Indické letectvo nechce ruské stíhačky páté generace FGFA

-
22. 10. 2017
-
112 komentářů
-
Jan Grohmann
Web Defense News jako první informoval o údajné nespokojenosti indického letectva s rusko-indickou stíhačkou páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), která konstrukčně vychází z nové ruské stíhačky Su-57.
V rámci programu FGFA v hodnotě 10 miliard dolarů Indie plánuje nakoupit 108 stíhaček páté generace. Jedná se prakticky o ruské stíhačky Su-57 s tím rozdílem, že některé části budou vyráběny v Indii a indického původu bude zřejmě i část avioniky a zbraňových systémů (kvůli možnosti použití indické, izraelské nebo dokonce západní výzbroje). Indie projevila zájem i o dvousedadlové letouny FGFA.
Ještě v srpnu Sergej Chamezov, výkonný ředitel ruské státní společnosti Rostec, uvedl, že Rusko s Indií podepíší finální smlouvu v “nejbližší budoucnosti.” Avšak nyní podle magazínu Defense News představitelé indického letectva údajně vyjádřili indickému ministerstvu obrany obavy, že FGFA nedosahuje požadované schopnosti letadla páté generace, jako například americký stroj F-35 Lightning II. Defense News se v tomto odvolávají na informace “vysokého zástupce indického letectva”, který uvedl, že letectvo nemá zájem pokračovat v programu FGFA.
Největším problém FGFA, a tedy i Su-57, jsou údajně špatné vlastnosti stealth, tedy velký čelní radarový průřez (RCS). Zástupce neupřesnil konkretní konstrukční problém snižující RCS, ale Tyler Rogoway z webu The Drive ve svém článku upozorňuje na známou fotku, která odhaluje konstrukční řešení sacího potrubí motorů Su-57.
Lopatky motorů u Su-57 nejsou nijak kryty ani schovány, jako u stealth stíhaček F-22, F-35 nebo dokonce i F/A-18E/F Super Hornet. Lopatky motorů jsou přitom zdrojem masivního radarového podpisu každého letadla.
Podle jmenovaného zástupce, aniž by zmínil přímo problém sacího potrubí Su-57, pro splnění indických podmínek v oblasti stealth “jsou nutné velké konstrukční změny, které nelze provést v stávajících ruských prototypech (T-50 - pozn. red.).”
O nižším důrazu na oblast stealth u Su-57 se mluví již dlouho. Rogoway se domnívá, že Rusové Su-57 tento nedostatek vyvažují jinou taktikou nasazení – Su-57 využije zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země velmi dlouhého dosahu (Izdělije 810, Ch-58UŠ, Ch-35UE a Brahmos-NG) a také schopnosti supercruise. Su-57 tak může ohrožovat klíčová létající střediska včasného varování a řízení AWACS a pozemní/hladinové systémy stejného zaměří z velkého odstupu, mimo dosah zbraní vzduch-vzduch a země-vzduch protivníka.
Pro Indii však může být stealth velmi důležitá, zejména s rostoucí vojenskou silou a mocenskými ambicemi Číny. Odvěký indický rival přitom již zavedl do výzbroje nejnovější stealth stíhačky J-20. Čína také počítá se zaváděním menší, zřejmě více víceúčelové stealth stíhačky FC-31. Podle Rogowaye Indie hledá skutečný stealth letoun, který by mohl soupeřit s čínskými stroji J-20 a FC-31 a podpořit také činnost dalších indických stíhaček, které nemají schopnosti stealth.
Navržený vývojový rodokomen Su-57, kde letoun ještě nese staré označení Su-50; větší foto / Suchoj
Nejmenovaný zástupce uvedl, že problém je i v chybějící modularitě motorů FGFA/Su-57. To samozřejmě stěžuje údržbu a snižuje bojovou nasaditelnost letadel. Modularita motoru, tedy snadná vyměnitelnost dílů nebo celých konstrukčních uzlů, je nezbytná, aby údržbu motorů mohl rychle a snadno provádět přímo zákazník, tedy indické letectvo.
Rusko údajně indickému letectvu nabízí jen “nemodulární” motory, avšak Defense News nezmiňuje konkretní typ. Uveďme, že současné Su-57, resp. prototypy T-50, pohání motory AL-41F1 (Izdělije 117). Motor je vylepšenou verzí AL-41F1S (Izdělije 117S), který najdeme na ruských stíhačkách Su-35. Po roce 2020 mají být pro Su-57 k dispozici již motory zcela nové konstrukce Izdělije 30.
"Indické letectvo požaduje, aby FGFA poháněl motor “druhé fáze” (Izdělije 30 - pozn. red.) místo motoru “první fáze” AL-41F1, který v současné době pohání PAK-FA,” uvedl v srpnu pro Defense News indický bezpečnostní analytik Vijainder Thakur. Indický analytik tak nesouhlasí s názorem indického letectva, protože podle něj motor Izdělije 30 má být nejen lehčí a mít větší výkon, ale také jednoduší, což umožní snížit provozní náklady v celém životním cyklu motoru o 30 %.
Thakur také dodal, že pokud indické letectvo neprovozuje žádné americké letouny, nemůže srovnávat dlouhodobé provozní náklady amerických a ruských letadel.
Na fórech hodně diskutovaný obrázek, na kterém jdou vidět lopatky turbíny jednoho z motorů. Lopatky motoru vytváří znační radarový odraz. U F-35 tento problém řeší sací potrubí ve tvaru “S”; větší foto / Public Domain
Opět však platí, že zmíněný nejmenovaný zástupce neuvedl, zda nemodulárnost platí u AL-41F1 nebo i u Izdělije 30.
Podle Rogowaye mají ruské proudové motory obecně kratší dobu mezi prohlídkami (TBO). Ruský motor AL-31 od firmy UMPO indických stíhaček Su-30MKI má TBO pouze 1000 hodin (podle zprávy z roku 2007), poté musí projít motor generální opravou. Verze Al-31 vyráběná pro ruské Su-27 jinou ruskou firmou (Saljut) má mít TBO přitom 1500 hodin.
Indické Su-30MKI dlouhodobě trápí nedostupnost náhradních dílů, resp. pomalý servis ruských výrobců. Podle zprávy z roku 2015 mezi lednem 2013 a prosincem 2014 indické letectvo hlásilo 35 poruch motorů Su-30MKI. Motory trpěly například nedostatečně kvalitními ložisky, které se rychle opotřebovávaly – z ložisek se opotřebením dostávaly drobné železné špony do olejového okruhu. Opotřebení ložisek vyvolávalo i zvýšené vibrace motorů.
Dodejme, že indické letectvo objednalo 222 Su-30MKI, zatím získalo 187 letadel a zbytek letadel získá do doku 2019.
Su-57
Nicméně podle ruských médií ruský průmysl v posledních letech udělal velký pokrok v prodlužováni TBO a zvyšování spolehlivostí proudových motorů.
Dodejme, že se nejedná o první indickou kritiku ruských letadel. Indické námořnictvo kritizuje spolehlivost a výkony palubních stíhacích letadel MiG-29K.
Hřebíkem do rakve programu FGFA může být nakonec pokračující utužování vztahů mezi Indii a USA. Administrativa Donalda Trumpa vidí Indii jako klíčového spojence v oblasti, který může vyvažovat rychle rostoucí vojenskou moc Číny.
Spojené státy nabízejí Indii stíhačky F-16 Block 70 (včetně přenesení výroby do Indie a poskytnutí kompletního know-how) a stíhačky F/A-18 Super Hornet pro nové indické letadlové lodě. Nedávno médií také prolétala zpráva, že USA jsou ochotny Indii poskytnout svou technologii elektromagnetických katapultů (EMALS) pro nové indické letadlové lodě.
Zdroj: The Drive, FlightGlobal, Defense News, Defense News
Související články
Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020
Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské ...
-
29.01.2017
-
60 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
-
07.06.2017
-
358 komentářů
-
Jan Grohmann
PAK FA: Ruská stíhačka páté generace ponese jméno Su-57
Velitel ruského letectva generálplukovník Viktor Bondarev vojenské televizi TV Zvězda potvrdil nové ...
-
11.08.2017
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě
V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...
-
16.08.2017
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
skelet: Prosím, čti, co píšeme - vše, co tady píšu a co je odpovědí na Tvoji námitku, tu už zaznělo, a ne jednou. Čím je motor modulárnější, tím: a) jde více oprav udělat na ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:"Pokud na to čas není, tak to prostě přímo pro techniky vyjde na stejno. Jeden motor vyhodí, druhý nahodí a nimrají se v tom technici někde jinde." Nikdo nemá neomezenou ...Zobrazit celý příspěvek
tohle je zase hádka pro hádku Logik - motor k výrobci jít nemusí, svého času to u nás zabezpečovaly VOP, dneska se tomu nadává LOM. Je to jen o smlouvách. Modularita je 100% ...Zobrazit celý příspěvek
Jj, teoretici na internetu jsou jen banda pitomců. Nejvíc pitomé je pak to, že s přesně stejnými argumenty modulární motory používají mimo jiné tři z pěti největších leteckých sil ...Zobrazit celý příspěvek
PS: A samozřejmě - výrobce může udělat servisní centrum někde blíž. Ale opět - kolik stojí vybudovat servisní centrum pro nemodulární motor, kde ho musej umět rozebrat "do šroubku" ...Zobrazit celý příspěvek
gagnut: kromě výtky, která tu už zazněla - tedy že usuzovat z toho, jak něco řeší ČR s pár letadlama, jak to řeší velké armády, je nesmysl, tak si pořád nepochopil podstatu ...Zobrazit celý příspěvek
gangut: Je zvláštní, že když sem to napsal "já". Bylo třeba s tím polemizovat. Když vy je to ok. Ty příhody jsou spíše náhodné, vzhledem k počtu letů z domovské základny kde ...Zobrazit celý příspěvek
Gangut A? Bežne sa uvádza že k nasadeniu máš 1/3 floty. Jedna je na dlhodobej a jedna na krátkodobej údržbe no nie je to len o motoroch. Ibaže by si chcel tvrdiť, že v USA ...Zobrazit celý příspěvek
Slavoslav
Nedávno tu bol článok, v ktorom sa nejaký americký generál sťažoval, že okamžitá nasaditelnosť amerických F-18 je okolo 66 percent.Slavoslav
Nedávno tu bol článok, v ktorom sa nejaký americký generál sťažoval, že okamžitá nasaditelnosť amerických F-18 je okolo 66 percent.Gangut Tak si mal hneď povedať, že tvoje príspevky sa vzťahujú na príštipkárske armády ČR či SR ktoré to samozrejme budú riešiť takto a nevadí im uzemnenie cca 8% vrtuľníkov keď ...Zobrazit celý příspěvek
gangut děkuji za mnohé zajímavé informace. Bohužel nemá cenu přesvědčovat odborníky od stolu (jirosi, logik apod.), kteří budou mlít svoji mantru dokola. Je vidět, že máte ...Zobrazit celý příspěvek
Chlapci, vaše teorie vyčítané z propagačných brožúrok sú strašne pekné, ale v praxi to funguje ináč.Keď bude český saab strážiť demokraciu na Islande a nasaje vtáka tak tam armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Chlapci, vaše teorie vyčítané z propagačných brožúrok sú strašne pekné, ale v praxi to funguje ináč.Keď bude český saab strážiť demokraciu na Islande a nasaje vtáka tak tam armáda ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Výměna kus za kus je nejrychlejší to tu sakra nikdo nerozporuje. Ale armádu zajímá ještě jedna sakra podstatná věc. A to kdy ten poškozený motor co není úplně na odpis ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: to ale nikdo nepopírá. Několik lidí se tu nezávisle na sobě snaží gagnutovi vysvětlit, že úplně totéž jde i s modulárním motorem - že i v modulární koncepci, pokud to ...Zobrazit celý příspěvek
IMHO gangut se Vám snaží naznačit, že modularita je fajn, ale neřeší vše. Nebo-li pokud půjde o rychlost, tak je výhodnější demontovat porouchaný motor a dát místo něj náhradní. A ...Zobrazit celý příspěvek
Načítám diskuzi...