Pentagon vyvíjí nástupce střely středního dosahu AMRAAM

Vizualizace odpalu střely LREW ze stíhačky F-22A Raptor. /  Public Domain

Střely vzduch-vzduch středního dosahu, jako je americká AIM-120 AMRAAM, jsou rozhodující zbraní při leteckých soubojích. Uvědomuje si to i Pentagon, který již dva roky “tajně” v rámci programu LREW (Long-Range Engagement Weapon) vyvíjí nástupce AMRAAMů.

O programu LREW se veřejnost dozvěděla díky jednomu z dokumentů o rozpočtových výdajích ministerstva obrany pro fiskální rok 2018. U programu LREW se píše:”Tento projekt dokončí inženýrskou a konstrukční práci potřebnou pro posouzení víceúčelového interceptoru (střely vzduch-vzduch - pozn. red.) s dlouhým dosahem, který zajistí udržení převahy ve vzduchu. Podrobnosti o tomto projektu jsou tajné.”

Ve fiskálním roce 2016 bylo na projekt podle dokumentu vyčleněno 2,1 milionu dolarů, o rok později 7,5 milionu dolarů. Předběžné koncepční práce na projektu LREW skončí v příštím roce. Počáteční práce se zaměřují na určení toho, jaké schopnosti má mít nová letecká střela a zda požadavky letectva odpovídají schopnostem průmyslu.

Informace o programu jako první přinesl web FlightGlobal a jde o první důkaz toho, že Pentagon po 25 letech vyvíjí novou střelu vzduch-vzduch středního/dlouhého dosahu. Úvodní obrázek v našem článku podle FlightGlobal ukazuje dvojstupňovou raketu LREW vypuštěnou z vnitřní zbraňové šachty stíhačky F-22A Raptor. Není však jasné, zda jde o finální podobu LREW.

Tyler Rogoway z webu The Drive se domnívá, že v případě dvojstupňové rakety druhý stupeň mohou tvořit zcela nové střely vzduch-vzduch vyvíjené v rámci programu SACM (Small Advanced Capabilities Missile) nebo MSDM (Miniature Self-Defence Munition).

O programech SACM/MSDM toho není příliš známo, ale v případě SACM půjde o malou a levnou střelu vzduch-vzduch nahrazující střely krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder a možná i AMRAAM.

V rámci programu MSDM letectvo vyvíjí aktivní raketovou obranu pro bojová letadla. Koncepce počítá s nasazením malých interceptorů, pomocí kterých může letadlo aktivně ničit blížící se protiletecké střely vzduh-vzduch i země-vzduch protivníka.

Cílem programů LREW a SACM není jen zvětšit dosah, ale zejména rozšířit zónu zaručeného zásahu (no-escape zone), tedy prostor (ve všech třech rozměrech), ve kterém letoun protivníka nemůže střele uniknout.

Dostřel AMRAAMu je oficiálně utajován, ale odhaduje se na 160 km. Například evropská střela Meteor má sice menší dostřel než AMRAAM, ale díky použití náporového motoru má třikrát větší no-escape zone.


Testovací odpal střely AMRAAM ze stíhačky F-35

Obecně střely s dlouhým dosahem, jako ruská Izdělije 810 s doletem 400 km, nejsou určeny proti stíhacím letounům (velké rozměry a hmotnost střely neumožňují manévry s velkým přetížením), ale spíše proti letadlům včasné výstrahy a řízení (AWACS), tankovacím letounům, velkým dronům, nákladním letadlům nebo bombardérům – obecně proti cílům, které nemohu provádět manévry s velkým přetížením.

Při vývoji dvojstupňové rakety se Američané mohou inspirovat u izraelské antirakety Stunner ze systému protivzdušné obrany Davidův prak. Raketa Stunner, která vyniká na první pohled nesymetrickou “delfíní” přídí, je vybavená kombinovanou radiolokační a optoelektronickou naváděcí soustavou.

Američané chtějí izraelskou střelu Stunner mimo jiné využít pro svůj vyvíjený systém protivzdušné obrany Patriot PAC-4. Podle izraelských médií je střela Stunner velmi rychlá, vysoce manévrující a schopna rovněž rozpoznat klamné cíle. Výhodou je i údajně nízká cena. Bohužel bližší technické parametry střely nejsou známy, věří se však, že rakety Stunner dokáží ze země ničit cíle na vzdálenost 300 km a do výšky 75 km.

Nové střely vzduch-vzduch SACM/LREW a antirakety MSDM nemusí být určeny jen pro stíhací letouny, ale i pro bombardéry (B-21 Raider) a další velká letadla. V současné době ale není jasné, zda a kdy střely vstoupí do služby.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Morfující křídla: Blíží se revoluce v letectví

NASA společně s laboratořemi amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) a soukromou ...

Stíhačka F-35 Lightning II bez náhradních dílů

Kontrolní komise amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) vydala v říjnu zprávu o ...

Americká armáda kupuje pancéřovky Carl Gustav

V záři 2017 americká armáda (US Army) oznámila záměr nakoupit 1111 švédských pancéřovek Carl Gustav ...

Americká armáda testuje mobilní protivzdušnou obranu

Americká armáda (US Army) na střelnici White Sands Missile Range v Novém Mexiku provedla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    18:32 04.11.2017

    Sokrates, díky. Myslím, že to spletli novináři – české Gripeny mají dostat SW upgrade, který použití Meteorů umožňuje. A oni z toho udělali, že je budeme kupovat.

    Sokrates, díky. Myslím, že to spletli novináři – české Gripeny mají dostat SW upgrade, který použití Meteorů umožňuje. A oni z toho udělali, že je budeme kupovat.

  • Sokrates
    11:13 04.11.2017

    KOLT, myslím, že upgrade českých Gripenov na štandard MS20 prebieha od decembra 2016 a mal by byť dokončený do začiatku roku 2018. Ale nikde som nezachytil, že by ČR kúpila ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, myslím, že upgrade českých Gripenov na štandard MS20 prebieha od decembra 2016 a mal by byť dokončený do začiatku roku 2018. Ale nikde som nezachytil, že by ČR kúpila Meteory.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:43 03.11.2017

    Je to trochu mimo téma, ale ne zas tak moc. Zrovna jsem koukal na Meteor na wiki a s údivem jsem našel Česko mezi jejími operátory. Není to jen nepochopení? Naše Gripeny by měly ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to trochu mimo téma, ale ne zas tak moc. Zrovna jsem koukal na Meteor na wiki a s údivem jsem našel Česko mezi jejími operátory. Není to jen nepochopení? Naše Gripeny by měly mít (nebo možná už mají) nahraný SW umožňující používat Meteory, hned jako druhé po Švédských strojích. Ale nikde jsem nepostřehl, že bychom se chystali Meteory kupovat. Tedy ne, že by to bylo nelogické, AIM-120C5 máme tuším 24 ks (jestli ještě všechny slouží) a už se nevyrábí. C7 a D pak, nepletu-li se, nejsou na Gripeny integrovány. Čili by pořízení Meteorů bylo poměrně logické. Jen ta cena je děsivá.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...