TVRS: Ruská verze československého letadla L 610 je příliš drahá

TVRS: Ruská verze československého letadla L 610 je příliš drahá
Hlavní konstrukční změny TVRS oproti L 610G / Uralský závod civilního letectví (Zvětšit)

Rusové pokračují ve vývoji turbovrtulového dopravního letadla TVRS (Turbovrtulové regionální letadlo) na základě projektu československého letadla L 610. Podle ruských médií je ale jednotková cena TVRS příliš velká a letoun tak čeká těžký boj se zavedenými leteckými výrobci Bombardier a ATR, ale i s výrobci z Číny.

Vývoj původního L 610, v rámci sovětsko-československé smlouvy, zajišťoval od roku 1976 československý podnik LET Kunovice. Letoun L 610 měl nahradit sovětský Antonov An-26. Pohonnou jednotku původního L 610 tvořil turbovrtulový motor Walter M602 (1342 až 1491 kW) od československého podniku Motorlet. Celkem v letech 1988 až 1990 vznikly čtyři letuschopné prototypy L 610, plus dva prototypy pro pozemní testy, a 34 motorů M602. Kvůli zhroucení socialistického tábora ale ztratil program L 610 svůj původní smysl.

LET Kunovice se následně snažil prorazit s „westernizovanou“ verzi L 610G s motory General Electric CT7-9D. V letech 1992 až 1997 vznikly dva prototypy L 610G. Vývoj ale nebyl dokončen a v roce 1998 došlo k ukončení celého projektu. V letech 1998 až 2001 se malá americká společnost Ayres pokusila oživit projekt L 610G pod obchodním názvem Ayres 7000. Ale ani americká firma neuspěla. 

Vývoj ruské verze československého letounu L 610 (resp. L 610G) nyní zajišťuje Uralský závod civilního letectví (UZGA) z Jekatěrinburgu. UZGA pro TVRS vybral turbovrtulové motory TV7-117ST-01 od Spojené korporace výrobců motorů - Klimov (ODK-Klimov). TVRS rovněž využije zavedené částí a komponenty z jiných ruských letadel. Ostatně TV7-117ST-01 je odvozen od pohonné jednotky vyvíjeného většího stroje Il-114-300.

Vývojové náklady TVRS ve výši 20 až 25 miliard rublu (7,2 až 9 miliard Kč) zaplatí ruský stát. TVRS pro 40 až 44 pasažérů zaplní mezeru mezi malými regionálními letadly L 410 pro 19 cestujících a většími Il-114-300 (64 míst). České L 410, za pomocí dílů dodaných z České republiky, sestavuje právě UZGA.

První let prototypu Il-114-300 se uskuteční v září tohoto roku a završení certifikačních zkoušek je naplánováno na rok 2022. Počítá se s rychlostí výroby 12 letadel ročně, přičemž jeden Il-114-300 přijde na 16 až 20 milionů dolarů.


Průřez a členění kabiny L 610G / TVRS; větší foto, větší foto / UZGA

Podle ruských médií (Kommersant, prosinec 2019) TVRS přijde na 12 až 14 milionů dolarů. Podle UZGA ale cena nepřesáhne 12 milionů dolarů, přičemž cena konkurenčních strojů začíná na 15 milionech dolarů. Konkurenty jsou zejména kanadský Bombardier Dash-8 Q300/400 a francouzsko-italský ATR-42/72. Problém ale je, že ruští regionální dopravci nejsou ochotni za TVRS údajně zaplatit více než 10 milionů dolarů.

„Kolegové [regionální dopravci ] se jen obtížně vyrovnávají s leasingovými platbami za 19 místná letadla L 410 v hodnotě pět milionů dolarů. Je nepravděpodobné, že budou mít zájem o produkt, který stojí více než deset milionů dolarů,“ cituje Kommersant svůj nejmenovaný zdroj z oboru. Řešením může být opět státní pomoc. Ruský stát může regionálním dopravcům přispět na nová domácí letadla, pokud například vyřadí starší stroje An-24, An-26 a Jak-40.

L 610 dokázala přepravit až 4000 kg nákladu na vzdálenost 2700 km. Ruský TVRS zvládne 5000 kg na 3300 km, přičemž maximální vzletová hmotnost je 17 000 kg. Pohonnou jednotku TVRS tvoří zmíněný motor TV7-117ST-01 nebo kanadský PWC-127.


Il-114-300

Podle ruského portálu Kommersant v Rusku léta na 235 regionálních turbovrtulových letadel, přičemž 112 (48 %) je domácí výroby. „An-28, Jak-40, An-24 a An-26 jsou v provozu 28 až 49 let a budou vyřazeny z provozu do roku 2030. Náhradou An-28 je 19 místné L 410 od UZGA. Ve třídě 30 až 50 sedadel však není žádný nástupce. Il-114-300, jehož uvedení do provozu bylo oznámeno na rok 2023, je v tomto segmentu neefektivní,“ uvedl pro Kommersant nejmenovaný zdroj z leteckého průmyslu. Pro úspěch projektu TVRS je třeba prodat 250 až 300 letadel. Podle ruského portálu je přitom nutné mít na paměti, že 20 % ruského trhu zaplní letouny Il-114-300.

Pavel Permjakov, ředitel Utair - Passenger Airlines, ale varuje, že tržní podíl letadel pro 40 až 50 cestujících představuje v Rusku jen 1 % a stále klesá. Aerolinky Utair samy o sobě provozují 15 letounů ATR 72–500. Obecně se počítá s tím, že konkurenci zavedených firem Bombardier a ATR bude velmi těžké nabourat. Stejně tak čínská společnost Xian Aircraft Industrial Corporation na ruském trhu nabízí 60 místné MA60.

Podobné konkurenční obtíže ale čekají i Il-114-300. Očekává se, jak uvádí český web Ruslet, že „hlavními odběrateli tohoto stroje se proto stanou ozbrojené síly a různé vládní organizace. Většina sériových Il-114-300 bude tedy dokončena ve speciálních verzích.“

UZGA ale projektu TVRS věří. „Předběžná jednání s potenciálními ruskými zákazníky nám umožňují počítat s prodejem více než 100 letadel L 610 v prvních letech. Kromě toho byla vedena jednání s potenciálními zahraničními zákazníky a očekáváme, že dodáme několik desítek L 610 do zahraničí ve stejném období,“ cituje Kommersant názor závodu UZGA.

Zdroj: Ruslet, Kommersant, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rusové testují český letoun L-410UVP-E20 s plováky

Moskevský Aviatický Institut (OSKBES MAI) začal s leteckými testy speciálně upraveného dopravního ...

Rusko oživí výrobu československých dopravních letadel L 610

Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov v rozhovoru pro ruský portál Vědomosti potvrdil ...

Oživení československého letadla L 610 přijde na 25 miliard rublů

Dle ruského deníku Kommersant ruské ministerstvo průmyslu hodlá vydat 20 až 25 miliard rublu (7,2 až ...

Český letoun L 410 UVP-E20 s radiolokátorem pro polskou pobřežní stráž

Česká společnost Aircraft Industries dokončuje dva patrolovací letouny L 410 UVP-E20 pro polskou ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • čtenář l+k
    13:30 04.08.2020

    Rád bych zde připoměl několik faktů o historii letounů L 410 a L 610 a o vývoji dopravních letadel v socialistických státech. Všechny dopravní letadla sovětského bloku používaly technologie a díly vyvinuté pro vojenské letectvo nebo byly přímo vyvíjeny jako vojenské dopravní. Jejich použití v civilním letectví bylo až na několik vyjímek druhotné. Proto náklady na vývoj šly převážně ze státního rozpočtu a nehradil je výrobce. Tak tomu bylo i u L 410 které bylo vyvinuto na objednávku SSSR jako moderní náhrada plátěných pístových AN-2 v regionální dopravě. Z toho vyplývaly i požadavky na něj kladené,například během zkoušek v SSSR přistál a v zlétl na dně vyschlého říčního koryta( zdroj: monografie L 410 v L+K). Byly pro něj vyvynuty i podvozkové lyže pro přistávání a vzlety na sněhu.První série byly ještě poháněny motory P+W, do dalších byly montovány na jejich základě vyvinuté M 601. Tolik ke 410ce. A dostáváme se k L 610. Koncem 70tých a začátkem 80tých let kdy už Moskva neřídila ostatní státy tábora míru a socialismu direktivně ale pokud plnily její úkoly mohly si dělat v hospodářské oblasti co chtěly někdo rozhodl,že z prestižních důvodů by náš letecký průmysl zvládl i výrobu dopravních letadel vyšší než regionální kategorie. Původní návrh L 610 byl z důvodu nedostupnosti výkonnějších motorů osazen 4mi M 601 (zároveň byl zahájen vývoj silnějších M 602). Dále byl v zadání přetlakový trup(další novinka pro náš letecký průmysl). Celý projekt ovšem trpěl nejasným zadáním a tím že chyběla poptávka budoucího uživatele. Tím se měla stát (v podstatě proti své vůli) ČSLA která ovšem v této kategorii už provozovala AN 24 a AN 26. Proto existoval i prototyp se záďovou nakládací rampou. Byly prováděny letové a lámací zkoušky. A přišla revoluce! Východní trhy vzhledem ke kursu Kčs padly a hledal se zákazník na západě. K tomu ovšem byla potřeba certifikace podle západních norem. A také motory ze západu. Bylo vyhlášeno výběrové řízení. Bylo na výběr mezi osvědčenou P+W a celkem nevýznamnou GE těžící z podobnosti svého jména s firmou dodávající proudové motory prakticky pro všechny typy západních proudových letadel. Memorandum o spolupráci bylo podepsáno s druhou jmenovanou. Součástí smlouvy byla klausule že firma Let nebude do L 610 montovat jiné motory dokud nevyrobí daný počet letadel s těmito motory. To byl de fakto konec L 610 protože žádný zákazník nchtěl letadlo s těmito motory. Pak bylo ještě v rámci privatizace učiněno několik zoufalých pokusů zachránit firmu Let, které zatím skončily jejím prodejem ruským majitelům a převodem technologií a montáže l 410 do Ruska.

  • KOUMES123
    15:34 03.08.2020

    Nemějte strach, Rusové umí počítat. Tím, že převzali prototyp L 610, který prošel zkouškami, a od kterého mají veškerou dokumentaci ušetřili odhadem (nejsem odborník, možná méně) 3/4 nákladů na vývoj. Udělali verzi na 44 míst, přičemž u prototypu se také počítalo s prodlouženou verzí. Dají si tam ruské motory, a pro export kanadské. Podvozek převzali od podobně velkého An 140, skla do pilotní kabiny zřejmě také. Zbytek tam dají ze L410, kterou vyrábějí a hotovo. Jednoduché úpravy a minimální závislost na západních komponentech. A pokud to financuje ruská vláda určitě si pohlídá aby peníze nevyletěli ven oknem.

    • Scotty
      16:10 03.08.2020

      Aneb jak v jednom příspěvku popřít sám sebe.

  • Fabius Maximus
    22:21 30.07.2020

    Katedrálu svatého Víta začal stavět Jan Lucemburský (Lucemburk), stavitel byl Matyáš z Arrasu (Francouz) a pak Petr Parléř (Němec). Ani jeden z nich nebyl asi z části Čech, české země považovali jen za jedny z mnoha zemí Svaté říše římské. Asi by se divili, že jejich stavbu z podstatné části dokončilo nějaké Československo v letech 1918-1929, ale určitě by byli rádi.
    My bychom méli být rádi, že možná, jen možná, dílo našich techniků (asi to nejlepší, co jsme kdy v leteckém průmyslu dokázali) dokončí Rusové a my se na tom budeme podílet a možná to letadlo bude lítat ve stovkách kusů po celém světě.

    • Scotty
      22:23 30.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      To je nějaké sofistikovaný pokus o vtip?

    • padre
      00:12 31.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      .....to jako ,že bude dokončení L610 trvat 300 let? No možné to je...

  • Lodestar
    17:06 30.07.2020

    Ohledně L-610 se tu rozmohl takový nešvar - totiž prohlašovat ho za certifikovaný.

    Co vím, tak k dnešnímu dni L-610 certifikován není a výrobce odhadoval certifikaci na rok 2023.

    Občas se také objeví "informace", že prý L-610 je jen prodloužená verze L-410 se silnějšími motory. Není, jedná se o novou konstrukci. Maximálně by se dalo říct, že se jedná mladšího a většího bratrance L-410, stejně by se dalo i říct, že EV-55 Outback je menší a mladší bratranec L-410. A ani EV-55 certifikaci nemá.

    Jen pro info doplním, že původní návrh L-610 byl čtyřmotorový stroj s motory M-601.

    • gangut
      17:17 30.07.2020

      L-610 certifikovane je. Samozrejme ze lietadlo sa musi nanovo certifikovat s novymi motormi a vybavenim. Ale mozu si odpustit testy a certifikaciu systemov, ktore uz certifikovane boli.

      • Lodestar
        17:31 30.07.2020

        gangute, kde máš tu certifikaci?

  • Storm
    15:18 30.07.2020

    PetrTechnik zas propaguje svůj vysněný kus planety... Proč se tam asi nepřestěhuje?

    Když pominu fakt, že se přistává často do vyjetých kolejí, tak hlavní problém v zimě je zamrzání brzd. Stači zastavit na 20minut a ATR odletí třeba až zjara. U L410 hodí návleky přes kola a odlet zaručen...

    Takže tam jsou vyjeté koleje jo? Kladu si otázku proč to tam tak je... Neumí to snad zarovnat? Chybí jim adekvátní a odpovídající technika na letišti? Serou na to? Nebo snad neumí položit rošty kterými se uměly zpevňovat RWY už v době tuším někdy kolem druhé války, když už teda z jakéhokoli důvodu tam neumějí postavit asfaltovou či betonovou dráhu?

    Dík za upozornění, dám vědět kamarádovi, kapitánovi na ATRu ať si dá pozor ať mu nezamrznou brzdy, že jsi říkal, nebo že to z tvé přednášky tak vyznělo, že narozdíl od L410 se na ATRko asi návleky přes kola hodit nedají...

    • PetrTechnik
      17:57 30.07.2020

      Já nemůžu za to ,že moje poněkud podrobnější znalost Ruských reálií, naráží na Tvoje skromné znalosti , které jsi získal mediálním kartáčem.
      Těch malých letišť jsou tam desítky ne-li stovky, jistě by šlo technicky všechny zpevnit a každý rok šablony předělat ,protože povrch roztává přes léto různě. Prostě na to ty vesnice nemají peníze a ani techniku. Dokáží to srovnat k podzimu buldozerem, jediné další vybavení je domek s vysílačkou a meteorologickou stanicí. Tam Tvůj kamarád z ATR přistává, asi ne viď? To o těch brzdách vím od tamního personálu, toť vše. L410 je podle nich tak blbovzdorná ,že funguje i v Rusku.
      A hlavně nezapomínej ,že Rusko je mnohem chudší země než třeba USA, Kanada atd..

      • StandaBlabol
        19:00 30.07.2020
        Oblíbený příspěvek

        Možná jsi přehlédl informaci v článku, že v Rusku dnes létá velká množství Bombadierů a ATR. A že pro nový TVRS bude těžké jim konkurovat. Takže to vypadá, že se osvědčily a ty ruské "unikátní" podmínky zvládají dobře?

  • danny
    09:25 30.07.2020

    Diskuse o tom, jestli by to ATR, Bombardier nebo Boeing uměl líp je bezpředmětná. Rusi potřebují část letadel této kategorie i pro státní úřady a armádu. A tam při pokusu o nákup okamžitě narazí na sankce. Takže si prostě něco vyvinout musí a L-610 vypadá jako nejméně bolestivá cesta. Prodej části produkce civilním uživatelům je jen o socializaci vývojových nákladů, nic víc.
    Jinak to, že na Superjety nemají servisní síť není o tom, že by neuměli nebo nechtěli. Ale o dost nevybíravé kartelové dohodě mezi Boeingem a Airbusem, kteří je vytlačili ze všech smysluplných destinací. A vzhledem k tomu, že je to politicky ok, tak se nad tím přivře očko.

    • Lodestar
      12:09 30.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Danny: "Jinak to, že na Superjety nemají servisní síť není o tom, že by neuměli nebo nechtěli. Ale o dost nevybíravé kartelové dohodě mezi Boeingem a Airbusem, kteří je vytlačili ze všech smysluplných destinací."

      To zní jako dost nejapná výmluva a pokus o nějakou prazvláštní formu alibismu.

      To, že Superjet má problémy s provozní spolehlivostí, servisním zázemím a vysokými provozními náklady není žádné tajemství ani v Rusku. Jamal Airlines nebo Aeroflot o problémech s Superjetem v ruských médiích běžně hovoří. A světe div se, nikde nepláčou nad nějakou "nevybíravou kartelovou dohodou".

    • Storm
      15:00 30.07.2020

      Danny máš pro tu svou konspirační teorii o kartelu který zmiňuješ nějaký důvěryhodný zdroj?

      Prosím dodat...

      • Lodestar
        16:10 30.07.2020

        Storm: a kde by nějaký zdroj k takové volovině mohl vzít? Ale třeba mu to někdo mezitím ozdrojuje na nějakém obskurním serveru.

        To je stejné jako ten druhý šampion o kousek níže, co si představuje, že avioniku k L-610 rusové prostě vezmou z L-410 a mají hotovo. Dokonce rychle a efektivně. Asi si myslí, že je to něco jako když vymontuješ tachometr z žigula a namontuješ ho do Moskviče

        • gangut
          16:37 30.07.2020

          Lodestar a aku inu navigaciu, radiostanicu, GPWS alebo zobrazovacie jednotky potrebuje L-610 proti L-410?

          • Lodestar
            17:30 30.07.2020

            gangut: nevím, jak ti odpovědět. Přístroj, nebo jak říkáš "zobrazovací jednotku" si koupíš jak housku na krámu. A na regionální poskoky mezi ne úplně špičkové vybavenými letišti (jak už to tak mezi regionálními letišti bývá) toho až tak moc potřeba není.

            Zástavba a její kalibrace, certifikace - navíc v kategorii, kam L-610 spadá je náročný a drahý proces. L-610 je skutečně jiná konstrukce než L-410. Jiné motory, jiné rychlosti v různých letových režimech, jiná aerodynamika, jiné režimy vyvážení a asi dalších 800 obdobných vstupních parametrů, které se berou v potaz.

            V letectví, a v tom dopravním několikanásobně, se nehraje na kdyby.

      • danny
        17:05 30.07.2020

        Storme, zkusím dohledat. Nešlo o žádnou konspiraci, když se Suchoj snažil o zřízení servisního střediska na některém z významných evropských uzlů, bylo letiště taktně upozorněno, že se odstěhuje servis Airbusu a Boeingu. Zdroj zkusím dohledat, ale je to už pár let.
        To, že mělo letadlo konstrukční vady (praskající ocasní plochy) a motory, které vyžadovaly opravu po 1 tis. hodinách místo po osmi kvůli praskání materiálu nijak nerozporuji. A popravdě další nabalující se průšvihy počáteční tržní znevýhodnění slušně překryly.

        • StandaBlabol
          19:05 30.07.2020
          Oblíbený příspěvek

          Tohle je poněkud přitažené za vlasy. Airbus a Boeing mají servisní smlouvy s aerolinkami a nemůžou se prostě "odstěhovat" z letiště a přestat se starat o letadla svých zákazníků. Neumím si představit, jak by to udělaly.

  • Larry
    09:04 30.07.2020

    Cena? Taky jsem chtěl auto levně, místo půl Mega zaplatit jen 50k.
    Zákazníci chtějí vždy vše pokud možno zadarmo nebo ještě levněji.
    Rusové mají L-610 rychle hotovou. Na draku se nic nemění, možná nějaké menší úpravy a elektroniku s avionikou vezmou z L-410NG. To mají také hotové. Rychle a efektivní řešení, nemusí čekat problémy s certifikaci. Rusové z AI získali kompletní dokumentaci mají i původní prototyp. A to se začali zajímat loni na podzim. Byl o tom topic na AN.
    AČR zkoušela kunovickou L-610 ještě v polovině 90tych let, dokonce byla předváděcí akce na CIAFu v Hradci Králové.
    Rusové získali skvělou příležitost jak se zbavit zastaralých Antonovu na regionálních tratích.

    • Scotty
      09:29 30.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Larry
      /AČR zkoušela kunovickou L-610 ještě v polovině 90tych let/
      Ještě že to nikoho nenapadlo koupit, zlatá CASA.

      • gangut
        10:10 30.07.2020

        Casa je transportne lietadlo L-610 dopravne.

        • Scotty
          10:20 30.07.2020

          A?

          • flanker.jirka
            14:17 31.07.2020

            A? - přece to, že L 610 by šlo brát spíše jako náhradu za L 410 a ne za AN 26.

          • Scotty
            15:25 31.07.2020

            Velikostí tedy určitě ne.

          • flanker.jirka
            18:05 31.07.2020

            Scotty
            Určením, šlo o přepravu cestujících osob. Pokud by to mělo nahrazovat AN 26, tak tomu chyběla buď rampa vzadu nebo široké cargo dveře na boku.
            L 610 vznikal v době, kdy jsme měli mít na věčné časy ekonomiku a politiku orientovanou na jiné trhy než dnes.
            Pokud to chcete srovnávat s tranosportními letadly, tak rozhodně ne s C 295, ale spíše se starším a menším CN 235.
            O tom jak je C 295 zlatá bych se tu raději nerozšiřoval, stačí, že výrobcem některé deklarované parametry neplní, což je ostuda pro výrobce, protože lhal a pro zákazníka, že ze sebe nechal udělat trumpetu. Jinak souhlas, létá to, něco to uveze, ale použil bych na to příměr cenově levnějších kovů než je zlato.

          • Scotty
            18:56 31.07.2020

            Jelikož pro armádu by byla L-610 v podstatě k ničenu tak je CASA rozhodně zlatá. Pokud vím tak C-295 má problém dosažením deklarovaného dostupu, ale to není nic tragického.
            Myslíte že kdyby se v devadesátkách nakoupila L-610 tak by potom někdo koupil C-295? Dost o tom pochybuji. A ano, pro armádní použití jí jednoznačně chybí nákladová rampa. Pro vožení potentátů má zase zbytečně velkou kapacitu a malý dolet.

      • Larry
        08:38 31.07.2020

        Před 25ti lety, tedy ctvrtstoletim byly naprosto jiné požadavky na dopravní letadlo pro AČR.
        Pravda je, majtrstyk Casy v přepravě koní do Mongolska, s tím se opravdu, ale opravdu pro L-610 nepočítalo. Bylo plánované jiné použití.

        • Scotty
          08:57 31.07.2020
          Oblíbený příspěvek

          K čemu je armádě letadlo téhle velikosti bez nákladové rampy si může každý dovědět sám. CASA může plně zastat práci L-610 a navíc převážet náklady a ne jen do Mongolska. CASA toho u AČR už nalétala mnohem víc.
          Mimochodem už se AI uráčilo uzavřít a armádou servisní smlouvu na L-410?

  • Tango23
    08:52 30.07.2020
    Oblíbený příspěvek

    Vzhledem k okolnostem, ze podnik UZGA je vlastneny (priblizne z 25 procent) statnim financnim depozitarem, drive nebo pozdeji se muze ocitnout v kosi firem, se kterou bude pod hrozbou sankci USA nebo dalsich organizaci obchodovani protizakonne, neni perspektiva pro ceske dodavatele ruzova.

    V soucasne dobe se na strankach zavodu uvadi portfolio nabizenych letounu DIAMOND DA40, DA 42-VI, L 410 a o budoucim moznem L 610 ani slovo.

    Zato novinky pro rok 2020 v lepsich tradicich sovetskych statnich podniku:

    2. 2. - Blahoprani ke dni civilniho letectvi
    20.2. - Blahoprani k 23. unoru
    27.2. - Hokejiste maji bronz
    28.2. - Podnik blahopral obrancum vlasti
    8.3. - Vse nejlepsi k MDZ
    11.3.- Podnik blahopral zenam
    20.3.- Podnik slavi 81.let od zalozeni
    6.5. - Blahoprani ke dni vitezstvi!
    8.6. - Podnik zacal tridit odpad
    27.6.- Pozvanka na vojensko-technicke forum "Armada 2020"

    ... jen tak na odlehceni ;)

    • Larry
      09:14 30.07.2020

      Uzga není AI. To jenom v CZ se firmy chlubí schopnostmi a možnostmi které už dávno nemají.
      Zrovna před dovolenou jsem poptaval jednu firmu v oboru strojírenství. Z toho co nabízeli a co jsme potřebovali nakonec nic nebylo, protože zaměstnanci co uměli jsou již v důchodu. Jak z vedení dotyčné firmy nakonec vylezlo.

      • Scotty
        09:52 30.07.2020

        Larry
        /To jenom v CZ se firmy chlubí schopnostmi a možnostmi které už dávno nemají./
        Takže jsou schopní to letadlo vyrobit nebo ne?

        • Larry
          08:46 31.07.2020

          Nepochybuji, že to letadlo Rusové vyrobí a certifikuji
          V podstatě se dostali k projektu ve vysoké rozpracovanosti.
          A jinak sháněl jsem speciálně pokoveni plastů technologií pro zákazníka. CZ firma řekla ano, když došlo na termíny tak se odvolavali na chybějící odborníky. Takový grand nejsem, aby jsem si mohl koupit technologií, zaplatit lidi udělat jednorázovou zakázku a konec. Takové věci se zadávají.
          Zkus si někdy podnikat a uvidíš.

          • Jan Padesátýpátý
            13:23 31.07.2020

            Jestli to bude jako obvykle, tak budou rádi, když vyrobí prototyp.

          • padre
            22:25 31.07.2020

            Řečeno slovy klasika,,tak to jsme klidní..,, ...v tomto případě jako i v mnoha jiných nejen v Rusku ,ale i v našem širším regionu nejde ani tak o samotný výrobek ,ale spíše o peníze ,které na něj půjdou z nejrůznějších státních rozvojových titulů a dotací.Otázka jestli muže L610 přistávat na nezpevněných letištích nebo že mu chybí nákladová rampa je zcela podružná.Rusky systém státních podpor je velmi náchylný k podobném excesům stejně jako ten náš.

  • Rase
    20:13 29.07.2020

    Rusové to chtěli, Rusové si to zaplatili a stejně by si to vyráběli doma sami, tak nemá smysl se trápit nějakým sentimentem.

    V ČR se navrhovala všelijaká technika, o níž ani tady lidi nevědí. Doporučuji se kouknout, co všechno navrhovala TALOSA. Pro Rusy pomáhali navrhnout Tiger, pro Araby zas NIMR 4x4 (později Ajban) a nedávno bylo oznámeno, že Saudové začnou s výrobou MPVT X2 (někdo si možná pamatuje z IDETu), pod jménem Al Dahna.

    http://www.talosa.info/cz/proj...

  • Storm
    19:39 29.07.2020

    Ač jsem velký fanda našich Českých / Československých letadel... Zejména L39 L159 L410 atd... Nebo v tomto případě letadel které od nás alespoň pochází. Tak si myslím, že až se po probuzení rozplyne vlhký sen zvaný " nová ŠestSetDesítka ", tak se ukáže, že západní typy jsou na linkách efektivnější, pro posádku příjemnější, pro cestující pohodlnější, pro pozemní personál nenáročnější, pro řízení letového provozu předvídatelnější a hlavně pro majitele v konečném důsledku ekonomičtější a dopadne to přesně jako u větších proudových typů tam u nich... Stačí se podívat kolik tam lítá Boeingů a AirBusu... A opravdu rád bych se mýlil, ale tak to podle mě dopadne i s tímhle pokusem probudit mrtvolu, co by už byla za zenitem někdy v roce 2000... Můj nekfalifikovaný, soukromý a neobjektivně subjektivní názor je, že pokud se rozjede " sériová " ( ty uvozovky jsou tam správně ) produkce, tak se číslo ručně na koleně stlučených kusú zastaví bohužel někde kolem třicítky...

    • Pauli
      20:05 29.07.2020

      S boeingem ale nepoletíte za polární kruh a nepristanete na letišti ze zmrzlý hlíny. Co znamená za zenitem? Boeing 737 je už taky 50 let stará škola a furt je jeho posledních verzí plná obloha... A v Rusku jsou místa, kam kvůli permafrostu nepostavite železnici, nebo dálnici. Tak se tam litá. Proto je tam tolik An24, an28, l410, an2 a hromady dalších a už letitých modelů. Dokonce vzniká i nová andula známá jako TVS-2DT

      • StandaBlabol
        20:40 29.07.2020

        S Boeingem samozřejmě za polární kruh poletím, doplň si znalosti. Třeba na Špicberky. A že ty jsou hodně daleko za polárním kruhem. S ruským protějškem Boeingů - SuperJet 100 a MS-21 na letišti ze zmrzlé hlíny taky nepřistaneš. Výroba SuperJet 100 stojí a všichni zahraniční zákazníci už je stáhli z používání. A ta menší dopravní letadla, která teď vyvíjejí, dopadnou stejně. Budou nekonkurenceschopná. Mohou za to špatná servisní síť, vysoké ceny způsobené malou sériovostí výroby a slabší užitné vlastnosti (nosnost, dolet) dané použitím horších materiálů.

        • gangut
          21:32 29.07.2020

          Evidentne neviete o čom píšete. Pauli myslí regionálne lety. Napríklad si pamatám Turbolet s podvozkom ktorý sa vobec nezasúval. Slúžil niekde na Sibíri, kde lietal na velkej rieke z jedného brehu na druhý. L-610 je projekt súkromnej firmy. Využívajú len skutočnosť že lietadlo je prakticky vyvinuté a certifikované, takže minimálne náklady na vývoj budú minimálne a na ruskom trhu také lietadlo chýba. Zastarané na ňom nemá byť čo. Je to novšia konštrukcia ako Boeing 737 alebo A320 a avioniku a systémy si zastavajú akú budú chcieť.

          • StandaBlabol
            21:52 29.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            Možná jen nečteš na co reaguješ? Já odpovídal na to, že Boeing něco neumí tím, že to neumí ani jeho ruský (rádoby) protějšek. Na regionální lety jsou na západě jiné stroje a i ty jsou minimálně srovnatelné s domácí ruskou výrobou. Ony se ty unikátní ruské podmínky zase tolik neliší od spousty míst v Africe, Asii nebo Kanadě. Na větších letadlech se ukázalo, že domácí ruská letadla jsou z těžších kompozitů (na západní je embargo), proto jsou těžší a s menší nosností a doletem. A taky domácí ruské motory jsou horší. Minimální náklady na vývoj ti vyváží nízká sériovost - ruská letadla se prostě mimo Rusko moc neprodávají. Když kvůli ničemu jinému, tak kvůli chybějící servisní síti. A domácí trh je příliš malý. Proto je ten projekt odsouzen ke komerčnímu nezdaru.

          • gangut
            22:36 29.07.2020

            Blabol no keby ste sa pozrel na tie letiska v afrike s rovnakymi podmienkami ako na sibiri, tak by ste videl ze ich tam vo velkej miere obhospodaruju prave stare anduly a turbolety. Na Spicberg sa sice dostanete ale viem o pripade kedy tam boeing priletel vypli motory a viac nenahodili a odletel az na jar. L-610 je projekt sukromnej spolocnosti. Urcite nan dostane od ruskeho statu podporu a trh je pre take lietadlo len v rusku obrovsky. Superjet ma problemy prave preto, ze je cely postaveny na zapadnych komponentoch.

          • StandaBlabol
            08:35 30.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            to gangut,

            Rusko je obrovské, ale ruský trh ne. Podle článku provozují dopravci v Rusku 235 regionálních dopravních letadel. Z toho je zastaralých něco přes polovinu. A teď si je rozděl do tří kapacitních kategorií (L410 / L610 / Il-114). A vychází ti velikost domácího trhu pro příštích pár let na maximálně několik desítek kusů. Takže se jen nechtějí znovu vrhnout do výroby něčeho, co pak nedokáží prodat. Jako ty SuperJety 100.
            Letiště na Špicberkách odbavuje několik pravidelných linek denně, takže historka o tom jak jednou jeden Boeing odletěl na jaře je sice úsměvná, ale irelevantní.

          • gangut
            10:19 30.07.2020

            Ale blabol. Rusky trh je obrovsky. Je to trh rozlohou najvacsej krajiny sveta s minimalnou infrastrukturou odkazanej na lacnu letecku prepravu. Lietadla tam neprevadzkuju len dopravcovia ale aj stat, ozbrojene sily alebo napriklad tazobne spolocnosti. A dalsia vec je vyvynut a ponuknut produkt. Ked je na trhuzaujem sa moze len zvacsit. Ved aka je v tejto triede konkurencia?

          • logik
            14:04 30.07.2020

            Gagnute, nech těch s odpuštěním keců.

            Standa Ti dodal přesná čísla? Buď je rozporuj, nebo zmlkni a nekolovrátkuj vyvrácené.

          • Lodestar
            16:35 30.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            Gangut: "Napríklad si pamatám Turbolet s podvozkom ktorý sa vobec nezasúval. Slúžil niekde na Sibíri, kde lietal na velkej rieke z jedného brehu na druhý."

            No jasně, a ta sibiřská řeka byla tááákhle vysoká.

            A teď vážně Gangute. Proč máš potřebu dělat z rusů takové mamlasy.

          • gangut
            17:30 30.07.2020

            Lodestsr
            Ake mamlasy? To je proste fakt. Pracoval som v LOT a tam sa ruske turbolety generalkovaly. Napriklad dalsia story bola o uprave jednej masiny, kde boli na ramy sedaciek navarene skoby. Ked patrali kto a preco, tak zistili ze to bolo na uvazovanie sobov. Vy priste nedokazete vnimat rusku realitu. Tam sluzi lietadlo ako kazdodenny pracovny a dopravny prostriedok. Ako u nas dodavka alebo traktor. A ked je niekde rieka siroka niekolko kilometrov so silnym prudom a na mieste kde nieje ziadna infrastruktura, tak je proste vyhodnejsie skakat z brehu na breh lietadlom. Alebo su mamlasmi aj na ostrovoch v plynezii alebo v karibiku?

          • Lodestar
            18:20 30.07.2020

            Gangute: pro info, tvůj text jsem si vypůjčil a pro pobavení poslal známým, s kterými jsem před lety hobloval CPL licenci. Oni dnes létají u Aeroflotu, jeden z nich už dokonce jako druhý na A-350,

            Tak ať si počtou, jak je vnímá jeden slovenský člověk :-)

            "Ake mamlasy? To je proste fakt. Pracoval som v LOT a tam sa ruske turbolety generalkovaly. Napriklad dalsia story bola o uprave jednej masiny, kde boli na ramy sedaciek navarene skoby. Ked patrali kto a preco, tak zistili ze to bolo na uvazovanie sobov. Vy priste nedokazete vnimat rusku realitu. Tam sluzi lietadlo ako kazdodenny pracovny a dopravny prostriedok. Ako u nas dodavka alebo traktor. A ked je niekde rieka siroka niekolko kilometrov so silnym prudom a na mieste kde nieje ziadna infrastruktura, tak je proste vyhodnejsie skakat z brehu na breh lietadlom. Alebo su mamlasmi aj na ostrovoch v plynezii alebo v karibiku?"

      • Storm
        20:52 29.07.2020
        Oblíbený příspěvek

        https://m.youtube.com/watch?v=...

        Jak že to je s tim přistáním za polárním kruhem? Tady to je sice Antarktida a AirBus... Ale není to nic co by Boeing nezvládnul taky... ;)

        • PetrTechnik
          02:12 30.07.2020

          Stormíčku , kdyby jsi někdy viděl a zažil přistání na sibiřských letištích , tak by jsi sem nepsal nesmysly. Když pominu fakt, že se přistává často do vyjetých kolejí, tak hlavní problém v zimě je zamrzání brzd. Stači zastavit na 20minut a ATR odletí třeba až zjara. U L410 hodí návleky přes kola a odlet zaručen. Udělej si exkurs v zimě na Sibiř ať jako fanda rozšíříš obzory. Lidi jsou tam fajn a za polární kruh nemusíš. Stačí zaklepat u prvního domku a slušně požádat o přespání, necháš jim za to trochu rublů , jo a vodku ze stakanu pít nemusíš.

          • Dovi
            09:18 30.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            Ty jsi teda případ k pohledání. Nikdo tady netvrdí že na Sibiři nejsou fajn lidi. Jen prostě ( jak sám uznáváš ) nezvládnou udělat přistávací dráhu, tak létají traktorama. Rozhodně bych si zážitek s přistáním do vyjetých kolejí nechal ujít...
            Jinak chápu že -40 stupňů je v rusku mnohem větší zima než na jižním pólu. Holt tam je všechno větší a lepší...

          • Scotty
            09:55 30.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            V Rusku mají všechno největší, i trpaslíky.

          • gangut
            10:38 30.07.2020

            Dovi
            No v -40 v antarktide vam nic nezamrzne, pretoze pri tej teplote je proste sucho. Jediny problem moze nastat ked vypnete motory. Tie sa podchladia a uz nenahodite. To kontinentalne podmienky na sibiry du horsie. V lete +35 a v zime - 50. Letisko tvori placek na permafroste za dedinou absolutne bez vybavenia. To su ine podmienky ako na letisku v Antarktide alebo na Spicbergoch. Btw kolega tam ako technik stravil 3 roky. Lietadlo z kontinentu pristalo. Cestujucich a naklad nalozili a vylozili s jednym pracujucim motorom a leteli spat. Vacsinu cestujucich tvorili vyzkumnici a turisti ktorych potom Twin Ottermi vozili k polu. To je ale jedno vybavene letisko. Na sibiri ale lietadlami zabezpecuju dopravu medzi jednotlivymi dedinami. A ani ATRo vam nepristane na rozblatenom placku.

          • Torong
            10:53 30.07.2020
            Oblíbený příspěvek

            Víš Gangute, ony podobné problémy řeší i Kanaďaní a Amíci. Jenže ti se dokážou postarat o to, aby i v takových podmínkách udrželi slušné letiště. To Rusové nedokážou, protože místo do infrastruktury nacpou všechny peníze do jaderných hlavic. Problém Sibiře nejsou speciální podmínky prostředí, ale "speciální vlastnosti" Rusů...

          • gangut
            16:44 30.07.2020

            Torongu ale to je irelevantne. Proste v rusku su nejake podmienky a UZGA tam vidi priestor pre svoj produkt, kde tam vidite problem? Hovorite vnutorny trh v rusku a co byvale republiky sojuzu ttebars Kazachstan, afrika blizky vychod. Keby tu bol clanok o planoch antonova s an-132 tak by ste sa rozplyvali nad jeho perspektivnostou...

      • Pauli
        21:53 29.07.2020

        My si nerozumíme... Víte jaká jsou letiště v těch odlehlých končinách a regionech? Permafrost, led, bažiny.... Tam postavit letiště, železnice, nebo dálnice nejde. Ale musí se tam lítat. Zasobovani, převoz cestujících, nákladů atd...

        • Pauli
          22:03 29.07.2020

          Oni Rusáci vždy měli potřebu dělat robustní éra :D
          https://www.youtube.com/watch?...

          Proto mi příjde ,že Il114 je dolno a né hornoplošník...takovéhle kousky už nebude moci dělat ,protože bude mít níž položené vrtule :( :D

          https://www.youtube.com/watch?...

          • Pauli
            22:06 29.07.2020

            *příjde škoda ( zatracenej telefon...vymazává mi slova a já si to po sobě nekontroluju :D )

          • Dovi
            09:25 30.07.2020

            Tyhle dvě videa dokonale ukazují proč nechci s rusama nic mít společného. Mnoho odvahy a málo závitů....

          • Miroslav
            09:35 30.07.2020

            To vieš, Rusi sú majstri pohody... Veď ono to už nejak dopadne. Preto je YouTube plný ruských Dashcamov z ruských ciest.

            Tu máš tiež jeden do zbierky, TU-22M3

            https://youtu.be/alHRSa366Xw...

          • Dovi
            13:40 30.07.2020

            Otom mluvím. Spousta odvahy a málo mozkových závitů... Ideální podmínky pro přistání na neosvětlené dráze. Asi měli málo vyjeté koleje...

      • Miroslav
        23:51 29.07.2020

        Všetko je to vec peňazí a požiadaviek zákazníka. Keď príde zákazník do Boeingu alebo Airbusu s tým, že chce lietadlo schopné lietať za polárny kruh a pristávať s ním na ľadovej kryhe, tak myslíš, že ho nedostane? Dostane...

        Oni také lietadlá nestavajú preto, že by nevedeli. Oni ich také nestavajú lebo o také špecialitky nie je záujem. Skôr sa prekope nejaký starší stroj ,,odruky"

        Ale treba skúsiť, zavolaj do Boeingu, že máš toľko peňazí, že nevieš čo s nimi a, že chceš aby bolo také odolné ako Andula, že to má pristávať na poli, na lúke aj na ľade, aby to štartovalo na prvú aj pri - 80 a som si istý, že ti vyhovejú. Ostáva len otázka, či vieš ty vyhovieť im :D