Rozhodnuto. Japonsko vyvine stíhačku nové generace

Technologický demonstrátor ATD-X s 3D vektorováním tahu motorů; větší foto / Azuchi 88; flyteam.jp

4. října japonské noviny The Mainichi informovaly o rozhodnutí Tokia vyvinout vlastní stíhačku nové generace, nástupce stíhačky Mitsubishi F-2. Podle jmenovaných novin nemá Tokio na vybranou, protože tři americké a britské nabídky nesplňovaly představu japonského ministerstva obrany.

Páteř japonských vzdušných sil sebeobrany (JASDF) tvoří 201 víceúčelových dvoumotorových stíhaček Mitsubishi F-15J/DJ Eagle a 92 jednomotorových stíhaček Mitsubishi F-2 (japanizovaná F-16). Kromě toho pro úkoly průzkumu a radioelektronického boje (REB) JASDF aktivně používá 54 starších dvoumotorových letadel EF/RF-4EJ.

Výraznou posilu JASDF získá v podobě 42 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II. První dvě F-35A převzalo Japonsko na začátku letošního roku a dalších osm strojů F-35A do Japonska přeletí do konce příštího roku. F-35A je víceúčelový letoun schopný nejen plnit nejsložitější úkoly boje vzduch-vzduch a vzduch-země, ale dokáže také převzít úkoly po letounech EF/RF-4EJ, tedy letecký průzkum a REB.

Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. F-35 má sice špičkové avionické, elektronické, senzorové a zbraňové systémy, ale Japonsko jako ostrovní země s řadou vzdálených ostrovních území potřebuje letoun s výrazně delším doletem a větší nosností.

Navíc F-35 není určen pro vybojování vzdušné nadvlády a Japonsko potřebuje vést letecké operace až 1000 km od hlavních japonských ostrovů (dolet k čínské pevnině nebo ke vzdáleným ostrovním územím), se schopností bojovat na této vzdálenosti desítky minut. V této vzdálenosti musí japonské letouny ničit nejmodernější čínské stealth letouny, ale také krýt obojživelné jednotky japonské armády.

Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor Japonsko začalo pracovat (zhruba od roku 2007) na vlastním stíhacím letounu nové generace (resp. na klíčových technologiích).V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl demonstrátor Mitsubishi X-2 Šinšin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci a technologie (vektorování tahu motorů) možné budoucí japonské stíhačky.

Stíhačkám F-2 končí životnost ve 30. letech 21. století a protože zavádění nového stíhacího letounu trvá deset a více let, JASDF již nyní musí vybrat nebo vyvíjet nástupce. Tokio kromě vývoje vlastního stíhacího letoun zvažovalo také dvě americké nabídky a jednu britskou – Lockheed Martin nabízel hybridní letoun využívající technologie F-22 a F-35, Boeing nejnovější verze F-15 (zřejmě s prvky stealth) a BAE Systems letouny Eurofighter Typhoon.

Avšak ani jeden z letounů nesplnil očekávání JASDF, u hybridu F-22 a F-35 to bylo zejména kvůli tomu, že japonská strana nezískala „žádné jasné vysvětlení, pokud jde o možnost zrušení amerického zákazu na vývoz letadla.“ Jednoduše Japonsko nemá žádnou jistotu, že Washington skutečně povolí vývoz F-22 (i když bez nejcitlivějších technologií) do Japonska.

Podle deníku The Mainichi tak zbývá jen vývoj domácí stíhačky, což podporuje domácí japonský průmysl a vládnoucí Liberálně demokratická strana. Problem však jsou extrémně vysoké vývojové náklady a nedostatek zkušeností s vývojem tak složitého a komplexního zbraňového systému.

Japonsko již investovalo stovky milionů dolarů do vývoje aerodynamické koncepce, ale i motorů a elektroniky nového stíhacího letadla. Jde zejména o nový proudový motor XF9-1, jehož vývoj stále běží, ale nejsou naplánovány žádné letecké zkoušky. XF9-1 měří na délku 4,8 m, při průměru 1 m, a poskytuje stejný výkon, jako motor F119 stíhačky F-22. V každém případě dozrávání technologií si vyžádá ještě mnoho let práce a miliardy dolarů.

Tokio se proto snaží sdílet finanční zátěž s britskými či německo-francouzskými partnery, kteří také pracují na vlastních stíhačkách nové generace. Naopak Spojené státy se soustředí na výrobu a rozvoj letounů F-35 (které se Japonsku příliš nehodí) a v nejbližší budoucnosti neplánují vývoj nového proudového bojového letounu.

Japonsko s Evropou mohou pracovat na společných technologiích (motor, avionika, elektronika, drak, nové materiály, výrobní technologie, atd.), které půjde využít jak v evropských, tak v japonských bojových letadlech. Mezinárodní program ale nepochybně povede k obtížím při stmelování rozdílných technických, ekonomických a časových požadavků.

Japonský ministr obrany Icunori Onodera nicméně minulý měsíc potvrdil, že ​​Japonsko a Velká Británie měli „výměnu názorů“ ohledně projektu britské stíhačky nové generace Tempest a že Londýn „hledá mezinárodní partnery pro společný vývoj.“

Mezinárodní rozměr je klíčový nejen kvůli vývojovým, ale především kvůli pořizovacím a provozním nákladům. JASDF požaduje „pouze100 nových letadel, což je u nové stíhačky velmi nízká seriovost. Ostatně Japonsko má neblahé finanční zkušenosti se svou stíhačkou F-2, které bylo vyrobeno pouze 94 kusů, což se odrazilo na jednotkové ceně 127 milionů dolarů.

V každém případě Japonsko a Velká Británie již nyní spolupracují v oblasti vojenského letectví. Na konci letošního roku bude představena nová střela vzduch-vzduch středního doletu JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile) vycházející z evropské pokročilé střely Meteor. JNAAM získá aktivní radiolokační hlavici z japonské střely Mitsubishi AAM-4 a bude umístitelná do vnitřní zbraňové šachty F-35.

Zdroj: The Diplomat, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Nový japonský torpédoborec třídy Maya

Japonsko spustilo na vodu první raketový torpédoborec Maya stejnojmenné třídy. Torpédoborec je ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Vojenské výdaje Japonska stále rostou

Země vycházejícího slunce plánuje navýšit obranné výdaje již sedmý rok po sobě. Plánované investice ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • danny
    10:19 15.10.2018
  • KOLT
    22:58 13.10.2018

    balm, díky! Vím, že jste to psal, jen mě zajímalo srovnání s F-2/F-16.

  • balm
    16:12 13.10.2018

    @KOLT

    Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale uznávám, že jsou si vnějškem velmi podobní. Vnitřní konstrukce se zcela odlišují. M-346 vycházel z původní partnerské aerodynamické koncepce, kterou navhrla kancelář Yakovlev, nicméně ještě před převzetím (osamostatněním), došlo k přetvarování a mám-li to říci v nadsázce, tak jen 2.86m² potahu lze použít na oba letouny. Ostatní, se muselo změnit. O vnitřní konstrukci jsem se rozepisoval několikrát a nechci se znovu opakovat.

    F-16 a F-2 jsou naprosto rozdílná unikátní letadla, která kdysi dávno ... vycházela ze stejných technologických demonstrátorů platformy SCAMP. Tím se veškerá podobnost liší a že sdílí komponenty (např.: čerpadla, ....) na tom nic nezmění. Jedná se o unikátně vyvinutý letoun, který šel svou zcela odlišnou cestou.

  • danny
    14:24 12.10.2018

    Fakta_pouze_: moc se neraduj. Je to jen na pár hodin kvůli kontrole palivového potrubí.

  • Fakta_pouze_
    13:25 12.10.2018

    Jinými slovy Japonsko je další země, která F35 nechce....a nelze se jim divit, letadlo je dnes na stopce.....

  • RiMr71
    15:28 10.10.2018

    Moje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :)

    V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu k tomu, že má prostě někdo v hlavě slušně ******...
    Někdo napíše "si debil", jiný zase "žiješ v paralelním vesmíru v odlišné realitě", prostě každej to má jinak.

  • logik
    15:07 10.10.2018

    clanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware.

    Mig-29 a Mig-35 dělá stejným strojem to, Mig-35 není "letoun postavený znovu". Jsou to upgrady jednotlivých částí Mig-29.
    Naproti tomu F-2, Gripen E i F/A-18 E/F je letoun postavený "znovu", odvolává se na svůj původ pouze vizuální podobou. To prostě o Mig-29/35 neplatí, tam je nemálo komponent vzájemně zaměnitelných.

    To, proč máš pocit, že to je jiné éro je čistě proto, že má jinou jmenovku. F-16A od F16-V se také liší motorem, avionikou, konstrukcí (více hardpointů, jiný vstup vzduchu, celkově posílená strukturální integrita a tedy přepracovaný trup atd... atd....). Pokud by byl Mig-29 a Mig-35 byla jiná letadla, museli bychom rozlišovat i verze F16 jako jiná letadla - u Migů prostě nenajdeš podstatnější rozdíl, než který odlišuje verze F16.

    Naopak jak F-2, tak F-16 XL jsou oboje stroje, kdy byl defakto na vyzkoušené aerodynamické koncepci postavený kompletně nový větší drak. Zatímco 29/35 i jiné "verze" F16 je pouze evoluce původního stroje, byť během té evoluce se postupně vyměnilo skoro vše, tady opravdu došlo k postavení nového letadla, byť třeba kolem stejného motoru.

    Např. tvrdíš, že Mig-29 má jiný motor než Mig-35. Nemá. Mig-29M i K má úplně stejný motor, jako 35. Stejnětak není pravda, že je to jinak zaměřený stroj. Jasně, proti původní 29tce ano - ale naprosto totéž platí i o F-16A versus F-16V.... Taktéž nové 29ky už nejsou frontové stíhače, stejně multifunkční, jako je Mig-35. Když se podíváš na množství změn, mezi Mig-29 a Mig-29M, tak jich najdeš daleko více, než mezi Mig-29M a Mig-35.... Jestli by už mělo smysl se bavit o novém letadle, tak by ta dělící linie měla vést někde mezi Mig-29 a Mig-29M, rozhodně ne mezi Mig-29K a Mig-35.

    Když to shrnu: podstatný rozdíl mezi F-16 a F-2 a Mig-29 a Mig-35 je to, že F-2 je "revoluce". Mig-35 "pouze" evoluce. Je asi jedno, jestli tomu budeme nebo nebudeme říkat stejné letadlo, ale velikost "skokové změny" mezi pozdními Mig-29 a 35 je podstatně a kvalitativně menší, než u výše zmíněných strojů, že se mi hodně příčí házet to do jednoho pytle. A když bychom to tam hodili, tak tam musíme hodit i verze F16 - jenže tam nikdo administrativně jméno nezměnil a tak tam není kde udělat "čáru", jako je snaha jí dělat mezi 29kou a 35kou.

    Luky: Nejvíce "nedelta" je asi F/A 18 - ale tam to zas "do delty" doplňují lerxy.
    Ono jinak máš v podstatě pravdu, ono aerodynamika platí pro všechny stejně... :-)

  • Luky
    13:34 10.10.2018

    Budeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích alternativách (v tom by mohl být Carnakus trochu vedle)...každopádně jejich domácímu stroji držím palce.
    V multipolárním alternativním vesmíru by mohli hrát silnou pozitivní roli.

    Jinak delty taky žeru. XL ani Analog sice zas tolik nemusím, ale Mirage 2000 je jedno z nejvíc "cool" letadel. Myslím, že teď někde Řeky s M2K zase vyhlásili nejlepšími v NATO či co.
    Asi to bylo tohle:
    http://en.protothema.gr/greek-...

    Dnes mají vlastně už skoro všechny (i ocasaté jako např. F-16) stíhačky delta křídlo, snad kromě rodiny Su27 a pár dalších....

  • RiMr71
    13:10 10.10.2018

    Díky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu..

    No a Cernakus - jak jsem před chvilkou psal jinde - jde o důkazy existence paraleních vesmírů z nichže jeden je takový, kde platí to, co Cernakus a podobní píše...

  • Clanek
    13:02 10.10.2018

    Logik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily jsou vetsi, ale zase je ponechan bezezmeny treba motor, na ktery se naopak u MiGu 35 sahalo. Generacne nova technologie radaru je taky vlastni obema a vzhledem k tomu, ze MiG-35 ma taky novou avioniku (byt jde o derivat te puvodni) a je ted uspusoben k plneni jinych roli, nez puvodni devetadvacitka tak i tohle jde tim smerem jakym sla F-2, menil se ucel stroje...

    Za me jsou obe letadla (nebo vsechna tri kdyz uz se tu zminila i F-18) v te sede zone s podtextem "Je to novy stroj? Neni to novy stroj?", dal se bavime jen o tom kdo je v te zone vic / hloubs. A v tom se nepru.

  • logik
    12:21 10.10.2018

    Clanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky:
    https://forum.keypublishing.co...
    A tady rozdíly F16 a F2
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Mig-29 a Mig-35 jsou od sebe podobně daleko, jako např. F16-B a F-16-D. To je čistá evoluce letadla s použitím moderních technologií. Je to vidět i na vývoji Mig-35: nebylo to "letadlo vzniklé - od píky", ale souhrn upgradů, kde nemálo z nich bylo použito i na původní Mig-29, byť nějakej "Mig-35" originální vývoj na 35 je.

    Zatímco F-2 je "zvětšená F-16". Má o 25% větší plochu křídla, to znamená, že u ní musela bejt kompletně znova dělaná celá aerodynamika, kvůli zvětšené váze i celá konstrukce. A skoro žádná z konstrukčních prací (alespoň z těch podstatných), co byla dělána na F-2, nejde "retrofitovat" zpět na F-16.

    Proto si myslím F-2 narozdíl od Mig-39 označení "nové letadlo" zaslouží. Byť je to typ někde na "pomezí": podobně jako Superhornet je blízko k Hornetu, ale pro zvětšení nosnosti a doletu bylo potřeba letadlo tak modifikovat, že je k Hornetu blízký spíš vizuálně, než fakticky, tak i F-2 má k F-16 o hodně dále, než jak to na pohled vypadá.
    Další podobný případ je Gripen C/D versus E/F: také se jmenují stejně, ale fakticky je to jiné letadlo.

    PS: A to teď nemyslím nijak pejorativně vůči Rusku - naopak to, že dokážou takto využívat relativně "staré" návrhy draků a postavit kolem toho moderní letadlo je defakto plus. Vývoj "nového letadla" je vždycky řádově problematičtější, a nejde tak snadno udělat "krok zpět", pokud vývoj některé komponenty má problémy, což přesně F-2 postihlo.

  • raziel87
    11:25 10.10.2018

    pardon, mám zas pomalý vedení :-D vždyť se řeší radar ve stíhačce

  • raziel87
    11:24 10.10.2018

    2 Skelet

    možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na principech AESA (MAR-multifunction array) už někdy okolo roku 1965?

  • skelet
    09:51 10.10.2018

    Kolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky.

    Jen tak mimochodem fanoušci Rusů a Amíků rádi zapomínají, že první AESA radar měli právě Japonci na F-2 .

  • Clanek
    09:13 10.10.2018

    omg, stryc s "i", je mi stydno :/

  • Clanek
    09:11 10.10.2018

    Trosicku zvlastni debata. Je jasne ze F-2 je evoluci F-16, evoluci, ktera zasla hodne daleko az se to da nazvat novym letadlem, ale porad zustava evoluci. Je to stejne jako debata o MiG-29 vs MiG-35. To druhe by bez toho prvniho nikdy nevzniklo. A taky rozhodne sdili vic nez jen tvar, v pripade F-2 je to treba i stejny motor s F-16, avioniku dodal taky Lockheed a jde jen o lehkou upravu te z F-16 aby spolupracovala s jinyma, japoncema dodanyma komponentama na palube F-2 atd.

    Takze nove letadlo jo, ale pribuzensky vztah je nepopiratelny a urcite se nebavime o "bratranci ze 4. kolene", ale spis o strickovi / synovci (starsi vs. mladsi; uz lehce za zenitem vs. na vrcholu sil; konzervativni vs. novatorsky... ale tak jako tak jeste spousta spolecne krve). :)

  • KOLT
    08:46 10.10.2018

    balm, skelet – takže ještě větší rozdíl než mezi Jak-130 a M-346, chápu to správně?

    Jinak to přirovnání k okruhovému speciálu – pamatuju si, jak někdo z řidičů v kategorii "sériový tahač" to popsal slovy: "Se sériovým strojem máme stejnou akorát palubní desku. Ta se nám líbila, tak jsme ji nechali." :-)

  • skelet
    23:00 09.10.2018

    Miroslav: ta zrnka pisku jsou jednoducha. F-16 je bezny produkcni vuz a F-2 je okruhovy special. Jedine co je spojuje je zakladni tvar kvuli marketingu. Jinak maji spolecne velke kulove. Muzeme o tom sahodlouze diskutovat, ale skutecnost je takova, ze F-2 je novy letoun.

  • Superme
    22:25 09.10.2018

    KOLT - Pardon :)

  • Miroslav
    22:14 09.10.2018

    Balm: V prvom rade si treba uvedomiť, že nevieme presne definovať hranicu ktorá to rozdeľuje kedy to ešte F-16 je a kedy už nie je. Je to ako keď prihadzujeme zrnká piesku a zrazu je z toho kopka. Ale kedy sa z toho stala kopka piesku, to vôbec nie je jasné. Zoberme si napríklad SU-27. Z neho odvodená verzia SU-30. Tá má rozšírené možnosti o funkciu stíhacieho bombardéra ako aj paletu výzbroje. Ale napriek tomu ide o jednu rodinu toho istého stroja. Aj Suchoj svojho času postavil stroj s negatívnym krídlom SU-47 Berkut. Ale napriek tomu to vždy bol stroj ktorý vychádzal z SU-27, čiže to bol SU-27. Nejde o dizajn. Ide o základ z ktorého daný stroj vychádza. V ČR je (alebo bola) firma ktorá sa venovala výrobe replík Ferrari na podvozku Peugeot 407. Hej, vyzeralo to ako Ferrari ale v TP napísané Peugeot.

  • KOLT
    20:28 09.10.2018

    Superme, příště prosím dejte smajlíka hned na začátek, nebo mi tu klávesnici budete čistit ;-)

  • Superme
    19:31 09.10.2018
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Dunnk - On si jen spletl Japonsko s Venezuelou a USA s Ruskem. Žádná novinka :)

  • balm
    18:28 09.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    @Miroslav

    Opravdu? Co se vlastně skrývá pod označením F-16? Slyšel jste někdy o projektu AFTI/F-16, který přišel s rozvojem elektroniky a kontrakt byl podepsán 26. prosince 1978 (předání se uskutečnilo v roce 1980) a na první pohled šlo o zcela koncepčně rozdílné stroje, mj. kachními plochami pod vstupem (trupové číslo 01567). Dále tu byl prototyp se zápornou šípovitostí křídla (oficiálně nikdy SFW/F-16 nevzlétl), nebo projekt F-16/XL. Asi nejvýznamějším předchůdcem vývoje F-2 (dále se rozvíjel díky Japonsku) byl prototyp F-16 SCAMP (původně zamýšlený pro variantu XL). Všechny projekty General Dynamics zůžitkovalo právě Japonsko a podařilo se jim vyvinout letoun, který ve všech parametrech zastínil svého předchůdce. Nestačilo změnit elektrooptické detekční pouzdo, které se umístilo do kořene levého křídla a využívalo se v pasivním režimu sdílející procesorovou jednotku radaru APG-66 (jinými slovy, nebylo-li možné/vhodné použít radar, výkon se recykloval pro elektrooptický pasivní sledovací a zaměřovací systém a přilbový zaměřovač - psal se rok 1983), později s dalším upgrade elektronicky (rok 1990) se radarový detekční systém plně provázal s pasivním elektrooptickým blokem a mohl být využíván pro upřesnění radarového sledování cíle, dálkoměr ... Japonsko s vývojem F-2 šlo mnohem dál a dokázalo eleminovat některé zásadní limity konstrukce F-16 tak, že přeprofilovali rozhraní přechodů a křídel. Tím snadno získali nové možnosti letání a manévrování s těžším nákladem (palivem) a umožnili pilotovi mnohem snáze odhodit munici díky aerodynamické koncepci a přímému řízení vzhlaku, protože při stoupání či klesání nemusí měnit úhel náběhu, v přímém srovnání dokáže F-2 mnohem efektivněji zvýšit či snížit úhel náběhu, aniž by došlo o ovlivnění dráhy letu - nastavení trupu ve svislé rovině. Boční pohyby zvládá bez natočení. Zásadní změny, které provedl vývoj japonské verze se týká nejen státního znaku, logu výrobce, ale také v chování a možnostech letounu ve svislé i vodorovné rovině, kde provádí mnohem rychlejší změny bez větší ztráty energie (např.: natočením).

    Ono porovnávat F-16 s F-2 dost dobře nejde, sdílejí většinu komponent, ale jejich možnosti jsou zcela odlišné.

  • Dunnk
    18:11 09.10.2018
    Oblíbený příspěvek

    Proč někdo má zájem psát tohle:

    "Ekonomické vazby na USA je přivedly na hranici bankrotu. Díky enormnímu vnějšímu zadlužení zejména u Američany (respektive Židy, ale to je v tomto případě dtto) ovládaných ekonomických subjektů. Kdykoliv se tyto finanční skupiny rozhodnou, do druhého dne je Japonsko v bankrotu. Je to světový unikát, aby tak lidnatá země byla tak těžce držena za ekonomické koule."

    Vnější zadluženost Japonska jsou 2 setiny procenta.

  • cernakus
    17:33 09.10.2018
    • (10)

    Jinak Japonsku příliš nezávidím. Je ve velmi, velmi nepříjemné situaci.

    Ekonomické vazby na USA je přivedly na hranici bankrotu. Díky enormnímu vnějšímu zadlužení zejména u Američany (respektive Židy, ale to je v tomto případě dtto) ovládaných ekonomických subjektů. Kdykoliv se tyto finanční skupiny rozhodnou, do druhého dne je Japonsko v bankrotu. Je to světový unikát, aby tak lidnatá země byla tak těžce držena za ekonomické koule.

    Logicky se takové situace chce zbavit, jenže k tomu potřebuje přeorientovat alespoň část ekonomiky (a minimálně energetickou bezpečnost). Jenže ke komu?

    K Číně? To by tato musela mít zájem. Dostat se prakticky do otevřené války s USA a vazaly jen proto, aby se mohlo Japonsko - bývalý a nejhorší historický okupant a nepřítel, emancipovat, to by se museli tamní komouši zbláznit.

    Rusko? To prvně nemá na to, aby zajistilo Japonsku cokoliv jiného, nežli energetickou bezpečnost (je to sice základ, ale docela málo). Za druhé je to 115 let národu vštěpovaný nepřítel, který navíc Japonsku okupuje ostrovy. I když se tedy aktuální vláda hodně snaží s Ruskem se nějak dohodnout na strategickém partnerství, tak to rozhodně není běh na krátkou vzdálenost. Spíše maraton na dekády.

    Evropa? Ta je na národní úrovni spolkem vazalů USA a na unijní spolkem bezmocných multikulturalistických pseudosocialistických tlučhubů. Ta neumí pomoci ani sobě. Navíc naprosto nedokáže zabezpečit energetikou bezpečnost, anžto nemá z čeho.

    Indie? Lidnatá země s potenciálem, ale tak zkorumpovaná, že by si ji mohlo Japonsko koupit z kapesného císaře.

    A pak už není nikdo.

    USA si je tak v případě potřeby vmanipulují kam chtějí, jako to udělali v letech 1926-1941 a japka s tím mnoho udělat nemohou.

    A v ruku v ruce s tím jde emancipace armády. Pokud by se Japonsko pokusilo příliš okatě zbrojit proti případné americké intervenci, tak jim ji tam USA udělají než by odluka výzbroje byla dostatečná na odražení takové akce.
    Pokud by to zkusilo oklikou, tedy zbrojením proti hrozbám v regionu, tak si proti sobě popudí Čínu a Rusko a opět by to znamenalo americkou intervenci.

    Z toho prostě není cesta ven. Je mi jich trochu líto.

    Proto si myslím, že zatím Japoncům ta jejich vnucená ústav docela vyhovuje. Dělá z nich sice děvku, se kterou vyjebe prakticky každý, ale umožňuje jim tak nějak proplouvat aktuální nedobrou mezinárodní situací nepovšimnuti.

  • skelet
    17:12 09.10.2018

    Skelet hlavně neřeší proč nebo kdo jim je zakázal, ale že ji mají zakázanou.

  • cernakus
    17:08 09.10.2018

    Miroslav:

    jenže oni tu "pacifistickou ústavu" nemají sami od sebe. Nadiktovali jim ji jejich páni, co si je pár let předtím podrobili.

    Zajímavé počtení k tomu zde
    https://is.cuni.cz/webapps/zzp...

    Takže skelet má v tomto pravdu.

  • skelet
    17:05 09.10.2018

    Miroslav: ústava jim to zakazuje, tudíž to mají zakázané. Co dál chceš řešit?

  • Miroslav
    16:26 09.10.2018

    Skelet: Prosím odcituj mi takú pasáž kde píšem, že to majú zakázané. Je to ich rozhodnutie čiže taký postoj môžu kedykoľvek prehodnotiť a zmeniť bez externých vplyvov. To ty si písal, citujem:

    ,,druhou možností je letadlová loď, ale tu mají zatím zakázanou"

  • skelet
    15:24 09.10.2018

    Však jsi to sám napsal, že nemůžou stavět letadlovky, neb to mají zakázané. Já nikde nepsal kým to mají zakázané. Výstavba LL v Japonsku je zkrátka nelegální.

  • Miroslav
    15:16 09.10.2018

    Skeket: Prečo by ju mali mať zakázanú? A od koho?

  • skelet
    15:11 09.10.2018

    Miroslav: takže nakonec mají letadlovku zakázanou? :)
    K F-2 chce to o ní něco vědět. Pak bys takovou kravinu nenapsal. Sorry jako :)

  • Miroslav
    15:08 09.10.2018

    Gibson: Povedal by som, že peniaze v tomto hrajú sekundárnu úlohu. Skôr ide o to, že Čína má ambíciu postaviť flotilu 5-6 lietadlových lodí čo je pre Japonsko závažný problém. Japonsko takú možnosť nemá (z ekonomických, časových, hodnotových či technických dôvodov). Jedinou možnosťou je preto stavba novej generácie supersonikov s dlhým doletom

  • Gibon
    14:33 09.10.2018

    Tak mozno by sa mali pozriet co sa okolo nich deje.
    Je rozdiel staviat lietadlove lode, lebo chcem byt hegemon azie a tichomoria a preto, aby som sa ubranil mocenskym chutkam suseda.
    Ale tak to uz je na nich, ani jedna cesta (novy stealth alebo LL) nie je lacna.

  • Miroslav
    14:08 09.10.2018

    Skeket: Japonsku nikto nezakázal stavať lietadlové lode. Po WW2 prijali pacifistickú ústavu pričom LL sú vedené ako útočné zbrane. Ak sa zmení ústava, tak im nebude nič brániť v tom, aby takú loď postavili. Nič menej, oni takú loď už aj majú ale oficiálne je vedená ako vrtuľníková. A dokonca nie jednu ale hneď 3. Ide o novú triedu Izumo a parametrami je podobná (resp. len o pár metrov kratšia) francúzskej LL Charles de Gaulle.

    Sniwnomad: Japanizovaná F-16 je stále F-16 a názov F-2 je úplne irelevantná záležitosť. V USA sa Opel volá Saturn, v Británii zas Vauxhall, ale stále je to Opel.

  • Snownomad
    11:20 09.10.2018

    Se mi zdá, že někteří lidi nechápou co znamená sousloví "japanizovaná F-16".
    Takže pokud by F-2 byla japanizovaná F-16, furt by to byla F-16, tzn. že by základní tvar byl úplně stejný, což každý s funkčním mozkem, kdo si přečte článek na wiki a VŠIMNE SI SROVNÁNÍ tvarů, předpokládám pochopí. Pokud má letadlo jiný tvar, není to stejné letadlo, JEN PODOBNÉ.

    Doporučuji si o F-2 a jejím vývoji něco nastudovat (viz skelet).

  • skelet
    10:48 09.10.2018

    Tak Japonci potřebují chránit námořní trasy, na kterých jsou existenčně závislí. Od toho se odvozuje i potřebný dolet.
    Oni moc na výběr nemají, druhou možností je letadlová loď, ale tu mají zatím zakázanou ;)

  • danny
    10:35 09.10.2018

    Po přečtení mám pocit, že hlavním požadavkem Japonců je postavit stroj, který bude účinně působit proti strojům jako J-20. Což je spíš záchytný stíhač zaměřený na ničení hodnotných podpůrných systémů v týlu, útoky na letadlové lodě a nosič dalekonosných zbraní se sníženou zjistitelností. Rozhodně se nejedná o full stealth nebo stroj pro vedení vzdušných soubojů.
    Takže celkem chápu důraz Japonců na velký dosah a nosnost. Myslím si ale, že jsou Japonské požadavky dost specifické a poměrně vzdálené realitě evropského bojiště. Takže to na velký potenciál pro spolupráci nevidím. Možná na úrovni jednotlivých agregátů, ale na jejich integraci už moc ne.

  • Xander
    09:50 09.10.2018

    KOLT
    Ta veta o spolupraci s Europu je zaujimava. Spolocny vyvoj by mal obrovsky potencial len by trebalo chciet.

  • Clanek
    09:48 09.10.2018

    Tak o YF-23 se tradovalo, ze to projelo mimojine proto, ze nepredvedlo to co F-22 ne ze by to neumelo, ale pany od Northropu nenapadlo "pusobit takhle prvoplanove".
    Osobne nemam duvod doletu Su-35 neverit, je to furt 4th gen letadlo bez stealth charakteristik. To bude svitit na monitorech vsemu a vsude, coz usnadnuje rozhodnuti zda podvesit neco navic, treba dalsi nadrze. Tohle je pro F-35 a F-22 problem, bo tim prichazi o cast vyhody, Su-35 ne. I planovana ATD-X bude muset nest vse uvnitr. Coz nektere veci znesnadnuje, na druhou stranu pokud zvladnou 5th gen motor (nebo jeste lepe si dohodnout jejich dovavku z USA, nebo vubec nejlip si koupi licenci a budou si je rubat sami) pak je to jen o tom udelat dostatecne velky drak. A na planovanem bojisti se tak jako tak budou potkavat jen s "dostatecne velkyma drakama" nepritele, tak proc ne.

  • KOLT
    08:57 09.10.2018

    Clanek, já chápu, proč to chtějí. Jen mi přijde, že jsou to požadavky, které jdou do značné míry proti sobě. Koneckonců on právě i ten YF-23 byl o poznání méně manévrovatelný než F-22. A ano, YF-23 by asi bylo pro Japonsko zajímavý projekt, ale jak psal skelet, zkušenosti s Amíky nemají moc dobré... Každopádně demonstrátor ATD-X mi přišel poměrně konvenčního typu, žádný odvaz směrem k Black Widow se nekonal, spíš taková pokročilá F-16, říznutá F/A-18 ;-)

    Ohledně bojového doletu Su-35, osobně těm 1500 km moc nevěřím. Respektive to podle mě je měřeno zásadně jinak než u F-22. Když si člověk vezme množství paliva, které ta éra vezou, tak se nemohu zbavit dojmu, že to prostě nesedí. Ale není to moje parketa, tak můžu kompletně kecat, že jo :-)

  • Clanek
    07:55 09.10.2018

    @KOLT
    Mne ten pozadavek na extremni dolet zas tak extremni neprijde. Rusove stavi svou vzdusni nadvladu na Su-35 a ty takovym doletem disponuji. A asi neni treba to letadlou nejak zpochybnovat, minimalne ne jeho ucel a schopnosti ve vedeni vzdusneho boje. Ostatne japonci nechteji nic zasadne jineho nez co maji do ted ve forme sve variace na F-15. Takze ano, chteji velke ero, F-35 je z tehle hry apriori mimo a pokud nebude F-22 (uprimne, jako protivaha tomu co stavi treba Cina se mi vic libi YF-23) pak holt vlastni vyvoj. Smutne je akorat to ze se toho nechytil nikdo z Evropy (a jeste smutnejsi, ze se nad svou smutnou historii nedovedou povznest lokalni silne ekonomiky, hlavne Korea, ktere ekonomicka sila by sama o sobe byla pro Japonce obrovskym spojencem).

  • skelet
    22:37 08.10.2018

    Grull o to uz se Rusove pokouseli pred x-lety. To jim nabidli Su-35, ale s tou podminkou, ze se Japonci vzdaji Kuryl. Japonci je poslali k sipku. A rozhodovali se mezi F-2 SuperKai a F-35.

  • Czertik
    22:37 08.10.2018

    Jenze nez bude raptorskij vyvynut, tak tenhle japonsky letoun pujde do muzea.

  • Shania
    22:35 08.10.2018

    KOLT: akční radius je 660nm s 2x2k lb bombami.

  • Grull
    22:11 08.10.2018

    Skoro mě to připadá, že by jim mohl skvěle vyhovovat Raptorskij :-)

  • skelet
    22:02 08.10.2018

    Laci: Základní tvar nerovná se totožnou konstrucki. F-2 s F-16 sdílí pouze vizuální (aerodynamickou) podobnost. Když to přeženu rozdíl mezi F-16C a F-2 je jako mezi Porsche 911 ze sedmdesátých let a 911 současné produkce. Jinak je větší s kompletně přepracovanou konstrukcí, s masivním použitím kompozitů (tuto technologii museli následně poskytnout USA, která ji použila u F-35), materiálů absorbující elektromagnetické vlny. A avioniku ji mohly americké stíhačky v době zavádění leda závidět (a ty ruské jak by smet). Ostatně i některé části avioniky museli předat USA, na základě dohody o poskytnutí technologiím k F-16. Ale třeba nebyli ochotni poskytnout AIM-120, ale jen AIM-7, takže si Japonci museli vyvinout vlastní AAM-4.
    Předpokládám, že podobné finty na ně zkoušeli Amíci i tentokráte, a proto se nedohodli.

  • KOLT
    21:56 08.10.2018

    Shania, není to tak, že chtějí combat radius alespoň 1000 km? Což F-35 nemá, ne? F-22 pochopitelně také ne, v tomhle případě by muselo dojít k úpravám, které by ho zvýšily (což je ovšem v kombinaci se zabudováním avioniky z F-35 téměř na úrovni stavby nového letadla... respektive něco jako přechod z F/A-18C/D na E/F).

    Mně vůbec ten požadavek na extrémní dolet přijde hodně v rozporu se stíhačem typu air dominance. Tedy pokud neresignují na obratnost, jakou špičkové stroje této kategorie mají. To palivo tam prostě někam dát musíte, což si vyžádá velký trup.... a jsme u F-35, jen ještě větší neb dvoumotorové... Obávám se, že v tomhle případě nezbude než buď ustoupit z nějakého požadavku, nebo k letounům pořídit bezpilotní stealth tankery, které by je doprovázely poblíž bojiště, kde by stíhačka dočerpala palivo a tanker se stahnul. Ano, je to drahé a má to mouchy, ale dokud někdo nepřijde s výrazně úspornějším motorem než je proudový nebo energeticky hustším palivem než je kerosin (obojí při zachování použitelnosti na úrovni současných variant).... fyziku holt neoch....

  • Laci
    21:45 08.10.2018

    skelet: “akorát motor a základní tvar”? Takže všechno až na avioniku :D Takže je to uplně jinej letoun.. :D

  • Shania
    20:36 08.10.2018

    Nevím jak mám rozumět tomu, že chtějí vyšší dolet a nosnot než F-35A a pak uvedou, že jim stačí 1000km, že by chtěli F-22, která má nižší dolet a výdrž jak F-35.

Stránka 1 z 2