Strategicky důležitý Krym se může pochlubit pestrou historií

Strategicky důležitý Krym se může pochlubit pestrou historií
Výjev z obléhání Sevastopolu (1854-1855) / Foto: Valentin Ramirez, Volné dílo (Zvětšit)

Krvavý ozbrojený konflikt, který probíhal v letech 1853 až 1856 mezi carským Ruskem a Osmanskou říší, podporovanou koalicí Francie, Velké Británie a Sardinského království, byl vyvolán mocenskou expanzí Ruska na Balkáně a obavou o osud oslabené Osmanské říše. Výsledkem byla porážka Ruska stvrzená Pařížskou mírovou smlouvou. Tento konflikt je nazýván Krymskou válkou.

Počet obětí je odhadován na 600 000. Z toho přibližně jen šestina padla přímo v bojích, zbytek mrtvých připadl na choroby vyvolané zejména katastrofálními hygienickými podmínkami a rovněž kolapsem zásobování. Do války proti Rusku se v padesátých letech 19. století vypravily Velká Británie a Francie poprvé po dvou stech letech jako spojenci. V knize Konflikty, které změnily svět (Radek Beneš, Nakladatelství JOTA, 2009) se mj. uvádí, že důvody války jsou dodnes dost nejasné, ale vycházely podle autora Rodley Castledena a kolektivu spoluautorů ze zcela mylné domněnky západních zemí, že Rusko je extrémně silnou a agresivní mocností s rozpínavými tendencemi, kterou je třeba za každou cenu zkrotit.

Ve zmíněné Krymské válce se střetly moderní a industrializované státy Francie a Británie se zaostalým agrárním Ruskem. Klíčovým momentem pro vývoj konfliktu bylo to, že v září 1855 po 349 dnech obléhání padl Sevastopol. Dlouho se pak hrálo o to, zda do války na straně koalice nevstoupí také Rakousko, které dalo v roce 1856 Rusku ultimátum. I díky tomu byla koncem března 1856 v Paříži podepsána mírová smlouva. V bojích o Sevastopol se jako velitel námořních i pozemních sil proslavil admirál Pavel Stěpanovič Nachimov, který ale v červenci 1855 padl. Šlo o natolik významnou postavu, že Nachimov byl před třinácti lety dokonce zvolen mezi padesát největších osobností ruských dějin.

K jisté zajímavosti patří i ten fakt, že Krymská válka byla vůbec prvním konfliktem v dějinách, který mohla širší veřejnost sledovat takzvaně v přímém přenosu. Na místě totiž působili váleční reportéři, kteří měli k dispozici telegraf. K nejznámějším z nich patřil William Russell, který pracoval pro britské The Times. Veřejnost v Británii byla údajně kvůli zprávám z bojiště válkou znechucena.

Na krymský Sevastopol měl logicky zálusk i Hitler

Na počátku druhé světové války měl Krym význam nejen jako základna Černomořského loďstva, ale rovněž jako oblast, odkud mohly startovat sovětské bombardéry k náletům na Rumunsko, kde byla strategicky významná ropná pole. Nacistická a rumunská vojska pod velením Ericha von Mansteina pronikla na Krymský poloostrov v září 1941 a o měsíc později pak dorazila k Sevastopolu a zahájila jeho obléhání. Sovětská obrana však byla příliš silná. Počátkem prosince 1941 Rudá armáda zastavila německou ofenzívu a přešla na nejširší frontě do protiútoků. Obležený Sevastopol nesměl být z rozhodnutí Stalina ponechán „na holičkách“.

Koncem prosince 1941 překročila Rudá armáda Kerčskou úžinu, která odděluje Azovské moře od Černého a 30. prosince se vylodila v rámci „Kerčsko-feodosijské výsadkové operace“ u Feodosije na jižním pobřeží Krymu. Po sovětském vylodění u Feodosije opustily německé síly z obav před obklíčením Kerčský poloostrov. Velitel příslušného sboru generál Hans Graf von Sponeck byl odsouzen k trestu smrti, Hitler mu však nakonec trest změnil na pobyt ve vězení. Po neúspěšném atentátu na Hitlera v červenci 1944 byl Sponeck pak přece jen popraven.

Sovětské vylodění přimělo generála Mansteina, aby se dočasně přestal snažit o dobytí Sevastopolu. Sověti obsadili Kerčský poloostrov, avšak postoupit dále na západ a prolomit obklíčení Sevastopolu se jim nepodařilo. Naopak Němci se vzchopili a 18. ledna 1942 znovu dobyli Feodosiju a zatlačili sovětské síly na východ, k Parpačské šíji. Opětovné pokusy Rudé armády o obnovení postupu na Sevastopol skončily nezdarem. Mezitím se na Krymu chystali sami Němci k dalšímu útoku, jenž dostal krycí název „Lov dropů“ (Trappenjagd). 8. května 1942 zahájila Mansteinova 11. armáda, podporovaná letectvem, útok na sovětské síly na Kerčském poloostrově. Přestože měla sovětská vojska značnou početní převahu, jejich obrana se zhroutila a 15. května Němci obsadili Kerč. Do 20. května se podařilo evakuovat jen malou část obránců a sovětská 44., 47. a 51. armáda byly z velké části zničeny. Celkové sovětské ztráty se jen v průběhu německého dobytí Kerčského poloostrova činily nejméně 176 000 osob – z největší části šlo o zajatce. Ztráty vojsk Osy čítaly podle dostupných informací něco přes 7 000 mužů. Souběžná Timošenkova ofenzíva u Charkova skončila pro Sověty ještě větší katastrofou. Naplnil se také osud obleženého Sevastopolu, který byů počátkem července dobyt. Tou dobou již nacistická vojska zahájila velkou letní ofenzívu, kdy postoupila až na Kavkaz a ke Stalingradu. Historie se opakovala v roce 1942, kdy strategicky důležitý přístav Sevastopol odolával po dobu celých 250 dní, nakonec se ale vzdal.

Josif Stalin, který kapitulaci neuznával, udělil přesto po skončení války Sevastopolu titul „Město hrdina“. Dodnes se ve městě nacházejí pomníky generálů, vojáků a dalších významných osobností. Po válce směli do Sevastopolu jen jeho obyvatelé, ostatní museli požádat o speciální povolení ke vstupu.

Význam základny Černomořského loďstva

Poloostrov Krym s přibližně dvěma miliony obyvatel, který se stal po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 jádrem sporu mezi Ruskou federací a Ukrajinou, měl pro bývalý SSSR a později i pro Rusko značný strategický význam. V historii byly o území Krymu opakovaně sváděny líté boje. Tato oblast, za starověku nazývaná Tauris, byla v rané historii poseta řeckými koloniemi, utkávaly se o ni bojovné římské a barbarské kmeny, Tataři, osídlovali ji italští kupci. Po rusko-turecké válce připadl pak Krym ruským carům. Za Kateřiny Veliké byl správcem Krymu kníže Potěmkin, jehož příprava na návštěvu carevny se stala původem známého úsloví „Potěmkinova vesnice“. Na Krym se postupně kromě Rusů stěhovali i lidé dalších národností, například Ukrajinci, Arméni, Bulhaři, Němci. Jalta se stala letním sídlem ruských carů. Krym byl od roku 1921 autonomní republikou s velkou částí tureckého obyvatelstva, Stalin však po etnických čistkách autonomii zrušil. V roce 1954 v souvislosti s oslavami 300. výročí připojení Ukrajiny k Rusku daroval Nikita Chruščov Krym Ukrajině. Zřejmě si nedovedl představit, že by se mohutný Sovětský svaz mohl někdy zhroutit a rozpadnout.

Specifickou roli v dějinách poloostrova hraje půlmilionové město Sevastopol. Pevnost Sevastopol byla obléhána již v letech 1854–55 během Krymské války a její pád představoval pro ruskou stranu významný impuls k uzavření míru. Svou klíčovou úlohu neztratil Krym ani v následujících desetiletích a Sevastopol zůstal jednou z nejdůležitějších pevností v Ruském impériu. Tuto hlavní základnu Černomořského loďstva dále samozřejmě opevňovali i bolševici, když zvítězili v občanské válce. Z tohoto důvodu se ani současní vládci v Moskvě nechtěli tohoto důležitého přístavu vzdát.

Po rozpadu Sovětského svazu došlo k roztržce mezi Ruskem a Ukrajinou. Rusko požadovalo připojení Sevastopolu k Ruské federaci a ruská Duma schválila rezoluci, která ho prohlašovala za ruské město. Místní obyvatelé se k této možnosti také z větší části přikláněli. Sevastopol a celý Krym ale zůstal součástí Ukrajiny a v roce 1997 byla s Ruskem podepsána smlouva o přátelství. Podle této smlouvy smí ruská flotila v Sevastopolu zůstat do roku 2017. V dubnu 2010 dohodl nový ukrajinský prezident Janukovyč se svým ruským protějškem Dmitrijem Medveděvem prodloužení pronájmu přístavu pro ruskou flotilu o 25 let, tedy až do roku 2042.

Anexe Krymu Ruskem se dala očekávat

Můj kamarád, bývalý kolega z Lidových novin a vynikající znalec ruských či sovětských reálií Jan Petránek, který již bohužel není mezi námi, mi během jedné z našich debat, někdy dva roky po obsazení Krymu Ruskem, řekl, že anexe se dala očekávat. Rusko se svými historickými zkušenostmi si totiž podle jeho slov nemůže dovolit nechat na Krymu vybudovat vojenskou základnu s raketami namířenými na Moskvu. V této souvislosti jsme se v hovoru s Petránkem dotkli i období Krymského chanátu, řízeného od roku 1443 ;chánem z Bachčisaraje. V roce 1475 se stal chán podřízeným osmanských Turků a byl jmenován sultánem z Konstantinopole. Tak to zůstalo ještě po další tři staletí, během nichž Tataři neustále ohrožovali Rusko a Ukrajinu. To znamená, že teoreticky by se také Turci, stejně jako Rusové, mohli ucházet o Krym. V rozhovoru jsme rovněž zmínili násilnou deportaci kolem 200 000 krymských Tatarů, která byla na Stalinův rozkaz zahájena v květnu 1944.

Závěrem je třeba připomenout, že územní požadavky podobného typu by mohly vznášet i další národy a etnika. Různé změny hranic se ale ukazují jako dost nebezpečné. Ve vztazích mezi národy je především nutné ctít pravidlo, že přes různé historické peripetie je anexe území suverénního státu neakceptovatelná a z hlediska mezinárodního práva zcela nepřijatelná.

Nahlásit chybu v článku



Související články

Proč ukrajinský Neptun a Vilcha uvedly Krym do pohotovosti

V minulém týdnu byly ve čtvrtek a v pátek provedeny ostré střelby s novými raketami Vilcha-M a ...

PREMIUM Postava Stepana Bandery stále vyvolává značné emoce

Rozporuplné reakce nejen na Ukrajině, v Polsku, v naší republice, ale i jinde ve světě vyvolalo ...

Ukrajina patří k významným obchodním partnerům ČR

Již několik let patří Ukrajina mezi dvacet nejvýznamnějších obchodních partnerů České republiky. ...

Jevhen Perebyjnis: Václav Havel je na Ukrajině nejznámějším Čechem

Mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Ukrajiny v České republice Jevhen Perebyjnis je velmi ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • ABC123
    20:54 24.09.2021

    Zaujímavý pohľad protistrany….
    https://www.armadnymagazin.sk/...

    Zaujímavý pohľad protistrany….
    https://www.armadnymagazin.sk/...

    • Jan Padesátýpátý
      22:56 24.09.2021

      To jsou legalistické bláboly, co nemají praktický význam. Stejně tak se najdou lidé, co tvrdí že pořád existuje Rakousko-Uhersko, že Masarykovo Československo nikdy nevzniklo nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    • Ján Paliga
      00:47 25.09.2021

      Armadnymagazin dávať ako nejaký etalón...... ????


      A není to málo Antone Pavloviči?

      Armadnymagazin dávať ako nejaký etalón...... ????


      A není to málo Antone Pavloviči?

      • ABC123
        12:07 25.09.2021

        Nikde som nepísal, že je to etalón. Len je vždy dobré vedieť čím argumentuje protistrana. …
        Toť vsjo.

        Nikde som nepísal, že je to etalón. Len je vždy dobré vedieť čím argumentuje protistrana. …
        Toť vsjo.

        • Ján Paliga
          21:16 26.09.2021

          Tak si to rozoberme: AM vydáva konšpiráciami nasiaknuté články, v článkoch často zverejňujú polopravdy, niekedy až vyslovene lži. A ku všetkému radi prekrúcajú históriu navzdory ...Zobrazit celý příspěvek

          • ABC123
            20:27 30.09.2021

            Ok, rozoberme si to: Ak vieme, že AM (Sputnik, atď… ) je hlasná trúba ruskej propagandy a chceme vedieť čím táto propaganda argumentuje, potom je irelevantné že uverejňujú ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            10:30 01.10.2021

            To je pravda, ale ruská propaganda jede posledních 7 let o Ukrajině kolovrátek, a proto mi to už prostě zajímavé nepřijde.

            To je pravda, ale ruská propaganda jede posledních 7 let o Ukrajině kolovrátek, a proto mi to už prostě zajímavé nepřijde.

  • infi
    10:42 24.09.2021

    Nesouhlasim s nazorem, ze se mistni obyvatele, co po nekolik generaci ziji na jednom miste, museji prizpusobit tomu, jak se rozhodl nejaky papalas at uz v Moskve, ci Washingtonu, ...Zobrazit celý příspěvek

    • GlobeElement
      11:11 24.09.2021

      Ta hranice je dána chartou OSN a ve vztazích mezi státy pak mezinárodními smlouvami o uznání hranic. Lidé, žijící na nějakém území, skutečně nemají právo určovat, k jakému státu ...Zobrazit celý příspěvek

      • infi
        11:48 24.09.2021

        GE: Ja se vsim v podstate souhlasim, ale jak jsem psal...ke zmenam hranic dochazelo a dochazet bude (duvod se vzdy najde, nebo si ho nekdo vymysli/vytvori), tomu se proste vyhnout ...Zobrazit celý příspěvek

        • toustr
          12:40 24.09.2021

          Bože můj, na toto ani nemám sílu reagovat.

          Bože můj, na toto ani nemám sílu reagovat.

        • skelet
          13:09 24.09.2021

          Sudety 1938 a Krym 2014 je shodné na 100%.

          Sudety 1938 a Krym 2014 je shodné na 100%.

          • PetrTechnik
            19:12 24.09.2021

            Doporučuji utrpět trochu vzdělání, než začnete psát hlouposti.

            Doporučuji utrpět trochu vzdělání, než začnete psát hlouposti.

          • Jan Padesátýpátý
            19:29 24.09.2021

            Sudety a Krym se liší v tom, že zatímco Putin získal Krym silou, Hitler získal Sudety pohrůžkou síly. Další rozdíl je v tom, že zatímco Hitler Sudety před anexí nárokoval, Rusko se ...Zobrazit celý příspěvek

          • skelet
            20:27 24.09.2021

            Petrtechnik: ano, máš pravdu. Hitler se snažil aspoň zaštítit zdáním mezinárodní domluvy.

            Petrtechnik: ano, máš pravdu. Hitler se snažil aspoň zaštítit zdáním mezinárodní domluvy.

          • Double
            17:37 29.09.2021

            Hitler si bol vedomi potencionalneho konfliktu s Francuzskom a krajinami malej dohody a snazil sa mu vyhnut pomocou diplomacie. Rusi vedeli, ze Ukrajincov ma kazdy na haku.

            Hitler si bol vedomi potencionalneho konfliktu s Francuzskom a krajinami malej dohody a snazil sa mu vyhnut pomocou diplomacie. Rusi vedeli, ze Ukrajincov ma kazdy na haku.

          • Ján Paliga
            22:57 01.10.2021

            @ Double "Hitler si bol vedomi potencionalneho konfliktu s Francuzskom a krajinami malej dohody a snazil sa mu vyhnut pomocou diplomacie." Skús si zistiť, proti ktorej krajine tá ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jan Padesátýpátý
          19:54 24.09.2021

          "Podle tvoje filozofie by tedy po urcitem roce (treba 1945) mela udelat tlusta cara a od teto chvile po dobu existence lidstva jsou jakekoli uzemni zmeny na celem svete (at uz ...Zobrazit celý příspěvek

        • Scandinavian81
          10:52 18.11.2022

          nacionalistický bláboly

          nacionalistický bláboly

      • The88
        08:33 25.09.2021

        Ad "Lidé, žijící na nějakém území, skutečně nemají právo určovat, k jakému státu budou patřit. Ledaže by jim to právo dal stát, na jehož území se nacházejí.": Je to tvuj nazor a ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          10:23 29.09.2021

          Ještě že nemáme první polovinu 19. století, že?

          Texasané vyhráli ve válce. Zde jsou jakékoliv jiné argumenty, než zraně, zbytečné.

          Ještě že nemáme první polovinu 19. století, že?

          Texasané vyhráli ve válce. Zde jsou jakékoliv jiné argumenty, než zraně, zbytečné.

      • Double
        14:50 26.09.2021

        mas pravdu, avsak prakticky to iste sa uz udialo v kosove

        mas pravdu, avsak prakticky to iste sa uz udialo v kosove

        • GlobeElement
          10:24 29.09.2021

          Kosovo bylo obsazeno okupačními vojsky poté, co Srbsko prohrálo válku. Srovnání se nabízí s Kaliningradem, ne s Krymem.

          Kosovo bylo obsazeno okupačními vojsky poté, co Srbsko prohrálo válku. Srovnání se nabízí s Kaliningradem, ne s Krymem.

          • Double
            17:42 29.09.2021

            Nie, pri Kosove si USA a spol tiez vytreli rit s medzinarodnym pravom ked uznali jeho nezavislost na zaklade sebaurcenie populacie.. Rusi spravili to iste v Kryme. Kaliningrad s ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ján Paliga
            21:22 29.09.2021

            Double, ale ty nám tu ignoruješ ten najpodstatnejší fakt - je len a len vina Srbov, že medzinárodné výzvy zámerne ignorovali. Teda presnejšie povedané - vina šovinistov na čele s ...Zobrazit celý příspěvek

          • Double
            10:59 30.09.2021

            co sa tyka legalnosti, tak je na tom krym a kosovo uplne tak isto, rozpravky o tom kto si to zasluzil a kto nie si nechaj... kosovo je len a len nasledok americkej kratkozrakosti, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ján Paliga
            22:51 01.10.2021

            @ Double "co sa tyka legalnosti, tak je na tom krym a kosovo uplne tak isto, rozpravky o tom kto si to zasluzil a kto nie si nechaj..." Ako pozerám, tak pozerám, nikde nevidím, ...Zobrazit celý příspěvek

        • velin100
          14:29 30.09.2021

          Kosovo vzniklo na základe sebeurčení populace (a jen a pouze na základě chování Srbů). Tedy vznikl nový stát Kosovo. Obyvatelé Krymu ale neměli zájem o sebeurčení, není to ...Zobrazit celý příspěvek

          • Double
            15:08 30.09.2021

            Aj z krymu vznikol samostatny stat na zaklade sebaurcenia populacie (Republika Krym). To, ze sa neskor jeden nezavisly stat (Republika Krym) pripojila k druhemu nezavislemu statu ...Zobrazit celý příspěvek

          • Ján Paliga
            22:54 01.10.2021

            @ Double

            "Samozrejme s tymto tvrdenim mozes nesuhlasit..."

            Zaujímavé, že okrem pár vazalov RF, nikto neuznáva Krym ako súčasť RF.... A není to málo, Antone Pavloviči?

            @ Double

            "Samozrejme s tymto tvrdenim mozes nesuhlasit..."

            Zaujímavé, že okrem pár vazalov RF, nikto neuznáva Krym ako súčasť RF.... A není to málo, Antone Pavloviči?

    • toustr
      11:16 24.09.2021

      Lehce jsem upravil Váš článek, snad se bude líbit úplně stejně jako originál ;) Nesouhlasim s nazorem, ze se mistni obyvatele, co po nekolik generaci ziji na jednom miste, museji ...Zobrazit celý příspěvek

      • The88
        08:36 25.09.2021

        Casto se tady tenhle "argument" referendem v Sudetech objevuje. Pravda ale je, ze Nemecko plebiscit (navrhovany Benesem) odmitlo, protoze nebylo jiste, jak ...Zobrazit celý příspěvek

        • toustr
          09:43 25.09.2021

          Abych se přiznal, až takto jsem nad tím nepřemýšlel :D Infi zmínil referendum a já to potřeboval lehce předělat na "německý pohled". Každopádně díky za odkaz, zajímavé info ;)

          Abych se přiznal, až takto jsem nad tím nepřemýšlel :D Infi zmínil referendum a já to potřeboval lehce předělat na "německý pohled". Každopádně díky za odkaz, zajímavé info ;)

        • Jan Padesátýpátý
          13:04 25.09.2021

          Já to z tohoto i jiných článků chápu tak, že o plebiscitu se uvažovalo jenom v národnostně sporných územích. Nemyslím, že se Hitler plebiscitu bál, určitě by pro něj nebyl problém ...Zobrazit celý příspěvek

          • The88
            15:35 25.09.2021

            "Hitler měl souhlas ˇČSR s anexí Sudet" - a jestlipak vite, kdy Cs. parlament Mnihovskou dohodu ratifikoval?

            "Hitler měl souhlas ˇČSR s anexí Sudet" - a jestlipak vite, kdy Cs. parlament Mnihovskou dohodu ratifikoval?

          • Jan Padesátýpátý
            15:46 26.09.2021

            Nevím. A nemyslím že na to Hitler čekal. Tomu úplně stačilo že Mnichov přijala československá vláda.

            Nevím. A nemyslím že na to Hitler čekal. Tomu úplně stačilo že Mnichov přijala československá vláda.

  • Torong
    08:31 24.09.2021

    Tesil a Kostrín: Pánové... Bylo to tady psáno desettisíckrát a napíšu to po desetitisíciprvé znovu a specielně pro vás: Je úplně a zcela irelevantní, kdo daroval Krym komu, kdo ...Zobrazit celý příspěvek

    • The88
      09:09 24.09.2021

      Nerad se do takovych predem zbytecnych diskuzi zapojuju, ale jedna vec mi neda:

      "Tím padá i jakákoli podobnost s Kosovem." - Slysel jste nekdy o statu, jmenem Albanie?

      Nerad se do takovych predem zbytecnych diskuzi zapojuju, ale jedna vec mi neda:

      "Tím padá i jakákoli podobnost s Kosovem." - Slysel jste nekdy o statu, jmenem Albanie?

      • Torong
        09:21 24.09.2021

        Ano slyšel. Má to ale háček. Kosovští Albánci nejsou totéž, jako Albánci. To je první věc. Ta druhá je to, že stát Kosovo ve skutečnosti nikdo nechtěl. Jenže jiná varianta jak ...Zobrazit celý příspěvek

        • The88
          08:29 25.09.2021

          Jj, a sudetsti Nemci taky nejsou totez, jako rissti Nemci... Zajem byl o tzv. Velkou Albanii. Coz je zajimave, kdyz ti kosovsti Albanci maji bejt neco jinyho.

          Jj, a sudetsti Nemci taky nejsou totez, jako rissti Nemci... Zajem byl o tzv. Velkou Albanii. Coz je zajimave, kdyz ti kosovsti Albanci maji bejt neco jinyho.

      • GlobeElement
        09:38 24.09.2021

        Albánie se do občanské války v Jugoslávii nijak nezapojila. Albánští vojáci Kosovo neobsadili. Kosovo se nestalo součástí Albánie. Albánie nemá v Kosovu vojenské základny. Marně ...Zobrazit celý příspěvek

        • The88
          08:27 25.09.2021

          Argumentujes dobre, ale mimo misu. Asi to chtelo si pracist, na co reaguju: "No a co se týká těch Ukrajinských Rusů, právo na sebeurčení se jich netýká protože Rusové svůj národní ...Zobrazit celý příspěvek

    • Tesil
      12:43 24.09.2021

      Torong
      Mě je úplně volný,kdo daroval nebo nedaroval Krym,jen jsem popsal důvody.
      Chápeš?

      Torong
      Mě je úplně volný,kdo daroval nebo nedaroval Krym,jen jsem popsal důvody.
      Chápeš?

      • Pavel1
        18:54 24.09.2021

        Tys nepopsal "důvody", jen svoje fantasmagorie.

        Tys nepopsal "důvody", jen svoje fantasmagorie.

        • Tesil
          13:31 25.09.2021

          Pochopitelně Forrest měl pravdu,pro hlupáka každý hloupý. Dohledej si něco o působení společnosti Agro Joint na Krymu,kdysi byl k tématu článek na iDnes. Rovněž existuje Rosenův ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            14:38 25.09.2021

            Zkusil jsem si vyhledat agro-joint, ale vrací to ruské propagandistické weby. Máš k tomu nějaký odkaz na seriozní zdroj informací?

            Zkusil jsem si vyhledat agro-joint, ale vrací to ruské propagandistické weby. Máš k tomu nějaký odkaz na seriozní zdroj informací?

          • Pavel1
            19:16 25.09.2021

            Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal. Vlastní fantsmagorie si musíš dohledávat ty. Nikdo jiný to za tebe dělat nebude.

            Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal. Vlastní fantsmagorie si musíš dohledávat ty. Nikdo jiný to za tebe dělat nebude.

  • Tesil
    19:32 23.09.2021

    Chruščov daroval Krym z tohoto důvodu: 19. února 1929 uzavřela sovětská vláda jménem RSFSR (Ruské sovětské federativní socialistické republiky), do níž tehdy patřil i Krym, ...Zobrazit celý příspěvek

    • Ján Paliga
      21:35 23.09.2021

      Najlepšie na tom je, že Chruščov to ani darovať nemohol, keďže nemal na to právomoc.... A o žiaden dar sa ani nejednalo.

      Najlepšie na tom je, že Chruščov to ani darovať nemohol, keďže nemal na to právomoc.... A o žiaden dar sa ani nejednalo.

    • GlobeElement
      07:19 24.09.2021

      Vždycky, když si myslím, že větší blbost už nelze vymyslet, ukáže se, že jsem byl naivní.

      Vždycky, když si myslím, že větší blbost už nelze vymyslet, ukáže se, že jsem byl naivní.

      • Tesil
        12:40 24.09.2021

        Naivní ani ne, pouze špatně informován.

        Naivní ani ne, pouze špatně informován.

        • Pavel1
          19:00 24.09.2021

          Ano .. o míře blbosti lidových rusáků.

          Ano .. o míře blbosti lidových rusáků.

    • Pavel1
      19:12 24.09.2021

      Bláboly, a to především z toho důvodu, že Stalin zásadně dluhy neplatil. Russovětsko nezaplatilo ani skutečné dluhy z programu Lend Lease a ani k tomu nepotřebovalo konstruovat ...Zobrazit celý příspěvek

  • Kostrín
    16:40 23.09.2021

    Takže referendum v 2014 na Kryme bolo pod hlavňami samopalov. Koľko obetí bolo pri tomto referende? Koľko zatknutých? Na Kryme bolo referend po rozpade ZSSR v r. 1991 viacej a ...Zobrazit celý příspěvek

    • GlobeElement
      17:41 23.09.2021

      Tuhle ruskou lež už jsme tu měli. To vás v Petrohradě neučili číst, než se ztrapníte?

      Tuhle ruskou lež už jsme tu měli. To vás v Petrohradě neučili číst, než se ztrapníte?

    • Georges
      19:08 23.09.2021

      ...co slovo, to kravina...

      ...co slovo, to kravina...

    • Ján Paliga
      21:36 23.09.2021

      Kostrín, odkedy sa etnickým Rusom rodia Ukrajinci? Ani dvom etnickým Slovákom sa nerodia Maďari....

      Kostrín, odkedy sa etnickým Rusom rodia Ukrajinci? Ani dvom etnickým Slovákom sa nerodia Maďari....

  • Kostrín
    10:29 23.09.2021

    K poslednej vete článku, kde je pripojenie Krymu k Rusku definované ako anexia, len toľko. Autor článku si mýli pojmy s dojmami. Anexia je násilné pripojenie časti jedného štátu ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      10:49 23.09.2021

      Opravdu? Dosud jsem si myslel, ze nejprve byla vojenska okupace Krymu ruskym vojskem a formalni referendum ruskeho typu bylo zorganizovano az poté.

      Opravdu? Dosud jsem si myslel, ze nejprve byla vojenska okupace Krymu ruskym vojskem a formalni referendum ruskeho typu bylo zorganizovano az poté.

      • GlobeElement
        10:54 23.09.2021

        Přesně jako tehdy v Rakousku.

        Přesně jako tehdy v Rakousku.

      • Robaiz
        10:22 24.09.2021

        Očividně jste zase myslel zcela špatně... Takže stále dokola... RF mohla mít na Krymu dislokováno 24 000 vojáků na základě smlouvy o pronájmu základny v Sevastopolu, jejíž ...Zobrazit celý příspěvek

        • Torong
          10:51 24.09.2021

          Ale on si to myslí naprosto správně. Rusové sice na Krymu mít jednotky mohli, ale na základnách nebo výcvikových prostorech. Nikoli v ulicích měst a ozbrojeni. Takže ano byla to ...Zobrazit celý příspěvek

          • Robaiz
            11:03 24.09.2021

            Torong Já se nehodlám přít... Je mi to vcelku šumák a žíly mi to netrhá, ale ještě jednou si to po sobě přečti a zamysli se... :D Krymský parlament byl tou dobou jedinou ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            11:19 24.09.2021

            Krymský parlament neměl jakékoliv právo rozhodovat o věcech týkajících se celé Ukrajiny.

            Krymský parlament neměl jakékoliv právo rozhodovat o věcech týkajících se celé Ukrajiny.

          • omacka
            08:38 26.09.2021

            Klíčové v tom všem je jeden podstatný detail, který skoro nikdo neuvádí.. 1.) V Kyjevě došlo k násilnému státnímu převratu a dosavadní centrální moc tím pozbyla jakékoliv ...Zobrazit celý příspěvek

          • omacka
            08:45 26.09.2021

            A víte proč k tomu na Krymu došlo bez boje a jediného výstřelu? Ne protože ukrajinští vojáci by byly takový zbabělci, ale protože Turčynov vydal rozkaz jednotkám VSU na Krymu za ...Zobrazit celý příspěvek

          • padre
            23:22 26.09.2021

            Ano takže jako obvykle žádost vedení státu o pomoc Ruské armády proti domácí kontrarevoluci..kde už jsem to slyšel? Že by rok 1968 a Indrova dělnicko- rolnická vláda? Nebo Biľak a ...Zobrazit celý příspěvek

          • Torong
            13:20 27.09.2021

            omacka: 1) Ano, došlo k násilnému převratu. Po násilném rozehnání do té doby poklidné demonstrace. Parlament byl rozpuštěn. To, že byly ihned vypsány nové volby, kterých se ...Zobrazit celý příspěvek

          • omacka
            19:43 30.09.2021

            Není to obhajoba agresora, je to jen realistické vidění světa bez růžových brýlí, protože pokud je nesundáte i na Ukrajině, tak dopadne úplně stejně jako v Afghánistánu, kdy ...Zobrazit celý příspěvek

        • Robaiz
          10:53 24.09.2021

          Ach ten Češtin... :D
          BylY vysazeny...

          Ach ten Češtin... :D
          BylY vysazeny...

          • Ján Paliga
            00:51 25.09.2021

            A není to málo Antone Pavloviči?

            A není to málo Antone Pavloviči?

        • GlobeElement
          11:18 24.09.2021

          Další dávka ruských lží. 1. územní celistvost Ukrajiny nezaručovalo jen (podepsané) budapešťské memorandum, ale i smlouva o přátelství a spolupráci mezi Ruskem a Ukrajinou, v níž ...Zobrazit celý příspěvek

          • Robaiz
            12:16 24.09.2021

            Na toto téma jsme se zde dohadovali už tolikrát, že to přestává být zajímavé a smysluplné.... :D Každopádně než se vydám za víkendovou rekreací, dovolím si přidat odpověď... 1. ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:40 24.09.2021

            Tyhle ruské lži jsou na tomto serveru zbytečné. Krym měl autonomii, nicméně platily na něm zákony Ukrajiny a krymský parlament nemohl legálně učinit nic, co by s nimi bylo v ...Zobrazit celý příspěvek

          • padre
            14:08 24.09.2021

            To Robaiz Co prosím ještě vymyslíte abyste omluvili tu ruskou krymskou lumpárnu? Další a další bláboly a konstrukce aby Ruská okupace Krymu vypadala alespoň trošku legálně…

            To Robaiz Co prosím ještě vymyslíte abyste omluvili tu ruskou krymskou lumpárnu? Další a další bláboly a konstrukce aby Ruská okupace Krymu vypadala alespoň trošku legálně…

    • GlobeElement
      10:53 23.09.2021

      Anšlus Rakouska nacistickým Německem byl rovněž schválen v referendu, pro bylo přes 99% hlasujících. Tedy úplně stejný proces, jako ruská anexe Krymu, továryšč.

      Anšlus Rakouska nacistickým Německem byl rovněž schválen v referendu, pro bylo přes 99% hlasujících. Tedy úplně stejný proces, jako ruská anexe Krymu, továryšč.

    • Scotty
      10:54 23.09.2021

      O připojení Rakouska k Říši se také hlasovalo v referendu kterému předcházelo vojenské obsazení. Tedy vidíte že osud předválečného Rakouska a Krymu je až nápadně podobný a o anexi ...Zobrazit celý příspěvek

      • GlobeElement
        11:15 23.09.2021

        Navíc Srbsko bylo vojensky poraženo, o tom, že v Srbsku byla válka nelze pochybovat. Srbsko přišlo o území, protože prohrálo válku. Rusko by mělo jasně říct, že s Ukrajinou válčí.

        Navíc Srbsko bylo vojensky poraženo, o tom, že v Srbsku byla válka nelze pochybovat. Srbsko přišlo o území, protože prohrálo válku. Rusko by mělo jasně říct, že s Ukrajinou válčí.

      • flanker.jirka
        20:32 23.09.2021

        Scotty Kosovo je jiný případ, ale ptal se na to někdo Srbů na to co se bude dít s jejich právoplatným územím? Podobné separistické úmysly mají i národy na britských ostrovech nebo ...Zobrazit celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:40 23.09.2021

          Srbsko o Kosovo nemuselo prísť vôbec, rovnako ako sa nemusela rozpadnúť Juhoslávia. To by ale Miloševič musel brzdiť svoj nenávistný nacionalizmus a chiméru Veľkého Srbska.... ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:37 24.09.2021

            no jo, také se nemuselo rozpadnou Rakousko Uhersko, to je těžké, dějiny se nějak vyvíjejí a budou vyvíjet dál. Naprostá většina změn se v historii děla při porušení původně ...Zobrazit celý příspěvek

          • Pavel1
            19:18 24.09.2021

            Nemuselo ale rozpadlo se. Holt se srbové chovali v Jugoslávii začali chovat jako hovada. Stejně tak se nemuselo rozpadnou R-U. Holt se němci v R-U začali chovat jako hovada... o ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          13:45 24.09.2021

          Jo, Srbska se ptali, proběhla řada jednání, jasně že Srbsko bylo proti odtržení Kosova. Odtržení Kosova se neudálo bez vědomí Srbska, ale samozřejmě navzdory jeho nesouhlasnému ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:46 24.09.2021

            Jo, za mně, Scotty to vidí moc černobíle a vůbec nebere v potaz i to, že po vzniku samostatné Ukrajiny se krym k Ukrajině přidal, ale stále pod podmínkou autonomie. Separatistické ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            19:45 24.09.2021

            @flanker.jirka Krym se k Ukrajině nepřidal, Krym byl součástí Ukrajiny od počátku vzniku Ukrajiny jako samostatného státu v roce 1991. Rozpad R-U se zásadně liší od rozpadu ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            20:00 24.09.2021

            Jan to napsal přesně. Při rozpadu R-U nebyly určeny hranice ani jednoho nástupnického státu, takže tyto spolu bojovaly. Jen ČSR válčila s Polskem, s Maďarskem a armáda potlačila ...Zobrazit celý příspěvek

    • Radovan
      11:24 23.09.2021

      Ano, tento typ "referenda" či jiného souhlasu s převzetím území Ruskem dobře známe z minulosti. Hned se to krásně a svobodně hlasuje pod samopalem vojáka. Třeba jako na ...Zobrazit celý příspěvek

      • liberal shark
        12:11 23.09.2021

        Před válkou - "referendum" v Litvě, Lotyšsku a Estonsku, přímá okupace Besarábie a východní poloviny Polska.

        Před válkou - "referendum" v Litvě, Lotyšsku a Estonsku, přímá okupace Besarábie a východní poloviny Polska.

    • Harvest
      11:28 23.09.2021

      Zase tie isté ruské hlúposti, referendum bolo nelegálne, protiústavné a zorganizované pod dohľadom neoznacenych ozbrojenych vojsk. Len tak na okraj On 27 March 2014, the UN General ...Zobrazit celý příspěvek

      • Robaiz
        10:00 24.09.2021

        Ozbrojený převrat v Kyjevě a sesazení legitimně zvolené vlády je teda co? :D Odvolání prezidenta republiky bylo rovněž protiústavní (nebylo dosaženo požadovaných 75% hlasů), ...Zobrazit celý příspěvek

        • GlobeElement
          10:22 24.09.2021

          Vnitřní záležitosti Ukrajiny jsou záležitostmi Ukrajiny a nikdo nemá právo do nich zasahovat nebo je zneužívat ke krádežím ukrajinského území, bez ohledu na to, jestli sesazení ...Zobrazit celý příspěvek

        • Harvest
          11:19 24.09.2021

          Čo si robía Ukrajinci v Ukrajine je ich vnútorná záležitosť. Neviem o žiadnom ozbrojenom prevrate ani o hlasovani pod dozorom pravého sektora, ak máte na toto tvrdenie dôkazy, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    • Radovan
      11:29 23.09.2021

      A ke Kosovu a vojenské intervenci NATO - Kosovo se začalo vyvíjet přesně jako předtím válka v Bosně, kde se staly největší masakry od druhé světové v Evropě v režii Srbů. A tak ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jan Padesátýpátý
      12:03 23.09.2021

      Pokud by do Kosova v době míru vtrhla sousední Velká Albánie z důvodu, aby zvětšila svoje území a převálcovala slabší Srbsko, byl bych úplně proti jak ohledně Krymu. Jenomže do ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      12:14 23.09.2021

      I carevna Kateřina Veliká připojila nezávislé Tauridské knížectví na Krymu k ruské říší anexí. Na rozdíl od baťušky Putina se to alespoň nebála nazvat skutečným jménem. To jen ...Zobrazit celý příspěvek

  • Fabius Maximus
    10:20 23.09.2021

    Pan Petránek byl velmi moudrý muž, Ukraina si skutečně mohla Krym udržet jen se schopným vedením, které by provádělo chytrou politiku (tady byl dal vzor vedení Kazachstánu) a ještě ...Zobrazit celý příspěvek

    • Radovan
      08:03 24.09.2021

      Přeháníte. Turecká armáda je nejpočetnější v Evropě, ale výkonnostně na francouzkou a britskou ještě nemá. Anexe arménského území také není reálná, Rusko na něho dává záruky ...Zobrazit celý příspěvek

  • Fabius Maximus
    09:07 23.09.2021

    Pěkný článek. Historie jasně ukazuje vae victis - běda poraženým. Důležité je, kdo dané území drží. Teorie, komu by podle něčího názoru mělo území patřit, jsou jen teoriemi toho ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      09:13 23.09.2021

      Mírovou cestou ať si mění hranice kdo chce a kde chce. Rusko se dopustilo vojenské invaze, aby si opatřilo území cizího státu a nezáleží, komu kdy to území patřilo před sto a více ...Zobrazit celý příspěvek

      • Fabius Maximus
        09:53 23.09.2021

        To by byl ideální stav, ale málokdo má stejné štěstí jako Skotové, kteří si mohli svoji nezávislost, pokud by ji chtěli, odhlasovat v referendu. V reálu ale všechna ta území, co ...Zobrazit celý příspěvek

        • Nesher
          11:44 23.09.2021

          To referendum na Těšínsku klidně, krom pár profesionálních Poláků z řad PZKO nikdo jiný z řad čím dál tím menší polské menšiny o připojení k Polsku nejeví zájem. A moc dobře vědí ...Zobrazit celý příspěvek

          • Pavel1
            19:24 24.09.2021

            Ten plebiscit o Těšínsku se měl v roce 1920 skutečně konat. Jenže pak se ukázalo, že by i při tehdejším složení populace Poláci prohráli, tak jej začali bojkotovat.

            Ten plebiscit o Těšínsku se měl v roce 1920 skutečně konat. Jenže pak se ukázalo, že by i při tehdejším složení populace Poláci prohráli, tak jej začali bojkotovat.

  • Radovan
    07:59 23.09.2021

    Je zajímavé porovnat některá čísla dřívějších válečných ztrát ruského soustátí, či jeho územních zisků, se současným vymíráním ruského národa. Jestliže nelegálním a podlým získáním ...Zobrazit celý příspěvek

    • Radovan
      08:39 23.09.2021

      Současnou demografickou situaci Ruska můžeme porovnat se situací Kazachstánu. Rozlehlý řídce osídlený stát ve strategické poloze mezi Čínou a Ruskem. V roce 1989 v něm žilo 6,5 ...Zobrazit celý příspěvek

  • Kamil
    21:18 22.09.2021

    Nad Petránkovými názory na anexi Krymu kroutili hlavou mnozí jeho známí či obdivovatelé z doby totality, ke kterým, jak jsem pochopil, patří i pan Chalupa. Díky za zajímavé články ...Zobrazit celý příspěvek

  • Christian
    20:22 22.09.2021

    Dobrý den, Standoblabole! Autor Vám své tvrzení o raketách namířených na Moskvu již nemůže nijak vysvětlit. Jan Petránek, který tento svůj názor či názory za svého života ...Zobrazit celý příspěvek

  • HonzaK
    19:56 22.09.2021

    Dobrý den pánové, další z článků popisující reálie poloostrova Krym. Děkuji za něj. Začátek mi trochu připomíná dnešní situaci. Mnohem důležitější než výklad historie je však ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jan Padesátýpátý
      21:31 22.09.2021

      Historicky máme za nepřítele i Mongolsko, Maďarsko, Švédsko, Francii ...

      Historicky máme za nepřítele i Mongolsko, Maďarsko, Švédsko, Francii ...

      • liberal shark
        07:41 23.09.2021

        Ale ti nás momentálně nijak neohrožují. (možná Francie :-)

        Ale ti nás momentálně nijak neohrožují. (možná Francie :-)

    • GlobeElement
      07:52 23.09.2021

      Německo není naším historickým nepřítelem. Mnohem častěji bylo spojencem.

      Německo není naším historickým nepřítelem. Mnohem častěji bylo spojencem.

      • Nesher
        10:48 23.09.2021

        Přesně tak, historický jsme nejvíce válek svedli s Poláky a s Uhry.

        Přesně tak, historický jsme nejvíce válek svedli s Poláky a s Uhry.

        • padre
          11:36 23.09.2021

          Historicky zdaleka nejvíc válek vedli udatní Češi a Moravané proti stejně udatným Čechům a Moravanům…

          Historicky zdaleka nejvíc válek vedli udatní Češi a Moravané proti stejně udatným Čechům a Moravanům…

          • GlobeElement
            11:39 23.09.2021

            A zvali si k tomu na pomoc vládce okolních zemí, které následně označili za agresory.

            A zvali si k tomu na pomoc vládce okolních zemí, které následně označili za agresory.

          • Nesher
            11:46 23.09.2021

            Tak vnitrostátní konflikty jsem logicky nepočítal.

            Tak vnitrostátní konflikty jsem logicky nepočítal.

  • StandaBlabol
    18:18 22.09.2021

    "Rusko se svými historickými zkušenostmi si totiž podle jeho slov nemůže dovolit nechat na Krymu vybudovat vojenskou základnu s raketami namířenými na Moskvu." Dokáže autor tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    • toustr
      19:24 22.09.2021

      Krym a zbytek východní Ukrajiny je Putinova pojistka před vstupem Ukrajiny do NATO nebo EU. Jako bonus navíc získal naprostou kontrolu nad Azovským mořem a značný vliv (čtěte větší ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      07:40 23.09.2021

      O obranu Moskvy vůbec nejde. Rusko potřebuje Krym jako základnu a nástupní prostor pro ohrožování Dardanel a zajištění přístupu do Středozemního moře. Přesně to byla motivace ...Zobrazit celý příspěvek

      • Nesher
        11:47 23.09.2021

        To je odvěký ruský sen, mít přístav v teplých mořích. Logiku by h v tom nehledal.

        To je odvěký ruský sen, mít přístav v teplých mořích. Logiku by h v tom nehledal.

      • padre
        11:48 23.09.2021

        Rusku je Krym v podstatě k ničemu,je to jen historická reminiscence na slavné dny ruského impéria a prolitou krev ruských vojáků za Krymské a Velké vlastenecké války.Je to pomník ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:37 23.09.2021

        Krym a přístup do středozemního moře byl v době Kateřiny Veliké důelžitý pro obchod. Moc jiných přístupů na trh po moři Rusko nemělo. Asie byla zaostalá, severní cesta věčně ...Zobrazit celý příspěvek

        • liberal shark
          11:04 27.09.2021

          Tenkrát Rusko potřebovalo Černé moře pro námořní obchod, ale co dnes ? Ropu a zemní plyn exportují pomocí produktovodů. Británie měla ambice ovládat všechny klíčové body ...Zobrazit celý příspěvek

  • RiMr71
    16:41 22.09.2021

    Challenger 3 nebude?

    Challenger 3 nebude?

    • Rase
      22:05 22.09.2021

      Není z Ruska...

      Není z Ruska...

  • Jura99
    15:12 22.09.2021

    Krádež území suverénního státu do dnešní doby nepatří. Rusku musí Krym zhořknout, proto sankce do doby vrácení Krymu a každý, kdo se na anexi aktivně podílel, toho vydat ...Zobrazit celý příspěvek

    • The88
      10:08 23.09.2021

      To prave neni moc dobry napad - pokud se se mezinarodni zatykac zacne vyuzivat k vyrizovani politickych uctu (Ukrajinci proti Rusum, Rusove proti Ukrajincum) "a la Krym", je zde ...Zobrazit celý příspěvek

      • Jan Padesátýpátý
        12:06 23.09.2021

        takže nechceme, aby byli agenti GRU, kteří mají na svědomí Vrbětice, vydáni do Česka pokud opustí Rusko?

        takže nechceme, aby byli agenti GRU, kteří mají na svědomí Vrbětice, vydáni do Česka pokud opustí Rusko?

        • The88
          18:47 23.09.2021

          Co to, s odpustenim, melete? Jakou to ma souvislost? Tezko se da asi neco namitat proti mezinarodnimu zatykaci pro obecne ohrozeni ci sabotaz. Ale pro ucast na nelegalnim ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            21:48 23.09.2021

            Jenomže z pohledu Ruska nešlo o obecné ohrožení ani sabotáž;
            šlo o politickou účelovou lživou kampaň řízenou z USA s cílem vyvolat protiruskou hysterii.

            Jenomže z pohledu Ruska nešlo o obecné ohrožení ani sabotáž;
            šlo o politickou účelovou lživou kampaň řízenou z USA s cílem vyvolat protiruskou hysterii.

  • GlobeElement
    14:13 22.09.2021

    Škoda, že se v článku vyskytuje klasická ruská lež o tom, že "Chruščov daroval Krym Ukrajině". Nikita Chruščov velmi pravděpodobně přesun Krymu z RSFSR do USSR inicioval, ovšem ...Zobrazit celý příspěvek

    • dusan1
      14:30 22.09.2021

      Najlepšíe na tom je, že Chruščov bol rodený Rus dokonca z Ruska.

      Až počas života si zamiloval Ukrajinu a zmenil si národnosť na ukrajinskú.

      Najlepšíe na tom je, že Chruščov bol rodený Rus dokonca z Ruska.

      Až počas života si zamiloval Ukrajinu a zmenil si národnosť na ukrajinskú.

      • Ján Paliga
        22:05 22.09.2021

        Používal jeden čas pas s ukrajinskou národnosťou, ale niekedy koncom 40-tych či začiatkom 50-tych rokov už používal pas s ruskou národnosťou.... Pred niekoľkými rokmi som videl obe ...Zobrazit celý příspěvek

    • Storm
      17:14 22.09.2021

      Je úplně jedno komu Krym patřil v 17. 18. 19. 20. století... Faktem je a vždycky bude, že než ho šlohli... Teda pardón, omlouvám se, chtěl jsem napsat anektovali ti co ho ...Zobrazit celý příspěvek

      • Storm
        17:41 22.09.2021

        Tak aby nedošlo k omylu... Krym patřil i nadále patří a bude patřit pouze ukrajině a nic na tom nezmění hluboká historie a ani to že si ho nedávno násilím přivlastnil někdo kdo ho ...Zobrazit celý příspěvek

        • Eagle
          22:54 22.09.2021

          No s tvým tvrzením bych souhlasil, bohužel tohle tvrzení nic nezmění na tom, že tam teď vlají všude ruské vlajky a jak už zde někdo psal, otázkou je zda tohle nebylo mimo jiné ...Zobrazit celý příspěvek

          • liberal shark
            07:42 23.09.2021

            Zcela určitě - stejně jako v případě Moldávie a Gruzie.

            Zcela určitě - stejně jako v případě Moldávie a Gruzie.

          • GlobeElement
            07:55 23.09.2021

            Určitě.

            Rusko se bojí vstupu zemí, se kterými sousedí, do NATO.
            Proto se k nim chová s takovou agresivitou, že jejich snaha vstoupit do NATO rychle roste.

            Určitě.

            Rusko se bojí vstupu zemí, se kterými sousedí, do NATO.
            Proto se k nim chová s takovou agresivitou, že jejich snaha vstoupit do NATO rychle roste.

        • The88
          10:18 23.09.2021

          No, ja bych to tak jednoznacne nevidel. Hlavne tedy co se principu tyce. Zastavam tezi, ze zeme patri obyvatelum. Ze statu to tedy respektuje snad jenom Liechtenstein, ale podle me ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            11:13 23.09.2021

            Ale jaká země? Děláš chybu v tom, že považuješ za předem jasně definované, o jaké území se jedná. Ale tak tomu není. Dejme tomu, že by bylo referendum o odtržení Moravy od ČR. ...Zobrazit celý příspěvek

          • padre
            12:10 23.09.2021

            Vzhledem k restitucním nárokům rodu Liechtensteinů na zhruba 20% území Moravy by se mohlo konat referendum za připojení těchto oblasti k Liechtenstejnsku. A protože toto mà ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            12:13 23.09.2021

            GE to vysvětlil dobře. My bychom asi zvládli oddělení Moravy v klidu, ale jinde by se začali řezat minimálně o to, co patří k Moravě a co k Čechám, Polsko by nárokovalo Slezsko ...Zobrazit celý příspěvek

          • The88
            18:54 23.09.2021

            Globe Element: v tom urceni celku je to dobry postreh. Dovedeno ad absurdum by nicmene i ten zabreh mohl hlasovat "za sebe" - tak to ma napr prave to ...Zobrazit celý příspěvek

          • The88
            18:54 23.09.2021

            Padre: To by samozrejme mohlo, ale nejsem si jisty, ze by o to byl v LIE uplne zajem... :D

            Padre: To by samozrejme mohlo, ale nejsem si jisty, ze by o to byl v LIE uplne zajem... :D

          • GlobeElement
            07:30 24.09.2021

            The88 - rozvody fungují jen proto, že nad manželstvím je instituce státu, který rozvod definuje ve svých zákonech a vymáhá dodržování těchto ustanovení pomocí soudů a policie. ...Zobrazit celý příspěvek

          • The88
            09:23 24.09.2021

            GlobeElement: Ja ale nerikam, ze je to jednoduche. Ja se pouze ohrazuji proti tomu konceptu, ze stat je neco svateho a nemenneho. Konec koncu, demokraticke ustavy odvozuji moc z ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            20:05 24.09.2021

            THE88 - v prostředí bez státního práva manželský svazek zanikne jen když s tím souhlasí oba partneři nebo ten silnější z nich. V opačném případě bude jeden z nich zastávat tezi, že ...Zobrazit celý příspěvek

          • The88
            08:48 25.09.2021

            GlobeElement: "... svazek zanikne jen když s tím souhlasí oba partneři nebo ten silnější z nich" To je docela omyl, alespon budeme-li brat na zretel tzv. prirozene pravo (z ...Zobrazit celý příspěvek

          • GlobeElement
            10:50 29.09.2021

            Žádné "přirozené právo" neexistuje. V prostředí bez nadřízené autority si každý prosazuje taková pravidla, jaká vyhovují jemu (a klidně je může označovat jako přirozené ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      12:20 23.09.2021

      Pravda, po smrti Soso Džugašvilliho se v SSSR důsledně uplatňoval princip kolektivního vedení. Generální tajemník ÚV KSSS nemohl fungovat jako samovládce.

      Pravda, po smrti Soso Džugašvilliho se v SSSR důsledně uplatňoval princip kolektivního vedení. Generální tajemník ÚV KSSS nemohl fungovat jako samovládce.

Načítám diskuzi...