Rozhodnuto. Japonsko vyvine stíhačku nové generace
- 8. 10. 2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
4. října japonské noviny The Mainichi informovaly o rozhodnutí Tokia vyvinout vlastní stíhačku nové generace, nástupce stíhačky Mitsubishi F-2. Podle jmenovaných novin nemá Tokio na vybranou, protože tři americké a britské nabídky nesplňovaly představu japonského ministerstva obrany.
Páteř japonských vzdušných sil sebeobrany (JASDF) tvoří 201 víceúčelových dvoumotorových stíhaček Mitsubishi F-15J/DJ Eagle a 92 jednomotorových stíhaček Mitsubishi F-2 (japanizovaná F-16). Kromě toho pro úkoly průzkumu a radioelektronického boje (REB) JASDF aktivně používá 54 starších dvoumotorových letadel EF/RF-4EJ.
Výraznou posilu JASDF získá v podobě 42 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II. První dvě F-35A převzalo Japonsko na začátku letošního roku a dalších osm strojů F-35A do Japonska přeletí do konce příštího roku. F-35A je víceúčelový letoun schopný nejen plnit nejsložitější úkoly boje vzduch-vzduch a vzduch-země, ale dokáže také převzít úkoly po letounech EF/RF-4EJ, tedy letecký průzkum a REB.
Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. F-35 má sice špičkové avionické, elektronické, senzorové a zbraňové systémy, ale Japonsko jako ostrovní země s řadou vzdálených ostrovních území potřebuje letoun s výrazně delším doletem a větší nosností.
Navíc F-35 není určen pro vybojování vzdušné nadvlády a Japonsko potřebuje vést letecké operace až 1000 km od hlavních japonských ostrovů (dolet k čínské pevnině nebo ke vzdáleným ostrovním územím), se schopností bojovat na této vzdálenosti desítky minut. V této vzdálenosti musí japonské letouny ničit nejmodernější čínské stealth letouny, ale také krýt obojživelné jednotky japonské armády.
Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor Japonsko začalo pracovat (zhruba od roku 2007) na vlastním stíhacím letounu nové generace (resp. na klíčových technologiích).V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl demonstrátor Mitsubishi X-2 Šinšin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci a technologie (vektorování tahu motorů) možné budoucí japonské stíhačky.
Stíhačkám F-2 končí životnost ve 30. letech 21. století a protože zavádění nového stíhacího letounu trvá deset a více let, JASDF již nyní musí vybrat nebo vyvíjet nástupce. Tokio kromě vývoje vlastního stíhacího letoun zvažovalo také dvě americké nabídky a jednu britskou – Lockheed Martin nabízel hybridní letoun využívající technologie F-22 a F-35, Boeing nejnovější verze F-15 (zřejmě s prvky stealth) a BAE Systems letouny Eurofighter Typhoon.
Avšak ani jeden z letounů nesplnil očekávání JASDF, u hybridu F-22 a F-35 to bylo zejména kvůli tomu, že japonská strana nezískala „žádné jasné vysvětlení, pokud jde o možnost zrušení amerického zákazu na vývoz letadla.“ Jednoduše Japonsko nemá žádnou jistotu, že Washington skutečně povolí vývoz F-22 (i když bez nejcitlivějších technologií) do Japonska.
Podle deníku The Mainichi tak zbývá jen vývoj domácí stíhačky, což podporuje domácí japonský průmysl a vládnoucí Liberálně demokratická strana. Problem však jsou extrémně vysoké vývojové náklady a nedostatek zkušeností s vývojem tak složitého a komplexního zbraňového systému.
Japonsko již investovalo stovky milionů dolarů do vývoje aerodynamické koncepce, ale i motorů a elektroniky nového stíhacího letadla. Jde zejména o nový proudový motor XF9-1, jehož vývoj stále běží, ale nejsou naplánovány žádné letecké zkoušky. XF9-1 měří na délku 4,8 m, při průměru 1 m, a poskytuje stejný výkon, jako motor F119 stíhačky F-22. V každém případě dozrávání technologií si vyžádá ještě mnoho let práce a miliardy dolarů.
Tokio se proto snaží sdílet finanční zátěž s britskými či německo-francouzskými partnery, kteří také pracují na vlastních stíhačkách nové generace. Naopak Spojené státy se soustředí na výrobu a rozvoj letounů F-35 (které se Japonsku příliš nehodí) a v nejbližší budoucnosti neplánují vývoj nového proudového bojového letounu.
Japonsko s Evropou mohou pracovat na společných technologiích (motor, avionika, elektronika, drak, nové materiály, výrobní technologie, atd.), které půjde využít jak v evropských, tak v japonských bojových letadlech. Mezinárodní program ale nepochybně povede k obtížím při stmelování rozdílných technických, ekonomických a časových požadavků.
Japonský ministr obrany Icunori Onodera nicméně minulý měsíc potvrdil, že Japonsko a Velká Británie měli „výměnu názorů“ ohledně projektu britské stíhačky nové generace Tempest a že Londýn „hledá mezinárodní partnery pro společný vývoj.“
Mezinárodní rozměr je klíčový nejen kvůli vývojovým, ale především kvůli pořizovacím a provozním nákladům. JASDF požaduje „pouze“ 100 nových letadel, což je u nové stíhačky velmi nízká seriovost. Ostatně Japonsko má neblahé finanční zkušenosti se svou stíhačkou F-2, které bylo vyrobeno pouze 94 kusů, což se odrazilo na jednotkové ceně 127 milionů dolarů.
V každém případě Japonsko a Velká Británie již nyní spolupracují v oblasti vojenského letectví. Na konci letošního roku bude představena nová střela vzduch-vzduch středního doletu JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile) vycházející z evropské pokročilé střely Meteor. JNAAM získá aktivní radiolokační hlavici z japonské střely Mitsubishi AAM-4 a bude umístitelná do vnitřní zbraňové šachty F-35.
Zdroj: The Diplomat, BMPD
Související články
Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?
Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...
- 09.07.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Nový japonský torpédoborec třídy Maya
Japonsko spustilo na vodu první raketový torpédoborec Maya stejnojmenné třídy. Torpédoborec je ...
- 01.08.2018
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?
Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...
- 03.09.2018
- 157 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenské výdaje Japonska stále rostou
Země vycházejícího slunce plánuje navýšit obranné výdaje již sedmý rok po sobě. Plánované investice ...
- 14.09.2018
- 35 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
Jeden OT: https://thediplomat.com/2018/1...
Jeden OT: https://thediplomat.com/2018/1...
@KOLT Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale ...Zobrazit celý příspěvek
@KOLT
Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale uznávám, že jsou si vnějškem velmi podobní. Vnitřní konstrukce se zcela odlišují. M-346 vycházel z původní partnerské aerodynamické koncepce, kterou navhrla kancelář Yakovlev, nicméně ještě před převzetím (osamostatněním), došlo k přetvarování a mám-li to říci v nadsázce, tak jen 2.86m² potahu lze použít na oba letouny. Ostatní, se muselo změnit. O vnitřní konstrukci jsem se rozepisoval několikrát a nechci se znovu opakovat.
F-16 a F-2 jsou naprosto rozdílná unikátní letadla, která kdysi dávno ... vycházela ze stejných technologických demonstrátorů platformy SCAMP. Tím se veškerá podobnost liší a že sdílí komponenty (např.: čerpadla, ....) na tom nic nezmění. Jedná se o unikátně vyvinutý letoun, který šel svou zcela odlišnou cestou.Skrýt celý příspěvekMoje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :) V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu ...Zobrazit celý příspěvek
Moje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :)
V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu k tomu, že má prostě někdo v hlavě slušně ******...
Někdo napíše "si debil", jiný zase "žiješ v paralelním vesmíru v odlišné realitě", prostě každej to má jinak.Skrýt celý příspěvekclanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware. Mig-29 a Mig-35 dělá ...Zobrazit celý příspěvek
clanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware.
Mig-29 a Mig-35 dělá stejným strojem to, Mig-35 není "letoun postavený znovu". Jsou to upgrady jednotlivých částí Mig-29.
Naproti tomu F-2, Gripen E i F/A-18 E/F je letoun postavený "znovu", odvolává se na svůj původ pouze vizuální podobou. To prostě o Mig-29/35 neplatí, tam je nemálo komponent vzájemně zaměnitelných.
To, proč máš pocit, že to je jiné éro je čistě proto, že má jinou jmenovku. F-16A od F16-V se také liší motorem, avionikou, konstrukcí (více hardpointů, jiný vstup vzduchu, celkově posílená strukturální integrita a tedy přepracovaný trup atd... atd....). Pokud by byl Mig-29 a Mig-35 byla jiná letadla, museli bychom rozlišovat i verze F16 jako jiná letadla - u Migů prostě nenajdeš podstatnější rozdíl, než který odlišuje verze F16.
Naopak jak F-2, tak F-16 XL jsou oboje stroje, kdy byl defakto na vyzkoušené aerodynamické koncepci postavený kompletně nový větší drak. Zatímco 29/35 i jiné "verze" F16 je pouze evoluce původního stroje, byť během té evoluce se postupně vyměnilo skoro vše, tady opravdu došlo k postavení nového letadla, byť třeba kolem stejného motoru.
Např. tvrdíš, že Mig-29 má jiný motor než Mig-35. Nemá. Mig-29M i K má úplně stejný motor, jako 35. Stejnětak není pravda, že je to jinak zaměřený stroj. Jasně, proti původní 29tce ano - ale naprosto totéž platí i o F-16A versus F-16V.... Taktéž nové 29ky už nejsou frontové stíhače, stejně multifunkční, jako je Mig-35. Když se podíváš na množství změn, mezi Mig-29 a Mig-29M, tak jich najdeš daleko více, než mezi Mig-29M a Mig-35.... Jestli by už mělo smysl se bavit o novém letadle, tak by ta dělící linie měla vést někde mezi Mig-29 a Mig-29M, rozhodně ne mezi Mig-29K a Mig-35.
Když to shrnu: podstatný rozdíl mezi F-16 a F-2 a Mig-29 a Mig-35 je to, že F-2 je "revoluce". Mig-35 "pouze" evoluce. Je asi jedno, jestli tomu budeme nebo nebudeme říkat stejné letadlo, ale velikost "skokové změny" mezi pozdními Mig-29 a 35 je podstatně a kvalitativně menší, než u výše zmíněných strojů, že se mi hodně příčí házet to do jednoho pytle. A když bychom to tam hodili, tak tam musíme hodit i verze F16 - jenže tam nikdo administrativně jméno nezměnil a tak tam není kde udělat "čáru", jako je snaha jí dělat mezi 29kou a 35kou.
Luky: Nejvíce "nedelta" je asi F/A 18 - ale tam to zas "do delty" doplňují lerxy.
Ono jinak máš v podstatě pravdu, ono aerodynamika platí pro všechny stejně... :-)Skrýt celý příspěvekBudeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích ...Zobrazit celý příspěvek
Budeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích alternativách (v tom by mohl být Carnakus trochu vedle)...každopádně jejich domácímu stroji držím palce.
V multipolárním alternativním vesmíru by mohli hrát silnou pozitivní roli.
Jinak delty taky žeru. XL ani Analog sice zas tolik nemusím, ale Mirage 2000 je jedno z nejvíc "cool" letadel. Myslím, že teď někde Řeky s M2K zase vyhlásili nejlepšími v NATO či co.
Asi to bylo tohle:
http://en.protothema.gr/greek-...
Dnes mají vlastně už skoro všechny (i ocasaté jako např. F-16) stíhačky delta křídlo, snad kromě rodiny Su27 a pár dalších....Skrýt celý příspěvekDíky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu.. No a Cernakus - jak jsem před ...Zobrazit celý příspěvek
Díky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu..
No a Cernakus - jak jsem před chvilkou psal jinde - jde o důkazy existence paraleních vesmírů z nichže jeden je takový, kde platí to, co Cernakus a podobní píše...Skrýt celý příspěvekLogik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily ...Zobrazit celý příspěvek
Logik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily jsou vetsi, ale zase je ponechan bezezmeny treba motor, na ktery se naopak u MiGu 35 sahalo. Generacne nova technologie radaru je taky vlastni obema a vzhledem k tomu, ze MiG-35 ma taky novou avioniku (byt jde o derivat te puvodni) a je ted uspusoben k plneni jinych roli, nez puvodni devetadvacitka tak i tohle jde tim smerem jakym sla F-2, menil se ucel stroje...
Za me jsou obe letadla (nebo vsechna tri kdyz uz se tu zminila i F-18) v te sede zone s podtextem "Je to novy stroj? Neni to novy stroj?", dal se bavime jen o tom kdo je v te zone vic / hloubs. A v tom se nepru.Skrýt celý příspěvekClanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky: https://forum.keypublishing.co... A tady rozdíly F16 a ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky:
https://forum.keypublishing.co...
A tady rozdíly F16 a F2
https://en.wikipedia.org/wiki/...
Mig-29 a Mig-35 jsou od sebe podobně daleko, jako např. F16-B a F-16-D. To je čistá evoluce letadla s použitím moderních technologií. Je to vidět i na vývoji Mig-35: nebylo to "letadlo vzniklé - od píky", ale souhrn upgradů, kde nemálo z nich bylo použito i na původní Mig-29, byť nějakej "Mig-35" originální vývoj na 35 je.
Zatímco F-2 je "zvětšená F-16". Má o 25% větší plochu křídla, to znamená, že u ní musela bejt kompletně znova dělaná celá aerodynamika, kvůli zvětšené váze i celá konstrukce. A skoro žádná z konstrukčních prací (alespoň z těch podstatných), co byla dělána na F-2, nejde "retrofitovat" zpět na F-16.
Proto si myslím F-2 narozdíl od Mig-39 označení "nové letadlo" zaslouží. Byť je to typ někde na "pomezí": podobně jako Superhornet je blízko k Hornetu, ale pro zvětšení nosnosti a doletu bylo potřeba letadlo tak modifikovat, že je k Hornetu blízký spíš vizuálně, než fakticky, tak i F-2 má k F-16 o hodně dále, než jak to na pohled vypadá.
Další podobný případ je Gripen C/D versus E/F: také se jmenují stejně, ale fakticky je to jiné letadlo.
PS: A to teď nemyslím nijak pejorativně vůči Rusku - naopak to, že dokážou takto využívat relativně "staré" návrhy draků a postavit kolem toho moderní letadlo je defakto plus. Vývoj "nového letadla" je vždycky řádově problematičtější, a nejde tak snadno udělat "krok zpět", pokud vývoj některé komponenty má problémy, což přesně F-2 postihlo.Skrýt celý příspěvek2 Skelet možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na ...Zobrazit celý příspěvek
2 Skelet
možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na principech AESA (MAR-multifunction array) už někdy okolo roku 1965?Skrýt celý příspěvekKolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky. Jen tak mimochodem ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky.
Jen tak mimochodem fanoušci Rusů a Amíků rádi zapomínají, že první AESA radar měli právě Japonci na F-2 .Skrýt celý příspěvekTrosicku zvlastni debata. Je jasne ze F-2 je evoluci F-16, evoluci, ktera zasla hodne daleko az se to da nazvat novym letadlem, ale porad zustava evoluci. Je to stejne jako debata ...Zobrazit celý příspěvek
Trosicku zvlastni debata. Je jasne ze F-2 je evoluci F-16, evoluci, ktera zasla hodne daleko az se to da nazvat novym letadlem, ale porad zustava evoluci. Je to stejne jako debata o MiG-29 vs MiG-35. To druhe by bez toho prvniho nikdy nevzniklo. A taky rozhodne sdili vic nez jen tvar, v pripade F-2 je to treba i stejny motor s F-16, avioniku dodal taky Lockheed a jde jen o lehkou upravu te z F-16 aby spolupracovala s jinyma, japoncema dodanyma komponentama na palube F-2 atd.
Takze nove letadlo jo, ale pribuzensky vztah je nepopiratelny a urcite se nebavime o "bratranci ze 4. kolene", ale spis o strickovi / synovci (starsi vs. mladsi; uz lehce za zenitem vs. na vrcholu sil; konzervativni vs. novatorsky... ale tak jako tak jeste spousta spolecne krve). :)Skrýt celý příspěvekbalm, skelet – takže ještě větší rozdíl než mezi Jak-130 a M-346, chápu to správně? Jinak to přirovnání k okruhovému speciálu – pamatuju si, jak někdo z řidičů v kategorii ...Zobrazit celý příspěvek
balm, skelet – takže ještě větší rozdíl než mezi Jak-130 a M-346, chápu to správně?
Jinak to přirovnání k okruhovému speciálu – pamatuju si, jak někdo z řidičů v kategorii "sériový tahač" to popsal slovy: "Se sériovým strojem máme stejnou akorát palubní desku. Ta se nám líbila, tak jsme ji nechali." :-)Skrýt celý příspěvekMiroslav: ta zrnka pisku jsou jednoducha. F-16 je bezny produkcni vuz a F-2 je okruhovy special. Jedine co je spojuje je zakladni tvar kvuli marketingu. Jinak maji spolecne velke ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: ta zrnka pisku jsou jednoducha. F-16 je bezny produkcni vuz a F-2 je okruhovy special. Jedine co je spojuje je zakladni tvar kvuli marketingu. Jinak maji spolecne velke kulove. Muzeme o tom sahodlouze diskutovat, ale skutecnost je takova, ze F-2 je novy letoun.Skrýt celý příspěvek
Balm: V prvom rade si treba uvedomiť, že nevieme presne definovať hranicu ktorá to rozdeľuje kedy to ešte F-16 je a kedy už nie je. Je to ako keď prihadzujeme zrnká piesku a zrazu ...Zobrazit celý příspěvek
Balm: V prvom rade si treba uvedomiť, že nevieme presne definovať hranicu ktorá to rozdeľuje kedy to ešte F-16 je a kedy už nie je. Je to ako keď prihadzujeme zrnká piesku a zrazu je z toho kopka. Ale kedy sa z toho stala kopka piesku, to vôbec nie je jasné. Zoberme si napríklad SU-27. Z neho odvodená verzia SU-30. Tá má rozšírené možnosti o funkciu stíhacieho bombardéra ako aj paletu výzbroje. Ale napriek tomu ide o jednu rodinu toho istého stroja. Aj Suchoj svojho času postavil stroj s negatívnym krídlom SU-47 Berkut. Ale napriek tomu to vždy bol stroj ktorý vychádzal z SU-27, čiže to bol SU-27. Nejde o dizajn. Ide o základ z ktorého daný stroj vychádza. V ČR je (alebo bola) firma ktorá sa venovala výrobe replík Ferrari na podvozku Peugeot 407. Hej, vyzeralo to ako Ferrari ale v TP napísané Peugeot.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...