Video: ASCOD 42 se předvedl během dynamických ukázek na Dnech NATO

Video: ASCOD 42 se předvedl během dynamických ukázek na Dnech NATO
ASCOD 42 / DP (Zvětšit)

Letošní Dny NATO byly ovlivněny pandemickou situací ve světě, ale navzdory tomu se v rámci programu dynamických ukázek objevilo několik stálic, které své schopnosti na mošnovském letišti ukazují již několik let. Mezi ně patří i obrněná vozidla rodiny ASCOD.

Armáda České republiky již nějaký čas vybírá nástupce za letitá BVP-2 a účastníci tendru využívají různé akce k prezentaci svých želízek v ohni. Dny NATO k nim patří, a nebylo tomu jinak ani letos. Navíc se blíží termín zkoušek funkčních vzorků, které chce armáda uskutečnit v listopadu tohoto roku. Na Dnech NATO 2020 měli své stánky všichni tři účastníci tendru na nová pásová vozidla. V rámci dynamických ukázek se však předvedl pouze typ ASCOD 42 z produkce General Dynamics European Land Systems (GDELS).

Šlo o další vývojový stupeň demonstrátoru, ze kterého vzejde podoba vozidla ASCOD 42 pro AČR. Vozidel na platformě ASCOD bylo do současnosti vyrobeno nebo objednáno na tisíc kusů a slouží ve španělské, rakouské a nově i britské armádě. Mateřská firma General Dynamics navíc americké armádě nabízí lehké vozidlo palebné podpory rovněž na platformě ASCOD.

Provedení BVP ASCOD 42 představené na letošních Dnech NATO mělo některé odlišnosti oproti dříve předváděným strojům. Hned na první pohled byly zjevné užší přídavné moduly bočního pancéřování korby. Stroj tak na šířku měří 3 m, což je přibližně stejná hodnota jako u BVP-2, a znamená to i snadnější přepravu vozidel po železnici nebo na silničních návěsech.


ASCOD 42 na Dnech NATO 2020

Také osádková bojová věž MT-30 Mk2 doznala určitých změn oproti dřívějšku. Vrhače dýmových granátů se přemístily ze stropu na čelo věže, hlavice nezávislého pozorovacího systému velitele byla umístěna přímo na stropě věže a zmizel její podstavec. Vpravo na čele věže byla umístěna hlavice pozorovacího a zaměřovacího systému střelce kopírující pohyb kanonu, což odpovídá standardu MT-30 Mk2, který izraelský výrobce u tohoto typu věže nabízí. Na věži byl instalován i obranný systém Iron Fist kategorie hard kill, jehož efektory byly patrné na zadní části věže, i systém detekce ozáření laserovým paprskem.

Nezměnila se výzbroj a parametry věže. Předváděný stroj disponoval kanonem ATK Mk44 Bushmaster II ráže 30 mm nabíjeným z interiéru, dále spřaženým kulometem ráže 7,62 mm a výsuvným odpalovacím zařízením dvou řízených střel Spike, které má své místo v pravé části věže. Tato kombinace výzbroje je kompatibilní s českými KBVP Pandur II CZ. Elevace kanonu i kulometu činí -10 až +60 stupňů a tyto hodnoty vozidlo během dynamických ukázek názorně předvádělo. Konstrukce věže podle výrobce umožňuje i instalaci zbraní větších ráží. Velký elevační úhel je využitelný jak v členitém terénu, tak například při operacích v zastavěných oblastech, uplatní se však i při obraně proti nízkoletícím cílům, dronům nebo vrtulníkům. Během dynamických ukázek bylo zřejmé, že otáčení věže je velmi rychlé a vozidlo tak může přenášet palbu do různých směrů v krátkém čase.


ASCOD 42; větší foto / DP

Interiér ASCODu 42 byl také částečně odlišný od dřívějších prezentací, nicméně jeho definitivní podoba bude připravena až pro listopadové armádní zkoušky funkčních vzorků. Přibyl například nový systém uchycení zbraní výsadku a munice pro hlavní výzbroj, byl také nově vyřešen nouzový výstup osádky z koše bojové věže atd. V interiéru bylo umístěno osm protivýbuchových sedaček pro pěchotní družstvo, osádku tvořil řidič se stanovištěm v přídi vlevo, velitel a střelec, oba sedící v bojové věži.

Vozidlo během ukázek také předvedlo velmi dobré dynamické parametry pohonného systému. Demonstrátor byl vybaven motorem MTU 8V MT199 TE21 o výkonu 600 kW a automatickou převodovkou RENK HSWL 256B, pro sériová vozidla, pokud by armáda vybrala typ ASCOD 42, se však počítá se silnější pohonnou jednotkou. ASCOD 42 může být osazen dokonce moderním hybridním pohonným systémem. GDELS nabízí v rámci výběrového řízení české armády vozidlo, které je základem i pro stroje v současnosti dodávané britské armádě v rámci programu Ajax. ASCOD 42 jako bojové vozidlo pěchoty má standardní hmotnost 38 t, maximální může dosahovat až 42 t. To znamená, že celkem až 19 t celkové váhy stroje je vyhrazeno pro výzbroj a munici, vybavení, přídavné pancéřování, elektronické systémy atd.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

V pásových obrněných vozidlech ASCOD 2 jsou již nyní komponenty české výroby

Po celý minulý týden vysocí manažeři skupiny General Dynamics European Land Systems (GDELS) ...

Rozhovor: ASCOD 2 je ideální platforma pro budoucí potřeby Armády České republiky

Před nedávnem Ministerstvo obrany oznámilo zahájení výběrového řízení na nová pásová vozidla pro ...

Obrněná vozidla ASCOD 2 pro AČR mohou mít v Česku vyrobené věže

Věž pro vozidlo ASCOD bude v případě vítězství tohoto obrněnce v tenderu na nová bojová ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    18:25 15.10.2020

    Sice si to nepřipustíme, ale nejblíž máme k Němcům, mimochodem i teď je ve hře, že vezmou část našich covid pacientů. Pokud se tak stane, bylo by win-win "na oplátku" od nich ...Zobrazit celý příspěvek

    Sice si to nepřipustíme, ale nejblíž máme k Němcům, mimochodem i teď je ve hře, že vezmou část našich covid pacientů. Pokud se tak stane, bylo by win-win "na oplátku" od nich koupit Lynx.Skrýt celý příspěvek

    • satai
      08:09 16.10.2020

      To nedava smysl. Nemecko je super, s prehledem nejpricetnejsi stat v okoli. Ten odber pacientu je presne ten druh slusnosti, ktera se u nas nekonala... ale Lynx bych do toho ...Zobrazit celý příspěvek

      To nedava smysl.

      Nemecko je super, s prehledem nejpricetnejsi stat v okoli. Ten odber pacientu je presne ten druh slusnosti, ktera se u nas nekonala... ale Lynx bych do toho nemichal. Proste bych ho vzal jako nejlepsi alternativu :-DSkrýt celý příspěvek

      • cejkis
        00:06 27.10.2020

        Německo je prý super :-))) Tvl už neblábol.

        Německo je prý super :-))) Tvl už neblábol.

  • Arthur
    11:09 15.10.2020

    Kichot (10:10 15.10.2020): Slováci zmodernizujú jeden mechanizovaný prápor na BVP-M1 (a zrejme ešte aj prápor ISTAR dovybavia ďalšími BPsVI - toto sa ešte vyjasní) - podporujeme ...Zobrazit celý příspěvek

    Kichot (10:10 15.10.2020): Slováci zmodernizujú jeden mechanizovaný prápor na BVP-M1 (a zrejme ešte aj prápor ISTAR dovybavia ďalšími BPsVI - toto sa ešte vyjasní) - podporujeme totiž domáci obranný a bezpečnostný priemysel nielen v čase krízy COVID-19, o to viac v týchto pohnutých časoch.

    Keďže našťastie nové vedenie MO upravilo splátkový kalendár pri nákupe stíhacích lietadiel F-16 čím sa dúfajme aj týmto krokom s poukazom na schválený rozpočet kapitoly MO na vláde pootvorili dvierka pre priority z hlavných projektov pozemných ako aj vzdušných síl (SEMOD MO SR) tak ako boli odprezentované na Prezentácii zo Stretnutia s priemyslom SR 2020.

    Priority PzS:
    • ShKH ZUZANA 2
    • BOV 8x8
    • Nový Tank
    • Modernizácia BPsV (BVP-M1)
    • Pásové BOV
    • C2 systém OS SR (pre brigádu)

    zdroj: https://www.zbop.sk/aktuality/...
    link: https://scontent-vie1-1.xx.fbc...

    P.S. takže si dovolím parafrázovať Váš komentár: A nakonec stejně můžem (ne)skončit jako Slováci...Skrýt celý příspěvek

    • satai
      11:34 15.10.2020

      No tak budeme doufat, ze takhle neskoncime.

      No tak budeme doufat, ze takhle neskoncime.

    • Kichot
      12:46 15.10.2020

      Tak je to vaše rozhodnutí. Ale otázka: je větší podpora domácího průmyslu a přísun nových technologií, modernizace zastaralého bvp a ještě nesmyslně novou věž se stávající neNato ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak je to vaše rozhodnutí. Ale otázka: je větší podpora domácího průmyslu a přísun nových technologií, modernizace zastaralého bvp a ještě nesmyslně novou věž se stávající neNato ráži nebo 40% domácí výroby při zakázce na moderní bvp?Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      18:28 15.10.2020

      V OSSR bych raději viděl moderní stroje, něco jako kdybyste šli maďarskou cestou L2A7, Lynx, Pz2000 (popř. Himalaya). Modernizovat staré klumpry není ani ekonomičtější ani bojově ...Zobrazit celý příspěvek

      V OSSR bych raději viděl moderní stroje, něco jako kdybyste šli maďarskou cestou L2A7, Lynx, Pz2000 (popř. Himalaya). Modernizovat staré klumpry není ani ekonomičtější ani bojově na úrovni doby. Pušku si vyberte ovšem jinou než Bren 2, to by zas bylo řečí, na které nikdo není zvědavej.Skrýt celý příspěvek

      • Arthur
        19:41 15.10.2020

        Viete čo všetko by som ja rád videl len realita nielen v súčasnosti troška iná viď. že napr. upravenie splátkového kalendáru pri nákupe stíhacích lietadiel F-16 zo strany MO a ...Zobrazit celý příspěvek

        Viete čo všetko by som ja rád videl len realita nielen v súčasnosti troška iná viď. že napr. upravenie splátkového kalendáru pri nákupe stíhacích lietadiel F-16 zo strany MO a pootvorenie cesty nielen k vyššie uvedeným akvizíciam s poukazom na nateraz schválený rozpočet Vládou SR.

        Ostatne ani Vy to nemáte ľahké ako som práve videl na ČT: Komunisté požadují snížit výdaje na obranu o 10 miliard. Podmiňují tím podporu státního rozpočtu na příští rok
        zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/... Skrýt celý příspěvek

        • Klimesov
          07:55 16.10.2020

          Bohužel. Bolševici zase dělají to co jim jde nejlíp. Vydírají.

          Bohužel. Bolševici zase dělají to co jim jde nejlíp. Vydírají.

          • Kichot
            10:31 16.10.2020

            Jj rudomrdi. Hlavně , že za jejích vlády se sypalo do Armády 10%. Vsadím boty a ledvinu, že kdyby se nové zbraně nakupovaly z Ruska nebo Číny ještě budou řvát, že jsou 2% málo. No ...Zobrazit celý příspěvek

            Jj rudomrdi. Hlavně , že za jejích vlády se sypalo do Armády 10%. Vsadím boty a ledvinu, že kdyby se nové zbraně nakupovaly z Ruska nebo Číny ještě budou řvát, že jsou 2% málo. No snad už po příštích volbách konečně vypadnou. A podle toho jak Bureš úspěšně brání republiku před covidem, by to mohlo bohužel i díky poklesu živých voličů vyjít.Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          08:34 16.10.2020

          Také jsem to slyšel a ministrině financí, zdá se bohužel dělá, že tomu naslouchá. Na druhou stranu by nešlo o zmenšení financí, ale o zastavení růstu rozpočtu, zůstal by stejný ...Zobrazit celý příspěvek

          Také jsem to slyšel a ministrině financí, zdá se bohužel dělá, že tomu naslouchá. Na druhou stranu by nešlo o zmenšení financí, ale o zastavení růstu rozpočtu, zůstal by stejný jako letos. Na místě ministrině financí bych komunistům zavřel pusu tím, že se za těch 10mld. přikoupí vybavení polní nemocnice a další ženijní vybavení vhodné pro pomoc civilistům.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            11:08 16.10.2020

            Jenže s růstem rozpočtu ministerstvo počítá. Takže pokud opravdu komunisti své požadavky prosadí tak bude muset MO zrušit některé připravované akvizice, to je prostě fakt.

            Jenže s růstem rozpočtu ministerstvo počítá. Takže pokud opravdu komunisti své požadavky prosadí tak bude muset MO zrušit některé připravované akvizice, to je prostě fakt.

          • Klimesov
            12:22 16.10.2020

            Už tak prý armáda zrušila některé malé akvizice a do boje s covidem už vrazila cca 3,5 miliardy ze svého rozpočtu. Podle podle dnešního vyjádření generála Opaty. Ale naděje umírá ...Zobrazit celý příspěvek

            Už tak prý armáda zrušila některé malé akvizice a do boje s covidem už vrazila cca 3,5 miliardy ze svého rozpočtu.
            Podle podle dnešního vyjádření generála Opaty.
            Ale naděje umírá poslední a i Metnar se proti požadavku bolševiků ohradil.
            Uvidíme jak to dopadne.

            https://denikn.cz/minuta/47043... Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:25 16.10.2020

            MO musí použít trochu psychologie a postrašit starého pána na hradě, že když se ubere 10mld., nezbyde na ty jím prosazované drony.

            MO musí použít trochu psychologie a postrašit starého pána na hradě, že když se ubere 10mld., nezbyde na ty jím prosazované drony.

  • fotr
    23:05 14.10.2020

    Řeší se tu vzhled (chápu) ale myslím že každý bude rád když se nakonec vůbec cokoliv z nabízených vybere, objedná a pak budeme doufat že to dotáhnou do konce a nová technika dorazí ...Zobrazit celý příspěvek

    Řeší se tu vzhled (chápu) ale myslím že každý bude rád když se nakonec vůbec cokoliv z nabízených vybere, objedná a pak budeme doufat že to dotáhnou do konce a nová technika dorazí k útvarům.
    Po zkušenostech co naše vláda a armádní špičky dokážou, budeme vděční za cokoliv moderního co přijde a neskončí to nějakou ,,levnou,, úpravou současných BVP-2 a to ještě v omezeném počtu.
    Říká se, žádej nejlepší, očekávej nejhorší, tak aby to tak nedopadlo.
    To že se GDELS snaží, lobuje, považuji za přirozené a nijak mě to nevadí, více mě zaráží, že to nedělají i ostatní adepti. Může to vzbudit dojem, že už je vlastně rozhodnuto, nebo že ostatní dodavatelé nejeví velkou ochotu vyjít vstříc.
    Možná se časem dozvíme že rozhodnuto už skutečně je a možná se budeme moc divit jak.
    Účet za Covid a miliardy které požaduje na svůj šílený, megalomanský projekt Zeman a který si už údajně prosadil, může ještě hodně změnit.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      23:18 14.10.2020

      Rheinmetall se taky celkem snaží. Jediné BAE je tak trochu pasivní. U Zemanova kanálu se počítá ze začátkem projektu v roce 2030. :) Ve chvíli kdy Zeman opustí hrad tak ten projekt ...Zobrazit celý příspěvek

      Rheinmetall se taky celkem snaží. Jediné BAE je tak trochu pasivní.
      U Zemanova kanálu se počítá ze začátkem projektu v roce 2030. :) Ve chvíli kdy Zeman opustí hrad tak ten projekt někdo velice brzo hodí do koše.Skrýt celý příspěvek

      • fotr
        01:28 15.10.2020

        V to taky pevně doufám že to hodí do koše ale do té doby už to bude stejně stát neskutečné peníze. Jen samotná předprojektová příprava se údajně odhaduje na 400 až 600 milionů, ...Zobrazit celý příspěvek

        V to taky pevně doufám že to hodí do koše ale do té doby už to bude stejně stát neskutečné peníze. Jen samotná předprojektová příprava se údajně odhaduje na 400 až 600 milionů, samotný projekt a veškerá jeho příslušenství pak na více než miliardu.
        Jediná šance je že by ho konečně už uznali za nesvéprávného a zbavili úřadu.Skrýt celý příspěvek

      • Kichot
        09:48 15.10.2020

        Zrovna nedávno jsem se bavil s jedním vykoňákem z Přáslavic a podle nich je dávno rozhodnuto a bude to CV90. Moc jsem mu to nevěřil, ale zas mixéry i děla trefil správně. A mělo ...Zobrazit celý příspěvek

        Zrovna nedávno jsem se bavil s jedním vykoňákem z Přáslavic a podle nich je dávno rozhodnuto a bude to CV90. Moc jsem mu to nevěřil, ale zas mixéry i děla trefil správně. A mělo by to svou logiku, když v těchto výběrech se šlo hlavně po ověřených konstrukcích. Taky možná proto Švédi na nějakou propagaci kašlouSkrýt celý příspěvek

        • satai
          09:58 15.10.2020

          To bych vnimal jako nejhorsi volbu. Ne, ze by to bylo spatne IFV (zejmena ve srovnani s tim, co mame), ale proste je uz dnes mezi slabsimi a je nejmensi sance na nej navesit dalsi ...Zobrazit celý příspěvek

          To bych vnimal jako nejhorsi volbu. Ne, ze by to bylo spatne IFV (zejmena ve srovnani s tim, co mame), ale proste je uz dnes mezi slabsimi a je nejmensi sance na nej navesit dalsi a dalsi veci v budoucnu.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            10:10 15.10.2020

            Jj i když CV90 IV je zajímavá , ale fám se ještě vynoří plno. A nakonec stejně můžem skončit jako Slováci...

            Jj i když CV90 IV je zajímavá , ale fám se ještě vynoří plno. A nakonec stejně můžem skončit jako Slováci...

          • Klimesov
            11:38 15.10.2020

            Kichot.
            Nestraš!!!! :D :D

            Kichot.
            Nestraš!!!! :D :D

          • flanker.jirka
            18:51 15.10.2020

            Obávám se, že se v dnešní situaci půjde hodně na cenu a na nějaké "další možné vybavení v budoucnu" jednoduše nikdo nic nedá. Politici si to zdůvodní tím, že nové BVP máte, ... V ...Zobrazit celý příspěvek

            Obávám se, že se v dnešní situaci půjde hodně na cenu a na nějaké "další možné vybavení v budoucnu" jednoduše nikdo nic nedá. Politici si to zdůvodní tím, že nové BVP máte, ...
            V čem je CV 90 slabší a o kolik je slabší?Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            16:11 16.10.2020

            flanker.jirka: CV90 má problém s nosností podvozku, tedy méně přídavného pancíře (nevím jak nabízená verze) a už teď malým vnitřním prostorem. Prostě potenciál do budoucna není ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka:
            CV90 má problém s nosností podvozku, tedy méně přídavného pancíře (nevím jak nabízená verze) a už teď malým vnitřním prostorem. Prostě potenciál do budoucna není pozitivní. Na druhou stranu je nejnižší, docela lehké. Osobně si myslím, že cena bude nejnižší, jelikož jde o výběhový typ. Budeme ale muset skousnout, že výroba koreb bude probíhat ve Švédsku.

            Můj osobní názor je ten, že Švédi mají velký potenciál nákup trochu zadotovat (viz jak nabízeli onu půjčku atd.) nebo přesunout výrobní zařízení komplet do ČR a u sebe v budoucnu rozjet výrobu vozidla úplně nového (nástupce CV90). Přeci jen to vozidlo už asi nikoho nového nezaujme, tak linku stejně zavřou. Ať tak nebo jinak, osobně bych nechtěl být na místě výsadku... pohodlí a ochrana vojáků ale asi bude muset ustoupit jiným výhodám při výběru. Šance všech tří vozidel jsou minimálně vyrovnané (z technického hlediska), záleží na nabídkách výrobců. Ono asi nikoho v komisi nebude moc zajímat, že jsou vojáci ve vozidle namačkanější než v jiném.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    12:40 14.10.2020

    No je pravda, že tyhle PR články by mohla redakce nějakým způsobem jasně označit. Ale teď bez emocí, jde vidět že GDELS se opravdu snaží. Tohle už je kolikátý, tak čtvrtý ty ASCOD ...Zobrazit celý příspěvek

    No je pravda, že tyhle PR články by mohla redakce nějakým způsobem jasně označit.
    Ale teď bez emocí, jde vidět že GDELS se opravdu snaží. Tohle už je kolikátý, tak čtvrtý ty ASCOD co už byl předveden? Navíc jako jedni z mála předvedli na podobném podvozku vozidlo palebné podpory, v USA to na stejném podvozku zkoušení s "lehkým tankem" pro výsadkáře, článek o dodávkách ASCOD pro Britskou armádu taky naznačoval, že by to pro AČR byla vhodná platforma, a že jsou schopni toho udělat víc než jen BVP.
    Takže jo GDELS se opravdu snaží což se mi na jednu stranu líbí.
    Ale i když ASCOD 42 není vyloženě špatná volba, takový zdařilý průměr bych řekl, tak stále si myslím, že Lynx je vhodnější.
    No uvidí se co se nakonec vybere :-)Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    11:00 14.10.2020

    Armáda ruší kvůli kovidu testy obrněnců, mnohamiliardová zakázka nabere další skluz zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek

    Armáda ruší kvůli kovidu testy obrněnců, mnohamiliardová zakázka nabere další skluz
    zdroj: https://www.e15.cz/domaci/arma... Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      14:35 14.10.2020

      No, testy se odkládají. To se dalo celkem i čekat. A co z toho?

      No, testy se odkládají. To se dalo celkem i čekat. A co z toho?

      • flanker.jirka
        18:31 14.10.2020

        Možná GDELS příště představí něco lepšího než "demonstrátor"

        Možná GDELS příště představí něco lepšího než "demonstrátor"

  • Matesaax
    10:59 14.10.2020

    Už mi to přijde celkem trapný, za poslední dva měsíce už několikátý článek o Ascodu,nejen tady na AN tedy i jinde..kde se vychloubají,že Ascod může působit proti vzdušným cilům ...Zobrazit celý příspěvek

    Už mi to přijde celkem trapný, za poslední dva měsíce už několikátý článek o Ascodu,nejen tady na AN tedy i jinde..kde se vychloubají,že Ascod může působit proti vzdušným cilům díky velké elevaci kanonu.Skrýt celý příspěvek

  • Apex
    10:38 14.10.2020

    Subjektivní názor, který možná není do diskuze, ale ten Ascod 42 je hrozně ošklivý! Když jsem před pár lety viděl na Bahnech rakouský Ulan to bylo tak nádherný vozidlo, že jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Subjektivní názor, který možná není do diskuze, ale ten Ascod 42 je hrozně ošklivý!
    Když jsem před pár lety viděl na Bahnech rakouský Ulan to bylo tak nádherný vozidlo, že jsem doufal, že jej zavedeme. Ale tohle...Skrýt celý příspěvek

    • Pepin Nešpor
      11:35 14.10.2020

      Apex myslíte opravdu Ulan??? Ale neeee starší verze skoro ve všem horší v parametrech jinak je to též ASCOD.

      Apex myslíte opravdu Ulan??? Ale neeee starší verze skoro ve všem horší v parametrech jinak je to též ASCOD.

      • Apex
        12:07 14.10.2020

        Ano, myslím Ulan. https://multimedia.ctk.cz/foto... Nevím jak moc se od něj lišilo španělské Pizarro. Je mi jasné, že je Ascod 42 je ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, myslím Ulan.

        https://multimedia.ctk.cz/foto...

        Nevím jak moc se od něj lišilo španělské Pizarro.

        Je mi jasné, že je Ascod 42 je technologií úplně někde jinde a tomu odpovídá i vzhled (ten mi prostě dle fotek, na živo jsem neměl tu možnost, přijde jiný)
        A jak už se občas tady v některých diskuzích řešilo, tak kdyby se "vybíralo podle vzhledu" tak tento ascod není můj typ.Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      18:49 14.10.2020

      Němci zkrátka umí dělat pěkné a kvalitní věže (Ulanu ji navrhoval myslím Rheinmetall). Osobně beru ty Izraelské věže jako velké šlápnutí vedle, tedy minimálně pokud jde o vzhled. ...Zobrazit celý příspěvek

      Němci zkrátka umí dělat pěkné a kvalitní věže (Ulanu ji navrhoval myslím Rheinmetall). Osobně beru ty Izraelské věže jako velké šlápnutí vedle, tedy minimálně pokud jde o vzhled. Mno jak říkají u letectva, co dobře vypadá i dobře funguje.Skrýt celý příspěvek

      • Apex
        22:00 14.10.2020

        Díky za zajímavou informaci a souhlasím.
        To už i britský Ajax je krasavec o proti tomu co jsem zatím viděl u nás.
        Samozřejmě se stále netechnicky bavíme pouze o vzhledu...

        Díky za zajímavou informaci a souhlasím.
        To už i britský Ajax je krasavec o proti tomu co jsem zatím viděl u nás.
        Samozřejmě se stále netechnicky bavíme pouze o vzhledu...

        • Rase
          17:53 15.10.2020

          Ona i ta věž pro britský Ajax má celkem zajímavé pozadí. Konstrukci, integraci CTAS kanónu a montáž má na starost britská odnož Lockheed Martin UK, ale na úkolu spolupracují s ...Zobrazit celý příspěvek

          Ona i ta věž pro britský Ajax má celkem zajímavé pozadí. Konstrukci, integraci CTAS kanónu a montáž má na starost britská odnož Lockheed Martin UK, ale na úkolu spolupracují s Rheinmetallem. Tedy osobně si myslím, že ona vizuální podobnost není náhodou :-)Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    10:36 14.10.2020

    Špatná zpráva je že kvůli vývoji situace s Covidem se odkládá testování vozidel původně plánované na listopad.

    Špatná zpráva je že kvůli vývoji situace s Covidem se odkládá testování vozidel původně plánované na listopad.

    • flanker.jirka
      18:37 14.10.2020

      Pokud se testy složitých systémů na vozidlech BVP měly konat pouze v průběhu listopadu, tak je to jedině dobrá zpráva, že se nekonají. Snad se někdo pokusí prosadit delší období ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud se testy složitých systémů na vozidlech BVP měly konat pouze v průběhu listopadu, tak je to jedině dobrá zpráva, že se nekonají. Snad se někdo pokusí prosadit delší období pro testování. Vždyť jde u všech nabízených BVP de facto o nezavedené prototypy.
      A jak je uvedeno v článku, tak ani rozmístění senozorů a další výbavě na věži nemají zmáknuté, když ani pár měsíců před plánovanými testy nemají nic než demonstrátor.
      Všechny ty systémy a senzory je třeba testovat, to se nikdo od testů KBVP nepoučil?

      Za mně, testy všech nabízených strojů by měly být minimálně v délce 4 měsíců.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        19:19 14.10.2020

        V Maďarsku jeden demonstrátor vybrali a ani nezdržovali s testováním. Pokud se zkoušky přesunou na jaro, tak se nedá očekávat že na to bude víc času. Už takhle je celý tendr ...Zobrazit celý příspěvek

        V Maďarsku jeden demonstrátor vybrali a ani nezdržovali s testováním.
        Pokud se zkoušky přesunou na jaro, tak se nedá očekávat že na to bude víc času. Už takhle je celý tendr zpožděný a víc než měsíc na testy určitě nedostanou.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          20:59 14.10.2020

          Mně Maďarsko nezajímá, to ať si vybírá techniku jak uzná za vhodné. U nich to bylo jednoznačně politické rozhodnutí, kolik je v tom "vaty" se můžeme jen dívat. Za měsíc s bídou ...Zobrazit celý příspěvek

          Mně Maďarsko nezajímá, to ať si vybírá techniku jak uzná za vhodné. U nich to bylo jednoznačně politické rozhodnutí, kolik je v tom "vaty" se můžeme jen dívat.
          Za měsíc s bídou zjistíte pouze to, že stěrače stírají a klaxon troubí.
          ....možná jsou jinde ve světě tupci, na rozdíl od AČR, když například Austrálie vozidlo Boxer testovala rok!Skrýt celý příspěvek

  • Migi
    10:14 14.10.2020

    Už si to nepamatuji, ale neměl být náhodou na nových BVP kanon schopný střílet programovatelnou munici?

    Už si to nepamatuji, ale neměl být náhodou na nových BVP kanon schopný střílet programovatelnou munici?

    • Scotty
      10:22 14.10.2020

      Mělo by to tak být.

      Mělo by to tak být.

      • Migi
        19:38 14.10.2020

        Já jen že vozidlo ve videu má klasický tlumič plamene bez cívek na programování. Samozřejmě je tu možnost že to mají technologicky zmáknuté nějak jinak....

        Já jen že vozidlo ve videu má klasický tlumič plamene bez cívek na programování. Samozřejmě je tu možnost že to mají technologicky zmáknuté nějak jinak....

  • Kichot
    09:40 14.10.2020

    Ascod 42 se mi po technické stránce líbí čím dál víc. Jsem zvědavý na finální verzi. Kompatibilita s Pandury je plus a jak tady potom bude nablito v alejích taky :-) Tak snad to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ascod 42 se mi po technické stránce líbí čím dál víc. Jsem zvědavý na finální verzi. Kompatibilita s Pandury je plus a jak tady potom bude nablito v alejích taky :-) Tak snad to klapneSkrýt celý příspěvek

    • satai
      10:09 14.10.2020

      Co presne ma byt kompatibilni s Pandury... a nebylo by to kompatibilni u Lynxu nebo cv90?

      Co presne ma byt kompatibilni s Pandury... a nebylo by to kompatibilni u Lynxu nebo cv90?

      • Kichot
        11:09 14.10.2020

        Střelivo, hlaveň(oproti Lynxu), výrobce věže ale uvidíme jak budou vypadat finální podoby všech tří zájemců.

        Střelivo, hlaveň(oproti Lynxu), výrobce věže ale uvidíme jak budou vypadat finální podoby všech tří zájemců.

        • Scotty
          11:20 14.10.2020

          Střelivo je u všech stejné (požadavek na 30mm). Kanón je teoreticky stejný, ale ten u Panduru neumožňuje používat programovatelnou munici. Výrobce věže je jiný (Rafael-Elbit)

          Střelivo je u všech stejné (požadavek na 30mm). Kanón je teoreticky stejný, ale ten u Panduru neumožňuje používat programovatelnou munici. Výrobce věže je jiný (Rafael-Elbit)

          • Kichot
            11:39 14.10.2020

            Máte pravdu, u střeliva jsem myslel systém podávání viz pěkný článek na czechdefense,cz. Uvidíme co finální verze přinesou, asi je to podobné a každá možnost bude mít svoje plusy i ...Zobrazit celý příspěvek

            Máte pravdu, u střeliva jsem myslel systém podávání viz pěkný článek na czechdefense,cz. Uvidíme co finální verze přinesou, asi je to podobné a každá možnost bude mít svoje plusy i mínusy a diskuze bude výživná :-)Skrýt celý příspěvek

          • satai
            13:02 14.10.2020

            Tak pokud ta unikatni kompatibilita nakonec skonci u "system podavani streliva", tak v ni zas tolik pridane hodnoty nevidim.

            Tak pokud ta unikatni kompatibilita nakonec skonci u "system podavani streliva", tak v ni zas tolik pridane hodnoty nevidim.

          • Kichot
            14:23 14.10.2020

            Asi je to jen otravné z hlediska logistiky ale mínus to je. Navíc bushmaster 30 je asi shodný. Ale mě jako laikovi se líbí i další věci oproti Lynxu. Ať už elevace toho kanónu v ...Zobrazit celý příspěvek

            Asi je to jen otravné z hlediska logistiky ale mínus to je. Navíc bushmaster 30 je asi shodný. Ale mě jako laikovi se líbí i další věci oproti Lynxu. Ať už elevace toho kanónu v dnešní až histerii kolem dronů. Taky mě zaujala ta dvojitá podlaha bez nutnosti mít nohy na sedačce (a věci které mám na podlaze mi v případě výbuch miny neurazí hlavu). Nebo větší počet pojezdových kol, což by mohlo pomoci lepšímu rozložení váhy. Plus celkově velká flexibilita této platformy. Lynx zas vypadá o dost líp, měl by být modernější a Mauser možná spolehlivější než Bushmaster, plus německá preciznost. Tak uvidíme třeba se bude smát ten třetí v zadu, jak už to bývá v českých výběrovkách zvykem...Skrýt celý příspěvek

  • faraonamumu
    09:13 14.10.2020

    Stačí dvě písmena: PR

    Stačí dvě písmena: PR

    • satai
      09:16 14.10.2020

      Na cemz by nebylo nic spatneho, kdyby to bylo jasne oznacene.

      Na cemz by nebylo nic spatneho, kdyby to bylo jasne oznacene.

  • satai
    09:12 14.10.2020

    "Redakce AN"... tak určitě.

    "Redakce AN"... tak určitě.

Načítám diskuzi...