Centrální komunikační přístav: Strategický zlom pro střední Evropu

Centrální komunikační přístav: Strategický zlom pro střední Evropu
Letiště CPK / CPK (Zvětšit)

Polský Centrální komunikační přístav CPK (Centralny Port Komunikacyjny) je plánovaný strategický obří komunikační uzel propojující leteckou, železniční a silniční dopravu ve střední a východní Evropě. Uzel se má nacházet mezi Varšavou a Lodží. Půjde o největší dopravní uzel ve střední a východní Evropě s dalekosáhlým politickým a strategickým dopadem na celý region.

Přestože od polských parlamentních voleb uplynulo již několik měsíců, v Polsku stále probíhá volební kampaň. Důvodem jsou blížící se volby do místních samospráv. Pro vládnoucí politiky i opoziční strany místní samosprávné struktury slouží pro budování/udržení stranické podpory. Rok 2024 je rokem voleb do Evropského parlamentu (EP) – instituce, která ve vnímání politických stran slouží jako odkladiště politiků. Velké polské strany staví kandidáty do EP z řad neúspěšných kandidátů do polského parlamentu nebo „imageově“ nepohodlných.

Atmosféra nekonečné volební kampaně neprospívá věcné diskusi – vždy je zaměřena na jednoduchý a efektní jazyk a sdělení. A právě v tomto duchu vede vládnoucí středolevá koalice v čele s Donaldem Tuskem kampaně, které mají „pohnat k odpovědnosti předchůdce.“ Nebudeme zde hodnotit ani účinnost, ani legitimitu kroků nové vlády.

Každopádně všechny aktivity, projekty a myšlenky předchůdců jsou pro účely této kampaně diskriminovány. Otázka nejznámějšího „stěžejního“ projektu vyhlášeného stranou Právo a spravedlnost (PiS) – výstavby CPK – je komentována velmi hlasitě, zejména na sociálních sítích. V tomto textu se pokusím českému čtenáři poskytnout základní informace o této koncepci a pokusím se představit souvislosti i různé pohledy na projekt.

CPK, přesněji Centrální letiště (CPL)

Velmi zjednodušeně a povrchně řečeno se jedná o projekt výstavby velkého letiště pro osobní i nákladní dopravu. V současné době je hlavním „centrálním“ letištěm varšavské letiště Fryderyka Chopina (jinak známé jako letiště Okecie). V současné době je Chopinovo letiště největším letištěm v této části Evropy a slouží pro příjem letadel kódu F – největších letadel na světě. Pro současné potřeby je však jednoduše příliš malé. Již před 17 lety, při příležitosti příprav na největší polskou sportovní událost Euro 2012, bylo jasné, že čas letiště Okecie je sečten. Co je třeba zdůraznit: Myšlenky na vybudování nového letiště, nástupce Okecie, jsou koncepty mnohem starší než vláda PiS.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

PREMIUM Podivné Baltské moře – jak čelit vojenské hrozbě

Přestože Baltské moře splňuje všechny rysy, aby bylo nazýváno mořem, jedná se o atypické moře. Ve ...

PREMIUM Podivné Baltské moře – řešení vojenské hrozby

Předchozí text skončil prezentací trojice axiomů pro polské námořnictvo MW (Marynarka Wojenna). ...

PREMIUM NÁZOR z Polska: Strategické zájmy České republiky a Pax Americana

Když jsem před více než rokem napsal své krátké zamyšlení nad strategickými dilematy České ...

Poučení z polské aféry: Bezpečnost státu nelze přenechat politikům

Za měsíc se v Polsku uskuteční parlamentní volby. V právě probíhající volební kampani jsou otázky ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.