Rozhodnuto. Japonsko vyvine stíhačku nové generace

Technologický demonstrátor ATD-X s 3D vektorováním tahu motorů; větší foto / Azuchi 88; flyteam.jp

4. října japonské noviny The Mainichi informovaly o rozhodnutí Tokia vyvinout vlastní stíhačku nové generace, nástupce stíhačky Mitsubishi F-2. Podle jmenovaných novin nemá Tokio na vybranou, protože tři americké a britské nabídky nesplňovaly představu japonského ministerstva obrany.

Páteř japonských vzdušných sil sebeobrany (JASDF) tvoří 201 víceúčelových dvoumotorových stíhaček Mitsubishi F-15J/DJ Eagle a 92 jednomotorových stíhaček Mitsubishi F-2 (japanizovaná F-16). Kromě toho pro úkoly průzkumu a radioelektronického boje (REB) JASDF aktivně používá 54 starších dvoumotorových letadel EF/RF-4EJ.

Výraznou posilu JASDF získá v podobě 42 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II. První dvě F-35A převzalo Japonsko na začátku letošního roku a dalších osm strojů F-35A do Japonska přeletí do konce příštího roku. F-35A je víceúčelový letoun schopný nejen plnit nejsložitější úkoly boje vzduch-vzduch a vzduch-země, ale dokáže také převzít úkoly po letounech EF/RF-4EJ, tedy letecký průzkum a REB.

Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. F-35 má sice špičkové avionické, elektronické, senzorové a zbraňové systémy, ale Japonsko jako ostrovní země s řadou vzdálených ostrovních území potřebuje letoun s výrazně delším doletem a větší nosností.

Navíc F-35 není určen pro vybojování vzdušné nadvlády a Japonsko potřebuje vést letecké operace až 1000 km od hlavních japonských ostrovů (dolet k čínské pevnině nebo ke vzdáleným ostrovním územím), se schopností bojovat na této vzdálenosti desítky minut. V této vzdálenosti musí japonské letouny ničit nejmodernější čínské stealth letouny, ale také krýt obojživelné jednotky japonské armády.

Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor Japonsko začalo pracovat (zhruba od roku 2007) na vlastním stíhacím letounu nové generace (resp. na klíčových technologiích).V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl demonstrátor Mitsubishi X-2 Šinšin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci a technologie (vektorování tahu motorů) možné budoucí japonské stíhačky.

Stíhačkám F-2 končí životnost ve 30. letech 21. století a protože zavádění nového stíhacího letounu trvá deset a více let, JASDF již nyní musí vybrat nebo vyvíjet nástupce. Tokio kromě vývoje vlastního stíhacího letoun zvažovalo také dvě americké nabídky a jednu britskou – Lockheed Martin nabízel hybridní letoun využívající technologie F-22 a F-35, Boeing nejnovější verze F-15 (zřejmě s prvky stealth) a BAE Systems letouny Eurofighter Typhoon.

Avšak ani jeden z letounů nesplnil očekávání JASDF, u hybridu F-22 a F-35 to bylo zejména kvůli tomu, že japonská strana nezískala „žádné jasné vysvětlení, pokud jde o možnost zrušení amerického zákazu na vývoz letadla.“ Jednoduše Japonsko nemá žádnou jistotu, že Washington skutečně povolí vývoz F-22 (i když bez nejcitlivějších technologií) do Japonska.

Podle deníku The Mainichi tak zbývá jen vývoj domácí stíhačky, což podporuje domácí japonský průmysl a vládnoucí Liberálně demokratická strana. Problem však jsou extrémně vysoké vývojové náklady a nedostatek zkušeností s vývojem tak složitého a komplexního zbraňového systému.

Japonsko již investovalo stovky milionů dolarů do vývoje aerodynamické koncepce, ale i motorů a elektroniky nového stíhacího letadla. Jde zejména o nový proudový motor XF9-1, jehož vývoj stále běží, ale nejsou naplánovány žádné letecké zkoušky. XF9-1 měří na délku 4,8 m, při průměru 1 m, a poskytuje stejný výkon, jako motor F119 stíhačky F-22. V každém případě dozrávání technologií si vyžádá ještě mnoho let práce a miliardy dolarů.

Tokio se proto snaží sdílet finanční zátěž s britskými či německo-francouzskými partnery, kteří také pracují na vlastních stíhačkách nové generace. Naopak Spojené státy se soustředí na výrobu a rozvoj letounů F-35 (které se Japonsku příliš nehodí) a v nejbližší budoucnosti neplánují vývoj nového proudového bojového letounu.

Japonsko s Evropou mohou pracovat na společných technologiích (motor, avionika, elektronika, drak, nové materiály, výrobní technologie, atd.), které půjde využít jak v evropských, tak v japonských bojových letadlech. Mezinárodní program ale nepochybně povede k obtížím při stmelování rozdílných technických, ekonomických a časových požadavků.

Japonský ministr obrany Icunori Onodera nicméně minulý měsíc potvrdil, že ​​Japonsko a Velká Británie měli „výměnu názorů“ ohledně projektu britské stíhačky nové generace Tempest a že Londýn „hledá mezinárodní partnery pro společný vývoj.“

Mezinárodní rozměr je klíčový nejen kvůli vývojovým, ale především kvůli pořizovacím a provozním nákladům. JASDF požaduje „pouze100 nových letadel, což je u nové stíhačky velmi nízká seriovost. Ostatně Japonsko má neblahé finanční zkušenosti se svou stíhačkou F-2, které bylo vyrobeno pouze 94 kusů, což se odrazilo na jednotkové ceně 127 milionů dolarů.

V každém případě Japonsko a Velká Británie již nyní spolupracují v oblasti vojenského letectví. Na konci letošního roku bude představena nová střela vzduch-vzduch středního doletu JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile) vycházející z evropské pokročilé střely Meteor. JNAAM získá aktivní radiolokační hlavici z japonské střely Mitsubishi AAM-4 a bude umístitelná do vnitřní zbraňové šachty F-35.

Zdroj: The Diplomat, BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Oživí Northrop Grumman v Japonsku projekt stíhačky YF-23?

Podle tiskové agentury Reuters se americká firma Northrop Grumman aktivně zajímá o japonský program ...

Nový japonský torpédoborec třídy Maya

Japonsko spustilo na vodu první raketový torpédoborec Maya stejnojmenné třídy. Torpédoborec je ...

Stíhačka F-22A s technologiemi F-35 pro americké letectvo?

Podle webu Defense One firma Lockheed Martin nabízí americkému letectvu (USAF) stíhací letoun ...

Vojenské výdaje Japonska stále rostou

Země vycházejícího slunce plánuje navýšit obranné výdaje již sedmý rok po sobě. Plánované investice ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    22:58 13.10.2018

    balm, díky! Vím, že jste to psal, jen mě zajímalo srovnání s F-2/F-16.

    balm, díky! Vím, že jste to psal, jen mě zajímalo srovnání s F-2/F-16.

  • balm
    16:12 13.10.2018

    @KOLT Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    @KOLT

    Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale uznávám, že jsou si vnějškem velmi podobní. Vnitřní konstrukce se zcela odlišují. M-346 vycházel z původní partnerské aerodynamické koncepce, kterou navhrla kancelář Yakovlev, nicméně ještě před převzetím (osamostatněním), došlo k přetvarování a mám-li to říci v nadsázce, tak jen 2.86m² potahu lze použít na oba letouny. Ostatní, se muselo změnit. O vnitřní konstrukci jsem se rozepisoval několikrát a nechci se znovu opakovat.

    F-16 a F-2 jsou naprosto rozdílná unikátní letadla, která kdysi dávno ... vycházela ze stejných technologických demonstrátorů platformy SCAMP. Tím se veškerá podobnost liší a že sdílí komponenty (např.: čerpadla, ....) na tom nic nezmění. Jedná se o unikátně vyvinutý letoun, který šel svou zcela odlišnou cestou.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:24 12.10.2018

    Fakta_pouze_: moc se neraduj. Je to jen na pár hodin kvůli kontrole palivového potrubí.

    Fakta_pouze_: moc se neraduj. Je to jen na pár hodin kvůli kontrole palivového potrubí.

  • Fakta_pouze_
    13:25 12.10.2018

    Jinými slovy Japonsko je další země, která F35 nechce....a nelze se jim divit, letadlo je dnes na stopce.....

    Jinými slovy Japonsko je další země, která F35 nechce....a nelze se jim divit, letadlo je dnes na stopce.....

  • RiMr71
    15:28 10.10.2018

    Moje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :) V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu ...Zobrazit celý příspěvek

    Moje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :)

    V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu k tomu, že má prostě někdo v hlavě slušně ******...
    Někdo napíše "si debil", jiný zase "žiješ v paralelním vesmíru v odlišné realitě", prostě každej to má jinak.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:07 10.10.2018

    clanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware. Mig-29 a Mig-35 dělá ...Zobrazit celý příspěvek

    clanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware.

    Mig-29 a Mig-35 dělá stejným strojem to, Mig-35 není "letoun postavený znovu". Jsou to upgrady jednotlivých částí Mig-29.
    Naproti tomu F-2, Gripen E i F/A-18 E/F je letoun postavený "znovu", odvolává se na svůj původ pouze vizuální podobou. To prostě o Mig-29/35 neplatí, tam je nemálo komponent vzájemně zaměnitelných.

    To, proč máš pocit, že to je jiné éro je čistě proto, že má jinou jmenovku. F-16A od F16-V se také liší motorem, avionikou, konstrukcí (více hardpointů, jiný vstup vzduchu, celkově posílená strukturální integrita a tedy přepracovaný trup atd... atd....). Pokud by byl Mig-29 a Mig-35 byla jiná letadla, museli bychom rozlišovat i verze F16 jako jiná letadla - u Migů prostě nenajdeš podstatnější rozdíl, než který odlišuje verze F16.

    Naopak jak F-2, tak F-16 XL jsou oboje stroje, kdy byl defakto na vyzkoušené aerodynamické koncepci postavený kompletně nový větší drak. Zatímco 29/35 i jiné "verze" F16 je pouze evoluce původního stroje, byť během té evoluce se postupně vyměnilo skoro vše, tady opravdu došlo k postavení nového letadla, byť třeba kolem stejného motoru.

    Např. tvrdíš, že Mig-29 má jiný motor než Mig-35. Nemá. Mig-29M i K má úplně stejný motor, jako 35. Stejnětak není pravda, že je to jinak zaměřený stroj. Jasně, proti původní 29tce ano - ale naprosto totéž platí i o F-16A versus F-16V.... Taktéž nové 29ky už nejsou frontové stíhače, stejně multifunkční, jako je Mig-35. Když se podíváš na množství změn, mezi Mig-29 a Mig-29M, tak jich najdeš daleko více, než mezi Mig-29M a Mig-35.... Jestli by už mělo smysl se bavit o novém letadle, tak by ta dělící linie měla vést někde mezi Mig-29 a Mig-29M, rozhodně ne mezi Mig-29K a Mig-35.

    Když to shrnu: podstatný rozdíl mezi F-16 a F-2 a Mig-29 a Mig-35 je to, že F-2 je "revoluce". Mig-35 "pouze" evoluce. Je asi jedno, jestli tomu budeme nebo nebudeme říkat stejné letadlo, ale velikost "skokové změny" mezi pozdními Mig-29 a 35 je podstatně a kvalitativně menší, než u výše zmíněných strojů, že se mi hodně příčí házet to do jednoho pytle. A když bychom to tam hodili, tak tam musíme hodit i verze F16 - jenže tam nikdo administrativně jméno nezměnil a tak tam není kde udělat "čáru", jako je snaha jí dělat mezi 29kou a 35kou.

    Luky: Nejvíce "nedelta" je asi F/A 18 - ale tam to zas "do delty" doplňují lerxy.
    Ono jinak máš v podstatě pravdu, ono aerodynamika platí pro všechny stejně... :-)Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:34 10.10.2018

    Budeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích ...Zobrazit celý příspěvek

    Budeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích alternativách (v tom by mohl být Carnakus trochu vedle)...každopádně jejich domácímu stroji držím palce.
    V multipolárním alternativním vesmíru by mohli hrát silnou pozitivní roli.

    Jinak delty taky žeru. XL ani Analog sice zas tolik nemusím, ale Mirage 2000 je jedno z nejvíc "cool" letadel. Myslím, že teď někde Řeky s M2K zase vyhlásili nejlepšími v NATO či co.
    Asi to bylo tohle:
    http://en.protothema.gr/greek-...

    Dnes mají vlastně už skoro všechny (i ocasaté jako např. F-16) stíhačky delta křídlo, snad kromě rodiny Su27 a pár dalších....Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:10 10.10.2018

    Díky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu.. No a Cernakus - jak jsem před ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu..

    No a Cernakus - jak jsem před chvilkou psal jinde - jde o důkazy existence paraleních vesmírů z nichže jeden je takový, kde platí to, co Cernakus a podobní píše...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:02 10.10.2018

    Logik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily jsou vetsi, ale zase je ponechan bezezmeny treba motor, na ktery se naopak u MiGu 35 sahalo. Generacne nova technologie radaru je taky vlastni obema a vzhledem k tomu, ze MiG-35 ma taky novou avioniku (byt jde o derivat te puvodni) a je ted uspusoben k plneni jinych roli, nez puvodni devetadvacitka tak i tohle jde tim smerem jakym sla F-2, menil se ucel stroje...

    Za me jsou obe letadla (nebo vsechna tri kdyz uz se tu zminila i F-18) v te sede zone s podtextem "Je to novy stroj? Neni to novy stroj?", dal se bavime jen o tom kdo je v te zone vic / hloubs. A v tom se nepru.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:21 10.10.2018

    Clanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky: https://forum.keypublishing.co... A tady rozdíly F16 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky:
    https://forum.keypublishing.co...
    A tady rozdíly F16 a F2
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Mig-29 a Mig-35 jsou od sebe podobně daleko, jako např. F16-B a F-16-D. To je čistá evoluce letadla s použitím moderních technologií. Je to vidět i na vývoji Mig-35: nebylo to "letadlo vzniklé - od píky", ale souhrn upgradů, kde nemálo z nich bylo použito i na původní Mig-29, byť nějakej "Mig-35" originální vývoj na 35 je.

    Zatímco F-2 je "zvětšená F-16". Má o 25% větší plochu křídla, to znamená, že u ní musela bejt kompletně znova dělaná celá aerodynamika, kvůli zvětšené váze i celá konstrukce. A skoro žádná z konstrukčních prací (alespoň z těch podstatných), co byla dělána na F-2, nejde "retrofitovat" zpět na F-16.

    Proto si myslím F-2 narozdíl od Mig-39 označení "nové letadlo" zaslouží. Byť je to typ někde na "pomezí": podobně jako Superhornet je blízko k Hornetu, ale pro zvětšení nosnosti a doletu bylo potřeba letadlo tak modifikovat, že je k Hornetu blízký spíš vizuálně, než fakticky, tak i F-2 má k F-16 o hodně dále, než jak to na pohled vypadá.
    Další podobný případ je Gripen C/D versus E/F: také se jmenují stejně, ale fakticky je to jiné letadlo.

    PS: A to teď nemyslím nijak pejorativně vůči Rusku - naopak to, že dokážou takto využívat relativně "staré" návrhy draků a postavit kolem toho moderní letadlo je defakto plus. Vývoj "nového letadla" je vždycky řádově problematičtější, a nejde tak snadno udělat "krok zpět", pokud vývoj některé komponenty má problémy, což přesně F-2 postihlo.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    11:25 10.10.2018

    pardon, mám zas pomalý vedení :-D vždyť se řeší radar ve stíhačce

    pardon, mám zas pomalý vedení :-D vždyť se řeší radar ve stíhačce

  • raziel87
    11:24 10.10.2018

    2 Skelet možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Skelet

    možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na principech AESA (MAR-multifunction array) už někdy okolo roku 1965?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:51 10.10.2018

    Kolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky. Jen tak mimochodem ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky.

    Jen tak mimochodem fanoušci Rusů a Amíků rádi zapomínají, že první AESA radar měli právě Japonci na F-2 .Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    09:13 10.10.2018

    omg, stryc s "i", je mi stydno :/

    omg, stryc s "i", je mi stydno :/

  • Clanek
    09:11 10.10.2018

    Trosicku zvlastni debata. Je jasne ze F-2 je evoluci F-16, evoluci, ktera zasla hodne daleko az se to da nazvat novym letadlem, ale porad zustava evoluci. Je to stejne jako debata ...Zobrazit celý příspěvek

    Trosicku zvlastni debata. Je jasne ze F-2 je evoluci F-16, evoluci, ktera zasla hodne daleko az se to da nazvat novym letadlem, ale porad zustava evoluci. Je to stejne jako debata o MiG-29 vs MiG-35. To druhe by bez toho prvniho nikdy nevzniklo. A taky rozhodne sdili vic nez jen tvar, v pripade F-2 je to treba i stejny motor s F-16, avioniku dodal taky Lockheed a jde jen o lehkou upravu te z F-16 aby spolupracovala s jinyma, japoncema dodanyma komponentama na palube F-2 atd.

    Takze nove letadlo jo, ale pribuzensky vztah je nepopiratelny a urcite se nebavime o "bratranci ze 4. kolene", ale spis o strickovi / synovci (starsi vs. mladsi; uz lehce za zenitem vs. na vrcholu sil; konzervativni vs. novatorsky... ale tak jako tak jeste spousta spolecne krve). :)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:46 10.10.2018

    balm, skelet – takže ještě větší rozdíl než mezi Jak-130 a M-346, chápu to správně? Jinak to přirovnání k okruhovému speciálu – pamatuju si, jak někdo z řidičů v kategorii ...Zobrazit celý příspěvek

    balm, skelet – takže ještě větší rozdíl než mezi Jak-130 a M-346, chápu to správně?

    Jinak to přirovnání k okruhovému speciálu – pamatuju si, jak někdo z řidičů v kategorii "sériový tahač" to popsal slovy: "Se sériovým strojem máme stejnou akorát palubní desku. Ta se nám líbila, tak jsme ji nechali." :-)Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    23:00 09.10.2018

    Miroslav: ta zrnka pisku jsou jednoducha. F-16 je bezny produkcni vuz a F-2 je okruhovy special. Jedine co je spojuje je zakladni tvar kvuli marketingu. Jinak maji spolecne velke ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: ta zrnka pisku jsou jednoducha. F-16 je bezny produkcni vuz a F-2 je okruhovy special. Jedine co je spojuje je zakladni tvar kvuli marketingu. Jinak maji spolecne velke kulove. Muzeme o tom sahodlouze diskutovat, ale skutecnost je takova, ze F-2 je novy letoun.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    22:25 09.10.2018

    KOLT - Pardon :)

    KOLT - Pardon :)

  • Miroslav
    22:14 09.10.2018

    Balm: V prvom rade si treba uvedomiť, že nevieme presne definovať hranicu ktorá to rozdeľuje kedy to ešte F-16 je a kedy už nie je. Je to ako keď prihadzujeme zrnká piesku a zrazu ...Zobrazit celý příspěvek

    Balm: V prvom rade si treba uvedomiť, že nevieme presne definovať hranicu ktorá to rozdeľuje kedy to ešte F-16 je a kedy už nie je. Je to ako keď prihadzujeme zrnká piesku a zrazu je z toho kopka. Ale kedy sa z toho stala kopka piesku, to vôbec nie je jasné. Zoberme si napríklad SU-27. Z neho odvodená verzia SU-30. Tá má rozšírené možnosti o funkciu stíhacieho bombardéra ako aj paletu výzbroje. Ale napriek tomu ide o jednu rodinu toho istého stroja. Aj Suchoj svojho času postavil stroj s negatívnym krídlom SU-47 Berkut. Ale napriek tomu to vždy bol stroj ktorý vychádzal z SU-27, čiže to bol SU-27. Nejde o dizajn. Ide o základ z ktorého daný stroj vychádza. V ČR je (alebo bola) firma ktorá sa venovala výrobe replík Ferrari na podvozku Peugeot 407. Hej, vyzeralo to ako Ferrari ale v TP napísané Peugeot.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3