Čínské letectvo testuje první stíhačky páté generace J-20

První sériový J-20 s označením 2101. / Čínský internet

Na konci minulého roku čínská společnost Chengdu Aircraft Company (CAC) zprovoznila produkční linku pro nové stealth stíhačky páté generace Chengdu J-20. Od té doby linku opustily čtyři seriové stíhačky - první z nich začala s leteckými testy v lednu letošního roku.

Výroba stíhaček J-20 probíhá v rámci tzv. počáteční výrobní série LRIP (Low Rate Initial Production). V této fázi firma Chengdu vyvíjí a zdokonaluje výrobní postupy pro plnou sériovou výrobu, v anglosaské terminologii označovanou jako FRP (Full-Rate Production).

Letadla počáteční výrobní série mají stejnou konfiguraci jako poslední dva prototypy, označované čísly "2016" a "2017".

Celkově firma Chengdu vyrobila (pravděpodobně) šest technologických demonstrátorů a prototypů letadel J-20. Čínské letectvo prototypy označuje číslicemi "20XX" a sériové letouny "21XX".

Podle dostupných zdrojů čínské letectvo prozatím provozuje čtyři sériová letadla J-20. Věří se, že první operačně nasaditelné stíhačky J-20 dostane čínské letectvo v roce 2017. Také podle amerického Kongresu budou J-20 zařazeny do výzbroje kolem roku 2018. 

Další dva roky pak potrvá, než čínské letectvo bude moci J-20 nasadit do ostrých akcí (tedy v roce 2019 nebo 2020). Termíny se ale mohou zkrátit, pokud Čína vyhradí pro projekt více peněz.
 

Čínské letectvo poptává mezi 500 až 700 letadly. Je však otázkou, jak rychlým tempem dokáže čínský průmysl dodávat tak komplexní letadla svému letectvu. Nemluvě o nutnosti zajistit dodávky náhradních dílů a udržovat letadla provozuschopné.

Například americké firmě Lockheed Martin trvalo šest let (2006 až 2012) než americkému letectvu dodala 187 stíhaček F-22A Raptor. Přitom nasaditelných je cca 145 stíhaček F-22A.

Druhý J-20 nízké výrobní série (2102). / Čínský internet

Velkou neznámou u J-20 jsou použité motory. Prototypy "20XX" poháněly ruské motory Saturn AL-31. Do budoucna se spekuluje o čínském typu WS-15 s maximálním tahem (s přídavným spalováním) 180 kN. O stavu vývoje čínského motoru nejsou k dispozici žádné věrohodné informace, ale dříve se spekulovalo o dokončení vývoje v roce 2020.

Avšak čínský průmysl zatím nedokončil vývoj ani méně ambiciozního motoru WS-10 pro jednomotorovou stíhačku J-10. Číňané přitom motor WS-10 testovali již v roce 2010 na stíhačce J-11.

Do té doby může být J-20 poháněn některým z ruských proudových motorů řady Saturn AL-31. V úvahu připadá AL-31F M1 o maximálním tahu 135 kN (Su-27, Su-30, Su-34), AL-31F M2 o maximálním tahu 145 kN (Su-27, Su-30, Su-34) nebo nejmodernější motor AL-41F1S s tahem 142 kN (Su-35). S derivátem poslední pohonné jednotky (AL-41F1) počítá i nejmodernější ruská stíhačka T-50.

Podlé údajů z čínského internetu disponuje J-20 trojicí zbraňových šachet. Dvěma menšími po stranách, kde lze umístit čínské střely krátkého doletu PL-9/PL-10, a jednou velkou šachtou na břiše stroje. Zde lze umístit například čtyři střely středního doletu PL-15 (dolet údajně 150 až 200 km) nebo nejnovější PL-21.

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo

Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo ...

Symbol sílící velmoci: Čína dokončuje vlastní letadlovou loď

Podle deníku Asia Today Čína připravuje spuštění letadlové lodě třídy Type 001A. Jedná se o první ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • dusan
    08:33 01.08.2016

    pjek Zdá sa mi dosť zbytočné dokazovať prudkú čínsku expanziu na zbrojárskom trhu. Najnovšie čínske tanky vytlačili ruské T-90 z kontraktu v ...Zobrazit celý příspěvek

    pjek
    Zdá sa mi dosť zbytočné dokazovať prudkú čínsku expanziu na zbrojárskom trhu. Najnovšie čínske tanky vytlačili ruské T-90 z kontraktu v Thajsku:http://defence-blog.com/army/r...
    Rusi už už oznamovali, že Thajsko zruší kontrakt na Oplot-M a nahradí ho T-90 … a nie len, že Oplot ostal, ale i zvyšok plánovaného nákupu (150 ks) skončil v Číne …
    Cvičný K-8 lietal už pomaly po celom svete a nie len v chudobných afrických krajinách. A novší JL-15 už je priemym konkurentom napr. Jaku 130. Čínske bojové plavidá „zaplavujú“ oceány.
    Čínske delostrelecké systémy majú úspech u i ropných šejkov (napr. PZL-45). Čína dáva na zbrane bezkonkurenčné formy financovania. Okrem toho, že sú čínske zbrane relatívne lacnéá, nie je problém pre Čínu dať pôžičku na 100 % nákupu pri nulových úrokoch. I preto dnes číňania „obsadzujú“ napr. Bielorusko. Tam je to samozrejme i o politike.
    Nechce sa mi vymenovanávať čínske kontrakty po celom svete … sice finančne možno nie sú také „sexi“, lebo čínske zbrane sú rádovo lacnejšie jako tie západné, ale Čína je už pomaly „všade“ – napr. už rokujú o dodávkách i na Ukrajinu.
    Pri moderných bojových strojoch donedávna čína produkovala zvúčša len lacné deriváty ruských strojov (F-7, A-5), ale dnes už Čína ide svojou cestou. Nedávno představila vlatné výkonné hydroplány a trantsportné stroje. Výkonné bojové stroje sú vo vývoji, ale už dávno nie je otázka či, ale kedy.

    Je to dosť argumentov ?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    08:33 01.08.2016

    pjek Zdá sa mi dosť zbytočné dokazovať prudkú čínsku expanziu na zbrojárskom trhu. Najnovšie čínske tanky vytlačili ruské T-90 z kontraktu v ...Zobrazit celý příspěvek

    pjek
    Zdá sa mi dosť zbytočné dokazovať prudkú čínsku expanziu na zbrojárskom trhu. Najnovšie čínske tanky vytlačili ruské T-90 z kontraktu v Thajsku:http://defence-blog.com/army/r...
    Rusi už už oznamovali, že Thajsko zruší kontrakt na Oplot-M a nahradí ho T-90 … a nie len, že Oplot ostal, ale i zvyšok plánovaného nákupu (150 ks) skončil v Číne …
    Cvičný K-8 lietal už pomaly po celom svete a nie len v chudobných afrických krajinách. A novší JL-15 už je priemym konkurentom napr. Jaku 130. Čínske bojové plavidá „zaplavujú“ oceány.
    Čínske delostrelecké systémy majú úspech u i ropných šejkov (napr. PZL-45). Čína dáva na zbrane bezkonkurenčné formy financovania. Okrem toho, že sú čínske zbrane relatívne lacnéá, nie je problém pre Čínu dať pôžičku na 100 % nákupu pri nulových úrokoch. I preto dnes číňania „obsadzujú“ napr. Bielorusko. Tam je to samozrejme i o politike.
    Nechce sa mi vymenovanávať čínske kontrakty po celom svete … sice finančne možno nie sú také „sexi“, lebo čínske zbrane sú rádovo lacnejšie jako tie západné, ale Čína je už pomaly „všade“ – napr. už rokujú o dodávkách i na Ukrajinu.
    Pri moderných bojových strojoch donedávna čína produkovala zvúčša len lacné deriváty ruských strojov (F-7, A-5), ale dnes už Čína ide svojou cestou. Nedávno představila vlatné výkonné hydroplány a trantsportné stroje. Výkonné bojové stroje sú vo vývoji, ale už dávno nie je otázka či, ale kedy.

    Je to dosť argumentov ?Skrýt celý příspěvek

  • pjek
    12:27 31.07.2016

    ->dusan
    Nějaké argumenty nebo je zveřeněné pocity a dojmy?

    ->dusan
    Nějaké argumenty nebo je zveřeněné pocity a dojmy?

  • dusan
    08:39 31.07.2016

    Čína pomaly ale isto predbieha Rusko. Áno, sú technológie, hlavne tie moderné výkonné motory, kde sa Číňania zatiaľ snažia bez väčších úspechov, ale to je len otázka času, peňazí ...Zobrazit celý příspěvek

    Čína pomaly ale isto predbieha Rusko. Áno, sú technológie, hlavne tie moderné výkonné motory, kde sa Číňania zatiaľ snažia bez väčších úspechov, ale to je len otázka času, peňazí určite nie, sotva budú šetriť.

    Nakoniec budú Rusi radi, že aspoň motory budú môcť dodávať a zarobiť na čínskom "boome" .... expanzia výkonnejších strojov za lacné peniaze do sveta bude už realitou za pár rokov. Samozrejme špičkové západné stroje (zatiaľ) až tak neohrozia, ale ruské mašiny sú v ohrození ....Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:29 30.07.2016

    xStiX: BAE pomáhá turkům na jejich nové stíhačce 5.generace TAI TFX. Jinde pomáhá SAAB. Evropské firmy se víc zaměřují na bezpilotní letouny (Taranis atd.) nebo mají jiné plány - ...Zobrazit celý příspěvek

    xStiX:
    BAE pomáhá turkům na jejich nové stíhačce 5.generace TAI TFX. Jinde pomáhá SAAB. Evropské firmy se víc zaměřují na bezpilotní letouny (Taranis atd.) nebo mají jiné plány - náhrada za Tornada. Typhoony zatím víc než stačíSkrýt celý příspěvek

  • Clint
    15:15 30.07.2016

    xStiX: Rafale, Eurofighter, Gripen NG, to je málo?

    xStiX: Rafale, Eurofighter, Gripen NG, to je málo?

  • logik
    00:06 29.07.2016

    xStiX: A co L39 NG :-)

    Ne dělám vtipy, ve skutečnosti jsem rád, že aspoň nějakej takovejdle průmysl se u nás podařilo zachránit...

    xStiX: A co L39 NG :-)

    Ne dělám vtipy, ve skutečnosti jsem rád, že aspoň nějakej takovejdle průmysl se u nás podařilo zachránit...

  • Kozlus
    22:51 28.07.2016

    Nemecko by mel pracovat na vyvoji nastupce Tornada. Nebo nad tim jen zatim premejsli?

    Nemecko by mel pracovat na vyvoji nastupce Tornada. Nebo nad tim jen zatim premejsli?

  • xStiX
    21:32 28.07.2016

    Všichni stavějí letouny nové generace. A co Evropa, tady všichni chtějí nakoupit F35? Na kterém se sice asi taky podílejí. A nebo se také pokusí něco vyvinout a jen mi to uniklo.

    Všichni stavějí letouny nové generace. A co Evropa, tady všichni chtějí nakoupit F35? Na kterém se sice asi taky podílejí. A nebo se také pokusí něco vyvinout a jen mi to uniklo.

  • Shania
    18:00 28.07.2016

    Charlie: jo já vím proč to tak bylo, ale model vhodný pro totální válku, není moc dobrý pro nic jiného a i letectva na blízkém východě kde konfliktů bylo hodně používají stroje ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: jo já vím proč to tak bylo, ale model vhodný pro totální válku, není moc dobrý pro nic jiného a i letectva na blízkém východě kde konfliktů bylo hodně používají stroje dlouhé roky...

    Takže v okamžiku kdy chceš cvičit piloty tak aby měli dost letových hodin, provozovat ty stroje aspoň těch 30 let tak se to moc nehodí...

    Stejně hlavní důvod proč ty motory nevydržely byla nízká kvalita pozemního personálu a neschopnost vyrobit motor o těchto výkonech tak aby něco vydržel a to se časem zlepšovalo.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:33 28.07.2016

    Nejenze nestaci to nasypat do pocitace. Dokonce ani dnes pocitace nejsou schopny spocist zdaleka vse. Proto furt existuji aerodynamicke tunely.....

    Nejenze nestaci to nasypat do pocitace. Dokonce ani dnes pocitace nejsou schopny spocist zdaleka vse. Proto furt existuji aerodynamicke tunely.....

  • Tom90
    17:25 28.07.2016

    Dle meho nazoru je tam pomerne vysoka sance, ze urcite casti konstrukce jsou ve vetsi ci mensi mire okopirovany z F22. Neni prece mozne, aby plocha kridla vysla na metr stejne u ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle meho nazoru je tam pomerne vysoka sance, ze urcite casti konstrukce jsou ve vetsi ci mensi mire okopirovany z F22. Neni prece mozne, aby plocha kridla vysla na metr stejne u dvou ruznych navrhu pri pouziti rozdilnych motoru a rozdilnych hmotnostech.

    Na druhou stranu je pravda, ze J20 oproti F22 a i T50 nepusobi tak kompaktne, jak by mohla.

    A taky by me zajimaly duvody pouziti tech dvou spodnich kylu, zda kvuli problemum se stabilitou nebo je k tomu vedly jine duvody, plus proc to nenavrhli vice kompaktni, tak jako jsou navrzeni konkurenti.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    17:03 28.07.2016

    gaunt2, stetula Počítače samozřejmě pomáhají, lze zjišťovat namáhání, vše se dá nasimulovat aniž by bylo potřeba cokoli vyrobit (to následuje až po simulacích), včetně chování ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt2, stetula

    Počítače samozřejmě pomáhají, lze zjišťovat namáhání, vše se dá nasimulovat aniž by bylo potřeba cokoli vyrobit (to následuje až po simulacích), včetně chování v okolním prostředí. Počítače vývoj zrychlují a dávají konstruktérovi možnosti o kterých se mu ještě před pár lety ani nesnilo. Ale rozhodně to nefunguje tak, že se nasypu data do počítače (jako chci tohle, aby to umělo tohle) a vypadne návrh hotového výrobku, ten návrhář (konstruktér, projektant) je pořád potřeba (a rozhodně ještě dlouho potřeba bude).Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    16:44 28.07.2016

    J-20 má vážný problém v tom, že každé bojové letadlo se stále ještě staví kolem motoru. A J-20 nemá nic jiného než modernizované verze ruských motorů do SU-27, tj. tyhle motory se ...Zobrazit celý příspěvek

    J-20 má vážný problém v tom, že každé bojové letadlo se stále ještě staví kolem motoru. A J-20 nemá nic jiného než modernizované verze ruských motorů do SU-27, tj. tyhle motory se sice stále modernizují a vyvíjí, ale konstrukčně jsou některé prvky těch motorů stále ze sedmdesátých let. Vývoj vlastních motorů se stále nedaří, zejména spolehlivost a životnost není dobrá.

    Pravděpodobně nebude určen pro blízký manévrový boj.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    16:09 28.07.2016

    Shania: nechtěl bych tu porovnávat výhody/nevýhody jedno a dvoumotorové koncepce, každá má něco do sebe. Ona ta filozofie za MiG-29 byla trochu odlišná od západního stroje, a ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: nechtěl bych tu porovnávat výhody/nevýhody jedno a dvoumotorové koncepce, každá má něco do sebe.

    Ona ta filozofie za MiG-29 byla trochu odlišná od západního stroje, a sice mělo jít o levný frontový stíhač schopný operovat z různých polních letišť. Životnost 300 hodin plně dostačovala, protože v reálném konfliktu by se to éro na ní nikdy nedostalo a když už by nějaký drak přežil dost dlouho na to, aby mu došel resurs motoru, tak by dostal novej a je otázka, jestli by ten starej někdo vezl na GO kamsi do týlu.

    Nutno dodat, že tahle filozofie má svou logiku - kupříkladu za druhé světové ty stíhačky taky nepřežily dost dlouho na to, aby stihly vyčerpat resursy a po válce najednou sovětská éra doslova nastojato shnila na letišti, protože u nich nikdo s dlouhodobou živostností nepočítal. Německé motory taky odcházely rychle, kvalita byla prostě úměrná velké spotřebě a nízké bojové životnosti.

    Ono tohle je nejspíš důvod i nízké ceny sovětských/ruských letadel - spousta systémů, které západ bere jako standard, v nich vůbec není (typicky vybavení pro lety v civilním prostoru), takže za ně neplatíte při pořízení a nemusíte řešit jejich údržbu.

    Pokud jde o cenu údržby - já naprosto netuším, kolik může stát GO RD-33 nějakých prvních verzí ani kolik člověkohodin na ní bylo potřeba, motor už to byl celkem sofistikovaný (hydraulicko mechanický systém ovládání).

    Další věc - jak komplikovaná byla údržba v poli v porovnání se západními typy?

    To jsou prostě veci, které z papírových TTD nejsou vidět a přitom jsou pro tuhle debatu dost zásadní.Skrýt celý příspěvek

  • Iceman8241
    15:56 28.07.2016

    Než začnete blábolit o superpočítačích, které po zadání TTD vyplivnou návrh, tak si něco o navrhování s pomocí počítačů přečtěte ...Zobrazit celý příspěvek

    Než začnete blábolit o superpočítačích, které po zadání TTD vyplivnou návrh, tak si něco o navrhování s pomocí počítačů přečtěte http://fortune.com/2016/07/12/... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    15:27 28.07.2016

    Sovětské motory byly konstruovány na jiný způsob údržby, a více jako spotřební zboží. Tedy srovnávat jejich vyspělost, či nevyspělost na základě spolehlivosti není to pravé ...Zobrazit celý příspěvek

    Sovětské motory byly konstruovány na jiný způsob údržby, a více jako spotřební zboží. Tedy srovnávat jejich vyspělost, či nevyspělost na základě spolehlivosti není to pravé ořechové. Přeci jen životnost 4tisíce hodin je fajn v mírovém provozu, ale ve válčném je to celkem k ničemu (a zde je lepší ten "šizený" motor s nižší životností". Vyspělost tedy berte dle jiných měřítek - tah, hmotnost, spotřeba.

    Jinak na co je vlastně určená J-20? Je určena jako náhrada J-8/J-11 nebo JH-7?Skrýt celý příspěvek

  • gaunt2
    15:08 28.07.2016

    crusader: Jak se tedy navrhuje například tvar křídla stealth letadla?

    crusader: Jak se tedy navrhuje například tvar křídla stealth letadla?

  • Shania
    14:42 28.07.2016

    Charlie: Polaci potřebuji na 30 let provozu F-16 jeden motor a dvě generalky, u SH by jsi potřeboval dva motory a 4 generalky (v nejhorším případě 4 motory a sest generalek). ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: Polaci potřebuji na 30 let provozu F-16 jeden motor a dvě generalky, u SH by jsi potřeboval dva motory a 4 generalky (v nejhorším případě 4 motory a sest generalek). Nemluve o tom, že F-16 na rozdil od Mig-29 a SH (protože je to CATOBAR) je na těch 30 let provozu dělaná.

    U Migu 29 potřebují 6 motorů a 18 generálek... Spočítej si to jak chceš, RD-33 ti nevyjde levneji/snadnější na urzbu a na porizeni ani kdyby jsi se rozkrajel...

    Navíc co to asi znamená pro samotnou spolehlivost motoru.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    14:15 28.07.2016

    fenri: vím o Klimovu RD-45, což byla bezlicenční kopie Rolls Roycu Nene, upravená po sovětské podmínky, v tom má Jura pravdu. Jura: ono to s tím RD-33 není tak jednoduché. První ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri: vím o Klimovu RD-45, což byla bezlicenční kopie Rolls Roycu Nene, upravená po sovětské podmínky, v tom má Jura pravdu.

    Jura: ono to s tím RD-33 není tak jednoduché. První kusy měly opravdu životnost v řádu desítek hodin, ale jednalo se o prototypy, takže to není úplně směrodatné. Sériové kusy už byly trochu lepší, ale i jejich živostnost byla velmi nízká (stovky hodin).

    Na druhou stranu, během vývoje se postupně životnost zvyšovala, navíc ten motor je velmi malý a lehký, přitom má nízkou spotřebu paliva.

    Při "papírovém" srovnávání vychází západní motory lépe (ne uplně, třeba srovnatelný F-404 je v některých parametrech lehce horší a to se jedná o "mladší" motor), jenže myslím, že do úvahy bychom měli brát i takové věci, jako je cena motoru, jeho náročnost na opravy a další věci.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2