Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo

Foto: Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua
Dopravní letadlo Y-20; větší foto / Xinhua

Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo Y-20 od společnosti Xian Aircraft Corporation. Čínské letectvo plánuje postupně převzít na 1000 (!) těchto čtyřmotorových dopravních strojů.

“Vstup Y-20 do služby označuje důležitý krok pro letectvo ve vylepšování schopností a strategické projekce síly,” uvedl k předání letadla Shen Jinke, tiskový mluvčí čínského letectva. Podle tiskového mluvčí čínské letectvo potřebuje více výkonnějších dopravních letadel pro lepší plnění vojenských úkolů, včetně úkolů domácí bezpečnosti, domácích a zahraničních záchranných operací a pro práce při živelných pohromách.

Jádro strategické letecké dopravy tvoří v současné době v čínském letectvu asi 16 ruských dopravních letadel Il-76 a tři tankovací Il-78.

Dlužno dodat, že jednotlivé zdroje se v počtech Il-76 i Il-78 v čínském letectvu rozcházejí. Obecně je ale problém dohledat přesné počty čínské vojenské techniky.

Větším letadlům sekundují čínské turbovrtulové Xian Y-7 (43 kusů) a Xian MA60 (9) vycházející z ruských dopravních letadel An-24. Dále jde o stroje Y-8 (78 ks) a Y-9 (9), čínská “alter ega” ruských letadel An-12.

Nejnovější a největší Y-9 svými výkony konkuruje americkému C-130J Hercules. Nesmíme zapomenout ani na 11 Boeingu B737 a 16 Tuplevů Tu-154 pro dopravu personálu.

Dlužno dodat, že vzhledem k nutným pravidelným prohlídkám, opravám a výcviku, v současné době čínské letectvo může okamžitě nasadit jen několik strategických dopravních letadel Il-76, maximálně jedno Il-78.

V posledních letech Čína chystala nákup několika desítek nových ruských dopravních letadel Il-76MD. Avšak s nástupem vlastních dopravních letadel Y-20 opustila. Podle Valerije Kašina, staršího analytika moskevského Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia, však šance Il-76MD jsou na čínském trhu stále velké.

Vývoj dopravního letadla je jedna věc, jeho masová výroba a udržení v provozu věc jiná. Kašin připomíná, že dosud nejmasověji vyráběný čínský dopravní letoun byl menší dopravní typ Y-8. Mezi roky 1981 až 2010 vzniklo 169 letounů pro Čínu a další země. Čína tak letoun vyráběla v počtu pěti až šesti letadel ročně.

Y-20 poprvé vzlétl v roce 2013; větší foto / wc; CC BY-SA 4.0

Pro příklad můžeme jít také do Spojených států. Firma Boeing byla schopna při maximální rychlosti výrobní linky dodávat pouze 16 dopravních letadel C-17 Globemaster III ročně.

Je tedy otázkou jakou rychlostí se Číně podaří vyrobit 1000 požadovaných letadel, o kterých mluvil na začátku roku Zhu Qian, šéf Čínské letecko-průmyslové korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Sériová výroba Y-20 se navíc rozběhne po roce 2020.

Maximální startovací hmotnost Y-20 je 220 tun, což je méně než u C-17 Globemaster III (265 t), ale více než u nejnovější verze ruského dopravního letadla Il-76MD-90A (210 t).

Y-20 unese na své palubě maximálně 66 tun nákladu, C-17 Globemaster III 77,5 tun a Il-76MD-90A 60 tun. Dalším klíčovým atributem strategických dopravních letadel je dolet. Dolet s maximální hmotností má Y-20 4500 km, americký C-17 s maximálním nákladem 3860 km. V případě Il-76MD-90A je znám dolet jen s nákladem 52 t - 5000 km.

V praxi ale letadla s maximální zátěži nebudou nikdy létat. Například americký C-17 Globemaster III se 102 výsadkáři uletí více než 10 000 km. Podle proklamací čínské strany také Y-20 s výsadkáři dokáže uletět více než 10 000 km.

Za zmínku stojí, že Y-20 prozatím pohání čtveřice ruských motorů Solovjov D-30. Teprve až s vyvíjenými čínskými motory WS-20 (140 kN) dosáhne Y-20 požadovaných výkonnostních parametrů. Motor WS-20 je v současnosti testován - průběh testování ani začátek sériové výroby WS-20 však není znám.

Zdroj: CNN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v ...

Ruské protivzdušné systémy S-300 a S-400 pro Írán, Čínu a Indii

Rusko dokončí osm roků starou smlouvu o dodávce systémů protivzdušné obrany S-300 do Íránu. Perská ...

Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu

Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...

CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany

Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    00:08 20.07.2016

    4 logik,

    O tom, že Rusko neosvobodilo žádné město a spojenci hned několik si moc rád poslechnu více. Je to demagogie na entou.

    Zatímco v Iráku bojují proti ISIL. V Sýrii Rusko s Asadem bojuje nejen proti ISIL, ale proti "umírněným" islamistům, kteří jsou zásobováni USA, Saudy, Katarem a Tureckem.

    To je ta demokratická opozice v rámci dalšího US mejdanu na Blízkém východě.

  • cejkis
    23:57 19.07.2016

    4 logik

    Píšete, že informace o dodávkách vozidel Toyota islámskému státu je ruská propaganda.

    Tak to upřesním. USA je dodaly Al Nusrá, která je největším dodavatelem zbraní ISIL.
    Tady najdete rozhovor Swana s Obamou, kde se k dodávkám nestřelných zbraní přiznal v čase 4:27 https://www.youtube.com/watch?...

    A fakt, že USA dodává zbraně AlNusrá a tím i ISIL skrze Karar a Saudy je známá věc. Záběrů střel TOW podléhající licenci je plný youtube.

    Tedy není to ruská propaganda, ale naopak US propaganda. A doporučuji si přestat myslet, že rodina Rothschieldů a Saudů sponzorující volební kampaně US prezidentů je tou mírumilovnou globální silou této planety podporující demokracii.

  • gaunt
    12:41 19.07.2016

    Ještě k čínskému "kopírování". Oni většinu těch technologií získávají legálně na základě smluv o joint venture se západními firmami. Pěkný článek o tom je zde:

    https://hbr.org/2010/12/china-...

    Západní státy šíří protičínskou propagandu jen aby zakryly svou blbost.

  • Nadšenec
    00:04 16.07.2016

    Cejkis: Aké zbrane (napr. TOW)? Americké
    Kto dáva povolenie? Odpovedzte si...

    Vätšinov mám názory pro Americké ale toto je svinstvo... Nech si Jackovia najprv riešia problémy doma a potom nech dodrbávajú ostatné krajiny...

  • logik
    00:03 16.07.2016

    Superme: volby o směřování ukrajiny na ukrajině byly - bylo jich za sebou asi pět, a ve všech vyhrála strana podporující rychlý vstup do EU. Včetně těch posledních celoukrajinských, kde vyhrála Janukovičova strana regionů. I ta slibovala rychlý vstup do EU.

  • logik
    00:01 16.07.2016

    Co dodat, např, že
    - Rusko za půl roku svého hlavního angažmá v Sýrii nezaznamenalo proti IS významnější vojenský úspěch (neosvobodili jediné větší město), zatímco ve stejné době
    spojenci osvobodili nemálo měst od IS na východní frontě
    - Nejvíce ropy od IS kupoval ve skutečnosti Asad
    - a že Toyoty IS pocházejí od dodávek USA je jen ruská propaganda, která má zastřít výše uvedená fakta

    PS: Dodatek pro admina - pokud smažete mě a cekise, vůbec mi to nebude vadit.

  • cejkis
    21:59 15.07.2016

    rintintin

    V Sýrii obhajuji Rusko a Asada.

    Kdo chrání zájmy křesťanů ? Asad
    Kdo bojuje proti islamistům ? Rusko a Asad
    Kdo je prezident Sýrie ? Asad
    Kdo je legálně v Sýrii ? Rusko
    Kdo bombardoval transporty ropy, které západní spojenci záměrně několik let přehlíželi ? Rusko
    Kdo dodal vozdila Toyota Islámskému státu ? USA
    Kdo dodal zbraně Islámskému státu Saudská Arábie a Katar ?

    Chcete k tomu seznamu něco dodat ??

  • Superme
    18:46 15.07.2016

    rintintin - Jaká konkrétní část ČR by chtěla být součástí Německa? :D Žiju na hranicích a nikdo by v Německu žít nechtěl už kvůli jejich imigrační politice. Krom toho.. všichni také říkali, že VB nikdy z EU neodejde, ale skutečnost je taková, že 52% obyvatel VB hlasovalo pro odchod. Zatím žádné referendum nedopadlo ve prospěch EU! Takže já si naopak myslím, že být tu referendum, tak ČR odejde.. proto se toho Sobotka a spol. tak moc bojí. Ty jsi prostě jen klasický eurohujer, který evidentně ani neví, že tyto výhodu by nám zůstali i po odchodu z EU.. mají je Norové, mají je Švýcaři, budou je mít i Britové...
    https://www.youtube.com/watch?...

    Pokud by to podepsal, dopustil by se vlastizrady (podle tvé logiky) na té druhé půlce Ukrajiny, která si to nepřála. To je fakt, který ti ale evidentně nevoní. Ale jak říkám, ono to nakonec dopadne podobně, jako v případě Egypta a jiných zemí, kde tyto barevné revoluce proběhly.
    http://www.ceskatelevize.cz/ct...

    S Ukrajinou se mělo dál jednat, počkat na volby ve kterých by se rozhodlo o dalším směřování země. Díky té tzv. "revoluci" je ta země v rozpadu, východ rozbombardovaný, krachuje celá země, ale tak hlavní je, že za vše může Rusko a naši ochráci demokracie mají svého nepřítele... no ne? :D

  • rintintin
    15:28 15.07.2016

    Gaunt, podla vsetkych ukazovatelov Rusi a Kazasi na rozdiel od Rumunov a Bulharov nepredavaju svoj um a svoju pracu ale PLYN. Ak by si ich ekonomiku ocistil o tieto prijmy, tak su Kazasi na urovni Mongolska a Rusi za Bulharmi. To ze mas na uzemi plyn nie je zasluha, ale nahoda.

  • gaunt
    14:57 15.07.2016

    rintintin: "Porovnaj si zivotnu uroven krajin ktore sa do EU dostali so zivotnou urovnou krajin krore sa tam nedostali, a potom hovor nieco o nevyhodnych zmluvach." - Podle všech ekonomických ukazatelů jsou na tom Rusko a Kazachstán lépe než Bulharsko a Rumunsko. Ve východní Evropě jsou na tom lépe suverénní státy jako Bělorusko, než státy řízené z Washingtonu jako Ukrajina. Kdybychom porovnávali poměr životních nákladů a platů, ČR by nedopadla moc dobře.

  • logik
    14:06 15.07.2016

    danny: protože je to OT, tak jen krátce. Vše, co je v Tebou linkovaném článku pravda, tak jsou skutečnosti, které byly známy již hodně let nazpět, nic nového. Takže pokud Janukovič celou dobu sliboval vstup do EU a najednou otočil, tak prostě buď byl totálně nekompetentní, že si neuvědomoval jasné skutečnosti, anebo lhář.

    A ohledně podpisu dohody - že by to byla katastrofa? Zajímavé je, že alespoň část těch katastrofických věcí se děje v podstatě +- stejně, obchod s Ruskem se přetrhal mnohem víc a katastrofa to není, Ukrajinu srážej úplně jiný věci, než odbourávání cel s EU....

  • danny
    13:56 15.07.2016

    Omlouvám se za OT, ale nedá mi to...
    to rintintin: hodnotíš ne/podpis asociační dohody Ukrajinou ideologicky a používáš neanalogická srovnání. Prostě nemůžeš porovnávat podobný právní akt u dvou tak rozdílných zemí, jako je UK a ČR, v úplně jiné době a v jiné makroekonomické situaci, a to navíc ve chvíli, kdy nemáš ani povrchní povědomí o obsahu a textaci konkrétních smluvních dokumentů a parametrech vyjednaných podmínek. Musím se jednoznačně zastat Supreme - Janukovič nepodepsal, protože si možná poprvé otevřel dokumenty, které obdržel a byť to byl pitomec, zdá se, že mu aspoň část obsahu došla. Ano, podpis tehdejší podoby asociační dohody by pro Ukrajinu byla ekonomická katastrofa (a brutální komplikace pro Rusko a Bělorusko, které by byly nuceny velmi rázně reagovat). Podmínky navržené v asociační dohodě byly šíleným pochybením ze strany EU úředníků, kteří svou pitomostí značně přispěli k současnému katastrofálnímu stavu Ukrajiny a zhoršení bezpečností situace v Evropě. Zdroj je to sice pochybný, ale celkem srozumitelně shrnuje všechna rizika, které z dohody pro Ukrajinu plynuly: http://www.rodon.cz/print/clan... Pokud budeš chtít, pošlu ti podrobnější a hlavně odborné materiály, které jednotlivé oblasti analyzují, ale upozorňuji, že k jejich pochopení je už nutná hlubší znalost dotační politiky speciálně v oblasti agrární výroby a ochrany krajiny, celní a daňové problematiky a v neposlední řadě mezibankovního trhu.

  • rintintin
    10:20 15.07.2016

    Supreme - mas pravdu, vychod Ukrajiny je na tom teraz podstatne lepsie, obchod z Ruskom prekvita, hlavne v zbrojarskej oblasti . . . to im ten Janukovic pomohol. To ze by napriklad cast obyvatelov juhu slovenska bola radsej sucastou Madarska, pripadne cast obyvatelov CR sucastou Nemecka je tiez fakt - ale napriek tomu Madarska ani Nemecka armada nedodava tanky. To je rozdiel medzi EUROPOU a Ruskom, ktore do nej patri iba geograficky. Neverim ze by Cesko z EU odislo - krcmove debaty o zlom Bruseli su jedna vec, peniaze na dialnice su vec druha, a PRISTUP NA SPOLOCNY TRH a volny pohyb ludi a kapitalu vec tretia - to co by sa z CR dialo v prvych 2 rokoch po vystupeni by velmi spolahlivo odradilo vsetkych ostatnych. Dufam ze sa to CR nestane. A vlastizrada preto, ze zaujmy obcanov svojej krajiny zradil tym, ze svojvolne bez mandatu volicov ktorych velka vacsina chcela by sucastou EU zasadnym sposobom zmenil smerovanie celej krajiny a nasmeroval ju do zony volneho obchodu v ktorej nie je cim obchodovat. A spravil tak po voli mensine obyvatelov a cudzej mocnosti.

    Cejkis: Ak obhajujes Asada tym, ze za totality CSSR obchodovala s jeho otcom, tak k tomu fakt nie je co dodat. Co potom taky Kim Cong Un? CSSR obchodovala s jeho otcom aj dedom, to je pan! Nevyhodna zmluva s EU??? Porovnaj si zivotnu uroven krajin ktore sa do EU dostali so zivotnou urovnou krajin krore sa tam nedostali, a potom hovor nieco o nevyhodnych zmluvach. Myslis ze by Skoda predavala tolko aut keby platila clo? Tomu moze verit ziak 5. triedy. To ze mal niekto niekde historicky zakladnu je irelevantne - historicky by CR patrila Rakusku a SR Madarsku . . . Mongolsku by patrina cela azia, (ano, aj Rusko :-) ) - toto nie je argument. A Rusko vy sankcie nevykoledovalo za kobercove nalety strategickymi bombarermi v Syrii, ale v povojnovej Europe bezprecedentnou vojnou o uzemie voci mensiemu susedovi.

    A tymto sa opravedlnujem za za.ieranie vlakna o cinskom lietadle nikam neveducou debatou.

    Stroj to vyzera byt slubny, 1000 kusov je bud preklep alebo "preklep" marketingoveho oddelenia vyrobcu.

  • cejkis
    19:25 14.07.2016

    Tedy měli bychom začít dělat vlastní středoevropskou politiku a mít racionální vztah nejen se západem, ale i s Ruskem, Čínou a dalšími státy.

    Po válce jsme byli orientovaní na Rusko. Po 89 na Ameriku. Nyní bychom už konečně měli přestat někomu lézt do zadku a začít být orientovaní na sebe tj. na střední Evropu.

  • cejkis
    19:22 14.07.2016

    4 rintintin

    Asociace s Ukrajinou se Vám nepovedla, nelze ji totiž obhájit.
    Naopak podepsáním nevýhodné smlouvy s EU by Ukrajinu srazilo na kolena. Nicméně snaha manipulovatelné EU a Ameriky způsobila reakci Ruska. Rusové měli historicky základnu v Sevastopolu a cílem tohoto převratu ji bylo uzavřít a udělat zde základnu NATO. Co jste čekal ? Výsledek ? Jediný kdo ztratil životy, území, infrastrukturu a budovy jsou Ukrajinci.

    Uplně stejně dopadne zvyšování napěti V Evropě, kde manipulovatelná EU dělá vše proto, aby pro zájmy US finančníků zvýšila napětí v Evropě Místo debaty s Ruskem a hledání průsečíků zahraničí politiky děláme na žádosti někoho sankce a přesouváme jednotky blíže k ruským hranicím. To je tedy politika!

    A jen na okraj. Rusové pomáhají osvobodit Sýrii, tradičního obchodního partnera Československa. Bojují proti islamistům, které podporuje Obama, Saudové a Katar. My naoplátku za to dáváme Rusku sankce místo toho, abychom Sýrii pomohli.

  • cejkis
    19:11 14.07.2016

    4 rintintin

    Můj příspěvek chtěl vyjádřit ve zkratce asi toto:

    Demokracie neexistuje. Je to jen o tom, kolik "někdo" vydá peněz na vypláchnutí mozků voličům.

    Ilustrativní příklad byl v ČR a bude v ČR opět po vypsání Temelína a Dukovan. Projekty jejichž cena přesahuje několikrát hodnotu peněz nutných pro vypláchnutí mozků obyvatelstva. Dokonce může nějaká rozvědka připravit podklady pro správný policejní útvar, podpořit to neziskovkou jednoho milionáře jehož společnost sedí vedle US ambasády a odstřelit premiéra, který nehodlal zadat zakázku správné straně.
    Ještě, že jsme v Evropě. V Africe tyto služby řeší podobné zakázky postřílením vlád.

  • Superme
    19:11 14.07.2016

    rintintin - Nepodepsání smlouvy s EU bylo v dané chvíli pro Ukrajinu nejlepší možnou volbou, protože by se okamžitě obchod s Ruskem několikanásobně zmenšil a mělo by to obrovský vliv hlavně na východ země. Jelikož to Ukrajina tehdy nepodepsala,tak na ten jejich násilnický puč začali jezdit eurohujeři (za nás hlavně TOPka a Zelení) s některými americkými představiteli, aby je ještě podpořili. To, že tam hořeli policisté tě evidentně vůbec nezajímá, ty velezrado. To, že po převzetí moci okamžitě poslal Porošenko na východ země armádu a tím logicky rozpoutal občanskou válku, to je velezrada! Jemu to muselo být hned jasné, protože už v době Majdanu bylo jasně vidět, že Východ chce být naopak blíže k Rusku (historicky, stejně jako západ k EU). Tudíž je řešení jasné.. rozdělit Ukrajinu na 2 části a každá ať si jde směrem, kterým uzná za vhodný. Stejně to nakonec skončí tak jako například v Egyptě, kdy sice dokázali svrhnou Mubaraka, ale kde nakonec po několika letech vládne Sísí (který je navíc pro-ruský, což Mubarak nebyl, ale asi byl i tak málo pro-americký).

    Ale rád si poslechnu důvod, proč by nepodepsání smlouvy s EU měla být vlastizrada. To mě tedy skutečně zajímá.

    Porovnávat Česko s Ukrajinou? Really? :D Dnes je ČR jednou z nejvíce euroskeptických zemí v Evropě a být u nás referendum, tak ČR odejde. Co by se stalo? Eurosocialisti by chtěli další a další referenda, dokud by výsledek neodpovídal jako v UK? Že prý lid nevěděl o čem hlasuje ... jo být to naopak, tak vyhrála "pravda a láska" :D

  • rintintin
    16:10 14.07.2016

    Gaunt - Nezachytil som zeby Janukovica niekto vyhanal alebo posielal prec. Co mam ale v zivej pamati je to ze s mandatom na podpis pristupovej zmluvy s EU nalozil tak, ze na poslednu chvilu cukol a uz letel do Ruska strcit Ukrajinu do toho skveleho zvazku s Bieloruskom a Kazachstanom a samozrejme Ruskom . . . Neviem ako presne je vlastizrada zadefinovana v ukrajinskom pravnom systeme, ale toto sa mi na nu naramne podoba. Uz neviem kto tu zmluvu podpisoval za CR, ale som si isty, ze ak by bol cesky premier nahodou ruskej narodnosti , a namiesto pristupovej zmluvy z EU by podpisal vstup do colnej unie s Ruskom, tak by ho v Ruzyni cakal taky dav, ze by aj zlati hosi z Nagana mohli zavidiet . . . :-D

  • gaunt
    14:54 14.07.2016

    rintintin: "Ak sa ti nepaci ze vlada je zvrhnuta opoziciou, tak sa nevyjadruj k demokracii – absolutne totiz nerozumies vyznamu slova demokracia." - pokud je svrhnutá parlamentním hlasováním tak ok, ale nesmíte předtím vyhnat prezidenta a polovinu poslanců ze země. To moc demokratické není.

  • Vrata
    09:35 14.07.2016

    gaunt: produkce oceli jako ukazatel vyspelosti zeme?? To jste opravdu zastydl nekde v 60-tych letech bolsevistanu, vse dle Leninskych teoriii ze zacatku 20-teho stoleti.

    Vzpominam si, jak se tehdy (cca 70-ta leta) nasi bolsevici prsili, ze CSSR vyrabi cca 1 tunu oceli na obyvatele (asi jsme v tomto ukazateli tehdy predbehli radu zapadnich zemi, mozna i USA). Pritom v te dobe v zapadnich zemich tusim pomalu zacinalo snizovani produkce zeleza a oceli (recese v ocelarskem prumyslu) ale soucasne se zacal pomerne rapidne zvysovat rozdil v technologicke i zivotni urovni mezi Vychodem a Zapadem. To je obdobi, kdy zacinala kremikova revoluce v Silicon Valley, zrejme zacalo vyraznejsi zvysovani produkce vyrobku z plastu (a soucasne vznikla prvni energeticka krize - tehdy doslo ke skokovemu zdrazeni nafty na svetovych trzich o cca 1000% - mozny zdroj inovaci v automobilovem prumyslu). Od tohoto momentu zacali bolsevicti papalasi apelovat na inovace apod, ale bez uspechu. Nakonec to skoncilo padem komunismu v Evrope.

    Takze, produkce oceli, hliniku apod vubec neznamena vyspelou ekonomiku. Rekl bych, ze dnes uz mozna pro radu zemi spis naopak. Stejne jako vysoka produkce pneumatik nejspise jenom znamena, ze v zemi je lacina a malo kvalifikovana pracovni sila.

    Na vyrobu 10tis tanku kazdy o vaze 50t potrebujete cca 0.5 mil t oceli. USA budou produkovat, hrube odhaduji, nejakych 150 mit tun oceli rocne. Mnozstvi vyrobene oceli dnes rozhodne neni limitujicim faktorem pro zbrojeni.

  • rintintin
    09:30 14.07.2016

    Cejkis :
    Ak sa ti nepaci ze vlada je zvrhnuta opoziciou, tak sa nevyjadruj k demokracii – absolutne totiz nerozumies vyznamu slova demokracia. Toto je presne princip na ktorom funguje. Ukrajinci niesu a neboli povinni tolerovat rusku zakladnu – ako je vidiet mali pravdu – Rusi sa zachovali tak ako uz X-krat pocas posledneho storocia – agresivnymi vybojmi obsadzuju dalsie uzemie – aj ked su absolutne nechopni spravovat uzemie ktore im momentalne patri. Ak im ide o napravanie historickych krivd – tak sa budem rad pozerat ako vratia Kareliu , Kurilske ostrovy a vobec celu vychodnu Sibir. CHVALA BOHU ZE SA ROZSIRUJE NATO – inak by sme na tom boli podovne ako ukrainci. Medialny matrix? A ako to prosim ta robia, ze noviny od Australie po Kanadu pisu to iste? To maju nejaky hlavny stan medialneho matrixu kde sa koordinuju? Nebude medialny matrix nahodou v krajine, kde vsetky relevantne media ovlada bud ako majetkovo alebo cez stat jedna banda krivakov z KGB? - priameho nasledovnika NKVD, ktora zabila nasobne vacsie pocty ludi (hlavne vlastnych obcanov) ako Gestapo? Toto su tie elity ktore obhajujes? Obhajujes pomery v krajine, kde statna televizia odvysiela “dokument” o tom ze nas v 1968 zachranili od fasistickeho prevratu podporovaneho NATO??? Kde chlapik dostane od sudu trest za to ze zverejnil link na pravdivy clanok podla ktoreho rusi na zaciatku vojny napadli Polsko? Pocul si uz o tom ze autoritativne rezimy potrebuju ludom predhadzovat vonkajsieho a vnutorneho nepriatela, aby ospravedlnovali svoje konanie? :-) Toto je ten matrix. Ja tu mozem kludne napisat zen a utoku na Polsko sa podielal aj slovensky stat – a problemy so sudom mi nehrozia.
    Asi sa zhodneme, ze Rusko si Putina zasluzi, vsak? :-) Mohli byt modernou prosperujucou krajinou. S prirodnymi zdrojmi mohli byt vyspeli ako Kanada. Maju vsak vladu na urovni rovnikovej Afriky. Putin, ktory sa stastim dostal k moci predtym ako zacali ceny komodit rast nechal 1/3 penazi rozkradnut, jednu utopil v armade a zvysok debilnych stratovych projektoch typu olympiada. Teraz su peniaze prec, ceny ropy casom stupnu, ale konkurencia taziarov z ropnych pieskov a casom aj elektrickych vozidiel uz nedovoli aby sa dlhodobo drzali na trojcifernych urovniach. Ziadnych 2000 tankov Armata, 250 T-50 ani 12 torpedovborcov Lidr sa konat nebude (ak polozia kyl 12tej lode, dobrovolne a bez naroku na odbenu tu lod celu natriem)

    Suhlas ze ani my (SR & CR) nezijeme v demokracii. Zriadenie ktore tu funguje sa vola oligarchia. Skutocne netusim ako si prisiel na to ze to riadia mrtvi priemyselnici (teda tusim, su toho plne konspiracne weby, vsak :-) ). System u nas je riadeny roznymi Dalikmi, Babismi, Vaznymi atd atd – zvacsa ludia, ktori sa motali okolo STB (aka nahoda, ze aj u nas sa presadili tie najkrivsie charaktery, vsak?)

  • Shania
    08:25 14.07.2016

    gaunt: ekonomika v SSSR za WW2: http://www.valka.cz/13329-Ekon...

    Což mimo jiné i zcela ukazuje to, že vítězství v WW2 byla zásluha všech spojenců (jeden bez druhého by nezvítězili) a to jak moc velkou oběť lidi na východní frontě přinesli aby bylo vítězství dosaženo...

    Čina: Čina neuzbrojí ve válce nikoho, obzvlášť při konfliktu s USA jejich ekonomika zkolabuje, USA a světová ekonomika pak taky dostane citelný zásah, takže žádný konflikt tady moc nečekej, ani jedné straně se to nevyplatí... Ale i kdyby nebyla ekonomika Číny tak provázana s tou americkou, udělat námořní blokádu Číny a tím je vykrvácet není pro USN ani ten nejmenší problém.


    Filipíny: po skončení studené války se Filipíny a USA dohodly o stažení amerických vojsk a zrušení základen... Až tady tohle dobrodružství Číny je přimělo přivolat si USA zase na pomoc... A tohle můžeš říct o jakékoliv jiné zemi v oblasti.... Nikdo tam rád nevidí to jak agresivně se Čína chová.

  • Charlie
    08:17 14.07.2016

    gaunt: ono před druhou válkou taky USA nevyráběla nijak moc tanků a lodí, a ejhle, Libertky dokázali sekat jak baťa cvičky a Shermany začali u Chryslera a buhvíkde ještě vyrábět na linkách pro auta.

    Dneska by to bylo obdobný, prostě by se civilní průmysl přeorientoval na válečněj, otevřely by se nějaký starý fabriky (půlka Detroitu je vlastně opuštěná veletovárna, spousta výrobců má různě po státech starý haly).

  • Rase
    08:12 14.07.2016

    V budoucnu to navíc nebude jen o oceli, ale taky o hliníku, všelijakých kompozitech, titanu a jiných speciálních materiálech. Navíc kovy a materiály na výrobu elektroniky atd. Dneska už nejde vyrábět tanky a letadla z oceli někde v nekryté hale. Nebo jde, ale schopnostmi budou někde na úrovni 50.let 20.století

  • gaunt
    01:36 14.07.2016

    logik: Díky za odkaz. To jsem nevěděl. To železo muselo být použito na ponorky. Jinak se to nedá vysvětlit. Všeho ostatního Němci vyrobili méně. Do lepších ocelí se přidávají i jiné kovy než železo. Těch měli Němci nedostatek.

    Neříkám, že výroba oceli je rozhodující. Ale 10x víc už je sakra velký rozdíl a o něčem to vypovídá. Například ve výrobě lodí je rozdíl ještě větší. Čína vyrobí lodě o 80x větším celkovém výtlaku než USA. Nebude problém v těch docích začít vyrábět vojenské lodě.

  • logik
    01:01 14.07.2016

    gaunt: Až na to, že SSSR nemělo za druhé světové nad Německem průmyslově navrch. Viz tabulka HDP zemí během druhé světové:

    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    HDP a tedy průmyslovou výrobu (ve válečných letech se moc jiného nedělalo) mělo SSSR podobné, jako Velká Británie a nižší než Německo. Samotné SSSR by si Hitler dal k obědu,
    ale nestihl uzbrojit všechny spojence dohromady, především pak USA, které mělo HDP větší než Německo s Ruskem dohromady (pravda, přepočteno na stejnou úroveň cen to pak už větší nevyjde, ale na argumentu to nic nemění, navíc přepočtení na kupní sílu ve válce je diskutabilní, protože v případě potřeby se lidi prostě uskroměj...).

    A ohledně oceli je Tvuj argument už úplně mimo - teda u ocele jsem teď v rychlosti přesný čísla nenašel, ale produkce železný rudy byla v Německu za druhé světové války několikanásobná než v SSSR:
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    a u ocele to bylo +- podobné.

    Takže je fakt jedno, kolik kdo produkuje oceli - záleží na úplně jinejch věcech - jak je daná země schopna flexibilně mobilizovat průmysl, jaká je úroveň výzkumu, kterej zpravidla ve válce akceleruje, atd., atd. To, že je nějaká země levná montovna ještě neznamená, že má silnej válečnej ekonomickej potenciál (tím nechci nijak shazovat Čínu, je to jeden z vojensky nejsilnějších států světa, jen prostě argumenty jsou nesmyslný).

  • gaunt
    22:44 13.07.2016

    Trener: Hiler si také myslel, že má momentálně nad SSSR navrch, ale rozhodl průmyslový potenciál. Čína dnes produkuje 10x víc oceli než Spojené státy. Je jasné kdo koho uzbrojí.

  • cejkis
    21:59 13.07.2016

    4 Trener

    Střet USA a Číny bude až poté, co dojde k devalvaci dolaru.

    Dle mého soudu to bude finanční válka na jejímž konci budou občanské nepokoje v zadlužených zemích z důvodu hyperinflací. Muslimové budou v EU tou správnou rozbuškou, ostatně proto jsou přiváženi cestovní kanceláří FRONTEX.

  • kubo4747
    21:56 13.07.2016

    K tým nárokovaným ostrovom... Čína si totiž ten nárok môže dovoliť. A to ekonomicky a samozrejme, aj vojensky. A keby došlo na lámanie chleba, tak osobne pochybujem, že Vietnam alebo Filipíny dlho vydržali. A USA by kvôli "nejakým" Filipínam do vojny s Čínou určite nešlo.

  • Trener
    21:43 13.07.2016

    To Cejkis: Tak otázkou je, kam by mohl takový střet zajít. Možná to jen skončí jen u odstrašování a vymezení se v určité oblasti a aktéři si budou jen okopávat kotníky. V sázce je toho totiž moc, protože celý svět je hlavně ekonomicky propojený. Když to přeženu, tak USA měly možná 2 šance se vypořádat s velkým rivalem. Jednak s SSSR, kdy měly na začátku převahu v jaderných zbraních. A v druhém případě mají pořád navrch s Čínou, ale nyní jsou v okolí další velcí hráči a doba je už trochu jiná než v 50. letech. Ale to byla taková sci-fi úloha o eliminaci protivníka a otázkou je, co by se tím získalo.

  • cejkis
    20:38 13.07.2016

    A abych se vrátil k Číně.

    Čínská zdrženlivost v zarhaniční politice bude ukončena se stavbou expedičních sil. Jakmile bude Čína své zájmy schopna prosadit daleko za svými hranicemi, budeme ji vnímat mnohem intenzivněji. K tomu, aby se tak stalo potřebuje Čína převahu na moři a expediční síly. Převaha na moři je otázkou stavby letadlových lodí. Převaha v expedičních oblastech je v základnách po světě a v transportních strojích.

    Všechny vyjmenované prvky vyvíjí Čína raketovým tempem.

    Do toho všeho se rýsuje střetnutí Číny a USA v Jihočínském moři na které se Čína intenzivně připravuje a evidentně počítá s velmi blízkou budoucností neb nečeká na vývoj nových letadlových lodí, ale dosavadní převahu US NAVY na moři eliminuje v oblasti pískováním ostrovů.

    Pokud se někdo pozastavuje nad vysokým číslem počtu strojů, je to asi oprávněně přehnané, nicméně počítejme s tím, že to bude opravdu v masových počtech.

  • cejkis
    20:26 13.07.2016

    4 Slavoslav

    Je rozdíl, když země prodává státní firmy za tržní hodnotu a když skupina zkorupovaných politiků prodává státní společnosti pod cenou.

    4 rintintin

    Když se demokraticky pomocí neziskovek či podpory opozice svrhne vláda a dosadí se zkorumpovaná, která prodá státní majetek pod cenou je to demokratická změna.
    Když na to Putin zareagoval zestátněním těchto společností a na poslední chvíli zastavil proces, který měl Rusko uvrhnout do kolonie, je to diktátor.

    Když se k hranicím Ruska přibližuje NATO, když chtěli na Mahattanu zatlačit na Rusko ukončením základny v Sevastopolu a zinscenovali převrat na Ukrajině v době olympiády v Soči, tak se nikdo nepozastavoval. Když po ukončení olympiády přišla odpověď byl to zase diktátor.

    Když Rusové ukončili strategické lety svých bombardérů nikdo se nepozasatavil. Že je Američané nikdy neukončili se neinfromovalo. Když je Rusové obnovili, jsou to agresoři.

    Když Američané ukončili smlouvu omezující zbraně ve vesmíru nikdo je neosočoval, že jsou to agresoři.

    Když Američané, Saudové a Katar začali zásobovat odpůrce Asada ve snaze otevřít plynovou trasu do EU byla to demokratická revoluce. Když Rusové zastavili tento postup ve snaze udržet si dominantní postavení na plynovém trhu, podpořili diktátora. Diktátor Asad sem a tam a ejhle on vyhrál volby. Už se o něm jako o diktátorovi moc nemluví.

    Když se informuje o Bělorusku, je to také diktátorská země a ejhle kdo tam jel, byl překvapen.

    Žijeme v mediálním matrixu, který nechrlí zprávy, ale již přežvýkané názory.

    Upřímně, již nežijeme ani v demokracii vlastně jsme ji tu nikdy neměli. Žijeme v systému, který nám připravili rodiny Rothschieldů. Aktuálně běží v EU boj o německou ekonomiku prezentovanou osudem Deutsche Bank a ve vedení Evropské komise sedí lidé nominovaní na Mahattanu. V podstatě je vedení EU zprivatizované.

    A jediný, kdo se tomuto systému postavil byl Putin tím, že si udržel ropný a plynový průmysl a následně velmi efektivně využívá svou armádu a nyní je nucen vést kampaně i v médiích.
    Druhý, který s tímto systémem svádí boj je Čína, která investuje své dolarové rezervy jak to jen jde ve snaze stihnout, co nejvíce do devalvace západních měn.
    Nedělají to pro spravedlnost, dělají to jen pro své prachy a moc. To jen tady hrstka lidí vidí tu v Rusku tu v Americe a nyní v Číně spasitele.

    Píšu to obsáhle proto, aby byl vidět můj širší pohled na věc. Je to válka o zdroje a ovládání národů a oběti jsou z řad lidí, pracujících s druhou stranou i z řad obyčejných lidí. Pokud vytáhneme z této války jednotlivé incidenty zabití novinářů v Rusku, zabití průmyslníků, zatčení Chodorkovského, umrtí předsatvilele OSN, který měl jít svědčit proti Clintovoné a můžeme pokračovat do aleluja, každý z těchto incidentů bude izolovaným pohledem vytvářet názor. Uplně jinak, ale vše vyzní v souvislostech.

  • Sokrates
    19:03 13.07.2016

    gaunt: Ťažko povedať, keďže presné výkony radaru, ani rakety nie sú známe. O PS-05/A Mk3 sa však hovorí, že by mal byť schopný detegovať stíhačku na 120 km a Meteor má vraj dolet viac ako 100 km. Navyše, od minulého roka je možné ho jednoducho modernizovať na verziu PS-05/A Mk4, ktorá má o 50% vyšší výkon.

  • gaunt
    18:13 13.07.2016

    Sokrates: Půjde ten maximální dostřel využít s radarem Grippenu?

  • gaunt
    18:07 13.07.2016

    Kozlus: Stejně jako se spojilo Německo. Taiwan na izolaci jen doplácí. Ekonomika ČLR roste rychleji. Na Taiwanu od počátku vládnou nacionalisté, kteří nemají moc rádi Západ. Spolupracovali s Američany jen dokud to bylo výhodné.

  • Sokrates
    18:00 13.07.2016

    Borci, vykašlite sa na Čínu, Vietnam a ich strategické záujmy. Radujte sa, že čoskoro bude české letectvo vyzbrojené najlepšími BVR raketami súčasnosti. Pred pár dňami ohlásilo Švédsko, že Meteor dosiahol vo Švédskych vzdušných silách počiatočné operačné schopnosti. Ďalšie na rade by údajne mali byť české Gripeny. Po integrácii MS 20, čo by malo byť v balíku služieb, zrejme pošle ČR do MBDA aj nejakú objednávku. :-)

  • Kozlus
    17:56 13.07.2016

    "V budoucnu bude podle všeho Taiwan součástí Číny."
    Proc a jak by se tohle melo stat?

  • gaunt
    17:36 13.07.2016

    Strategist: Číňané ty ostrovy využívali a navštěvovali odjakživa. Už v době císařství je Čína považovala za své. V té době byly současné státy v oblasti evropské kolonie a žádná evropská mocnost o ně nestála. Teoretický nárok má jen Čína nebo Taiwan. V budoucnu bude podle všeho Taiwan součástí Číny. Tak je to jedno.

  • Strategist
    17:17 13.07.2016

    Gaunt: špatně me chápete, když jde o obydlený/kolonizovany ostrov tak nálezi tomu kdo ho kdysi kolonizoval, mi jde o to ze čína si vzala skálu navezla na ni písek a kdoví co a prohlásila ze to je její přitom ta skala byla v moři které je mezinarodni voda. To by mohlo rusko v baltskem moři postavit taky své ostrovy u hranice s finskem nebo norskem, nemyslím si ze by to bylo správne. Ostatní státy nemají zájem ostrovy rozšiřovat a zůstaly by to pouhé skaly které by nikomu nevadily a operovat okolo nich by mohli všichni navíc mezinárodní soud vlastnictvi těch ostrovů číne zamítl před několika dny takže uz to není 2x legální.

    Danny: mimo to co jsem uz napsal výše, ano samozřejmě máte pravdu nikdo jiný než čína ty útesy rozšiřovat nebude ale jak píšete číňané tam nasypou všelijake systémy včetně jaderných zbraní a ostatní státy budou tím pádem v nejbližším palebnem poli činy, místo toho ze na ně zbraně z pobřeží nedosáhnou.

  • gaunt
    16:29 13.07.2016

    Strategist: Podle stejné logiky patří Diego Garcia Indii.

  • danny
    16:16 13.07.2016

    to Strategist: Ano, když se podíváš na mapu, tak jsou části Jihočínského moře blíže pobřeží jiných států. Ale tohle fakt není o zeměpisu. Bohužel, nikdo jiný dosud neprojevil takovou vůli, jako Čína, která na několika ostrůvcích, písčinách a útesech vybudovala OSTROVY a ty byla následně schopna trvale osídlit (ne jen obsadit vojenskou posádkou). V současné době má v oblasti vybudovaná letiště, námořní a ponorkové základy, středisko protivzdušné obrany a dokonce i nějakou civilní infrastrukturu, čímž deklaruje, že na útesech vytvořila území, které považuje za součást Číny, které je schopna spravovat, bránit a které je vhodné k trvalému osídlení. A tím pádem tlačí na vyhlášení zóny výlučného ekonomického zájmu. Žádný ze států, které také vznášejí nároky, není a nebude schopen tomu zabránit nebo konkurovat. Jedinou relevantní silou v oblasti je US sedmá flotila, která působí v oblasti. Přes značnou materiální pomoc Filipínám a Vietnamu se ale zatím USA k případnému zapojení do možného konfliktu vždy vyjadřovaly velmi rezervovaně. Pro tyto dva hráče je oblast hodně strategická - pro Číňany ideální prostor, kde schovávat jaderné ponorky, které pak mohou ideálně tvořit součást odstrašující jaderné triády, zkomplikovat vojenskou pomoc Tajwanu a ještě si chránit značnou část pobřeží proti potenciálnímu útoku. A jako bonus šance zkomplikovat Japonsku zásobování energetickými surovinami...

  • Strategist
    14:32 13.07.2016

    Mapa ohledně zóny kterou si čina nárokuje jako své vody, snad každý pozná ze k mnoha jiným státum jsou tyto oblasti blíž než k číně

    https://en.m.wikipedia.org/wik...

  • danny
    13:27 13.07.2016

    Těch tisíc letadel považuji za chybu, asi se někde v překladu objevila 0 navíc. Dokončení vývoje motorů, náběh sériové výroby atd..., to by dosáhli požadovaného počtu letadel nejdřív za 40 - 80 let. A hlavně si nedovedu představit, co by s nimi dělali, pokud si čínská armáda nechce založit cestovku.
    Jinak mě velmi pobavil příspěvek o dávném spojenectví Číny a Vietnamu (kdo např. pomohl prohlasovat vyhlášení Jižního Vietnamu a pomáhal zastavit postup Vietnamců po svržení Pol-Pota?). Možná by to chtělo trošku oprášit dějepis, soupeření mezi Čínou a Vietnamem je hodně stabilní jev...
    Konflikt o ostrovy v Jihočínském moři se táhne už od čtyřicátých let a informování o něm v poslední době je opět poněkud tendenční. Co vím, Čína rozhodně není jediná, kdo si jednostranně vykolíkoval území mezi Spratlyho ostrovy. Vietnam okupuje 21 skalisek, písčin a ostrůvků, Filipíny 9, Malajsije 5, Taiwan jeden. Ten ale patří mezi větší, je na něm taky vybudováno letiště a dokonce umístěna vojenská osádka. Něco by taky měla mít obsazena Brunej. To, co Čína provádí, je na hranici mezinárodního práva. Na druhou stranu v souladu s právem Terra Nullius, speciálně v místech, kde na útesech a skaliscích, které nemají teritoriální status, buduje novou pevninu.

  • rintintin
    10:44 13.07.2016

    Cejkis

    Asi sa zohodneme v tom, ze Rusko sa demokratickym praktikam vyhlo oblukom. Uprimne ma zaujima vztah mrtvych priemyselnikov a juhocinskeho mora - ak by si to mohol viac rozviest, bol by ste to mohol trocha viac rozviest, bol by som vdacny (a urcite nie len ja).

  • Slavoslav
    08:20 13.07.2016

    Cejkis

    Nechcem ti brat ilúzie, ale rusko práve zahájilo vypredaj svojich firiem. Nedávno predávali podiel v najväčšej firme na ťažbu diamantov a budúci rok bude rozpredávať prieky v ropnom priemysle. Holt armaty a raptorne niečo stoja a Ruska ekonomika neslape.

  • Sokrates
    07:45 13.07.2016

    gaunt: Odhliadnuc od toho, že by Čína musela postaviť niekoľko výrobných liniek, produkujúcich len Y-20, tak nevidím príliš veľké využitie pre 1000 takýchto strojov v čínskom letectve. USA, ktoré intervenujú v globálnom meradle v najväčšej miere, majú asi 220 C-17 a celkom im to stačí. Majú síce ešte C-5, ale aj tak celkový počet oboch týchto lietadiel nepresahuje 280 kusov. Navyše jednotková cena C-17 je 218 mil. USD. Ak by aj Y-20 bolo trochu lacnejšie, tak sa pri 1000 kusoch bavíme rádovo o stovkách mld. USD len za výrobu (prevádzka a servis ešte nie sú započítané). Pri týchto nákladoch už môžeš hravo obmeniť 388 starých J-7 za nové J-11 alebo 118 starých Q-5 za moderné JH-7. Tým získaš podstatne vyššiu bojovú hodnotu. Ale sú to len moje špekulácie, nechcem sa o tom hádať, lebo aj tak sa obaja vieme oprieť len o neoficiálne vyhlásenia.

  • Clanek
    07:38 13.07.2016

    Ajaj, koukam uderka v akci...

    K Cine a letadlu, proc by jich mela chtit 1000? Na co by komukoliv byla takhle velka flotila takhle velkych dopravnich letadel? Vzdyt i USA ma "jen" kolem 200 svych C-17, a to je to globalne rozhodne angazovanejsi hrac, navic casto propujcujici svou techniku svym spojencum.

  • SeaWolf
    07:07 13.07.2016

    gaunt
    Čína "může" dávat na obranu i 30% ale pokud nebude mít potřebné know-how a fungující linku tak nevyrobí ani Blaník. Pokud by fungovala tvoje logika tak už mají světové letectvo postavené výhradně z vlastních originálních letounů. Zatím jen pančují na co přijdou a bez ruských motorů mají jen kluzáky.

  • gaunt
    23:34 12.07.2016

    Sokrates: Čína dává na obranu jen 1.9 % HDP. Pokud bude chtít, může těch letadel vyrobit klidně 1000. Stačí mírně zvýšit výdaje na obranu.

  • Sokrates
    22:54 12.07.2016

    Podľa jedného čínskeho vojenského experta neobjedná čínske letectvo viac ako 100 strojov Y-20. Do 10 rokov chce Čína vyvinúť 3. generáciu transportných lietadiel. Každopádne, nech to bude akokoľvek, už aj modernizácia s motormi WS-20 bude významným posunom v čínskom leteckom priemysle.

  • gaunt
    22:41 12.07.2016

    Strategist: "oba státy schválily pobyt us základnám" - V roce 45 se jich nikdo neptal.

    Vietnam byl spojencem Číny naposledy v 60-tých letech. To, že bude nakupovat americké zbraně, neznamená, že souhlasí s americkou politikou v oblasti.

  • gaunt
    22:35 12.07.2016
    • (10)

    skelet: budete plakat, až ČR dopadne stejně jako Filipíny.

  • Strategist
    22:34 12.07.2016

    Izar: dekuju za informaci, to jste me velice potesil :)

    Gaunt: to co jste napsal: ze čína prispiva světovýmu miru a rozvoji je větší lež než mnohde věci ze 50 a 80 let, kdy komunisti u nás tvrdili ze se vůbec nepřipravuji na útok na západ a přitom stalin vesele zbrojil a přípravoval se.

    Čína je to nejhorší co může pro svět a tu oblast být. Kdyby si musel vybrat za koho se postavím ve válce čínax rusko, tak rusko je ma volba s cinou nechci mít nic společného. Čína svémi cenami ničí konkurencischopnost a ještě ze evropa zavedla cla jinak bysme byli vazalem činy, která by nás měla na provázku.

    Dále čína destabilizaje region nárokovat si ostrovy které jsou od ni dal než od jiných státu a rozšiřovat je uměle a stavět na nich vojenské základny opravdu není v rámci světoveho miru. Dále okolním státum to přirozeně vadí protože různé zbraně z těch ostrovů by mohly dosáhnout na jejich letiste a přístavy a znemožnit obranu. Ve stejné situaci je uz taiwan který je přímém dosahu velké části čínských zbraní. Takhle by ty ostrovy dostal nějaký menší stát který je v blízkosti a kterému náleží nebo by zůstaly mezinárodními vodami kde můžou plout všichni. Pro vaši informaci vietnam který byl nedávno spojencem činy se od ní distancuje a chce ty ostrovy pro sebe a prosí usa o zbraně, takže tak mírumilovna a stabilní ta čína nebude.

    Dále věci typu ze japonsko a filipíny jsou okupované jsou taky pěkne kecy oba státy schválily pobyt us základnám a prostesty tam byly to souhlasim ale kvůli úplně něčemu jinému, jednalo se o incidenty typu když nabourala americká pilotka opilá v autě a podobne menší problémy, věci které se prostě stávají. Na filipínách usa pomáhají bojovat s islámskými extrémisty a jejich přitomnost tam taky nějak nezamitaji když jim usa dodává lodě a dotuje je.

    Takže jak můžete vidět tak moc stabilne se čína nechová. Pokud se chce chovat stabilne tak nechá ostrovy jako mezinárodní vody, kde se může plavit každý.

  • gaunt
    22:30 12.07.2016

    Rothschiledové a Rockefellerové mají smůlu. Čína už tam nastavěla letiště. Mohou se pokusit vyměnit vládu v Pekingu. Moc šancí jim ale nedávám.

  • cejkis
    22:19 12.07.2016

    O Jihočínské moře má zájem každý státník v oblasti z důvodu surovin a rybolovu.

    Ve Evropě se takové problémy řeší tím, že se demokraticky pomocí neziskovek a peněz vymění vláda. V Africe se vláda postřílí a dosadí nová.

    Rusko se těmto demokratickým praktikám ubránilo zestátněním ropného průmyslu zpět do rukou státu.

    V Číně to demokraticky zatím ještě nezkoušeli.

    Legenda: demokraticky = dle rodiny Rothschiledů a Rockefellerů

  • skelet
    22:12 12.07.2016

    budu plakat.

  • gaunt
    22:07 12.07.2016

    skelet: Dokud si ty ostrovy nárokoval Taiwan, tak o ně nikdo jiný neměl zájem. Jakmile si je začala nárokovat Čína, začali Američané a jejich loutky křičet.

  • gaunt
    22:00 12.07.2016

    skelet: O ty ostrovy má starost jen jejich loutková vláda. Je to v podstatě americká kolonie.

    z diskuze pod videem co jsem poslal:

    "Philippines Government don't know how to manage the country and that's why American here to take advantages, Further more we are colonized by US before Philippines become independence country lastime. Not same like other country in Asia, after independence they kick out the colonizer from their country. In contrast we cannot standing of our own feet."

    "Yes, we should expel all Americans and American business from the Philippines and give the Spratly Islands and Palawan to China so we can be friends with China and China will help us fight America. "

    Mimochodem, Filipíny jsem navštívil. Kvůli tomu jak se tam chovají Američané jsem se styděl, že jsem běloch.

  • skelet
    21:54 12.07.2016

    Starost o neobydlené útesy mají především státy, kterých se to dotýká. ;)

  • simpanz
    21:50 12.07.2016

    když sem jeden večer hledal profesora Wei Ming a admirala Yin Shuo (EMALS china), kouknul sem na CSSC Šangaj- státní loděnice která má podle netu na podzim zahájit stavbu atomový letadlovky a šmejdil kolem laseru, tak mí Lenovo chytlo virózu. Švagr ITák přetáh systém, věnoval mi vysloužilý HP a zakázal "brouzdat po píčovinách".

  • gaunt
    21:49 12.07.2016

    Je směšné, že máte starost o neobydlené útesy, ale okupace Japonska a Filipín vám nevadí.

    protesty na Okinawě:

    https://www.youtube.com/watch?...

    protest na Filipínách:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • skelet
    21:41 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Problémem jsou čínské nároky :))

  • gaunt
    21:41 12.07.2016

    Trener: To je jejich spor. Plete se Čína do sporů o Arktidu?

  • Trener
    21:37 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Mě docela překvapilo, že Čína si nárokuje území / ostrovy, které jsou blíže Vietnamu, Filipínám atd.

  • gaunt
    21:35 12.07.2016

    Kozlus: Problém jsou základny USA v Japonsku a Jižní Korei. Indie je člen BRICS. V budoucnu se budou vztahy jen zlepšovat.

  • Kozlus
    21:31 12.07.2016
    Oblíbený příspěvek

    Jenze Indie, Japonsko nebo Jizni Korea je tam doma taky...

  • gaunt
    21:23 12.07.2016

    skelet: Čína je v Asii doma. Narozdíl od USA.

  • skelet
    21:20 12.07.2016

    Silná Čína je spíše zdrojem problémů v Asii

  • gaunt
    21:18 12.07.2016

    Silná Čína je záruka světového míru a rozvoje.

  • Rošťák
    21:15 12.07.2016

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

  • Rošťák
    21:15 12.07.2016

    Jak už bylo řečeno je to aerace a zde je přehled některých, které plaaf používá https://sinodefence.com/chines...

  • Sokrates
    21:06 12.07.2016

    Aby boli radary na čínskych AEW&C len optický klam, bolo zbožné prianie USA. Ale nenaplnilo sa. :-)

  • MacGyver
    21:05 12.07.2016

    Skelet - Ok, moje chyba. Díky za info.

  • skelet
    21:03 12.07.2016

    MacGyver: toliko k optickému klamu. Je to čínský AWACS
    http://ss1.spletnik.si/4_4/000...

  • Larry
    20:58 12.07.2016

    Re. Huawei
    Když jsem pracoval pro jistého telekomunikačního operátora pár let, sledoval jsem jak státní správa své IT sítě plnila levnými komponenty čínského Huawei.
    jenže ty nezbytně potřebují časovou synchronizaci pro tok dat. kdesi v číně je "červené tlačítko"
    pro vypnití časových značek . Kdykoliv budou chtít, se rozpadně spojení mezi úřady státní správy od datových toků. Jako kybernetický útok to vůbec není špatně vymyšlené.

  • MacGyver
    20:50 12.07.2016

    Přátelé čínské AN-12 nemá na "hřbetě" nic je to nejvzdálenější turbovrtulové letadlo na fotce a zmíněná nástavba je optický klam. ;)

  • cejkis
    20:42 12.07.2016

    Čínská společnost huawei se svým šmírováním snad ve všech svých produktech slaví další úspěch. V každém čínském stroji je k vidění kus ruského či US zařízení.

  • Rase
    19:42 12.07.2016

    simpanz:
    díky za doplnění. Přeci jen na Ukrajině zbylo dost zajimavých konstrukcí a technologií, ještě z doby rozpadu SSSR. Ukrajincům k ničemu, ale číňané by si mohli najít velice užitečné návrhy k rozpracování. Možná to zní směšně, ale ony i ty návrhy tanků 4.generace pocházejí z 90.let. Nejlepší věci asi zůstaly v Moskvě, ale stejně se hodí, zvlášť když Rusové do Číny posílali jen hodně okleštěnou techniku (čínské tanky v podstatě vycházejí z T-55), nebo měli jen to co okopírovali jinde. Ukrajinci jsou momentálně vestavu, kdy prodají kde co (i Poláci zde nakupují technologie).

  • simpanz
    19:18 12.07.2016

    Od roku 2009 spolupracuje Ukrajina s Čínou na lodních turbínách (UGT 2500)
    pro torpedoborce, čínani už oznámily že maj verzi s o 15% vyším výkonem a že se na ni nevztahuje licence, spekuluje se o životnosti a spolehlivosti. Antonov dodal konstrukci křídla pro civilní ARJ21-700, letos dodali IL 78, maj z ukrajiny výsadkový vznášedla Bizon, letadlovku i prototyp lodní stihačky. Rusum se musej protáčt panenky, co nedaj oni dodá Ukrajina.

  • izar
    16:29 12.07.2016

    Strategist:
    to co zmiňuješ už je dávno v chodu, západní firmy se již z Číny začínají stahovat. Můj zaměstnavatel to již udělal. Čína se stává neperspektivní pro výrobu, neberu jen průmyslovou špionáž, ve které Čína vyniká, ale i růst životní úrovně a platů Číňanů. Doba, kdy byla čínská pracovní síla levná je již pomalu pryč, firmy hledají jiné pracovní trhy, nebo se vrací na západ.

  • Strategist
    16:16 12.07.2016

    Myslim, ze by se celý západ a rusko měli zamyslet a regulovat expanzi činy a růst jejiho vlivu a pomalu začít přesouvat firmy pryč do jiných zemí asie jako indie, banglades atd, nacpat všehnu výrobu do jedne země je nebezpečne riziko a každý na tom něco ztrácí: evropa konkurencischopnost, usa: ekonomickou všestrannost a sílu a rusko: své vojenské tajemství které jim čína kopíruje(dělá to jiným zemím např hackuje usa, ale od rusů kopírují všechno, co jim rusové dají od raket po stíhačky. Rusko by taky mělo zvážit zda si nebrousi kudlu kterou ji čína bodne do zad, když ma většinu své armády a zařízení v evropské části pro své vyboje.

  • mafky
    16:13 12.07.2016

    Midlum75: je to AESA radar, to lietadlo je cinsky AWACS KJ200

  • Sokrates
    16:12 12.07.2016

    midlum75: švédsky AESA radar Ericsson PS-890

  • MacGyver
    16:05 12.07.2016

    Midlum75: Přístřešek v pozadí.

  • midlum75
    16:03 12.07.2016

    co to má ta čínská an-12 na fotce na hřbetě?

  • Rase
    15:16 12.07.2016

    Co se motorů týče, možná začínají dávat smysl nedávné čínské aktivity na Ukrajině. Přeci jen se tady měly vyrábět motory i na ruské transportní letouny (což se číňanům může hodit):

    http://www.armadninoviny.cz/ci...