firmy nic mít? Například firma Ray Service už podepsala smlouvu o dodávkách komponent pro Bell. Další jejich partner bude firma LOM a VR Group. Navíc firma Bell u nás působí dlouhodobě, má tu své servisní centrum pro Evropu.

          • logik
            17:57 16.10.2019

            palo: K evropským vrtulérám je dost napsané o článek vedle, Tvoje "nebude nic mít" už vyvrátil Scoty.

            Zbývá k Ruským vrtulníkům: vzhledem k tomu, jak je následně drahej ruskej servis, tak celková cena Ruských vrtulníků nemusí být ani náhodou levná. Navíc u Ruských vrtulníků bychom museli servisovat dva různé typy bez společného zázemí, což by je ještě dále prodražilo.

            A vzhledem k schopnosti Rusů udržovat za rozumné peníze letadla svým partnerům v zahraničí (ať už jde o Slovenské Migy, nebo mexické Superjety), tak bych dosti pochyboval o tom, že jsou Kamovy lepší. Možná papírově, ale v reálu jsou lepší takové vrtulníky, které jde udržet letuschopné....

            A btw., ono i papírové srovnání nedopadá pro Kamov nijak dobře. Při +- stejném užitečném zatížení a podobném výkonu motoru je Viper oproti Ka-50/2 o dvě tuny lehčí, má větší dolet a je rychlejší - tak vlastně v čem je ten Kamov lepší?

          • palo satko
            11:17 17.10.2019

            Logik ale ved servisujete ruske stroje jedna radost a ešte si z toho robite biznis za americke peniaze.
            A porovnanie? prečitaj: https://www.wearethemighty.com...

          • Scotty
            14:04 17.10.2019

            Skutečně, servis ruských vrtulníků u nás je jedna radost za druhou...
            https://www.idnes.cz/jihlava/z...

        • Klimesov
          12:43 15.10.2019
          • (3)
          Oblíbený příspěvek

          přesně. Není nad dobrý pocit, kdy Ruský stát nechce ruskému dělníku zaplatit jeho práci a dát mu skutečnou tržní cenu za jeho výrobek :-) a nutí ho prodávat pod cenou nebo jen s minimální marží :-)

        • Sergej7490
          19:34 15.10.2019

          Zivit robotnika v Kazani je OK ?

        • VlaLang
          09:49 16.10.2019

          No, vy dva jste se s Civilem hledali... pořiďte si dvojdomek (nedaleko ruské ambasády).

        • Brakant
          10:39 19.10.2019

          Ty evidentně ani vzdáleně netušíš, jak nakupuje ruský stát výzbroj od ruských firem.

    • madrabbit
      12:18 15.10.2019
      • (3)
      Oblíbený příspěvek

      Napiš, co je součástí dodávek vrtulníků a tam a co je součástí objednávky ČR. My k tomu máme servis, výzbroj, školení a další (pokud se nemýlím), zatímco Ruské jsou pravděpodobně "holé" mašiny - ostatní se účtuje jinde a nepromítá se to do celkové ceny za stroje.

    • Lukash
      12:27 15.10.2019

      To je tak ked cenu nadiktuje Putin a nie realny trh :)

  • SofF
    23:00 14.10.2019

    sice to nepůsobí hezky ale asi je to rozumná cesta. Konkurence je sice důležitá, nicméně Rusko není Sovětský svaz, má jen kolem 150M obyvatel, to je proti sovětským časům citelně méně, tedy i menší trh a menší potřeby armády. Dále technika je komplexnější tak se prostor pro plnohodnotnou konkurenci opět zmenšuje.

  • Karlos73
    22:54 14.10.2019

    Možno predpokladať, že budú nasledovať aj ďalšie ruské zbrojárske závody... taký Mikojan-Gurevič prešľapuje nad priepasťou, a klude sa môže stať že tu vznikne štátny koncern SuMig... Rusko nemá ekonomiku na to aby utiahlo toľko štátnych separátnych zbrojárskych firiem s toľkými výrobnými podnikmi po celej krajine...

    • Miroslav
      00:37 15.10.2019

      To už sa aj stalo. Všetky významné letecké spoločnosti spadajú pod Zjednotenú leteckú korporáciu kde okrem iných je Suchoj, MiG, Tupolev, Jak, Berijev alebo Iľjušin

      • Karlos73
        15:53 15.10.2019

        Miroslav, ja som mal na mysli zlúčenie výroby a značiek, a k zániku viacerých výrobných podnikov...

  • Torong
    18:41 14.10.2019
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    Hm, a vrtulníky budou mít jméno Kamil...

    • tomas.kotnour
      19:13 14.10.2019
      • (2)
      Oblíbený příspěvek

      Co jiného zbývá, když Milka už je obsazena :D

      • Arccos
        19:43 14.10.2019

        Chlapi, teď jste mě fakt pobavili. :D

    • M.d@k
      20:33 14.10.2019

      Musím říct, že když jsem uviděl ten titulek, tak mi naskočilo přesně to samý...

  • Poly
    18:19 14.10.2019
    Oblíbený příspěvek

    Tváří se to hezky, sdílení know-how, zrychlení vývoje, snížení nákladů,... Určitě to přinese ovoce, ale krátkodobě. Už za dob SSSR plánovači věděli, že i když stát řídí podniky, tak to neznamená vznik rivality a snaha být tím lepší. Kdyby neexistoval Suchoj a Mikojan, ale pouze jeden výrobce, tak budou sovětské resp ruské letouny horší. Stejně tom u je i v případě Kamovu a MVZ. Dokonce i v Číně si drží CAIC a Harbin, nemluvě pak o Evropě a USA, kde je výrobců habaděj a soutěž je tvrdá.

    • SofF
      00:42 15.10.2019

      jenže kolik obyvatel a jaké finance má Amerika. A kolik lidí má EU, Svaz je minulost, tak se tomu musí přizpůsobit i zbrojařská realita. Na jednu stranu se zbavili problémových etnik, jenže přišli i o potenciální zdroje "mozků". Čína i Amerika si víc výrobců mohou dovolit, malé Rusko, slabý nástupce SSSR už nikoli, musí pracovat s tím co je. Nejde jen o Ukr, i takové drobnosti jako ztráta pouštních polygonů je dost bolestivá. I tak je úžasné že vzdorují takovým mamutím státům jako je Amerika a Čína, dalo by se parafrázovat "triumf vůle"....

      • madrabbit
        12:21 15.10.2019

        Je otázkou, zda by při "západním" způsobu myšlení a práce (eliminace byrokracie, likvidačních cen, ...) na tom nebyl jejich průmysl lépe. Triumf vůle je prima, ale co to stojí ten stát - to je otázka k další diskuzi. Ty peníze se někde brát musí. Chtějí přidat podíl výroby pro civilní sektor, ale to vyžaduje hodně změn.

        • Sholva
          16:08 15.10.2019

          No, západ a eliminace byrokracie? To je teda hodně dobrej fór, zrovna v téhle oblasti by se od Západu nikdo inspirovat neměl. Viz zavádění nových zbraní v USA, EU je na tom ještě hůř.

      • Poly
        14:34 15.10.2019

        Nevím jak s tím souvisí nějaké finance a počet obyvatel. Značná část ruského příjmu je z prodeje zbraní. Od letadel přes tanky až po ponorky. Na tom vydělává a může si živit klidně i 3 firmy. Ono je rozdíl, když zbrojovka A koupí zbrojovku B. To znamená, že zbrojovce A se dobře vede a může si dovolit koupit něco navíc, aby byla ještě silnější. Tohle je prostě sloučení. Tohle ale není dlouhodobé řešení. Těm firmám by pomohlo, kdyby se chovaly tržně a nebyly prolezlé sovětským hospodařením. Kdy naposledy udělal Kamov pořádný kšeft? Když pominu Egypt, který ale byl díky Mistralům na koni a nepochybně hodně zatlačil na cenu, tak nic moc. Zbrojovky takové velikosti a takových schopností musí exportovat jinak jdou do háje. Stát je nemůže dotovat všechny. To není Mil a Kamov nejsou Aero Vodochody.

    • GlobeElement
      12:56 15.10.2019

      Taky z toho mám podivný pocit. Většinou to pokračuje v těchto fázích:

      1. více nezávislých, konkurujících si projekčních kanceláří
      2. sloučení pod jednu hlavičku, nadále vyvíjejí odlišné projekty, oficiálně sdílí informace
      3. unifikace některých prvků, sloučení některých vývojových oddělení
      4. sloučení většiny prvků a většiny vývojových oddělení, jednotlivé projekty se liší jen v drobnostech
      5. redukce počtu projektantů (nejsou potřeba, většina vývoje je stejně prováděna toutéž kanceláří)
      6. vývoj se soustředí již jen na jedno řešení bez konkurence

      Většinou to vede k zaostávání.

      • VlaLang
        13:23 16.10.2019

        Což ovšem (nám) nevadí. ;-)

    • Double
      16:10 15.10.2019

      Tak teraz nepotrebuju vnutrostatneho konkurenta. Je otvoreny trh, takze ich konkuretmi su rozne firmy z Francuzska, Nemecka, Ciny, Japonska, USA atd.

      • Sergej7490
        19:37 15.10.2019

        Mozno v civilnej oblasti, vo vojenskej rozhodne nie.

    • premek
      18:05 28.10.2019

      A zdroje díky té destruktivní konkurenci již tak vyčerpané, že bez rezerv na dluh to déle než dva roky nevydrží.

  • Lukash
    17:42 14.10.2019

    Ako som uz raz napisal, je rozdiel uspiet na svetovom trhu v realnej konkurecii ako nasilu natlacit svoje vyrobky svojim satelitom. Hold varsavska zmluva a rvhp je historiou sovieti sa musia spravat trhovo.

    • Miroslav
      18:23 14.10.2019
      Oblíbený příspěvek

      Lenže Rusko už nemá žiadne satelity. Len vojnou zbedačenú Sýriu, komunistami zbedačenú Venezuelu a zopár minirepublík ktoré okrem Ruska nikto neuznáva. Čína nakupuje len minimum lebo sa snaží osamostatniť v každom smere a India si môže vyberať aj zo západných zbraní.

      Ruské vrtuľníky sú síce na slušnej úrovni a aj výber je rôznorodý ale politicky je to zložité. Keby Rusi nerobili blbosti, mohli ísť na európsky trh. Viď Euromil

      • PetrTechnik
        21:50 14.10.2019

        A co je asi jedním z důvodů o izolaci Ruska? Snaha se jich co nejvíce zbavit jako konkurenta ve výrobě zbraní. To by tak scházelo pustit na přecpaný evropský trh zbraní Rusko. Nechat jim možnost nakupovat na evropském trhu to co sami neumí vyrobit. Prodávali by do celého světa svoje zbraně, byť ne úplně nejlepší ,ale určitě dobré a za cenu dostupnou pro mnoho států.

        • Miroslav
          00:44 15.10.2019

          Keby sa Rusko nehralo na urazenú veľmoc tak by bolo veľa vecí dnes iných. Hlavne v 90-tych rokoch sa s Ruskom počítalo ako s partnerom. Potom sa však Rusko s pocitom krivdy a ropou posilnenou ekonomikou začalo uberať vlastnou cestou. Kto sa bude baviť s krajinou ktorá napáda svojich susedov a anektuje ich územia? To je precedens ktorý nemá obdobu v moderných dejinách. Ja nepoznám krajinu ktorá by zaberala cudzie územia vojenskou silou.

          • PetrTechnik
            11:01 15.10.2019
            • (10)

            To co píšete ,je naprostý nesmysl. Já nevím jak vy ,ale já jsem v té době začínal do Ruska pracovně jezdit. Rusko bylo pro Západ jen levný zdroj surovin. V té době odtamtud putovaly kvanta surovin, jako tantal , molybden,titan, . Američané a Němci tam jezdili s kuframa plnýma peněz na korupci úředníků a ti jim strategické zásoby prodávali za zlomek jejich ceny. O snaze ovládnout ropný průmysl ani nemluvím. O chátrající a zaostalé ruské podniky neměl skoro nikdo zájem. Právě v 90tých letech vznikla nedůvěra Rusů vůči Západu.
            A pokud se týká zabírání cizích území silou, zkuste se trochu víc informačně vzdělat. Zjistíte ,že třeba Turecko, člen NATO , obsadil v roce 2018 sysrské území v okolí města Afrín a Erdogan ho vyhlásil za turecké území. A protestoval někdo?

          • GlobeElement
            13:29 15.10.2019

            Rusko je zdroj surovin dodnes. A to se toho ošklivého západu zbavilo. Tak v čem to asi tak bude?
            Západ měl zájem v Rusku investovat do průzkumu a těžby surovin, protože to je něco, co Rusko má a co lze prodávat. Těžko tam bude někdo investovat do výroby elektroniky, když je jí plný hrnec. Samotný prodej surovin byl ovšem vždy v režii ruského státu a za klasické světové ceny.

            Všechny tyto investice přestaly z několika důvodů. Jednak je to důsledek sankcí po anexi Krymu, Osetie, Abcházie a okupaci východní Ukrajiny. Ale dalším důvodem je samotný tlak ruského státu, který nastolil politiku paranoidního strachu z ciziny a zahraniční firmy všelijak šikanoval. Vtipný byl například zákaz McDonalds.

            A ano, Turecko v tuto chvíli okupuje Afrín, ale neučinilo žádné legální kroky k jeho anexi. Až se tak stane, až Turecko odmítne vydat tuto oblast syrské vládě, pak bude čas to řešit.
            Nějaký jiný příklad anexe znáte?

        • RiMr71
          23:17 15.10.2019

          "co je asi jedním z důvodů o izolaci Ruska? Snaha se jich co nejvíce zbavit jako konkurenta ve výrobě zbraní."
          ... jakože evropani přinutili Putina zaútočit na Ukrajinu, jejíž územní celistvost se smluvně zavázalo respektovat? Tak to joooo...

      • UnionPacific
        23:18 14.10.2019

        Za spojencov Ruska sú považované : Arménsko,Kazachstan,Bielorusko a Mongolsko...chcete tvrdiť,že tieto štáty nikto neuznáva ?

        • Miroslav
          01:06 15.10.2019
          Oblíbený příspěvek

          Dobre vieš, že hovorím napríklad o Podnestersku, Donbase, Luhansku, Abcházko či Osetsku. Kto okrem Ruska uznalo tieto krajiny?

          Mongolskom je krajina kde na obrovskom území žije 3 milióny kočovných pastierov. Bielorusko by sa m za čistokrvného spojenca Ruska tiež nepovažoval. Hlavne v poslednom čase keď Lukašenko videl ako dopadla Ukrajina. Lukašenko je samoľúbosťou postihnutý narcis ktorý rozhodne nechce byť vydaný napospas Moskve. Síce sa hraje na malom piesočku ale zato na vlastnom. Kazachstan sa zase profiluje ako krajina otvorená svetu. Síce kupuje stále aj ruské zbrane ale tiež európske, juhoafrické a americké. Z posledných napríklad Eurocopter, CASA, Humwee či nemecké lode.

          • UnionPacific
            09:02 15.10.2019

            Akurát že v prípade že by sa Lukašenko stal spojencom západu,mohol by dopadnúť ako Kaddáfi či Husajn.

          • Miroslav
            10:52 15.10.2019

            Netreba si klamať. Rusko sa snaží obnoviť impérium a k tomu potrebuje Bielorusko a Ukrajinu. Ukrajinu systematicky podkopáva s cieľom aby sa ekonomicky a politicky zrútila. A Lukašenko to vie. Konieckoncov to sám otvorene povedal, že sa mu nie veľmi páči čo Rusko robí Ukrajine a vie, že podobný tlak bude aj na Bielorusko

            Lukašenko: Bieloruský prezident Alexander Lukašenko v piatok vyhlásil, že jeho krajina nebude nikdy súčasťou Ruskej federácie. A. Lukašenko v rozhovore s ruskými novinármi v Minsku dodal, že pre Bielorusko „je suverenita posvätná“, informovala stanica Slobodná Európa. „Ak by niekto chcel rozbiť Bielorusko na jednotlivé oblasti a prinútiť nás, aby sme sa stali poddanými Ruska, to sa nikdy nestane,“ zdôraznil.Lukašenko obvinil Moskvu z pokusu „včleniť“ Bielorusko do Ruska za použitia vplyvu v ropnom priemysle a sfére ťažby zemného plynu. „Rozumiem náznakom Moskvy, ktorá hovorí ‚Dobre, zoberte si našu ropu, ale zničte svoju štátnosť a staňte sa súčasťou Ruska‘. Vydierať či pokorovať Bielorusko nemá zmysel,“ povedal.

          • UnionPacific
            12:39 15.10.2019

            Nijak nerozporujem fakt,že Putin chce obnoviť ZSSR.. to je tak sanozrejmé,že mi to nestojí ani za jeden znak na klávesnici. Akurát píšem to,že v prípade,že by sa Lukašenko stal spojencom Západu,mohol by dopadnúť ako ostatní,ktorý verili v Západ ako svätec v Krista..Kurdi by mohli rozprávať. V Bielorusku nie je nič cenné,len bažiny a radiáciou zamorené územie,tá krajina pre Západ nemá inú cenu ako vhodná základňa pre USA...čiže život Lukašenka nie je nevyhnutný...

          • GlobeElement
            14:48 15.10.2019

            Až na to, že Kaddáfí a Hussain byli spojenci socialistického bloku a ne západu. A doplatili na to, že proti západu vytáhli zbraně.

        • RiMr71
          23:21 15.10.2019

          Jo... Kaddáfí a Husain byli spojenci USA a proto byla jak lybijská tak irácká armáda až po strop nacpaná americkými tanky a letectva americkými letadly...

      • premek
        18:08 28.10.2019

        Mirku, možná se Vám to tak jeví z médií, ale mezinárodní postavení RF ve skutečnosti již dnes představuje větší potenciál než postavení USA. Do dvou let i Vy prohlédnete tou mlhou fikce.

  • Luky
    17:19 14.10.2019

    V Bohemce už sloučili:
    https://arma3.com/assets/img/f...

    • Torong
      08:25 16.10.2019

      Tak v Bohemce byli vždy napřed. Třeba Kampaň v Černarusi velmi přesně popisuje to co se děje na Ukrajině teď a to s čtyř nebo pětiletým předstihem. Podle vývoje události mám lehké obavy z toho, že I Arma 3 popisuje realitu. Třeba mají napojení na ilumináty nebo zednáře... :D

  • Warnost
    16:53 14.10.2019

    Pokud se nepletu, lodě tridy Mistral nakonec zařadil Egypt.

    • vozik
      10:47 15.10.2019

      Mistrali su uz samozrejme Egyptske. Ale Egypt si vybral Ka-52K pre Mistrali, akurat to este asi nemaju uplne dohodnute. Ale zaroven Egypt momentalne odobera Ka-52 pre svoje letectvo (to bude asi ta v clanku spominana objednavka vrtulnikov pre ruske Mistrali, ktora sa dokoncuje, poctom by to skoro sedelo).