Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí

A-29 Super Tucano během testování USAF. A-29 na obrázku odhazuje laserem řízenou pumu Paveway; větší foto / USAF

Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké letectvo (USAF) přesouvá program OA-X do akviziční fáze. USAF chce turbovrtulový letoun od firem Sierra Nevada Corporation nebo Textron Aviation. Česká firma Aero Vodochody s bitevním letounem F/A-259 Striker ve výběru chybí.

USAF zveřejnilo oznámení o připravovaném nákupu letadel OA-X na vládním serveru pro veřejné zakázky FedBizOpps. Akviziční proces (zveřejnění žádosti o nabídku; RfP) oficiálně odstartuje v prosinci a vítěz bude vybrán v létě 2019. Letectvo ale zatím neuvedlo počet nakupovaných letadel.

 


 

Jedinými kandidáty programu OA-X jsou podle USAF firmy Sierra Nevada Corporation a Textron Aviation. První jmenovaná nabízí turbovrtulový letoun A-29 Super Tucano, druhá AT-6C Wolverine. O česko-izraelském týmu Aero Vodochody a IAI (Israel Aerospace Industries) se letectvo v oznámení nezmiňuje.
 

„Cenově a komerčně dostupné lehké útočné letouny jsou určeny pro operace po celém světě v oblastech s nepravidelnými válečnými operacemi, které byly typické pro bojové operace za posledních 25 let,“ stojí v oznámení USAF. „Sierra Nevada Corporation a Textron Aviation jsou jediné firmy, které mají schopnost splnit požadavek v daném časovém rámci, bez rizika nepřijatelného zpoždění při plnění potřeb bojovníků.“
 

Důraz na zrychlení celého procesu je pochopitelný, protože americké letectvo představilo koncept OA-X již v roce 2008. Mimo to USAF od té doby mnohokrát testovalo A-29 i AT-6C. Navíc na amerických leteckých základnách se rovněž cvičí afghánští piloti A-29.

 

Aero Vodochody se k poslednímu vývoji zatím nevyjádřilo. Jak Armádní noviny pochopily, česká firma nyní zvažuje další kroky, od stáhnutí se z programu až po podání protestu. O takových možnostech v případě česko-izraelského týmu spekulují také americká média.
 

Letouny OA-X zastanou především úkoly blízké pozemní podpory (CAS) a ulehčí práci víceúčelovým stíhačkám F-35 Lightning II a F-15E Strike Eagle. OA-X nabízejí nejen o řád nižší provozní náklady, ale také sníží vytíženost (a tedy spojené servisní náklady) výkonných proudových letadel.
 

Nízká rychlost a skvělý výhled z pilotní kabiny, ve spojení s nízkými provozními nároky (nezpevněná přistávací dráha, minimální infrastruktura letiště) činí z OA-X ideální letouny pro boj v urbanizovaném prostředí kdekoliv na světě. Typickým příkladem nasazení OA-X mohou být velká zhroucená města v Africe nebo na Středním východě.

 

Podle webu The Drive letectvo plánuje mezi roky 2020 až 2025 získat 200 až 300 letadel OA-X za maximální cenu 2,5 miliardy dolarů.

 

Oba letouny dokáží operovat z polních letišť.

 

Program OA-X má zastavit klesající schopnosti USAF. Letectvo má v současné době nejmenší počet letadel od druhé světové války, nejstarší letecký park, připravenost pilotů je na nejnižší úrovni a zároveň je USAF uprostřed nejdelšího období nepřetržitého válčení od založení Spojených států. Aby toho nebylo málo, průměrná letová hodina amerických letadel je nejdražší za celou historii USAF. 

 

V roce 1989 mohlo USAF nasadit 134 bojových letek, nyní pouze 55. Cílem pro nejbližší budoucnost je navýšení počtu bojových letek na 58, ale podle generála Mike Holmese, šéfa Velitelství vzdušného boje (Air Combat Command), letectvo potřebuje ideálně 70 letek.
 

„Musíme vyvinout nízkonákladové schopnosti pro boj proti násilnému extremismu,“ uvedla v pondělí Heather Wilson, tajemnice pro vojenské letectvo. „Dnešní letectvo je menší, než je potřeba našeho národa a lehká útočná letadla nabízí možnost rozšířit schopnosti letectva nad rámec toho, co máme v inventáři nebo v rozpočtu.“

 

Jací jsou tedy kandidáti? A-29 Super Tucano je turbovrtulový bojový letoun vyvinutý brazilskou společností Embraer. Bojový dolet je 550 km s 1500 kg výzbroje. V prázdné konfiguraci je přeletová vzdálenost A-29 více než 2800 km a výdrž ve vzduchu 8,5 hodiny. Letoun umí používat střely vzduch-vzduch krátkého dosahu a celou škálu munice vzduch-země, jako jsou řízené střely a laserem naváděné pumy.

 

AT-6C Wolverine je vylepšená bojová verze amerického cvičného letounu T-6 Texan II. Výkonové parametry a možnosti jsou podobné jako v případě A-29. Maximální vzletová hmotnost AT-6C je však o 1000 kg menší než u A-29, což je dáno také tím, že A-29 má v křídlech lafetovány dva kulomety ráže 12,7 mm.

 

Zdroj: The Drive

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...

Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české ...

Aero nabízí L-159 a L-39NG americkému letectvu

Největší český letecký výrobce s dlouholetými mezinárodními zkušenostmi v dodávkách vojenských ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • CerVus
    16:12 12.08.2018

    Mezi těmi dvěmi bych si tipoval T-6. Už jen fakt, že minulou generaci dodali Irácké armádě splňuje možnost předání spojeneckým silám a ověření schopností na bojišti, kam jsou letouny především určeny. 12,7mm, které má A-29 nebude pro CAS zrovna moc vhodný, takže o to se opřít nemůže. Tady půjde o to kolik chytrých bomb se dá na letoun navěsit. Přeci jen je nechrání rychlost ani pancéřování, takže budou zůstávat ve vyšší letové hladině.
    Každopádně bych čekal, že je časem doplní o FA-50. Ta je zas o krok blíže plnohodnotým stíhacím letounům přičemž si zachovává reltině nízké náklady. A opět je dodali Irácké straně, kde si je opět mohou vyzkoušet v "boji".

  • tryskac
    20:01 10.08.2018

    Nalejme si cisteho vina. Program OA-X uz nejaky cas bezi a Aero len skusalo naskocit na rozbehnuty vlak. Prve minus. Snaha diskutujucich pisat v zmysle, USAF nevedia co robia je zcestna. Oni velmi dobre vedia co robia a velmi dobre vedia co chcu. Casto sa operuje so skusenostami L159 v Iraku. V poriadku. A-29 lieta v Afganistane a uz dlhu dobu strazi hranice nad pralesnymi oblastami Brazilie. Takze to lietadlo je BOJOVO odskusane.spochybnovat kompetentnost USAF - je ako spochybnovat uspechy 8, 9, 15. a neviem z hlavy este ktorej armady pocas ww2, skusenosti nad Koreou, Vietnamom, Irakom, Afganistanom, Juhosaviou, Lybiou...., pristatie na Mesiaci. A koniec koncov, prve lietadlo vzlietlo v roku 1903 v USA. Mozno by stalo zato zhodit ruzove okuliare a pripustit ze ponukane produkty v oblasti letectva z Cr uz za svetom zaostavaju. To je skratka fakt. Alebo chcete tvrdit, ze z aplikacie "mokreho" kridla na L39, 159 a L410 niekto padne na zadok? Keby tie aeracke lietadla mali instalovany aspon ten nestastny gulomet, ked A29 ho ma 2x - v kridle 2x12.7mm. Ano, nic moc, ale ma...

  • TF_HU
    01:08 09.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tohle me pobavilo...ukazka ceskeho zvelicovani...fakt se bavim. Aero v zadnem projektu nebylo, vsadim se, ze USAF o nejakem letadle na papire vubec nevedelo.

    Nekteri diskuteri evidentne nikdy necetli nic o tom, co vedlo USAF k tomu, proc hleda takovy stroj.

    Vtipne...

  • Starlight
    01:07 09.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Tady je oficiální sdělení USAF:
    https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=0fb44f8a6dff81e629252a5aa214330a&tab=core&_cview=1

    Takže si to shrneme. USAF hledá produkt, který nepotřebuje vývoj (non-developmental aircraft). Do loňské testovací Fáze 1, žádný produkt Aera nepostoupil (pokud Aero nějakou přihlášku podalo). Do letošní testovací Fáze 2 postoupila jen dvojice turbovrtulových řešení A-29, AT-6C, které se účastnily Fáze 1. Finální soutěž (RFP) USAF formálně vypíše v prosinci 2018 a osloví jen obě výrobce, kteří se dostaly do Fáze 2. V posledním čtvrtletí 2019 pak vybere vítěze.

    Aero podle zveřejněných zpráv, chce F/A-259 Striker zaletět v roce 2020. Sice na osvědčeném základě L-159, ale se významnými změnami, které znamenají vývoj. Žádný americký partner a ani výrobní linka v USA nebyly dosud oznámeny. Časově, vývojově i připraveností k výrobě v USA se Aero ale zcela očividně míjí se základními požadavky USAF.

    TF_HU je tak blíže pravdě, než zdejší anti-ami „experti“. Mimochodem současné Aero vlastní už více než deset let Slováci a Češi, kteří si v posledních pár letech najali italský management na řízení Aera.

  • TF_HU
    01:04 09.08.2018

    strikehawk

    Vy jste uplne mimo...ale mozna by pomohlo, kdybyste si na protest zmenil nickname...na neco neamerickeho, neanglickeho

  • TF_HU
    01:01 09.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    ...a Aero se nekam prihlasilo? Ukazte mi jeden jediny link, kde USAF zaradil neexistujici stroj Aera do jasne specifikovaneho vyberu na letoun OAX...

  • TF_HU
    00:58 09.08.2018

    Aero Vodochody se k poslednímu vývoji zatím nevyjádřilo. Jak Armádní noviny pochopily, česká firma nyní zvažuje další kroky, od stáhnutí se z programu až po podání protestu. O takových možnostech v případě česko-izraelského týmu spekulují také americká média.

    Tohle, vyse, je dobra lez. Tomu fakt nekdo veri a veril? Aero se vyjadrovat nebude, projekt bezi uz mraky let, blizil se k zaveru. Tohle je ukazka ceske nabubrelosti smerem k prikraslovani si informaci, reklamy apod.

  • Jirosi
    14:11 08.08.2018

    Shania: Tak hlavně jim Aero žádný prototyp pro testování ani nedodalo...

  • Shania
    12:21 08.08.2018

    Celou dobu ten experiment používal jen super tucano a wolverine, takže o žádném výkonnějším stroji ani neuvažovali...

  • Clanek
    11:02 08.08.2018

    Protoze brblat na sve evropske spojence ted neni v kurzu, ted je v kurzu brblat a stezovat si na cokoli spojene s USA. Ze se vic pripadu kdy skodime evropani sami sobe najde mezi nama nez ve vztahu EU : USA, to uz nikoho nezajima. Pritom jak spravne pisete, Nemecko, Francie... vsechno jedno, kazdy "valci" jen sam za sebe, u USA to ale z nejakeho duvodu vadi vic.

  • gangut
    11:02 08.08.2018

    damik
    Turbovrtuľový motor je při nižších rýchlostiach efektívnejší.

  • Rase
    10:52 08.08.2018

    Tak celý ten humbuk kolem přihlášení F/A-259 byla jen PR reklama, což vyšlo. Za pár let představí třeba prototyp a jede se dál. Když se koukneme, co za stroje postoupilo, tak by se lépe hodilo nabídnout nějakou NG verzi Zlin Z-37TM Turbo Military :-D

    Víc mě štvalo, jak francouzi vykopli ze svého tendru na cvičný letoun L-39NG, tam byl důvod brblat a stěžovat si, tady mi to tak nepřijde.

  • Gibon
    10:15 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Diskusia mi to trochu pripomina SR v 1996, ked nam jedna nemenovana krajina zaviedla viza skrz zvysujuci sa podiel ziadosti o azyl.
    Jedina reakcia nasej vlady V.Miečiara bola, že sme víza pre Kanaďanov zaviedli tiež.
    Zla, hystericka, nesebavedoma, zbytočna a stat poskodzujuca reakcia.

  • Sokrates
    10:07 08.08.2018

    Myslím, že Američania to tlačia na minimálne náklady, ktoré dosiahnu práve s vrtuľovými strojmi. Žiadne ťažké politické konšpirácie za tým netreba hľadať. Aero si ide svoje - vyvíja nové stroje, propaguje, modernizuje staré a v súčasnosti dokonca úspešne dostalo vzduchu očakávanú L-159T2:
    https://www.leteckymagazin.sk/l/nove-ceske-cvicne-lietadlo-absolvovalo-prvy-let/
    Treba tomu dať trochu času. Verím, že po pozitívnych skúsenostiach v Iraku má táto spoločnosť celkom dobré vyhliadky na získanie ďalších zahraničných zákazníkov.

  • damik
    09:40 08.08.2018

    proc je turboprop o hodne levnejsi na provoz nez turbojet/turbofan? turbo jako turbo, ne??

    je to jen ze turboprop ma 2x / 4x mensi vykon a spotrebu? nebo je tam jeste neco jineho??? diky

  • lemkin
    09:38 08.08.2018

    Taky by mě zajímalo, jestli teďka vznikne alespoň technologický demonstrátor F/A-259, aby bylo jiným zákazníkům co ukazovat. Přeci jen 20let staré éro už dojem asi neudělá.

  • lemkin
    09:21 08.08.2018

    Tak co vyřadit Americké stroje z tendrů a stáhnout vojáky z Afghanistánu pod heslem Czechia first. Aspoň tam nebudou umírat. Žádný bussiness tam pro naše firmy taky nekouká, to raději do Iráku.

  • Poly
    09:19 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Nechápu, proč se tu někteří diskutéři tak rozčilují, že Aero nedostalo ani šanci. Uspěl snad Scorpion? Ne, amíci evidentně chtějí turbovrtuli a hotovo. A i kdyby se někomu podařilo přesvědčit vládu k nákupu proudového letadla, tak je logické, že se raději přikloní k domácímu výrobci. To je smysluplná volba.

    strikehawk

    Celé jste to okořenil omezením výběrka na helikoptéry. Nechápu proč. Vyrábíme snad v ČR helikoptéry podobně jako USA vyrábí turbovrtule? Ne, musíme nakoupit venku. Doufám, že budeme volit pragmatickou cestu a ne cestu toho zapšklého a uraženého. Omezení výběrka díky své malosti jen přihrajeme na smeč těm zbylým a budeme to my, kdo bude tratit.

  • strikehawk
    09:17 08.08.2018

    Ale nakonec nemusíme plakat...….jsou to jejich peníze a jejich škoda......dostanou turbovrtulový letadélko s výkony pod úrovní pístových stíhačů z II.světové. Ekonomicky úspora žádná …...

  • strikehawk
    09:14 08.08.2018

    Jirosi

    už restrikce na turbovrtulový pohon je vysoce účelová tak aby do finále postoupily pouze žádoucí "konkurenti"
    Vůbec netušíš jaké veletoče a trapné vytáčky umí Pentagon provést aby lobisti prosadily svoje - viz tanker Boeing vs Airbus vs Antonov a spousta dalších

    I kdyby Aero mělo turbovrtulový pohon dopadlo by to stejně

  • Jirosi
    09:07 08.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    strikehawk: "Nalejme si čistého vína a přiznejme si... poskytuje naprosto nejlepší řešení"

    USAF - hledá turbovrtulový letoun, který produkt českého průmyslu to nejlépe splňuje (L410??)

    To, že se Aero bez produktu přihlásilo do soutěžě kde nemá produkt není chyba USAF, a ještě pozdě. Prostě byla to jen RP.

  • strikehawk
    09:00 08.08.2018

    Nalejme si čistého vína a přiznejme si že jiný výsledek se ani nedal očekávat.... chapadla vojensko průmyslového komplexu, korupčně-lobistický tlak v Pentagonu a Kongresu prostě nedal Aeru žádné šance ačkoliv jak píše Cernakus a Jara - poskytuje naprosto nejlepší řešení …..
    Je na čase provést adekvátní odvetu a vyřadit nabídky UH-1Y a UH-60M hned z počátku s tím že nesplňují základní předpoklady pro účast v tendru......jenomže to by si nahněvaný protektor na US ambasádě předvolal naše politiky a nestačili bychom se divit.

    Volme evropská řešení !!

  • lorgarius
    08:49 08.08.2018

    ocakavany vysledok PR akcie.

  • Jara
    08:32 08.08.2018

    Když si člověk tak pročítá požadavky USAF, tak prostě mi na to lehký bitevníček jako L-159 sedí nejlépe, nízké náklady a oproti vrtuláčům rychlost, nosnost a pořád je to bitevní proudový letoun, který lze v případě nutnosti nasadit na podporu pozemních vojsk v regulérním střetu

  • Grull
    08:21 08.08.2018

    Je mi jasné, že amíci chtějí ušetřit, ale vyměnit A-10 za vrtule? A pak se spoléhat na to, že nějaký ručník nemá sebou MANPAD nebo že ve vesnici nestojí ve stodole toyota s PL-kanónem?

    Osobně bych raději seděl v té A-10 :-)

  • Poly
    08:12 08.08.2018

    Dobrá volba. Nakoupit doma dává smysl. Tomu, že by F/A-259 Striker měl alespoň nějakou šanci nevěřil asi nikdo. I kdyby měl nejlepší poměr/cena výkona provoz skoro zdarma, tak stejně neprojde. Že by USA nakoupili armádní techniku z banánstánu s rusem na hradě a komoušema ve vládě, to fakt možné není. Leda ve snu...

  • cernakus
    01:09 08.08.2018

    alea206:

    nic jiného se nedá dělat než čůrat do plenek. Vrtulky mají z principu nízkou cestovní rychlost a než se někam došourají, stihne si pilot přečíst Malého prince. V reálu plněním úkolu stráví 2-3 hodiny, další 2-3 hodiny letí do/z místa plnění úkolu. Při přeletu nemusí být tak moc ve střehu, takže to není zase tak moc vyčerpávající.

    Navíc jak podotkl Jirosi, zápaďáci jsou zvyklí na delší mise s tankováním za letu, takže jim to ani nepřijde (i když 9 hodin mise mají normálně leda tak piloti strategických bombardérů, kteří k tomu mají i jiný komfort).

  • cernakus
    01:03 08.08.2018

    krásně se nám amerikofilové odkopali. Tohle, pánové, je zrada národa, co předvádíte :-D

    Akorát jsem myslel, že jste více než amerikofilové hlavně židofilové a nezapomínejte, že Aero do toho šlo pod hlavičkou IAI, protože jinak by samozřejmě nemělo vůbec šanci ani na přijetí přihlášky.

    Osobně si myslím, že amigos dělají chybu. Prvně by měli výrobu dost pod kontrolou, protože linka by byla v USA, avionika z Izraele a motory jsou taky z USA. Za druhé, L-159 ty vrtulové srajdy překonává naprosto ve všem. A za třetí pro americké piloty bude zvykačka na vrtulku složitější než na proudového subsonika.

    Jenže holt politika je svinstvo. Vyběhli s námi už při L-159 a (ne)privatizaci Aera a vyběhli s námi opět. Toliko k našim "spojencům" a "přátelům".

  • Jirosi
    23:30 07.08.2018

    Alea206: Dnes takhle léta skoro vše, tohle jen nebude potřebovat 4x nabrat palivo s tankeru.

  • alea206
    23:25 07.08.2018

    Musim rict ze me zaujala ta skoro 9h vydrz ve vzduchu, to musi byt pro pilota zatez jako prase tohle odlitat.

  • siggi
    21:53 07.08.2018

    RiMr71…(reaguji pouze na tento tvůj štěk)….pan je certifikovaný idiot, anebo to máte doma dědičné?...a nyní k tématu...nelze než Trumpetu chápat, že ve smyslu "America First" bude vše z domácích zdrojů, i když to nebude poslední novinka.

  • Larry
    20:58 07.08.2018

    Aero opět ostrouhá.... jo kdyby.... bylo firmou patřící Boeingu, to by byla jiná.
    Vůbec už nerozumím, proč se s proudovým letadlem tlačí do soutěže kde chtějí vrtule.
    P.S Já si také nenarazím blondýnu, když se mě líbí brunety :-)))

  • Jirosi
    20:29 07.08.2018

    "USAF chce turbovrtulový letoun od firem Sierra Nevada Corporation nebo Textron Aviation. Česká firma Aero Vodochody s bitevním letounem F/A-259 Striker ve výběru chybí."

    Koho překvapuje, že ve výběru chybí firma co nevyrábí turbovrtulové letadlo?

  • Miroslav
    17:03 07.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    Bejvoč: A-10 je ekvivalentom napríklad SU-25. Teda obrnenec ktorý prežije aj nejaký ten zásah alebo iné poškodenia. OA/X je skôr určené tam, kde nie je PVO alebo boje ktoré by mohli ohroziť stroj alebo posádku

  • Bejvoč
    16:55 07.08.2018

    A stará dobrá A10 by nestačila? Výkonná, osvědčená, levná. Letová hodina asi bude dražší, za to jich bude v eskladech hafo a nebude třeba kupovat komplet novou hračku.

  • RiMr71
    16:55 07.08.2018
    Oblíbený příspěvek

    ....jo... amíci se současným vedením budou nakupovat zbraně od státu který má na Hradě v podstatě oficiální expozituru FSB.
    ...když pomineme tedy fakt, že jde od začátku ze strany Area o PR.

  • Miroslav
    16:28 07.08.2018

    Povedzme si úprimne, že východoeurópske krajiny nie sú pre USA dôveryhodným partnerom a v oblasti špeciálnej techniky už vôbec nie. Keď vidia napríklad Ukrajinu či Maďarsko, ani sa im nedivím. Stačí, že v ČR vyhrá voľby nejaký prokremeľský blázon a problém je na svete.